PDA

Bekijk Volledige Versie : De Porsche 924 van Tom



Pagina's : [1] 2 3 4

Tom
26/08/2007, 18:52
Er gebeurt niet zoveel op dit forum, maar dat ligt aan onszelf...

Dus maar eens een topic als ongoing to do-lijst voor kleine klusjes aan mijn 924, wie weet heeft iemand er wat aan of zijn er dingen bij die anderen ook al hebben gedaan. Misschien een leuk idee, zo kunnen we elkaar helpen met de projecten. Commentaar welkom!

De patiënt: 924 van 11-'80. Gekocht met 188.000 km in april 2007 voor niet veel geld. Pon-auto, vrij origineel en zo te zien technisch redelijk onderhouden. Er is natuurlijk in 27 jaar wel het een en ander aan geprutst.
Mijn woon-werkauto, betrouwbaarheid is belangrijk. Een gokje, dus.

Te doen:

Exterieur: carrosserie strak maken, diverse beschadigingen, deuken en deukjes wegwerken. Ideaal zou zijn als ik een rechter voorscherm in Saturn (bruin) metallic kon vinden, daar moet namelijk het meeste aan gebeuren. Op de motorkap zitten drie plekken waar de lak vanaf was, die zijn voorlopig bijgewerkt. De voorbumper ziet er ook niet best uit, alsof een vorige eigenaar elke dag tegen hetzelfde paaltje parkeerde.
Er zitten diepe krassen in de voorruit en linker zijruiten. Geen idee hoe je dat voor elkaar krijgt, maar een nieuwe voorruit zou sowieso geen slecht idee zijn vanwege alle krassen, pitten en steenslag. Een auto van 27 jaar oud mag er best een beetje gebruikt uitzien, maar ik zou 'm graag op meetings willen neerzetten zonder me te schamen. Da's lange termijnwerk.

Verder: lekkage in de kofferbak. De ruimte achter het linker achterwiel (en in mindere mate rechts) loopt vol met water in de regen. Kofferbakrubber is vervangen, slotpinnen van de achterklep ook (klep sloot niet goed meer met het nieuwe rubber, pinnen waren versleten en vastgeroest). Laatste verdachte: kit rond de achterlichten, die moet nog vervangen worden. Ik heb in ieder geval een afwatergaatje geboord op het laagste punt.

Interieur: de bekleding was vrij af, de krijtstreepstof hing er in lappen bij en het kunstleer was gescheurd. Ik heb een vrij nette gebruikte bestuurdersstoel gescoord waardoor het er stukken beter uitziet, maar in de bijrijdersstoel zitten ook scheuren. Ik zou eigenlijk graag het hele interieur vervangen door een zogenaamd 'pasha'-interieur, met die Escher-achtige blokjes. Da's supercool en past geweldig bij deze auto. Er zaten overigens stoelverhogers in de auto, die zijn stukken minder nodig met de 'nieuwe' stoel omdat die minder doorgezakt is. Als ik mijn linker deur dichtdoe gaat mijn raam automatisch open. Het mechanisme is na bijna 27 jaar wat op. Ik moet dus op zoek naar een handbediend linker raammechanisme, als de deur open is kan ik meteen de Armor Door Plates monteren die klaarliggen. Oh, een extra blindplaatje voor een van de schakelaargaten in de middenconsole lijkt me ook wel netjes.

Elektrisch: er zat een alarm ingebouwd op de meest amateuristische manier die ik ooit gezien heb. In elkaar gedraaide draden, blankliggende draden, stukjes tape... op de eerste dag dat ik de auto had wilde-ie meteen niet starten tot het alarm er tussenuit ging en de boel weer werd doorverbonden. Alarm ritueel verbrand en sindsdien is het min of meer starten en lopen. Diezelfde dag ook een nieuwe, zwaardere accu gemonteerd. Helaas is het remdrukcontrolelampje wat aangaat als je het contact aanzet sindsdien dood. Dat moet nog uitgezocht worden. Ik vrees het moment dat de middenconsole losgaat, daar zal wel wat ellende achter zitten.
Er liep een witte draad door de motorruimte tussen de zekeringkast en de claxon. Vermoedelijk een massaprobleem in de zekeringkast, dat moet ik nog eens oplossen. Een zwijgende claxon is laatst gerepareerd door een nieuw relais te plaatsen. Helaas doet maar één van de hoorns het, dat moet ik ook nog eens fixen.
Verder doet de intervalstand van de wissers het niet en de wissers hebben twee standen: traag en extreem traag. Het relais is hier niet de boosdoener, ik vermoed dat de schakelaar de schuldige is. Daar moet ik dus naar op zoek. Wat die trage wissers betreft, de snelheid is misschien te verbeteren met een ander mechanisme of andere motor. Het lijkt me dat de latere 944s en de 968 betere wissers hadden, geen idee of dat past.
Verder wil de auto nog wel eens niet starten na een paar dagen stilstaan. Meestal te verhelpen door de sleutel een tijdlang tegen de aanslag aan te houden, dan komt de startmotor vanzelf tot leven. Ik dacht in eerste instantie dat het elektrische gedeelte van het contactslot op was, maar vandaag wilde de auto totaal niet starten na vier dagen stilstaan- ook niet na vijf minuten met de contactsleutel in het slot poeren. Even in de versnelling zetten en de auto heen en weer bewegen, hoppa! Starten als een achterlijke... dus de startmotor die vastzat?

Ik heb ook wat laadproblemen gehad. De v-snaar slipte als een achterlijke toen ik de auto kocht. Snaar (verglaasd) vervangen, toen bleek de dynamo scheef te hangen doordat de achterste rubber bus ontbrak. Vervangen, toen wilde de auto nog steeds niet laden. De massakabel van de dynamo was de schuldige: een extra massa vanaf een van de boutjes van de koelkap getrokken, laden als nieuw. Even later: weer slippende v-snaar, die op een moment zelfs brak. :-?
Nieuwe snaar, dynamo zorgvuldiger gesteld en hij laadde weer bij. Dat ging een paar weken goed, toen allerlei rare verschijnselen: oliedruklampje en remdrukcontrolelampje gingen samen branden (hee, die laatste deed het al vier maanden niet!) en de laadstroommeter stond permanent tegen het rood aan. Omder de auto gekeken, niets te zien... en toen ik de volgende keer startte, laadde-ie netjes ergens tussen de 13 en 14 V. We zullen het maar gooien op elektrische duiveltjes.
Het oliedruklampje gaat me iets te vaak aan de laatste tijd. Soms geeft de oliedrukmeter dan ook niet zoveel aan, soms wel. Dit kan een slecht contact of een massaprobleem zijn, moet nog uitgezocht worden.

Upgrades: het zou erg leuk zijn als mijn auto een rechter buitenspiegel had. Die moet ik dus ergens opzoeken, een zwarte met handbediening. Verder ben ik niet waanzinnig te spreken over de verlichting. Eerste poging is een setje Philips Nightguide-lampen, maar mijn ervaring met oude VAG-auto's heeft me geleerd dat een upgrade met betere bedrading en relais zorgt voor een dramatische verbetering.
Ik wil tenslotte een overbruggingsschakelaar voor de koelvin maken. De naloop werkt perfect maar in de file wordt de auto erg warm, ik heb het gevoel dat de vin niet loopt tijdens het rijden.

hammer_rites
26/08/2007, 23:08
Alleen al door de lengte van je verhaal verdien je een reply ;-)

Wat betreft wissers: Ik zou die schakel-unit even van je stuurkolom afhalen en schoonmaken. Bij het terugzetten: let erop dat die 3 schroefjes er netjes uitzien, en goed galvanisch contact maken. Misschien ook het aardpunt linksachter het dashbord inspecteren? (Ik neem aan dat dat ook het aardpunt is voor de schakelaar, maar zeker weten doe ik dat niet) Is misschien ook goed voor je oliedruk sensor...

Startmotorprobleem is interessant. Ik begrijp niet hoe je auto heen-en-weer rollen in de versnelling van invloed kan zijn. Tenzij je startmotor op zich wel werkt maar de tanden net niet in de krans op het vliegwiel willen vallen. Maar dan zou je tenminste moeten horen dat het wieltje van de startmotor tegen het vliegwiel knalt...

koelfan (dat is wat je met vin bedoelt neem ik aan): Als-ie met motor uit wil aanslaan, zie ik niet in waarom-ie dat niet met draaiende motor wil doen. Misschien dat je thermostaat niet helemaal meer opent?

Duim omhoog voor het gebruik van een 924 als woon-werk auto.

Tom
27/08/2007, 12:00
Bedankt voor je antwoord.

Dat schoonmaken van de schakelaar was ik al van plan, maar ik heb niet zoveel vertrouwen in de zin hiervan. Is wel goedkoper dan een andere regelen, dus ik zal het zeker proberen. Alle andere standen werken wel, het is puur de interval (relais is al vervangen door een 'known good' exemplaar). Dat aardpunt zal ik zeker meenemen, de idioot die het extra draadje voor de claxon trok heeft in zijn 'wijsheid' namelijk een gat in de watervangbak geboord om de draad door te voeren. En dat heeft-ie op het laagste punt gedaan, waardoor ik bij de eerste flinke bui natte voeten had. :? Dat gat is inmiddels dichtgekit maar het lijkt me niet vergezocht dat er iets is gaan oxideren.

Ik had zelf de theorie dat de bendix van de startmotor niet lekker loskomt waardoor-ie blijft hangen. Meestal gaat dat gepaard met wat extra herrie inderdaad en deze is volkomen stil. Het idee van de auto heen en weer bewegen met de bak in I kreeg ik van een andere auto van me, waarbij dat ook altijd prima werkte. Helaas kun je niet best bij de startmotor van de 924, en ik zit op dit moment met verrekte enkelbanden waardoor opkrik- en kruippartijen even uit den boze zijn. :(

De thermostaat opent prima voor zover ik kan zien (radiateur wordt loeiheet), ik heb een idee dat dit ook een elektrisch probleem is waardoor de vin niet wil draaien tijdens het rijden. Ik vind een handbediende koelvin in ieder geval een prettig idee, heb ik bij een aantal andere auto's ook gemaakt.

Meneer aard
27/08/2007, 18:11
Tom, ziet er goed uit kerel! Ga zo door :D Weer een goede 924 rijder.

Wat betreft de startmotor. Laat dat ding eens reviseren. Ik heb die van mij ook moeten reviseren (ivm tijdgebrek laten doen), kosten 130 euro voor een volledige revisie incl spuiten van de behuizing. Bij mij was die helemaal verroest van binnen (hoe het komt geen id) maar ding leefde niet meer.

Ook vanwege de ongelukkige plek krijgt de startmotor aardig op z`n flikker door de temperatuur. Zeker als je ff tankt na een aantal uur rijden of stevig door rijden.

Het uitbouwen kost wel wat moeite, zo moet je de voorste uitlaat deel eraf halen (van het uitlaat naar de 1e demper toe). En 2 hitteschildjes. Dan kun je de startmotor uitbouwen. Kost ongeveer 30 minuten incl het omhoog krikken van de auto.

De koelfan is zeker noodzakelijk bij de 924..anders is het kaasje met je koppakking. Bij mij sloeg ie totaal niet aan, na alles uitgebouwd + vervangen te hebben (fan schoongemaakt etc) en de thermoswitch vervangen te hebben slaat deze keurig netjes aan. Bij mij slaat ie aan tussen de 2 streepjes ongeveer (bij warm weer is dat op het 2e streepje).

Je kan eens kijken door de motor stationair te laten draaien op de oprit en kijken of ie netjes aanspringt. Als dat allemaal goed werkt zou je het koelsysteem eens kunnen flushen en voorzien van nieuwe koelvloeistof. Dit werkt ook zeker! Bij mij was de radiator gaan lekke, andere gehaalt compleet schoon gemaakt en de temps waren stuk lager!.

Succes ermee!

Ropor
27/08/2007, 21:43
hey,

Leuk om je stuk tekst te lezen over de conditie van je auto. Ik zal over mijn 924 binnenkort ook wat schrijven en wat foto's plaatsen.

Ik ben nog niet een heel gedreven sleutelaar met auto's maar probeer overal wat nuttige informatie op te pikken en daar mijn voordeel mee te doen.

Er zijn wel enkele overeenkostige problemen namelijk, de interval functie werkt bij mij ook niet, mijn (waarschijnlijk) koelfan weigert dienst, de bekende interieur mankementen en een carrosserie van 26 jaar oud.

Gegroet
Ron

hammer_rites
27/08/2007, 21:57
Ik heb nog een gereviseerde startmotor liggen, als je geinteresseerd bent.

De reden dat ik 'em niet meer wil, is dat er een lichter en kleiner alternatief is die ik er nu op heb zitten. Komt oorspronkelijk van een audi. Boschnummer heb ik uiteraard niet bij de hand... :roll:

Maar via een automaterialenzaak die weer een mannetje bij Bosch had zitten was die motor binnen een paar minuten opgespoord.

Tom
27/08/2007, 22:32
Ik heb gelukkig nog ladingen startmotors voor ouwe Audi's liggen, ik sloop wel eens een auto. :) Als dat ook past... Thanks for the offer, in ieder geval.

Bedankt voor al jullie commentaren, het lijkt me leuk (en zinvol voor dit forum, dat kan wel een duwtje gebruiken) om jullie ervaringen met je eigen auto's te lezen. Op een moment zullen we allemaal dezelfde problemen tegenkomen, best handig als je ze al kent en misschien voor kunt zijn of in ieder geval oplossen.

Ik heb weliswaar niet veel ervaring met Porsches maar heb zoveel gesleuteld aan VWs en Audi's uit de jaren '70, '80 en '90 dat ik wel veel bekende dingen tegenkom.

hammer_rites
27/08/2007, 22:41
Ik heb weliswaar niet veel ervaring met Porsches maar heb zoveel gesleuteld aan VWs en Audi's uit de jaren '70, '80 en '90 dat ik wel veel bekende dingen tegenkom.

Mmm... ik ben nu op zoek naar een andere (grotere) gasklep, het liefst met potmetertje. Volgens 924board zou die van een '91-'93 2.0 16v automaat Passat misschien wel eens kunnen gaan werken. Kan dat kloppen volgens jou?

