PDA

Bekijk Volledige Versie : Start problemen



koegelwiek
10/04/2010, 14:30
Hallo
Heb een probleem met het starten. Heb even een foto bijgevoegd van het stroomschema van de startmotor.
Mijn vraag is: In het schema van de startmotor zit een relay. Letter B
Tenminste dat denk ik.
Dat relay zit dat in de startmotor zelf of kan ik deze vinden in het zekering/relay kastje onder het dashbord?
Volgens mij zit daar de fout in. (kan het natuurlijk fout hebben)
Bij het starten komt het ook wel voor dat de startmotor happert, net of die moeilijk opgang komt. (soms)
Benzine toevoer is goed, bougies vonken naar mijn idee goed.
Of kan het ook de dynamo zijn. Heeft deze de functie alleen om de accu op te laden of heeft deze ook een rol bij het starten?
Jullie snappen het al, zit letterlijk even met mijn handen in mijn korte haar, ik zie het even niet meer zitten.

Wie kan mij hiermee helpen.

Frenske
10/04/2010, 18:18
kun je iets duidelijker zijn? draait de startmotor met moeite rond of klappert enkel de seloide (wat jij relais noemt), dat is dat ding bovenop de startmotor.

koegelwiek
10/04/2010, 18:33
De startmotor draait wel maar tijdens het draaien stopt die ook wel eens en blijf ik gewoon doorstarten dan begint die opeens weer. Net of de kracht eruit is.
Wat is precies de seloide en wat moet die op welk moment gaan doen?

koegelwiek
10/04/2010, 18:46
Kan het ook de accu zijn dat daar de kracht uit is?
Wat moet de accu kunnen leveren aan ampere ?

Frenske
10/04/2010, 18:52
sluit eens een voltmeter aan op de accupolen en laat je lieftallige partner starten. Als je voltage ergens onder de 10 zakt heb je idd een nieuwe Duracel nodig.
Gezien je beschrijving van de storing zou ik bijna de timing van de distributieriem gaan verdenken, heb je die los gehad?

-Bassie-
10/04/2010, 19:48
kun je iets duidelijker zijn? draait de startmotor met moeite rond of klappert enkel de seloide (wat jij relais noemt), dat is dat ding bovenop de startmotor.

bedoel jij niet solenoid?

het kan aan je accu en aan je contact gedeelte liggen.

Fantaman
10/04/2010, 23:18
nou bij mij was het een kontactje in 1 van die draaden, was dan net of ie niet tegen de kompressie slag in kon komen, haalde ik laatst de 1 van de draden van die stekker los en er weer in, hele probleem weg:shocked:

(stekker op het schutbord zitten 3 draden aan voor de startmotor en dynamo)

koegelwiek
11/04/2010, 00:02
Dit zou best eens kunnen dat die niet tegen de kompressie slag in kan komen, tenminste zo voelt het. Ga morgen direct de bedrading naar de startmotor en de stekker bekijken.
Heb ook inderdaad de distributie riem los gehad maar daarna heeft de motor een paar dagen weer goed gelopen. Heb er inmiddels een nieuwe Bobine opgezet en de metingen wijzen de juiste waarden aan volgens het boek.
Ga nu eerst lekker slapen.

mputtenaar
11/04/2010, 11:47
Je zegt dat je benzine toevoer goed is, maar tot waar heb je dit gecontroleerd. Het kan namelijk zo zijn dat je pomp wel goed werkt, maar dat de "spinnekop" of "verdeelkop" niet goed functioneert. Dit betekent dat de brandstof niet je blok in gaat, via de vier leidingen aan de bovenkant.

