PDA

Bekijk Volledige Versie : [Opgelost] 924 1978 | cylinder 1 onsteking



lowbug
10/03/2013, 08:21
ik heb een nieuwe delco kap en rotor en nieuwe bougies gestoken maar ik blijf met hetzelfde probleemzitten.... namelijk ;op cilinder 1 , die wil nie altijd mee , maar als je de bougiekabel er de helft maar opsteekt dan krijgt ie wel ontsteking en loopt ie mooi en rijd ie goed..... ik heb al de kabels en bougies verwisseld maar heb steeds hetzelfde probleem. enne als ie op het bovenste dode punt staat ,wijst de delco rotor naar contactpunt van cylinder 3, klopt dit?

M.B.H.
10/03/2013, 15:46
Hmmm lijkt mij een combinatie probleem van je ontstekingsscondensator en bobine mits je kontakt hoek en je punten goed zijn.
Maar ook zijdelings speling op je verdeleras kan ook de boosdoener zijn.
En cilinder 1 is altijd cilinder 1
0 punt op vliegwiel = 0 punt op je distributie wiel = 0 punt op je verdelerhuis = cilinder 1 van je verdelerkap daar waar de roter naar toewijst .
Ontsteking volgorde 1-3-4-2 de roter draait als je de krukas rechtsom draait met dop 24 op de bout waar de poeli mee vast zit,
langs de cilinder reeks die aangesloten moeten worden eerst 1 dan 3 dan 4 dan 2
Motor laten lopen en de ontsteking met los genomen vervroeger ..... slang er af en de 950 rpm ongeveer aanhouden
CO op 1,5 afstellen.
Succes.

lowbug
10/03/2013, 18:56
hey, bedankt.
ja er is duidelijk iets mis, want ie draaid op 2000toeren met de gasschuif helemaal dichtgedraaid. als ik het merkteken op de krukas gelijk zet met het kleppendeksel merkteken...wijst mijn roter naar cilinder 3 op de verdeelkap....is dit mms omdat mijn bovenste dodepunt niet goed staat?

ik heb hem nog maar net gekocht.... en draaid niet goed ,laat staan rijden

ik heb het volgende eraan gedaan
1 nieuwe olie
2nwe luchtfilter en alles gereinigd qua luchttoevoer
3 nwe verdeelkap en bougies
4 nwe batterij
5nwe remolie
6 koelingseenheid volledig doorspoeld en nwe koeling erop+ ontlucht
7 alle massapunten gereinigd.
8 spinnekop geregeld dat ie net benzine krijgt als de pomp draait(verlopige afstelling met overbrugde brandstof pomp)

lowbug
10/03/2013, 19:03
hoe of waar kan ik men bovenste dode punt vinden

M.B.H.
10/03/2013, 19:44
Is altijd 0 punt vliegwiel kun je vinden net langs de koppelingskabel achter op het blok zit een gat daar kun je het vinden

lowbug
10/03/2013, 20:15
okee ik ga morgen eens kijken of ik het vind.... want het kan dus ook zijndat ze ofwel..de riem niet goed gestoken hebben ofwel ze de delco eruit gehaald hebben en niet goed teruggestokken hebben.
met andere woorden;
bovenste dode punt goed zetten ,dan krukas gelijk zetten met merkteken en dan delco versteken,zodanig dat de roter naar cilinder 1 wijst,daarna afstellen op 10 graden?

oja ... de moter is een 2.3cc

M.B.H.
11/03/2013, 08:05
okee ik ga morgen eens kijken of ik het vind.... want het kan dus ook zijndat ze ofwel..de riem niet goed gestoken hebben ofwel ze de delco eruit gehaald hebben en niet goed teruggestokken hebben.
met andere woorden;
bovenste dode punt goed zetten ,dan krukas gelijk zetten met merkteken en dan delco versteken,zodanig dat de roter naar cilinder 1 wijst,daarna afstellen op 10 graden?

oja ... de moter is een 2.3cc

ik ga er van uit dat het blok kwa boring is veranderd naar 2300 cc en zal de rest gewoon kloppen kwa o punten.
de voorontsteking kan anders zijn maar dat is dan ook wel na te zoeken.

lowbug
11/03/2013, 10:45
ja het is waarschijnlijk een oettinger blok ..

lowbug
11/03/2013, 11:46
vandaag eens gekeken en gevonden.

