PDA

Bekijk Volledige Versie : aansluiten ruitenwisser achter? isolatie en dashboardmatje



Larry
28/02/2010, 17:59
Tja ruitenwisserweer:frown: Ben bezig met de ruitenwisser achter. Hoe moet ik die aansluiten.
Heb mijn matje rond de versnellingspook reeds kapotgesneden voor een 944 ruitenwisserschakelaar. Er zat daar een mooi gat maar het is niks. Balen dus.:Cry:
Dus iemand een 924 achterruitenwisserschakelaar en een nieuw zwart consolematje? (en een aansluithandleiding)
Gr Larry

PS Heb in VS dashboardmat gekocht om mijn bijna maagdelijke dashboard te beschermen. Ben er tevreden over (€40 incl verzenden)
Tenslotte: heb verteerde isolatiematten vervangen door dunne en dikke isolatie. €30 Net getest. Het weer was te slecht om echt te testen;-), maar het geluid kinkt mooi gedempd.:-)

sjones
28/02/2010, 18:37
Lijken wel de matjes die je bij de gamma koopt.
Let wel op met je temp onder de kap , warme lucht kan slecht weg .
Heb op het forum wel eea gelezen dat mensen toch problemen kregen met hun motortemp.
Het staat wel mooi,heb zelf ook isolatie matten zal wel een foto posten.
Bij de mijne kan het toch nog geen kwaad want hij loopt niet hahahha
grtn John

Fantaman
28/02/2010, 19:25
mijn achteruitwisser schakelaar zit achter de asbak, naast de schakelaar van de spiegels:whistle:
daar is plek voor 5 schakelaars

klaas 924
28/02/2010, 19:32
wat voor een dashboard matje heb je aangeschaft??
heb je er een foto van????????

Larry
28/02/2010, 19:45
middenstrook is klein en is inderdaad Gamma omdat daar de motorkapversterking loopt. Rest is van de Polyetherkoning van de Beeklaan. Warme motor is prima voor een winterauto8-)

Larry
28/02/2010, 19:49
dashboardmat komt van http://stores.ebay.com/RZS-CUSTOM-COVERS_Porsche_W0QQ_fsubZ18397842QQ_sidZ619905284QQ_trksidZp4634Q2ec0Q2em322
Of wel www.thedashcoverguy.com maar de site doet het nu niet.

dopre
28/02/2010, 20:26
mijn achteruitwisser schakelaar zit achter de asbak, naast de schakelaar van de spiegels:whistle:
daar is plek voor 5 schakelaars
Is ook de plaats waar het hoort te zitten.

Gr dopre

Meneer aard
01/03/2010, 09:11
Net zoals de rest, koplamp sproeiers e.d.
Aansluiten dmv elec circuit is als het goed is easy, bedrading hoort er al te liggen als het fabrieks-af optioneel is geleverd. Zo niet, schema`s pakken en draadjes trekken. De originele bedrading loopt bovenaf langs de hemelbekleding zo naar de achteruit toe en komt links bovenin uit.

Een wisser heb je op de 924/944 helemaal niet nodig..In stromende regen wordt die niet nat zolang je gewoon rijd door de aerodynamica van de wagen.
Motorkap isolatie, heb nieuwe originele matten eronder liggen en never niet nooit problemen gehad. Het zal allicht heter worden maar weinig problems met vapour-lock onder de kap.

ShroudedVeil
01/03/2010, 09:14
Het gaatje wat jij bedoeld is voor je targadak

Meneer aard
01/03/2010, 10:16
Die zit op de plek van de fader. Bij een elec targa dak dan ;)

ShroudedVeil
01/03/2010, 10:18
Ow ik dacht aan de andere kant van de fader?

Jij hebt toch ook een elec targa dak Arjan ?

Meneer aard
01/03/2010, 10:26
Nopez..Gelukkig niet. Elke keer dat gehannes met de kabels e.d. En niet alle onderdelen zijn meer leverbaar voor revisie voor elec. targa dakken. Vond het al pain in the ass om mijn targa dak goed sluitend en af gesteld te krijgen. Enkel nieuw spul did the trick..Als in nieuwe klemmen/rubbers e.d.

