PDA

Bekijk Volledige Versie : Contactpunten afstellen met Equus 3010



sjones
04/02/2010, 09:25
Om mijn contactpunten af te stellen kreeg ik een metertje van een collega ,vlgns hem een super makkelijk ding maar hoe die precies werkt wist hij niet .
Naja gister ff in de garage aan het prutsen geweest ,zwarte stekker op de - van de accu en de groene stekker op de groene draad van de bobine.
Als je de auto op contact zet dan slaat de meter uit tot 10 graden maarja wat weet ik dan als ik 10 graden zie ?????
Is er iemand op het forum die weet hoe dat ding werkt?
Heb op het internet wel een manual gezocht maar niet gevonden
Voor de zekerheid maar ff 2 picas gemaakt van de Equus 3010

ShroudedVeil
04/02/2010, 09:29
heb je hier wat aan? http://www.equus.com/downloads/Summer_2000.pdf

sjones
04/02/2010, 09:38
had ik via google ook al gevonden maar ik werd er niet echt wijzer van

ShroudedVeil
04/02/2010, 09:42
Oke jammer

Voor de rest kon ik ook niks vinden , ook niet met download programma's

Vond wel veel over paarden ;)

sjones
04/02/2010, 10:14
toevallig 125 stuks?

Frenske
04/02/2010, 10:14
Als je kijkt op de schaal voor 4 cilinder hoort je contacthoek ca 50 graden te zijn. Exacte waarde ken ik niet uit meijn hoofd. Heb je een te kleine hoek, is je contactpuntafstand te groot en viza versa. Laat een helper de startmotor aanslingeren (het liefst zonder bougies) en stel je puntjes af zodat je de juitse waarde kunt aflezen. Zo simpel is het eigenlijk... Het beste resultaat bereik je natuurlijk met nieuwe contactpunten! :p

ShroudedVeil
04/02/2010, 10:21
toevallig 125 stuks?


Hahaha nee dat niet!

Heb wel een contactpunt ontsteking voor je als je wilt

sjones
04/02/2010, 10:59
zijn nieuwe puntjes, vandaar het afstellen,auto liep met de oude puntjes redelijk maar niet perfect nu loopt ie helemaal niet meer (soms na iets verstellen pruttelt ie tot 3000 Rpm) . Bedoel je soms een contactpuntloze ontsteking?

Frenske
04/02/2010, 12:14
dit heb je ook op PB:

hé sjones.

Je had dat ding idd goed aangesloten. Als je de motor laat draaien moet je dus bij stationair toerental ca 50 graden aflezen. Dan staan je punten goed afgesteld. Staan ze niet goed verwijder je de verdelerkap en rotor en de bougies. Laat de meter aangesloten. Draai de bevestigingsschroef van de contactpunten zodanig los dat de grondplaat met lichte druk verschoven kan worden. Al naar gelang je contacthoek afwijkt kun je de afstand dus groter of kleiner stellen. Laat dus een helper de motor starten zolang je nodig hebt om de hoek op de juiste waarde afgesteld hebt. Daarna de schroef vastdraaien. Voorontsteking ff opnieuw afstellen en klaar is klara!!
Tip, laat je meter aangesloten en laat de motor verschillende toerentallen draaien en let op je contacthoek. Deze dient niet meer dan 5 graden naar beide zijden af te wijken. Heb je meer afwijking is waarschijnlijk je verdeler versleten.

sjones
04/02/2010, 13:59
Zo de punten zijn afgesteld, naald van de hoekmeter tijdens starten zonder verdeler lekker rond de 50. Alles weer gemonteerd ..... starten......... nog eens starten ,ja hij begint te pruttelen , 3000 rpm en weer uit, starten starten en nog eens starten maar nee hij prutteld zelfs niet meer ?????????? wie heeft een idee wat ik nu kan doen?

Frenske
04/02/2010, 18:20
zijn de bougies droog?
ruik je benzine?
knalt ie in de uitlaat?

sjones
04/02/2010, 21:09
ga morgen de bougies checken , knalt niet in de uitlaat , benzine ruik ik niet maar ik ben snotverkouden dus dat laatste is discutabel.

sjones
05/02/2010, 08:51
Zo net ff gekeken of mijn Red Bull wou starten.hij kwam met veel misbaar tot leven maar slechts tot 3000 RPM en een ontzettende damp uit de uitlaat die verdacht veel naar benzine ruikt. Ook ploft hij iets in de uitlaat (niet zo luid dat je er van schrikt maar toch).heb hem toen maar weer in slaap gesust, zodat de operatie verder kan .
Rest mij de vraag waar ik het moet zoeken??????????????

