PDA

Bekijk Volledige Versie : De Porsche 924 van Tom



Pagina's : 1 2 [3] 4

Ik-rij-belastingvrij
20/11/2008, 19:54
Vandaar dat de spanning van m'n V-snaar weer een stuk minder is :P

Tom
23/11/2008, 16:14
Dankzij Martin heb ik nu een mooi en prettig vasthoudend leren stuurwiel. De 'nieuwe' stuurschakelaar pakte niet zo goed uit- de niet werkende interval is er niet mee opgelost en op de terugweg had ik tot mijn schrik geen dimlicht meer. De zekeringen zijn heel, dus ik ga maar weer mijn oude schakelaar monteren en hopen dat het daarmee opgelost is. :?

Meneer aard
23/11/2008, 17:14
Tom,

als de connecties etc kloppen, maak ff je schakelaar open. Bij Space was dit ook het geval, was het contact bolletje dusdanig weg gesleten dat ie hierdoor de polen niet meer door verbond. Tijdelijk opgelost toen met druppeltje tin.

Tom
23/11/2008, 18:02
Wel vreemd dat dit altijd goed heeft gewerkt tot ik de stuurkolomschakelaar verving...

Meneer aard
23/11/2008, 18:09
Die electronica is gewoon raar..Ik had mijn ruitenwissermotor gedemonteerd om hem schoon te maken + nieuw vet (hoe halen fabrikanten het in hun harses om dat extra taaie troep te gebruiken wat eerder ophoopt dan smeert). Bijkomstig voordeel was dat me voltmeter nu ongeacht verbruiker strak op bijna 14 volt staat..Echt raar.

Maar mss slechte massa verbinding van jou gebeuren Tom? Meet anders eens door...Meten is weten.

Tom
23/11/2008, 18:13
Morgen bij daglicht zal ik even kijken. Ik hoop dat ik nog ergens een schakelaar heb, overmorgen moet de verlichting gewoon weer werken.

Meneer aard
23/11/2008, 19:29
Zeg Tom, Hoe goed doen die prima bandjes het van jou of is dat meer glijden dan rijden :mrgreen:

Tom
23/11/2008, 19:48
Ik heb het maar niet echt uitgeprobeerd, heeeeeeel rustig gereden. Op nat wegdek is het al link, op sneeuw wil ik het niet weten...

M.B.H.
23/11/2008, 21:09
Dankzij Martin heb ik nu een mooi en prettig vasthoudend leren stuurwiel. De 'nieuwe' stuurschakelaar pakte niet zo goed uit- de niet werkende interval is er niet mee opgelost en op de terugweg had ik tot mijn schrik geen dimlicht meer. De zekeringen zijn heel, dus ik ga maar weer mijn oude schakelaar monteren en hopen dat het daarmee opgelost is. :?

Dat zijn geen grappen tom ( het kan ook een van de steekblokken zijn met een slecht kontakt naar de schakelaar ( groot / klein-licht schakelaar werkte toen ik hem van de auto afgehaald heb . Succes Martin ( maar niet goed hij kan Altijd terug :wink: )

Tom
25/11/2008, 15:12
Losse contacten gechecked, niets gevonden. Schakelaar weer terug gewisseld, licht doet het weer.

Helaas, nog steeds geen interval op de wissers maar licht is iets belangrijker. Ik zag wel dat een contact aan de wisserkant van mijn eigen schakelaar redelijk groen uitgeslagen was. Dat zou ook wel eens het geval kunnen zijn in de connector en dat verklaart misschien de defecte intervalstand. Als ik meer tijd heb, ga ik het nog wel eens uit elkaar halen en zien of de theorie klopt.

Nu staat alleen het stuurwiel nog schuiner, dus die moet ik vanavond even terug zetten.

q01z
25/11/2008, 16:48
dat stuurwiel heb ik ook al een paar keer opnieuw gemonteerd sinds zondag :oops: net met een vervelende bijwerking, draadje van me toeter zat er tussen.. :(

maar tom, al gemeten op je relais of die signaal krijgt?

M.B.H.
25/11/2008, 16:51
Losse contacten gechecked, niets gevonden. Schakelaar weer terug gewisseld, licht doet het weer.

Helaas, nog steeds geen interval op de wissers maar licht is iets belangrijker. Ik zag wel dat een contact aan de wisserkant van mijn eigen schakelaar redelijk groen uitgeslagen was. Dat zou ook wel eens het geval kunnen zijn in de connector en dat verklaart misschien de defecte intervalstand. Als ik meer tijd heb, ga ik het nog wel eens uit elkaar halen en zien of de theorie klopt.

Nu staat alleen het stuurwiel nog schuiner, dus die moet ik vanavond even terug zetten.

Succes Tom
Je kunt ook van twwe een proberen te maken het zijn opgestapelde delen
ik lees het wel :wink: M.

Tom
25/11/2008, 18:23
maar tom, al gemeten op je relais of die signaal krijgt?
Nee, nog niet. Bij de demontage van mijn eigen stuurkolomschakelaar kwam er ook een veerplaatje uitvallen, nu mijn stuur weer recht staat blijkt dat dat plaatje zorgt voor het weer uitschakelen van de richtingaanwijzers als je je stuur recht draait. Dat werkt dus niet meer.

Deze schakelaars zijn ook dermate gaar dat ik maar eens ga kijken of ze nog nieuw leverbaar zijn en voor een enigszins redelijke prijs. 28 jaar lijkt me op zich een aardige levensduur, ik wil wel eens beginnen met iets wat zeker goed werkt.

Stuurwiel net rechtgezet op de parkeerplaats van de supermarkt, dat is in ieder geval weer OK.


Succes Tom
Je kunt ook van twwe een proberen te maken het zijn opgestapelde delen
ik lees het wel :wink: M.
Tja, ik weet niet of dat in dit geval een succes gaat worden.

captainfrasca
26/11/2008, 01:22
Paar jaar geleden heb ik die schakelaars, voor het (knipper)licht en de ruitenwisser dus, nieuw besteld bij PON, ik was geloof ik onder de €100,- klaar, best veel geld iig.

Tom
26/11/2008, 06:51
Dat valt me eerlijk gezegd nog mee. Ik ga maar eens sparen.

Tom
10/12/2008, 23:26
In vervolg op het 'achterremmen'-topic:

Toen stond ik in een klusruimte, met allemaal nieuwe 924-achterremdelen die dus niet pasten op de verbouwde Kever. Nou zaten er in mijn 924 vreselijk harde compound voeringen die er extreem lang over deden om op te warmen, en pas behoorlijk remden als ze opgewarmd waren en tot die tijd flink wat herrie maakten (nietwaar, Tycho?). Ondanks dat de remwerking bij de vorige APK prima was pakte de handrem wel op de laatste klik, dus het was zeker niet vers meer allemaal.

Dus de 924 naar binnen gereden, op de krik en het wiel eraf. Ontiegelijk dikke elektrische :) slagsleutel met dop 36 erop, ratelderatel en los. Trommel eraf, hmmm... die was ook niet echt vers meer. De maximale binnenmaat stond erin dus maar even de schuifmaat gepakt en dat gaf aan dat die nieuwe trommels een goede bestemming hadden gevonden. De remvoeringen waren eigenlijk nog bijna nieuw (geen meetbare slijtage) maar behoorlijk gegroefd en wat verglaasd. Die voeringen kostten maar 22 euro dus we hebben de hele boel maar ververst. Alles goed schoongemaakt, weer gemonteerd en getest: perfect. Klusje van niks, rustig aan gedaan en met 20 minuten per kant van opkrikken tot moeren natrekken was alles gedaan.

Toen maar eens LEDjes ingebouwd. De binnenverlichting was een eitje: unit eruit, adapter uitgezocht (die vervangt het lampje) en de LED-plaat in de unit laten zakken. Aangesloten, licht! De standaard binnenverlichting verlichtte eigenlijk alleen de uitsparing rond de unit en de randen van de zonnekleppen, de LEDs geven zoveel licht dat het lijkt of er TL-verlichting in de auto zit. Prima oplossing!

De volgende klus was het vervangen van de stadslichtlampjes door LEDs. Units eruit, geconstateerd dat het glas gezandstraald is en de units roestig. De ophangpunten in de bumper zijn ook niet meer helemaal super. LEDjes gemonteerd, licht! Ik heb nog een plaatje geschoten van het verschil, dit ziet er echt stukken beter uit!

http://community.924forum.nl/images/imported/2008/12/174.jpg

De LEDs zijn overigens niet bedoeld om meer mee te zien (werkt sowieso niet, omdat ze niet zoals lampjes hun licht verstrooien maar alles gebundeld naar voren stralen, waardoor de reflectors niet functioneren) maar om gezien te worden. Ik wil ze gebruiken als dagrijlichten, zodat ik overdag niet met de koplampen aan hoef te rijden. Deze opzet is zeker geslaagd, de vergeleken hiermee zijn de originele lampen net kaarsen.

Oh, en hij heeft nog nooit zo goed geremd...

ShroudedVeil
10/12/2008, 23:55
mooi van je remmen , en ziet er zeker ook nog eens mooier uit met die ledjes!!

Tom
11/12/2008, 07:54
Vanmorgen meteen profijt gehad van mijn nieuwe remmen, moest een noodstop maken omdat er iemand midden op de weg stilstond zonder licht. :?

Vreemd genoeg ontdekten we gisteren trouwens dat aan één kant de remschoenen niet lang geleden vervangen waren. Wie doen nou maar één kant? :shock:

Space
11/12/2008, 09:15
Vreemd genoeg ontdekten we gisteren trouwens dat aan één kant de remschoenen niet lang geleden vervangen waren. Wie doen nou maar één kant? :shock:
Beunhazende monteurs? :wink:
Welke LEDjes heb je trouwens gekocht? Er is nogal wat keus aan LED stadslichtlampjes. Je hebt erbij die uit één LED bestaan, maar er zijn er ook die uit meerdere kleine LEDjes bestaan. Staat ook niet altijd aangegeven hoeveel lumen ze uitbraken, dus hoe fel ze zijn is vaak maar een gok. Ik denk er over om er gewoon een paar te bestellen en kijken wat het beste werkt.

Tom
11/12/2008, 10:08
Ze hadden twee soorten met kleine bajonet, beide met één LED erin. Het prijsverschil was groot (5 vs 15 euro per set) maar ik heb de LEDs van Autostyle gekozen, die hadden een fellere en meer gefocuste straal (ze hadden daar ter plekke meerdere LEDs in een demo-paneel zitten). De naamloze van 5 euro gaven duidelijk minder licht.

Als dit op langere termijn goed blijkt te werken, ga ik misschien alle lampen (op de koplampen na) vervangen door LEDs. Als je laadstroom wat minder is, kan dit goed helpen en het licht is lekker fel.

Space
11/12/2008, 10:30
Dees is 0,5W :

http://www.ledfotos.nl/images/BA9S_power_led.JPG

Duncan
11/12/2008, 14:24
Ziet er mooi uit.

Heb net bluevision H3'tjes gekocht maar nog niet gemonteerd?

Krijg je daar geen bekeuring voor met alleen die lichtjes aan rijden?
Dacht dat dat niet mocht.
Of dimlicht of nix.

Duncan

Tom
11/12/2008, 15:05
Nee, maar stadslicht wordt gezien als geen licht. Je mag altijd overdag stadslicht voeren, maar als het zicht slecht is moet je minimaal dimlicht aan hebben.

Overigens lijkt het op de foto veel blauwer dan in het echt en het verschil in lichtopbrengst is in werkelijkheid ook fors groter.

LWB
11/12/2008, 16:15
wist niet dat die dingen bestonden....
Upgrade topicie van maken?

Duncan
11/12/2008, 16:23
Nu ben ik het kwijt. die dingen zijn toch je mistlampen voor?

ArvidW
11/12/2008, 17:07
Ziet er mooi uit zo, lekker wit :)

Ik zou nog zo veel mogelijk lampjes vervangen aangezien je anders zo snel zo veel kleurverschil ziet.

Fantaman
11/12/2008, 17:39
dit is weer lkkr krom, ledunits mogen wel maar een ledje plaatsen inplaats van een bolletj weer niet, maar who cares? ziet er goed uit.
gele stadlicht lampjes passen niet bij xenon licht :mrgreen:

Tom
11/12/2008, 19:10
Nu ben ik het kwijt. die dingen zijn toch je mistlampen voor?
Nee, stadslichten en seinlampen als je geen dimlicht aan hebt.

Volgens mij zijn witte LEDs wel toegestaan, gekleurde niet.

