PDA

Bekijk Volledige Versie : 924 1983 | Defecte brandstofpomp: beiden te vervangen (test motor)?



Daan_924
02/06/2013, 12:37
Ik heb een 924 staan die ik binnenkort wil gaan demonteren (slopen)
echter wil ik, nu hij nog ineen zit, graag de motor kunnen testen.
(dit lijkt me iets veiliger dan los op een pallet)
Elektrisch is de auto ok: de starter draait, de bougies vonken, en er komt stroom tot bij de brandstofpomp.
Alleen wil deze laatste niet (meer) aanslaan.

Bij een vorige poging met de injectors in flesjes kwam er nog een heel klein beetje brandstof uit,
en hoorde ik de pomp precies in toeren zakken voor de 5 of 10 seconden dat ik toen contact gemaakt heb
(had toen een 5-tal liter brandstof ingegoten, is dit trouwens voldoende voor het systeem om te kunnen aanzuigen?)

Nu ga ik ervan uit dat dit de laatste pufjes waren van de pomp, en dat die door het lange stilstaan/droogstaan defect is.
(geld waarschijnlijk voor én de hoofdpomp, én de opvoerpomp), nu mijn vraag:

Heb ik voldoende als ik enkel de hoofdpomp vervang om brandstof tot bij de motor te krijgen voor de test? of MOET ik ook de opvoerpomp vervangen?
Ik zou liever niet de hoofdpomp uit mijn werkende 924 uitwisselen wegens oude leidingen, mogelijke lekken enz... ?
tenzij iemand mij dit wel aanraadt, dus zou ik voor een goedkope ebay'er kiezen, die later nog als reserve kan dienen

Kan ik verder de leidingen van de hoofdpomp (banjobout, en leiding van de opvoerpomp) losmaken zonder dat er brandstof zal uitlopen?
Hoe raak je bij de opvoerpomp, vanbinnen uit de tank?
(de contactpunten van beide pompen zijn schoongemaakt, en de pomp heeft ook al een 'tikje' van de hamer gekregen...8-))

jimfrey944
02/06/2013, 13:06
Hoofd pomp lijkt mij voldoende voor een test
Zelf zou ik hem gewoon wisselen met je eigen auto
Heeft bij mij nog nooit problemen gegeven met uitwisselen van wat dan ook in het systeem

Daan_924
05/06/2013, 20:02
ok, dus dan zou ik mijn werkende pomp demonteren, en uitwisselen voor de test.

Nu de volgende vraag: moet ik de leidingen afknijpen?
Langs de kant naar de motor toe, kan misschien de hoeveelheid brandstof van in de leiding tot aan de spinnenkop terug uitlopen,
maar wat langs de andere kant, loopt mijn tank leeg als ik de pomp loskoppel?
Ik schat dat er nog een kleine 20 liter in de tank zit, dus het zou handig zijn om vooraf te weten hoe groot de opvangbak/jerrycan moet zijn die ik bij de hand moet houden.

jimfrey944
05/06/2013, 21:15
Wat terug loopt van de spinner naar de pomp valt wel mee dat is makkelijk op te vangen
Maar de tank loopt wel leeg
Zelf zet ik altijd een lijmklem op de rubber slang die uit de tank komt
Dat werkt prima

powerflux
06/06/2013, 21:51
als je de pomp loshaalt moet je inderdaad iets hebben om de slang af te knijpen. Dat loopt dwars door de pompen heen.

Daan_924
23/07/2013, 15:59
Om ook het vervolg te posten op voorgaande vraag:

Vorige keer had ik reeds het een en ander doorgemeten, en een lampje parallel over de pomp ging aan/uit
met de overbrugging waar normaal het relais zit, dus de bekabeling zou dan goed geweest zijn.

Doe ik nu hetzelfde (zoveel maanden stilstand verder), dan meet ik zowel verbinding op de bekabeling (tussen voeding en aarding),
als tussen de 2 polen van de losgekoppelde pomp :S

Omdat ik volgende week wil beginnen met het volledig demonteren van de auto, en dus deze week nog een startpoging wil ondernemen
(net iets makkelijker nu alles motorisch nog gemonteerd zit), wil ik een + en - rechtstreeks van de accu trekken,
op de pomp die ik zal uitwisselen uit mijn werkende 924.

Dit zal het minst problemen en oponthoud geven.
De bekabeling naar de pomp kan ik later nog eens uitzoeken als ook de kabelboom er volledig uitligt.

Daan_924
23/07/2013, 20:09
Mijn aanname dat het 'geleiding' meten tussen beide contactpunten van de losgekoppelde pomp wil zeggen dat die stuk is, is waarschijnlijk niet correct...
Maar het is hier nu nog eventjes te warm om daarover het fijne te willen uitzoeken...

De leiding die van de opvoerpomp komt, is ondertussen losgekoppeld. Langs de kant van de motor is ongeveer 'een glas' benzine gelopen, langs de kant van de tank nog een 7-tal liter, meer dan verwacht, en allemaal behoorlijk oranje. De pomp zal dus blijkbaar toch niet droog hebben gestaan.