Ik heb dit zelf ook namelijk op dit moment, alles functioneert, relais is goed, startmotor en brandstofpomp. Maar de brandstof bereikt mijn motor niet, dus mijn verdeelkop is waarschijnlijk defect.

koegelwiek
11/04/2010, 12:35
De "spinnekop" werkt dacht ik goed. Als ik het luchtfilter eraf haal en ik heb een sproeier even uit de motor gehaald en ik bedien de spinnekop met mijn hand dan sproeien de sproeiers mooi. Ga deze toch open maken en bekijken e.d. Heb zo te zien meerdere opties.
Nog even een vraag over die solenoid. Heb de startmotor nooit goed bekeken. Wat doet deze solenoid op de startmotor??? (zijn functie)
Heb de brandstofleidingen al eens los gehad van de spinnekop. Zit daar ook een volgorde in bij het monteren of maakt dat niet uit op welke uitgang ze boveneop de spinnekop zitten???

koegelwiek
11/04/2010, 21:06
Heb de "spinnekop" uit elkaar gehaald. Daarin kwam ik een pin tegen die erin en eruit komt bij het gas geven. Hoop dat je het snapt. Deze pin moet die makkelijk bewegen (op en neer) of moet er enige weerstand zijn?
Ook heb ik nog steeds last van de startmotor die moeite heeft om tegen de kompressieslag in de gaan.

Heeft iemand nog tips?????

M.B.H.
11/04/2010, 21:57
Die stift moet soepel op en neer willen als je het spulletje in de hand hebt

koegelwiek
11/04/2010, 22:04
oke dat doet die dus absoluut niet. als ik hem erin duw komt die met veel moeite terug. Oke dat is dan duidelijk.
De spinnekop moet dus echt even helemaal uit elkaar.
Heb je ook nog een verklaring voor het moeizaam werken van de startmotor??

M.B.H.
11/04/2010, 22:14
oke dat doet die dus absoluut niet. als ik hem erin duw komt die met veel moeite terug. Oke dat is dan duidelijk.
De spinnekop moet dus echt even helemaal uit elkaar.
Heb je ook nog een verklaring voor het moeizaam werken van de startmotor??

spinnekop niet uit elkaar halen !!!!!!
koop een bus injektorreiniger gooi hem nadat je hem aan de buitenkant eerst goed schoongemaakt hebt in
laat dit een paar uur staan en dan uit laten lekken
plunjer (stift)goed schoonmaken en met een drupje Naaimachine olie (geen silicone of teflon houdende olie )er in schuiven
dat met die startmoter is warschijnlijk dat een inspuiter brandstof laat lopen
in en cilinder om dat je spinnekop niet goed regeld .
Succes

koegelwiek
11/04/2010, 22:16
Oke duidelijk, ik ga morgen aan de slag.
Bedankt.

koegelwiek
13/04/2010, 19:09
De reiniger voor de injector en de "Spinnekop" vandaag in Harlingen gekocht. Was niet op Terschelling te krijgen.
Heb zojuist de injector's en de Spinnekop gedemonteerd en in de reiniger gezet.
Morgenochtend verder, zal mij benieuwen.

M.B.H.
13/04/2010, 19:13
we duimen mee ;-)

koegelwiek
13/04/2010, 19:26
Mijn benzineleidingen van de Spinnekop naar de injector's zien er ook niet best meer uit. Althans ze zijn wel goed maar niet echt mooi meer. Zijn de leidingen duur? Wie kan mij dit vertellen.

M.B.H.
13/04/2010, 19:52
Mijn benzineleidingen van de Spinnekop naar de injector's zien er ook niet best meer uit. Althans ze zijn wel goed maar niet echt mooi meer. Zijn de leidingen duur? Wie kan mij dit vertellen.

laurens ( LWB ) weet vast wel een adres waar je Ze nog Nieuw kunt kopen
teminste welke er nog te koop zijn :whistle:

koegelwiek
13/04/2010, 19:56
Oke, hopelijk leest hij dit ook

LWB
13/04/2010, 22:25
Oke, hopelijk leest hij dit ook

dat heb ik;-)

leidingen zijn via het Porsche-centrum nog wel te krijgen niet allemaal meer.
prijs varieerde eind 2008 van iets van 30 tot 85 per stuk.
Begreep van Duncan dat er een in iedergeval niet meer leverbaar was.
Neem anders per mail gewoon even contact op met Porsche Leusden en geef de nummers op....

Duncan
14/04/2010, 08:46
De leiding die niet meer te krijgen is, is de leiding van de WUR maar de spinnekop voor de periode 80-84, dus met 1 warme-start ventiel en met de rubberen bekleding. De voorloper daarvan, dus met de metalen geweven mantel, en de opvolger voor de 85 met dubbel warme-start ventiel is nog wel te krijgen.

Ik denk dat die leiding regelmatig, wel of niet terecht, is vervangen als oplossing van het warme start probleem. En nu zijn ze op :-(. En Laurens had de laatste :-(.

koegelwiek
14/04/2010, 10:33
Oke, zal informeren bij Porsche centrum. De spinnekop e.d. heb ik de hele nacht in de reiniger laten liggen. Vandaag lekker vrij en ga daar nu mee aan de gang.

koegelwiek
14/04/2010, 19:11
Jammer, geen resultaat. Had goeie hoop.
Nu zie ik, als ik het luchtfilter eraf heb en ik start de auto, dat de sensorplate snel op en neer beweegt in het luchtfilterhuis. Ondanks dat er beweging in zit in de sensorplate door het zuigen van de cilinders, komt er geen benzine uit de injector's. Duw ik de sensorplate met mijn hand iets omhoog dat sproeien de injector's.
De bougie's vonken prima naar mijn idee.

Nu denk ik aan de electronische onsteking. Hieruit komt een groene dikke draad met daar omheen een gevlochten draad. Deze twee gaan in de zijkant van de distributor. Wat is de functie van die draad????????
Misschien is de electronische ontstekingskastje wel stuk.
Tips zijn weer welkom!!!!!!!!!!!!!!!!

Frenske
14/04/2010, 19:26
Als je bougies vonken hoef je daar niet te zoeken. Ff systematisch opzetten hoe te werk te gaan:

vonk?
ontsteking op 10 graden na? (je hebt een usa uitvoering?)
peut in de tank?
geen vacuumlek na de stuwklep?
is er wel iets van leven? klein brommetje oid?
drukken brandstofsysteem al nagemeten?
helpt startpilot of wd40?

na deze punten kunnen we verder zien :shocked:

koegelwiek
14/04/2010, 19:36
Oke, er is een sterke vonk aanwezig.
Ja ik heb een usa uitvoering.
Tank zit vol.
ECHT geen vacuum lek na de stuwklep
Er is totaal geen brommetje aanwezig.

Heb wel even een opmerking over die 10 graden.
Als de stippen op de krukas en de nokkenas juist staan moet ik dan ook de streep zien staan op het vliegwiel. De streep op het vliegwiel zie ik namelijk niet, klopt dat?
Als ik namelijk met een sleutel de nokkenas verder draai die ik op ongeveer een halve slag pas de streep op het vliegwiel.

Frenske
14/04/2010, 19:44
er staan vier merktekens op het vliegwiel. in de draairichting: het eerste is 10 graden voor bdp, het tweede is bdp en het derde is 3graden na bdp, vier is 10 graden na bdp. Voor jou auto moet je dus het derde hebben. Als je die in lijn zet met het merkteken op het bell-house staat je ontsteking goed. (vacuum vast bij USA uitvoering) zie bijlage (met stroboscooplampje doen)

koegelwiek
14/04/2010, 19:46
Oke, deze staat dus niet goed. Ga ik direct even proberen. hopelijk tot zo

koegelwiek
14/04/2010, 19:57
YOEPIE, hij startte eventjes. Had dus die ontsteking helemaal verkeert staan.
Goed dat er Porsche-vrienden zijn, BEDANKT

Frenske
14/04/2010, 20:19
you're welcome! :thumb:

klaas 924
14/04/2010, 20:50
fijn te horen dat je op de goede weg bent!
en zoals barry stevens al zei:
vooral doorgaan!

M.B.H.
14/04/2010, 23:50
je loopt nooit alleen (lee touwers ):nono:

Jayke
15/04/2010, 08:06
Altijd blijven lachen, wat er ook gebeurt (Bassie en Adriaan :D :p)

Fantaman
15/04/2010, 17:50
gaat het iet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat (zeg ik altijd :mrgreen:)

maup
15/04/2010, 17:58
shit happens... (slaat nergens op maar ik wou even meedoen)

Frenske
15/04/2010, 19:11
there's more trouble when the shit hits the fan .......:heh:

LWB
15/04/2010, 19:26
back on topic:whistle:

Frenske
15/04/2010, 19:28
ja pappa :redface: