PDA

Bekijk Volledige Versie : Vreemd dynamo probleem



Rein
26/04/2010, 13:19
Onlangs heb ik mijn dynamo vervangen. De accu laadde niet meer bij en toen ik op onderzoek uitging bleek de gehele bedrading van de dynamo aan elkaar te zitten.

Oplossing toen was een goede tweedehandse dynamo erin en de bekabeling deels van een sloop 924 en deels zelf aangelegd.

Nu heb ik sinds kort het vreemde verschijnsel dat de dynamo geen output stroom geeft, maar wanneer ik met lopende motor de minpool van de accu loshaal, ik opeens wel netjes 13,8 Volt krijg.

Spanningsregelaar is 100% want tussen 1200 en 5000 toeren heb ik gewoon 13,8 volt, maar wanneer de minpool weer teruggaat valt de dynamo ook uit.

Bekabeling helemaal gecheckt, contacten gecheckt, en nog steeds heb ik geen idee waar het vandaan komt.



Weet iemand hoe de dynamo aan en uit wordt gezet? Er gaat 1 draadje direct vanaf de dynamo de kabelboom in, via de 3polige connector, dat me een stuursignaal voor de dynamo lijkt, die de dynamo in werking zet wanneer de accu bijgeladen dient te worden.

Mijn theorie is dat wanneer de accuspanning wegvalt dit stuursignaal ook wegvalt en dat de dynamo dan aanslaat. Iemand een idee waar ik moet zoeken?

M.B.H.
26/04/2010, 13:45
waar uit maak je op dat je dynamo niet laad ????
heb je dat gemeten ????

Rein
26/04/2010, 14:17
Ja, voltmeter op de accupolen geeft 12Volt weer..

Duncan
26/04/2010, 14:26
Mij is verteld dat als ik bij mijn boot de accuschakelaar omzet bij draaiende motor (dus zeg maar een pool uitschakel) direct de gelijkrichter naar de eeuwige jachtvelden is. Ik zou dat dus nooit doen!

-Bassie-
26/04/2010, 14:27
is je accu vol??

Rein
26/04/2010, 15:26
Gelijkrichter zit op de dynamo, en die blijft het goed doen.. Omdat bij de 924 de + van de dynamo direct op de + van de accu zit, kan je hem er theoretisch toch gewoon afhalen? In de praktijk doet hij het tenminste nog ;)

En ja, de accu is vol, maar na een stuk rijden met verlichting en muziek aan is hij wel merkbaar leger..

Steady Eddy
26/04/2010, 15:43
Als die batterij zo snel leegloopt zou ik er toch een andere in plaatsen

Rein
26/04/2010, 15:50
Als die batterij zo snel leegloopt zou ik er toch een andere in plaatsen

Ik denk dat dat wel meevalt, na een paar keer starten en 50 km rijden is hij een paar tiende volt gezakt..

Frenske
26/04/2010, 16:19
massa!!

Rein
26/04/2010, 16:27
Wat bedoel je met massa? Dat verklaard toch niet het probleem?

Frenske
26/04/2010, 16:36
als jij je min-pool van de accu lostrekt verandert er iets in je stroomkring ergo heb je ergens slechte massa. Ik vermoed op je dynamo

Rein
26/04/2010, 16:48
Het massakabeltje van de dynamo heb ik vorige week nog losgehad, contactjes geschuurt en ontvet dus ik denk niet dat dat het probleem is. Verder ook geen lekstromen oid.

Ik dacht dat wanneer ik de minpool lostrek, de regelaar van de dynamo uitvalt en deze dus aanslaat..

Duncan
26/04/2010, 16:57
Hier lees dit laatste stukje maar eens:
http://www.wilcoaccu.nl/default.aspx?tabIndex=118&subID=7&tabID=7

Rein
26/04/2010, 17:04
Okee, dat wist ik niet :shocked:

Ik heb het twee keer gedaan tot nu toe, beide keren met multimeter erop, en hij is niet boven de 13.9Volt uitgekomen. Maar de Spanningsregelaar op de dynamo beheert toch de uitgaande stroom bij dit type dynamo? Daar staat 14V op, meer zal hij niet uitgeven..