Tom
28/08/2007, 06:52
Dat zou goed kunnen, de basismaten van veel van die dingen zijn gelijk maar ik moet de eerste Passat 16V automaat nog tegenkomen... :)

q01z
28/08/2007, 22:27
heerlijk om wat echte activiteit te zien hier! :)

leuk verhaal Tom! en veel 'kleine' dingetjes te doen als ik het zo lees!
ben benieuwd hoe dat bij de andere 924's op de club is :)
ik zelf heb er helaas nog steeds geen dus ik kan even niet meelullen maar alleen lezen :P

overigens; bij de startmotor van de AX komt het vaak voor dat hij niet wil rondgaan, meestal zit de massa hiervan dan niet helemaal lekker waardoor hij dus niet rondgaat.. ook daar helpt het rammelen in zn 1, omdat het kabeltje dan net weer goed schiet en contact maakt..
wellicht verstandig om even op te schuren, zeker omdat het pas na een paar dagen optreed, lijkt het me iets van een massa/vochtstoring

Tom
29/08/2007, 23:43
Vandaag twee heel kleine dingetjes gedaan: het losse boutje rechtsvoor van de bestuurdersstoel vastgezet en een loshangende sierstrip van het linkervoorscherm gelijmd.

En dan heb je een dag lang geen oliedruklampje gezien, doet de oliedrukmeter het prima zonder rare waarden, laadt de accu ook met de verlichting aan prima bij en loopt de motor fantastisch... en rijd je 's nachts op een bijna lege snelweg, pakt de afrit in een gecontroleerde drift- dan is de 924 de beste auto ter wereld. :) Puur genieten.

captainfrasca
30/08/2007, 09:48
ha ha leuk hè!! Het is en blijft een leuk scheurijzer!! Ze nodigt je af en toe gewoon uit om fftjes het rechter pedaal volledig in te trappen, Zo heb ik gister nog fftjes 170 gereden op de A27 en mijn vriendin had het niet eens in de gaten tot ik het zei!!

Tom
30/08/2007, 14:05
Hmmm, 170 zou je in mijn auto vermoedelijk wel merken... beetje veel herrie.

captainfrasca
30/08/2007, 15:03
Tja, boven de 3000 toeren begint ie wel herrie te maken..... tzal een vrouwen ding zijn denk ik

Ropor
30/08/2007, 17:53
Herrie?? Ik vind het prachtig op die motor te horen brullen!! Ik heb een paar keer 180 gereden en ik kon normaal praten met degena naast me. (op de A20 richting Hoek van Holland vanaf Maasluis) Ik vond hem trouwens heerlijk rijden met die snelheid, op naar de 200 vroeg de auto.
Dat komt nog wel een keer heb ik teruggezegd!! :D

Tom
01/09/2007, 10:08
Of het herrie is of een mooi geluid ligt aan mijn motor (ratelt-ie hard dan kan ik het niet echt mooi vinden) en aan of ik moe ben of niet. Na een lange dag is wat stilte best welkom.

Meneer aard
01/09/2007, 18:54
Op den duur heb ik ook behoefte aan wat een stillere auto. Vandaar dat ik ook ga kijken voor een daily driver (toyota MR2, toyota avensis, BMW 318i).

Aangezien ik nu full time werk en al de hele dag @ wagen zit (vrachtwagen). Wil ik niet zo stuiterend naar huis rijden :P

Zal vanavond incl foto materiaal mijn waslijst aan shit ophoesten van mijn 924.

Tom
01/09/2007, 20:48
Leuk, ik hoop dat iedereen hier zo'n topic over zijn auto begint...

Behoorlijk brede selectie auto's trouwens. :)

Tom
17/09/2007, 15:09
Een poging om terug te halen wat er met de crash verdwenen is....

Toen ik de auto kocht, stond er flink wat water in de ruimte achter het linker achterwiel. Niet vreemd, het rubber van de achterklep was volkomen aan flarden. Nieuw rubber bij de dealer gehaald en vervangen- geen enkel verschil. Wel sloot de boel inmiddels niet zo lekker meer en schoot één slotpin tijdens het rijden geregeld uit de vergrendeling. Helaas zat de verstelling zo vastgeroest dat de boel afbrak bij een verstelpoging. Toen maar voorlopig de (nieuwe) pin vastgezet met een contramoer.

De slangetjes voor de afvoer van de vergrendeling zaten vol met meuk , dus die heb ik even met de compressor doorgeblazen. Toen bleek dat iemand geen compressor had maar wel een boor, en afwateringsgaatjes in de slothuizen had geboord waardoor ze afwaterden in de kofferbak. Deze gaatjes dichtgekit, maar helaas bleef er water binnenkomen. De laatste verdachte is de (ingedroogde) kit achter de achterlichten. In de tussentijd heb ik wel een gaatje geboord in het plaatwerk achter het linker achterwiel, zodat eventueel lekwater er makkelijk uit kan. De kit moet nog vervangen worden.

Tom
21/09/2007, 10:43
Update: vanaf dinsdag aanstaande mag ik gaan genieten van het geluid van dit:

1791

Ik ben erg benieuwd!

Meneer aard
21/09/2007, 15:49
Ben ook benieuwd. Ik wil iig er bij mij een sebring onder gooien.

Maar die van jou zal wel wat donkerder/ metaalachtiger klinken.

Tom
21/09/2007, 19:40
Metaalachtiger niet, denk ik... maar ze beloven een 'mooi diepdonkerbruin geluid', dus ik ben benieuwd.

hammer_rites
22/09/2007, 17:11
Toen ik bij eps mijn uitlaat liet maken vroegen ze wat voor wensen ik qua geluid had. "Maakt me niks uit" zei ik, "zolang ik maar aan de geluidsnorm op Zandvoort voldoe".

Dus werden het 2 dempers, en een beschaafd geluid. Of zelf een beetje wimpy. Maar zonder bekleding en geluidsdempend materiaal is het nog steeds een pokkeherrie binnen :-)

Tom
22/09/2007, 20:00
Gelukkig zijn ze daar qua geluid aan de conservatieve kant, ik heb de afgelopen weken gemerkt hoe vermoeiend herrie in je auto is als je flink wat kilometers maakt.

hammer_rites
22/09/2007, 20:10
Ik heb wel wat kritiek op eps over hoe ze mijn uitlaat hebben gemaakt.

Ik had aangegeven dat het om een race-motor ging, en het enige dat telt is prestaties, maar dan wel binnen de perken van de wet (gemeente zandvoort)

Maar helaas hebben ze de bochten in mijn uitlaat op de goedkope manier gebogen, dus met knikken in de bochten. Beetje jammer dus....

Ik heb ze daar later over teruggebeld, en ze willen de buigingen vervangen door fatsoenlijke bochten, zonder extra kosten.

Dat is wel netjes van ze, maar ze hebben blijkbaar niet de juiste vragen gesteld toen ik ze vroeg om een uitlaat te maken.

Tom
23/09/2007, 10:35
Ze hebben onlangs een doornbuigbank aangeschaft. Bij de Audi van mijn broer is alles met lasbochten gedaan, ook een keurige oplossing.

hammer_rites
23/09/2007, 11:49
Ze hebben onlangs een doornbuigbank aangeschaft. Bij de Audi van mijn broer is alles met lasbochten gedaan, ook een keurige oplossing.

Aha, dat is leuk nieuws.

Wat betreft lassen van bochten: Ik heb me een keer laten vertellen dat als je dat echt goed wilt doen, je lucht (of co2, in ieder geval een gas) door de te lassen pijp blaast, zodat de binnenkant van de las "aerodynamisch" wordt.

Tom
23/09/2007, 13:39
Klinkt logisch.

Bij de Audi van mijn broer was alleen de winst in vermogen nu al zo duidelijk merkbaar dat een dergelijke behandeling me voornamelijk zinvol lijkt om de laatste beetjes eruit te slepen, niet voor huis-tuin-en-keukengebruik.

Mijn uitlaat wordt overigens niet op maat gemaakt, er komen standaard componenten onder.

Meneer aard
23/09/2007, 13:51
Grotere uitlaat pijpen en stukken die uit 1 stuk zijn gemaakt (lees eerst stukjes onder de auto lassen, daarna 3d inlezen + laten buigen ) heb je veel meer baat bij een turbo geblazen motor.

Dan kan die turbo lekker opspoelen zonder enige restricties van dempers.

hammer_rites
23/09/2007, 16:07
Grotere uitlaat pijpen en stukken die uit 1 stuk zijn gemaakt (lees eerst stukjes onder de auto lassen, daarna 3d inlezen + laten buigen ) heb je veel meer baat bij een turbo geblazen motor.

Bij een atmosferische motor moet je zeker niet te groot gaan, maar een goed gedimensioneerde uitlaat, uiteraard zonder obstructies zoals dichtgeknepen bochten of dikke klonten metaal, is wel degelijk zeer belangrijk.

Je lijkt te zeggen dat een uitlaat bij een niet-geblazen motor er niet toe doet, en dat is natuurlijk niet waar.

Tom
25/09/2007, 14:29
Bij een turbomotor is de uitlaat juist minder belangrijk (een rechte pijp werkt even goed) dan bij een ongeblazen motor.

Zo, hij zit er onder. Het verschil is onbeschrijfelijk groot, vooral tussen de halve uitlaat en dit RVS-maatwerkje. Maar ook mijn herinneringen van de uitlaat voor-ie de geest gaf verschillen nogal met deze pijp: er zijn ineens heel wat irritante motortrillingen en resonanties verdwenen en met name tussenacceleraties verlopen vlotter en gladder. Het lijkt of de hobbels in de koppelkromme -die ik toeschreef aan de leeftijd en staat van de auto- een heel eind zijn gladgestreken. Ook de acceleratie vanaf stationair verloopt vooral gladder en nét wat gretiger.

Het geluid is zeer beschaafd: een lekkere donkere grom als je optrekt en op snelheid aangenaam stil, ondanks dat er een demper minder tussen zit dan het originele systeem.

De einddemper is een standaard item voor de 924/944NA, met een eindstuk wat sterk lijkt op het originele. De originele uitlaat houdt op na de voorpijp en er zit nog een kleine tussendemper in gemonteerd. Alles hangt er apestrak onder, er is aardig wat gepast en gemeten voor-ie tevreden was.

Dat hoef ik nooit meer opnieuw te doen!

Overigens heeft de 924 een zuinigheidsrekord gereden op deze lange afstanden, op een kilometerstand waarbij normaal al lang het reserve-lampje zou branden zit er nu nog ruim een derde in de tank. Hij heeft zich ook super gehouden, de motor liep schitterend en ik heb geen rare knipperende lampjes gezien. Dit geeft me stukken meer vertrouwen in deze auto voor vakanties en andere lange ritten.

Bizarre constatering: de 924 staat bekend om zijn slechte warme start, in de krappe motorruimte wil de temperatuur nogal oplopen en in combinatie met een ouderwets injectiesysteem zorgt dit voor vapour lock. Ook mijn auto had daar behoorlijk last van, maar vandaag niet. Elke keer als ik de sleutel omdraai loopt-ie meteen, zonder dat ik lang aan het starten ben.

Feauteaux:

1792
1793
Er mist iets...

1794
Standaard RVS-demper voor 924/944NA, ophangingspunten moesten wat aangepast worden.

1795
De oude was rijp voor het schroot.

1796
1797
Passen en meten

1798
1799
Lassen

1800
1801
Voor en na.

captainfrasca
25/09/2007, 16:40
Ziet er allemaal mooi uit! Ik heb ook een nieuwe einddemper nodig, misschien dan maar zo iets.......

Kun je een kleine richtprijs geven?

hammer_rites
25/09/2007, 16:42
Ta-daa!

Leuk om te merken dat er nu wat dingetjes net even beter gaan.

Welke garage is het? Je lijkt er behoorlijk tevreden over te zijn.

Nu nog een achterspoiler en hij is perfect ;-)

Tom
25/09/2007, 17:03
Die einddemper is zeker geen 'straight swap', alle ophangpunten moesten worden veranderd. Een uitlaat zoals onder mijn auto (alles vanaf de voorpijp vervangen) kost volgens mij zo'n 1000 euro, de einddemper alleen vermoedelijk zo'n 500, maar dat kun je beter even navragen.

De uitlatentovenaar is EPS in Kiel Windeweer, http://www.uitlaten.com
Echte vaklui, het kost wel wat maar je hoeft het nooit meert opnieuw te doen. Als je iets bijzonders wilt, maken ze het gewoon voor je op maat en je kunt precies horen hoe het klinkt voor ze alles monteren. Absolute aanrader.

En die spoiler, tja... ik vind een kale 924 zonder spoiler ook wel mooi. Op deze auto komt in ieder geval geen spoiler, ik heb vandaag 170 gereden en kon geen instabiliteit aan de achterkant ontdekken die niet het gevolg is van mijn baggerbanden (koop nooit Viking!).

hammer_rites
25/09/2007, 17:15
Oh eps, daar heb ik dan overheen gelezen, want die jongens hebben ook mijn uitlaat gedaan. Niet 100% tevreden, maar dat had ik ergens anders al verteld.

En ik wist dat je hem liever zonder spoiler hebt. ;-)

Tom
25/09/2007, 18:40
Dat probleem van die nauwere bochten heb ik niet, mijn einddemper had al een nette doorngebogen pijp (was kant en klaar) en de rest bestaat uit een dempertje en twee rechte stukjes pijp.

Nog even een to do-lijstje voor mezelf, ik zal nog wel wat vergeten...

Andere banden
Scheeftrekken bij flink doorremmen fixen, nieuwe blokken/schijven?
Remdrukcontrolelampje fixen
Interval fixen
Ruitenwissers checken, te langzaam en niet meer op de ruit boven de 120 km/u
Nieuw/gebruikt raammechanisme links
Rechter buitenspiegel vinden/monteren
Randomfunctie achterwisser opheffen
Asbak vervangen door een niet zelfstandig type
H4-lampen vervangen door Philips Extreme, of betere bedrading + relais
Betere massadraad dynamo, koelslang + trechter weer monteren
Lekkage kofferbak: kit achterlichten?
Diverse loshangende delen hemel, ontbrekende kapjes gordels
Betere linker gordel vinden
Dop koelvloeistofreservoir vervangen
Armor Door Plates monteren
Diverse verse beschadigingen bijwerken
Zwaardere lampjes in stadslichten (niet te zwaar...)
Nieuwe voorruit
Linker zijruiten vervangen door exemplaren zonder krassen
Handbediening koelvin maken
Lelijke schakelaar uit middenconsole
Blindplaatje schakelaar bij pook vervangen
Knipperledje aansluiten als fake-alarm
Andere radio monteren en losse sub in kofferbak maken

Meneer aard
25/09/2007, 21:17
Ziet er goed uit, is dat niet van 944 einddemper, als je zo de aansluit punten kijkt.. Maar het gaat ook prima zo!.