Oh ja, weer een project erbij: sinds het nieuw beklede stuur gemonteerd is, doet de claxon het meer niet dan wel. Toen ik het stuur monteerde zag ik dat een paar van die plastic ringetjes waarom de claxonknop klemt waren afgebroken. Ik vermoed dat dit het probleem is, nu nog uitzoeken of die dingen te vervangen zijn (zo ziet het er niet uit).

q01z
13/12/2008, 17:15
het zit je ook niet mee he Tom.. eerst niet kunnen knipperen, daarna niet kunnen toeteren! :P

Ritske
13/12/2008, 17:28
Staat wel goed met die ledjes en het grote voordeel: gaan lang zo snel niet stuk :D

M.B.H.
13/12/2008, 22:54
Nu ben ik het kwijt. die dingen zijn toch je mistlampen voor?
Nee, stadslichten en seinlampen als je geen dimlicht aan hebt.

Volgens mij zijn witte LEDs wel toegestaan, gekleurde niet.

Oh ja, weer een project erbij: sinds het nieuw beklede stuur gemonteerd is, doet de claxon het meer niet dan wel. Toen ik het stuur monteerde zag ik dat een paar van die plastic ringetjes waarom de claxonknop klemt waren afgebroken. Ik vermoed dat dit het probleem is, nu nog uitzoeken of die dingen te vervangen zijn (zo ziet het er niet uit).

zitten die er niet opgeschroefd tom :?: M.

Tom
13/12/2008, 23:05
Dat hoop ik wel, dan zijn ze te vervangen door exemplaren van mijn oude stuur.

Bcreative
14/12/2008, 12:08
Hij wordt steeds beter die auto van jou! :D
Voelt idd stuk fijner als ie een beetje wil remmen! :grin:
Misschien aparte 'how-to' van led-upgrade maken?

Meneer aard
14/12/2008, 17:27
Nu ben ik het kwijt. die dingen zijn toch je mistlampen voor?
Nee, stadslichten en seinlampen als je geen dimlicht aan hebt.

Volgens mij zijn witte LEDs wel toegestaan, gekleurde niet.

Oh ja, weer een project erbij: sinds het nieuw beklede stuur gemonteerd is, doet de claxon het meer niet dan wel. Toen ik het stuur monteerde zag ik dat een paar van die plastic ringetjes waarom de claxonknop klemt waren afgebroken. Ik vermoed dat dit het probleem is, nu nog uitzoeken of die dingen te vervangen zijn (zo ziet het er niet uit).

zitten die er niet opgeschroefd tom :?: M.

Klopt dopjes zijn overigens heel lastig te verkrijgen.

Tom
14/12/2008, 21:20
Hij wordt steeds beter die auto van jou! :D
Voelt idd stuk fijner als ie een beetje wil remmen! :grin:
Misschien aparte 'how-to' van led-upgrade maken?
Dat remmen is inderdaad stukken prettiger, het pedaal zit een stuk hoger. Ik heb een paar dagen met klamme oksels gereden, was niet echt fijn.

Tja, die LED-upgrade... lampje eruit, LED erin. De LEDs hebben dezelfde bajonet-fitting als de lampjes die eruit komen. De binnenverlichting was ook erg makkelijk: lampje eruit, adapter erin die dezelfde maat heeft als het lampje, LED-paneeltje erop aansluiten, polariteit omwisselen omdat-ie niets doet :) en dan is er licht. Het paneeltje met LEDs ligt gewoon binnenin de binnenverlichtingsunit.

Meneer aard
15/12/2008, 15:56
Waar heb je die binnenverlichtings units gekocht? Heb je type/serie nr of waar kun je ze bestellen :)

Tom
15/12/2008, 17:13
Motorshow in Essen, bij een Duitser. Ik heb de verpakking nog ergens, zal even kijken of er een merk op staat.

Meneer aard
15/12/2008, 18:10
Prima Tom, anders moet ik zelf wat gaan knutselen..Standaard vind ik die lampjes ook niet echt fel..

Coen
15/12/2008, 18:52
Het ziet er inderdaad wel super uit zo, met die LED units... :D Valt het niet uit de toon met je gewone dimlicht? Misschien een fotootje met alle lampjes aan?

Tom
15/12/2008, 19:18
Ja, het kleurverschil is fors en zeker niet mooi, maar mijn Philips Xtreme-lampen bevallen op zich goed. Ik heb die LEDs niet voor het mooie gemonteerd, ik wil beter gezien worden overdag. Voor het mooie zou ik gewoon de lampjes hebben laten zitten...

Fantaman
15/12/2008, 21:08
Ja, het kleurverschil is fors en zeker niet mooi, maar mijn Philips Xtreme-lampen bevallen op zich goed. Ik heb die LEDs niet voor het mooie gemonteerd, ik wil beter gezien worden overdag. Voor het mooie zou ik gewoon de lampjes hebben laten zitten...
dan werkt dim of dagrij licht beter als stads licht :P

Coen
16/12/2008, 08:16
Ja, het kleurverschil is fors en zeker niet mooi, maar mijn Philips Xtreme-lampen bevallen op zich goed. Ik heb die LEDs niet voor het mooie gemonteerd, ik wil beter gezien worden overdag. Voor het mooie zou ik gewoon de lampjes hebben laten zitten...
dan werkt dim of dagrij licht beter als stads licht :P
Maar dan moet je weer met je lampen omhoog rijden... kost brandstof :wink: Wel jammer opzich dat het dan een groot kleurverschil geeft, want dat stadslicht ziet er wel echt top uit :D

Tom
16/12/2008, 08:25
Maar dan moet je weer met je lampen omhoog rijden... kost brandstof :wink:
Klopt, en het trekt meer stroom dus mijn accu laadt niet zo goed bij. Dat waren min of meer mijn redenen.

Fantaman
16/12/2008, 18:20
maar voorals nog, die lampe zie je amper als de zon erop schijnt :P
maarja het staat wel leuk dat de lampjes branden :D

Meneer aard
16/12/2008, 18:24
Maar dan moet je weer met je lampen omhoog rijden... kost brandstof :wink:
Klopt, en het trekt meer stroom dus mijn accu laadt niet zo goed bij. Dat waren min of meer mijn redenen.

Je hebt ook van die windmolentjes tom in het klein ;) Misschien kun je die op het dak bevestigen zodat de accu bij laad haha :lol:

btw zag je foto over dat led interieurtje..Is gewoon zelf te maken joh! dit is dus zon compleet plaatje wat je heb? Je hebt ook heldere witte ledjes..die geven meer licht.

Tom
16/12/2008, 18:59
Deze zijn echt helder wit... zo helder dat het net TL-licht lijkt. Je zult het vast zelf kunnen maken, maar voor 11 euro heb ik daar de tijd niet voor.


maar voorals nog, die lampe zie je amper als de zon erop schijnt :P
Da's waar, maar de zon schijnt niet zo vaak. Vooral voor dit seizoen is het erg prettig als je iets meer hebt dan de gloeiende spijkers die er origineel in zitten.

Tom
17/12/2008, 22:10
Irritatie nummer zoveel: lampje koelvloeistoftemperatuurmeter stuk. Niet fijn bij een 924 die regelmatig in de file staat, ik had al een zaklamp in het portiervak liggen om af en toe te kijken.

Om dit op te lossen had ik in Essen LEDjes gekocht in de standaard plastic voetjes. Vanavond maar eens op mijn rug in de voetruimte gaan liggen om van onderaf het @#$% lampje te vervangen. Na een kwartier morrelen was het oude lampje eruit, lagen mijn handen open en stond er een afdruk van de remlichtschakelaar in mijn achterhoofd. Dit leek op een hersenoperatie via de plasbuis, geen succes.

Dus maar het instrumentenpaneel uitgebouwd. Stuur eraf, stuurkolomschakelaars los en instrumenten eruit. In het donker kon ik niet zien hoe de connectors los moesten en op de tast lijkt me dat geen succes, dus de boel maar zoveel mogelijk naar voren gehaald en van bovenaf geprobeerd om erbij te komen. De LEDs waren geen succes, de metalen contacten die tevens het lampje op zijn plaats houden verbogen om de haverklap en na vijf minuten brak de eerste af. De andere wilde ook niet goed blijven zitten dus de LEDs gingen de vullisbak in en uit een Audi 80-instrumentenpaneel kwam een prima lampje in Duitsche topkwaliteit wat in drie minuten op zijn plaats zat.

Weer een lullig klusje gedaan, maar wat kan zoiets lang duren...

LWB
17/12/2008, 22:13
Weer een lullig klusje gedaan, maar wat kan zoiets lang duren...

dat doet een hersenoperatie via de plasbuis ook :lol: :lol:

minder leuke klusjes inderdaad en zekers in het donker.

q01z
17/12/2008, 22:14
altijd klote als het niet helemaal wil lukken he.. zeker als het zo simpel zou kunnen zijn :roll:

gelukkig i het wel gelukt :)

M.B.H.
17/12/2008, 22:19
Zo ,dus nu kun je weer het een of ander zien TOM op je klokjes :wink: M.

Tom
17/12/2008, 22:26
Tja, alles werkt nu weer. Alleen de schuiven op de middenconsole zijn niet verlicht, maar daar kon ik ook nergens een lampje vinden...

Tijd voor het gebruikelijke to do-lijstje, met wat afgestreepte punten en evenveel toevoegingen. :?

- Dynamo reviseren en monteren
- Koelslang dynamo weer monteren
- Radiateur vervangen, gereviseerd exemplaar ligt al te wachten --> done
- Bovenste waterslang vervangen door exemplaar met aftapplug
- Rechter buitenspiegel monteren
- Interval op wissers fixen, massa wissers schoonmaken ivm snelheid of gebrek daaraan --> iets beter sinds smeerbeurt mechanisme, nu nog een plastic afdekplaat bestellen en monteren
- Piepend geluid in achterophanging links (komt en gaat)
- Cassettebakje op tunnel reviseren
- Scharnieren linker portier stellen
- Hier en daar weer eens krassen bijwerken, misschien rechter voorscherm en voorbumper strakmaken
- Beide slotpinnen en -houders achterklep vervangen
- Middenconsole frame metertjes vervangen door exemplaar zonder extra gat --> done
- Blindplaatje schakelaar middenconsole aanschaffen/monteren --> done
- Andere banden, ditmaal mét grip
- Achterruitverwarming en -wisser fixen
- Stadslichten veranderen in DRLs met LED-lampen --> done
- Schoonmaakbeurt voor alle massapunten
- Handmatige overbrugging koelvin radiateur
- Nieuwe thermostaat monteren
- Nieuwe brandstofpomp monteren --> done
- Nieuwe koplampunits aanschaffen en monteren (Golf I, T3)
- Nieuwe/goede gebruikte stadslichtunits en richtingaanwijzers aanschaffen
- Gordel bestuurderszijde fixen --> done
- Lampjes temperatuurmeter en laadstroomverklikker vervangen --> done, laadstroomverklikker doet het soms.
- Claxon weer tweetonig maken, lelijke extra draad wegwerken --> niet helemaal tevreden over, later verder
- Claxon weer betrouwbaar aan het werken krijgen
- Kachelschuiven vervangen
- Automatische afslag richtingaanwijzers repareren

M.B.H.
17/12/2008, 22:29
Tja, alles werkt nu weer. Alleen de schuiven op de middenconsole zijn niet verlicht, maar daar kon ik ook nergens een lampje vinden...

daar zitten er twee in een busje geschoven Links en rechts van de schuiven :wink: M.

Tom
17/12/2008, 22:36
Bij mijn auto dus niet. Dank je, Martin.

ShroudedVeil
18/12/2008, 14:35
ook geen aansluitingen?

btw, nog 1 bericht en je zit op de 3000 ;)

Tom
18/12/2008, 15:08
Dan is dit dat ene bericht. :)

Niet gezien die aansluitingen maar met de kabels eraan kun je 'm niet echt van zijn plaats krijgen...

LWB
18/12/2008, 17:40
afdekplaat ruitenwissers is helaas niet meer nieuw leverbaar,staat voor mij ook al meer dan een jaar in backorder...

Tom
18/12/2008, 18:34
Jammer, eens kijken of die dingen na te maken zijn.

Meneer aard
18/12/2008, 18:57
Maak een mal..Met jou ontwerp of wat anders..Uit MDF ofsow..Smeer er bijenwas op..Haal Epoxy hars + glasmatten..En ga middagje kloten.

M.B.H.
18/12/2008, 19:35
afdekplaat ruitenwissers is helaas niet meer nieuw leverbaar,staat voor mij ook al meer dan een jaar in backorder...

Ik heb er wel een liggen laurens :lol: en over :lol:
als je dat zwarte Plastik plaatje bedoeld in de vorm van een ramenkrabber :D
M.

Tom
18/12/2008, 22:47
De zwarte plaat die over het wissermechanisme gaat... ziet er vrij simpel uit, volgens mij kom je een heel eind met een plaatje aluminium.

Iets heel anders: hoort het dahboard onder de stuurkolom open te zijn, of zit er nog iets van een afdekplaat voor de zekeringkast?

