PDA

Bekijk Volledige Versie : Handmatig openen Targadak



tortini
24/01/2010, 15:51
Hallo allemaal,

Heb nog steeds problemen met het targadak. Krijg het er niet uit. Nu kan ik het dak ook handmatig openen en sluiten alleen kan ik het niet zover sluiten dat de pootjes vrijkomen uit het targa dak. Dit is waarschijnlijk ook de reden waarom het electrisch niet werkt. Of kun je het dak handmatig niet verwijderen en alleen maar openen en sluiten?

Iemand een idee?

Al vast bedankt.

Groet, Camille

LWB
24/01/2010, 16:35
Wat bedoel jij met handmatig openen? doe je dit door de motor (slipkoppeling)zelf te draaien?

Dak moet door dan het draaien aan de motor ook geheel los te krijgen zijn of de veer moet niet meer goed zitten....

Wil het elektrisch niet dan kan het verschillende oorzaken hebben.....

ontgrendelen (http://www.clarks-garage.com/shop-manual/body-03.htm#remove)


voor meer info...

http://www.clarks-garage.com/shop-manual/body-03.htm
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/elect-18.htm#limitswitch

tortini
24/01/2010, 16:41
Ik kan het dak openen en sluiten door op de motor (links achter in kofferbak) een schroef rond te draaien. Alleen gaat dit niet verder als het dak dicht is. De pootjes hebben zich dan nog niet terug getrokken.

Ik denk dat indien ik het dak electrisch bedien, de schakelaar bij de binnenspiegel de oorzaak is. Alleen om deze te vervangen moet ik het dak er eerst uit hebben.

Welke veer bedoel je?

groet, Camille

LWB
24/01/2010, 17:47
De motor trekt of drukt een veer van of naar het dakje toe welke tussen de 2 haken opgesplist is in tweeen door een tandwielendoosje.

De schakelaar bij de spiegel is niets anders dan een contactje. Het zwart plaatje kan er af en dan komt een metalen schakelflapje tevoorschijn.Als je deze indrukt kun je hem horen klikken...

Verdere bediening gebeurt door 2 microswitches die aan de achterkant van de geleiderail zitten waaraan de mtor is bevestigd.
Er zit een schuifblok aan de veer welke de switches activeert of niet....

Aandachtig doorlezen van de manuals geeft veel opheldering.

Voor mij was het de eerste klus aan mijn auto,was gelijk een fijne;-)

De oorzaak van het niet ontgrendelen was bij mij een afgeknapt schuifblok zodat de switch niet meer deed. Gevolg was dat de veer er te ver uit was getrokken enz...

Enige oplossing was alles demonteren en weer opnieuw monteren/afstellen...

tortini
24/01/2010, 18:16
Het zal dan waarschijnlijk in de veer zitten begrijp ik, het plan is dan maar om de targadak motor helemaal te demonteren om te kijken of het blokje ook bij mij niet is afgeknapt. De limit switchen zijn al vernieuwd maar dit bleek het euvel dus niet te zijn.

bedankt tot zo ver.

tortini
31/01/2010, 12:37
Hallo,

Vandaag de complete targadakmotor gedemonteerd. Begrijp nu ook meer de werking van het een en ander. Het blokje (wit) wat in de rail loopt is niet afgeknapt of beschadigd. Met de motor alleen aan de veer zie je het schuiven bij handmatig draaien. Bij gesloten dak is er nog steeds voldoende rail over zodat het blokje verder kan om uiteindelijk de pootjes geheel in te trekken. Alleen lijkt het wel of de veer niet lang genoeg is. Is dit nog ergens te stellen ?? Voor de rest lijkt mij de targadak motor in prima staat.

al vast bedankt.

groet, Camille