PDA

Bekijk Volledige Versie : [Project] 924 van Thijs



Pagina's : [1] 2

Thijsch
25/08/2013, 09:45
Hallo allemaal,

Sinds mei ben ik in het bezit van een 924 uit 1983. Deze leek in eerste instantie in goede conditie, maar dat bleek ietwat te optimistisch. Sindsdien ben ik (en een deel besteed ik uit) aan het sleutelen. Er is de afgelopen tijd al heel wat gebeurd, maar op dit moment ben ik aangekomen bij de grote uitgaven/klussen. Omdat ik jullie op de hoogte wil houden en wel wat tips kan gebruiken (zo technisch ben ik niet) heb ik dit project geopend.


1055510556105571055810554

Wat er al is gebeurd: (bijgewerkt 1 juni)

-Nieuwe koppeling geplaatst, geleidehuls, toplager
-Nieuwe verdeelkap/rotor
-Nieuw brandstof/lucht filter
-Afstellen CO
-Nieuwe APK tm 2015
-Motorsteun rechtsvoor vervangen
-Remleidingen opschuren en de tectiel zetten
-Distributieriem/v-snaar
-Bougies vervangen
-Nieuwe (2e hands) versnellingsbak, met ophangsteunen en rubbers (met dank aan Martin)
-Nieuwe schokbrekers achter
-Daglichten voor waterdicht gemaakt.
-Alle vloeistoffen verversen
-Waterpomp/thermostaat vervangen
-Uitlaat vervangen incl rubbers / ophangbeugels
-Aandrijfas vervangen voor een model met goede lagers
-Velgen laten stralen
-Opnieuw gebalanceerd
-Achterkant/zijpaneel laten uitdeuken
-Achterlichten waterdicht maken
-Motor gespoeld met forte
-klepstoters/nokkenas/smeerleiding vervangen
-Sierlijst voorruit vastzetten
-Bumper en paneel LV vervangen
-Kentekenplaat correct bevestigd
-Brandstofpomp vervangen pierburg
-Bougiekabels vervangen
-Bobine vervangen (beru zs115)
-Ontstekingsmodule vervangen
-Middendemper (nogmaals) vervangen
-Speakersvervangen door JBL GTO6428
-Deurstopper vervangen
-Voorkant en achterbumper gespoten, nieuw embleem geplaatst
-Extra set velgen, nieuwe banden, balanceren
-Interieur, matten, pookhoes, stoelen


Wat er nog moet gebeuren:

-Slotpennen achterbak vervangen
-Rubbers spiegels vervangen
-Koppelingskabel vervangen
-Ruitenwissers sproeipomp en rubbers vervangen
-Onderkant en wielkasten in verse tectyl zetten


Groet,
Thijs

ptol
25/08/2013, 09:53
Goed bezig en succes met de herstelwerkzaamheden. Mooie kleur ook voor een 924.

M.B.H.
25/08/2013, 16:28
Goed bezig dus,
Ik heb nog wel onderdelen genoeg om jou er van te voorzien thijs zo dat je hem rijdend kunt houden.

dopre
27/08/2013, 09:49
Veel succes

Groeten Dopre

Thijsch
06/09/2013, 15:34
Kleine update.

Vorige week woensdag bij Martin wat onderdelen opgehaald. Leuk om te zien dat hij zoveel onderdelen heeft liggen. Ik heb het volgende meegenomen:
-Motorsteun rechtsvoor
-Versnellingsbak
-Beugels en rubbers voor de versnellingsbak
-Sierstrip

De 924 wordt op dit moment gekeurd, als de APK erop zit kan 'ie weer 2 jaar verder. Hij vervalt pas in december maar dat kan geen kwaad.

De versnellingsbak heb ik laten doen en hangt er al onder. Volgende week kan ik 'm ophalen en zit er ook een nieuwe riem op, ik ben benieuwd hoe 'ie al zal rijden. Ik heb nog geen foto's, die zal ik volgende week maken. :)

M.B.H.
06/09/2013, 18:12
We zijn benieuwd mooi dat de bak er onder zit

Thijsch
12/09/2013, 22:23
Vandaag de 924 opgehaald! Is keurig door de APK gekomen, hoeft pas weer in september 2015. Waren 2 kleine dingetjes maar die zijn ter plaatse opgelost. De remleidingen hadden oppervlakkige roest, die is verwijderd en opnieuw in de tectyl gezet en verder ging de handrem niet goed genoeg los.

