PDA

Bekijk Volledige Versie : [Opgelost] 924 1985 | Stuurschakelaar??



Eliza
16/06/2013, 13:37
Hoi beste mensen,

Kom ik met mijn eerste... eh... uitdaging.

1. Mijn grootlichten doen het prima, de dimlichten niet. Lampjes zijn heel, bedrading kwa doorgang ook. Zekeringen ditto. Ik heb de stuurschakelaar in verdacht omdat deze niet origineel lijkt ( zit aan de draadboom vast, zonder stekker ) en een beetje raar doet, net alsof er binnenin iets niet soepel loopt. Normaal trek je hem naar je toe om het grootlicht aan te zetten, en dan nog eens om op dimlicht om te schakelen...
ik hoef de schakelaar uit de grootlichtstand maar zachtjes aan te raken en hij springt eruit. Oftewel, grootlicht uit, en dashboardlampje voor grootlicht uit. Dit hoort niet zo, toch?


2. De knipperlichten doen niets, alleen het dashboardlampje brandt zodra de schakelaar aanstaat. Toch werkt het waarschuwingsgebeuren naar behoren - mijn conclusie is daarom dat bedrading en lampen goed zijn. Zekering 8 is heel. Blijft nu nog de schakelaar of het relais, toch? Of kan het nog een andere reden hebben?

3. Indien iemand nog een stuurschakelaar te koop heeft zou ik het heel graag horen! Misschien kan ik op die manier punt 1 en 2 in een klap oplossen.

En dan heb ik nog 4. Als het contactslot op "aan" staat meet ik op de plus van de bobine een spaaning van precies 0,44 Volt. Ugh, dit gaat natuurlijk niet werken! Er loopt een paars/zwarte draad naar de zekeringkast, deze draad heb ik op doorgang gechecked. Geen kabelbreuk. Nu zit ik met het bedradingsschema en vraag mij af hoe de spanning van het contactslot (15 dan, met 12V als het goed is ) uiteindelijk bij de bobine terecht hoort te komen, en daar nog 6V zoals ik begrijp. Oftewel, op welke volgorde moet ik de bedrading na lopen om erachter te komen waar het precies fout gaat?

Ik stop nu maar want anders wordt dit een boekwerk - moet toch stapje voor stapje :P...

Alvast hartelijk bedankt voor jullie input!

Groetjes,

Elisabeth

P.S. Foto's moet ik nog plaatsen, SD-kaartje ligt nog op het werk omdat ik de Porsche daar op mijn bureaublad gezet heb :P

jimfrey944
17/06/2013, 09:06
Heb je foto's van je stuurschakelaar zo ik kan zien wat daar zit origineel of niet
Meestal zit hier het probleem in de schakelaar op het dashboard of in het relais

Stuur schakelaar kan bijna niet stuk Dit is een puls schakelaar (maar niets is onmogelijk natuurlijk)
Richting aanwijzer problemen komen het vaakst voor bij het relais daar zou ik het eerste zoeken
Verder zou ik het stuur er even afhalen en de schakeling van je richting aanwijzer testen
Aansturing van de bobine moet ik even op tekening bekijken dat weet ik niet uit mijn hoofd
Maar het lijkt er idd op dat daar iets niet goed zit
Loopt de motor wel ?
Word vervolgd

Eliza
17/06/2013, 11:57
Foto's van de schakelaar kan ik wel maken - ik neem aan dat deze niet origineel is omdat het gedeelte dat de lichten schakelt niet met een stekker aan de draadboom zit maar vastgesoldeerd is. Dit betekend, er afhalen gaat alleen maar door de schakelaar open te maken.

Dit had ik gedaan gisteren. Aan de binnenkant zit een witte plastic "brug" met contactjes, waarvan een nog met een veertje, de ander is vastgeplakt. Als ik dit bruggetje heen en weer schuif maatkt draad 56 op een stand contact met 56a én 56b ( terwijl het maar een zou moeten zijn toch? ) en op de andere stand helemaal geen, met geen van beide. Zo te zien is het binnenwerk van de schakelaar niet los verkrijgbaar, vandaar denk ik een nieuwe/andere nodig te hebben.

Het relais voor de knipperlichten was ook mijn idee, maar hetzelfde relais is ook voor de waarschuwingslichten, en die doen het gewoon goed. Zit ik met de vraagtekens... Zou het anders wel nog de schakelaar van de waarschuwingslampen kunnen zijn die of slecht contact maakt of zo? Als ik het bedradingsschema goed bekijk zit aan de bedrading ook de knipperlichtschakelaar...

Ik zal vanmiddag nog even meten en kijken, in ieder geval bedankt voor het meedenken!!

Groetjes,

Elisabeth

jimfrey944
17/06/2013, 12:29
Richting aanwijzers en nood verlichting zijn een ingewikkelde schakeling en hebben bijden een andere voeding
Meten is idd het beste wat je kan doen
En probeer het zo overzichtelijk mogelijk op te schrijven zodat ik je makkelijk kan assisteren

Eliza
17/06/2013, 15:13
Oeps, ik zal proberen alles overzichtelijk neer te zetten wat ik meet...

Maaree... nog even dit: Ik heb het bedradingsschema bij me, en als ik kijk, dan zit ook bij deze schakeling het contactslot-terminal 15 bij betrokken.

Omdat de motor wel mooi start maar onmiddelijk afslaat zodra de sleutel weer losgelaten word ( accuspanning zou dan van 30 naar 15 doorgeschakeld moeten worden ) had ik zowiezo al het beroemde "witte blokje"achter het contactslot op mijn to-do lijst gezet. Als ik de stekker van het witte blokje even afhaal en 30 met 15 overbrug, zou ik dan niet tenminste uit kunnen sluiten dat ik meerdere fouten in mijn testmeting inbouw? Of kan daar iets foutgaan?

Dank voor je geduld, ik moet nog een HOOP leren over electra...

Groet,

Elisabeth

<denkpauze >

Nee, dit was onzin. De noodverlichting loopt ook via het witte blokje. Vergeet maar deze post :-).

jimfrey944
17/06/2013, 21:39
1 Die schakelaar is dus stuk hij hoord idd gewoon over te schakelen van 65a naar 65b
2kan in de emergency flacher Swits zitten kijk eens of je spanning hen bij het stuur op de zwart/wit/groene draad die gaat naar stekkertje 49a op je stuurschakelaar
En ook op je emergency flacher Swits gaat hij naar 49a

Wat voor de bobine betreft denk ik dat je eerst maar eens een volle accu moet proberen

Eliza
18/06/2013, 20:11
heeft even geduurd met meten, maar dan heb je ook wat:)

DUSSS... eesrt even de schakelaar van de noodverlichting doorgemeten, die is goed. Toen heb ik de draden zwart/wit/groen ( noodverl. schakelaar contact 49a geckecked. Bij uitstaande knipperlichtschakelaar meet ik daar met contactslot aan 12 volt, da's dus goed.

Als ik de knipperlichtschakelaar aanzet heb ik zowel op de zwart/groen/witte draad als op de zwart/witte ( of de zwart/groene, afhankelijk van de kant knipperlichten ) nog maar 0,3 Volt. Hmmm. Schakelaar zelf geeft wel doorgang op de goede stekkers.

Na nader onderzoek geconstateerd dat bij aanzetten van de knipperlichtschakelaar de zwart/wit/groene, de zwart/witte en de zwart/groene allemaal doorgang hebben. NIET goed, dat zal dan ook niet werken. Draadboom dus verder nagelopen, en geconstateerd dat pas als ik het zwarte stekkertje E van de achterkant zekeringkast eruittrek de doorgang stopt. Ook is in de zwarte stekker het contactje E2 ( zwarte draad naar geschakelde plus ) aangetast en de bijhorende pin op de achterkant van de zekeringkast zwart en een beetje ingesmolten.

Dit zou verklaren waarom de motor niet blift lopen, want dit is de pin die 12 volt via het contactslot doorschakelt naar o.a.m. de bobine.

Nu weet ik alleen niet of deze gesmolten pin ook aan de binnenkant van de zekeringkast dusdanig schade veroorzaakt heeft dat de knipperlichtkabeltjes foutiev contact maken, of dat dit contact zo hoort en misschien alsnog het knipperlicht-relais kapot is.

Weet jij dit? En weet jij misschien ook of de zekeringkast opengemaakt kan worden voor nader onderzoek aan de binnenkant?

Alvast van HARTE bedankt!!!

Groetjes & fijne avond,

Elisabeth

captainfrasca
18/06/2013, 20:49
Dat van die knipperlichten heb ik vaker gezien, dat is vaak een massa probleem, dus de tip maak de massapunten goed schoon (vooral die boven het zekeringkastje!)

De rest laat ik aan de experts op het forum over......

jimfrey944
18/06/2013, 21:49
Ik kan je alvast dit geven
http://community.924forum.nl/f24/hoe-ziet-een-zekeringenkast-er-van-binnen-uit-12877/
De rest bekijk ik morgen even

jimfrey944
18/06/2013, 22:49
mm kan bijna niet anders wezen of je stuurschakelaar heeft geen goed contact
omdat je zegt dat je emergency flacher goed werkt \houd je nog maar een klein gedeelte over
waar de fout kan zitten
als je bij je stuur 49 a met een zwart/witte of de zwart/groene draad door verbind
gaat hij dan wel aan ?



Na nader onderzoek geconstateerd dat bij aanzetten van de knipperlichtschakelaar de zwart/wit/groene, de zwart/witte en de zwart/groene allemaal doorgang hebben. NIET goed, dat zal dan ook niet werken.

hoe meet je hier ?
piep je deze draden door ?
dat gaat dus niet want ze zijn ook verbonden met de aarding en dan maken ze idd contact
waarschijnlijk is je meet metoden niet goed

E heeft verder opzig niets met je knippers te maken buiten het feit dat hij de voeding is van het systeem maar voeding heb op je schakelaar je dus dat is niet het probleem
van binnen kan het wel last maar niet echt heel veel de zwarte draad (voeding van lijn 15 )heeft natuurlijk veel te lijden en je ziet wel vaker dat deze is verbrand maar meestal kan dat niet echt kwaat
maar het netjes uit elkaar halen van de kast is dan ook meestal niet meer mogelijk omdat er dan al et een en ander aan elkaar zit

ik hoor je graag weer

Eliza
19/06/2013, 05:12
mm kan bijna niet anders wezen of je stuurschakelaar heeft geen goed contact
omdat je zegt dat je emergency flacher goed werkt \houd je nog maar een klein gedeelte over
waar de fout kan zitten
als je bij je stuur 49 a met een zwart/witte of de zwart/groene draad door verbind
gaat hij dan wel aan ?



Hoi Jimfrey,

Nee, ik heb idd het stekkertje aan het stuur losgehaald en de draden met een losse draad even doorverbonden, maar dan staat er nog maar 0,3 Volt spanning op, niet genoeg om de lampen te laten branden...


hoe meet je hier ?
piep je deze draden door ?
dat gaat dus niet want ze zijn ook verbonden met de aarding en dan maken ze idd contact
waarschijnlijk is je meet metoden niet goed



Dit is ook waar... ik vroeg mij al af of ik iets mis heb :-) Bedankt voor de input!



E heeft verder opzig niets met je knippers te maken buiten het feit dat hij de voeding is van het systeem maar voeding heb op je schakelaar je dus dat is niet het probleem
van binnen kan het wel last maar niet echt heel veel de zwarte draad (voeding van lijn 15 )heeft natuurlijk veel te lijden en je ziet wel vaker dat deze is verbrand maar meestal kan dat niet echt kwaat
maar het netjes uit elkaar halen van de kast is dan ook meestal niet meer mogelijk omdat er dan al et een en ander aan elkaar zit

ik hoor je graag weer

Da's mooi! Want als ik je laatste post zie zou ik de zekeringkast toch liever niet uit elkaar halen ( tenzij ik een andere heb, want ik vrees dat ik die never nooit weer in elkaar krijg, oeps..)

Ik zal dus de pin en het bijhorende vrouwtje van E2 schoonmaken, en de massapunten ook. En dan zien we weer verder. Gelukkig heb ik alle kabels van de zekeringkast keurig met nummers gemarkeerd en een tekeningetje gemaakt wat waar hoort te zitten.

Ik hou jullie op de hoogte!

TOPPI! GEWELDIG DAT IK HIER HULP KRIJG!!!

Groetjes,

Elisabeth

jimfrey944
19/06/2013, 07:13
Heb je op draad 49a ook spanning bij de stuurschakelaar?

Eliza
19/06/2013, 11:01
Ja, 12V zolang de knipperlichtschakelaar uitstaat. Zodra die aanstaat, maakt niet uit of links of rechts, zowel op 49a als L ( of dan R ) nog maar 0,3 V.

Eliza
23/06/2013, 17:59
Yippie, ze doen het weer!

Pin E2 en stekker ( geschakelde plus )waren helemaal verbrand door kortsluiting? Of iets.

Mannelijke pin op het zekeringkastje schoongemaakt, nieuw vrouwtje in multistekker E geplaats en aangesloten, en zowel de knipperlichten doen het weer, als eindelijk weer 12V op de bobine!

Na drie startpogingen maar besloten om de bougies te bekijken en met VEEL moeite eentje eruit gekregen. Lichte benzinelucht aan ( mooi ) maar verder potzwart. Nu eerst even proberen hoe ( oftewel, met wat :6 ) ik de andere drie eruit kan halen, en dan zien we verder. Ik had graag even gekeken of de schoongemaakte wel vonkt tegen het motorblok, maar geen iemand te verkennen op de zondagavond om te helpen. Nou, komt wel.

Deze is dus opgelost!

Groet,

Elisabeth