Duncan
26/04/2010, 17:20
Oke nooit meer doen dus!
Je massa controleren, dat is dat dunne gevlochten kabeltje aan de buitenkant van de dynamo.

Je dynamo laadt ook niet als het laadcontrolelampje stuk is, dat zou het ook nog kunnen zijn.

Rein
26/04/2010, 17:29
Massa is het niet, en het controlelampje gaat gewoon aan als je de sleutel omdraait. Maar weet iemand hoe de dynamo wordt aangezet? Er moet toch ergens een schakelaar/relais zitten die de dynamo activeert wanneer de accu onder een bepaalde spanning komt? Of staat hij bij de 924 permanent stroom op te wekken? Lijkt me sterk..

Duncan
26/04/2010, 17:33
Er zit een schakelaar onder de stoel ;-)
Neehoor grapje.

Fantaman
26/04/2010, 18:10
de dynamo moet altijd spanning geven en als er spanning verschil is dan gaat er stroom lopen en dan is het de vraag hoeveel stroom er wordt gevraagt en hoeveel de dynamo kan leveren.

dus dat je 13,5 volt heb is goed en dat je 12v over houd met een dicht circuit betekent dat je ergens een weerstand heb die die 1,5v weeg neemt, meten is weten;-)

dus stop met zoeken naar een schakelaar want de dynamo wordt niet aan of uit gezet, zolang hij draait kan hij stroom leveren

Freddy
26/04/2010, 19:05
Hey,

De alternator geeft inderdaad altijd spanning als hij draait, hoeveel stroom hij kan leveren is de vraag natuurlijk.
Als je de batterijklem aangesloten laat, dan is de alternator/gelijkrichter belast en het kan zijn dat 1 van deze 2 niet genoeg stroom meer kan leveren om de spanning op 13,6V te houden. Je zal dan gewoon de batterijspanning meten +/- 12V dus.

Als je batterijklem loskoppeld, dan is de alternator/gelijkrichter niet meer belast en zal de uitgangsspanning dus ook niet zakken.
Zoals iemand anders al gezegd heeft, het kan ook heel erg goed zijn dat je een massaprobleem hebt en daardoor dus niet de vereiste stroom aan de batterij kan leveren.

Een heel verhaal, maar het komt er op neer dat er 3 dingen kunnen zijn. Spoelen van de alternator kapot, gelijkrichter kapot of een massaverbinding met te hoge overgangsweerstand.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Rein
26/04/2010, 19:07
Oke, makes sense..

Maar wanneer de motor draait geeft de accu hetzelfde voltage als wanneer deze is losgekoppelt en als wanneer het contact aanstaat. Waar zou zo'n lekstroom dan kunnen zitten?

Als ik een 5watt lampje tussen de stroomkring houd met het contact uit loopt er geen stroom..

Zou de accu gewoon niet kunnen bijladen? Deze is 4weken geleden vervangen =s

EDIT:

Ik lees nu pas freddy's post, ik zou dus de dynamo moeten laten checken?

Freddy
26/04/2010, 19:21
Als de motor uitstaat dan ga je op de klemmen gewoon de batterijspanning meten,
Als de motor draait met aangekoppelde klemmen, zou je de alternator spanning moeten meten (bij jou dus niet). Bij draaiende motor met losgekoppelde klemmen ga je op de polen gewoon de batterij spanning weer meten. Je hebt dus geen last van lekstroom, aleen een probleem met "de voeding" die door de knieën gaat.

Je zal dus moeten zoeken naar de reden van het door de knieën gaan, zie mijn vorige post.

Het loskoppelen van de batterij kan overigens niet zo veel kwaad bij oudere auto's (geen electronica), of zolang je maar een grotere verbruiker hebt aanstaan (groot licht...).