Vandaag was de eerste keer in anderhalf maand dat ik er in reed, nieuwe schokbrekers maken een groot verschil - auto voelt een stuk sportiever (stugger) aan. Nieuwe koppeling en bak doen het ook prima. Dat was niet de enige primeur, voor het eerst gebruik gemaakt van mijn plekje in de parkeergarage:
10623

M.B.H.
12/09/2013, 22:59
Dat ziet er goed uit .

ptol
13/09/2013, 07:55
Mooi man! Staat er ook goed bij zo in de parkeergarage; een echte Porsche. _O_

Thijsch
13/09/2013, 08:12
Haha ja, staat niet verkeerd hè?

De reden dat ik 'm weg heb gebracht was het schurende geluid als ie zijn vrij stond of ik de koppeling indrukte. Dat geluid is er helaas nog steeds. De koppeling en bak zijn vervangen, het enige waar ik het nog in kan zoeken is de as tussen de koppeling en de versnellingsbak. Ik denk dat de lagers daarin op zijn, en als 'ie rond begint te draaien komt daar het geluid vandaan.

Ik heb al even op internet gekeken maar ik kom die lagers nergens tegen. Heeft iemand enig idee waar ik die kan vinden? Of is het handiger om die hele as te vervangen?

Verder wil ik binnenkort de voorlichten eruit en opnieuw afkitten. Wat kan ik hier het beste voor gebruiken? Ik heb gelezen over emotech, Tremco en butylene X. En voor het verversen van de olie zoek ik nog de afdichting bij de plug, op internet kan ik ze alleen per 25 bestellen...

En op zoek naar een leuke uitlaat, middendemper er tussen uit. 8-)

jimfrey944
13/09/2013, 08:27
Hebben ze met de koppeling vervangen ook het prisaslager vervangen Dat is het lager waar je cardan ( midden aandrijf as ) je motor in gaat Deze maken als ze stuk zijn namelijk zon geluid

Lagers van de cardan zijn lastig te vervangen
Ik heb voor de middelste lagers een standaart lager gebruikt de buiten lager is nog gewoon tekoop

Maar ik denk niet dat dit de oplossing is in jou geval maar ik sluit het niet uit

De dop van je versnellingsbak bak is redelijk standaard kan me niet voorstellen dat je die niet kan vinden
Al bij alpo geprobeerd

Thijsch
13/09/2013, 09:30
Prisaslager is niet vervangen, maar wel aangewezen als mogelijke oorzaak. Heb even in mijn overzicht gekeken wat ik qua onderdelen heb aangeleverd:
Drukgroep, koppelingsplaat, druklager, toplager & geleidehuls, ophangsteunen/rubbers versnellingsbak en de bak zelf.

Ik ga een dezer dagen alpo bellen, kan ik daar gelijk de afdichting v/d olieplug bestellen. (bedoelde trouwens de motor, niet de bak) Als het enigszins te doen is vervang het liefst alle lagers, dan hoeft de as er niet weer onderuit voorlopig.

Thijsch
13/09/2013, 10:53
Ik heb al contact gehad met Alpo, zij hebben een aantal pdfjes opgestuurd zodat ik het precieze onderdeel kan benoemen. Ik kom er alleen zelf niet echt uit (weet niet precies waar ik tegen aan kijk)
10624

Is nummer 3 de prisaslager? Als ik die zou vervangen, welke andere nummers zijn slijtagegevoelig (verstandig om te vervangen)?
1062510626

jimfrey944
13/09/2013, 12:26
Prisaslager en top lager zijn in mijn ogen het zelfde
Je kan kijken of het geluid van voor of achter komt

M.B.H.
13/09/2013, 12:40
Prisaslager en top lager zijn het zelfde
ik heb nog wel een goede gebruikte hoofdas liggen ( central tube )
De lagers kun je wel bestellen ( heeft een klant van mij voor me gedaan ) die Kwamen uit engeland

Thijsch
13/09/2013, 13:08
Je hebt bericht Martin! Zal de volgende keer onder de auto hangen om de plek v/h geluid te achterhalen. Van wat ik weet zit het middenin, iets achter de pook.

fcam
13/09/2013, 16:55
Als je hier de juiste lijst kiest heb je alle tekeningen van je auto bij de hand; Porsche Originalteile Katalog - Originalteile & Literatur - Porsche Classic - Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG (http://www.porsche.com/germany/accessoriesandservices/classic/catalogue/originalpartscatalogue/)

Thijsch
14/09/2013, 11:37
Ah, deze: http://www.porsche.com/all/media/pdf/originalparts/en/E_924_85_KATALOG.pdf

Dank voor de tip.