Ritske
18/12/2008, 23:05
Denk dat ie open hoort, is bij mijn eigen ook zo en kan ook bevestigingspunten zien waar een eventuele afdekplaat in/aan zou kunnen hangen

Bcreative
19/12/2008, 07:51
Bij mij is het ook open; geen afdekplaat, o.i.d.; maar dat zegt natuurlijk niet alles... :?


Tijd voor het gebruikelijke to do-lijstje, met wat afgestreepte punten en evenveel toevoegingen.
Ik zie op jouw lijst een aantal technische dingen staan die nog opgelost moeten worden, maar ook heel veel dingen die ik 'verbeterpunten' zou noemen. Al met al zeker geen hopeloos verhaal lijkt me! :grin: En de truc is zoveel te blijven doen dat je totaal aantal punten niet groeit! Volgens mij ben jij gewoon goed bezig, Tom! :wink:

LWB
19/12/2008, 09:24
onder dash hoort open te zijn...
er zit wel een soort kartonnen afdekplaat voor je grote zekeringenkast.

Space
22/12/2008, 16:35
He Tom,
Dat programmeerbare intervalrelais (VW part nr: 357 955 531), dat heeft een poot extra t.o.v. het standaard relais in mijn 924. De layout van de poten is hetzelfde, maar hij heeft in de hoek nog een klein extra pootje. Hoe zit dat? Heb je dat pootje eraf gehaald ofzo? Of past dat extra pootje gewoon in de zekeringkast?
Grts
Han

Tom
22/12/2008, 18:10
Ik heb 'm gewoon gemonteerd, hij paste meteen. Extra pootje is me niet opgevallen... hij kwam trouwens uit mijn Golf II en daarvoor uit mijn Audi 80 uit '86, ook simpel uitgewisseld.

Tom
23/12/2008, 07:59
Nog een plaatje voor wie het verschil tussen LED-stadslichten en H4-lampen wilde zien. Het verschil lijkt hier overigens iets kleiner dan in werkelijkheid.

1820

pocketmech
23/12/2008, 15:49
Ik wil de mijne origineel houden , maar als je zo doorgaat met peppi gadgets die de P verbeteren dan begin ik toch te twijfelen :? Misschien moet ik er nog 1 "gadget 924" bijkopen.....Kzal de kerstman 'ns vragen. :wink:

N.B. Goeie foto!

Update: De kerstman vindt een 2e P geen goed idee :(

Tom
23/12/2008, 16:06
Tja, ik ben ook erg van het origineel. Maar ik gebruik deze auto heel veel en het is simpel omkeerbaar, bovendien vind ik het net niet té Sjonnie. Het praktische gebruiksnut gaat er zoveel op vooruit dat ik voor deze keer overstag ben.

pocketmech
23/12/2008, 16:08
OK, ik ben om :grin: , bestellen bij conrad of ophalen bij de autospeciaalzaak (zijnhet T10 type voetjes??)

Tom
23/12/2008, 16:11
Tja, dat moet je zelf weten... het zijn van die kleine fittinkjes, is dat T5? Zoals fietslampen, met een bajonet. De mijne zijn van Autostyle, ik wilde LEDs met een hoge opbrengst en deze geven duidelijk meer licht dan de standaard-LEDs.

Bcreative
23/12/2008, 18:14
Gaat ook op mijn to-do-lijstje! :D

Tom
29/12/2008, 17:37
q01z en ShroudedVeil hebben vandaag gezien hoe dit er in het echt uitziet.

Vandaag geprobeerd om mijn claxon weer werkend te krijgen, de drukknop zit er weer goed op (klemmen vervangen) maar hij doet nog steeds niks en je hoort het relais ook niet klikken, zit in de knop dus. Hmmm, irritant. Wel mijn VDO Dayton-radio vervangen door een minder opzichtige en prima klinkende Grundig. Die slikt alleen mijn CDs niet, later maar eens even kijken wat dat nou weer voor probleem is. :?

LWB
29/12/2008, 17:52
q01z en ShroudedVeil hebben vandaag gezien hoe dit er in het echt uitziet.

Vandaag geprobeerd om mijn claxon weer werkend te krijgen, de drukknop zit er weer goed op (klemmen vervangen) maar hij doet nog steeds niks en je hoort het relais ook niet klikken, zit in de knop dus. Hmmm, irritant. Wel mijn VDO Dayton-radio vervangen door een minder opzichtige en prima klinkende Grundig. Die slikt alleen mijn CDs niet, later maar eens even kijken wat dat nou weer voor probleem is. :?

Tom, kabeltje van claxon aan massa(stuurstang) houden geeft wel reactie?
De mijne deed het ook niet tot ik de kniekoppelingen van de stuurstang inspoot met WD-veertig

Tom
29/12/2008, 18:07
Het is begonnen toen ik mijn stuurwiel wisselde voor het door Martin's bekleder opnieuw van leer voorziene stuurwiel. Morgen zal ik het oude stuur terugplaatsen, om te zien of dat het oplost. Kabeltje aan massa leggen zal ik dan ook proberen, als het niks wordt.

LWB
29/12/2008, 18:18
Het is begonnen toen ik mijn stuurwiel wisselde voor het door Martin's bekleder opnieuw van leer voorziene stuurwiel. Morgen zal ik het oude stuur terugplaatsen, om te zien of dat het oplost. Kabeltje aan massa leggen zal ik dan ook proberen, als het niks wordt.

verandering is ook nergens goed voor :wink:

Tom
29/12/2008, 18:19
Het ziet er stukken beter uit en pakt lekkerder vast, maar die claxon mis ik toch wel. :)

Fantaman
29/12/2008, 18:22
Het ziet er stukken beter uit en pakt lekkerder vast, maar die claxon mis ik toch wel. :)
mocht het niet luken, kan je altijd een extra knopje neer zetten :P

Tom
29/12/2008, 18:29
Dank je, maar dat vind ik nogal een beunoplossing... eerst maar eens proberen goed te doen, desnoods met het plastic stuurwiel. Er wordt al genoeg gebeund.

pocketmech
29/12/2008, 18:31
Tomasso,

Ik heb in Den Haag bij een automaterialenzaak LEDlampjes gescoord met het juiste voetje. Het goede bericht is dat er 6 miniledjes per lampje inzitten. Ze zijn van de firma PILOT, 12V en nr 4412 en kosten een eurootje of 6. Ik zal ze bij de meeting meenemen (al dan niet gemonteerd :mrgreen: ) Als ik een duidelijke foto heb zal ik nog ff editten.

-Bassie-
29/12/2008, 18:50
Tomasso,

Ik heb in Den Haag bij een automaterialenzaak LEDlampjes gescoord met het juiste voetje. Het goede bericht is dat er 6 miniledjes per lampje inzitten. Ze zijn van de firma PILOT, 12V en nr 4412 en kosten een eurootje of 6. Ik zal ze bij de meeting meenemen (al dan niet gemonteerd :mrgreen: ) Als ik een duidelijke foto heb zal ik nog ff editten.

doe je ze allemaal monteren dan??

en anders mag je ze even meenemen

wil ze ook wel even zien voor mijn lampjes gezien ik alles ga vervangen.

Tom
29/12/2008, 18:54
Klinkt interessant! Ik ben erg benieuwd of ze meer licht geven dan mijn LEDs, het is niet makkelijk om hier dat spul te vinden...

pocketmech
29/12/2008, 18:58
Bas,

Ik heb meteen de hele voorraad opgekocht (zijn maar twee kaartjes met 4 lampjes totaal :cry: ) Ik zal ze nog niet inbouwen, kunnen we testen met de binnenverlichting (ik zal een schroevendraaier meenemen....)

Voor de liefhebber:

http://www.pilotxenon.com/?id=79&title=Vervanging-leds" target="_blank

Ik heb de 5 leds lampen, die er echt 6 heeft????

En dat alles na de tip van Tom80 (beetje on topic blijven :roll: )

groet,

Robert

Tom
29/12/2008, 19:03
In de binnenverlichting zit een buislampje, niet zo'n T5W met bajonet. En ik heb gemerkt dat het vervangen van een stadslichtlampje stukken lastiger is dan je denkt...

q01z
29/12/2008, 19:19
ha Tom!

het was erg gezellig vanmiddag.. je 924 stond er weer keurig bij :D en die verlichting is echt een uitvinding..
bedankt voor de nuttige tips/hulp en koffie! :D

Tom
29/12/2008, 20:00
Graag gedaan! Ik vond het ook een leuke dag, 924s zijn prettige auto's om aan te prutsen.

q01z
29/12/2008, 20:02
Graag gedaan! Ik vond het ook een leuke dag, 924s zijn prettige auto's om aan te prutsen.

sleutelen verbroederd :)

Tom
29/12/2008, 20:03
Moet je het wel met een t schrijven. :mrgreen:

captainfrasca
29/12/2008, 20:03
Geheel mee eens, altijd gezellig als je met meerdere liefhebbers aan het sleutelen/knutselen bent. :D

M.B.H.
29/12/2008, 20:03
Ja Ja Viskometje :D

Radiant
29/12/2008, 22:41
924 claxon is geen fan van nieuw leer, die van ons deed het ook al niet :mrgreen:
(nieuw draadje voor gemaakt overigens. en de veren maar even uitgerekt nadat de hele buurt wakker was :P )

Fantaman
30/12/2008, 00:09
nu heb ik me knipperlicht gerepareerd doet de claxon niks :evil:
en ja vorige week deed ie het nog :|

Tom
30/12/2008, 10:28
Geen goede week voor de claxons op dit forum.

gerben1986
30/12/2008, 15:03
Geen goede week voor de claxons op dit forum.
Het is nog steeds een betere week dan die week waarin de witte 924's allemaal het loodje legden ;)

Tom
30/12/2008, 15:22
Zondermeer waar.

Ritske
30/12/2008, 18:40
nu heb ik me knipperlicht gerepareerd doet de claxon niks :evil:
en ja vorige week deed ie het nog :|

Die van mij is er vorige week weer mee opgehouden 2dagen na de apk keuring :o

Fantaman
30/12/2008, 21:12
mijn toetert doet het weer, na een kleine behandeling van Forte teclube.
heb de zekeringen er ook mee in gespoten en een draai gegeven en toen ik het draaitje tegen de door verbond deed ie het, en harder dan eerder, verbindingen in gespoten en het paneeltje weer goed op zijn plek gedrukt tuuuuuuuuuut, heej
het spul heeft zelfs mijn roestige rail van mijn stoel weer in beweging gebracht(had ik vorige week op de rails gespoten maar bewoog toen niet, blijkbaar nu z'n werk kunnen doen)

gewoon wonderspul, nu me koplampen het ook weer doen rest alleen de uitlaat nog voor een apk keuring :D

Tom
31/12/2008, 17:12
Het gezeur met niet starten en accu opnieuw laden was ik vandaag zat, verse accu erin gehangen. Drie jaar garantie, lijkt me bij deze auto niet overbodig. Ditmaal ook de bon maar eens goed bewaren. :?

Oh, de claxon doet het ineens ook weer.

Fantaman
31/12/2008, 17:15
dan ben ik blij met een vrij nieuwe accu in me auto en een zgan op voorraad :D
en ik kreeg de motor ook aan de gang toen ik hem bijna leeg had gestart en op de startmotor achteruit ben gereden het parkeeer vak in :shock:

q01z
31/12/2008, 17:17
kon je je oude niet gewoon aan de lader hangen tom ;)

Meneer aard
31/12/2008, 17:37
Dat werkt niet echt Marc, die accu van Tom heeft al vaak op zn flikker gehad. Ik merk het zelf aan mijn accu ook. Die is in het begin keer leeg gestart ivm problemen..Maar nu issie 3 jaar en dat begin je nu echt te merken. Zeker met de kou.

Tom
31/12/2008, 18:32
Ik was het gezeik zat... dit keer maar eens goed. Hij heeft al te vaak aan de lader gehangen.

Meneer aard
06/01/2009, 17:55
Het gezeur met niet starten en accu opnieuw laden was ik vandaag zat, verse accu erin gehangen. Drie jaar garantie, lijkt me bij deze auto niet overbodig. Ditmaal ook de bon maar eens goed bewaren. :?

Oh, de claxon doet het ineens ook weer.

Wat voor merk heb je er trouwens ingehangen + specs?

Tom
06/01/2009, 18:20
55 AH, van General Motors. Drie jaar garantie en ik heb erg goede ervaringen met Opel-accu's. Hij start ook erg lekker, toen ik vanavond naar huis ging was het sleutel aanraken en lopen.

Kevin- Martini
06/01/2009, 18:50
Jij verwacht dat GM het nog drie jaar uithoudt? :mrgreen:

Tom
06/01/2009, 19:03
De Duitse tak wel.

Foxx
06/01/2009, 19:04
Normaal zou die het 3 jaar uit moeten houden. tenminste met mijn oom's ervaringen..