Probeer eens om de draad van de alternator naar de batterij, aan de batterij los te koppelen. Dan de klemmen gewoon aangesloten laten en de auto starten en dan met een aantal verbruikers aan, de batterij spanning te meten. Dan krijg je een goed beeld van de capaciteit!!
Daarna kan je meten op het draadje dat van de alternator komt. Eerst onbelast en daarna belast, begin met een lampje van 5 watt en bouw de belasting op.
Valt de spanning al weg bij een kleine belasting, dan zou ik de gelijkrichter als eerste kandidaat zien. Vervangen indien nodig en als het dan nog niet opgelost is, dan blijft alleen de alternator zelf als mogelijk probleem.

Natuurlijk wel zeker zijn dat je massapunten en kabels niet slecht zijn, geen breuken hebben voor je aan het testen gaat. Meten is weten 8-).

-Bassie-
26/04/2010, 21:23
zo werkt het inderdaad.

verder als een accu vol is zal de dynamo nooit extra gaan bij laden en dus zakken naar een bepaalde voltage.

maar op het moment dat een auto loopt en je haalt de accu los kan een dynamo wel degelijk kapot gaan.

joeyw91
26/04/2010, 21:27
even een vraagje he?(kan het zogouw niet vinden)

komt de spanning wel onder de 12 volt???

zoniet, dan is er toch niks aan de hand... bij mij is het zo:

als ik de auto start, geeft de voltmeter eerst 13.8 volt aan.. en na enkele minuten blijft hij gwoon weer op 12 staan, omdat dan de accu weer vol is...

joey

-Bassie-
26/04/2010, 21:37
bedoel je dan je volt meter in de auto joey??

joeyw91
26/04/2010, 23:13
ook... maar die geeft eigenlijk het zelfde aan als de multimeter, alleen is mulitmeter net even iets nauwkeuriger natuurlijk :p

Duncan
27/04/2010, 07:41
Als je accu maar 12.0 volt klemspanning heeft is hij heel leeg. Als hij 12.7 volt geeft is hij vol.

joeyw91
27/04/2010, 11:29
ja dat bedoel ik, maar, ik bedoel alleen maar te zeggen, dat als Freddy denkt dat hij niet meer bij laadt, maar dat dat dan niet meer hoeft...

Freddy
27/04/2010, 19:09
Hallo,

@ duncan, je hebt gelijk 12,7V is vol.

Maar zelfs al is de batterij volledig opgeladen, moet je nog altijd (en ik bedoel ALTIJD) de alternatorspanning meten op de batterijklemmen. De motor moet dan draaien natuurlijk. En die spanning hoort minimaal 13,6V te zijn om een optimale lading van de batterij te garanderen. Die spanning zou dus continu aanwezig moeten zijn, ongeacht de staat van de batterij.

P.S. sorry voor het roepen, dat was gewoon ter verduidelijking.

Duncan
27/04/2010, 19:37
Ik denk nog steeds dat hij de diodebrug kapot gemaakt heeft...

Frenske
27/04/2010, 19:38
Ik denk nog steeds dat hij de diodebrug kapot gemaakt heeft...

met je eens, massakabel lostrekken van de minpool bij draaiende motor is moord voor die dingen......

(de mijne stopt dan wel gelijk, moet ik deze als een klein wonder zien? :redface:)

Rein
28/04/2010, 16:01
Hallo,

@ duncan, je hebt gelijk 12,7V is vol.

Maar zelfs al is de batterij volledig opgeladen, moet je nog altijd (en ik bedoel ALTIJD) de alternatorspanning meten op de batterijklemmen. De motor moet dan draaien natuurlijk. En die spanning hoort minimaal 13,6V te zijn om een optimale lading van de batterij te garanderen. Die spanning zou dus continu aanwezig moeten zijn, ongeacht de staat van de batterij.

P.S. sorry voor het roepen, dat was gewoon ter verduidelijking.


Het feit dat ik de minpool pas los had gemaakt nadat het probleem ontstond, en dat hij het na 2x zo doen nogsteeds normaal doet, lijkt het geen kwaad te kunnen, maar voor de zekerheid doe ik het toch maar niet meer ;-)

Zoals Freddy aangeeft moet er altijd 13,6 V op de polen staan bij draaiende motor. Dit is bij mij tot voor kort ook zo geweest, dus ik blijf doorzoeken.


Even voor de duidelijkheid: De alternator (gelijkrichter van de wisselspanning) zit dus in de dynamo, en daarin zit een diode die bepaald dat stroom alleen van de dynamo naar de auto kan, en niet terug (als een ventiel voor de accu)

Als de diode kapot zou zijn, zou hij helemaal geen stroom meer doorlaten, wat tegen wordt gesproken door de stroom die ik meet met losse accu, toch?



(Iets wat ik ook nog wil checken is de massakabel van carrosserie naar het blok, waar vind ik die?)

Freddy
28/04/2010, 19:22
Hallo,

Als ik alternator zeg dan is dat hetzelfde als wat jij dynamo noemt.
De gelijkrichter (diodebrug) zit inderdaad achterop de alternator. Deze kan stuk zijn en toch nog een correcte spanning afgeven.
Wat meestal gebeurd, is dat de gelijkrichter na even stroom geleverd te hebben zo warm wordt dat de diodes stoppen met geleiden, waardoor je een slechte of geen uitgangsspanning meer hebt. Daarom had ik het voorstel geopperd om de uitgangsspanning te controleren met een kleine belasting, en deze belasting langzaam te verhogen en op die manier het kritieke punt te vinden waarbij hij door de knieën gaat. Als ik me niet vergis zou deze alternator 40A moeten kunnen leveren, gelieve te corrigeren indien ik het mis heb.

En de massakabel van het blok naar de carrosserie zit (bij mij) ter hoogte van de bobine en gaat naar een bout van de inlaatcollector.

Fantaman
28/04/2010, 19:24
Als de diode kapot zou zijn, zou hij helemaal geen stroom meer doorlaten, wat tegen wordt gesproken door de stroom die ik meet met losse accu, toch?
nou niet stroom en spanning door elkaar gaan halen, spanning is volt en stroom is ampere;-)




(Iets wat ik ook nog wil checken is de massakabel van carrosserie naar het blok, waar vind ik die?)

die zit op het boutje van de inlaat en het oog om de motor aan te tillen en op het boutje waar ook je bobine mee op het schutbord zit;-)

Rein
17/05/2010, 17:02
De spanningsregelaar is niet defect, ik heb hem getest met een how-to van deze behoorlijk handige 'site': http://www.h-peters.com/bosch/index.html

Omdat ik de dynamo toch al gedemonteerd had, gaat hij nu in zijn geheel naar een revisiebedrijf, omdat waarschijnlijk de diodebrug defect is..

Ik houd jullie op de hoogte!

Rein
30/05/2010, 15:10
De volgende stap:

De dynamo is gereviseerd: nieuwe spanningsregelaar, lagers en een diode vervangen. Het geheel ook gestraald dus ziet er ook nog eens als nieuw uit. Uiteraard ook uitvoerig getest. Koste een paar centen, maar ik was ervan overtuigd dat hiermee het defect zou zijn verholpen :nono:



Gisteren heb ik hem weer gemonteerd, netjes contacten weer vetvrij gemaakt, maar nog steeds heb ik geen laadstroom.



De volgende stap is om de werking te checken door de dikke pluskabel die van de dynamo naar de startmotor gaat los te nemen, en daarom de uitgangsspanning te meten.

Kan ik deze ook direct naar de accu leggen?

-Bassie-
30/05/2010, 16:37
jah dat kan deze was bij mij ook helemaal verrot.

gaat je accu lampje wel branden als je het contact aan doet??

ik heb de bekabeling vanaf het schutbord nieuw gemaakt ;)

zo zag dat van mij er uit na 30 jaar :O

http://community.924forum.nl/images/imported/2010/05/51.jpg

Rein
30/05/2010, 22:35
Komt me bekend voor Bassie! Zo zag het er bij mij ook ooit uit, maar ik heb al een tijdje geleden dat stuk kabelboom vernieuwd.