Tom
25/09/2007, 22:13
Inderdaad voor een 944, maar prima aan te passen voor een 924.

Meneer aard
26/09/2007, 14:52
Tom, ik heb net even je lange lijst gelezen :P In de stadslichten zitten gewoon oude "fietslamp" fittingen. Hier was ik achter gekomen toen ik er bij mijn wagen blue vision in heb gezet (H4 lampen) en er 2 blauwe stadslichtjes bij zitten. Aangezien ik dat wel wat beter vond staan heb ik er eentje los gehaald maar bleek dus ipv zo`n insteek fitting te zijn maar zo`n fiets lamp fitting.

Wat betreft je sub, ik heb mijn sub er 2 weken in gehad. Had van hout een raampje gemaakt wat zo in de wielbak past zodat je geen aparte sub kist hoeft te maken. Gewoon de ruimte opvullen met van dat noppenschuim en je zit gebakken. Mocht je daar intresse hebben mag je die van me hebben. Heb evt ook nog een sub over + versterker ;)

Dat scheeftrekken kan te maken hebben met vast zittende klauwen. Ik haal die van mij ieder half jaar uit elkaar om schoon te maken + in te smeren met kopervet. Een dezer weken ga ik mijn remklauwen reviseren. Pics volgen daarover nog + bijbehorende nieuwe schijven + blokken.

Tom
26/09/2007, 22:45
Met 'fietslamp' bedoel je een kleine bajonet, zoals de achterlichten? Volgens mij kun je daar niet veel sterker dan 5 Watt voor krijgen, da's jammer. Zal even zoeken of er niets beters te regelen is, ik rijd namelijk graag op stadslichten als het niet zo donker is (overdag als het niet zonnig is).

Wat die sub betreft: ik had het idee om een kistje te maken tussen de achterwielkasten tegen de achterbankleuning aan: subje naar achteren laten wijzen en bovenin twee simpele tweewegjes om het geluid wat voller te maken die ik gewoon als achterspeakers aansluit. Het geheel moet simpel uit te bouwen blijven. Die ruimtes achter de wielkasten heb ik helaas permanent vol liggen met wat klein spul wat ik niet los door de achterbak wil laten slingeren. In ieder geval bedankt voor het aanbod.
Je hebt 'm er zelf niet meer inzitten begrijp ik?

Die vastzittende klauwen had ik ook al als vermoedelijke oorzaak staan. De auto heeft de afgelopen jaren meer stilgestaan dan gereden, dus ik was al van plan om alles eens onder handen te nemen. Een potje verf over de klauwen stond sowieso al op de planning. Nee, geen maf kleurtje.

Nog twee voor het to-do-lijstje:
-Stormstangetje rechter portier vervangen (da's vast een takkeklus)
-Achterruitverwarming repareren.

Oh ja, vandaag weer even een stukje gereden, hij rijdt echt geweldig. Totaal andere auto. Om mijn enthousiasme over de nieuwe uitlaat even wat te nuanceren, ik vermoed dat de afstand die ik heb gereden evenveel heeft geholpen- die 400 km is evenveel als de auto volgens de NAP in een aantal van de afgelopen jaren heeft gedaan. Tot nog toe was mijn langste rit 65 km. :) Mijn injectie-Audi's liepen ook altijd stukken beter na een lange snelwegrit.

Meneer aard
27/09/2007, 17:58
Ik heb daar ook voor gekeken, op dezelfde plek. Maar vond het te opvallend en niet mooi. Dus bij mij was de optie wielbak de beste manier.

Zelf heb ik mijn sub + versterker al tig maanden geleden eruit getrokken. Puur omdat ik al dat zware shit niet hoef. Heb nu wel goede bass + tweeters erin hangen dus gaat handig.

Tom
27/09/2007, 18:08
Tja, ik wil mijn perfecte deurpanelen en achterpanelen niet verzagen, dan blijven er weinig opties over... iets wat uit te bouwen is lijkt me wel praktisch.
Ik hoef geen rijdende boombox maar iets beter geluid lijkt me wel aardig. De cassettebandjes heb ik wel gehad en er ligt hier nog een strakke MP3-radio te verstoffen. Die klinkt alleen niet geweldig door de lichte speakertjes in de achterpanelen.

Meneer aard
27/09/2007, 18:27
Ik heb mijn bekleding achter, die flap + hout wat daarachter zit omgeslagen. En van dat bestaande houtje een mal gemaakt + uitgezaagd met de decoupeerzaag.

Als ik mijn sub eruit haalde kon ik gewoon mooi de zaak terug slaan en ik had weer originele flapjes..Enkel met 2x 10 cm lelijke gat door vermoedelijk de vorige eigeinaar ..jammer is dat gewoon, keer nieuwe mat voor scoren.

captainfrasca
30/09/2007, 18:01
Verder wil de auto nog wel eens niet starten na een paar dagen stilstaan. Meestal te verhelpen door de sleutel een tijdlang tegen de aanslag aan te houden, dan komt de startmotor vanzelf tot leven. Ik dacht in eerste instantie dat het elektrische gedeelte van het contactslot op was, maar vandaag wilde de auto totaal niet starten na vier dagen stilstaan- ook niet na vijf minuten met de contactsleutel in het slot poeren. Even in de versnelling zetten en de auto heen en weer bewegen, hoppa! Starten als een achterlijke... dus de startmotor die vastzat?



Ik had dat probleem tot voorkort ook, maar sinds ik de ontsteking heb afgesteld heeft dat probleem zich eigenlijk niet meer voor gedaan. Misschien ligt het daar wel aan.

Tom
30/09/2007, 19:47
Even voorzichtig, maar sinds de rit naar EPS heb ik er ook geen last meer van gehad... ik kan overigens niet bedenken wat de ontsteking te maken heeft met het niet rondgaan van de startmotor. Zou dat niet gewoon toeval zijn, net zoals bij mij dat-ie het sinds maandag niet meer doet?

captainfrasca
30/09/2007, 20:06
't zal het weer zijn.... denk ik...

Tom
30/09/2007, 20:40
:) Vermoed ik ook.

Tom
18/10/2007, 18:10
Goed, zijn we weer... in de file vanavond een snuif koelvloeistof binnengekregen. Motor was niet te warm, maar toen zag ik ineens dat de kachelschuif nog op warm stond. Lekke kachelradiateur of -slang, dus...

Lastige klus? Dashboard helemaal eruit?

q01z
18/10/2007, 19:12
poeh, das altijd irritant!

ik weet niet hoe dat bij een 924 zit.. maar het zijn meestal niet de makkelijkste klusjes :(

sterkte! zomers zou ik gezegt hebben; lus die slangen even door, tis toch warm! maar met de winter in het voorruitzicht zal je dr toch aan moeten!

overigens;
als je van de gehele vervanging foto's maakt en een beschrijving, is dat voor andere 924 eigenaars de volgende keer erg makkelijk! :D (wij hebben bij de AXclub bijna een volledige instructie voor alle mogelijke onderhoud)

succes!

Tom
18/10/2007, 19:21
Die foto's komen er wel...

Slangen doorlussen gaat niet gebeuren, ik heb nu al problemen met het ontwasemen van de voorruit 's morgens. Ik zal eerst eens kijken in de Haynes of het hele dashboard eruit moet, ik zit ook met een klein tijdprobleempje.

captainfrasca
18/10/2007, 20:31
Das, idd wat minder, wat ik wel zeker weet is dat het op een k*t plek zit, ik gok ook zo dat het dashboard er wel uit moet wil je er een beetje fatsoenlijk bij komen

Tom
19/10/2007, 17:40
Daar heb ik lekker de tijd voor... niet. Nou ja, gelukkig kan ik de kachel uitzetten om van de lekkage af te zijn.

Meneer aard
22/10/2007, 18:11
Tom, Stook die wagen eerst warm (het interieur) met een elec kacheltje ofsow. De kachel is vrij moeilijk te demonteren. Maar check eerst eens je slangklemmen.

Je kunt tijdelijk wel ff een visuele inspectie uitvoeren met een looplamp..Koelvloeistof laat toch een soort residu achter.

Tom
22/10/2007, 21:27
Ja, maar dan zul je toch een deel van het dashboard moeten demonteren...

Oh, vanmorgen ontdekt dat er weer de een of andere idioot met inparkeren een stuk lak van mijn voorbumper heeft meegenomen. Die zag er al niet fraai uit, maar nu zit er straks weer een bijgewerkte plek op. :?

Tom
29/10/2007, 10:51
Startprobleem, continued...

Het is me inmiddels duidelijk dat de 924 een auto is die niet bepaald beter wordt van relatief korte ritten en fileverkeer. De postieve bij-effecten van de rit naar Groningen zijn weer uitgewerkt, zowel het koude als het warme startprobleem is terug.

Ik merkte overigens de laatste tijd dat de auto na een nacht staan weer niet wilde starten, de startmotor bleef dood en als-ie dan uiteindelijk wilde draaien klonk het alsof de accu aan het overlijden was. Dit is een vier maanden oude accu, de zwaarste die erin past. Laadstroommeter staat bij verlichting uit over de 13 V, dus de dynamo lijkt me in orde. Nou kreeg ik 'm van de week een keer helemaal niet meer aan de praat, dus maar eens wat gewaagd en de startbooster gepakt. Hoppa, starten en lopen. Toch maar weer eens laadstroom meten met de multimeter over de accupolen in plaats van te vertrouwen op de instrumenten?

Meneer aard
29/10/2007, 15:37
De volt meter is maar een indicatie die ongeveer klopt. Bij mij geeft ie met warme motor 1 volt te weinig aan in tegenstelling tot wanneer je aan de accu meet.

Denk ook dat die motoren extreem vervuilen met korte ritten en file verkeer waardoor je regelmatig een leuke roet pluim de uitlaat moet douwen (wel eens gehad ja na wat file werk).

Hoe staat het met de bekabeling gesteld van en naar de accu/dynamo? Ik heb mijn kabel vervangen van de startmotor naar de dynamo ding was helemaal toasted. Ook even de weerstand doormeten en tijdens het meten even flink met de kabel bewegen om kabelbreuken uit te sluiten.

Ropor
29/10/2007, 18:05
Ik heb af en toe ook m'n twijfels bij de voltmeter. Deze blijf ik wel altijd goed in de gaten houden.
Een 4 maanden oude accu geeft echt geen problemen. Ik zou toch ook gauw denken aan (een) slechte kabel(s).

Over filerijden gesproken, ik ben hier (helaas) compleet mee eens dat je auto er niet van opknapt. Mijn auto doet het nog steeds niet na 4 weken geleden een keertje 1,5 uur in de file te hebben gestaan :cry:

captainfrasca
29/10/2007, 18:16
Tja, ik kan tegenwoordig accu's doormeten bij kwikfit (ook door ze te belasten) Ben er achter gekomen dat mijn, niet zo oude accu ook niet zo best zou zijn, maar ja, ik heb totaal geen startproblemen, warm of koud...

Meneer aard
29/10/2007, 18:17
Ik heb al diverse malen met mijn beestje in de file gestaan..Kachel sowieso op vol met dit weer + stukje raam open en de temp blijft netjes. Ook als de fan in kickt zie ik de temp netjes terug zakken tot onder het 1e streepje.

Nergens problems mee en met hoge toeren heeft die van mij ook helemaal geen problemen..Ding klimt als een dolle naar de 6k :D En het geluid :-D :D

Tom
30/10/2007, 19:38
Bij mij komt de temperatuurmeter tijdens filerijden tot de helft... kachel hoeft niet meer aan, niet dat daar trouwens veel warmte uitkomt.

En mijn woon-werkverkeer is 20 km, meestal een uur of langer rijden. Op bedrijfstemperatuur komt-ie dus wel.

Meneer aard
30/10/2007, 20:36
Mjah de kachel doe ik enkel aanzetten omdat ik meestal toch dan wat kouder heb maar dan sowieso beter is, koelt ie nog ff wat meer af :P Maar de fan kickt netjes in en in de zomer goede temps.

Tom
31/10/2007, 23:11
Vanavond eindelijk de Philips Extreme-lampen gemonteerd die ik al sinds december vorig jaar had liggen. :oops:

Het verschil is ongelofelijk groot. Met de standaardlampen ben ik al een paar keer 's nachts uitgestapt om te kijken of de verlichting wel werkte, alleen op donkere plekken zag je een flauw verlichte plek tot ongeveer een meter voor de auto. De Extremes hebben daar drie meter van gemaakt, je kunt ook weer op de auto voor je zien dat je verlichting werkt en hard rijden in het donker is weer goed te doen. :-D Uitstekende upgrade, vooral omdat ik de lampen voor iets van 25 euro heb gekocht.

Ik heb wel gezien dat de lampunits aan vervanging toe zijn, dat wordt dus een volgende klus samen met relais en betere bedrading.

Ook de auto maar weer eens gewassen, zelfs in het donker kon ik al zien dat-ie er stukken beter uitziet.

FROST
01/11/2007, 07:14
Zijn die dingen 25 euro per stuk in de winkel, tom? Want dan ga ik er ook een paar bestellen/kopen. Ik heb het gevoel dat mijn verlichting ook waardeloos is. :(

Tom
01/11/2007, 10:28
Vermoedelijk is-ie dat dan ook...

Ik heb iets van 25 euro of 30 euro voor de set betaald op de Motorshow in Essen, volgens mij kost een set iets van 45 euro in de winkel normaliter.

Ropor
01/11/2007, 10:31
Als het zo een verbetering is dat is het die 45 euro ook wel waard!!

Tom
01/11/2007, 10:39
Ze claimen 80% meer licht tegenover standaard 60/55 W H4s. Dat wil ik geloven, ik had het zelf nog wat hoger ingeschat eerlijk gezegd.

Ik vind het ook wel zo'n bedrag waard, vooral omdat die lampen meestal vrij lang meegaan.

Tom
01/11/2007, 17:59
Aanvullinkje: vandaag voor het eerst wat donkere weggetjes opgezocht- er is licht! Hoe donkerder het is, hoe meer het opvalt dat deze lampen een beste bak licht geven. Het licht haalt de wegbelijning goed naar voren, in het donker zie je duidelijk de stralenbundels. Ik ben dik tevreden.

q01z
01/11/2007, 19:05
das dus een goede tip voor andere 924 liefhebbers :D

FROST
02/11/2007, 17:47
...gelijk halen dus die lampjes :P

Tom
03/11/2007, 16:39
Als je licht even slecht is als het mijne was, zeker doen.