Tom
07/01/2009, 23:04
Tja, ik heb meerdere Opel-accu's uit de afvalbak van de dealer gesleept waarmee ik nog jaren heb gereden.
Al mijn auto's hadden een Opel-accu, vroeger.

Zware sleutelavond gehad, afdekplaat op het ruitenwissermechanisme gemonteerd. Foto volgt morgen.
Oh ja, en mijn portier- en achterkleprubbers maar weer eens in de vaseline gezet.

captainfrasca
08/01/2009, 08:28
Ja dat is inderdaad grappig, ik heb er ook een opel accu inzitten bij ons uit de accubak, doet het perfect, zelfs met dit weer!

Tom
08/01/2009, 11:09
Het beste van Opel, blijkbaar.

Eerst de boel goed schoongemaakt met remmenreiniger en opnieuw dik in de white grease gezet...
1821

Toen de plaat gemonteerd.
1822

Ik moet nog een keer de ruitenwissermotor uitelkaar halen, schoonmaken en opnieuw smeren.

Meneer aard
08/01/2009, 11:22
Tom, dat deel inspuiten met wit vet (of andere witte troep) heeft totaal geen nut. Je moet in het mechnisme zelf zijn. Daar zit oud hard geworden industrieel vet wat ze aanbrengen tijdens montage van de motor. Dat is troep en wordt hard. Compleet weg vegen/remmenreiniger gebruiken en vol stampen met white grease. Snelheids winst bij mijn =50%.

Tom
08/01/2009, 11:25
Alleen schoonmaken en opnieuw invetten van dit deel heeft mij 25% opgeleverd...

LWB
08/01/2009, 20:54
en weer een streep op de ToDo lijst :wink:

Tom
08/01/2009, 20:59
Yup. Nog bedankt, Laurens! Ik heb iets tegen ontbrekende onderdelen...

Dude-lange
14/01/2009, 11:28
Zag nog een bedrijf dat die afdekplaatjes verkoopt, dus dacht: meld het even bij Tom, heeft tie er al een :P

Dan niet hoor :wink:

DC automotive heeft wat onderdelen die ik dolgraag wil gaan bestellen, oa een headlight washer pump voor 28 dollar ipv 60 euro hiero, zelfs als ik deze alleen besteld en de verzendkosten meereken ben ik goedkoper uit :roll:
Maar ik wil een redelijke lading spullen gaan aanschaffen, zoals schakelaartjes die wat rotter zijn en nog wat spul.
Dus dacht dan ook zo'n afschermkap voor Tom mee te bestellen, maar dat is niet meer nodig.

Tom
14/01/2009, 11:35
Bedankt voor het meedenken, maar ik kan net dus één zeldzaam deel van mijn lijstje afstrepen.

Ik heb trouwens een paar prijzen opgevraagd, gelukkig nog veel leverbaar maar niet goedkoop.

477 953 043 en 044 (richtingaanwijzers voor compleet) € 54,32/st
477 953 902 01C en 901 01C (wisserhendel en richtingaanwijzerhendel voor de stuurkolom) € 85,32/st
477 827 348 E en 349 D (gasveren achterklep) niet meer leverbaar. op de latere types zit de 477 827 348 F
(voor klep met spoiler, dus sterker) Deze kosten € 55,75 /st
944 631 407 00 en 408 00 stadslicht- en seinlampen in de bumper € 114,84/st

Dude-lange
14/01/2009, 14:00
Die stadslampen, bedoel je daarmee de verstralers?
Ik heb nu een set in de mijne zitten, maar die ga ik wegdoen ,omdat ik de originele franse verstralers ga terugplaatsen, ben nu alleen driftig op zoek naar 2 gele lensen voor de koplampen.

Of wil je gewoon nieuwe? ;)

Tom
14/01/2009, 14:11
Ik wil exemplaren die niet sandblasted to hell zijn... bij mij zit er een soort melkglas in. En inderdaad, de verstralers (maar als je vrijwel nooit grootlicht aanhebt, zijn het alleen stadslichtlampen).

Dude-lange
14/01/2009, 14:14
Dat is die bij mij ook wel wat ja, die gele zijn echt strak, anders zou je kunnen kijken of je het glas kan polijsten....
proberen waar lijkt me.

Volgens mij moet in de koplampen gewoon gele lampen gaan zetten, makkelijker :roll:

Tom
14/01/2009, 14:15
Been there, done that... geen effect.

Volgens mij zijn de Franse koplamplenzen niet geel, maar de lampen zelf (of er zit een filter voor). Je kunt in ieder geval gewoon naar Golf I-koplampunits zoeken.

Dude-lange
14/01/2009, 14:17
Dan wordt het toch een keer aanschaffen, helaas.

Maar dan heb je wel weer strakke verstralers!

Komt er trouwens nog invoerbelasting bij als de bestelling uit de USA komt?

edit: Dat heb iuk idd al meer gehoord, maar soms lijkt het of de koplamp lens ook echt geel is, de verstralers zijn echt voorzien van geel glas, maar denk dat ik het effect wel haal met gele lenzen over de h4 bulps

q01z
14/01/2009, 14:25
voor de H4 lampen zijn gewoon hulsjes te krijgen bij automaterialen handels, volgens mij zelfs bij de Action dat ik begreep :roll:

maar back on topic :D

Dude-lange
14/01/2009, 14:26
Ze zijn zeker te krijgen, Sjon heeft ze zelfs al in een polo gezet :D

Tom: heb je al bij pelican parts gekeken?

http://www.pelicanparts.com/catalog/sho ... .htm#item7 (http://www.pelicanparts.com/catalog/shopcart/944M/POR_944M_ELlite_pg2.htm#item7)

Zie daar verstralers staan (wel 944..maar zal dat veel uitmaken) voor 78 dollar/stuk

Tom
14/01/2009, 14:37
Die voor de 44 zijn inderdaad anders, als ik het goed heb begrepen.

pocketmech
14/01/2009, 14:38
D'r kan een verschil in de bumperlampen zitten (toch?) Op de meeting hebben we (Bassie, Tom en moi) geconstateerd dat de bumperlampen er zijn met alleen dimlicht (in het midden van de spiegel, en de versie met een grootlicht in het midden en een dimlichtlampje in de zijkant van de spiegel. In het slechtste geval moet je een beetje hobbyen en een kabeltje grootlicht erbij leggen (of gewoon niet aansluiten)...

Sjaak
14/01/2009, 19:27
Komt er trouwens nog invoerbelasting bij als de bestelling uit de USA komt?

Ligt eraan.. Als je onder 45,- euro (weet niet of dit bedrag nog klopt) aan waarde blijft kost het niets, als je daar boven komt, komt er invoerbelasting bij.. Vaak kun je gewoon vragen dat ze de waarde van het pakket iets naar onder bij schroeven.

q01z
14/01/2009, 19:36
ik heb zelfs links/rechts verschillende bumperlichten.. niet alleen optisch (1e is glad/helder glas en de ander is met een verticale streep) maar ook qua functie volgens mij..

pocketmech
14/01/2009, 19:51
Misschien handig voor een parkeerlichtinstallatie 8)

Fantaman
14/01/2009, 21:14
ik wil wel een paar nieuwe units met helder glas erin, wit led lampie erin, 6000K xenon voor dim 8)
als ik een paar maanden niet tank moet het lukken :roll:

Tom
15/01/2009, 22:02
Zo, avondje kleine klusjes aan mijn auto.

-De claxon doet het weer. Kostte een halve spuitbus contactspray, maar hij doet het een stuk enthousiaster dan-ie ooit heeft gedaan. Nu maar hopen dat dit niet alleen vanavond is.
-De achterwisser doet het weer. Gebroken draadje doorverbonden met een kabelschoentje. Hij is zo lang stuk geweest dat ik moest nadenken waar de schakelaar ook alweer zat. :)
-De stuurkolomschakelaars zijn gewisseld waardoor ik weer zelf afslaande richtingaanwijzers heb. Die had ik zelf gesloopt overigens, om schakelaars te monteren waarmee het dimlicht niets meer deed. Weer een kwart spuitbus contactspray verder doet het dimlicht het weer prima, gelukkig. Da's niet echt een vooruitgang op zich, want de reden om de schakelaars te wisselen was een niet werkende intervalstand. Die doet het nog steeds niet en de ruitensproeiers ook niet. 12V op het pompje werkt wel, twee schakelaars die het prima deden zullen vermoedelijk ook het probleem niet zijn, dus er is iets mis met de bedrading. Da's de volgende klus. Met deze schakelaar werkt de wiswas-stand ook niet meer, dat wordt nog een kwart bus contactspray.

Ik heb ook het afgebroken draadje van de achterruitverwarming weer vastgemaakt, maar omdat de auto met alles open binnen heeft gestaan was de achterruit voor het eerst sinds weken schoon en kon ik 'm niet testen. :) Ik vermoed overigens niet dat-ie het doet want het contact wat aan de gasveer voor de achterklep zit kwam eruit vallen, en ik kreeg 'm niet meer goed op zijn plek.

Oh, ook het stukje van de watervangbak waar de kleurcodesticker zit schoongemaakt. :)

Tom
16/01/2009, 07:46
Naschrift: vanmorgen ontdekte ik dat de wiswas-installatie en de ruitensproeiers het weer doen! Leuk extra succesje...

q01z
16/01/2009, 07:52
Naschrift: vanmorgen ontdekte ik dat de wiswas-installatie en de ruitensproeiers het weer doen! Leuk extra succesje...

jeetje, waar contactspray al niet goed voor is :P als ik dat nou in mn verdelerkap spuit, start hij dan ook beter? of in mn tank, looptie dan ook harder? of op mn stuur, stuurt hij dan ook lichter? :D

maaruhm.. wel goed bezig geweest Tom.. toch wel prettig als de standaard uitrusting die je nodig KAN hebben het gewoon doet.. mijn sproeier deed het vanmorgen niet.. en met een heel dun filmpje ijs was dat dan weer net prettig geweest, dus k snap wel wrom jij zo blij bent :D

Tom
16/01/2009, 08:07
Ik heb de afgelopen twee weken door een laag pekel zitten gluren. Elke kaar als ik stopte zette ik de wissers aan en gooide een plas ruitensproeiervloeistof over de ruit. :?

Claxon lijkt niet zo belangrijk, tot-ie het niet doet... dan merk je dat ineens iedereen voor je in slaap valt voor het stoplicht en dat je toch iets nodig hebt om kamikaze-fietsers te waarschuwen.

Overigens staat na de vierde poging het stuur eindelijk recht. Nu maar even de boel aftekenen.

De zoveelste update (met snazzy kleurtjes; oranje is deels gedaan en groen is gedaan):
- Dynamo reviseren en monteren
- Koelslang dynamo weer monteren
- Radiateur vervangen, gereviseerd exemplaar ligt al te wachten --> done
- Bovenste waterslang vervangen door exemplaar met aftapplug --> tegelijk met thermostaat
- Rechter buitenspiegel monteren
- Interval op wissers fixen, massa wissers schoonmaken ivm snelheid of gebrek daaraan --> iets beter sinds smeerbeurt mechanisme
- Plastic afdekplaat wissermechanisme bestellen en monteren --> done
- Piepend geluid in achterophanging links (komt en gaat)
- Cassettebakje op tunnel reviseren
- Scharnieren linker portier stellen
- Hier en daar weer eens krassen bijwerken, misschien rechter voorscherm en voorbumper strakmaken
- Beide slotpinnen en -houders achterklep vervangen --> deels gedaan
- Middenconsole frame metertjes vervangen door exemplaar zonder extra gat --> done
- Blindplaatje schakelaar middenconsole aanschaffen/monteren --> done
- Andere banden, ditmaal mét grip
- Achterruitverwarming en -wisser fixen --> wisser doet het weer
- Stadslichten veranderen in DRLs met LED-lampen --> done
- Schoonmaakbeurt voor alle massapunten --> deels gedaan
- Handmatige overbrugging koelvin radiateur
- Nieuwe thermostaat monteren
- Nieuwe brandstofpomp monteren --> done
- Nieuwe koplampunits aanschaffen en monteren (Golf I, T3) --> 1 unit is nog OK, andere ligt al klaar
- Nieuwe/goede gebruikte stadslichtunits en richtingaanwijzers aanschaffen
- Gordel bestuurderszijde fixen --> done
- Lampjes temperatuurmeter en laadstroomverklikker vervangen --> done, laadstroomverklikker doet het soms.
- Claxon weer tweetonig maken, lelijke extra draad wegwerken --> niet helemaal tevreden over, later verder
- Claxon weer betrouwbaar aan het werken krijgen --> lijkt gelukt
- Kachelschuiven vervangen
- Automatische afslag richtingaanwijzers repareren --> done

Fantaman
16/01/2009, 17:56
en dat je toch iets nodig hebt om kamikaze-fietsers te waarschuwen.

heb er 1 gehad die opeens de weg overschoot op het punt dat ik ging inhalen met 50/60
tegen de tijd dat ik me poot op de rem had was ie alweer voorbij, ja toen haalde ik hem links in :roll:
geloof mij als je 50 rijd sta je niet in 2 meter stil :oops:



Overigens staat na de vierde poging het stuur eindelijk recht.

nou is mij dat toch wel in 1 keer gelukt, okeej heb er 10 minuten over gedaan
en 5 keer getoertert, geleid z'n verlenstuk en dop24 ook goed de stroom :oops:


Lampjes temperatuurmeter en laadstroomverklikker vervangen --> done, laadstroomverklikker doet het soms.

soms doet mijn middenconsole verlichting het niet, KLAP!, en toen weer wel :roll:
der zijn ook een paar lampies stuk heb ik gemerkt maar dat komt wel als het olie temperatuur metertje erin komt :P

Tom
03/02/2009, 19:53
Mijn accu laadde netjes 13,6 V bij... maar helaas wel 0 A, zoals ik al een tijdje vermoedde. Dat kun je goed meten met zo'n tang, die ik helaas niet heb.
Oorzaak is vermoedelijk corrosie op de aansluiting tussen massakabel van de accu en carrosserie. Die is los geweest en schoongemaakt vorig jaar (was een van de eerste, moest los om een overbodige lus te verwijderen) maar blijkbaar opnieuw gecorrodeerd. De accu hangt nu aan de lader, helaas maar een 4 A-prutsding dus ik hoop dat er morgen genoeg power inzit. Het viel me wel op dat met verbruikers aan het voltage op de meter in de auto iets hoger stond dan voorheen.