Ja als je de fader wel heb, dan zit ie daar ja maar doorgaans zit daar de knop van de targa dak bij de fader. Niet dat je er veel aan heb aan die fader want doorgaans worden die ge-bypassed als je elders je radio laat installeren (of zelf doen). Is nogal storings gevoelig.

ShroudedVeil
01/03/2010, 14:49
Ow ik dacht zo iets te herinneren , ik ben er ook blij om dat ik een handbediend dak heb , zo'n dak is alleen leuk als t werkt, zo niet, dan baal je er alleen maar van ..


En inderdaad, de meeste faders zijn deruit, misschien een idee om hem hier te plaatsen, aan je fader heb je niks (neem ik aan) en kan je een normaal matje plaatsen die een stuk makkelijker te krijgen zijn ! ;)

LWB
01/03/2010, 15:47
Ow ik dacht zo iets te herinneren , ik ben er ook blij om dat ik een handbediend dak heb , zo'n dak is alleen leuk als t werkt, zo niet, dan baal je er alleen maar van ..


En inderdaad, de meeste faders zijn deruit, misschien een idee om hem hier te plaatsen, aan je fader heb je niks (neem ik aan) en kan je een normaal matje plaatsen die een stuk makkelijker te krijgen zijn ! ;)

als je een normaal matje zo kunt krijgen snij je er toch zo een gat in:whistle:

maar je hebt gelijk,denk dat er maar weinig een in hebben zitten die em ook gebruikten....

ShroudedVeil
01/03/2010, 15:52
Dat had hij toch al gedaan maar zag er niet mooi uit ?

jimfrey944
01/03/2010, 18:29
Ow ik dacht aan de andere kant van de fader?

Jij hebt toch ook een elec targa dak Arjan ?

nee je heb wel gelijk aan de andere kant van de fadder zit de knop van het targa dak

en de bedrading van het achter raamwisser gaat onder langs
door de zwarte strip bij de deur
en licht voor je klaar tussen de wielbak en het boddy werk
er zit als het goed is een stekker !!!!
meestal knippen ze bij demotage van het raam de draden door omdat ze denken dat er geen stekker is maar die zit wat verder weg dan je vermoed
de aarding komt van achter (bij je linker achterlicht)
knopje zit idd bij de asbak

jimfrey944
01/03/2010, 18:42
hier nog even een foto van de draden in de asbak
het is de zwarte mantel waar de 3 draden uit komen
ik durf allen niet te zeggen of het ook werkelijk voor berijd is
bij alle 924 's

ShroudedVeil
01/03/2010, 19:17
Wat voor schakelaar moet die witte voorstellen ;)

Frenske
01/03/2010, 19:17
voor de schemerlamp, logisch toch? :loco:

Larry
01/03/2010, 19:20
Witte James Bond knop? ik las dit verhaal ''De originele bedrading loopt bovenaf langs de hemelbekleding zo naar de achteruit toe en komt links bovenin uit'' Ga hier mogen kijken. Onder het asbakje is het bij mij leeg :shocked:

ShroudedVeil
01/03/2010, 19:35
Ow dus toch de schemer lamp voor in de kofferbak zodat je schoonmoeder kan zien waar ze er allemaal NIET uitkan ;)

jimfrey944
01/03/2010, 19:55
ik las dit verhaal ''De originele bedrading loopt bovenaf langs de hemelbekleding zo naar de achteruit toe en komt links bovenin uit'' :shocked:

nee de bedrading loopt onder langs door de zwarte strip bij het instappen
bekijk mijn eer vorige post nog maar eens
ik denk dus ook niet dat het voor berijd is bij 924 die geen ruitenwisser hebben
vooral omdat je zegt niets te hebben in je asbak
anders moet je eens onder je middenconsole kijken

twee boutjes los halen onder je asbak dan kan je hem al ver genoeg onhoog halen om er onder te kijken (voelen)

de knop in mijn martini is een selfdestructing knop allen als optie op de martini versie
als je deze overhaalt ontploft hij



de vorige eigenaar was erg fanatiek sleutelaar met electra
het bediende het alarm led lampje (nep allarm)

Meneer aard
02/03/2010, 10:27
Lezen is ook een vak. De originele bedrading voor het aansluiten van de wisser komt linksboven uit bij de hemelbekleding (bij de bestuurders kant thv de achterklep schanier bevestiging).

Logisch dat de bedrading elders loopt voor de bediening die loopt idd bij je dorpel langs.

jimfrey944
02/03/2010, 19:03
Lezen is ook een vak. De originele bedrading voor het aansluiten van de wisser komt linksboven uit bij de hemelbekleding (bij de bestuurders kant thv de achterklep schanier bevestiging).

Logisch dat de bedrading elders loopt voor de bediening die loopt idd bij je dorpel langs.

wie zegt er dat ik niet goed lees
je info was gewoon niet helemaal correct

hij gaat daar nooit vinden wat hij zoekt
we hebben het over een eventuele voorbereiding
dat betekend de stekker waar de stekker van de ruitenwisser in steekt
en die komt niet in de buurt van de hemel
de draad aan de ruitenwisser gaat via de bovenkant van de wand bekleding naar beneden
(daar zit nog geen stekker dus ook geen voorbereiding)
maar halverwege het raam gaat hij door een rubber en komt hij uit in een hole ruimte boven de wielbak
daar zit pas de stekker niet bovenin bij de hemel

jimfrey944
02/03/2010, 19:59
ik heb vandaag even gekeken
maar het zit nog best lastig
de orginele draadboom
loopt van je asbak naar de hornrelais (1)
en dan door naar achter
van af het hornrelai (j4) loopt er een groene naar een conector daat splitst hij(t1a)
een draad gaat meteen naar achter en word aangesloten op de wisser (35a)
de andere gaat naar de swits (e34)
dan loopt er nog een aparte massadraad vanaf het kroontje onder je dacheboard
naar de swits (e34)
van de swits een zwart groene naar de wisser aangesloten op (53)
ook zit er een massa van het kroontje bij je achterlicht naar je wisser aangesloten op(31)

ik doe er ook wel even een plaatje bij

de draadboom van de wisser is los van de rest dat betekend geen voorberijding als je auto nooit is geleverd met een wisser
dan moet je het draadboompje zelf maken dat is wel tedoen

nodig tot de orginele conector achter in
470 cm groen
450 cm zwart met een groene streep
160 bruin
(160 bruin)deze zit niet in de draadboom maar loopt los van af het achterlicht naar het raam

doe de 3 draden bij elkaar :

470 cm groen
450 cm zwart met een groene streep
160 bruin
en knijp hier mini conectors op (vrouwtjes +/_3mm (ik weet de maat niet presies))
tape deze om de 10 tot 20 cm aan elkaar
tot je van de bruin 20 cm over heb
knijp hier een grotere conector op (vrouwtje 6.3 mm)
knip op de zelfde lengte als de bruine de groene door
de groene draad strippen de bijde doorgeknipte draden
deze draai je in elkaar en zet daar een conector op(vrouwtje 6.3 mm)
gelijd deze terug naar je laatste plakkertje en vervolg je weg langs de zwart groene draad
(je heb nu een zijtak gemaakt van twee groene en een buine )
en heb in de hoofd draad allen nog een groene draad en een zwart groene
vervolg het afplakken om de 10 tot 20 cm
nu kan je de draden in een mantel schuiven en klaar is de draad boom

let wel op deze maten zijn van een orginele draad boom tot de conector
als je draad van je wisser bij het raam is afgeknipt mis je ongeveer 30 tot 40 cm
op de draden van de wisser
dan zou ik ze wel meteen langer houden op je nieuwe draad boom!!!!!!!

Larry
03/03/2010, 15:07
Dank voor al het werk. Heb een en ander gisteren open gehad ivm plaatsen van een nieuwe achterspeaker (viel mee) Ik zag geen voorbereiding. Dus dat wordt draden trekken:Cry:

Larry
03/03/2010, 18:50
Bij dezen de foto van het dashboardmatje.

ShroudedVeil
04/03/2010, 08:51
Om je dashboard intakt te houden is het misschien wel prettig, ik zou um er niet in hoeven..

Larry
04/03/2010, 17:46
Want jou dashboard is toch al naar z'n grootje??

ShroudedVeil
04/03/2010, 18:21
Inderdaad;)

nee het valt mee gelukkig maar heb liever alles strak dan dat je een doek ziet

Maar als hij nog intact is zou ik hem misschien wel gebruiken in de zomer