PDA

Bekijk Volledige Versie : Niet meer (ont)koppelen!



DJP
15/03/2010, 09:11
Zaterdag viel ineens alle kracht in mijn koppelingspedaal weg en de auto blijft nu in de versnelling waar ze in zit: (ont)koppelen is geheel niet meer mogelijk!

De auto ontkoppelt niet meer en dat heeft de volgende oorzaak: De hefboomarm waar de koppelingskabel aan vast zit heeft geen grip meer op de as die uit de versnellingsbak komt (in de versnellingsbak zit die verbonden met de ontkoppeling). Deze as heeft van origine allemaal kleine tandjes en de hefboomarm ook. Zo kan de arm precies goed afgesteld worden en gemonteerd worden. Als de hefboomarm erop zit gaat er nog een boutje door om te voorkomen dat de arm van de as af kan.

Echter, alle tandjes op de as vanuit de versnellingsbak zijn (door ouderdom) geheel afgesleten. De hefboomarm kan dus vrij draaien aan de as zonder dat de as meegenomen wordt en de koppeling dus ontkoppelt.

Moet nu uit gaan zoeken op welke manier ik die hefboomarm weer vast kan maken op de as zonder meteen een nieuwe as te moeten monteren. (dan zou de bak er onder vandaan moeten en het jammere is dat er nu net nieuwe koppelingsplaten geplaatst zijn, dus dat is allemaal in orde).
Bijkomend probleem is dat er natuurlijk aardig wat kracht op komt te staan als je de koppeling indrukt. Daarnaast is de plek behoorlijk slecht bereikbaar.

Ik dacht er zelf aan om de arm te monteren en het boutje er op te zetten (eerst alles goed schoonmaken) en dan de hele rotzooi aan elkaar te lassen (dus de koppelingsarm vastlassen op de as vanuit de versnellingsbalk).

Denk jullie dat zo'n las sterk genoeg is? Of hebben jullie eventueel een geniaal idee?

M.B.H.
15/03/2010, 09:42
jij zegt ( in de versnellingsbak zit die verbonden ) dacht het niet, je bak zit achter onder de Auto :redface:
Maar goed Je vergeet dat het boutje wat door de hefboomarm wel degelijk meedoet!!
Er zit ruimte tussen de arm tpv het boutje en die klemt hem als het ware om het asje vast
je zou inderdaad het spul in de goed stand kunnen zetten en dan
indien nodig een lasje voor op de Hefboom kunnen leggen,
zodat je later met een sluiptol alleen het lasje weg hoeft te slijpen als je een nieuwe as monteerd

DJP
15/03/2010, 09:55
Dank voor je snelle antwoord.

Mijn formulering is inderdaad niet helemaal zorgvuldig. De as komt uit in het koppelingshuis (noemt men dat zo?)

Ik merkt inderdaad dat het boutje wel iets doet. Toen het er nog in zat bewoog de as nog een klein beetje mee als ik de arm op en neer bewoog en na verwijdering van het boutje draaide de arm helemaal vrij om de as heen en weer. De bout levert echter niet voldoende fixatie en weerstand om daar mee te kunnen koppelen; uiteindelijk glijdt de hefboomarm dan toch terug tov de as.

Ik ben alleen bang dat
a: een lasje misschien het asje (dat rijmt!) vernielt, hoewel ik niet de indruk heb dat de as van aluminium is;
b: een lasje niet sterk genoeg is om de kracht van de hefboom over te brengen op de as.

M.B.H.
15/03/2010, 11:00
Asje is van staal
bdw ik heb dat alles hier zo liggen Gebruikt dat wel :-)
dus als je de hefboomarm er af kunt halen zet je er gewoon een andere op met genoeg klemkracht :-)

Frenske
15/03/2010, 11:00
a: een lasje misschien het asje (dat rijmt!) vernielt, hoewel ik niet de indruk heb dat de as van aluminium is;
b: een lasje niet sterk genoeg is om de kracht van de hefboom over te brengen op de as.

dat eerste klopt wel, als je later nog iets wil met die as is het jammer dan
Een lasje zal waarschijnlijk sterk genoeg zijn, een las kan meer hebben! :p

oh ja, Welkom bij de 924 malloten, ook al heb je je niet voorgesteld ...:whistle:

DJP
15/03/2010, 12:58
Bedankt voor de welkom :-)
Leuk om hier rond te kijken, te lezen en bij te leren.

MBH: ik krijg er gewoon af. Als ik jou goed begrijp ben ik dus niet zozeer afhankelijk van de tandjes op de as en de arm, maar ligt het meer aan de klemkracht? In dat geval moet ik de huidige arm er eerst misschien een opzetten met een bout die ik uber-strak vastzet. Allicht dat het probleem dan al weg is?

Vanavond maar weer ff aan de klus met een zaklamp....

M.B.H.
15/03/2010, 13:17
dat bedoel ik .
lukt het dan nog niet,
dan vervangen :-)

DJP
15/03/2010, 13:42
Thanks.

Ik houd je/jullie op de hoogte.

jessy1984
15/03/2010, 17:30
Bedankt voor de welkom :-)
Leuk om hier rond te kijken, te lezen en bij te leren.

MBH: ik krijg er gewoon af. Als ik jou goed begrijp ben ik dus niet zozeer afhankelijk van de tandjes op de as en de arm, maar ligt het meer aan de klemkracht? In dat geval moet ik de huidige arm er eerst misschien een opzetten met een bout die ik uber-strak vastzet. Allicht dat het probleem dan al weg is?

Vanavond maar weer ff aan de klus met een zaklamp....

ik heb dit al wel meer meegemaakt dat de arm idd over de tandjes glijd en dit kwam doordat de arm zelf een scheurtje in zat even een ander of nieuw armpje monteren en het was opgelost heb ik al zeker 4 keer voorgehad oa ook bij een 924

DJP
16/03/2010, 21:50
Als afsluiter: bedankt voor de tips. Ik dacht dus dat het boutje alleen diende als borging om de koppelingsarm zijdelings op z'n plek te houden en dat de tandjes dienden om de draaikracht over te brengen op de as. Vanavond naar aanleiding van jullie opmerkingen eerst maar eens het boutje retestrak vastgezet. En zie daar: de koppeling koppelt weer als vanouds.

Dank!

M.B.H.
17/03/2010, 07:01
Kijk daar zijn we ook voor :-)
Maar uhuhu Foto's van je auto vinden we hier ook Altijd leuk ;-)