PDA

Bekijk Volledige Versie : probleeeem!!!! wiellagers achter.



eely
13/02/2010, 09:42
hallo

ik heb een probleem met mijn wiellagers achter.
ik had speling op de beide achterwielen heb dus een nieuwe lagerset erin gezet.
vervolgens kroonmoer flink aan gedraait en tevens nieuwe trommel erop gezet.
nu heb ik weliswaar iets minder speling maar nog steeds wel speling is dit normaal en heeft iemand een aanhaal moment van de kroonmoer ?


mvg eelco oostema

wlangeler
13/02/2010, 09:53
Ik heb dit ook gehad, alles losgehaald en weer opnieuw in elkaar gezet. Vervolgens met de luchtsleutel de boel FLINK aangedraaid en toen was het prima.. Nooit de echte oorzaak kunnen vinden.

ShroudedVeil
13/02/2010, 10:07
Hoeveel speling heb je dan?

wlangeler
13/02/2010, 10:11
Heel iets speling is niet erg hoor. Die van mij had toen alleen zoveel dat hij trilde en geluid maakte tijdens het rijden... Na de truuc met de luchtsleutel was dit over.

ShroudedVeil
13/02/2010, 10:16
je mag 2 mm hebben voor de apk dusja ;)

eely
13/02/2010, 10:51
ja ik begrijp dat je iets speling mag hebben maar ik wil het gwn goed doen en helemaal geen speling meer hebben.

-Bassie-
13/02/2010, 11:05
die moer moet je aan halen met 350nm

eely
13/02/2010, 11:08
dankje ik had em op 200 gezet en toen ging de momentsleutel kapot :S

eely
16/02/2010, 14:32
nu staat ie op 350 nm en nu heb ik nog steeds speling rara hoe kan dat ik heb alle mogelijke oorzaken nagekeken maar kan niet echt iets vinden zou het te maken kunnen hebben met de tussenbus die tussen de lagers in zit ???

ShroudedVeil
16/02/2010, 14:39
Heb je er al mee gereden?!

Indien hij fout zat , kunnen je lagers ook alweer uitgelopen zijn en alweer versleten zijn.?!

Fantaman
16/02/2010, 17:42
ik had ook speling op me achterwielen nieuwe lagers erin, en 1 kant werd er beter van andere kant maar een beetje beter, kortom nog steeds speling.

ik moet nog een keer gaan kijken of het help om dat lager kapje te schuren zodat het beter tegen het lager drukt, maar daar ben ik nog niet aan toegekomen.

eely
20/02/2010, 11:06
nee nog niet want ik zit te wachten op nieuwe remleidingen

replica
22/03/2010, 13:42
Ik heb dit probleem ook, volgens mij zijn het de bussen die de overtollige speling weghalen tussen beide lagers, ik moet dit nog eens bekijken. Of tje ze anders nog vaster zetten? maar dan kan je misschien de lagers stuk maken....

-Bassie-
22/03/2010, 19:32
hoe vast heb je de moer gedraaid dan??

ArvidW
23/03/2010, 09:32
nu staat ie op 350 nm

350Nm dus

swingkid
06/04/2010, 17:59
nu krijg je die moer los?
ik vermoed ook versleten lagers te hebben (bonkend geluid is na het opkrikken ff weg)
maar krijg die moer niet los op de normale manier

M.B.H.
06/04/2010, 18:17
Spinazie eten :-)
is in beide gevallen rechtse draad :loco:
ik gooi altijd een sjorband om het wiel rol hem over de band en haak hem
achter het bevestegings punt van de achteras 1m buis op de 3/4 wring en
hij gaat los hoor ( anders trek je hem door de handrem en 1e versnelling heen )
Succes Oja splitspen verwijderen :doh:

Frenske
06/04/2010, 18:23
Spinazie eten :-)
is in beide gevallen rechtse draad :loco:
ik gooi altijd een sjorband om het wiel rol hem over de band en haak hem
achter het bevestegings punt van de achteras 1m buis op de 3/4 wring en
hij gaat los hoor ( anders trek je hem door de handrem en 1e versnelling heen )
Succes Oja splitspen verwijderen :doh:

en zo n##k je ook een ezel, met zo veel geweld .....:shocked:

swingkid
06/04/2010, 18:32
:thumb:bedankt

ShroudedVeil
07/04/2010, 00:57
en zo n##k je ook een ezel, met zo veel geweld .....:shocked:
ervaring ;)?!

Piet
07/04/2010, 08:18
Motor starten en iemand even op de rem trappen .dan doet de bekrachtiger ook mee en een lange sleutel dan moet het lukken .
Groetjes Piet.