alles staat op 0,behalve mijn roter v d ondsteking... die wijst naar cylinderkontakt nr 4???
dus kan ik zomaar de ondsteking eruit halen als alles op 0 staat en dan terug steken dat ie naar cylinder 1 verwijst?
ik heb dit namelijk nog nooit gedaan.... en mijn contactpunten (vispanines) hoever moeten die open gaan...kan die dan ook maar beter vervangen en afstellen

alvast bedankt

M.B.H.
11/03/2013, 12:02
vandaag eens gekeken en gevonden.

alles staat op 0,behalve mijn roter v d ondsteking... die wijst naar cylinderkontakt nr 4???
dus kan ik zomaar de ondsteking eruit halen als alles op 0 staat en dan terug steken dat ie naar cylinder 1 verwijst?
ik heb dit namelijk nog nooit gedaan.... en mijn contactpunten (vispanines) hoever moeten die open gaan...kan die dan ook maar beter vervangen en afstellen

alvast bedankt

Steek de kabels om als hij nu naar 4 wijst is dat 1 enz. ik ga er van uit dat het merkteken op de verdeler nu dus niet op 0 staat
maar je kunt gewoon de ontsteek volgorde aanhouden let op de draairichting van de rotor
de contactpunten 0,8 - 1,2 mm opening is goed uit mijn hoofd om goed te kunnen lopen, maar staat exact vast ergens op het forum beschreven.
als ze goed zijn heeft vervangen geen zin.
let op de verdeler as heeft deze veel speling zijdelings geen speling is goed.

lowbug
11/03/2013, 15:33
okee ,dus de verdeler er niet uithalen..
ik heb de verdeler as nagekeken en geen zijdelinge speling op te merken.

morgen probeer ik hem binnen te rijden want met zo'n weer buiten werken is toch da niet he...

lowbug
12/03/2013, 16:40
ie staat nog altijd buiten want ik krijg hem niet aan de praat......krijg zelfs geen plofje , brandstof krijg ik(leiding van spinnekop gehaald,brandstofpomp aan en er komt net een beetje benzine uit) en de injectoren fluiten .de seals zitten wa los...

lowbug
13/03/2013, 17:06
nog steeds na een ganse dag en 2batterijen plat.... nog steeds niks... ik zou de delco er eens willen uitnemen ... staat daar een merkteken op om terug goed te plaatsen? ik weet dat de roter naar 1ste cilinder moet wijzen . verder ruik ik wel benzine als ik start en de bougies vonken allemaal heel goed??

M.B.H.
13/03/2013, 21:35
nog steeds na een ganse dag en 2batterijen plat.... nog steeds niks... ik zou de delco er eens willen uitnemen ... staat daar een merkteken op om terug goed te plaatsen? ik weet dat de roter naar 1ste cilinder moet wijzen . verder ruik ik wel benzine als ik start en de bougies vonken allemaal heel goed??
Ja zeker staat er een teken op het is een kerfje op de rand ergens op het forum staat er een foto van bij motorrevisie op 8m2 de roze pagina 29

lowbug
14/03/2013, 19:06
ja die kerf heb ik gevonden.. met wat moet die samen vallen? aub...

vandaag nog eens geprobeerd ,maar niks. is het normaal dat ik benzine ruik achteraan en niet aan de motor?.zelfs meer aan het linker achterwiel ipv het rechtse waar de pomp zit?

lowbug
14/03/2013, 19:49
is er mms iemand van uit de buurt die er eens naar kan kijken, als ie start of kan zeggen wat er aan moet gebeuren/ vervangen...kan ik ermee naar de garage ....
ik woon in lembeke ... rond eeklo/of gent ... belgië

dopre
14/03/2013, 20:34
Ik zou je graag helpen,

Helaas zit ik met hetzelfde probleem. Mijn wagen is bijna af, maar wil ook niet starten.
Zodra ik weer wat tijd heb zoek ik verder.
Als ik het voor elkaar krijg wil ik je gerust mijn ervaringen komen tonen.

