PDA

Bekijk Volledige Versie : 924 1983 | Dynamo (riem) stellen



ptol
28/04/2013, 17:21
Vanmiddag voor het eerst met panne gestaan. Blijkbaar was er een moer van de bout van de dynamo losgetrild, waardoor mijn dynamo los kwam te hangen. Ik hoorde ineens een lawaai onder de kap.

Gelukkig had ik gereedschap bij me en kon ik de bout terugslaan en een nieuwe moer erop draaien. Daarna de boel weer vastgezet en de dynamo rechtgehangen.

Maar hoe check ik of de riem nu niet te strak staat? Ik kan hem nog wel wat naar boven en beneden bewegen, maar niet ver. Te slap is niet goed, maar te strak ook niet ivm breken?

BlueSkyraider
05/05/2013, 11:15
Mij is verteld dat je de V-riem ongeveer een kwartslag moet kunnen draaien, dan staat de riem goed gespannen.

LWB
05/05/2013, 12:39
kwartslag is voor de distributie....V riem ongeveer een cm naar boven/beneden kunnen bewegen is voldoende...

ptol
05/05/2013, 15:17
Vandaag merk ik wel ineens dat de temperatuur steeds bijna in het rood loopt, zou hij te strak staan dan? :(

harry
05/05/2013, 19:47
Dit heeft niets met je v snaar te maken.
Check of je het koelsysteem wel goed hebt ontlucht.

ptol
05/05/2013, 20:04
Dit heeft niets met je v snaar te maken.
Check of je het koelsysteem wel goed hebt ontlucht.

Okay, ik was bang dat de waterpomp misschien niet goed meer liep daardoor.

Koelsysteem is goed ontlucht. Nog nooit problemen mee gehad. Alleen vandaag ineens met warm weer en filerijden.

M.B.H.
11/05/2013, 22:12
Dat zou je temp.voeler in je radiateur kunnen zijn of je ventilator of een relay of je thermostaat een zekering

ptol
11/05/2013, 23:31
Ik heb een thermoschakelaar gekocht vandaag, die ga ik maandagmiddag in de radiateur schroeven. Kijken of dat helpt. Relais van de fan is sowieso niet okay, maar dat wordt geregeld ;-)