En ja, het controlelampje gaat branden als ik de sleutel in het contact omdraai.



Maar, ik ben vanavond weer een stapje wijzer geworden: ik had de vsnaar iets strakker gespannen, en de motor even gestart. Resultaat: 13,8V spanning!! :thumb:

Maar na 5 minuten rijden viel de dynamospanning weer weg, om niet meer terug te keren. Hij draait wel mee, maar het lijkt dus een contact te zijn. Ook staat de dynamo niet helemaal goed inlijn met de snaar, dat ga ik sowieso rechtzetten.

Massa is het niet, die loopt goed door, dus een directe kabel van de dynamo naar de accu is de volgende stap?

Rein
09/06/2010, 01:12
Opgelost!! :duim

Zoals ik al zei stond de dynamo iets scheef tov de snaarlijn. Bleek dat de twee rubbers van het bovenste ophangpunt helemaal vergaan waren, waardoor hij veel te veel speling had. Nieuwe rubbers erin, en hij staat weer kaarsrecht in lijn. Ook direct de snaar vervangen, die had ook wel z'n langste tijd gehad.

Enige puntje is het piepen van de snaar, telkens de eerste paar honderd meters van een ritje, en dan tussen de 2000 en 4000 toeren.. Iemand ervaring mee? Ik heb er al een beetje kaarsvet langs gehaald maar het helpt niet echt. Met meer vet ben ik bang dat hij kan gaan slippen.


In ieder geval, iedereen bedankt voor het meedenken met het dynamoprobleem! Heerlijk om dit forum te hebben om op terug te vallen :thumb:

Fantaman
09/06/2010, 19:22
meestal moet je hem dan wat strakker zetten, als ie piept/slipt:whistle:

Rein
10/06/2010, 00:55
Ik lees in de haynes manual dat hij altijd een centimeter op en neer moet kunnen bewegen op het onderste stuk. Dit is natuurlijk relatief, maar te strak zetten is ook niet echt goed voor je lagers.. Kan het nieuwigheid zijn van de snaar?

Duncan
10/06/2010, 11:36
Volgens mij niet. Slippen is snaar te slap. Hangt af van de belasting van de dynamo of hij gaat slippen of niet als hij te slap staat.

Fantaman
10/06/2010, 20:38
te strak is niet goed nee maar het kan vrij strak.
opzich is 1 cm beweging in het midden tussen 2 poelies (met zoveel ruimte ertussen als mogelijk) strak genoeg maar als hij nu piept en dus slipt zou je kunnen proberem om hem nog iets strakker te zetten. of anders is het meschien niet de riem die slipt maar een lager of de waterpomp

Rein
20/06/2010, 00:11
Na een tijdje goed dienst te hebben gedaan, krijg ik wederom geen laadspanning meer.. Reden:

https://mail.google.com/mail/?ui=2&ik=8c0ea49189&view=att&th=1295242d663e7731&attid=0.1&disp=inline&zw

De poelie's staan mooi in lijn, niet te strak gehad, heeft iemand enig idee hoe dit zo kan gebeuren?

Rein
20/06/2010, 01:04
volgens mij doet de foto het niet helemaal, nogmaals:

http://community.924forum.nl/images/imported/2010/06/17.jpg

Frenske
20/06/2010, 10:07
die heb betere dagen gekend ...... :Cry:

tja, die had ik als eerste vervangen, is toch een van de eerste verdachten...

Rein
20/06/2010, 11:08
ik ook, hij zit er namelijk pas 2 weken (max. 200km) op.. Toen splinternieuw gemonteerd, hetzelfde nummer etc..

Frenske
20/06/2010, 20:16
poeh poeh, die lust ze dus rauw .... :loco:

LWB
20/06/2010, 20:21
bramen of zooi tussen de poelies?

Cor 944
20/06/2010, 21:40
vervangen door een exemplaar zonder tanden.