Thijsch
25/09/2013, 15:34
Korte update. Ik heb een nagenoeg nieuwe uitlaat gekocht (midden + einddemper). Auto maakt sinds vorige week een erg zwaar geluid, ik heb er onder gelegen en kon verder niets vinden. Misschien dat er ergens een lek zit of hij niet goed aansluit. Uitlaat vervangen zat toch al in het plan, en hoewel ik een RVS had gewild kon ik via marktplaats voor een mooie prijs deze overnemen:
10669

Als de aandrijfas vervangen wordt kan deze er ook onder. 8-)

Ook heb ik de lampen RV waterdicht gemaakt.
10670

Het bleek dat er een klein stukje afgebroken knipperlicht in de rand zat, waardoor de nieuwe kap nooit goed heeft aangesloten. Roest tot gevolg... Waar vind ik zo'n reflector plaatje?

Edit: Het geluid van de aandrijfas komt vanonder de pook, richting halverwege. Het komt uit de aandrijfas. Heb met Martin een deal kunnen sluiten, ook dat komt goed. Langzaam maar zeker komt de bolide er wel. :)

Begin volgend jaar op zoek naar een spuitcabine, maar eerst een deukje uit de achterbumper halen.

jimfrey944
25/09/2013, 16:18
Reflector plaatje heb ik denk ik wel liggen pm maar even wat het je waard is

Thijsch
29/09/2013, 13:56
Zal ik doen.

Zojuist een stukje gereden, ik merk dat de auto wat apart schakelt. Met name in de achteruit hoor je dat de tandwielen niet goed aansluiten, het lijkt alsof hij niet volledig ontkoppelt.

Koppeling en bak zijn vervangen, mijn intuïtie zegt nu de koppelingskabel. Kan het zijn dat 'ie te lang is/versleten/uitgerekt waardoor 'ie niet volledig ontkoppelt?

Als ik de koppeling (pedaal) helemaal indruk wil de auto toch nog iets vooruit. Daarom verdenk ik eerder kabel dan dat de bak bijvoorbeeld niet goed synchroniseert of aangrijpt.

Ik heb dit topic gevonden http://community.924forum.nl/f16/924-1983-|-koppeling-probleem-18454/ ik zal het eens nameten.

Thijsch
01/10/2013, 10:16
Kabel was inderdaad verkeerd afgesteld, aangezien ik zelf geen gereedschap om handen had ben ik even langs VOF De Loods gereden (vlakbij). Goede service, vriendelijke mensen en een lekkere bak koffie. Kabel afgesteld en de koppeling komt een stuk sneller op. :)

Thijsch
05/10/2013, 12:10
Vanaf vandaag heb ik turbo velgen eronder zitten:
10731

Ik heb ze omgeruild met Murphy (zit kennelijk ook op dit forum), hij heeft mijn oude velgen/banden. De 'nieuwe' zijn behoorlijk gecorrodeerd, het plan is ze te stralen, zwart spuiten (misschien poedercoaten, ontlakken oid dat hangt er een beetje van af) en nieuwe naafkapjes op te duiken.

jimfrey944
05/10/2013, 15:00
Turbotjes staan altijd leuk
Probeer dan meteen de juiste naafkapjes te plaatsen met ring en klein logo

Thijsch
08/10/2013, 13:06
Ja inderdaad, grote logo is buiten proportie en verpest de velg naar mijn mening. Wat bedoel je precies met ring?

Zie nogal uiteenlopende prijzen, van 40 t/m 150 voor 4 van die dopjes. 150 is me wat te gortig, dan maar niet origineel.


10751

Zoiets als middenin links staat goed.

Jayke
08/10/2013, 13:25
Volgens mij is deze zoals het hoort: Radzierdeckel für Porsche 911 Turbo, 924 GT und 944 - Porsche Classic Online Shop (http://www.classicshop.porsche.com/pcos/924/Modell-924/Raeder-Bremsen/Radzierdeckel-fuer-Porsche-911-Turbo-924-GT-und-944.html) (wel heel duur bij Porsche rechtstreeks natuurlijk, 35 euro ps)

jimfrey944
08/10/2013, 19:11
Zo hoort hij te zijn
10753

captainfrasca
09/10/2013, 01:39
Is dat een velg van jou, Jim?

jimfrey944
09/10/2013, 08:41
Yep dat is mijn velg
Mooi gepolijst en zwart van binnen

jimfrey944
09/10/2013, 08:52
Zo zien ze er uit onder de auto

captainfrasca
09/10/2013, 11:18
wauw..... Ik heb weer wat te doen dus......

