PDA

Bekijk Volledige Versie : temperatuurmeter



LWB
19/04/2010, 11:11
sinds 2 dagen geeft mijn temperatuurmeter minder aan.
de aanduiding blijft in het eerste witte vlak staan en de motor komt goed op temp.

ik heb de aansluiting aan de sensor en de stekkerverbinding in de motorruimte bekeken.Geen bijzonderheden.

daar mijn andere meters enz. probleemloos functioneren sluit ik een massaprobleem eigenlijk uit....

verdacht is dus de sensor of de meter zelf.

iemand anders misschien nog een suggestie?

Frenske
19/04/2010, 11:36
je thermostaat opent misschien wat eerder? ff in de kookpot, samen met een thermometer geeft uitsluitsel

(deze methode is niet aan te bevelen als moeders thuis is :whistle:)

LWB
19/04/2010, 12:35
je thermostaat opent misschien wat eerder? ff in de kookpot, samen met een thermometer geeft uitsluitsel

(deze methode is niet aan te bevelen als moeders thuis is :whistle:)

moet normaal werken,wanneer fan inslaat is de aangegeven temp. lager dan normaal.

Frenske
19/04/2010, 15:47
dan zender, massa of meter. Zender in de kookpot en aansluiten aan een multimeter. weet ff de waarden niet ...

(ook deze methode is enkel aan te bevelen als moeders niet thuis is :whistle:)

Pas
20/04/2010, 00:58
Helaas kan je de zender/temperatuursensor niet verwijderen zonder de volledige cillinderkop te demonteren :/

LWB
20/04/2010, 07:07
Helaas kan je de zender/temperatuursensor niet verwijderen zonder de volledige cillinderkop te demonteren :/

? volgens mij kom je er zo bij,bobine er even voor de ruimte af en de slangen naar/van de kachel.

Frenske,om problemen met de vrouw te voorkomen halen we dan maar een nieuwe;-)

Frenske
20/04/2010, 08:02
hmmm, het loopt tegen moederdag, zijn veel mennekes voorzichtig .....:doh:

ShroudedVeil
20/04/2010, 08:59
? volgens mij kom je er zo bij,bobine er even voor de ruimte af en de slangen naar/van de kachel.

Frenske,om problemen met de vrouw te voorkomen halen we dan maar een nieuwe;-)


Een nieuwe vrouw ;)?

Pas
20/04/2010, 16:10
? volgens mij kom je er zo bij,bobine er even voor de ruimte af en de slangen naar/van de kachel.

Frenske,om problemen met de vrouw te voorkomen halen we dan maar een nieuwe;-)

Het zit veel dieper dan je denkt, er is bij mij net genoeg ruimte voor m'n hand om het stekkertje eraf te trekken.

Fantaman
20/04/2010, 18:59
Het zit veel dieper dan je denkt, er is bij mij net genoeg ruimte voor m'n hand om het stekkertje eraf te trekken.

ja die was ik even vergeten toen ik in 2008 de motor ging over hangen:doh:
maar het is wel gelukt om alle stekkers te monteren met de motor er al in:thumb:

M.B.H.
20/04/2010, 21:42
Bobiene weghalen kachelslang even losnemen achter de regelklep ,
met een pijpsleutel 12mm er uitdraaien

Maar eerst

als je hem meet naar massa met een koude moter,
wat meet je dan?
een gemaakt kontakt of een verbroken kontakt ?

O Ja het is de blauwe draad met gele streep op je conector van de moter
de 4 kante die net naast je bobiene zit die even lostrekken en je kunt hem meten
Succes Laurens
en ik heb er wel een liggen hoor;-) past in een enveloppe :whistle:

LWB
21/04/2010, 07:33
Bobiene weghalen kachelslang even losnemen achter de regelklep ,
met een pijpsleutel 12mm er uitdraaien

Maar eerst

als je hem meet naar massa met een koude moter,
wat meet je dan?
een gemaakt kontakt of een verbroken kontakt ?

O Ja het is de blauwe draad met gele streep op je conector van de moter
de 4 kante die net naast je bobiene zit die even lostrekken en je kunt hem meten
Succes Laurens
en ik heb er wel een liggen hoor;-) past in een enveloppe :whistle:

thanks,dat leek mij ook de methode...
helaas nog geen tijd gehad om het na te kijken...

harry
21/04/2010, 16:31
Gewoon een nieuwe thermostaat erin, kost ook niet de hele wereld.
Ik had het zelfde probleem

Jayke
21/04/2010, 17:24
Dat heb ik maandag ook gedaan, werkje van niks... als niet @$#%@$ het eerste boutje wat je los draait afbreekt. Bij bijvoorbeeld Brezan is een nieuwe thermostaat te koop voor ongeveer 20 euro ;)

-Bassie-
21/04/2010, 17:34
is niet de thermostaat want dan zou de koelfan niet inslaan.

je kan ook de 2 draadjes die naar de sensor gaan even kort sluiten met een paperclip.

dan zal je de meter naar heet zien gaan dan kan je dat gedeelte uitsluiten.

Frenske
21/04/2010, 17:37
hmmm, als ie lang genoeg stilstaand draait gaat de fan ook aan zonder dat er een thermostaat in zit.:doh: Maar je hebt wel gelijk. LWB geeft al aan dat de fan aanslaat bij een lagere afgelezen temperatuur, ergo dient het ergens bij de sensor fout te zitten. Gewoon vernieuwen, kost de wereld tenslotte niet :thumb:

Fantaman
21/04/2010, 18:29
hmmm, als ie lang genoeg stilstaand draait gaat de fan ook aan zonder dat er een thermostaat in zit.:doh:
dat vind ik vreemd want mijne bleef mooi stil staan als ie warm werd:doh:
maar nieuwe thermoswitch en stekkers plus een andere koelvin en alles werkt weer naar behoren:heh:

trouwens na nieuwe thermostaat de temp meter op 1e streepje tijdens rijden en toen ik de switch had vervangen sloeg de fin aan bij het 2e streepje inplaats van 3e:p

LWB
21/04/2010, 21:04
hmmm, als ie lang genoeg stilstaand draait gaat de fan ook aan zonder dat er een thermostaat in zit.:doh: Maar je hebt wel gelijk. LWB geeft al aan dat de fan aanslaat bij een lagere afgelezen temperatuur, ergo dient het ergens bij de sensor fout te zitten. Gewoon vernieuwen, kost de wereld tenslotte niet :thumb:

heb je helemaal juist,even bestellen....

-Bassie-
21/04/2010, 21:12
lang leven de temperatuurmeters.

ik had toen ook geneuzel er mee.

toen met een infrarood temp meter gemeten.

bleek het iets met massa te zijn gezien alles gewoon netjes op de goede temperaturen reageerde.

LWB
23/04/2010, 20:36
Maar eerst

als je hem meet naar massa met een koude moter,
wat meet je dan?
een gemaakt kontakt of een verbroken kontakt ?



gemeten,meet naar de accu toe precies de accuspanning...

M.B.H.
23/04/2010, 23:20
als je de conektor losneemt als je dan de blauwe draad met gele streep meet aan de moterzijde
wat meet je dan ??massa is moterblok ( weerstandmeeting )
dan kun je zien of je sensor kapot is

LWB
14/05/2010, 17:03
Vandaag een ander instrument er aan gehangen(moest toch 2 dashbordlampjes vervangen) en deze gaf de dezelfde waarde weer.
Het leggen van een massakabel naar de stekkerverbinding geeft een voluitslaande meter,ga er vanuit dat de verbindingen van stekker t/m instrument dan goed zijn.
Massapunten gecontroleerd,niets bijzonders.
Gaat em dus toch de sensor worden.....

captainfrasca
14/05/2010, 17:08
Ik heb het zelfde probleem, ik heb alleen geen zin om de sensor te vervangen...
Bij mij liep ie vorige week wel gewoon omhoog naar de middelste streep, dus in de eerste instantie dacht ik dat de sensor weer gewoon werkte, maar omdat ik het dus niet vertrouwde toch maar het koelvloeistof niveau gecontroleerd en was het tankje dus leeg, weer bijgevuld en alles was weer ok.

Maar toen ik weer na een half uur weg wilde gaan toch voor de zekerheid weer ff controleren, was ie weer leeg en toen bleek het er dus aan de onderzijde bij de radiator een gat te zitten. (zal wel door de haas komen die ik 3 weken geleden heb aangereden)

LWB
14/05/2010, 17:11
Ding zit ook op een lekkere plek.Lijkt meer op een italiaanse oplossing;-)
Morgen wel even een bestellen,koelvloeistof een gedeelte aftappen en maar aan het frummelen....