Morgen de oude pomp nog eens rechtstreeks aan de accu hangen in het geval dat hij toch nog iets doet,
daarna de rijdende 924 van stal halen om de pomp te wisselen. Hopelijk lossen de moeren aan de contactpunten hier beter...

jimfrey944
24/07/2013, 12:38
Je kan de pomp niet droog laten lopen dan gaat hij snel stuk
Even aan en meteen weer uit

Daan_924
24/07/2013, 13:00
De oude pomp is dus kort even rechtstreeks aan de accu gehangen, maar geen resultaat...

Vervolgens:
De defecte pomp:

De leiding vanaf de opvoerpomp was makkelijk los te maken (slangenklem), de bovenste fitting (banjobout) zorgt voor wat problemen.
De bovenste zeskant heb ik een halve toer losgekregen, alleen zit het stuk met de aftakking/bocht (voorlopig nog) vast(geroest) aan de zeskant, en kan ik deze niet verderdraaien omdat de aftakking tegen 1 van de contactpunten botst... (WD40 is onderweg...)

10400

Volgend probleem: de werkende pomp uit mijn werkende 924 is niet helemaal hetzelfde type, ook niet van aansluiting...

10401

en in plaats van de banjobout loopt hier een korte flexibel naar een volgende verbinding,
misschien dat dit een verloopstukje is, en de koppeling vanaf hier wel zou passen icm de banjobout?

10402

Nu eerst nog even verder proberen om de banjobout helemaal los te krijgen...

Daan_924
24/07/2013, 14:33
Update:

De pomp is er volledig onderuit, heb mij in wat bochten moeten wringen, maar toch gelukt.

Nu blijkt dat er meer los kan van de pomp, dan enkel de bovenste moer.
Het zou dan misschien toch lijken te lukken om het stukje schroefdraaid 1 op 1 in de andere pomp te kunnen draaien...

10403

Op naar de volgende uitdaging: de werkende pomp demonteren.

M.B.H.
24/07/2013, 21:09
let op in dat stukje zit een terugslag klepje !!!als ik mij niet vergis

ArvidW
24/07/2013, 23:32
In dat stukje zit inderdaad een terugslagklep. In je goeie pomp zit deze terugslagklep in dat lange aluminium uitsteeksel verwerkt. Vanaf 1985 ofzo heeft Bosch de klep demonteerbaar gemaakt. Je goeie pomp is dus waarschijnlijk ouder dan je kapotte pomp.

Zonder terugslagklep rijden is mogelijk, de brandstofdruk wordt bij uitzetten van de motor alleen niet vastgehouden wat resulteert in vrij acute en dramatische warme start problemen. 2 terugslagkleppen in serie plaatsen zou in mijn ogen geen problemen op moeten leveren als je pomp echt nog goed is. Dat kleine beetje extra tegendruk kan hij wel leveren. Je motor even testen moet dus zeker gaan. :-)

Daan_924
25/07/2013, 16:22
Bedankt voor de nuttige informatie!
De auto met de goeie pomp ('80) zou dus 2 terugslagkleppen hebben, en de sloper ('83) géén (of misschien verder in het circuit)?

Ging zonet de goeie pomp demonteren:
de moeren op de 2 elektrische aansluitpunten gingen prima los (ondanks een oudere pomp, misschien is deze ooit eens vervangen, de flexibele leidingen naar de terugslagklep lijken ook geen 30j)

Omdat er meer benzine in deze tank zit, wou ik de flexibele leiding vanaf de opvoerpomp dichtklemmen, alleen begint hier de buitenkant al te barsten vanaf ik mijn klem er nogmaar opzet. Ik zou absoluut niet willen dat de leiding openscheurt en de tank zo leegloopt...

Er zal dus niks anders opzitten dan de tank volledig leeg te laten, en na de test de flexibele S-bocht van de sloper te gebruiken.
Dat is dan alvast het eerste onderdeel om opnieuw te gebruiken.

Nu eerst op zoek naar voldoende opslag/jerrycan om de tank te kunnen leeglaten.

Verder nog een motiverende foto tegengekomen van een banjobout gemonteerd om mijn type oude pomp:
10405

ArvidW
25/07/2013, 17:12
Uh nee, je oude pomp (met de flexibele slang aansluiting) heeft 1 terugslagklep in de pomp ingebouwd zitten. Je kapotte pomp met banjo bout heeft ook terugslagklep, die zit in dit ding verwerkt: (die je er zelf uitgedraaid hebt)
10406

De laatste foto die je post is een oud type pomp met een verloop naar banjo aansluiting. 99% zeker dat in dat verloop een terugslagklep zit dus bij die oplossing staan er twee in serie. (geen probleem)

Daan_924
25/07/2013, 18:10
Dus voor alle duidelijkheid:

rood omcirkeld = terugslagklep in de fitting (als ik goed kijk zit er inderdaad o.a. een spiraalveertje in binnenin)?
groen omcirkeld = losse terugslagklep in tussenstukje?
en blauw omcirkeld is helemaal niets, gewoon andere vorm van de pomp?