Thijsch
10/10/2013, 09:06
Dat gaat nog een vrij weekend kosten voordat ze er zo uit zien. ;)

jimfrey944
10/10/2013, 12:20
Uurtje of 10 met de polijst machine ;)

Thijsch
11/10/2013, 09:42
Dat kan er bij op het lijstje!

Verder merk ik dat de nieuwe versnellingsbak in zijn 2 en de achteruit elke rit wel 1 of 2x niet goed schakelt (lees: tandenknarsen). Ik heb nu een andere bak achterin liggen (de oude, die er eerst onder zat). In november ga ik langs Martin, eens kijken of we dat kunnen oplossen.

Ook heb de achterruit opnieuw gekit, het is bijna helemaal droog achter maar ik merk dat de sloten het afgelopen half jaar meer zijn gaan roesten. Die wil ik binnenkort vervangen, en mogelijk het rubber v/d achteruit en de sloten. Als de auto volgend jaar gespoten wordt wil ik eerst de vochtproblemen takkelen.

jel
11/10/2013, 21:53
Mooie foto Jim!

jimfrey944
12/10/2013, 07:15
Dat is een foto genomen voor het artikel van klassiek en techniek

Thijsch
21/10/2013, 17:13
Zojuist het een en ander besteld:
-Olie (Castrol high mileage)
-Koelvloeistof
-Remvloeistof
-Rubbers en de ophanging voor de uitlaat
-Thermostaat

Ook heb ik gisteren een nieuwe autoradio gekregen (met bluetooth, usb ed) voor mijn verjaardag.

Volgende week een andere aandrijfas ophalen bij Martin en dan kan er weer van alles gebeuren. :)

Ik zou nog zulke spatlappen willen: http://community.924forum.nl/f37/aangeboden-porsche-924-spatlappen-19206/?langid=2

Ik kom ze alleen nooit tegen op marktplaats, zijn ze zo schaars?

jimfrey944
21/10/2013, 18:14
Ze zijn idd redelijk zeldzaam geworden
Ik moet even zoeken maar ik heb volgens mij nog wel een set liggen
Deze moet je er wel op kitten want de boutjes zijn er af
Maar dat kan prima
Geef maar in een pb aan wat je er voor over zou hebben

zeno
21/10/2013, 19:52
Op markplaats staan der.
≥ Wielkast verbreders porsche 924 - Porsche-onderdelen - Marktplaats.nl (http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/porsche-onderdelen/m724713218-wielkast-verbreders-porsche-924.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr)

Thijsch
23/10/2013, 08:52
Bedankt heren, ze zijn er dus toch. Jim, ik laat het je binnenkort even weten. Ik richt me nog even op het technische stuk.

Ook een waterpomp besteld. De huidige is nog goed, maar icm met een nieuwe thermostaat blijft de motor weer mooi op temperatuur dacht ik zo. :s)

Thijsch
24/10/2013, 12:44
Zijn de naafkappen van een teledial velg even groot als die van de turbo velg? (4 gaats)

924turbo2
26/10/2013, 20:16
ja

jimfrey944
26/10/2013, 23:46
Dan hebben we het wel over de orginele 5 gaats teledail
De 4 gaats ats teledail heeft een ander maat

Thijsch
16/11/2013, 19:47
Het is een tijdje stil geweest maar er is weer van alles gebeurd (ik heb alleen geen foto's).

Begin november heb ik een aandrijfas opgehaald bij Martin, deze hangt er nu onder. Wat een verschil, de auto is een stuk stiller en de oude as was echt aan z'n einde. Als je 'm draait klinkt het alsof je ijsblokjes vermaalt.

Ook hangt de nieuwe uitlaat eronder, je kunt weer iets horen boven de 3000 toeren. :P Verder is de motor schoongespoeld en zit er nieuwe castrol olie in, koelvloeistof, remvloeistof ook - in combinatie met nieuwe waterpomp/thermostaat/v-snaar.

Er zijn 3 dingen die mij opvallen.
-De oliedruk is lager dan voorheen. Er zit nu 15w40 in, niets anders dan voorheen. Koude start 5 bar, rijdend gaat 'ie niet (echt) hoger dan 3 bar. Stationair rond de 1.
-Het schakelen in de achteruit levert nog steeds tandgeknars op. Ik ben hierin ten einde raad want zowat de hele aandrijflijn is ondertussen vervangen. Heeft iemand enig idee?
-Als ik in de koppeling indruk hoor ik nog steeds zachtjes geratel.

Ik schakel achteruit van stilstand. Bakolie is in september ververst, nieuwe koppeling, kabel afgesteld, aandrijfas, en de bak vervangen. Toch gaat het niet weg. Alle lagers zijn naar mijn weten goed en stationaire loopt ie wel stil.