Ritske
03/02/2009, 20:01
Dan blijf je zonder Ampere tang idd lekker zoeken. Voor dit soort dingen heb ik gelukkig wel een Ampere tang liggen :) .
Ziet er verder netjes uit :D , nog wel een groot todo-lijste, had bijna mijn todo-lijstje kunnen zijn :lol:

Bcreative
03/02/2009, 20:33
Blijft lachen met die accu's, he Tom? :?
Gaat de goed kant op met die lijst. :grin:

Tom
03/02/2009, 21:17
Ik houd inmiddels een slag om de arm, het probleem is pas opgelost als het opgelost blijft...

EDIT: de multimeter zegt dat mijn accu 11,4 Volt geeft. It's dead, Jim.

EDIT2: Vanmorgen langs de garage geweest, accu geruild voor een nieuwe. Vanavond nog even dat massapunt extra onderhanden nemen.

q01z
04/02/2009, 21:10
klote accu's bij jou ook :(

we hebben wel beetje hetzelfde probleem he Tom? behalve dan dat mijne wel 'start' alleen niet loopt onder de 2000rpm :roll:

Meneer aard
04/02/2009, 21:31
check je injectoren.

Tom
04/02/2009, 22:38
Nou, vanavond nog een keer dat massapunt losgemaakt en er een stuk schuurpapier overheen gejakkerd. Ik word meteen beloond met een keurig voltage op de meter, ook met verlichting aan (dan staat-ie netjes op 13 V, en als je de richtingaanwijzers aandoet zakt-ie ook nauwelijks in). Hij loopt ook mooier stationair.

Nou maar hopen dat dit het probleem voor eens en altijd oplost.

ShroudedVeil
04/02/2009, 22:40
Hoop dat het werkt Tom! en dat het niet weer binnen een maand terug komt! tip schuurpapier in je dashboardkastje ;)

q01z
04/02/2009, 22:40
schroefdraad gelijk ook ff optappen wil ook nog wel eens helpen :)

Tom
04/02/2009, 22:43
Dat had ik gedaan als de bout die eruit kwam erg roestig was, maar die glom zelfs nog...

Vanaf nu gaat het op de 'regelmatig nalopen'-lijst en ik kan het jullie van harte aanbevelen als je de laadspanning wat laag vindt.

q01z
04/02/2009, 22:45
hier staat het bovenaan de lijst :) net onder; krabben

maar idd wel een goed idee om dit eigenlijk gewoon elk weekend ff te doen.. net als de accubak/ruitenwisserbak leeghalen en de binnenkant vd voorschermen inspecteren op klompen wereld

Tom
04/02/2009, 22:47
Kunnen we binnenkort wel eens een weekendmeetinkje voor beleggen... :)

q01z
04/02/2009, 22:48
Kunnen we binnenkort wel eens een weekendmeetinkje voor beleggen... :)

grootverpakking schuurpapier en contactspray aanschaffen :P

Tom
04/02/2009, 22:49
Beiden aanwezig.

Tom
18/02/2009, 22:46
Vanavond de verdeelkap en rotor vervangen. Wat start-ie weer mooi en loopt-ie strak stationair! Ik ben benieuwd of-ie morgen na een nachtvorst er nog zoveel zin in heeft.

Space
19/02/2009, 15:56
Gebruik jij je auto nou echt dagelijks? Veel km's per jaar?

Tom
19/02/2009, 16:11
Inderdaad, dagelijks. Ongeveer 30.000 km per jaar.

Fantaman
19/02/2009, 17:04
de mijne rijd ook elke dag, nouja meestal in het weekend wat minder :P of een lange rit :roll:

Tom
25/02/2009, 23:46
Sleutelavondje.

-Bougies vervangen. Oude zagen er nog keurig uit maar zaten er al in toen ik de auto kocht, leek me gewoon een goed plan om de boel eens te vervangen. Leek niet makkelijk, bleek in een kwartiertje gedaan. Wat loopt-ie mooi strak nu, hij lijkt ook beter door te trekken in de toeren (maar dat zit misschien tussen de oren).

-Luchtfilter vervangen. Was niet overbodig.

-Thermostaat vervangen. Eerste boutje lossen: knak. Kut. Zagen, centerpons, boor, boorolie... en twee uur klooien. Restant tapeind uitgeboord, draad schoongetapt, nieuwe boutjes, nieuwe thermostaat, eindelijk bovenste slangetje met ontluchtingsdopje vervangen. Koelvloeistof erin, warm draaien.
Na een kwartier draaien stond de temperatuurmeter keurig in het midden en werd de kachel bloedheet. Voor het eerst kon ik in de winter de schuif terugzetten naar het midden en het was nog warm zat. Er lekt nergens koelvloeistof, alles met nieuwe boutjes en nieuwe slangklemmen gemonteerd. Consider me happy.

Verder met de enorme to do-list... (oranje is deels gedaan en groen is gedaan):
- Dynamo reviseren en monteren
- Koelslang dynamo weer monteren
- Radiateur vervangen, gereviseerd exemplaar ligt al te wachten --> done
- Bovenste waterslang vervangen door exemplaar met aftapplug - tegelijk met thermostaat --> done
- Rechter buitenspiegel monteren
- Interval op wissers fixen, massa wissers schoonmaken ivm snelheid of gebrek daaraan --> iets beter sinds smeerbeurt mechanisme
- Plastic afdekplaat wissermechanisme bestellen en monteren --> done
- Piepend geluid in achterophanging links (komt en gaat)
- Cassettebakje op tunnel reviseren
- Scharnieren linker portier stellen
- Hier en daar weer eens krassen bijwerken, misschien rechter voorscherm en voorbumper strakmaken
- Beide slotpinnen en -houders achterklep vervangen --> deels gedaan
- Middenconsole frame metertjes vervangen door exemplaar zonder extra gat --> done
- Blindplaatje schakelaar middenconsole aanschaffen/monteren --> done
- Andere banden, ditmaal mét grip
- Achterruitverwarming en -wisser fixen --> wisser doet het weer
- Stadslichten veranderen in DRLs met LED-lampen --> done
- Schoonmaakbeurt voor alle massapunten --> deels gedaan
- Handmatige overbrugging koelvin radiateur
- Nieuwe thermostaat monteren --> done
- Nieuwe brandstofpomp monteren --> done
- Nieuwe koplampunits aanschaffen en monteren (Golf I, T3) --> 1 unit is nog OK, andere ligt al klaar
- Nieuwe/goede gebruikte stadslichtunits en richtingaanwijzers aanschaffen
- Gordel bestuurderszijde fixen --> done
- Lampjes temperatuurmeter en laadstroomverklikker vervangen --> done, laadstroomverklikker doet het soms.
- Claxon weer tweetonig maken, lelijke extra draad wegwerken --> niet helemaal tevreden over, later verder
- Claxon weer betrouwbaar aan het werken krijgen --> lijkt gelukt
- Kachelschuiven vervangen
- Automatische afslag richtingaanwijzers repareren --> done

ShroudedVeil
25/02/2009, 23:51
Sleutelavondje.

-Bougies vervangen. Oude zagen er nog keurig uit maar zaten er al in toen ik de auto kocht, leek me gewoon een goed plan om de boel eens te vervangen. Leek niet makkelijk, bleek in een kwartiertje gedaan. Wat loopt-ie mooi strak nu, hij lijkt ook beter door te trekken in de toeren (maar dat zit misschien tussen de oren).

-Luchtfilter vervangen. Was niet overbodig.

-Thermostaat vervangen. Eerste boutje lossen: knak. k*t. Zagen, centerpons, boor, boorolie... en twee uur klooien. Restant tapeind uitgeboord, draad schoongetapt, nieuwe boutjes, nieuwe thermostaat, eindelijk bovenste slangetje met ontluchtingsdopje vervangen. Koelvloeistof erin, warm draaien.
Na een kwartier draaien stond de temperatuurmeter keurig in het midden en werd de kachel bloedheet. Voor het eerst kon ik in de winter de schuif terugzetten naar het midden en het was nog warm zat. Er lekt nergens koelvloeistof, alles met nieuwe boutjes en nieuwe slangklemmen gemonteerd. Consider me happy.

Verder met de enorme to do-list...

Mooi zo :)

Het lijkt mij toch wel dat bougies op een duur wel zijn uitgewerkt/op zijn al zijn ze nog mooi.. dus dat zal niet alleen tussen de oren zitten denk ik
Mooi dat jou termostaat het weer naar behoren doet! alleen een beetje k*t dat het zo veel gekloot was!

Tom
26/02/2009, 08:17
Update: ook met fileverkeer blijft-ie keurig op temperatuur, een haartje boven het middelste streepje. Die handmatige bediening van de koelvin gaat vermoedelijk van mijn to do list af.

q01z
26/02/2009, 17:12
lekker bezig Tom :D

winter bijna voorbij, ga jij je kachel maken :P

LWB
26/02/2009, 18:21
schiet lekker op zo!,nu geen nieuwe dingen bedenken he :wink:

Tom
26/02/2009, 18:26
En gezien de hoeveelheid werk snap ik nog steeds waarom ik het zolang heb uitgesteld.

q01z
26/02/2009, 19:02
En gezien de hoeveelheid werk snap ik nog steeds waarom ik het zolang heb uitgesteld.

ach, ik ken ut tom..
meer een gevoel van 'stel dat het mis gaat', dan sta je toch mooi als je de volgende dag weer naar je werk moet!

heb het ook hoor, moest al een week vbak olie in de AX gooien (staat op bokken op het pad) en net eindelijk de 'moed' verzameld, in 5min klaar :roll:

Tom
26/02/2009, 19:12
Precies, wat baalde ik toen ik daar stond met een afgebroken bout... ik wist dat ik het in orde moest krijgen, anders kon ik niet meer naar huis.

En soms gaat het inderdaad onverwacht makkelijk en snel.

Meneer aard
26/02/2009, 20:24
Fijn he Tom..Ik had dat toen met de waterpomp. Bouten zaten erg vast, luchtsleutel erop :mrgreen: krak zei het kopje..Kon zo de griptang erop zetten en probleem opgelost..maar toch blijft ruk.

Over het opgang komen..Kan ik me wel bij indenken..Alleen moet je soms er ff toe zetten en als je er ff mee bezig ben, gaan meer klussen van zelf.

Tom
26/02/2009, 20:34
Ik had het nog voorzichtig gedaan. WD40 erop, losschrikken... hielp niet, het was meteen krak. Na een half uur prutsen met griptangen heb ik dat maar opgegeven, niet genoeg ruimte en niet genoeg restmateriaal om de tang op te zetten.

Tom
05/03/2009, 17:51
Laatste update: de koelvloeistoftemperatuur blijft keurig in het midden staan, hoelang je dan ook in de file staat. Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren in de zomer, als het wat warmer wordt. Het koelvloeistofpeil blijft ook netjes.

Ik heb ongeveer een jaar gereden met maar drie in plaats van vier ruitensproeierstraaltjes op mijn ruit. De boel doorblazen met perslucht hielp niet, maar afgelopen zondag onderweg naar de meeting deden ze het ineens alle vier weer en sindsdien blijft alles goed werken.

De kachelschuiven stonden op de vervanglijst omdat de middelste schuif (voor de temperatuur) was afgebroken en steeds het frontpaneeltje eraf drukte. Tenminste, dat dacht ik... tot ik eens goed ging kijken. Toen bleek dat de schuif alleen uit zijn voorste geleiding was gekomen (net achter het frontpaneeltje). Even wat gepast geweld en de boel zat weer in elkaar. Die schuif gaat wel wat zwaar, ik zal de kachelkraan eens checken en eventueel de bowdenkabel inspuiten met WD40.

De nieuwe imitatie aeroblade-wissers bevallen prima. Lekker stil, wissen mooi strak en blijven goed op de ruit liggen.

Radiant
05/03/2009, 18:31
Ja, flatblades zijn goed :mrgreen:
Wij hebben ze ook op S, daar moet alleen nog even de wissermotortjes van gefixed worden :oops:
M'n Ibiza had ze standaard voor en heb achter speciaal de wisserarm vervangen om daar ook een AeroTwin op te krijgen :mrgreen: (en het ziet er 10x beter uit)

Tom
11/03/2009, 08:03
Ik ben zeer tevreden over de nieuwe wissers. Stil, wissen strak en blijven goed liggen. Alleen de wisser aan de bestuurderskant drukt niet overal goed op de ruit, ik heb het idee dat de veer in de wisserarm lam is. Misschien maar eens een setje nieuwe wisserarmen scoren.

Vanavond ga ik weer eens een rondje massapunten schoonmaken. De laadstroom is nog steeds niet wat-ie moet zijn.

Fantaman
11/03/2009, 19:44
nou heb het maandag avond mee gemaakt, alles boven 120 is net od het blad de ruit niet meer raakt :?
heb wel een spoiler op de arm zitten, eens kijken of een spoiler op het blad wil helpen :oops:

ben wel benieut hoe die aerotwins staan op een 924 :mrgreen:

Tom
11/03/2009, 19:55
Ik zal er morgen eens een foto van maken.

Damn, de onderste bout van mijn ruitensproeiertankje is lam. Ik krijg het tankje er niet uit zodat ik niet bij het massapunt kom. Wel wat andere punten schoongemaakt, maar helaas nog geen meetbare verbetering.
Wel het rubberen blokje tussen mijn richtingaanwijzer en verstraler gemonteerd. Redelijk beroerde constructie, trouwens.

Meneer aard
11/03/2009, 20:29
Tom, het heeft geen zin om elke keer in de weer te gaan met een schuurpapier en wd40/contact spray.

Ga op een zaterdag, gewoon aansluitingen vervangen door verse, hanteer het soldeerappraat en een setje nieuwe electra aansluitingen en je bent van het hele gesodemieter af. Ik spreek uit ervaring, en ik had het vele malen eerder moeten doen. Geen geklooi meer, netjes nieuw. Want elke keer dat je gaat schuren schuur je een bescherm laag eraf waardoor het 3 dubbel zo snel oxideert. Vervang rotte kabels, knip kroonsteentjes er tussen uit en soldeer ze netjes aan elkaar.
Het is gewoon een gebed zonder einde als je niet drastisch de zooi gaat vervangen. Ik zie jou volgend jaar nog de schuurpapier methode hanteren.

Tom
11/03/2009, 21:14
Hmmm, ik heb vandaag maar één punt gehad wat ik al eerder heb schoongemaakt en dat maakte totaal geen verschil. De rest had ik nog niet gedaan, waren niet de belangrijkste punten maar meer onder het motto 'alle beetjes helpen'. De kabelschoentjes zagen er overigens nog prima uit, ik heb wel wat roestige boutjes en parkers vervangen.

Als de verbindingen nou zo brak blijven, zal ik hier en daar wat nieuwe kabelschoentjes aanzetten.

Tom
16/03/2009, 17:27
Mijn stelling dat je veel onderdelen beter nieuw dan gebruikt kunt kopen, is vandaag bevestigd doordat de recent gemonteerde bovenste koelwaterslang (gebruikt, want niet meer nieuw te leveren) een flink lek heeft opgelopen en het grootste deel van de koelvloeistof heeft uitgekotst. Gelukkig niet alles, de motor is niet oververhit geraakt en ik kon nog gewoon thuiskomen.

Dat wordt voorlopig dus maar weer de aftermarket slang monteren die erop zat (zonder aftapplug).

LWB
16/03/2009, 17:30
nieuw nog te koop bij PorscheShop UK en de pond staat lekker laag....

Tom
16/03/2009, 17:38
Dank je, ik zal eens kijken...

Tom
25/03/2009, 23:27
Mijn auto heeft het na de laatste reparaties een paar weken prima gedaan. Uitstekend starten, kachel lekker warm en de motor ook (maar niet te warm). Twee weken geleden was de accu leeg na een weekend stilstaan. Startbooster erop, rijden en de hele week geen problemen meer gehad. Tot dit weekend, maandag niet meer starten. Dat ging zo door, als ik in de lunchpauze startte was het meteen lopen maar 's avonds mocht de startbooster weer aan het werk.
Vanavond dus maar eens de multimeter op de accu. Heee, 300 mA lekstroom! Zekeringen eruit getrokken (wat een takkewerk trouwens!), geen verandering. Hmmm, waarom is dat relais zo warm?

...OK, probleem gevonden. Het relais voor de achterruitverwarming zat vast en bleef stroom trekken. Niet vreemd, als je zag hoe beroerd dat ding eruit zag. Nou is de aansluiting van de bedrading bij de achterklep toch afgebroken, dus relais eruit en lekspanning bijna nul.

1823

Waaruit maar weer blijkt dat een startprobleem bij zo'n oude auto vaak uit meerdere problemen bestaat; in mijn geval slechte bedrading bij de startmotor en dynamo, slechte massapunten, slechte massa van de dynamo, een rotte accu, een alarm wat dwars zat, een hangend relais en een versleten startmotor. Eens kijken of we daar de komende tijd nog wat aan kunnen toevoegen, ik doe geen uitspraken meer over opgeloste problemen.

Hij start wel weer erg lekker...

ReMo
26/03/2009, 09:26
Das goed nieuws. En zo blijven we met zijn allen lekker bezig. Maar soms vraag je je toch wel eens af ................ waar doe je het voor?

Is het ene probleem over meldt het volgende probleem zich weer aan. :grin:

Hopelijk blijft hij nu voorlopig lekker starten Tom.

Tom
26/03/2009, 09:52
Yup, ik werd er vrij moe van. Als ik niet zelf kon sleutelen had ik het ding in Enumatil langs de kant van de weg gedumpt (al dan niet in de fik) en een Toyota gekocht.

Het is op zich niet vervelend om je auto steeds beter te maken en alle versleten onderdelen te vervangen, maar wel als je elke keer moet sleutelen omdat je anders niet meer kunt rijden.

Ik hoop ook dat het hiermee voorgoed opgelost is...

ReMo
26/03/2009, 09:56
Moet wel zeggen dat ik met het vervangen van de brandstofpomp gebruik heb gemaakt van de garage van mijn broer. En dat is perfect. Dat hoeft het niet in een keer af als het niet lukt. Lekker droog noem maar op.

Dat is wel mijn droom, ik zou dan ook veel gemakkelijker een klus aanpakken of preventief iets gaan doen.

LWB
26/03/2009, 21:09
Tom,van welke zeebodem heb je die opgevist :wink:
Dit kan niet anders dan de oplossing zijn :?:

Tom
26/03/2009, 21:31
Ziet er inderdaad aardig uit als een archeologische vondst. Alleen ben ik inmiddels nergens meer zeker van, zeker niet als het gaat over het oplossen van de problemen van mijn auto.

Ik zal binnenkort eens gaan kijken hoeveel werk het is om dat rottige zekeringkastje te vervangen door die van een Golf II GTI, met van die steekzekeringen.

Tom
01/04/2009, 23:19
Avondje lekker aan de auto kunnen rommelen, allerlei kleine klusjes- auto gewassen (vogels hadden 'm gebruikt voor bombardementoefeningen), eindelijk die kentekenrand van een dubieuze garage vervangen door eentje van Porsche Centrum Leusden, de achterwisser zwart gespoten, de claxon weer eens geprobeerd te repareren (hij doet het nu iets minder slecht), eindelijk de sticker met de lakcode vervangen, tijdelijk weer even een radio ingebouwd (de andere moet even terug naar de importeur) en de nieuwe accu maar weer gemonteerd in plaats van de gerecyclede die ik er tijdelijk ingeschroefd had.

M.B.H.
02/04/2009, 12:51
word je lijst :wink: je weer iets korter tom :grin:

Space
02/04/2009, 13:28
eindelijk die kentekenrand van een dubieuze garage vervangen door eentje van Porsche Centrum Leusden,
Bij mij zat er een lijstje omheen van Timmerman, waar ik de P gekocht had. Vervolgens een klus uit laten voeren door Renntech en thuis aangekomen geconstateerd dat die em ff vervangen hebben voor hun eigen lijstje :lol:. De brutaliteit :wink:.

ShroudedVeil
02/04/2009, 13:31
hahahaha!

Concurentie is moordend in deze tijden :mrgreen:

Tom
02/04/2009, 14:28
Dat hoeft van mij ook niet, kentekenrand vervangen bij een beurt. Hij zit met vier popnagels vast, dus wel een erg vasthoudende garage-eigenaar die 'm vervangt... :lol:

1824

1825

1826

Schilderstape is er inmiddels vanaf, de strip zit beter dan-ie ooit gezeten heeft sinds ik de auto heb.

Voor wie wilde zien hoe aerotwin-wisserbladen staan op een 924:

1827

Niet zoveel van te zien, dus.

Martin: dit was eigenlijk niks van het lijstje, meer onbelangrijke lopende zaken. Ik kan wel het vervangen van de kachelschuiven van de lijst strepen, ik heb de oude schuiven gerepareerd en de kachelkraan en bowdenkabel weer goed gangbaar gemaakt.

gerben1986
03/04/2009, 14:49
Welk type Aerotwin is dit eigenlijk Tom?
Want ik heb er nu 1 op de Aygo, maar wat wist dat fijn!

Tom
03/04/2009, 23:03
Je kunt ze ook krijgen voor standaard wisserarmen, maar dit zijn goedkope imi's van de Action. :) Werken prima.

q01z
04/04/2009, 08:44
jouw projecttopic blijft toch wel een interssant verhaal om te lezen he tom..
jij vind en ontdekt tenminste nog leuke dingen :D tis weer es wat anders als een 100% succesverhaal, mjah een berichtje van 'ik had een startprobleem maar een nieuwe accu loste het op' leest ook niemand ;)

tis alleen idd wel knap lastig als dit je dagelijkse auto is... dan moettie het gewoon doen! (AX kopen tom? ;))

Tom
04/04/2009, 12:11
Uit jouw verhalen krijg ik nou ook niet het idee dat ik een AX als dagelijkse auto moet hebben... :wink: En iets Frans zou sowieso niet mijn eerste keus zijn, dan werd het een Audi, VW of -als het me echt niets boeit- iets Japans. Maar goed, de 924 wordt wel steeds betrouwbaarder. Nog een paar jaar en ik heb alles vervangen. :)

gerben1986
04/04/2009, 15:33
Oke, je hebt dus geen orginele Aerotwins.
Jammer, want ik had heel graag het typenummer willen hebben.
Al weet ik nu wel dat beide 18" moeten zijn.

Tom
04/04/2009, 16:30
Ik heb al ergens op het forum de maat gezet, daarmee en met het feit dat de 924 van die standaard U-vormige wisserarmen heeft zou je ze moeten kunnen bestellen.

gerben1986
04/04/2009, 16:46
Inderdaad, er zal gewoon een type zijn dat past op een 924.
Ik zal even doorzoeken, wordt vervolgd!

Bcreative
07/04/2009, 12:14
Uit jouw verhalen krijg ik nou ook niet het idee dat ik een AX als dagelijkse auto moet hebben... :wink: En iets Frans zou sowieso niet mijn eerste keus zijn, dan werd het een Audi, VW of -als het me echt niets boeit- iets Japans. Maar goed, de 924 wordt wel steeds betrouwbaarder. Nog een paar jaar en ik heb alles vervangen. :)

Da's het voordeel, je bouwt gewoon een hele nieuwe auto! :grin:
Nadeel is dan weer dat sommige onderdelen dan al weer wat ouder beginnen te worden en je weer opnieuw kunt beginnen.... :mrgreen: :wink:

Tom
07/04/2009, 12:20
Dan nog kun je de halve auto vervangen voor een jaar afschrijving op een willekeurige nieuwe auto...

ArvidW
09/04/2009, 20:21
En wat zou je met al die vrije tijd willen doen als je een auto zou hebben die 99% betrouwbaar is :wink:

Voor het aantal kilometers dat Tom rijdt valt het toch allemaal wel mee? Sommige hier op het forum staan om de 500km wel een keer stil :lol:

Tom
09/04/2009, 20:25
Da's waar, ik houd 'm bij de les. :)

Tom
16/04/2009, 08:04
Gisteren zette ik het contact uit en de motor bleef lopen. Twee keer geprobeerd, toen maar met een voet op de rem laten afslaan. Sindsdien geen problemen meer gehad.

Elektrisch deel van het contactslot aan het overlijden?

q01z
16/04/2009, 08:31
Gisteren zette ik het contact uit en de motor bleef lopen. Twee keer geprobeerd, toen maar met een voet op de rem laten afslaan. Sindsdien geen problemen meer gehad.

Elektrisch deel van het contactslot aan het overlijden?

ik kan me herinneren dat David zijn porsche altijd alleen uit kon zetten door het licht aan/uit te zetten...
dat was het contactslot volgens mij!

Meneer aard
16/04/2009, 09:00
Tom, als je even verder gekeken had dan je neus lang is, had je in het onderdeel electrisch een topic van mijn gezien waar ik dezelfde problemen ondervond. Probleem is gewoon puur massa en slechte stekkerverbindingen door corrosie.

Tom
16/04/2009, 09:34
Dankjewel, Arjen. Ik zal even je topic doorspitten.

Tom
22/04/2009, 22:53
Nog geen tijd gehad om er naar te kijken, heeft zich ook niet meer voorgedaan. Het gebeurde overigens op de warmste dag in tijden nadat mijn auto de hele dag in de zon had gestaan.
Wel heeft zich een ander defect gemeld, vermoedelijk ook massagerelateerd: de aanjager draait continu en op een wat hoger toerental dan de bedoeling is, ik schat het in op stand 2 van de schuif. Ik heb zonet al de schuif ingespoten met WD40 in de hoop dat de boel alleen vuil is, maar daar verwacht ik niet veel van. Wordt weer een dagje op de kop onder het dashboard liggen, vrees ik.

Ook de piepende rubber bus in de achterophanging is weer terug. Vanavond de boel een teflondouche gegeven, maar het is nog niet weg na 10 km rijden. Erg irritant, de auto klinkt als een postkoets en altijd op de momenten dat je veel met de ramen open rijdt.

Positief nieuws: na de wasbeurt om het Saharazand weg te krijgen heb ik maar eens wat tijd gestoken in het rechter voorscherm, wat al gedeukt was toen ik de auto kocht. Achter het voorwiel is de deuk er nu vrijwel uit, voor het voorwiel heb ik de boel onder de rubberstrip ook weer vrij vlak en boven de rubberstrip is de deuk de helft minder diep. Helaas moet ik het scherm demonteren om de rest eruit te krijgen, ik heb niet genoeg ruimte om van binnenuit te kunnen kloppen.

ShroudedVeil
22/04/2009, 23:05
als het op mijn stand 2 was zou het niet zo erg wezen!

Die piep, heb je die met de vorge ''douche'' der wel mee weggekregen?

En het voorscherm verwijderen kost toch niet zoveel tijd??

Tom
22/04/2009, 23:20
Ja, de vorige keer is-ie wel verdwenen. Ik hoop dat het dit keer ook weer lukt, want het is knap irritant.

Het probleem bij het scherm demonteren is het weer monteren op de juiste plaats, niet scheef. Da's best lastig.

ShroudedVeil
22/04/2009, 23:25
Ja even niet aan gedacht :) toen ik hem moest demonteren -monteren maakte het niet uit of de lijn overeenkwam met de andere kant :)

Tom
22/04/2009, 23:39
Demonteren is een half uurtje max, weer 100% goed monteren kost zo twee uur.

ReMo
23/04/2009, 07:40
Vooral het lossnijden en verwijderen van kidnaden is lastig.
Of gewoon strak plamuren en overspuiten.

Bcreative
23/04/2009, 09:46
Af en toe wat zichtwerk houdt de moed erin. Zei nou laatst iemand hier dat? Dat je eigenlijk voor iedere lastige niet-zichtklus ook een gemakkelijk zichtklusje moet doen. Dan blijft 't een beetje leuk. :grin:

ReMo
23/04/2009, 09:59
Ik doe dat in elk geval wel altijd. Is precies wat je zegt, dan hou je de moed er een beetje in.
En technisch perfect krijgen doe je hem nooit, tenzij je de 10 miljoen wint. :ikweer

Tom
23/04/2009, 11:57
Dat is waar, ik ben zoveel bezig geweest met elektra en mechaniek dat de auto er nog steeds beroerd uitziet en dat motiveert niet. Levert ook niet bepaald positieve commentaren op, maar ikzelf heb liever een auto die technisch 100% is en er wat minder uitziet dan andersom. Hij is (afkloppen!) wel betrouwbaar op het moment, da's al een forse winst.

Strakplamuren is niet zo mijn ding. Ik houd van plaatwerken, kan uren zitten knoeien en kloppen tot ik de boel perfect strak heb (en ik heb zo in het verleden met veel geduld ook heel wat plaatwerk gered). Plamuur mag dan niet meer dan een afwerking zijn, een minuscuul laagje om het helemaal strak te krijgen. Nou is dit voorscherm eigenlijk niet meer strak te krijgen (helemaal uit vorm, ik vraag me af wat ermee gedaan is) maar als ik een ander scherm koop en laat spuiten zit ik met één prachtig glanzend strak scherm waardoor de rest van de auto nóg lelijker lijkt.

ReMo
23/04/2009, 15:27
Positieve reacties zijn leuk. Maar het is jou 924 en jij moet er blij mee zijn. En je hebt gelijk een mooie 924 die nooit van de plek komt omdat hij technisch niet in orde is geeft minder plezier. Overigens vind ik die van jou er mooi uit zien Tom. :duim

Space
23/04/2009, 15:53
Bij een 924(S) draait het alleen maar om techniek. Buitenkant is totaal niet belangrijk; das alleen maar mooi meegenomen verder niks. De rechterzijkant is bij mij totaal niet strak, linksachter een dikke deuk. Ja jammer, ik heb er geen geld voor om dat te laten fixen, alles gaat naar de techniek. Misschien een keertje bij meneer de Haas.

Dat alles gewoon perfect werkt, betrouwbaar is, strak rijdt, etc. Dat is het mooiste. Strak interieur vind ik ook nog wel fijn. Maar f*ck die buitenkant hoor; zo kun je hem lekker zonder zorgen overal parkeren. :wink:

Tom
23/04/2009, 17:49
Da's issue twee. Ik woon naast een garage, als mijn buren netjes met hun auto's zouden doen zat ik nog met de klanten van de garage die hun auto's maar overal neerpleuren en hun portieren in je lak drukken. Nou zat mijn auto al vol deukjes toen ik 'm kocht, maar het worden er snel meer. Laat ik 'm strak maken voor veel geld, dan ziet-ie er binnen een maand weer niet uit. Dat doet-ie nu ook niet, maar dan heeft het me ook nog 2000 euro gekost. Een garage hier is niet te vinden of stervensduur (en onpraktisch ver uit de buurt), voor een jaar garagehuur kan ik 'm laten strak maken en spuiten.

Wat de reacties van anderen betreft: ik maak me daar ook niet zo druk om, maar er zijn genoeg mensen die denken dat je als liefhebber niet wilt rijden in een auto die niet volkomen strak is. Dat uitleggen wordt op den duur wat vervelend.

Dd7
23/04/2009, 18:09
tja, alleen visuele gebreken zijn vaak duurder dan technische gebreken (klop, klop voordat er iets erg duurs kapot gaat.)
Wat betreft de bedrading wat ik soms zie.... BENDE. bedrading zelf meestal orgineel alleen op zo een manier vastgemaakt
dat het snel problemen geeft (verkeerde stekkerverbindingen, zelf een keer gezien dat de verwarming met bananenstekker vastzat!)
meestal bij elektrische problemen bij oude auto's zijn de stekkers vervangen en de massapunten mooi maken meestal een
opossing voor een probleem. Over het algemeen is het erg eenvoudige techniek dat erin zit (mooi, kan er ook niet veel kapot!)

..... tja ik let meestal op of elektrische bedradingen er nog mooi uit zien, toch mijn hobby .....
ik vind het alleen zonde als ik echt kaaiwerk zie. Zelf een beginnener hoeft niet te kaaien (denk ik :eek: )
meestal wordt het wel beter als je telkens probeert alles strak probeert te maken ben ik achter gekomen na een aantal eigen problemen.

Tom
23/04/2009, 18:17
De ergste knoeierij is er bij mij nu uit, alleen het alarm was echt beroerd gemonteerd. Verder is er niets extra in de auto gemonteerd en niets uitgebreid, ik moet alleen nog een keer de bedrading voor de radio helemaal netjes maken en zien dat ik die extra draad voor de claxon weer op de originele manier overbodig maak.

LWB
23/04/2009, 19:05
mechanisch komt uiteraard op de 1e plek.
weet niet hoeveel Km je per jaar rijdt Tom maar met een 924 als dagelijks v.v.middel blijf je helaas niet vrij van de mech. toestand....
en mensen die deuken in een ander z'n auto butsen :grrr :grrr :grrr .... respectloos.

Tom
23/04/2009, 19:45
Afgelopen jaar 32.000 km gereden...

LWB
23/04/2009, 20:32
da's meer dan genoeg in een 24....

Pas
23/04/2009, 23:27
Afgelopen jaar 32.000 km gereden...

Sinds Februari al 9000km gereden :mrgreen:

Tom
24/04/2009, 06:48
Dat is ook niet mis.

LWB
24/04/2009, 07:17
ik mag al blij zijn als ik 3000 in een jaar haal :wink:

Tom
24/04/2009, 07:31
Dat is op zich genoeg om de auto niet slechter te laten worden door stilstand en om er plezier van te hebben.

Tom
30/04/2009, 00:04
Vanavond ontdekt wat er mis is met de kachelaanjager, als je de schuif naar links doet gaat de aanjager andersom draaien. Zit er een massapunt achter de console? Volgende week krijg ik hulp van iemand die beter is in auto-elektra dan ik (ik kom niet verder dan draden volgen en met de multimeter checken waar 12 V op staat).

Verder in het kader van nutteloze karweitjes de auto maar eens een poetsbeurt gegeven, een halve spuitbus WD40 leeggespoten op de bussen van de achterophanging in een zinloze poging het gepiep weg te krijgen (volgende week een nieuwe poging met teflonspray) en onder het mom van 'kun je nou echt niks beters bedenken?' het afgesleten symbooltje op de sigarettenaansteker met witte verf weer opgefrist. Dat is met afstand het meest zinloze klusje wat ik ooit aan die auto heb gedaan, maar je gaat je wel eens ergens aan zitten ergeren als je een uur in de file kunt kiezen tussen kijken naar de achterkant van een Niksan Deprimera of naar je interieur...

Morgen foto's.

Bcreative
30/04/2009, 22:58
Vanavond ontdekt wat er mis is met de kachelaanjager, als je de schuif naar links doet gaat de aanjager andersom draaien. Zit er een massapunt achter de console? Volgende week krijg ik hulp van iemand die beter is in auto-elektra dan ik (ik kom niet verder dan draden volgen en met de multimeter checken waar 12 V op staat).

Verder in het kader van nutteloze karweitjes de auto maar eens een poetsbeurt gegeven, een halve spuitbus WD40 leeggespoten op de bussen van de achterophanging in een zinloze poging het gepiep weg te krijgen (volgende week een nieuwe poging met teflonspray) en onder het mom van 'kun je nou echt niks beters bedenken?' het afgesleten symbooltje op de sigarettenaansteker met witte verf weer opgefrist. Dat is met afstand het meest zinloze klusje wat ik ooit aan die auto heb gedaan, maar je gaat je wel eens ergens aan zitten ergeren als je een uur in de file kunt kiezen tussen kijken naar de achterkant van een Niksan Deprimera of naar je interieur...

Morgen foto's.

Die klusjes moeten ook gebeuren, Tom! :wink:
Kom maar op met die foto's! :-D
:-D :-D :-D :-D :-D :-D

Tom
02/05/2009, 14:27
De foto's...

De deuken, ziet er nog steeds knap beroerd uit maar neem van mij aan dat het een stuk minder is geworden.

1828

De aansteker, meest zinloze klusje ooit.

1829

klaas 924
02/05/2009, 15:09
die aansteker is natuurlijk weer als NIEUW :duim

maar hoe kom je aan dat deukje ??

Tom
02/05/2009, 16:44
Kwam gratis bij de auto...

Jeroen
02/05/2009, 16:47
Kwam gratis bij de auto...
hier moest ik toch even om lachen :o maar wat ga je precies met dat deukje doen?

Tom
02/05/2009, 17:05
Als ik nog eens tijd heb verder eruit kloppen. Eigenlijk zou de hele auto uitgedeukt en gespoten moeten worden, maar dat kost ongeveer twee keer zoveel als-ie daardoor waard zou worden. Er zitten namelijk zelfs deuken in het dak. :?

Bcreative
02/05/2009, 19:18
Als ik nog eens tijd heb verder eruit kloppen. Eigenlijk zou de hele auto uitgedeukt en gespoten moeten worden, maar dat kost ongeveer twee keer zoveel als-ie daardoor waard zou worden. Er zitten namelijk zelfs deuken in het dak. :?

Alle klusjes zijn zinvol, Tom! :duim
Ja, dat is altijd een lastig verhaal; werkzaamheden aan je auto die veel kosten maar veel minder toevoegen aan de waarde. Hoor ik veel mensen altijd over. Maar ik denk dan, je hebt op een gegeven moment voor een auto gekozen, daar rijd je al een tijdje in en wil je liefst ook nog een hele tijd in rijden. Je krijgt dan toch een band met zo'n auto en commit je er een beetje aan. Je hebt er al het nodige in geïnvesteerd en aan gedaan en dan is het volgens mij op een bepaald moment niet zo zinvol meer om de investeringen en verbeteringen te gaan afzetten tegen de dagwaarde/handelswaarde. Het is gewoon jouw auto die je in een bepaalde staat (technisch en/of cosmetisch) wilt hebben en tja, dat kost nu eenmaal geld. Ja, je kunt er ook voor kiezen om zo min mogelijk aan een auto te doen en 'm gewoon 'op' te rijden. Maar volgens mij zijn wij daar hier op het forum niet van. Autorijden is altijd duur. Een nieuwe auto is duur vanwege afschrijving, verzekering, wegenbelasting, etc. en een oude, nou ja dat weten we eigenlijk allemaal wel... :wink:
Anyway, volgens mij moet je de keuze om 'm evt. te laten spuiten, etc., daar niet van af laten hangen. Dan is namelijk zo'n beetje iedere Euro die je aan die auto besteed en die niet strikt noodzakelijk is om 'm rijdend te houden, weggegooid geld.

Tom
02/05/2009, 20:47
In het technische deel is elke geïnvesteerde euro zinvol op dit moment. Het uiterlijk, tja... heeft relatief weinig zin om alle deuken eruit te laten halen en de week erna weer een deuk erbij te hebben omdat iemand anders lomp zijn deur tegen je auto gooit of niet kan inparkeren.

Eerst een eigen parkeerplek, dan weer een strakke auto.

klaas 924
03/05/2009, 08:38
..................iemand anders lomp zijn deur tegen je auto gooit of niet kan inparkeren.



ja je ziet dat gedrag overal
toen ik de schade op mijn oude SAAB had laten repareren
en de zelfde dag bij de supermarkt parkeerde
gooide iemand de deur van zijn lease auto tegen mijn portier
omdat ik ik de auto zat te wachten
ben ik uitgestapt en vroeg toch wel enigzins kwaad
waarom hij niet beter oplet
krijg je als antwoord :OCH MAN HET IS MAAR EEN OUDE AUTO!!
dus geen waarde naar spullen van een ander
maar daar hebben we het hier al zo vaak over gehad o,a, embleem jatters .

Jeroen
03/05/2009, 10:34
..................iemand anders lomp zijn deur tegen je auto gooit of niet kan inparkeren.



ja je ziet dat gedrag overal
toen ik de schade op mijn oude SAAB had laten repareren
en de zelfde dag bij de supermarkt parkeerde
gooide iemand de deur van zijn lease auto tegen mijn portier
omdat ik ik de auto zat te wachten
ben ik uitgestapt en vroeg toch wel enigzins kwaad
waarom hij niet beter oplet
krijg je als antwoord :OCH MAN HET IS MAAR EEN OUDE AUTO!!
dus geen waarde naar spullen van een ander
maar daar hebben we het hier al zo vaak over gehad o,a, embleem jatters .
zo die had van mij wel een paar klappen kunnen verwachten hoor..njha dat ze me embleem jatten is tot daar aan toe , maar als je dan ook nog dikke schade heb , das minder...

klaas 924
03/05/2009, 11:18
nee ik had geen schade :!:
dat is het voordeel bij een SAAB
rondom in de rubberstootstrips :wave!

Tom
03/05/2009, 11:39
Als je die stootstrips niet op je 924 hebt, kun je parkeren bij de supermarkt wel vergeten...

Bcreative
03/05/2009, 16:33
Als je die stootstrips niet op je 924 hebt, kun je parkeren bij de supermarkt wel vergeten...
Maar 't zijn wel plekken waaronder het stiekem gaat roesten. En eigenlijk vind ik zonder strips mooier.

klaas 924
03/05/2009, 17:22
Als je die stootstrips niet op je 924 hebt, kun je parkeren bij de supermarkt wel vergeten...
Maar 't zijn wel plekken waaronder het stiekem gaat roesten. En eigenlijk vind ik zonder strips mooier.

maar het zijn wel plakstrips(dus geen gaatjes in de body)
maar op mijn WITTE staat het erg kaaaaaaaaaaal zonder strips:!:

Tom
03/05/2009, 17:30
Neuh, ze zijn te smal om roest te 'helpen'. Gelukkig is mijn auto ook verzinkt, dus last van roest is niet echt een issue.

Tom
13/05/2009, 16:35
Ik heb de afgelopen weken eens getracht een lijstje te maken met de zaken die ik sinds de aanschaf heb vervangen en wat het ruwweg heeft gekost. Ik moet mijn eigen topic nog eens nalopen om te kijken of ik niks vergeten ben, maar dit is het totaal:

V-snaar (2x) 22
Accu (3x) 70, 70, 100
Claxon 0
Pookhoes 25
Stuurkolomschakelaar 20
Wisserbladen (3 st) 15
Radio 30
Gordel 25
Voorstoelen 40
Tunnelbakje 5
Luchtfilter 15
Bougies 35
Oliefilter + olie 45
Remsegmenten 60
Remtrommels 130
Slotpennen achterklep 70
Uitlaat ---
Thermostaat 10
Radiateur (2x) 305
Onderste radiateurslang 30
Bovenste radiateurslang 5
H4-lampen 30
LED-binnenverlichting en stadslichten 25
Expansievaatje 60
Achterlichtunits + kit 40
Rubber achterklepframe 60
Schraaprubber zijruit 25
Middenconsole-paneel 10
Bedrading dynamo 0
Startmotor 70
Sleutels 7
Rubber achterklepslot 2
Brandstofpomp 130
Brandstofpomprelais 45

Het totaal komt uit op 1631 euro. De uitlaat is volgens een alternatieve regeling gegaan, maar als ik er de consumentenprijs voor had moeten betalen was ik nog eens 1200 à 1300 euro verder geweest. Strikt genomen moet je dat er dus bij optellen, waarmee het bedrag uitkomt op ruwweg 3000 euro in twee jaar. Vergeleken met een moderne auto is dit peanuts (bij een Boxster kun je hiervoor twee servicebeurten laten uitvoeren, maar dan rijd je ook een Boxster).

Dit geeft aardig aan wat je bij een goedkope 924 moet optellen om 'm in goede staat te krijgen (en is een aardige indicatie voor toekomstige kopers). Toegegeven, ik had er ook een Bosal-pijp onder kunnen hangen, dan was ik 300 euro kwijtgeweest... maar die had het niet langer dan drie jaar uitgehouden. Ik heb ook gekozen voor zoveel mogelijk nieuwe onderdelen en vrijwel alles bij Porsche gehaald, dat kan ook vast wat goedkoper als je rondbelt of bestelt via internet of scoort op eBay. Ik heb nog het geluk dat de voorremmen, remleidingen, banden en brandstofleidingen in goede staat verkeren en dat ik geen problemen met het brandstofsysteem.

-Bassie-
13/05/2009, 16:58
daar kom ik ook zeker wel aan :wink:

en dan ben ik nog niet klaar.

heb nog geen brandstofpomp.

eb wat andere dingen.

LWB
13/05/2009, 18:15
altijd leuk die lijstjes 8)
Mag zelf ook alles graag bijhouden a.d.h.v. kilometerstand usw.

Bcreative
14/05/2009, 11:09
Interessant lijstje en een goede indicatie voor wat je zoal kunt verwachten. Valt idd eigenlijk nog best wel mee. Maar goed, dan doe je ook (vrijwel) alles zelf en dat scheelt. Ik heb ook zo'n beetje alle bonnen nog in een map, maar nog nooit opgeteld. En nu met de huidige werkzaamheden erbij durf ik dat ook eigenlijk niet meer zo goed... :? :shock: :wink:

Kevin- Martini
14/05/2009, 16:20
Ik heb ook zo een lijstje: dat durf ik aan niemand te laten zien :oops: , stoppen ze me gelijk in een gesticht.

Tom
14/05/2009, 17:44
Het zal bij mij ook nog wel groeien, denk ik zo...

klaas 924
14/05/2009, 17:52
ja natuurlijk kost een 924 geld :!:
maar welke hobby niet :?:
en het voordeel van een 924 is dat je er gewoon mee kunt rijden
in het huidige verkeer en nog goed kunt meekomen :!:
dat in tegenstelling tot heel veel hardcore sportwagens
(die ook nog eens meer geld kosten)

pocketmech
14/05/2009, 20:29
Het voordeel van een rekeningenlijstje is dat je weet dat het al gedaan is.... Een lijstje met dingen die nog moeten gebeuren is veul erger: het moet nog gebeuren en wat het kost is nog een verrassing :yikes

Tom
14/05/2009, 20:58
Tja, als ik de buitenkant ga aanpakken wordt het nog wel eens zo duur, minimaal.

ReMo
14/05/2009, 22:11
Dat spuiten e.d. is echt duur geworden. Weet nog dat ik mijn eerste auto's zelf schuurde en plamuurde.
Liet ze dan spuiten voor 200 gulden. Dat waren nog eens gulden tijden.

Tegenwoordig betaal je dat voor een liter lak. :nieteerlijk

ShroudedVeil
14/05/2009, 22:13
Pff dat waren nog eens prijzen zeg Remo!

was dat nu nog maar zo dan was me 944 prachtig aan de buitenkant!!!

ReMo
14/05/2009, 22:18
Moet er nog wel bij vertellen dat ik hem dan zelf af moest plakken.

En het leukste was; het weer opbouwen. Alle onderdeeltjes lekker schoonmaken en weer terug monteren.

Tom
28/05/2009, 22:50
Never a dull moment...

Sinds enige tijd is de laagste stand van mijn kachelaanjager behoorlijk luidruchtig. Als je de schuif helemaal naar links zet (= aanjager uit, klep dicht) komt er een duidelijk ander geluid uit de roosters, proefondervindelijk gemerkt dat dit betekent dat de aanjager andersom draait.

Daar kwam dinsdag weer een bekend fenomeen bij: een lege accu. Geen tijd om serieus te gaan zoeken, dus de massaschakelaar ertussen geschroefd en telkens na een rit de accu losgekoppeld.
Vanavond was er dus tijd om te gaan zoeken dus de multimeter tussen de polen en bingo: 300 mA. Nou was het me al opgevallen dat de aanjager af en toe gewoon werkte maar als je de schuif helemaal naar links deed, begon het remdrukcontrolelampje in de middenconsole te branden. Door wat te prutsen met de schuif daalde de lekstroom ineens naar een prima 5 mA, en ging het lampje ook weer uit. Conclusie: er zit ergens sluiting in de kachelschuiven (en wellicht ook een mottige massa ergens achter het dashboard). Nou heb ik daar nog een reserve-exemplaar van liggen, maar die kon ik helaas niet vinden tot het te laat was om aan de vervanging te beginnen. Tot die tijd dus elke rit even de massaschakelaar omzetten.

Ik had nog wat tijd over, dus ik heb achter de linker koplamp het massapunt schoongemaakt en voorzien van een nieuw boutje (was niet echt overbodig) en de massa van het ontstekingskastje schoongemaakt en de parkers vervangen. Het leek op de terugweg of ik meer licht had, maar dat kan ook liggen aan het feit dat ik de koplampen schoon heb gemaakt. Kwaad zal het in ieder geval niet kunnen.

1437

1438

klaas 924
29/05/2009, 16:15
ja dat merk ik ook
als de auto is gewassen zijn de lampen nog vuil
tsja je ziet ze niet he
dus regelmatig na het wassen even koplampen reinigen
(helpt echt)

Duncan
29/05/2009, 17:19
Ik niet begrijpen.
Kachelschuiven bewegen toch een soort bowdenkabels?
Is toch niet elektries?
:euh
Duncan

Tom
29/05/2009, 19:45
De bediening van de kachelkraan (warm-koud) en de kleppen (boven-onder) gaat met bowdenkabels. De aanjager wordt elektrisch geregeld, da's gewoon een potmeter (koolbaan).

Volgens mij werd de schuif voor de aanjager voor modeljaar '82 vervangen door een schakelaartje.