PDA

Bekijk Volledige Versie : Center Speaker



Arie_Visker
10/02/2008, 12:31
Hey

Ben ik weer.
Geluid van de motor is natuurlijk het mooiste geluid als je hem even op zijn staart trapt, daar zijn mij met z'n allen over eens.

Maar muziek is voor mij van idem belang, kan iemand mij een foto toe sturen van de center speaker, en welke maten deze heeft ??. 924 heeft naar mijn weten 3 speaker 1 in de deur, en 1 in het midden van de 924. Bij de 944 zijn er echter achter de stoelen bij de achterbank ook 2 speakers gemonteerd (zelfde als bij de voordeur). Is er bij de 924 ook plaats voor zulke speakers ??, heb er namelijk nog 4 liggen die ik uit mijn 944 heb gehaald voordat ik hem verkocht (waren dure JBL speakers).

Groet, Arie

q01z
10/02/2008, 12:45
ey Arie,

mijn 924s heeft bijd e achter'bank' ook speakers! dus ik neem aan dat dat in een gewone 924 ook wel te maken is..
de centerspeaker ben ik ook wel benieuwd naar, overigens de andere speakermaten ook.. als iemand die toch heeft liggen :D
bij mij zitten de ORIGINELE speakers er nog in, en hoe nostalgisch dat ook klinkt, echt denderend is het niet :P

Arie_Visker
10/02/2008, 13:03
Origineel is 4x6 inch zover ik weet, Blaupunkt heeft ze en JBL ook. Kwaliteit vind ik JBL echt goed geeft de middentonen en laag perfect door op de standaart instellingen van je radio.

Ben heel benieuwd naar de center speaker wat daar de maten van zijn, en of het een ronde is of ovaal, zoals de overige speakers.

VonG
10/02/2008, 13:45
bij mij doet die "center speaker" helemaal niets... de twee speakers achter wel... ik heb geen speakers voor in de deur... dat hebben de S types en waarschijnlijk was het een optie...

Arie_Visker
10/02/2008, 14:39
Zit net even wat door te lezen over de audio van de 944 type 1 en 924.

De center speaker is alleen een mono aansturing, er zit of zat een fader in het middenconsole van de 924 en de speaker achter, op die manier heb je een 3 weg aansturing. Voor zitten ze niet, was wel een optie vanaf 1979 zover ik alles goed doorlees.

Maar omdat de moderne radio's allemaal stereo afspeelt is de center speaker overbodig. Het is voor de kwaliteit van het geluid belangrijk dat het geluid van voren afkomt, dit is veel beter voor het gehoor, je oorschelp staat ook naar voren gericht om het geluid van voren op te vangen. Als het geluid altijd van achter komt, wordt je er sneller moe van. Het kost meer energie van de hersenen om het geluid goed te ontvangen, en te verwerken.
Ik zat er aan te denken om een kleine sub in de behuizing te plaatsen van de centerspeaker om de lage tonen door te laten komen. Ik heb het een keer iemand zien doen, en klinkt erg goed, alleen dat was een kleine 3 jaar geleden. En weet de diepte niet meer.

In leeuwarden zit een car audio shop, en hij heeft kleine subs ligggen, die voor in princiepe kunnen passen, met wat kleine modificaties. Zodra ik de 924 heb zal ik even bij hem langsgaan voor een onderzoekje.

Tom
10/02/2008, 20:22
Mijn '24 heeft ook geen speakers in de portieren en in het midden van het dashboard, alleen in de achterste zijpanelen. Klinkt niet erg beroerd, dus ze zullen ooit wel vervangen zijn.

Als je die speakers wilt vervangen, moeten de achterste ruitjes eruit. :?

q01z
10/02/2008, 20:26
Als je die speakers wilt vervangen, moeten de achterste ruitjes eruit. :?

waarom wilde ik dat ook alweer niet weten :roll:
ik was net van plan om die te gaan vervangen! :D nahja wel handig om te weten..

Tom
10/02/2008, 20:30
Die ruitjes eruit halen zal met een stuk of tien schroevendraaiers niet zo moeilijk zijn, denk ik... erin zetten is een klusje voor twee man en een stuk touw.

hammer_rites
10/02/2008, 20:44
Als je die speakers wilt vervangen, moeten de achterste ruitjes eruit. :?

Mooi moment om ze te vervangen door polycarbonaat. Group buy!

q01z
10/02/2008, 20:45
Als je die speakers wilt vervangen, moeten de achterste ruitjes eruit. :?

Mooi moment om ze te vervangen door polycarbonaat. Group buy!

:D

Tom
10/02/2008, 20:46
Nee dank je, er zitten nu al genoeg krassen op mijn (glazen) ruiten.

hammer_rites
10/02/2008, 20:49
Nee dank je, er zitten nu al genoeg krassen op mijn (glazen) ruiten.

Well, blijf er dan met je handen van af.

q01z
10/02/2008, 20:51
Nee dank je, er zitten nu al genoeg krassen op mijn (glazen) ruiten.

Well, blijf er dan met je handen van af.

wie wast er dan ook zn ramen met een staalborstel! :roll:

maaruhm, welk topic hadden we hier ook alweer? owhja de centerspeaker..

Meneer aard
10/02/2008, 20:52
Mijn '24 heeft ook geen speakers in de portieren en in het midden van het dashboard, alleen in de achterste zijpanelen. Klinkt niet erg beroerd, dus ze zullen ooit wel vervangen zijn.

Als je die speakers wilt vervangen, moeten de achterste ruitjes eruit. :?

Hoezo ruitje eruit? Ik heb gewoon met een stomp voorwerp van plastic (zelf gemaakt toendertijd) het rubber opgetild en met een kruiskop schroevendraaier het leer eronder vandaan gehaald ging super.

Achter heb ik nu aan iedere kant Boschmann 250 watt speaker 4x6 liggen 3 weg. Aan de voorkant heb ik ook Boschmann erin zitten 150 watt en dmv een scheidings filter de hoge en lage tonen gescheiden. De tweeters op het dashboard gemonteerd. Scheelt wel een stuk moet ik zeggen (overigens allemaal van boschmann)

Nu heb ik een actieve sub overgekocht van een maat van me (wederom boschmann) voor net dat extra beetje bass en zonder een grote sub achterin te hebben.

Ik-rij-belastingvrij
10/02/2008, 23:28
Ik heb in m'n 924 5 speakers zitten :D
Één in elke deur, één in elk achter paneel en één voor in het midden van het dashboard.
Die laatste doet het trouwens niet :roll:
Voor de rest vind ik de orginele speakers zeker niet verkeert klinken, mooi geluidje en ik kan regelen of ik voor, achter of voor en achter m'n speakers aan zet.
Dat is toch normaal of ben ik nu speciaal? :mrgreen:

Arie_Visker
11/02/2008, 00:55
Als je die speakers wilt vervangen, moeten de achterste ruitjes eruit.

Waarom moet dit :?: Bij de 944 kun je als je voorzichtig genoeg bent, de zijkantjes bij de achterbank (die kartonnen gevallen) er voorzichtig weg halen en terugplaatsen....zonder probleem.

jimfrey944
11/02/2008, 16:00
ik heb bij mijn 944
de speakers vervangen door allen de onderkant van de afdek kap los te schroeven
het is even rommelen met een kleine schroevendraaier maar het lukt wel

Arie_Visker
13/02/2008, 17:30
Toen ik de 924/944 ombouw heb bekeken zag ik dat het kapje van de centerspeaker los zat, dus deze maar even verwijdert.

Had geen meet lint bij me dus even een grove schating. Lengte van het gat is +/- 17 cm breete is +/- 10 cm en op het diepste punt is het 7 cm. Niet groot genoeg voor een sub, maar wel om je navigatie te plaatsen en veilig op te bergen. Je zou eventueel hier je scherm kunnen monteren, en na het rijden kapje er over en niemand die ziet dat jij daar een scherm hebt zitten.

Tom
13/02/2008, 23:05
Leuk idee! Vooral als je dat rooster met een scharnier terug kunt monteren, waardoor je 'm gewoon weg kunt klappen.

Space
14/02/2008, 11:47
Ik heb er op het rooster een startonderbreker op zitten waar je even zo'n sleuteltje in moet steken voor het starten incl. knipperend afschrik lampje. 8) Maareuh, die centerspeaker is natuurlijk wel ideaal om een 5.1 geluidsysteem in te bouwen voor het kijken van dvd's. Ze dachten ver vooruit destijds bij Porsche :grin:.