Afgelopen week werd ik getrakteerd op een nieuw fenomeen: als ik de auto start en wegrijd, geeft de voltmeter iets tussen de 8 en 10 V aan. Gas geven maakt geen verschil en aan de verlichting kan ik zien dat er ook echt niet wordt geladen.
Als ik 80 of sneller rijd en de auto maakt wat toeren, zie ik de voltmeter ineens terugspringen naar 12,5 V. Nog niet super, maar er wordt weer geladen. Mijn conclusie: de koolborstels van de dynamo zitten vast (slijpsel?) en komen los als er wat toeren worden gemaakt.

Op een Audi-meeting vandaag kreeg ik van iemand een gereviseerde Bosch-dynamo met een gloednieuwe spanningsregelaar. Hij ziet er identiek uit aan mijn dynamo, dus binnenkort maar eens wisselen en kijken wat dat uithaalt.

captainfrasca
03/11/2007, 16:44
Ik denk dat inderdaad je koolborstels aan gort zijn Tom..... Gelukkig is de dynamo vervangen niet zo heel spannend.

FROST
04/11/2007, 09:27
Nu we het toch over Lampjes hebben:
Ik moet mijn letjes ook eens gaan schoonborstelen; was gisteravond naar een maat van me toen ik er halverwege achterkwam dat zowel mijn linkerknipperlicht het begaf en mijn rechterkoplamp uit was. :shock: Snel aan de kant gaan staan, een klapje tegen de voorbumper gegeven en ze deden het allebei weer...Misschien ook een beetje last van vocht in de lampen zelf, want heb aan de ringen een beetje roestvorming.

Tom
04/11/2007, 11:12
Alle contacten eens goed schoonmaken helpt vaak...

Tom
05/11/2007, 20:46
Interessant genoeg, nu de 'nieuwe' dynamo in de kofferbak ligt besluit de oude om gewoon weer netjes te laden... :roll:

Overigens: hoort er verlichting te zitten achter de kachel- en ventilatieschuiven in de middenconsole van een '80er? Lijkt me op zijn minst een stuk praktischer in dit donkere jaargetijde.

Meneer aard
06/11/2007, 20:43
Dat klopt Tom, Ik had dit eerst ook niet totdat ik een paar losse draadjes vond en in het schema bij de verlichting behoorde.

Deze er netjes opgesoldeerd en voila. Ik wil je best helpen uitpluizen met de elec. of andere problems. Moet je maar ff gil geven oid.

Tom
06/11/2007, 20:50
Dank je. Zou 'm wel eens kunnen zijn, ook het remdrukcontrolelampje in de middenconsole werkt niet meer sinds het alarm is uitgebouwd. Zal binnenkort de boel eens openmaken en kijken of ik losse draden zie hangen of dat misschien gewoon de lampjes achter de kachelschuiven stuk zijn...

Meneer aard
06/11/2007, 20:59
Ik heb er geen lampjes in zitten, jah 1 los groen lampje maar die verlicht meer de sigaretten aansteker dan wat aders. Bij mij zit echt de lampjes (denk ledjes) verwerkt in de schuif-unit. Ik heb ergens pics maar zal ze straks of morgen online gooien.

Tom
19/11/2007, 17:57
Even voor de duidelijkheid: er is niets mis met mijn kachelradiateur, het dalende vloeistofpeil en de koelvloeistoflucht waren afkomstig van mijn lekkende radiateur. Alles is opgelost, vanavond in de file geen beetje koelvloeistof meer geroken.

Scheelt weer een klusje.

q01z
19/11/2007, 18:07
Even voor de duidelijkheid: er is niets mis met mijn kachelradiateur, het dalende vloeistofpeil en de koelvloeistoflucht waren afkomstig van mijn lekkende radiateur. Alles is opgelost, vanavond in de file geen beetje koelvloeistof meer geroken.

Scheelt weer een klusje.

poeh! jij blij!

ik heb dit weekend voor het eerst ff gezien hoe het dashboard van een 924 erin zit.. en heb wel een vermoedde wat het resultaat is als het erin/eruit gehaald wordt! (qua scheuren)

Tom
19/11/2007, 20:59
Moet ook lukken zonder scheuren, maar leuk is anders waarschijnlijk... bij de Audi 80 model 1987 ben je 8 uur bezig met deze klus. Zal bij de 924 niet veel beter worden, vermoed ik.

Tom
23/11/2007, 18:48
De droge periode was van korte duur, ook deze radiateur lekt en niet zo zuinig ook. Gelukkig is-ie nog steeds wat minder lek dan mijn oude radiateur, die morgen naar het bedrijf gaat wat 'm moet reviseren... in de tussentijd maar rondrijden met een tankje water achterin en regelmatig bijvullen. :?

Meneer aard
23/11/2007, 19:15
Lekt ie op dat aangewezen plekje Tom? Want ik heb hem er zo uitgehaald en weggezet.

Als de temperatuur = druk te hoog werd ging ie bij mij druppen ter ongv grote van een thee lepeltje. Elke keer als ik bij mijn wagen terug kwam lag ern een klein plasje koelvloeistof toen.

Maar je zou hem evt kunnen solderen, goed kaal maken.

Tom
23/11/2007, 20:17
Rechtsonder ergens, ik kan niet zien of het aan de voor- of achterkant is. Er komt wel iets meer dan een theelepeltje uit, ongeveer een liter per dag.

Solderen is een optie, maar solderen met een vlam hoort niet tot mijn talenten...

Meneer aard
24/11/2007, 08:05
Het is niet zo heel moeilijk, gewoon eerst goed schuren en vervolgens met een s39 ontvetter ofiets dergelijks erop gaan. Brandertje pakken beetje heet stoken, tin toevoegen en laten stollen.

Ropor
24/11/2007, 10:27
Solderen is inderdaad niet zo moeilijk, gewoon precies doen wat meneer aard zegt, dan moet het lukken!!

Tom
24/11/2007, 13:58
Dat zal ik dan eens gaan proberen als de gereviseerde originele radiateur er weer inzit, hoef ik ook niet bang te zijn dat ik iets verknal...

Tom
01/12/2007, 23:31
Gisteren stil komen te staan. Auto geparkeerd, weer gestart, startmotor ging rond tot de accu leeg was en daarna hielp ook starthulp niet meer. Aangesleept, auto liep meteen toen ik de koppeling liet opkomen.
Naar huis gereden, geen problemen meer.

Volgende morgen: niet meer starten. Startbooster leeggestart, niet aanslaan. Samen met een vriend gecheckt. Bedrading van de startmotor niet helemaal jofel meer, beetje aan gerommeld waarna de startmotor stukken enthousiaster rondging maar nog steeds niet lopen. Brandstofpomp deed niks, dood? Dat leek me sterk, want hij zoemde wel maar hield niet in.
Zekeringen en relais gecheckt- veel oxidatie. Even rommelen met het brandstofpomprelais en hey presto- starten en lopen.

Goed, weer een probleem gelocaliseerd.

Meneer aard
02/12/2007, 08:58
Tom,

Zet de auto op bokken of op een krik en kijk met een kritisch oog naar de bedrading van de accu naar de startmotor en de dynamo.

Dit kan brandgevaar opleveren, bij mijn is de dynamo + draad tegen het uitlaatspruistuk gekomen waardoor er een storing (gelukkig) op trad en alle meters uit vielen voor pak weg 3 seconden. Controleer dit en vervang het zo nodig!

Leg de kabels ook weg van het spruitstuk, maar als het goed is horen daar hitteschildjes voor te zitten.

Succes ermee.

Tom
02/12/2007, 20:16
Sterker nog: ik moet morgenavond iemand regelen om me aan te slepen zodat ik naar de werkplaats kan rijden, dan kan ik de hele boel netjes op de brug repareren. Vanmorgen namelijk geen sjoege van de startmotor, accu gedemonteerd en een dagje aan de lader gelegd. Vanavond weer gemonteerd, nog steeds niks.

Dat wordt een dagje genieten van het OV.

Er zit nog een hitteschild op het spruitstuk trouwens, maar niet lang meer. Morgen even demonteren en opnieuw -goed- bevestigen.

q01z
02/12/2007, 20:17
dat klinkt alsof je accu in ieder geval dood is, maar dat had je zelf denk ook wel bedacht..

Tom
02/12/2007, 20:21
Accu is 6 maanden oud, volgens mij niks mis mee. Het probleem zit 'm puur in de bedrading naar de startmotor en de zekeringenkast.

Meneer aard
02/12/2007, 20:26
dat klinkt alsof je accu in ieder geval dood is, maar dat had je zelf denk ook wel bedacht..

Tom heeft in dit geval gelijk. Ik had 2 jaar terug hetzelfde probleem, m.b.t de electische installatie. Had toen ook net een nieuwe accu geplaatst, en bij het starten leek net of het zaakje te weinig sap had.

Accu laten doormeten, was prima!..Verder kijken..Ja hoor de kabels en massa problemen.

Tom
02/12/2007, 21:26
Door het kabelschoentje op de startmotor iets te draaien komt het geheel onder spanning te staan en wordt het contact beter. Resultaat: vroem.
Helaas schudt het geheel meteen weer los als de motor draait... dus dat gaan we morgen verbeteren. Ik heb al hulp gecharterd, een verwarmde en verlichte ruimte met een brug. Komt vast goed, ik ben zeer gemotiveerd want ik haat reizen per streekbus. :)

q01z
02/12/2007, 21:31
klinkt goed Tom! (dat vroem..)

dat het zoiets simpels kan zijn he :roll:

Tom
02/12/2007, 21:39
Yup, maar dat gaat nu niet meer lukken (in de regen, in het donker onder de auto op een parkeerplaats). Morgen dus maar even met de bus en dan 's avonds de boel fixen.

Tom
03/12/2007, 22:34
Dagje OV overleefd... wat is dat duur, voor staan in een muffe nattejassenlucht! Daarentegen krijg je wel heel wat van de omgeving te zien- als je tenminste door de beslagen ruiten naar buiten kunt kijken.

Avondje geprutst, startmotor uitgebouwd en de bedrading bekeken. Zag er inderdaad niet echt jofel uit. Een kabelschoentje vervangen, wat isolatie toegevoegd, hitteschild met een enorme slangklem opnieuw aan de voorpijp vastgemaakt, brug laten zakken... en vroem! En ditmaal lijkt het permanent te zijn.

Op naar het volgende opwindende defect.

:-D

Meneer aard
04/12/2007, 08:26
Tom, misschien is het slimmer om de dikke accu draad (ga ik bij mijn ook doen) die van de startmotor naar de accu loopt te vervangen voor een dikker exemplaar. Zeker als je veel moet starten door problems kunnen ze aardig heet worden.

De slangklem zou je misschien kunnen vervangen door een alu strip, ik zal binnenkort ff onder de auto kruipen en de maat opnemen van de orignele bevestigings strip. Want vermoed dat jou oplossing gaat resoneren.

Tom
04/12/2007, 09:26
Hij zit aardig vast, tot nu toe is er alleen een bijgeluid verdwenen...

Die kabel is niet zo'n gek plan, hoewel-ie bij mij niet echt warm wordt. Ik start gelukkig ook niet vaak.

Meneer aard
04/12/2007, 09:40
Op internet heb ik ook diverse malen gelezen dat de stock kabel eigenlijk iets wat aan de dunne kant is, zeker met de automaat versies (hebben sowieso een zwaardere accu 63ah ipv de gebruikelijke 45ah, werd later ook een optie om de 63ah accu te plaaten in de manuele versie).

Toen ik 2 jaar terug ook problemen had met de motor en wat na vele start pogingen, werd die kabel aardig warm. Je zou ook nog eventjes de weerstand kunnen meten met een multi meter.

Tom
04/12/2007, 10:03
Zal ik eens doen. Mijn accu is ook een 63 Ah, heb er een extra zware in gezet toen-ie stuk was.

Meneer aard
04/12/2007, 10:07
63ah en al zovaak leeg gestart? Ik moet met die van mij echt moeite doen :P Laatst aantal uur op contact gestaan met door meten + 2 weken stil stand, starten lopen..Totaal niks aan het handje.

Snap dat niet, sommige mensen kijken mij raar aan als ze vragen of ik de accu nog moest opladen.

Tom
04/12/2007, 10:19
Hij was dus niet leeg, het leek alleen zo omdat door de weerstand de startmotor zoveel stroom trok dat de controlelampjes uitgingen bij het starten. De accu is in topvorm, zo merkte ik vanmorgen...

Meneer aard
04/12/2007, 10:33
Ok, misschien niet onverstandig om een startmotor revisie te pannen in je lijstje met begroting.

Heb ik toen sowieso al gemoeten omdat het enkel klik klik klik was toen het sleuteltje omging. Was 130 euro kwijt, volledig gestraald + gecoat en helemaal binnenwerk vervangen. Was hem iets van 2 dagen kwijt (zon bosch service boer was dat).

Dingen krijgen namelijk veel op hun flikker op de plek waar ze zitten, denk maar bijvoorbeeld als je een lange snelweg rit maakt en dan vervolgens moet tanken, dat de temperatuur aardig op kan lopen.

Zelf zit ik er aan te denken om de pijpjes in te wikkelen (wat langs de startmotor loopt) met hittebestendige tape (dat katoenen spul). Wie weet is dat ook wel een oplossing voor mensen die een warme start probleem hebben.

Tom
04/12/2007, 10:50
Dat schijnt extreme roest in de hand te werken...

Het startmotorprobleem zat 'm volledig in de bedrading volgens mij. Geen raar geluid meer gehoord sinds ik de boel weer heb gemonteerd.

Gelukkig heb ik trouwens nog genoeg Audi-startmotoren liggen, die passen ook.

Meneer aard
04/12/2007, 10:56
Daar is mij niks van bekend. Klinkt wel aannemelijk want het houd vocht vast denk ik zo. Heb het wel eens gezien @ 924board.org. Zag er wel mooi uit maar dus denk ik niet van toepassing in dit kikker landje.

Wel mooi Tom, dat je nog een reserve onderdelen heb liggen. Mijn lering van de afgelopen 2 jaar is dat de eenvoudig aan te komen onderdelen door blijven gaan maar de moeilijke onderdelen kapot gaan. Ze roepen wel oh audi onderdelen:P maar die blijven heel :roll:

Van de week maar eens ff een balletje opgooien bij mijn specialist voor nieuwe remmen. En dan weer apk..

hammer_rites
04/12/2007, 11:15
Het inwikkelen van de uitlaat werd mij ontraden door EPS. Het materiaal vreet weg onder de wrap. Maar goed, mijn spruitstuk is van ander materiaal dan standaard, en misschien gevoeliger hiervoor.