Frenske
05/02/2010, 09:12
ruikt toch verdacht naar een fout afgestelde voorontsteking of slechte bougiekabels.

sjones
05/02/2010, 11:05
nee Frenske het ruikt naar benzine ..... hahah maareu heb er 3 maand geleden nieuwe bougiekabels,rotor.bougies,verdelerkap opgezet, als laatste dacht ff de contactpunten te vernieuwen en nu begint de ellende.
Heb wel een ossiliscoop maar ook hiervan ken ik de werking niet. Heb wel gevonden dat de vooronsteking op 10 gr voor BDP moet staan maar waar de merktekens e.d. staan ??? heb geen flauw idee, kun je het alleen doen of moet er iemand de auto starten zonder dat hij loopt of moet de motor wel lopen. allemaal vragen waar ik het antwoord niet op heb .

Frenske
05/02/2010, 16:06
het wordt hoogste tijd dat je een Haynes aanschaft of hier de sectie downloads een doorspit ....... Daar vindt je alle benodigde gegevens en uitleg. Het voert eigenlijk te ver dit hier helemaal uit te spitten.:doh:

dopre
05/02/2010, 20:04
De voorontsteking kun je met de troboscooplamp regelen.
De merktekens staan aan de achterzijde van de motor op het vliegwiel.
Je moet de wagen op de juiste toeren brengen (denk 1000) en vervolgens de stoboscoop lamp die je aan de batterij aansluit + de 2de klem over een bougiekabel.
Je zult merken dat de lamp flitst. Je stelt ze dan in op 10 °
Nu moet je in het gaatje boven het vliegwiel flitsen.
Als je dan de rotor verdraait zul je op een bepaald moment steepjes en een O zien staan.
Op deze manier kun je de voorontsteking regelen.

gr Dopre

-Bassie-
05/02/2010, 20:11
je vergeet dat het vacuum slangetje niet op de verdeler mag zitten.

dopre
05/02/2010, 20:21
je vergeet dat het vacuum slangetje niet op de verdeler mag zitten.
juist, als er nog aanvullingen zijn laat maar horen.
Toerental en graden is ook uit het hoofd. Dus best toch eens nakijken in boek

gr Dopre

ShroudedVeil
06/02/2010, 11:04
Ik heb het oude systeem liggen, maar als jij het gerenoveerd hebt heb je de mijne niet nodig;)

sjones
06/02/2010, 18:21
contactpuntjes netjes afgesteld met de kontakthoekmeter ( 50 graden ) motor start niet , bougies gecontroleerd ,die waren zwart vies en nat. Bougies netjes schoon gemaakt ,gecontroleerd of ze vonken en dat werkte ook perfect starten en niet lopen ,echt helemaal niks . wat kan er nou aan de hand zijn dan ?

Frenske
07/02/2010, 09:07
net ff gekeken, contacthoek moet 44-50 graden zijn, afstellen dus op 47 graadjes.
Weet je zeker dat je tijdstip, 10 graden voor bdp goed staat?
Heeft je schatje eerst gewoon gelopen?
Deze storing is plots gekomen?

hoe goed is je duits:

sjones
07/02/2010, 10:49
meter is analoog en beweegt iets tussen de 45 en 50 graden dus die moet aardig goed staan , auto liep voor de contactpuntwisseling redelijk maar niet echt optimaal ( bedoel dus niet perfect ) liep ook gewoon op 4 cilinders maar er zat iets een hapering in bij een constante snelheid, tijdens accelereren merkte je er niets aan .
Ja of de 10 graden goed staan kan ik zo volgens mij niet meten .
Ik heb wel de kap om de distributie weggehaald, kan ik die gelijk ff in een ultra senoorbad reinigen schuren en spuiten.
Wat is dan denken jullie het mooist , rood dekleur van de auto of zwart (mat of glimmend).
als ik op de bovenste poelie kijk vanaf de bumperkant zie ik een klein rood/oranje streepje op een tandje van de poelie is dat het merkteken?

