PDA

Bekijk Volledige Versie : synthetische motorolie in 924



js-vintage
30/03/2010, 17:56
Ik las op dit forum dan men nooit volledige synthetische motorolie in de 924 motor moet gebruiken.
Zelf gebruik ik echter al meer dan twintig jaar volledig synthetische motorolie in mijn 924. Na de revisie van mijn blok enkele jaren geleden ben ik daar gewoon mee doorgegaan. Vroeger gebruikte ik Castrol RS 10W-60 en dat is momenteel Castrol Edge Sport 10W-60 geworden. Ik heb nooit lekkage gehad en het blok is nog steeds kurkdroog. Met mijn 924 heb ik zelfs enkele jaren clubcompetitie gereden bij de Nederlandse Porsche Club zonder problemen. Ik hoef nooit olie bij te vullen tussen de verversingen. Met het gereviseerde blok inmiddels ook alweer 70.000km zonder problemen gereden.
Wat zijn jullie ervaringen?

Frenske
30/03/2010, 18:17
ff nuanceren, het is link om een motor die steeds minerale (of half-synthetische) olie heeft gehad, in een keer om te zetten in vol synthetisch. Deze heeft dusdanig sterke dopes dat alle aanslag in de motor snel los komt en alle oliekanalen kan verstoppen, met alle te raden gevolgen van dien. Verder zou ik in een motor die met die toleranties gemonteerd wordt nooit een 0w-30 doen. Deze is te dun om de smeerfilm te behouden. De olie zou te makkelijk kunnen wegvloeien waardoor de druk te laag wordt.

ShroudedVeil
30/03/2010, 18:34
Cor! ;)

Zou je met die flush wel deze olie kunnen gebruiken?

924turbo2
30/03/2010, 19:53
In een gereviseerd blok (nieuwe keeringen en alles gespoelt van binnen) kan je prima een volsynteeth gooien. Voor standaard gebruik kan je volstaan met een 5W40. Ga je de motor zwaar belasten, ga dan voor een 10W50 of 10W60.

Zelf gebruik ik voor circuit gebruik ook de 10w60 Catsrol sport edge. Maar dit is wel belachelijk dure olie.

Wat Frenske al aangeeft. Als je 924 30 jaar lang op minerale olie heeft gedraaid en dus erg vervuilt zal zijn van binnen. Dan is het af te raden er een volsynteeth in te gooien. In volsynteeth zit in 'leken taal' een soort schoonmaakmiddel. Dit zou er een vervuilde motor voor zorgen dat alles loskomt. Met kans op lekkage bij oleikeeringen/ pakkingen, lagere oliedruk of zelf motorschade door het verstoppen van olie kanalen.