Groeten Dopre

lowbug
14/03/2013, 20:59
daar zou je me een groot plezier mee doen,hoor.
staat alvast genoteerd..
ondertussen ga ik eens naar de bekabeling kijken want als ik mijn lichten aansteek,krijg ik op de benzinemeter en kwart tank bij.... was het maar werkelijk zo he

M.B.H.
14/03/2013, 22:02
ja die kerf heb ik gevonden.. met wat moet die samen vallen? aub...

vandaag nog eens geprobeerd ,maar niks. is het normaal dat ik benzine ruik achteraan en niet aan de motor?.zelfs meer aan het linker achterwiel ipv het rechtse waar de pomp zit?
kerfje moet samen vallen met 0 punten en de rotor moet daar naar toe wijzen 1e cil.verdelerkap

remytjuh1994
14/03/2013, 22:13
Dat je brandstofmeter verandert bij het aanzetten van de verlichting lijkt mij een massaprobleem. Dit kun je voor een deel oplossen door de massa-aansluitingen eens schoon te maken/schuren, maar bij mij bleef ie dat na het schoonmaken nogsteeds een beetje doen.
Ps: massapunten zitten oa boven de zekeringkast (onder t stuur), achterin de achterbak onder de mat en vooraan bij de koplampen!

lowbug
16/03/2013, 18:54
bedankt allen.... maar nog steeds geen kuchje .
de start moter begint nu ook al kuren te krijgen van al dat proberen ,begrijp er niks meer van

jimfrey944
16/03/2013, 19:07
Houd ook je olie pijl in de gaten
Als hij niet start maar wel benzine inspuit verdwijnt dat in je olie
En heb je een tehoog pijl

Scotch
17/03/2013, 19:52
Weet je zeker dat je overal de juiste merktekens hebt? Bij mij staan er bv twee merken op de poelie op 180 graden.

lowbug
17/03/2013, 20:37
vandaag nog eens gekeken en ik zie maar één merkteken staan op de poelie,en mijn oliepijl is in orde... geen benzine erin(ruikte nie naarbenzine en eens vuurtje aan de pijlstok maar geen vlam..... )

dopre
17/03/2013, 21:04
vandaag nog eens gekeken en ik zie maar één merkteken staan op de poelie,en mijn oliepijl is in orde... geen benzine erin(ruikte nie naarbenzine en eens vuurtje aan de pijlstok maar geen vlam..... )

Het ene merkteken staat aan de ene kant van de poelie en het andere aan de andere kant.
Als de beschermkap erop staat kun je er maar eentje zien.

lowbug
19/03/2013, 20:20
ja dat is zo en die als de kap erop zit is de goede he? de andere is 180gr.

Scotch
20/03/2013, 16:30
Behalve als de poelie verkeert stond toen de riem er op ging.

Als ik het goed heb onthouden dan ontsteekt cilinder 1 als alles op de merktekens staat. Dat betekent dat als je de motor verder rond tornt de uitlaatklep van cilinder 1 moet openen. Als de inlaat eerst opent zit je 180graden verdraait op de poelie. Je krijgt dan waarschijnlijk af en toe een backfire

lowbug
20/03/2013, 17:07
het rare is dat het merkteken op de poelie,langs de buitenzijde waar de kap op zit.en met het merkteken langs de binnenkant....er een verschil is van 90graden en GEEN 180 gr.??hoe verklaart men dat?? nu weet ik het nie meer ze...

ik wil wel de riem afhalen en alles op merktekens zitten maar welke op de poelie is het he?

M.B.H.
20/03/2013, 19:24
Je maakt het jezelf erg moeilijk zo. Doe wat ik aangeeft punt voor punt.
1 zet het vliegwiel op 0 merkteken gelijk met vlakkantje belhouse
2 dan moet het merkteken stip op distributie kamwiel gelijk vallen met punt op kleppendeksel . Die andere stip zie je niet daar zit een kap over normaal.
3 dan moet je rotor naar het kerfje op je verdeler wijzen.
En poelie doet niet terzake kerfje moet in lijn staan met gestrekte drijfstang ook daar zie je het tegen merk niet van zit achter de kap normaal.