Bij mij is de startmotor omwikkeld met een matje, iets als http://www.biesheuvel.nl/shop/detail/7792

Overigens heb ik een gereviseerde startmotor te koop (50 euro). En er is een lichter en kleiner alternatief uit een wat modernere audi, die zit er bij mij onder. Als je bij een automaterialenzaak een medewerker met Bosch laat bellen, kom je er wel uit welk Boschnummer dat is.

Edit: Oh laat maar, ik ben te laat.

Tom
04/12/2007, 11:26
Ik heb voorbeelden gezien bij Audi's waar spruitstuk en voorpijp waren ingetaped en waar de boel echt extreem ging roesten. Leuk voor een droog klimaat en voor racebakken dus, maar niet op de Nederlandse weg.

Overigens is Audi één van de beroerdste als het aankomt op onderdelen voor oudere auto's. Veel spul is inmiddels alleen nog bij Porsche te krijgen, terwijl de vergelijkbare VW- en Audi-delen uit de catalogus verdwenen zijn.

Dat matje werkt trouwens perfect, heb ik ook om verschillende Audi-startmotoren gezien.

q01z
04/12/2007, 11:29
inwikkelen met tape is alleen in racerij nuttig..
je uitlaat wordt er een stuk heter door (omdat hij zn warmte niet kan uitstralen), je uitlaat gassen stromen daardoor wel sneller door maar het probleem is dat het staal/rvs door deze temperaturen kan gaan scheuren

bij staal heb je b ovendien het probleem dat er veel condens in komt te zitten wanneer de auto afkoelt.. wat uiteraard weer roest veroorzaakt..

niet doen dus! (mijn supersprintje , nieuw 600,-, op mn cupracer was na een halfjaartje en een kleine 1000km gewoon weg.. terwijl de supersprint die ik daarna niet ingepakt had nog perfect eruit zag toen ik m doorverkocht :))

Tom
04/12/2007, 11:38
Sinds er een deels RVS uitlaat onder mijn auto zit, is het niet roestvrije deel stukken sneller afgekoeld... RVS geleidt geweldig. Gisteren eerst 10 km gereden, auto op de brug gezet, koffie gedronken en toen begonnen met sleutelen. Uitlaat was alweer koel, de startmotor bloedheet.

Nobbi
04/12/2007, 17:37
and .....da is ook een licht in de ashbak!!!

PS: mine isnt working, but i dont drive my 924 in the dark anymore.
and i am a non-smoker...........

Tom
04/12/2007, 17:51
I don't smoke either, my ashtray is filled with stuff I found in my car (such as change from the pre-euro era).

Starten doet-ie weer geweldig. Sleutel omdraaien en lopen, de accu is duidelijk nog prima. Maar toen ik thuis het contact uitzette had ik ineens een apart fenomeen: het acculampje bleef branden, ook al was de sleutel uit het contact. Dat ben ik al eens eerder tegengekomen, bij een Audi 80- de gelijkrichter van de dynamo overleden.

Gelukkig ging na twee keer starten en het contact uitzetten het lampje uit, maar da's dus blijkbaar de volgende reparatie. :?

Meneer aard
05/12/2007, 10:22
Sommige mensen roepen weer dat RVS niet goed warmte geleid. Maar die hebben het weer bij het kortste eind.

Tom, probeer eerst eens anders een middagje contacten schuren. Dat scheelt echt een stuk:

Massa contacten:
-Bij zekering kast links boven in (los nemen met dopje 10 mm)
-Achter bij de lampen (links, bestuurderskant)
-Voor van accu naar chassis
-Voor van motor naar chassis (bij de bobine)
-Van motor naar dynamo (die willen ook wel eens breken)
-Voor 2x bij de koplampen links en rechts
-Onstekings kastje op spatscherm bestuurders kant bij koplamp

Zekeringskast
-Stuk voor stuk Relais rustig uit hun voet trekken en kijken naar contacten
-Achter de zekeringskast rustig de stekkers een voor een eruit halen (om de volgorde niet kwijt te raken) en inspuiten met wd40 of contact spray
-Zekeringen eruit nemen (wel eventjes de kleuren noteren)

Overzicht zekeringen


Zekerings nr:
1: 8A
2: 8A
3: 8A
4: 8A
5: 8A
6: 8A
7: 8A
8: 8A
9: 8A
10: 16A
11: 8A
12: 8A
13: 8A
14: 8A
15: 16A

Extra zekering kastje:
1: 8A
2: 16A
3: 16A
4: 25A
5: 16A
6: 25A
7: NC
8: 25
9: NC

NC = Not Connected

n.b.: Extra zekering kastje met plaats van zekeringen is afhankelijk van de opties!

Als je dit globaal na leeft, zijn een hoop storingen de wereld uit. Ik had ook hele rare storingen (1 lamp bijvoorbeeld, of gekke voltmeter, en noem maar op) En na 3 dagen schuren schrobben en doen had ik gewoon een goede electrische installatie (ja sommige delen vervangen met vers draad :P ).

Je kunt gewoon korrel 80 schuurpapier gebruiken + zuurvrije vaseline (dit maal een andere toepassing voor vaseline :P ) en dan kan het weer jaren mee.

Tom
05/12/2007, 12:24
Ja, dat staat al op de actielijst. Ik hoop er tussen kerst en oud&nieuw een start mee te maken.

Tom
09/12/2007, 23:19
Update: was gisteren te gaar om aan de auto te sleutelen, maar ik vermoed een interne sluiting in de dynamo. Heb ik er nog eentje van liggen, en hij was toch al niet helemaal 100% meer... als temp fix/workaround heb ik in Essen een massaschakelaar voor de accu gescoord, moet nu als ik het contact uitzet of wil starten even onder de motorkap duiken en de knop een zet geven.

En mijn auto is nog niet klaar met wraak nemen: ik hoor af en toe in een bocht het onmiskenbare knakken van een homokineetkoppeling. Joepie.

Tom
13/12/2007, 11:04
Help, mijn auto spookt! Zowel de storing waardoor de helft van het elektrisch systeem met de contactsleutel eruit bleef werken (en de accu in no time leegtrok!) als de knakkende homokineet zijn op mysterieuze wijze weer verdwenen...

Iemand een goede bezwering voor me, misschien H. Potter even consulteren? :shock:

q01z
13/12/2007, 12:26
gokje;

de storing wordt veroorzaakt door een los contact/kabelbreuk die soms wel/soms niet storing maakt.. of door een slechte massa
door de kou (vrieskou) van afgelopen dagen is deze niet meer merkbaar omdat stroom bij kou beter gelijd?

bij mijn andere auto ratelde de homokineten ook verschrikkelijk, maar sinds dat het kouder wordt wordt dat ratelen ook minder.. wellicht dat het metaal genoeg krimt om de speling eruit te krijgen?

Tom
13/12/2007, 12:34
Zou kunnen, maar het is niet meteen kouder geworden na het weekend... en het komt en verdwijnt met lange en korte ritten.

Meneer aard
13/12/2007, 15:43
Tom, Neem een dagje in het weekend om dat electrisch systeem aan te passen. Desnoods wil ik je best helpen. Geen probleem.

Waar je eerst mee moet beginnen is het stuur te verwijderen, beschermkappen los halen bij het stuurkolom. Vervolgens de stekkers die van het stuur kolom lopen (incl contact slot) los neem (een voor een om de volgorde te behouden) en inspuiten met wd-40 of contact spray, Vervolgens klein schuurpapiertjes om de contactjes heen en beetje zuur vrije vasline.

Zo ben je wel een middagje zoet (en waar nodig bedrading vervangen) maar je hebt wel een storings vrije auto (spreekt uit ervaring).

Tom
13/12/2007, 22:20
Goed plan, als ik tijd heb en er is ruimte op de sleutelplek. We zijn alleen vanavond begonnen met een motorswap, dus ik hoop dat er dit weekend wat schot in komt.

Ontladingsprobleem heeft zich niet meer voorgedaan, toch voor de zekerheid maar de accuspanning eraf gehaald vannacht. Ook geen tikje meer vanaf de aandrijfassen ondanks mijn 'sportieve' bochtentechniek.

Tom
18/12/2007, 21:39
Ik heb nog eens doorgedacht over dat ontladingsprobleem- vermoedelijk was het een relais wat bleef hangen. De schoonmaakbeurt voor zekeringenkast en omgeving zal vermoedelijk veel bizarre zaken oplossen...

q01z
18/12/2007, 21:42
bij mijn 924 valt het idd ook op dat er veel echt koper is gebruikt.. en dat is ondertussen FLINK gecorrodeert..
mede daarom werkt mijn interieurverlichting alleen als ik het schakelaartje +-5x bedien.. en doet mn achterruitverwarming het af en toe wel en af en toe niet..

ongetwijfeld zal jij idd dezelfde dingen aantreffen.. veel verweerde dingen en een hoop TROEP overal tussen

maar t lijkt me geen fijn klusje :(

Tom
18/12/2007, 21:45
Een van de idiote beunen die zich met mijn auto bezig hebben gehouden heeft een gaatje in de watervangbak geboord om een draad door te voeren voor de claxon, om een ander zekeringkastprobleem op te lossen. Dat gaatje zat op het laagste punt, en boven de zekeringkast. De gevolgen laten zich raden.

Als ik die gast in mijn vingers krijg...

q01z
18/12/2007, 21:46
poeh ik wil niet eens weten hoe jouw bekleding er daar uitziet :roll:

om precies die reden ben ik vorige week niet gaan boren toen ik een plekje zocht om een vacuumleidingkje van binnen naar het motorruim te krijgen.. (nog niet gevonden :()

Tom
18/12/2007, 21:48
Als je een gat boort in het schutbord is er niks mis, zeker niet als je netjes een doorvoertule gebruikt.

q01z
18/12/2007, 21:51
Als je een gat boort in het schutbord is er niks mis, zeker niet als je netjes een doorvoertule gebruikt.

ach, we zullen binnenkort weer es gaan kijken..
helaas is het idd niet echt mooi sleutelweer.. en heb ik nog niet echt de tijd gehad om ECHT wat te doen.. (beetje haastwerk steeds) ik heb m nog niet eens fatsoenlijk gewassen..

maaruhm, maak je fotoreportage van je zekeringkastje schoonmaken? :P

Tom
18/12/2007, 21:55
Doe ik zeker. Ik denk dat ik ook maar eens ga kijken in de collectie of ik genoeg relais heb om alles te vervangen, en overal nieuwe zekeringen indoe.

Mijn auto is ook ongelofelijk goor, gelukkig is bruin een makkelijke kleur. :roll:

Tom
26/12/2007, 17:23
De brakke elektra begint me nu echt parten te spelen... gisteren mijn auto niet kunnen starten, ook niet met de startbooster. Startmotor ging niet rond, brandstofpomp liep niet voor. Even aangesleept door mijn broer, hij liep meteen en bleef prima lopen. Naar mijn ouders gereden, nu is-ie weer morsdood.

Komende week maar eens gaan zoeken wat nou precies het probleem is. Wel apart dat ik afgelopen week gewoon normaal kon starten en de startbooster niet nodig heb gehad, en nu het wat minder koud is de boel voor geen meter meer wil. :(

q01z
27/12/2007, 09:24
Komende week maar eens gaan zoeken wat nou precies het probleem is. Wel apart dat ik afgelopen week gewoon normaal kon starten en de startbooster niet nodig heb gehad, en nu het wat minder koud is de boel voor geen meter meer wil. :(

het is opzich ook opeens weer een stuk vochtiger he? dus wellicht dat het daar mee te maken heeft?

Tom
27/12/2007, 11:07
Dat wel, maar in de vochtige periode voor de vorst had-ie ook geen problemen.

Vandaag nog maar weer eens proberen te starten, zal eens met de spuitbus WD40 en een schuurpapiertje onder het dashboard duiken.

Tom
27/12/2007, 15:21
Dat levert vooralsnog niets op. :?

Wel zo'n mooi 1:18 model van de 924 gehaald vandaag, maar er zit geen 1:18 sleepkabel bij. :roll:

q01z
27/12/2007, 16:02
Dat levert vooralsnog niets op. :?

Wel zo'n mooi 1:18 model van de 924 gehaald vandaag, maar er zit geen 1:18 sleepkabel bij. :roll:

Minichamps?
die zijn mooi! :D
misschien kan je de bekabeling van het model overzetten op je echte? ;)

maar ik mag hieruit opmaken dat hij nog steeds niet uit zichzelf wil starten?

Ropor
27/12/2007, 19:08
Ik had dit deel van het forum al een tijdje niet gelezen maar ik zie nu dat Tom en ik met enkele problemen op 1 lijn zitten.
Het probleem met het acculampje en de extreem snel lege accu heb ik ook last van. Ik dank jullie daarom allen alvast voor de mogelijke oplossingen!

Nou Tom, Het lijkt erop dat je 924 niet echt veel zin heeft om je van A naar B te brengen, hoe goed je hem ook onderhoudt.
Het is te hopen dat de problemen een beetje over zijn als je de bedrading heb gecontroleerd.

Tom
27/12/2007, 20:07
Dat model is inderdaad van Minichamps en WAANZINNIG mooi. Ik kan er uren naar kijken, elk detail is perfect weergegeven. Ik ben erg blij dat Minichamps zo'n mooi model van onze auto's heeft gemaakt, er zijn veel (model)autoliefhebbers die al jaren tevergeefs wachten op een model van hun auto. Ik had overigens bijna ook de Polizei-versie gekocht, die is ook prachtig. Wie weet, ooit.
Ik heb vandaag trouwens ook een leuk rood 1:43-model van een 924 (turbo) gekocht voor iets meer dan 6 euro. Als iemand van dit forum er ook eentje wil hebben kan ik er nog een halen, deze week namelijk wat extra korting (scheelt niet veel maar alles is meegenomen). Ik kan 'm meenemen naar een meeting.

Wat het niet starten van mijn auto betreft: ik ga morgen in het licht even met een spuitbus WD40 onder mijn dashboard liggen, kijken of ik het op kan lossen. Zo niet, dan laat ik me door mijn vader aanslepen (ik logeer bij mijn ouders) en rijd ik naar huis om daar met een multimeter verder te kijken. Als-ie gesleept wordt, loopt-ie binnen 25 meter.

q01z
27/12/2007, 20:10
doe mij die maar! (die 1:43 dus ;))

thuis laten lopen en blijven meten op alles waar je op kan meten?
alleen hopen dat je m niet perongeluk af laat slaan halverwege :D

Tom
27/12/2007, 20:12
Ik zal er een extra voor je meenemen; David kan bevestigen dat het een erg leuk model is.

Meestal start-ie wel weer als-ie net zo'n stuk heeft gelopen.

captainfrasca
27/12/2007, 21:22
Het zijn zeker mooie modellen, Tom spreekt de waarheid, nogmaals bedankt trouwens.....

q01z
27/12/2007, 21:24
Het zijn zeker mooie modellen, Tom spreekt de waarheid, nogmaals bedankt trouwens.....

dan verwacht ik zo dus foto's in het nieuwe topic :D

Tom
28/12/2007, 16:08
Foto's staan er.

Vervolg: auto niet te starten, de Toyota van mijn vader heeft geen sleepoog achter dus ik heb de auto laten staan en ben met het OV naar huis gegaan. Maandag ben ik er weer, dan maar eens zien hoe ik dit op kan lossen.

Tom
31/12/2007, 12:50
Update: ik heb het opgegeven (geen brug en te weinig gereedschap hier), de ANWB mag straks uitzoeken waarom-ie zo dood als een pier is.

Tom
31/12/2007, 16:06
Nou, het is duidelijk waarom-ie niet wilde starten. Meneer ANWB met de dikke startbooster erbij, starten lopen. Multimeter erop, 13,7 V bijladen bij net boven stationair. Dus een flink stuk gereden, motor afgezet en meteen weer gestart... dood.

Conclusie: de accu (nieuw aangeschaft in april '07) was dood. Tja, op het einde van de middag van oudjaarsdag, in een stad waar je niet bekend bent... dus maar eens rondgebeld, Lasaulec had wel iets liggen volgens de telefonist. Daarheen gereden met de Audi van mijn broer, toen bleek dat ze al anderhalve maand geen accu's meer krijgen geleverd. Gelukkig was het niet echt moeilijk daar in de straat, naast Lasaulec zaten een KwikFit, een Euromaster en een AutoMat. :)
Euromaster was nog open en kon een accu leveren uit voorraad, die is inmiddels gemonteerd en ik kan weer rijden!

Ik heb nog wel even de massaschakelaar los gelegd, best mogelijk dat er ergens een lekstroom zit en daar wil ik niet achter komen als ik niet thuis ben.

LWB
31/12/2007, 16:24
Kijk dat zijn de leuke dingen voor de mens.... :evil: :twisted:

Schijnt mogelijk te zijn dat als een accu een keer flink ontladen is door b.v. defecte dynano dat ie niet meer bij te laden is. Maar hoor ook wel eens andere verhalen....

Effe vandaag nie meer aan denken en volgend jaar met frisse moed weer verder zullen we maar zeggen!

Succes ermee....

Cor 944
31/12/2007, 16:36
als je je accu in topconditie wilt houden.
moet je dit apperaatje aanschaffen.
het is een druppellader ,die je permanent op je accu aan kunt sluiten ,als je de auto niet gebruikt.
is geschikt voor accu's tot 100 Ah accu's (ik heb een 72 Ah accu in de 944)
kosten € 39,=

ik heb hem er permanent op aangesloten staan,
hoef alleen de stekker in het stopcontact te doen.
en eruit halen ,als ik weer een stukkie ga rijden.

http://community.924forum.nl/images/imported/2007/12/67.jpg

Tom
31/12/2007, 17:02
Daar heb ik er drie van :) want ik heb een paar oude auto's die al een tijdje stilstaan. Is inderdaad het behoud van je accu. De 924 staat alleen in het weekend stil, en dan ook nog als ik geen afspraken heb.

Cor 944
31/12/2007, 17:05
wat voor accu heb je er nu inzitten,hoe zwaar Ah ??
en wat is precies , je laadstroom bij stationair ??

q01z
31/12/2007, 17:20
lekker eenvoudig probleem uiteindelijk Tom!
helaas zijn accu's niet heel goedkoop.. :roll:

maar wat gezegt wordt klopt wel, als een accu helemaal leeg is, kan deze met de dynamo niet meer opgeladen worden.. Deze kan dan met een andere (bijv. druppellader) lader vaak nog wel opgeladen worden!

overigens is de kans op lekstroom idd wel erg groot in een 924 (of elke andere oudere auto) dus de massaschakelaar die je nu hebt lijkt me geen overbodige luxe :lol:

ach, volgend jaar heb je vast geen accu-problemen meer ;)

Tom
31/12/2007, 17:26
De accu die er nu inzit is 60 Ah, was 65. Met de nieuwe accu niet getest, met de oude was de laadstroom bij stationair iets van 13 V.

Was inderdaad geen goedkope accu, ik ben ook niet meer voor een no-name ding gegaan deze keer.

Buiten het onderhanden nemen van de elektra zit ik ook te denken aan het inbouwen van zo'n massaschakelaar in het interieur. Meteen een prima startblokkering.

q01z
31/12/2007, 17:28
Buiten het onderhanden nemen van de elektra zit ik ook te denken aan het inbouwen van zo'n massaschakelaar in het interieur. Meteen een prima startblokkering.

erg verstandig, en volgens mij nog best netjes weg te werken net onder het dashboard :)

Tom
31/12/2007, 17:33
Precies! Ik mis overigens de beplating onder de stuurkolom, ik neem aan dat er normaal iets hoort te zitten voor het zekeringkastje? In mijn geval misschien toch handiger om de boel zo bereikbaar mogelijk te houden trouwens... :grin:

Cor 944
31/12/2007, 17:34
dan moet je de dynamo ook maar eens laten testen.
loopt deze niet te zwaar???
V-snaartje mag ook niet te strak staan,want dan belast je de dynamo namelijk ook te zwaar.
13 volt is naar mijn inzien iets te weinig.
je kan ook eerst even kijken naar de massa punten aan en op je auto.
dat wil ook nog wel eens helpen.

mijn auto's laden namelijk allemaal met de maximale laadspanning (13,8 Volt)
minder dan 13 of 13 volt is gewoon te weinig om je accu echt goed op te laden.

meer dan 13,8 Volt is ook niet goed ,want dan overbelast je de dynamo ,en de accu.

Tom
31/12/2007, 17:38
Volgens de ANWB-man laadde-ie bij net boven stationair bij met 13,7 V, dat was dus prima. Die dynamo loopt wel goed en de snaar staat keurig gespannen (heeft een vriend van me gedaan, die is monteur en heeft vroeger nog aan 924s gesleuteld toen ze nieuw waren). De spanningsregelaar en koolborstels zijn niet bepaald geweldig meer, ik heb een tijd lang gehad dat er niet geladen werd tot ik een tijdje had gereden met een wat hoger toerental. Blijkbaar bleven de koolborstels hangen en kwamen ze pas los als je toeren maakte...

En de massapunten staan zeker hoog op de lijst om aangepakt te worden, die verdenk ik als veroorzaker van meer ellende namelijk.

Cor 944
31/12/2007, 17:43
dan zou ik die spanningsregelaar en koolborstels ,eerst maar eens gaan vervangen.
anders sta je zo weer met accu problemen. :wink:

Tom
31/12/2007, 17:48
Ik heb al een complete nieuwe dynamo klaarliggen, moet 'm alleen nog even monteren. Maar goed, ik vind 13,7 V tijdens het rijden niet zo verkeerd...

q01z
31/12/2007, 18:07
tis nu toch mooi sleutelweer Tom ;)

maaruhm, 13.7v is tijdens het rijden zeker geen slechte waarde.. dus die nieuwe dynamo lekker nog even op de plank laten liggen en met een schuurpapiertje/contactspray/schroefdraadtapsetje evne een rondje auto doen.. maar helaas is het daar zelden mooi weer voor (het blijft een rotwerk..)

Cor 944
31/12/2007, 18:16
hou er rekening mee ,dat die waardes niet voor op toeren rijden is.
maar bij stationair toerental.
dit omdat de motor en randapperatuur bij stationair de accu en dynamo het zwaarst belasten. :wink:

en kom kom jongens,een dynamootje is toch zo vervangen. :oops:

Tom
02/01/2008, 23:49
Goed, weer een episode in de dynamo-sage... :roll:

Met de verlichting uit laadde-ie prima, maar daar heb je niets aan als je om 7.30 van huis gaat en om een uur of 18.00 weer terug. Dan blijkt dat-ie met verlichting aan ineens niet verder komt dan een voltje of 11.
Vanavond dus maar eens de auto op de krik gezet en de oude spanningsregelaar eronderuit geschroefd. Die zag er ietwat mottig uit, dus de nieuwe van de andere dynamo gehaald en die op mijn eigen dynamo gemonteerd... tenminste, dat was de bedoeling. Ik schoot uit en brak allebei de koolborstels af. Weg spanningsregelaar. :evil:
Toen maar de dynamo eronderuit gesleuteld en de boel zo goed mogelijk schoongemaakt, de oude spanningsregelaar er weer opgezet en de boel er weer ondergehangen. Gestart... damn, 8 volt.

Het was inmiddels middernacht geweest en ik moest nog naar huis rijden, dus toch maar ingestapt en weggereden. Eenmaal de straat uit nog even een poging gewaagd, versnelling terug en gas erop- hoppa: 13,7 volt met de verlichting aan!

Tja, deze regelaar is niet 100% meer dus ik zal op zoek moeten naar een gebruikte dynamo en die laten reviseren. Maar voorlopig kan ik in ieder geval gewoon op en neer naar mijn werk.

Oh, en een Audi-dynamo past niet onder een 924. :|

q01z
02/01/2008, 23:54
das zwaar kut Tom!

als ik het dus goed begrijp heb je de 'nieuwe' regelaar gelijk gesloopt? damn daar zou ik best hard van gaan vloeken...

vooral balen omdat de berg audi dynamos die je schijnt te hebben (staat ergens paar posts terug toch?) blijkbaar nutteloos is.. en je nieuwe dynamo nu ook :(

1 pluspuntje daarintegen;
je 924 was blijkbaar overtuigt van je goede wil, anders was je niet thuisgekomen..

sterkte, en slaapse voor nu

Tom
03/01/2008, 00:19
k*t
Dat woord hebben mijn sleutelmaten in de ongecensureerde versie ettelijke malen gehoord vanavond, vrees ik. :oops:

Maar ja, het werkt voorlopig weer en stukken beter dan het deed ook. De dynamo is weer schoongemaakt, de lagers waren nog niet versleten en de v-snaar is weer goed op spanning.

En inderdaad, een prima gloednieuwe spanningsregelaar is nu afval geworden en die reserve-dynamo's passen niet, de bevestigingsoren zijn anders bij de 924. Al met al geen topavond, maar mijn auto doet het inderdaad prima, gelukkig.

Ik zou m'n auto bijna een persoonlijkheid toedichten, en niet zo'n stabiele ook. :lol:

q01z
03/01/2008, 09:04
misschien moet je er es mee naar de psychiater Tom ;)

LWB
03/01/2008, 09:08
als je je accu in topconditie wilt houden.
moet je dit apperaatje aanschaffen.
het is een druppellader ,die je permanent op je accu aan kunt sluiten ,als je de auto niet gebruikt.
is geschikt voor accu's tot 100 Ah accu's (ik heb een 72 Ah accu in de 944)
kosten € 39,=

ik heb hem er permanent op aangesloten staan,
hoef alleen de stekker in het stopcontact te doen.
en eruit halen ,als ik weer een stukkie ga rijden.

http://community.924forum.nl/images/imported/2007/12/67.jpg

@Cor,
laat je bij het opladen dan de accu aangesloten in de auto zitten? Je hoort wel eens dat dit niet goed voor de dynamo zou zijn....Ik wil er ook een aanschaffen,gister de auto voor de APK aangeslingerd na lange tijd en het was heeeel erg kantje boord........

Tom
03/01/2008, 14:49
Ik maak de accu altijd los, heb zo'n massaschakelaar gemonteerd.

Cor 944
03/01/2008, 20:37
accu kan gewoon aangesloten blijven zitten.
gaat echt niks kapot van,als die druppellader eraan staat.

Tom
03/01/2008, 20:39
Vandaag trouwens de multimeter erop gezet: hij laadt met de verlichting aan 13,7 volt bij stationair. Lijkt erop dat mijn dynamo aardig werkt...

hammer_rites
03/01/2008, 20:51
Ik heb ook een druppellader, en werkt goed tot nu toe. Het is eigenlijk geen druppellader, maar een apparaatje dat ook echt actief ontlaadt af en toe. Schijnt beter te zijn...

Mijn accu is altijd afgekoppeld zeg ik erbij.

q01z
03/01/2008, 23:27
mooi dat het iig weer werkt Tom! :D
nu maar hopen dattie het ook beetje blijft doen.. maar dat komt wel goed! (anders gewoon weer dreigen met vervangen vd dynamo enzo.. hielp vorige keer ook!)

Tom
09/02/2008, 15:37
Hij start nu redelijk, als-ie een tijdje heeft stilgestaan moet de startbooster er nog wel aan te pas komen maar het is wel stukken beter.

Vanmorgen het tunnelbakje gemonteerd, met vier zelfborende parkers. Eitje. Ik moet 'm eigenlijk nog wel even een opknapbeurtje geven, maar daar heb ik op dit moment niet zoveel tijd voor- vandaag gesleuteld aan twee Audi's en een Mercedes.

Tom
11/02/2008, 09:03
De 'nieuwe auto' komt nu wel heel dichtbij... :)

1802

Ik-rij-belastingvrij
11/02/2008, 11:53
Waha, plaats ook even een foto als hij ''nieuw'' is :mrgreen:
Hoeveel heeft hij dan echt gelopen 1 ton, 2 ton, 3 ton..........4 ton?

Tom
11/02/2008, 12:24
Twee ton, voorzover ik heb kunnen nagaan. Niet echt veel voor 27 jaar.

LWB
11/02/2008, 16:37
Twee ton.....

net ingelopen.... :grin:

q01z
11/02/2008, 19:34
continu je camera richten Tom!
alhoewel,das slecht voor je voorbumper :roll:

Ik-rij-belastingvrij
11/02/2008, 20:58
Dat is inderdaad niet veel, op naar de 3 ton en verder :wink:

Tom
14/02/2008, 18:47
Ik heb alweer drie cijfers op de teller, weg nieuwe-autogevoel... :?

Mijn rol achterlichtkit is binnen, voor nop. Dit weekend de boel maar eens demonteren en kijken of de lekkages daarmee eindelijk opgelost zijn.