Hoeveel kwaad kan het dat ie tandenknarst? Goed zal het niet zijn, maar betekent dit dat ik op den duur helemaal niet meer achteruit kan?

Naast bovenstaande 'problemen' (lees: uitdagingen) erg tevreden over hoe het machinetje nu rijdt. Gaat als een kanon op de snelweg. :P Volgende week gaat 'ie naar een schadeherstel bedrijf voor 2 deukjes in de achterbumper, en een deuk in het zijpaneel. Ook worden de velgen gestraald. Ik zal voor en na foto's maken!

powerflux
17/11/2013, 08:13
-Het schakelen in de achteruit levert nog steeds tandgeknars op. Ik ben hierin ten einde raad want zowat de hele aandrijflijn is ondertussen vervangen. Heeft iemand enig idee?
-Als ik in de koppeling indruk hoor ik nog steeds zachtjes geratel.

Ik schakel achteruit van stilstand. Bakolie is in september ververst, nieuwe koppeling, kabel afgesteld, aandrijfas, en de bak vervangen. Toch gaat het niet weg. Alle lagers zijn naar mijn weten goed en stationaire loopt ie wel stil.

Heb je de toplager in het vliegwiel ook vervangen? Als deze niet soepel loopt, of zelfs vast zit, dan kan het zijn dat de aandrijfas altijd wil meedraaien met de motor; of je ontkoppelt of niet. Wanneer de bak in een versnelling staat is er genoeg speling om niet te gaan rollen, maar in de vrij krijgt de toplager de bak intern toch in beweging en krijg je dus tandengeknars als je vervolgens de achteruit kiest.

Thijsch
17/11/2013, 11:56
Ja ik heb deze van parts-wise besteld eind mei:

93110211100
Toplager koppeling 911/964 (89), 924 (76-88), 944 (82-91), 968 (92-95), 993RS Clubsport (94-98), 996GT3 (99-05), 997GT3 (07 - 11), 997Turbo/GT2


Ik dacht zelf ook richting vliegwiel. Het kan niet anders of het zit hem in de bewegende delen. Ik ga de koppelingskabel nog een keer nakijken om te zien of 'ie volledig ontkoppelt. Maar volgens jouw theorie, zou de bak moeten knarsen bij alle versnellingen? Dat doet 'ie niet namelijk, alleen achteruit.

powerflux
17/11/2013, 12:12
Ja ik heb deze van parts-wise besteld eind mei:


Ik dacht zelf ook richting vliegwiel. Het kan niet anders of het zit hem in de bewegende delen. Ik ga de koppelingskabel nog een keer nakijken om te zien of 'ie volledig ontkoppelt. Maar volgens jouw theorie, zou de bak moeten knarsen bij alle versnellingen? Dat doet 'ie niet namelijk, alleen achteruit.


Nee, de andere versnellingen zijn gesynchroniseerd. Deze kunnen dus snelheidsverschillen opvangen. Dat is ook waarom je niet meer hoeft te 'double clutchen' zoals in een oude Jeep. De achteruit is AFAIK niet gesynchroniseerd en dat is waarom je wél stil moet staan voor je in de achteruit kan.

Wat je wel kunt hebben is dat hij lastig in de 1 of 2 wil gaan bij met name terugschakelen. Check maar of hij volledig ontkoppelt.

Thijsch
18/11/2013, 08:48
Dat staat mij ook bij nu je het zegt, we blijven leren. :) Als ik in de achteruit moet, stop ik volledig, laat ik de koppeling los in neutraal, vervolgens weer in en dan in de achteruit. Ik blijf er mee bezig!

Ik breng de 924 zo weg naar schadeherstel bedrijf, zal zo foto's posten van de schades die gerepareerd worden.

Thijsch
18/11/2013, 11:24
109101091110912

De hele achterkant wordt strak gemaakt en de panelen moeten binnenkort weer mooi aansluiten. Ook worden de velgen gestraald en gepoedercoat. Het is even slikken maar ik ben heel benieuwd hoe het eruit gaat zien.