Als iets niet klopt dan moet je het stap voor stap voor wijzigen 1 is vast 2 en 3 zijn variabelen 2 eerst goed dan 3
Succes

O ja die stip is voor andere vag motor golf of audi of.....wiel word op meer motoren gebruikt.

lowbug
20/03/2013, 19:36
bedankt mbh,
morgen doe ik het stap voor stap en laat hier iets weten

lowbug
22/03/2013, 16:35
Houd ook je olie pijl in de gaten
Als hij niet start maar wel benzine inspuit verdwijnt dat in je olie
En heb je een tehoog pijl

idd een te hoog peil nu.... moet ik er nu olie aflaten?

jimfrey944
22/03/2013, 18:44
Pijl idd even laten zakken
Zo gouw je hem aan de praat hebt meteen vervangen

lowbug
22/03/2013, 19:46
okee bedankt, vandaag slaat start motor steeds door... heb al een vervanger ervoor gehaald deze namiddag.
alles staat op merktekens...hij wil gelijk aanslaan als ik de brandstofpomp uitschakel...

M.B.H.
23/03/2013, 07:07
okee bedankt, vandaag slaat start motor steeds door... heb al een vervanger ervoor gehaald deze namiddag.
alles staat op merktekens...hij wil gelijk aanslaan als ik de brandstofpomp uitschakel...

begrijp ik dit goed ???
Je motor loopt als je tijdens starten je brandstof pomp uitschakeld ???

dopre
23/03/2013, 13:53
begrijp ik dit goed ???
Je motor loopt als je tijdens starten je brandstof pomp uitschakeld ???


Dit zal pas een zuinige motor zijn:s)

lowbug
23/03/2013, 16:11
nee, ik krijg dan ontploffing maar draaid niet.... ik denk dat ie goed verzopen staat. ik heb er de bougies uitgehaald en ga hem zo eens een dag laten staan dat de benzine eens goed verdampt uit de cilinders en de bougies
op de chauffage leggen. morgen terug eens proberen want ik ben ten einde raad

ik heb nog een plymouth van 1960... deze mekaniek is gemakkelijker hoor,

jimfrey944
23/03/2013, 18:58
Wat is slaat de startmotor door ?
Als je timing niet goed is kan de startmotor hem ook niet makkelijk rond krijgen
Of als je cilinder vol benzine staat gaat hij ook niet of slecht rond

lowbug
23/03/2013, 21:32
ja die slaat idd door.... de timing kan ik niet afstellen als ie niet draait, maar zal eerder de cilinders vol benzine zijn denk ik...

lowbug
24/03/2013, 14:24
bougies eruit gehaald en eens doorgestart.en oliepeil in orde gebracht. zo een nachtje laten staan en deze morgen eens geprobeerd . draaide voor een seconde of 3 ......daarna niet meer(2minuten geprobeerd) daarna direct de bougies eruit gehaald en waren terug drijfnat van de benzine?

de vispatines zijn afgesteld op0.9 mm...is dit goed ?mms de reden van startprobleem?
of kan het aan de startmoter liggen?(heb nog 1 werkende extra liggen)

lowbug
24/03/2013, 15:20
Opgelost..!!!!

ik was aan het kijken naar de oude bougies...en zag dat er 1een ander nr heeft(dat was dus die opcilinder 1....en deze had ik er uitgehaald om naar de winkel achter 4 nwe te gaan) dus met als gevolg,dat er 4 verkeerd bougies in zaten...
eenmaal de 3 oude erin en 1 andere, draaide ie direct wel op 3 cilinders ....dus morgen 4 goeie erin, w8cc bosch! en nieuw olie erop.

welke olie precies, aub?

zo zie je maar he.....

ptol
24/03/2013, 15:58
Soms is het zo simpel :)

powerflux
26/03/2013, 14:00
Welke bougies horen er nou echt in?

pelican zegt BP6ES

lowbug
27/03/2013, 20:25
ja de motor loopt voor 30 sec en dan stopt ie ermee,daarna niet meer te starten...
de dag nadien terug direct starten voor 30sec....pFffffffff

M.B.H.
28/03/2013, 05:44
Dat is brandstof systeem ,
Afstelling .............. of defecte zaken.

lowbug
02/04/2013, 20:30
eerst eens een andere startmoter proberen plaatsen... zonder brug zal het wringen worden denk ik.

lowbug
28/04/2013, 07:22
eerst eens een andere startmoter proberen plaatsen... zonder brug zal het wringen worden denk ik.

startmotor zit eronder, maar krijg geen benzine op injectoren. heb ze eraf gedaan en pomp overbrugt en met pomp aan duw ik de wur omhoog maar er komt niet veel uit, lees een paar druppels uit de leidingen. na veel proberen kreeg ik plots druk, maar duurde maar enkele sec, daarna terug niks... pomp of spinnekop? of wur?