PDA

Bekijk Volledige Versie : Zijn er carrosiers op het forum ?



dopre
25/01/2010, 19:41
Ik heb een opleiding in de voeding gevolgd.
Het is pas enkele jaren terug dat ik in avondonderwijs stilletjes aan heb leren werken aan mijn wagen.
Ik heb dus nog altijd weinig ervaring.
Ik probeer dan ook altijd zoveel mogelijk info in te winnen alvorens te beginnen.
Ik denk ook dat het voor velen hier nuttig kan zijn om eens duidelijk,stap voor stap uit te leggen hoe je aan carroseriewerk begint.
Daarmee bedoel ik beginnen schuren met p 80, vervolgens 120, ...
Best droog en wanneer nat schuren, Epoxi primer of beter voorstel, welke grondlaag, ...
en dit tot de vernislaag.
Ik denk dat we hier met z'n allen veel kunnen uit leren.

Groeten Dopre

Bcreative
26/01/2010, 12:53
O.k., ik vind 't altijd leuk om wat te leren op het gebied van auto's. Maar wat is precies je plan/voorstel?

dopre
26/01/2010, 16:16
O.k., ik vind 't altijd leuk om wat te leren op het gebied van auto's. Maar wat is precies je plan/voorstel?

Wel, zodra het "gulfje" klaar ik zou ik of de turbo, of de S volledig uit elkaar halen en terug opbouwen.
Het is de bedoeling om de wagen helemaal opnieuw te doen.
Dit zal ook langere tijd in beslag nemen.
Dus ik wens 1 De juiste schuurtecnieken en vervolgens de juiste lakopbouw te doen zodat de wagen 100 % in orde komt.

smokeye
30/03/2010, 19:04
Voordat je begint met schuren moet je eerst ff kijken hoeveel lagen lak erop zitten, stel dat er 7 lagen opzitten dan ben je ontzettend lang aan het schuren en zou ik overwegen hem naar een goed straal bedrijf te brengen.

Ow en schuur wel met een excentrisch apparaat voor een beter resultaat. en stel dat je met korrel 80 begint, ga dan nooit met meer dan korrel 100 omhoog want dan schuur je de krassen van korrel 80 er niet meer uit. dus bijvoorbeeld 80 en dan 120 of 180, maar niet 80 en dan 240!

Voor het strak maken kan je inderdaad beter iemand vragen die het dagelijks of vaak doet want die doen het minimaal 4 keer zo snel en ze kunnen je vertellen hoe het moet. Persoonlijk denk ik dat strak maken een vak apart is en een stuk lastiger te leren is dan lassen en plaatwerken.

ArvidW
31/03/2010, 08:20
een goed straal bedrijf te brengen.

Daar gaat je mooie galvanisatie...:shocked:

Frenske
31/03/2010, 08:38
Daar gaat je mooie galvanisatie...:shocked:

nah ja, galvanisatie is het eigenlijk niet, meer electrolitisch verzinken, luxe manier van poedercoaten;-). Echte galvanisatie zou zeer kostbaar worden, enkel door de arbeidsintensiviteit van het glad maken....:whistle:

klaas 924
31/03/2010, 20:05
ik denk dat je eens bij een auto spuiter zou moeten informeren
want ook als je hem hebt geschuurd zal die weer moeten worden gespoten
en informeer dan eens bij de spuiter hoe je het voorwerk kunt/moet doen zodat hij hem kan spuiten!

dopre
31/03/2010, 21:24
ik denk dat je eens bij een auto spuiter zou moeten informeren
want ook als je hem hebt geschuurd zal die weer moeten worden gespoten
en informeer dan eens bij de spuiter hoe je het voorwerk kunt/moet doen zodat hij hem kan spuiten!

Ik heb avondonderwijs gevolgd. Enig probleem is dat er geen sylabus gegeven werd. De leraar heeft een eigen carroseriebedrijf. Ik kan de wagen volledig klaarzetten en dan bij hem laten spuiten.
( heb ik ook gedaan met de 924 waar ik dagelijks mee rijd )

dus eerst schuren p 80, vervolgens p120, ...
Ik heb eerst een epoxiprimer gezet en terug geschuurd, vervolgens de grondlak en dan is de wagen naar de spuiter vertrokken, waar ik de nodige correcties heb uitgevoerd onder zijn toeziend oog.

Het spuiten en lakken heeft hij dan uitgevoerd, en de afwerking was dan terug voor mij.

Wat ik eigenlijk wou weten is :
1. de juiste stappen om te schuren ( P 80, P120, ...)
2. Is epoxi primer de juiste volgende stap of zijn er betere ? Welke merken zijn zeer goed ?
3. Terug de schuurstappen
4. Wat doe ik met de onderkant ?

Gr Dopre

dopre
02/05/2010, 20:55
Bij een voertuig waar de schuurtechnieken niet juist zijn toegepast (geen juiste korrelverkleining) valt de lak met de tijd in wat een effect van krassen vertoont.
Mijn vraag is nu of ik terug volledig tot op de plaat dien te schuren of hoe kan ik de wagen terug een nieuwe lak bezorgen zonder het risico dat ik de krassen terugkrijg ?

Iemand ervaring ?

Gr Dopre

Eric F
24/05/2010, 08:08
Hallo Dopre

240 320 400 dat is een lekkere schuurvolgorde, persoonlijk werk ok het liefs met 1950 Sia-speed soft pads van Sia en voor het gemak een paar spuitbusje primer en filler van Motip om rare krassen en oneffenheden op te vangen.
Mocht je op de zinklaag terecht komen kun je Epifanes washprimer op de zinklaag zetten, dit binnen 24 uur na schoon schuren met P320 aanbrengen en vervolgens met primer en filler weer nabewerken.