Frenske
07/04/2010, 08:21
ervaring ;)?!

neen, wel eens getuige daarvan geweest..... (ezel met ezelin en zij wilde niet)

ShroudedVeil
07/04/2010, 08:23
Arme ezelin ;)

ArvidW
14/07/2010, 22:30
Even verder borduren in dit topic. (nee, niet over de ezelin)

Mijn 924 heeft ook speling op de achterwielen. Hoogteslag is zo goed als nul, breedteslag is zo goed als nul maar de axiale slag is 0.75mm. Ik dacht eerst: "Gelijk alles vervangen" maar voor 79.79euro per wiellager set wil ik er toch ff goed over nagedacht hebben.

Is 0.75mm axiale slag normaal? Kom je met een nieuwe lagerset op 0.00mm axiale speling uit of op bijvoorbeeld 0.50mm ?

Aangezien mijn hoogte en breedteslag zo goed als nul zijn ga ik ervan uit dat mijn cilinderrollenlager nog goed is, de axiale krachten worden enkel door het kogellager opgevangen. Ik zou dus kunnen volstaan met alleen een nieuw kogellager wat aanzienlijk goedkoper is dan een complete set.

Edit: Ik heb overigens geen last van trillingen, bonken, zingende lagers of enig ander mogelijk resultaat van ge/versleten lagers.

Pas
15/07/2010, 11:08
Ik heb eventueel nog een set lagers ergens liggen, (2x 2 stuks) die ik te vroeg van een mede-forum-lid overgenomen heb toen ik dacht dat mijn lagers vervangen moesten worden. Dus het kan wat goedkoper mocht het nodig zijn ;)

Fantaman
15/07/2010, 16:56
de as sla je door het lager en dan schuif je de trommer erop en de moer vast, lijkt me sterk dat je dan nog axiaal speling heb

ik heb 172 euro uitgegeven aan 2 lager sets en heb nog steeds speling op en neer, alleen op en neer vreemd genoeg

ArvidW
15/07/2010, 18:58
@Fantaman, Bedankt dat je dit even post,:-) als jij na vervanging van de lagers nogsteeds axiale speling hebt (en geen radiale) dan ga ik mijn lagers niet vervangen. Het zou namelijk best eens kunnen zijn dat de speling die je voelt de ruimte tussen lager en zeegering is die je niet oplost met een nieuw lager.

@Pas, bedankt voor het aanbod maar ik laat mijn lagers even waar ze zijn na de post van Fantaman

Fantaman
17/07/2010, 13:56
het hele vreemde is dat de lager er wel gewoon in past zonder speling.
de speling zit bij mij duidelijk in het buitenste lager, buiten ring met kogels en de binneste ring schuif je over de as. maar dan zie je dus duidelijk dat er zat speling tussen de binneste ring en de kogels en dit gaat dus niet weg door de ''grote'' moer aan te draaien

Cor 944
18/07/2010, 10:38
dan is waarschijnlijk de asstomp niet meer rond.
,maar ovaal.
dan kan je duizend keer een lager vervangen ,maar heeft Veen zin&
dan za| je dusPde asst&mp en w‰t daar Éanvast |it moeten vervangen.
mag dacht ik een halve mm ruimte op zitten.
daarna is het afkeur.

captainfrasca
26/04/2011, 21:09
Iemand inmiddels al meer ideeën, ik zit nl ook met hetzelfde probleem. Nieuwe lagers geplaatst (bij de 5-gaats conversie ook andere assen er op). Dus ik ben benieuwd, die afstandsbussen zijn nog te proberen alleen de buitenste is volgen mij niet leverbaar meer....

jessy1984
25/05/2011, 18:41
even komen zoeken of iemand dit probleem ook heeft en blijkbaar zijn er wel meerdere
ik heb namelijk vorige week ook nieuwe lagers gestoken en nog steeds speling
voor zover ik kan zien op de buitenste lager
heel raar in ieder geval de moer nog vaster aantrekken zal in ieder geval niet helpen
nu weet ik wel dat normaal de grote bus ook vervangen moet worden omdat deze bij het vastzetten net iets kan ingedrukt zijn maar heeft ook niets met de speling te maken
hetgene dat ik voel lijkt er op dat het probleem zit in de nieuwe lager zelf tussen de binnenste ring en de lager

jessy1984
27/05/2011, 10:56
Probleem opgelost

de nieuwe lagers zelf Merk FAG de buitenste
binneste uit dit set SKF
ik heb nu de lagers zelf nog laten zitten maar de binnenste ring van de buitenste lager vervangen (trug de oude ring er in )
speling is nu gereduceerd tot een absoluut minimum
let dus op heb je de buitenste lager van FAG dan is deze mogelijk slecht
ik ben nu 2 nieuwe sets va een ander merk gaan kopen en gaan er straks in