Over het achteruit rijden, als ik het pedaal helemaal (volledig tot op de grond) indruk gaat ie probleemloos in z'n achteruit. Ik verdenk toch de kabel, die binnenkort maar weer nakijken en desnoods vervangen.

jimfrey944
18/11/2013, 16:41
je kan de velgen ook poetsen dat kan je zelf ziet er echt heel gaaf uit en is orgineel
verder respect voor wat je gaat laten doen heb je straks veel plezier van weet ik zeker

Thijsch
18/11/2013, 16:49
Dat heb ik overwogen, zeker na het zien van jouw foto's. Maar ze zijn behoorlijk geoxideerd en ik dacht dat dat niet zou werken. Rechtsachter zelfs zo erg dat de band lucht lekt op de naad en elke week leeg loopt. :P Alleen nog één naafkapje om het af te maken. Heb je die toevallig liggen?

jimfrey944
18/11/2013, 21:06
Moet ik even kijken heb je nog de orginele met klein logo en randje ?

Thijsch
19/11/2013, 08:55
Ja dezelfde als op jouw velg zit.

Trouwens, moet de CO opnieuw worden afgesteld nu de motor gespoeld is?

Thijsch
03/12/2013, 12:10
Vandaag de P opgehaald en daarna door naar de loods omdat ik de klepspeling wilde laten controleren (klonk te groot).

Schade is perfect hersteld:
1094810949

Klepdeksel eraf en rond gedraaid:
10950

2e inlaat nok is erg afgesleten (andere nokken vertonen ook 'wat' slijtage maar dat valt te verwachten). Dat was even schrikken want daar had ik niet op gerekend. Laatste keer dat de deksel eraf was in mei en toen is me niets opgevallen. Het lijkt me niet dat dit komt van de ~3500km komt die ik heb gereden, maar al langer speelt. Oorzaak is gissen maar ik denk dat de kleppen ooit verkeerd zijn gesteld en daar lang mee is rond gereden.

Hoe dan ook, op zoek naar een goede cilinderkop. Vlakken, koppakking en opnieuw stellen. 't Is even slikken...

-Bassie-
03/12/2013, 12:51
Waarom niet een goede nokkenas zoeken en een smeerleiding en klepstoters.
Hier zit waarschijnlijk ook het probleem.

Bij te ruime kleppen hoor je ze tijken de te strak gesteld heb je compressie verlies en kans op verbranden kleppen.

Thijsch
03/12/2013, 13:13
Ik wist niet dat dat kon. Als ik je goed begrijp kan er dus een andere nokkenas in dezelfde cilinderkop? Ik dacht dat die 2 'gematch' waren als het ware.

M.B.H.
03/12/2013, 18:10
Ik wist niet dat dat kon. Als ik je goed begrijp kan er dus een andere nokkenas in dezelfde cilinderkop? Ik dacht dat die 2 'gematch' waren als het ware.
Ja dat kan zeker.

Patrick86c
04/12/2013, 20:37
Je kan de nokkenas altijd vervangen door een originele of een wat scherpere exemplaar.

Thijsch
05/12/2013, 10:24
Oké, bedankt! Weer wat geleerd. :)

Voordelen cilinderkop vervangen:
-komende 30 jaar geen koppakking vervangen
-zekerheid dat het niet opnieuw gebeurt met een andere nokkenas
-goede kleppen (ga ik even van uit)

Nadelen
-Kosten?
-slijtage

Alleen nokkenas en toebehoren zou misschien schelen in kosten. Heb op internet (en hier) rondgekeken en er is heel wat mogelijk. Sneller hoeft niet, als het maar zo gebeurt dat ik er nog heel wat kilometers plezier van kan hebben. Ik kan niet vinden wat de klepstoters ong moeten kosten, enig idee?

Ik probeer uit te zoeken wat qua prijs/rendement het meest wijze is. Hulp is welkom want jullie kunnen dat beter inschatten dan ik.

Smeerleiding sproeit mooi en oliepomp lijkt goed, maar voor de zekerheid zal ik de laatste nog nakijken.

-Bassie-
05/12/2013, 15:42
denk toch dat het in je smeerleiding zit,
deze wil nog wel is scheuren.

en maar ga je er een nieuwe cilinderkop monteren?
gezien je het hebt over goede kleppen.

924turbo2
05/12/2013, 16:06
nieuwe cilinderkop is niet meer verkrijgbaar.

andere gebruikte cilinderkop is ook rond de 30 jaar oud, dus dan kan je net zou goed je huidige kop aanpakken.

Thijsch
08/12/2013, 19:20
Ik dacht op zoek te gaan naar een goede kop of er een te laten reviseren.