Groet & succes
Eric

dopre
24/05/2010, 09:13
Bedankt voor de uitleg.
Ik werk normaal met een epoxiprimer.
Hebt u daar ervaring mee ? Is dit ook goed ?

groeten dopre

Eric F
25/05/2010, 22:27
Bedankt voor de uitleg.
Ik werk normaal met een epoxiprimer.
Hebt u daar ervaring mee ? Is dit ook goed ?

groeten dopre

Epoxiprimers zijn op een bestaand verfsysteem niet echt nodig, wat belangrijker is dat je op de oude zinklaag en eventueel roestige ondergrond een goede hechting of stabilisatie toe past, zoals ik al zei washprimer op de zinklaag (licht geschuurd met scotch brite schuurdoek) en als je roest treft goed schuren en twee lagen Epifanes Rustremover aanbrengen, en weer naar het bestaande laksysteem opbouwen met primer en filler minimaal plamuur, als het echt nodig is plamuren met 3M marine filler, deze neemt geen vocht op.

Hmm, teveel kunstjes om uit te leggen, belletje op zijn tijd zou beter zijn. lol

Groet.
Eric

replica
09/06/2010, 12:40
:shocked: lak shuren en starten met P 80? dat is veel te grof, p60 en p80 worden gebruikt voor plamuur te schuren.
Indien de wagen enkel mat moet worden gezet, start met P 600 en g dan door met P800 en zelfs P1000, is de lak die er nu op staat nog gans oké buiten het matteren er van? Als deze lak nog goed is garandeer ik je dat je helemaal geen gronverf meer nodig hebt. de matgeschuurde lak dient dan als grondverf.
Heb je kleine beschadigingen, herstel dan deze eerst.
Het is een hele procedure maar om zo uit te leggen.... wat wil je specifiek doen?

dopre
09/06/2010, 21:30
Alvast dank voor de reaktie,

Ik heb de wagen zo gekocht, met de bedoeling om hem terug goed te zetten.
De vorige eigenaar heeft de wagen op bepaalde plaatsen herspoten.
Door het niet respecteren van de juiste korrelvermindering is de lak "ingevallen"
Je ziet als het ware de schuurkrassen door de lak.
Mijn bedoeling is om terug een stakke wagen te bekomen.

replica
14/06/2010, 22:45
Dopre dus er is geen roest aan? dus enkel de diepe schuurkrassen?
Als je enkel schuurkrassen hebt, schuur de wagen mat, met hoge korrel dus begin met P 600 en ga dan naar P 800, gebruik vervolgens een filler met primer reeds in verwerkt. Dus ja je leest het goed :-) dit is een filler die gebruikt kan worden als ondergrond voor alle soorten lakken dus geen grondverf of primer nodig, ik heb er van motip en beige van kleur. Zo vul je je krassen op, daarna even overspuiten of benevelen met busje bv zwart, daarna matschuren van de filler. Als er dan nog oneffenheden inzitten zal je dat zien aan de zwartje putjes of krasjes... en zo kan je geen enkele oneffenheid overslaan.

replica
14/06/2010, 22:49
Ha bijna vergeten, gebruik waterproof schuurpapier en een emmer een een spons naast je, schuur veel gaver; gemakkelijker en sneller, doordat je schuurpaier niet steeds vol geraakt. Nu 1 gouden tip, schuur nooit mat met machine of vlakschuurmachine. Maar met de hand, en dit met je vingers tegen elkaar angesloten en ronddaaiende bewegingen, niet rechtlijnig, want zo kan je lijnen schuren. Of heb je echt ervaring om machinaal te schuren (dan wel met ronde schuurmaschine) dan kan je dat ook wel doen. Maar de beste afwerking is nog steeds met de hand....;-)

replica
14/06/2010, 22:51
De 4 de vraag wat je met de onderkant moet doen? bodem of dorpels?

dopre
15/06/2010, 19:14
dank voor de duidelijke uitleg,
Met vraag 4 bedoelde ik de bodem ( onderkant)
Is het best om deze eerst volledig vrij te maken of kan er gewoon een laagje boven en wat gebruik ik best ?

Groeten Dopre

replica
15/06/2010, 23:50
Maak de bodem mooi proper en alle loszittende oude couting verwijderen en daar extra kontroleren op roest. Indien er geen roest zit, kan je er gewoon andere koeting opzetten, wel eerst goed stofvrijmaken natuurlijk en eens ontvetten. Daarna nieuwe koetinf aanbrengen met kwast of pistool.
Een gewone standaard couting is voldoende

Fantaman
16/06/2010, 17:19
en wat is dan de beste/makelijkste manier om dei oude couting eraf te halen??

replica
17/06/2010, 16:21
Een stalen borstel , zelfs ook om hem proper te maken na het ontvetten van de vettige plaatsen laat ons maar zeggen.
Daarna de losse delen afsteken met beiteltje bv en dan met borstel eventueel op boormachine. dan kan je inneens ook de geroste plaatsen proper maken.... zelfs met diezelfde borstel op de boormachine kan je de randen afschuinen en kan je weer mooi starten voor de nieuwe couting aan te brengen.

Fantaman
17/06/2010, 17:27
das een hoop werk:Cry: