PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoi+vraag



Crash
12/02/2008, 18:35
Om maar meteen met de deur in huis te vallen..

Ik ben enorm geinteresseerd in de Porsche 924.
Wil em dan ook als eerste auto gaan aanschaffen. Maar als ik zo nu en dan die berichtjes over mankementen lees is het dan echt zo'n zorgkindje?

Mijn oog is op de 924 gevallen omdat ik het een mooi model wagen vind en ik niet in een Golf o.i.d. wil terecht komen.
Denken jullie dat ik een beetje goede wagen zonder veel mankementen heb voor rond de €2500 ?
Ik wil de auto heel graag en ben er ook heel enthousiast over maar ik wil niet dat ik een kat in de zak koop.

Ik heb al veel tips e.d. doorgelezen maar ik wil ook graag wat van jullie horen.

Mvg
- Crash

q01z
12/02/2008, 19:01
ey Crash,

echt een zorgkindje is het niet hoor.. dat kan heel erg meevallen!
ik heb mijne nu al 6500km (3 maanden ongeveer) en hij heeft me nog nooit laten staan! ja afgelopen week, maar dat is omdat ik wacht op remschijven/blokjes en dat heb je bij elke auto!

let wel, je koopt een auto die 'ouder' is.. en dat is qua electra een stuk storingsgevoeliger als auto's van begin '90, de huidige auto's zijn op een andere manier weer storingsgevoelig, aangezien daar gewoon meer aan stuk kan :D

qua bouw is de 924 gewoon degelijk duits en zal deze niet onderdoen voor je golf, behalve dan misschien in de bedrading, maar ik ken golfjes niet in detail ;)

verder zijn de onderdelen wellicht iets duurder, maar dat vind ik tot nu toe (op de remmerij na dan :() erg meevallen!

Crash
12/02/2008, 20:02
ey Crash,

echt een zorgkindje is het niet hoor.. dat kan heel erg meevallen!
ik heb mijne nu al 6500km (3 maanden ongeveer) en hij heeft me nog nooit laten staan! ja afgelopen week, maar dat is omdat ik wacht op remschijven/blokjes en dat heb je bij elke auto!

let wel, je koopt een auto die 'ouder' is.. en dat is qua electra een stuk storingsgevoeliger als auto's van begin '90, de huidige auto's zijn op een andere manier weer storingsgevoelig, aangezien daar gewoon meer aan stuk kan :D

qua bouw is de 924 gewoon degelijk duits en zal deze niet onderdoen voor je golf, behalve dan misschien in de bedrading, maar ik ken golfjes niet in detail ;)

verder zijn de onderdelen wellicht iets duurder, maar dat vind ik tot nu toe (op de remmerij na dan :() erg meevallen!

Oke, dank je voor de informatie.
Denk je zelf dat ik ook een beetje fatsoenlijke auto heb voor rondt de 2500 euro?

q01z
12/02/2008, 20:05
dat moet zeker kunnen.. maar je kan voor 10dz net zo goed een wrak kopen..

ik heb zelf belachelijk weinig betaald (1500,-) maar het is allemaal een kwestie van goed kijken en opletten..
en hou er rekening bij dat een hogere aanschafprijs en perfecte techniek zich sneller terugverdiend als een lagere aanschaf waar wat aan moet gebeuren!
en hoe stom het ook klinkt, eigenlijk is het bij de 924 totaal niet belangrijk hoe hij eruit ziet qua exterieur, als het technisch maar in orde is!

erik van oort
12/02/2008, 20:32
Ik zie genoeg nieuwe auto's langs de weg staan. Ik studeer nog in de avonduren tot docent techniek. In mijn klas zitten ook een paar ANWB wegenwachten en die melden dat 60% renault zijn wat ze helpen. Lees Laguna. Met ander woorden, je kan ook pech met een nieuw type auto krijgen. Eigenlijk staat of valt alles met onderhoudt, is het goed en bijtijds is het risico klein. Oud en afgetrapt is het het risico groot.

q01z
12/02/2008, 20:36
tsja.. renault is hopeloos momenteel..
maar vlak Mercedes niet uit :D die kunnen er ook wat van.. vraag de gemiddelde SLK eigenaar maar hoevaak het dak het niet doet, of aan de hoeveelste versnellingsbak (liefst automaat) ze bezig zijn... :roll:

maar goed, ik ben van het principe 'wat er niet in zit, kan ook niet stuk' liefst zou ik er dus carbu's opzetten met een mechanisch aangestuurde benzinepomp en ontsteking!
kabelboom bestaat dan uit de aansturing voor de bobine/module, en de startmotor en dynamo! :D

erik van oort
12/02/2008, 21:31
Ach misschien nog een duit in het zakje. Eigenlijk ben ik bij toeval op Porsche gekomen. Ik zocht eigenlijk gewoon een goedkope dagelijkse rit. Ik had al een half jaar de auto van mijn moeder om naar mijn werk te gaan en had in dat half jaar naar een t4 lopen zoeken waar ik een camper van kon maken. Dat werd gewoon veel te duur, met het risico dat als het contract niet verlengt word en ik met een te duur half project zat. Verder gekeken en belastingvrij. Goedkoop in verzekering en geen belasting. Eerst naar Range rovers gekeken. Een zeldzame diesel uit 80, 4000 pleuro, carrosorie echt slecht en moest weer 4000 erin stoppen om het mooi te krijgen. Pfff verder dan maar. Voor de grap Porsche ingetikt. Bleek dat ze niet zo duur waren, he leuk. Toen es na gaan denken. Een auto die niet populair is bij de scheurende jeugd. Eerste jaren als 2e auto voor de vrouw en ook nog eens een motor die gebouwt is om te cruisen op 160 a 170, terwijl er in het algemeen 80 mee gereden is. Verder gegalvaniseerd en roesten dus amper. Dus als je aardig inkoopt en de historie een beetje kan natrekken, kan je een goede auto die nooit echt op de top van zijn kunnen heeft gereden maar met een grote marge daaronder is gebleven. Motoren van Porsche zijn eigenlijk altijd ok, dus ik durfde de stap wel te wagen. Zelfs op gas. Wat trouwens prima rijdt btw, beter dan ik had verwacht. Bak moet een keer een revisie in, vertrouw em niet... Gewoon doen. Zomer komt eraan en hebt tijd zat om een nieuw boompje te breien en voor de winter erin te leggen... :wink:

hammer_rites
12/02/2008, 21:38
Eerste jaren als 2e auto voor de vrouw

Hey! ;)

VonG
12/02/2008, 21:59
welkom! Ik zou iets zoeken vanaf 3000 euro en dan nog 1000 euro achter de hand hebben voor dingetjes... dan zit je veilig en heb je een mooie wagen... en dan is het geen zorgenkindje...

Tom
12/02/2008, 22:07
Tja, het is logisch dat er hier problemen ter sprake komen. Veel auto's kampen met achterstallig onderhoud, veel forumleden zijn wat problemen aan het oplossen.
Mijn eigen 924 doet het niet slecht voor een auto van 27 jaar oud die elke dag wordt gebruikt na jarenlang stil te hebben gestaan. Dat wil niet zeggen dat-ie 100% betrouwbaar is, maar als je zelf wat kunt sleutelen is alles goed te doen.

Hij is zeker betrouwbaarder dan enkele veel nieuwere auto's van de al genoemde merken...

Tip: ga in een paar exemplaren rijden voor je koopt, loop kritisch om elke auto heen en vuur op dit forum alle plussen en minnen af, zodat we onze mening kunnen geven.

Uiterlijk is inderdaad ondergeschikt aan de techniek, maar vergeet niet dat áls je dat uiterlijk ooit in orde wilt hebben, er veel geld in gaat zitten (voor mijn auto: 2500 euro om 'm strak te maken, dat kun je niet bij de verkoopwaarde optellen helaas).

Veel plezier met zoeken!

VonG
12/02/2008, 22:35
uiterlijk (interieur en exterieur) zeggen vaak wel wat over hoe lief de vorige eigenaar(s) er voor is/zijn geweest...

Tom
12/02/2008, 22:41
Klopt ten dele...

Mijn auto was technisch best goed onderhouden maar één van de vorige eigenaars kon niet rijden. Hij zit dus rondom in de deukjes en krassen, terwijl er mechanisch niet veel op af te dingen is- gewoon de slijtagezaken die je kunt verwachten bij een auto die ineens vrij intensief gebruikt wordt.

Bij mij gaan er altijd alarmbellen rinkelen bij allerlei aftermarket rommel die op een auto geschroefd zit, bodykits willen nog wel eens oude schades verbergen.

VonG
12/02/2008, 23:04
ik heb het niet over bewerkingen, bodykits et cetera... Kijk of de lak nog goed is, de bekleding, het dashboard, kijk onder de motorkap hoe netjes het is en schoon... et cetera, dat geeft echt al heel wat aan in de MEESTE gevallen :)

zelf heb ik deze checklist gebruikt:
http://www.pimpmyporsche.nl/pmp/info/21/checklist
(de detail besprekingen staan ook op die site)

Crash
13/02/2008, 12:54
Bedankt voor jullie (enthousiaste) reacties!

Het is jammer dat ik geen technische kennis hebt van auto's (al heb ik dat wel altijd graag gewilt).
Maar misschien is de 924 een leuk projectje daarvoor..
Want zoals ik het hier een beetje lees kun je met technische basiskennis al het één en ander zelf repareren. Wat dan weer geld scheelt.

Mijn plan is nu dat ik nog eve doorspaar voor wat achterliggende reparatiegeld, zoals aangegeven door 1 van jullie.
Tegen de tijd dat ik genoeg geld heb ga ik gewoon goed rond kijken.

Mocht ik er echt 1 aangeschaft hebben dan horen jullie het zeker van me!
Nogmaals bedankt voor jullie reacties en tips.

Mvg
- Crash

VonG
13/02/2008, 15:07
succes! En... ik heb ook geen echte technische kennis hoor... genoeg om een auto te kunnen beoordelen als ik die zie en er in rijd, maar niet om zelf te klussen...

Ik ben benieuwd naar wat voo 924 je gaat vinden en kopen...