Frenske
07/02/2010, 11:23
vooronsteking afstellen kan ook als volgt:

De merktekens zitten op het vliegwiel, zul je wel gezien hebben? (ik heb voor het gemak de merktekens ook op de krukaspoulie gemaakt, niet zo nauwkeurig maar als je zoekende bent toch ff makkelijker...) Zet dezen in lijn. Sluit een proeflampje aan op de min kant (groene kabel) en massa. Zet de auto op contact en draai de verdeler (als het lampje al brandt,eerst een beetje met de draairichting mee en daarna tegen de draairichting in) dusdanig dat het lampje net gaat branden. Zo staat je ontsteking negenoeg goed afgesteld.
Ik heb een flauw vermoeden dat je verdeler te veel speling heeft waardoor je contacthoek en vooronsteking constant veranderen. Doe deze test eens: Neem de verdeelkap en rotor eraf en voel of er speling op de uitstekende as zit. Deze mag niet voelbaar zijn! Verdraai daarna de as eens naar beide zijden. Mag slechts tegen de draairichting in mogelijk zijn!

Distributiekap zou ik mooi zijdeglanszwart maken, is origineel zo en als je hem rood maakt krijf je zo'n kitschgevoel er bij, maar dat is mijn persoonlijke smaak :p

sjones
07/02/2010, 14:53
ik zal de speling zsm controleren en daarna met een lampje de onsteking stellen , weet niet waneer ik er aan toekom , ik ga zo naar FC Twente kijken of ze 3 punten uit Amsterdam kunnen meenemen en weer samen met PSV aan kop te komen.
Morgen moet ik werken ,daarna morgenavond competitie darten tegen de koplopers uit onze klasse, dinsdag darts trainen met een teammaat, woensdag avond dames 11tal van onze club trainen ... dus druk genoeg . maar eu ik wil mijn P nu toch wel weer aan het lopen hebben dus zal een gaatje zoeken en b erichten hoe het verder gaat .
Ik denk dat de distributie kap inderdaad zwart maak , kan dan zo mee op mijn werk door de spuitbaan (is ISO9001 gecertificeert) dus dat zit wel snor.
Bedankt voor alle hulp en tijd tot zover

sjones
12/02/2010, 19:34
Na een week weer eens geprobeerd de P te starten , ong 30 sec gestart maar de P slaat niet aan wel ruik ik een sterke benzine lucht .
Ben eens gaan zoeken waar dat van komt .
Blijkt geen relais voor de benzine pomp in de socket te zitten ,wel geoxideerde aansluitingen .
De benzine pomp word rechtstreeks aangedreven daar een + draad die op het contact is geschakeld dus contact is meteen een draaiende benzine pomp.
Heb van mijn buurman een relais gekregen (nieuw in doosje) is niet van porsche maar van Audi
Ik weet niet of de Porsche dit relais accepteerd ,Anders moet ik denk ik eerst maar eens kijken of ik een orgineel relais op de kop kan tikken.
Is het mogelijk dat mijn auto hierdoor niet start?

sjones
12/02/2010, 19:38
Oja hier nog een foto van het nieuwe relais

M.B.H.
12/02/2010, 20:50
Dan heb je denk ik een relai nodig
433.906.059 SME of UH2 of SRJ 24.1000.00
maar proberen kan geen kwaad hoor;-)

sjones
28/02/2010, 08:18
Gistermiddag maar weer eens aan de P gewerkt, voorontsteking afgesteld met een lampje zoals Frenske heeft beschreven.
De bougie kabels volgens de ontstekingsvolgorde op het kleppendeksel gemonteerd. starten en mooi niet aanslaan, vervolgens de bougies gecontroleerd ,deze zijn nat .
Vervolgens het asje in het ontstekingshuis gecontroleerd, als je er aan trekt zir er heel licht speling in en als je er aan draait kun je hem wel met de klok mee draaien (lichte speling), tegen de klok in zit er geen speling in.
Ik had zelf het idee dat het ook met het brandstofrelais had te maken ,omdat de pomp contstant loopt door de beunoplossing,dat dan de motor verzuipt
Iemand nog ideeen?

Frenske
28/02/2010, 10:12
1;bougie demonteren en aansluiten, daarna tegen het blok leggen, startmotor laten draaien en kijken of de bougie vonkt. niet, dan volg 2, wel dan 4
2; heb je spanning op je + en - van de bobine? hoeveel? beneden 9 volt, dan 3
3; hoeveel spanning heb je op je accu? minder dan 9 volt, accu laden, meer dan 9 volt, ergens zit er een knoop in de kabel waardoor je te weinig pep op je bobine krijgt.
4; brandstofdrukken (laten) nameten, waarschijnlijk krijgt de motor zoveel benzine dat ie verzuipt. Probeer eens het koudstartventiel los te trekken en dan starten.

succes!!:thumb:

-Bassie-
28/02/2010, 12:08
frenske ik test altijd eerst of er ook een vonk van m`n bobine af komt.

het kan natuurlijk ook in je verder zitten he ;)

Frenske
28/02/2010, 12:16
frenske ik test altijd eerst of er ook een vonk van m`n bobine af komt.

het kan natuurlijk ook in je verder zitten he ;)

tja, mijn ervaring is dat dit best link is met transistorontstekingen. jaja, ik weet het, sjones heeft die niet...... gewoon ter info voor degenen die wel een contactloze ontsteking hebben. De vonk kan snel overslaan naar de polen van de bobine en daardoor komt een kleine 40.000 volt bij de gevoelige transistor. Daarom lijkt het mij veiliger te controleren met een bougie. (lesgeld was duur genoeg toendertijd ..... :Cry:)

sjones
28/02/2010, 17:30
pfff ben er net weer van de voetbal , kom er vandaag niet meer aan toe ( bah ook nog verloren en alleen maar regen in Enschede)
Denk dat het dinsdag avond word want morgen moet ik darten. Ik kan in iedergeval weer ff door met testen, resultaten komen zsm,bedankt tot zover.

Johnny

sjones
07/03/2010, 10:28
Goedemorgen, net ff de bobine doorgemeten.
Primaire spoel heeft 3.3 Ohm weerstand en de secundaire spoel heeft 9 Ohm .
De primaire spoel mag vlgns mij max 1.4 Ohm hebben maar wat gebeurd er in mijn geval met 3.3 Ohm ? Oja de secundaire spoel mag max 8 ohm hebben.
Ik denk dat ik wel aan een nieuwe bobine toe ben , enig idee waar ik die het beste kan halen en wat kost dat ding ongeveer?

Frenske
08/03/2010, 18:03
bobines kun je bij de gewone automaterialenzaak bekomen of pb Martin eens, zal er ongetwijfeld ene hebben liggen. 8-)

sjones
11/03/2010, 18:43
Hm net een nieuwe condensator gemonteerd en een bobine van een lopende auto , maar het beest wil niet grommen .
Heb nu nieuwe condensator,kontactpunten,rotor,verdelerkap,bougiekabels en nieuwe bougies gemonteerd + een bobine van een lopende auto .
kontakthoek op 47 graden en de vooronsteking handmatig op de manier van Frenske gezet.
Geprobeerd met een losgekoppelde WUR.
maar nee hoor hij wil mij denk ik tot wanhoop drijven.
Iemand nog ideeen , ik niet meer .

Cor 944
11/03/2010, 18:58
gewoon toevoegen aan deze hoop.:redface:

http://www.924forum.nl/forum/attachment.php?attachmentid=3785&stc=1&thumb=1&d=1268064889 (http://www.924forum.nl/forum/attachment.php?attachmentid=3785&d=1268064889)

sjones
11/03/2010, 19:11
das wel een hele slechte investering , ook nog goeie ideeen?

klaas 924
11/03/2010, 19:22
gewoon toevoegen aan deze hoop.:redface:

http://community.924forum.nl/ (http://www.924forum.nl/forum/attachment.php?attachmentid=3785&d=1268064889)

houd jij wel van onze 924??:Cry:

ShroudedVeil
11/03/2010, 19:25
Het is maar blik en het maakt Cor niet uit of er een 924,944,968 of een coltje opligt , als het rijp voor de sloop is , issie gewoon een hoopje ijzer;)

klaas 924
11/03/2010, 19:27
tsja als we allemaal zo denken ,is er overeen klein aantal jaren
geen klassieker meer te vinden op de weg :nono:

ShroudedVeil
11/03/2010, 19:33
Neehoor, als jou auto op alle plekken zo verrot was als je accubak, mag hij dan weg?