Maar ik vind het wel goed voor nu en ga op zoek naar een nokkenas, smeerleiding en klepstoters. (zoals Bas zei) :P

Ga ook nog terug naar de schadeherstel, er zit behoorlijk wat kleurverschil in (lijkt meer zilver dan platina) en er zit een aparte plek op de achterbumper. Het heeft genoeg gekost, dan verwacht ik ook goed werk. Zal een foto uploaden, 't is alleen niet zo'n beste.
10980

jimfrey944
08/12/2013, 19:38
Dat is idd een heel verschil

ptol
08/12/2013, 19:52
Das niet netjes gedaan nee, daar blijf je je aan storen. Kleurverschil hou je altijd wel, maar ze hebben gewoon het deel gespoten zonder uit te waaieren op het deel ernaast.

Thijsch
28/12/2013, 13:25
Bij de spuiter geweest, ze erkennen wel dat er verschil in zit ('een beetje, maar dat houd je altijd wel') maar gaan er verder niets aan doen. Ik kan me er niet in vinden, maar het is grijs gedaan (dure les) dus ik heb ook geen voet om op te staan.

Er is de afgelopen tijd niet veel gebeurd, maar daar komt weer verandering in.
Ik heb via ebay deze Porsche 924 944 Rear Tailgate Bumper Replacement Decal Sticker | eBay (http://www.ebay.com/itm/160776065128?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649) sticker voor op de achterkant. Ook heb ik afgelopen week een nokkenas, klepstoters en smeerleiding uit steenwijk ontvangen. Dit komt er a.s. maandag in. Ik hoop dat daarmee de oliedruk ook stijgt, anders is misschien de pomp toch aan de beurt. Ik dacht even de aanleiding te hebben gevonden, een verkeerde thermostaat maar dat was niet het geval. Het is er een 1 die volledig open is op 84c (origineel 83), maar twijfelde of er een 87 in zat.

Voor de komende tijd:

interieur
-Pookhoes vervangen
-Pookknop vastzetten / vervangen
-mattenset
-instaplijsten

exterieur
-op zoek naar bumper / scherm linksvoor in lm8u
-Ruitenwissers vervangen
-Ruitenwissersproeipomp vervangen
-Sierlijst voorruit vastzetten

Tot zover 8-)

Thijsch
28/12/2013, 15:13
11050

Wilde nog wat beeldmateriaal toe voegen maar te laat om mijn bericht te wijzigen.

Thijsch
30/12/2013, 18:25
De porsche is vandaag een dagje bij de loods geweest. De nieuwe nokkenas zit erin en de motor spint zoals het hoort.

Oude nokkenas met beschadigde nok:
11052

Beschadigde klepstoters, 4 van de 8 zagen er nog 'redelijk' uit gezien de km stand, rest is beroerder aan toe.
11053

En na een korte rit door de regen weer droog in de garage.
11054

Hoe dit ooit zover heeft kunnen komen blijft mij een raadsel, zoiets blijft niet onopgemerkt lijkt me.

Thijsch
10/02/2014, 10:29
Afgelopen weekend met de P naar Luxemburg geweest, geen enkel mankement en nauwelijks olieverbruik. Door de ardennen op een lege snelweg flink het gaspedaal ingedrukt, wat een genot om hierin te rijden. 8-) 30 jaar oud maar ligt als een blok op de weg.

ptol
10/02/2014, 12:30
Lekker hè! *)

Thijsch
19/02/2014, 15:21
De P staat vanaf 1 maart op straat in plaats van in de parkeergarage. Ik heb een nieuwe parkeervergunning en het scheelt jaarlijks 720 euro, dat stop ik liever in onderhoud. :P Nu wil ik een ademende hoes kopen, slotbouten (wordt een opgave) en ben ik aan het kijken wat mogelijk is om het stuur eruit te halen als 'ie geparkeerd staat.

Nu zag ik op internet dit: NL Power - Quick Release Sport Stuur Naaf Adapter (http://www.nlpower.com/Producten/Productdetails/tabid/64/ProductID/33865/CategoryID/179/Quick-Release-Sport-Stuur-Adapter/Default.aspx)

Past zoiets ook in de 924? Ik heb er zo'n stuur in zitten:
http://community.924forum.nl/images/imported/2014/02/ca7e9cf9a4efbd203166c8d9fd266bb6-1.jpg

Gevoel en verstand zitten qua op straat parkeren niet helemaal op 1 lijn, maarja het moet allemaal wel een beetje betaalbaar blijven.