Verder eens zien of ik de kachelschuiven kan repareren. De warm-koudschuif is maandag uit zijn scharnierpunt komen zetten, ik vrees dat er iets is afgebroken. :cry: Dan (als er tijd is) radiateur en thermostaat vervangen, en misschien zelfs de brandstofpomp (maar da's wel erg ambitieus wellicht).

q01z
14/02/2008, 18:50
de ambities liggen inderdaad hoog!
maar zonder dat wordt er ook geen werk verricht..

wel balen van je kachelschuifje als dat inderdaad zo is.. volgens mij kan je er ook niet echt heel gemakkelijk bij?

Tom
14/02/2008, 18:53
De geklemde afdekplaat is er al af, daaronder zitten vier schroeven. Volgens mij moet daarmee het schuivenmechanisme te demonteren zijn, maar de nog vastzittende bowdenkabels maken het er vermoedelijk niet makkelijker op.

q01z
14/02/2008, 19:08
ach, als je maar foto's maakt :D

captainfrasca
14/02/2008, 19:11
tom,

Ik heb al jaren dat probleem, je zal het nooit echt goedkrijgen door het te lijmen of iets dergelijks.

De kabel die wordt geklemd door je raadt het al een klemmetje, daar komt met de loop der jaren wat speling op te staan en dan schiet hij eruit..

Op een of andere manier moet je die kabel weer zien te borgen, wordt lastig want je komt overal net niet bij..

Ik zet al jaren de verwarming aan bij de motor.. Onder de bobine zit in ieder geval het mechanisme..

Meneer aard
14/02/2008, 19:25
Daar heb ik gelukkig geen last van, wel dat bij vermoedelijke geen originele kachelkraan meer in zat want die was bij de verkoop niet eens aangesloten! Dus ergens moeten ze ermee gerotzooid hebben.

Maar is nu weer origineel en werkt prima.

Tom
14/02/2008, 19:29
Nee, de kabel zit nog vast... hoe moet ik het uitleggen? Het scharnierpunt van de hefboom is los, waardoor de hefboom nu verder naar buiten komt en tegen het afdekkapje van de schuiven aanloopt (wat hierdoor losgeduwd wordt). Ik kan de kachel nog ten dele bedienen, door de boel weer min of meer op zijn plaats te duwen. Waarschijnlijk is de zwaar lopende bowdenkabel of kachelkraan de oorzaak, er is teveel kracht op het mechanisme gekomen.

hammer_rites
14/02/2008, 19:33
De geklemde afdekplaat is er al af, daaronder zitten vier schroeven. Volgens mij moet daarmee het schuivenmechanisme te demonteren zijn, maar de nog vastzittende bowdenkabels maken het er vermoedelijk niet makkelijker op.

Ik heb nog een oude unit liggen, kan wel even spieken voor je hoe het precies zit.

Tom
14/02/2008, 19:47
Dank je, maar ik vermoed dat dit evident is. Ik ga de boel in het weekend demonteren en kijken of ik het kan repareren of dat ik aan een nieuwe unit toe ben...

LWB
14/02/2008, 20:08
Daar heb ik gelukkig geen last van, wel dat bij vermoedelijke geen originele kachelkraan meer in zat want die was bij de verkoop niet eens aangesloten! Dus ergens moeten ze ermee gerotzooid hebben.

Maar is nu weer origineel en werkt prima.

De bediening is ook van een later type wat je nu in de auto hebt zitten (draaischakelaar voor ventilator)
Zullen ze wel een keer vervangen hebben...

Meneer aard
14/02/2008, 20:23
Ik heb werkelijk geen id, Heb me daar nooit in verdiept. Vind dit vele malen praktischer en mooier dan die schuifjes.

Tom
14/02/2008, 20:32
Ik vind het wel een grappig ouderwets systeem, past bij de auto.

Tom
23/02/2008, 20:21
Vanmiddag begonnen met het vervangen van de achterlichtkit. Het was niet veel soeps meer, keihard en er ontbraken hele stukken. Netjes een nieuw reepje kit erin gelegd en de unit erin geschroefd, ligt keurig strak in de carrosserie.

Nou maar zien of-ie aan die kant niet meer lekt...

Toen ik vanmorgen aankwam, hoorde ik onder de kap iets sissen. Even goed geluisterd, er lekte wat koelvloeistof langs de slangklem van de bovenste waterslang (waarin het ontluchtingstuitje zou moeten zitten). Slangklem beter vastgezet, die bleek lam. No problem, ik had nog (betere kwaliteit) klemmen liggen in de juiste maat.
In de slang zit een stalen spiraal tegen het dubbelklappen van de slang, die maakt het nogal moeilijk om de boel goed op zijn plaats te krijgen terwijl je de slangklem aandraait. Ik dacht dat het goed zat, maar op de terugweg zat mijn temperatuurmeter ineens tegen het rood aan. Auto langs de kant gezet, gelukkig had ik én koelvloeistof én gereedschap bij me. Ditmaal nog wat meer kracht gezet, ik vermoed dat het nu vastzit. :|

Morgen ga ik langs bij iemand die gebruikte onderdelen aanbiedt, een dynamo scoren en wie weet wat er nog meer voor redelijke prijzen te koop is.

hammer_rites
23/02/2008, 20:27
In de slang zit een stalen spiraal tegen het dubbelklappen van de slang(...)
Oh? Die ben ik nog nooit tegengekomen. Aftermarkt, origineel Porsche?

Tom
23/02/2008, 20:31
Aftermarket, want het ontluchtingsdopje ontbreekt ook in die slang. Eens kijken of die meneer van de onderdelen morgen een originele slang heeft liggen.

Meneer aard
23/02/2008, 20:45
Dat ontluchtings verhaal blijft een crime bij de 924..Ik heb al heel wat keren naar de kraan kunnen rennen omdat er weer es een leuke fontein uit kwam bij het ontluchten door een gigantische luchtbel (zeker na het vervangen van de waterpomp). Sindsdien hanteer ik altijd mijn eigen gemaakte (en later ook bevestigd door de P specialist) manier om te ontluchten:

-Eerst via de conventionele manier vullen (expantievaatje)
-Dan kleine trechter op het ontluchtings gaatje zetten en daar vanaf ook wat bijvullen
-Warm laten draaien, dopje los nemen en wachten tot grut eruit komt
-Paar keer herhalen

(kachelkraan wel vol open ;) ).

hammer_rites
23/02/2008, 20:51
-Warm laten draaien, dopje los nemen en wachten tot grut eruit komt

Welk dopje?

Tom
23/02/2008, 20:53
Het ontluchtingsdopje, neem ik aan.

hammer_rites
23/02/2008, 20:55
Het ontluchtingsdopje, neem ik aan.
Dat denk ik ook, maar ik hou van precieze verslagen.

Meneer aard
23/02/2008, 20:57
Klopt. Ze hadden beter een schroef kunnen doen..net zoals bij de 944. Want dat dopje is echt troep. Hoe vaak ik dt wel niet vervloekt heb. Een systeem van zoals ik zelf altijd zeg; van lik me de paal.

Tom
24/02/2008, 20:09
Inkoopmiddagje voor gebruikte delen vandaag...

-dynamo
-kachelschuivenmechanisme
-rechter buitenspiegel (yeah!)
-bovenste waterslang met ontluchtingsdopje
-nette rechter stoel

Binnenkort maar eens schroeven!

Meneer aard
24/02/2008, 20:29
Mooi lijstje Tom.

Ik ga zelf binnenkort ook eens voor wat dingen op zoek (niet zo heel veel) maar toch ff goed MP in de gaten houden (heb zelf een afkeur voor MP).

Tom
24/02/2008, 20:36
Tja, er loopt nogal wat onfris volk rond- niet alleen de verkopers, maar ook de kopers. Deze vent leek me te vertrouwen. Hij was bezig met de restauratie van zijn eigen '24, wordt zo te zien een mooie auto.

Tom
25/02/2008, 22:30
Ook mijn to do-lijstje maar even updaten... in random order:

- Dynamo reviseren en monteren
- Koelslang dynamo weer monteren
- Radiateur vervangen, gereviseerd exemplaar ligt al te wachten
- Bovenste waterslang vervangen door exemplaar met aftapplug
- Rechter buitenspiegel monteren
- Interval op wissers fixen, massa wissers schoonmaken ivm snelheid of gebrek daaraan
- Piepend geluid in achterophanging links, sinds gisteren :?
- Cassettebakje op tunnel reviseren
- Scharnieren linker portier stellen
- Hier en daar weer eens krassen bijwerken, misschien rechter voorscherm en voorbumper strakmaken
- Beide slotpinnen en -houders achterklep vervangen
- Middenconsole frame metertjes vervangen door exemplaar zonder extra gat
- Blindplaatje schakelaar middenconsole aanschaffen/monteren
- Andere banden, ditmaal mét grip
- Achterruitverwarming en -wisser fixen
- Stadslichten veranderen in DRLs met LED-lampen
- Schoonmaakbeurt voor alle massapunten
- Handmatige overbrugging koelvin radiateur
- Nieuwe thermostaat monteren
- Nieuwe brandstofpomp monteren
- Nieuwe koplampunits aanschaffen en monteren (Golf I, T3)
- Gordel bestuurderszijde fixen
- Lampjes temperatuurmeter en laadstroomverklikker vervangen
- Claxon weer tweetonig maken, lelijke extra draad wegwerken
- Kachelschuiven vervangen

hammer_rites
25/02/2008, 22:35
- Handmatige overbrugging koelvin radiateur
Deze viel op... wat is er mis met het normale systeem?

Tom
25/02/2008, 22:36
Ondanks een nieuwe sensor houdt-ie niet van de combi file en zomerse dag.

hammer_rites
25/02/2008, 22:44
Ondanks een nieuwe sensor houdt-ie niet van de combi file en zomerse dag.
Is je radiateur nog goed? Als in "van binnen schoongemaakt/doorgespoeld".

M.B.H.
25/02/2008, 22:45
Ondanks een nieuwe sensor houdt-ie niet van de combi file en zomerse dag.
Is je radiateur nog goed? Als in "van binnen schoongemaakt/doorgespoeld".
wat dacht je van de termostaat

Tom
26/02/2008, 07:46
De thermostaat is overleden in de open-positie dus dat garandeert eerder een te koude motor... dit is de tweede radiateur (en deze is ERG goed schoongemaakt voor de montage) waarmee-ie dit doet.

Ik houd ook wel van een beetje controle over de koeling, zeker bij een 924.

M.B.H.
26/02/2008, 09:37
De thermostaat is overleden in de open-positie dus dat garandeert eerder een te koude motor... dit is de tweede radiateur (en deze is ERG goed schoongemaakt voor de montage) waarmee-ie dit doet.

Ik houd ook wel van een beetje controle over de koeling, zeker bij een 924.


Water pomp ook nagekeken stukje van een schoep afgebroken?? M.

LWB
26/02/2008, 11:02
ik zie je hebt nog genog in de planning Tom,

wat is het probleem met de koeling precies Tom?

als de mijne bij warm weer op lage toeren loopt springt de fan ook wel gauw aan...

Tom
26/02/2008, 12:11
Eigenlijk springt de koelvin meestal aan als de auto stilstaat met de motor uit, als naloop. Als je rijdt blijft de motor te koel (net buiten het witte gedeelte) maar als je stilstaat wordt-ie snel erg warm. De laatste tijd niet meer zo erg dat ik 'm even stil moet zetten, maar dat wil ik ook liever voorkomen.

Eerst maar eens een nieuwe radiateur en thermostaat bij wijze van nul-meting, dan zien of het nog steeds nodig is om de koelvin te overbruggen.

Meneer aard
26/02/2008, 12:43
De thermostaat is overleden in de open-positie dus dat garandeert eerder een te koude motor... dit is de tweede radiateur (en deze is ERG goed schoongemaakt voor de montage) waarmee-ie dit doet.

Ik houd ook wel van een beetje controle over de koeling, zeker bij een 924.


Water pomp ook nagekeken stukje van een schoep afgebroken?? M.

Dat had ik dus ook bij mijn 924..Waar het stukje gebleven is ?? Joost mag het weten.

Ik heb overigens totaal geen last van oplopende temps..Ook in de zomer houd het ding zich prima, file, trappen en noem maar op.

Ik-rij-belastingvrij
26/02/2008, 12:47
Ik heb precies hetzelfde Tom :!:
Als je rijd komt hij bij mij met een nieuwe thermostaat nog niet tot aan de helft, en als je bij het stoplicht staat gaat hij daar net overheen, tot soms zelfs op 3 kwart.
Mijn fan slaat maar soms aan bij het stoplicht, en juist weer heel vaak als ik de motor af zet en hem op contact zet.
Mij zal het een worst wezen, zolang hij niet in het rode gedeelte komt vind ik het wel best :P

LWB
27/02/2008, 21:15
Eigenlijk springt de koelvin meestal aan als de auto stilstaat met de motor uit, als naloop. Als je rijdt blijft de motor te koel (net buiten het witte gedeelte) maar als je stilstaat wordt-ie snel erg warm. De laatste tijd niet meer zo erg dat ik 'm even stil moet zetten, maar dat wil ik ook liever voorkomen.

Eerst maar eens een nieuwe radiateur en thermostaat bij wijze van nul-meting, dan zien of het nog steeds nodig is om de koelvin te overbruggen.

werkt de fan bij draaiende motor nooit dan?
Kan me indenken dat er dan wat mis is met de schakeling... relais?

Tom
27/02/2008, 22:40
Die koelvin is vrij stil en de motor niet, maar ik zal nog eens met draaiende motor en de kap open kijken of het ding erin wil slaan.

erik van oort
28/02/2008, 00:39
Nog nooit een koelvin gehoord, op de mijnes. Helaas voor je weet ik ook niet wat het zou kunnen zijn. Ja, de pomp zoals velen al gemeld hebben. Raar probleem... Trouwens die ruitewisser is toch wel een verbetering. Heb je die al gerepareerd?
gretz erik

Tom
28/02/2008, 06:49
Het enige wat ik afgelopen tijd aan mijn auto heb kunnen doen is een koelwaterslang vastzetten en de kit achter een achterlicht vervangen. Helaas geen tijd om er meer aan te kunnen doen...

Tom
03/03/2008, 19:57
Goed nieuws: de kitvervanging achter mijn linker achterlicht is een totaal succes! Geen druppel vocht meer aan die kant, terwijl het afgelopen week niet echt droog is geweest...

LWB
03/03/2008, 20:00
Goed nieuws: de kitvervanging achter mijn linker achterlicht is een totaal succes! Geen druppel vocht meer aan die kant, terwijl het afgelopen week niet echt droog is geweest...

dat zijn de berichten! :grin:

Tom
15/03/2008, 16:19
Vandaag tussen het klussen aan een andere auto door ook wat aan de 924 kunnen doen. Het tweede achterlicht gedemonteerd, de siliconenkit (wat een meuk!) eraf gehaald en in de achterlichtenkit gelegd. Nu ben ik hopelijk van mijn lekkage af. De andere stoel is ook gemonteerd, geen perfect exemplaar maar wel stukken beter dan de vorige (waarvan de bekleding volkomen aan vellen was). De rails waren best roestig, die staan nu lekker vet in de white grease. Datzelfde geldt voor de sloten van de achterklep. Onder deze stoel kwam geen kleingeld meer tevoorschijn, alleen een verpakking van Vockingworst. :oops:

Ik heb ook de recent aangeschafte gebruikte dynamo onderhanden genomen, alle meuk eraf gepoetst en de spanningsregelaar gedemonteerd. Helaas zijn de koolborstels daarvan op, komende week even nieuwe bestellen. Jammergenoeg was er geen plek op de brug, anders had ik ook meteen de radiateur vervangen.

De auto is ook weer eens gewassen, ik heb de velgen (inclusief het reservewiel) eens goed schoongemaakt en de lak wat bijgewerkt. Ziet er stukken beter uit, in ieder geval tot de volgende regenbui (= morgen).

Het gepiep in mijn achterophanging zit 'm in het linker bevestigingspunt, vooraan. Iemand een idee wat daaraan te doen is?

q01z
15/03/2008, 17:03
lekker bezig geweest Tom! :D
zo'n grote update verdiend wel even een reactie ;)

ik ben wel benieuwd hoe je die achterichten nu gedaan hebt.. of athans, het resultaat..

op de meetign maar es goed kijken ;)

LWB
15/03/2008, 17:29
Het gepiep in mijn achterophanging zit 'm in het linker bevestigingspunt, vooraan. Iemand een idee wat daaraan te doen is?

Ook weer een nuttige dag gehad zie ik.

Lost iets siliconenspray het geluid niet op? (veel piepjes en kraakjes mee te verhelpen!)

Tom
15/03/2008, 17:43
Had ik al aan gedacht, maar als de auto niet op de brug staat kan ik niet zien waar ik moet zijn.

Aan die achterlichten valt niet veel te zien- het is een kwestie van demonteren, schoonmaken, randje kit erachter leggen (plakt niet heel erg) en dan weer monteren. Als je het goed doet, zie je er niets van.

Oh ja, de aanzuiging voor de koellucht voor mijn 'nieuwe' dynamo zag er bijzonder roestig uit. Met de staalborstel schoongemaakt en in de hittebestendige lak gezet.

Ik-rij-belastingvrij
15/03/2008, 17:51
Klinkt allemaal zeer goed :D

M.B.H.
15/03/2008, 18:50
Je bent lekker bezig geweest zo te lezen,
wat dat gepiep aangaat is dat niet de bus van je schokbreker?
M.

Tom
15/03/2008, 18:58
Zo klinkt het niet- lijkt alsof het komt van het voorste punt van de ophanging, ongeveer ter hoogte van de rugleuning van de stoelen.

M.B.H.
15/03/2008, 19:06
Okee daar zit een rubber Met een Bout door de carroserie naar de achteras,
rubber versleten of bout los ?

Meneer aard
15/03/2008, 19:13
Dat gepiep heb ik ook gehad. Heb alle rubbers ingespoten tijdelijk met Teflon spray. Als het koud is heb ik er meer last van. Dit is overigens een probleem waarbij meerdere auto`s kampen. Mijn pa`s auto heeft dat ook.

Tom
15/03/2008, 19:46
Dat hoorde ik al van meerdere mensen. De VW Polo schijnt er ook last van te hebben.

M.B.H.
15/03/2008, 20:04
ja dat heeft te maken met de manier van achteras afhangen naar de koets
duits probleem , 8)
en nu dus even joun probleem maar een beetje teflonspray kan wellicht wonderen
verrichten M

Tom
15/03/2008, 20:08
Ik ga het proberen.

Overigens kreeg ik vandaag een telefoontje dat het montagemateriaal voor de rechter buitenspiegel binnen is. Dat wordt binnenkort gaten boren in een maagdelijke deur... :roll:

M.B.H.
15/03/2008, 20:11
Niet vergeten na het boren gaten tegen roesten behandellen :idea:
Succes we zien vanzelf het resultaat :wink:
M.

Tom
15/03/2008, 20:13
Dat doe ik zeker, nooit zomaar gaten in plaatwerk boren...

Meneer aard
15/03/2008, 20:25
Onthoud Tom: Rekt het niet dan scheurt het wel en wat niet scheurt dat knip je wel.

Tom
18/03/2008, 20:17
Donderdagavond gaat-ie de werkplaats in. Samen met een vriend ga ik wat doen aan dat gepiep (hopelijk) want ik word gestoord van rijden in een auto die klinkt als een postkoets. Tevens even proberen om de ratelende aandrijfas tot zwijgen te brengen, anders moet-ie vervangen worden.

Oh ja, en volgende maand is het APK-tijd. Vast even voor-keuren om te kijken hoever ik krom moet staan om 'm weer voor een jaar gekeurd te krijgen. :roll:

Meneer aard
18/03/2008, 20:47
Nou Tom als hetzelfde is bij mijn wagen kun je je lol op :P heeft me nog 2 dagen gekost om alles goed te krijgen.

Laat maar ff weten Tom, ben benieuwd wat eruit komt. Je kan zelf ook even rondje rond de auto lopen;
-Verlichting
-Werking gordels
-Roest op diverse dragende delen
-Roest op remleidingen/benzine leidingen
-Speling op de wiellagers
-Staat van de banden

Suc6!

gerben1986
18/03/2008, 20:51
Misschien weet iemand ergens een apkafvinklijstje te vinden? Dan kunnen we zelf al bij de auto langs om het één en ander te controleren. Dat kan dan wel eens geld opleveren :D
Alhoewel, geld opleveren en een Porsche... Eerder geld besparen ;)

Meneer aard
18/03/2008, 20:52
Heb ooit eens de APK eisen van 2000 gevonden op internet (niet die standaard crap wat op de rdw site staat, heb je geen drol an), weet niet of iemand dat wil hebben :P

gerben1986
18/03/2008, 20:54
Uiteraard, als je dat online kunt zetten. Alles wat we zelf kunnen controleren is meegenomen, zelfs als het al iets veranderd is. Trouwens, wat dat betreft kunnen we beter de apk-eisen van 1978 tot 1989 hebben toch? Daar worden onze auto's mee gecontroleerd, als ik me niet vergis.

Tom
18/03/2008, 21:29
-Verlichting werkt prima
-Werking gordels beetje mottige gordel aan de bestuurderskant, potentiële afkeur
-Roest op diverse dragende delen de enige roest zit op de distributiekap
-Roest op remleidingen/benzine leidingen zien er prima uit
-Speling op de wiellagers geen idee, leek best aardig volgens mij
-Staat van de banden wilden die kleredingen maar eens slijten, nog steeds 8 mm

Ik maak me een beetje zorgen over de remmen, in het bijzonder de werking van de handrem. Toen ik de auto kocht trok-ie soms extreem scheef bij het remmen, dat lijkt de laatste tijd over. Zaterdag een paar noodstops gemaakt, lijkt wel OK. Ik hoop dat de remvertraging ook in orde is. Verder de emissiewaarden, geen idee hoe die zijn...

LWB
18/03/2008, 21:34
claxon :?: :!: :?:

heeft bij even wat tijd gekost voordat ik er achter kwam dat een beetje WD40 in de koppelingen van de stuurstang de massa beter geleide..... :wink:

Tom
18/03/2008, 21:43
Claxon klinkt wat zielig (één van de hoorns is stuk) maar doet het prima.

Goede tip trouwens, Laurens! Bij mijn auto is er een extra draad naar de claxon getrokken, vraag me af of dat de massa is en om diezelfde reden...

M.B.H.
18/03/2008, 21:48
dat denk ik niet want je Claxon is massa geschakeld M.

Meneer aard
19/03/2008, 07:45
-Verlichting werkt prima
-Werking gordels beetje mottige gordel aan de bestuurderskant, potentiële afkeur
-Roest op diverse dragende delen de enige roest zit op de distributiekap
-Roest op remleidingen/benzine leidingen zien er prima uit
-Speling op de wiellagers geen idee, leek best aardig volgens mij
-Staat van de banden wilden die kleredingen maar eens slijten, nog steeds 8 mm

Ik maak me een beetje zorgen over de remmen, in het bijzonder de werking van de handrem. Toen ik de auto kocht trok-ie soms extreem scheef bij het remmen, dat lijkt de laatste tijd over. Zaterdag een paar noodstops gemaakt, lijkt wel OK. Ik hoop dat de remvertraging ook in orde is. Verder de emissiewaarden, geen idee hoe die zijn...

Tom enigste wat helpt is schoonmaken van de klauw, opnieuw invetten met kopervet. Ik doe dit standaard 1 keer per half jaar. Sommige dingen moeten gewoon vaker, ik vervang mijn olie ook om het half jaar /4000 km.

Tom
19/03/2008, 07:56
Eerst maar eens kijken hoe-ie het doet op de remmentestbank, dan kan ik nog altijd de boel uitelkaar trekken... remmen horen niet bij mijn favoriete klussen.

Meneer aard
19/03/2008, 09:01
Hoezo niet? Binnen 30 min heb je de voorzijde aan beide kanten gehad. Stelt helemaal niks voor.

Tom
20/03/2008, 20:23
Niet alles kunnen doen, maar het viel niet tegen!

CO iets te hoog, bijstellen voor de APK en dan weer omhoog.
Beetje oppervlaktecorrosie aan remleidingen en brandstofleidingen. Even schuren en tectyleren.
Haarscheurtje in brandstofslang bij filter, iets inkorten.
Brandstofpomp zweet (wist ik, nieuwe ligt al klaar).
Brandstofpomp ondeugdelijk gemonteerd (met tie wraps). Nieuwe pomp beter monteren.
Brandstoffilter ondeugdelijk gemonteerd (met tie wraps). Makkelijk op te lossen.
Eén boutje ontbreekt uit aandrijfas. Heb ik nog in voorraad.

Verder geen opmerkingen! Niet gek voor een zeer goedkope auto van ruim 27 jaar oud met 201.000 op de teller, die afgelopen jaar ruim 13.000 km heeft gereden...

Koplampen zijn gesteld, koelvloeistof en ruitensproeiervloeistof zijn bijgevuld. Nu komend weekend even de tijd vinden om de brandstofpomp en de radiateur te vervangen.

M.B.H.
20/03/2008, 20:25
Dat zijn de berichten tom dat geeft weer plezier om maar even door te gaan waar anderen stoppen :grin: mooiman M.

Ik-rij-belastingvrij
20/03/2008, 23:04
Klinkt goed Tom.
Ik hoop voor je dat hij zonder problemen door de APK heen gaat :wink:

Meneer aard
21/03/2008, 07:50
Tom de originele bevestiging van beide (pomp en filter) zijn gewoon slangklemmen..Werkt goed en kun je in alle tijden zo los halen. Ga niet lopen kloten met slangetjes inkorten maar gewoon nieuwe erop. Weet niet hoe erg de corrosie is van je remshit maar beste is vervangen. Incl de rubber slangen.

Tom
21/03/2008, 09:50
Het is oppervlakkig, ik kreeg het advies om het even schoon te schuren en in de Tectyl te zetten. Vervangen was ik niet van plan.
Dat slangetje is lang genoeg om een klein stukje in te korten, ik zal even goed kijken hoe de rest is. Gezien degene die me het advies heeft gegeven, ga ik er vanuit dat inkorten een goed idee is, hij is niet echt kinderachtig met veiligheid.

Dat van die slangklemmen vermoedde ik al, lijkt mij ook een prima oplossing.

Tom
03/04/2008, 00:05
Vanmorgen afgesneden door een Connexion-rolstoelbusje, claxon deed het niet... toen een kamikaze-fietsertje die het een goed idee vond om op twee meter voor mijn auto over te steken, goede test voor mijn reactievermogen en weer geen claxon. :?

Vanavond de boel maar eens losgehaald, dit keer geen probleem met het relais maar de claxon zelf die na ruim 27 jaar de geest had gegeven. Tja, het ding zag eruit als een bonk roest... maar ik heb weer herrie als ik middenop mijn stuur ram. Er hangt overigens nu een Audi-claxon onder, volkomen identiek aan het originele exemplaar. Lang leve de onderdelenvoorraad.

Nou nog eens die rottige dradenbende uitzoeken en kijken hoe ik weer een tweetonige claxon krijg.

q01z
03/04/2008, 18:19
met dat soort mensen onderweg is een toeter wel handig! :D

wel mooi dat je het zo simpel kon oplossen.. :)

M.B.H.
03/04/2008, 18:24
ja ja zulke mensen zijn er genoeg. :shock:

tweetonige claxon even op het e schema kijken welke draad kleur M.

Tom
03/04/2008, 18:28
Vanmorgen meteen getest, dame reed comateus in de middelste baan in een enorme regenbui zonder verlichting aan, alle andere banen leeg. Rechts er voorbij terwijl je de claxon indrukt, hey presto: ze gaat achter je ineens naar rechts! Die verlichting is niet gelukt, was ook wel een radicale omslag in bewustzijn geweest.

Het probleem zit ergens bij de aanvoer in de zekeringkast of de kabelboom, er is namelijk een extra draad getrokken van het relais regelrecht naar de claxon. De ene toon is daarbij niet meer aangesloten, die wordt gebruikt om de extra draad aan te knopen.

Eerst maar eens de andere problemen oplossen, dit is in ieder geval weer APK-goed.

Meneer aard
03/04/2008, 19:39
Denk dat ik bij mij die standaard hoorns eronder uit sloop en daarop een luchtcompressortje maak + een luchthoorn :D Zal denk ik geen apk goedkeur zijn maar die zijn zo vet..

Ik-rij-belastingvrij
03/04/2008, 22:56
Dat lijkt me ook wel wat :mrgreen:
Een meertonige luchthoorn met Dukes of Hazzard geluidje :D

Tom
04/04/2008, 07:46
Nee, dank je...