M.B.H.
11/03/2010, 19:36
Hm net een nieuwe condensator gemonteerd en een bobine van een lopende auto , maar het beest wil niet grommen .
Heb nu nieuwe condensator,kontactpunten,rotor,verdelerkap,bougiekabels en nieuwe bougies gemonteerd + een bobine van een lopende auto .
kontakthoek op 47 graden en de vooronsteking handmatig op de manier van Frenske gezet.
Geprobeerd met een losgekoppelde WUR.
maar nee hoor hij wil mij denk ik tot wanhoop drijven.
Iemand nog ideeen , ik niet meer .

ideen genoeg :-)

sjones
11/03/2010, 19:38
Ik ben van mening dat mijn P nog lang niet naar de sloop hoeft ,kan allen niet vinden waarom dat hij het vertikt om te lopen.
Is tenslotte gewoon een simpele 2 liter zonder al te veel poespas maarja hij loopt niet en ik weet niet waarom niet .
In het verleden al meerdere topics gezien die allemaal een happy end hadden , nu de mijne nog

M.B.H.
11/03/2010, 19:43
ik zou zo zeggen begin bij het begin

heb je vonk als de moter op de startmoter ronddraaid ?
heb je brandstof dan moet hij willen lopen :-)
al heeft een blok houten zuigers en deze ingredienten dan loopt hji ook!!!!!

M.B.H.
11/03/2010, 19:52
je kan hem ook op een Ambulance zetten en naar steenwijk komen
dan kan ik mijn neus eens even onder jou"n moterkap steken
onderdelen heb ik genoeg.
En ook nog een beetje verstand van zaken (zeggen ZE :redface:)

sjones
11/03/2010, 19:52
Ok ga morgen nog een keer alle 4 de bougies controleren of ze vonken ,hoe check je of er brandstof in de cilinder komt? verstuiver eruit trekken oid?

sjones
11/03/2010, 19:58
je kan hem ook op een Ambulance zetten en naar steenwijk komen
dan kan ik mijn neus eens even onder jou"n moterkap steken
onderdelen heb ik genoeg.
En ook nog een beetje verstand van zaken (zeggen ZE :redface:)
dank voor je aanbod
Zal het in beraad houden , begin er zo langzaam wel moe van te worden dat hij niet loopt, maar ik zal hem aan het lopen krijgen.
En als het niet anders kan dan maar in Steenwijk.

M.B.H.
11/03/2010, 20:01
nou je kunt even een banjoboutje opde brandstofverdeler iets los draaien
Dan Lekt hij daar benziene uit als de brandstofpomp draaid
en de luchtweger iets opgetild word

sjones
11/03/2010, 20:04
Mooi ga ik morgenavond ff proberen , nu niet meer , Thanks voor de info

klaas 924
11/03/2010, 20:29
Neehoor, als jou auto op alle plekken zo verrot was als je accubak, mag hij dan weg?

dan mag die wel weg :Cry:
maar dan geef ik hem het liefst aan REPLICA
die kan er dan nog wel iets van maken
als ik zijn topic lees geeft dat dan wel vertrouwen

ShroudedVeil
12/03/2010, 06:05
Yup maar hij heeft zijn eigen ding al, stel dat niemand hem hoeft en je zit niet op een forum, en na 5 maanden is hij nog niet verkocht ;)

klaas 924
12/03/2010, 15:46
Yup maar hij heeft zijn eigen ding al, stel dat niemand hem hoeft en je zit niet op een forum, en na 5 maanden is hij nog niet verkocht ;)

ja op den duur moet je wat
maar het zou toch vreselijk jammer zijn om zo een auto in televeren op de sloop!

ShroudedVeil
12/03/2010, 15:49
Inderdaad, het is jammer voor de eigenaar maar als iets moet, dan moet t ;)

Cor 944
12/03/2010, 16:12
aan alles komt een eind.:whistle:;-)

captainfrasca
12/03/2010, 16:21
Inderdaad, het is jammer voor de eigenaar maar als iets moet, dan moet t ;)

Je blijft er wel erg op doorhameren, wil soms dat ie zijn 924 weg doet of zo?;-)

Maar goed zullen we maar weer on-topic gaan?:whistle:

ShroudedVeil
12/03/2010, 16:23
Yup dat wil ik ;)

Nee ik vind niet dat de zijne erheen moet , geen 1 mits het nog de moeite is :)

sjones
12/03/2010, 23:06
Hij gaat ook echt niet

M.B.H.
13/03/2010, 07:09
Hij gaat ook echt niet

en zo wie zo een pitstop in steenwijk maken dan;-)

sjones
13/03/2010, 08:09
OK steenwijk here we come rijdend of op de ambu

M.B.H.
13/03/2010, 10:45
OK steenwijk here we come rijdend of op de ambu

in het eerste geval Welkom
in het tweede gaval Rijdend weer terug kunnen ( dat is het DOEL :-))
Als je er Maar Plezier Aan beleeft :whistle::-);-)

sjones
13/03/2010, 15:05
Zo net ff de bougies stuk voor stuk gecontroleerd, eerder checkte ik alles met bougie nr 1 dan de kabels wisselen. \
Nu alle 4 gedemonteerd: nr 1 vonkte naast de elecktrode , nr gaf iedere keer een rookwolkje maar ik zag geen vonk.nr 3 idem als 2 , nr 4 vonkte ook naast de elektrode .
afstand van de elektrode is 6 mm , bougies waren nat van de benzine ( wel drooggemaakt met oog op vonk kontrole).
Bougies is nog niet mee gereden (mischien 15 km totaal) merk is Champion N6YC.
Ga maandag maar eens nieuwe sparks halen bij de Twimva.
Welke plug is orgineel voor de Porsche?

M.B.H.
13/03/2010, 22:47
Hmm 6mm 2,5 mm lijkt mij beter :-) Grapje

Champion N6YC is goed genoeg om op te kunnen lopen hoor !!!!

Bosch W 225 T 30 (W 5 D)
Beru 225/14/3 A 1 (14-5 D)
Champion N7Y

Spark plug, gap (0.7 mm)

sjones
14/03/2010, 02:23
denk dat ik voor de zekerheid nieuwe NGK plugs haal , vanavond nog de champs geprobeerd maar deze gaven een vonk naast de elektrode of een rookpluimpje , lijkt mij niet goed.

M.B.H.
14/03/2010, 09:50
Okee even advies ;-)

als alle bougies er uit zijn :
De bobiene kabel er uit trekken
De stekker van de koudstart injektor loskoppellen
en dan de moter even flink rondlaten draaien
als je dan natte cilinders hebt drogen die even op!!! weet je zeker dat je schoon begint en slaan je nieuwe bougies niet gelijk nat,
trek je oliepeilstok er ook eens even uit.
Zit er niet teveel olie-met benziene in je blok ??
Ruik even buiten aan de olie aan de peilstok (ruikt dit naar benziene ?????
dan olie en Filter vernieuwen
maar in iedergeval niet boven de peilstreep Max de moter laten lopen
last but not leest luchtfiter even er uithalen is deze droog ??

Als je een startkabel hebt zet deze even op het moterblok en aan de bevestegingsbeugel van de bobienne of - zijde van de accu

Succes

sjones
14/03/2010, 18:33
Ok is duidelijk ,maar dat laatste met de startkabel waar is dat voor ?

-Bassie-
14/03/2010, 20:22
kijken of je wel een goede massa hebt op het motorblok.

hierdoor maak je een goede massa naar het motorblok ;)

sjones
14/03/2010, 20:51
Ok ik zag dat er vanaf de bobine bevestiging een aantal massa draden naar het motorblok lopen maar ook een draad van kleppendeksel naar de veerpoot, deze ziet er niet zo fris meer uit en zal ik vervangen voor een nieuwe .
Die van de bobine komen zier er goed uit maar ik zal ze demonteren en in de ultrasoon bak mikken, en de aansluiting zal ik ook ff schoonmaken

-Bassie-
14/03/2010, 20:52
deze kabels willen van binnen wel eens verrot zijn.

gewoon vervangen kosten geen fluit.

er hoort er alleen 1 van de bobine beugel naar het blok te lopen verder niet.

sjones
15/03/2010, 16:00
Zo net ff nieuwe bougies gemonteerd, en warempel er komt iets leven in de brouwerij.
Nog niet veel maar het is in ieder geval iets.
Na ff te hebben gestart maakt de motor aanstalten om te gaan lopen maar dan maakt een harde knal een einde aan alle plezier , denk dat het uit het luchtfilter kwam .
Paar keer geprobeerd met elke keer het zelfde resultaat 10 a 20 sec starten, licht pruttelen dan een knal en GAME OVER (insert coin to start HAHAHAH).
Heb nu geen tijd meer moet eten koken en dan naar de kroeg.potje darten.

M.B.H.
15/03/2010, 16:10
zitten je kabels wel in de goede volgorde ????

sjones
15/03/2010, 17:24
denk ik wel, heb cil 1 op BDP gezet ( via markering op nokkenaspoelie en krukaspoelie dan op 1 lijn zetten met een sleutel 24 op de krukaspoelie) dan de verdelerkap gedemonteerd kijken waar de rotor op staat das cilinder 1 en zo verder met de klok mee ,onstekingsvogorde heb ik van kleppendeksel (1-3-4-2 zo uit mijn hoofd) .dat is de manier waarop ik ze heb gemonteerd

maup
15/03/2010, 17:37
Op deze mannier heb je 50% kans dat je goed zit,als je je krukas 360 graden draait zal je zien dat je rotor naar een andere bougiekabel wijst.(draait 2maal zo snel als de verdeler)Dus zo te horen zit je net verkeerd.
Succes

sjones
15/03/2010, 17:50
klopt maar ik zorg ook dat het puntje van de nokkenas poelie naar het merkteken op het kleppendeksel wijst. Ook het merkteken op de krukas poeli tegen over zijn merkteken als deze twee tegenover hun merkteken staan heb je vlgns mij cilinder 1 op BDP en staat de rotor op cil 1.
Roep maar als dit niet klopt

maup
15/03/2010, 18:21
Okee,dan zou het moeten kloppen.:thumb:succes met verder zoeken.

sjones
19/03/2010, 17:31
[QUOTE=M.B.H.;79169]Okee even advies ;-)

a
trek je oliepeilstok er ook eens even uit.
Zit er niet teveel olie-met benziene in je blok ??
Ruik even buiten aan de olie aan de peilstok (ruikt dit naar benziene ?????
dan olie en Filter vernieuwen
maar in iedergeval niet boven de peilstreep Max de moter laten lopen


Heb het olie peil gecontroleerd en ruikt idd naar benzine en staat boven MAX, zal filter en olie vernieuwen.
Wat is de oorzaak dat er benzine in de olie zit ,en wat gebeurd als je de motor toch laat lopen? (lukt bij mij nog niet maar wil wel weten wat er dan gebeurd)
Hoor het wel Johnny

Frenske
19/03/2010, 18:35
Dat er benzine in de olie zit is een gevolg van langdurig proberen te starten waarbij de benzine niet verbrand. Deze lekt langs de zuigerveren en verdunt de olie. De smering komt daardoor in het gedrang en wanneer er erg veel in het carter zit kunnen de zuigers erin gaan soppen met als gevolg dat er in het gunstigste geval olie langs de peilstok omhooggeblazen wordt. Het ongunstigste wil je eigenlijk niet weten .... (hele blokkie in de soep :Cry:)

dopre
19/03/2010, 19:14
Dat er benzine in de olie zit is een gevolg van langdurig proberen te starten waarbij de benzine niet verbrand. Deze lekt langs de zuigerveren en verdunt de olie. De smering komt daardoor in het gedrang en wanneer er erg veel in het carter zit kunnen de zuigers erin gaan soppen met als gevolg dat er in het gunstigste geval olie langs de peilstok omhooggeblazen wordt. Het ongunstigste wil je eigenlijk niet weten .... (hele blokkie in de soep :Cry:)
En dan ????
Hoe kun je dit terug oplossen?

ShroudedVeil
20/03/2010, 06:47
Olie en filter verversen :-)

sjones
29/04/2010, 20:55
Zo na een tijdje van radio stilte was vanavond de porsche weer eens aan de beurt.
Om te beginnen de bougie kabels alle 4 los van de verdeler gehaald ,contactpunten met een voelermaatje afgesteld,rotor gemonteerd ,en de verdeler weer gemonteerd.
Bougiekabels gemonteerd volgens een tekening van deze site,starten maar op een knal uit het losliggende luchtfilter na geen teken van leven.
daarna de bougiekabels in een aantal posities geprobeerd en warempel HIJ DOET HET.
Heeft lang geduurt maar ik wil iedereen die meegedacht heeft toch ff bedanken voor het meedenken en Martin het ziet er naar uit dat ik rijdend naar Steenwijk kom.

M.B.H.
30/04/2010, 08:13
dat zijn weer de goede berichten :-):thumb: