PDA

Bekijk Volledige Versie : [Opgelost] 924 1983 | Koelfan relais



ptol
05/05/2013, 17:11
Sinds vanmiddag loopt mijn temperatuur te hoog op, net voor het rode gebied slaat de fan aan, maar ik heb het idee dat deze alleen op de laagste stand draait, hij blaast niet hard genoeg zeg maar :)

Nu wil ik het relais testen, ik las pootje 30 en 87 doorverbinden? Maar welk relais moet ik hebben, mijn zekeringenkast komt niet overeen met hetgene in het handboek staat.

Bijgaand een foto van alle relais; welke moet ik hebben?

10047

ptol
05/05/2013, 18:02
Okay, zelf gevonden, het is de allereerste linksboven. Inderdaad loopt hij met doorverbinden weer lekker hard. Nieuw relais erin dus maar?

Maar nu het volgende probleem: de fan slaat veel te laat aan, pas als het streepje zowat in het rode gebied komt. Wat kan ik hier het beste aan doen?

harry
05/05/2013, 19:39
Misschien de thermostaat in de koeler kapot? Kun je checken staat in het handboek van Haynes.
Ik weet dat er verschillende thermostaten zijn met met temperatuur schakelingen.

ptol
05/05/2013, 20:06
Hm, ik ben niet zo heel erg technisch. Zal op zoek gaan naar dat ding dan.

jimfrey944
05/05/2013, 21:33
Die zit in de linker bovenhoek van je radiateur

fcam
06/05/2013, 17:51
Het is slim om het relais te vervangen en er in ieder geval voor te zorgen dat de fan op twee snelheden kan draaien. Weet wel dat de temp. Meter in je dashboard niet zuiver is. Dat geeft meer een indicatie van de temp. Bij mijn auto is driekwart de norm en loopt dan bij stationair iets op. Als de fan gaat draaien schiet hij even in het rood en gaat dan zakken naar het eerste kwart. Ik heb wel een S maar het valt me altijd op dat met warm weer de motor aanzienlijk sneller warm wordt en de fan sneller inschakelt.

Fantaman
08/05/2013, 20:17
viel mij op dat eerst de fan op 3 kwart aan sloeg en met nieuwe massa op het blok halverwege en rij temperatuur dus ook van half naar 1 kwart gezakt. dus ik heb ook zo me twijfels of die meter wel klopt van jouw

ptol
08/05/2013, 20:43
Maar het is van de 1 op de andere dag, en precies nadat mijn dynamo was losgeraakt en dus de v-riem niet goed meer liep. Kan het niet zo zijn dat daar de waterpomp gaar van is geworden?

ptol
09/05/2013, 13:34
Net even grondig getest:

- Rijden: blijft op middelste streepje of net iets daaronder staan
- Stoplicht: loopt langzaam op
- Stilstaan, stationair: loopt langzaam op tot aan het rode vlak, fan slaat aan en loopt dan terug tot 3e streepje of iets daaronder
- Rijden, loopt weer terug tot middelste streepje

Ik heb dit ruim anderhalf uur zo getest.

ptol
09/05/2013, 19:24
Heb net nog ontdekt dat ik wat koelwaterdruppels onder de auto zie liggen bij stationair draaien, ik denk dus dat de waterpomp vervangen moet worden?

M.B.H.
11/05/2013, 22:21
Lijkt mij dat je dop van je koelvloeistof tankje wel eens niet goed meer kan zijn.

ptol
11/05/2013, 23:33
Die is inderdaad niet fris meer, rubber is gescheurd...

ptol
17/05/2013, 20:09
Inderdaad was de dop de boosdoener. Deze kan dicht!