104091040710408

NEGEER ONDERSTAANDE FOTO's (ik maak er een zooitje van)

ArvidW
25/07/2013, 20:55
Uhm, bijna goed :P

- rood omcirkeld = terugslagklep in de fitting (je ziet inderdaad een spiraalveer erin zitten)
- blauw omcirkeld = terugslagklep zit in dat aluminium 6kantige uitsteeksel van de pomp (Als je recht in het gat in die zeskant kijkt zie je ook wat zitten)
- groen omcirkeld = geen idee waarom ze die koppeling ertussen hebben gezet, slang had gewoon door kunnen lopen, zit als het goed is geen terugslagklep in. (de rvs omwonden leidingen zijn zoiezo niet origineel)

Hendrik
26/07/2013, 11:43
NEGEER ONDERSTAANDE FOTO's (ik maak er een zooitje van)


Volgende keer op dit icoontje klikken (in geavanceerde editor) als je afbeeldingen inline wilt plaatsen.

Selecteren welke afbeelding je wilt plaatsen en kiezen voor inline.

10410

Niet het pijltje want die heeft soms wat problemen met sommige browsers

Daan_924
26/07/2013, 12:48
Het probleem is dat ik 3x na elkaar mijn post heb geedit met een aangepaste afbeelding (inline),
maar ik niet zie hoe ik de vorige toegevoegde afbeeldingen kon verwijderen...

Hendrik
26/07/2013, 12:53
Zelfde knopje. Het kan want ik heb je post aangepast op die manier.

Je hebt een soort database hier op het forum waar je alle afbeeldingen kan opslaan.

Daan_924
26/07/2013, 19:07
De 2 lastpakken naast elkaar:

LINKS: de defecte pomp uit de '83 sloper (gaat straks de container in)
RECHTS: de werkende pomp (ook BOSH) uit de rijdende '80, die morgen zal mogen testdraaien in de sloper, de pomp zit ondertussen gemonteerd, en de banjofitting op de kop pastte als gegoten (had mij aan iets anders verwacht)

10413

Morgen is het dus een kwestie van de tank te vullen, koelvloeistof te vullen, de accu aan te sluiten, (eventueel nog toerenteller en oliedruktellertje), de sleutel om te draaien en af te wachten als er nog leven in de motor zit, alvorens álles uiteen mag.

Na de test, en vóór de werkende pomp terug mag vanwaar hij komt, zou ik de vieze behuizing willen schoonmaken met wat staalwol/licht schuurpapier, om er vervolgens een laagje zwarte verf overheen te spuiten. Aluminium roest niet, maar zo is het ook niet echt een mooi zicht, en nu we de pomp toch in handen hebben...

Daan_924
27/07/2013, 17:16
De test zal jammergenoeg voor een volgende keer zijn, onder andere/betere omstandigheden...

Alles zat gemonteerd en aangesloten, eerst had ik de pomp rechtstreeks een 5-tal seconden laten draaien
met het idee om de benzine eerst tot aan de motor te laten komen.
Maar net voor ik de sleutel wilde omdraaien hoorde ik iets lekken; ergens tussen het linker achterwiel en handrem lekte de benzine eruit...

Het demonteren zal dus beginnen/verdergaan zonder het testen van de motor.
Mocht ik er nadien nog toekomen om de gedemonteerde motor te testen, dan lezen jullie hier zeker het resultaat.

Daan_924
27/07/2013, 17:17
De test zal jammergenoeg voor een volgende keer zijn, onder andere/betere omstandigheden...

Alles zat gemonteerd en aangesloten, eerst had ik de pomp rechtstreeks een 5-tal seconden laten draaien
met het idee om de benzine eerst tot aan de motor te laten komen.
Maar net voor ik de sleutel wilde omdraaien hoorde ik iets lekken; ergens tussen het linker achterwiel en handrem lekte de benzine eruit...
Het heeft nu ook maar weinig zin om nog te zoeken hoe en waar, de rotte leidingen kom ik later sowieso nog wel tegen.

Het demonteren zal dus beginnen/verdergaan zonder het testen van de motor.
Mocht ik er nadien nog toekomen om de gedemonteerde motor te testen, dan lezen jullie hier zeker het resultaat.

M.B.H.
27/07/2013, 23:33
De 2 brandstof leidingen lopen over de achteras net onder de koets door,
Daar is de zaak door geroest en lek jammer van je test poging
ik zou daar zelf niet tevreden mee zijn,
2 stukken slang er tussen knopen en testen die hap.

jimfrey944
31/07/2013, 19:47
Veel voorkomend probleem
Zelf zou ik er even een bakje onder zetten en de motor zo starten
De uit gelopen benzine kan zo weer in de tank

jimfrey944
31/07/2013, 19:48
Waarschijnlijk heeft hij dan wel last van een warme start probleem