jimfrey944
19/02/2014, 17:49
Ik denk dat je erg ver gaat om het stuur er uit te halen
Een 924 is natuurlijk niet zo veel waard en is te opvallend om verkocht te worden
Maar goed als jij er een beter gevoel bij heb zal ik het zeker doen
Met datsoort systemen komt je stuur vaak een stuk naar voor
Je moet even weten hoeveel tanden het stuur is en de dikte van de as en dan zijn er wel oplossingen voor

fcam
19/02/2014, 21:06
Heb mijn opvallend rode 924S nu al ruim 4 jaar afwisselend in een volkswijk in Arnhem en een rustige woonwijk een nabijgelegen dorp aan de straat staan. Net zoals Jim denk ik niet dat diefstal een groot gevaar is, heb zelf wel eens angstige gedachten over vandalisme of joyriding. In mijn slechtste buien zie ik een groepje opgeschoten jongens voor me die mijn auto gaan bekrassen of het onzalige idee hebben om er een stukje in te gaan rijden. Ik heb geen extra maatregelen genomen behalve een opzet stuurslot dat ik altijd gebruik in de stad. Ik weet dat het niet veel voorstelt maar kan net wat extra vertraging geven waardoor de jongens aan mijn auto voorbij lopen.
Daarnaast heb ik mijn auto goed verzekerd. Ik denk dat dat het beste is wat je kunt doen. Je auto laten taxeren en WA casco verzekeren. Gaat het mis dan is de taxatie waarde het uitgangspunt en niet de veel lagere dagwaarde.
Het idee van het stuur lijkt me omslachtig, je zou het stuurslot als alternatief kunnen overwegen. Een hoes lijkt me persoonlijk ook teveel de aandacht trekken. Die zou je zo kwijt kunnen zijn en als ze dan toch bezig zijn weet je het maar nooit. Een schakelaar op je min pool van de accu is ook een idee, dan komen ze er niet snel mee weg. Moet je wel steeds de kap openen...

remytjuh1994
19/02/2014, 23:06
Opgaand op dat laatste idee, een relaistje tussen de minpool met een schakelaartje onder het dashboard of in je dashboard kastje. Of redelijk makkelijk te fiksen, een alarm inbouwen. Als deze er al niet in zit natuurlijk!
Gr. Remy

jimfrey944
20/02/2014, 05:07
Een relai is niet aan te raden die geeft niet genoeg spanning door
Die minpool schakelaar is idd een goed ide
Ik had een minpool schakelaar op mijn 944 de kabel had ik verlengt en naar binnen gebracht en onder het dachboard geplaatst in het handschoenebakje

Thijsch
20/02/2014, 16:23
Bedoel je zoiets jim? Massa schakelaar 12-24 volt 100 A | Accuweb.nl (http://accuweb.nl/accu-toebehoren/massa-schakelaars/massa-schakelaar-12-24-volt-100-a/)

Bedankt voor de bruikbare tips heren, het relativeert alles weer een beetje. Volledig casco valt zo te zien best mee (zit bij TVM) en scheelt een boel zorgen. 't Is overal erg krap en als ik zie hoe belabberd mensen inparkeren had ik even het idee dat er elke 5 minuten een deuk in zou worden gereden. *)

jimfrey944
20/02/2014, 18:01
Ja precies die ;)

fcam
20/02/2014, 18:46
Informeer voor je verzekering ook even bij AFIC | Financieringen, verzekeringen, advies (http://www.afic.nl) Dit bedrijf wordt o.a. gerund door iemand van het Porsche forum. Snelle reactie bij vragen en een prima premie.

Thijsch
19/03/2014, 19:21
Om nog even te reageren op de AFIC verzekering, dat ziet er niet verkeerd uit. 225 voor volledig casco, maar met een behoorlijk eigen risico. Dat ligt bij TVM een stuk lager, en zo ook de premie.

Een praktische vraag voor de 29e, ik heb een nieuwe pierburg pomp liggen, welke type kan ik niet achterhalen . Mijn 924 rijdt op dit moment prima dus ik weet niet of mijn in-tank pomp nog werkt (denk het niet gezien ouderdom) . Heeft het nu nut om de in-tank pomp te vervangen voor een filter? Het hangt er even vanaf hoeveel tijd zoiets zou kosten, het moet wel in de planning passen voor de sleuteldag veronderstel ik.

Naar aanleiding van dit topic: http://community.924forum.nl/f24/intank-pomp-vervangen-voor-een-filter-26831/

M.B.H.
20/03/2014, 22:03
Om nog even te reageren op de AFIC verzekering, dat ziet er niet verkeerd uit. 225 voor volledig casco, maar met een behoorlijk eigen risico. Dat ligt bij TVM een stuk lager, en zo ook de premie.

Een praktische vraag voor de 29e, ik heb een nieuwe pierburg pomp liggen, welke type kan ik niet achterhalen . Mijn 924 rijdt op dit moment prima dus ik weet niet of mijn in-tank pomp nog werkt (denk het niet gezien ouderdom) . Heeft het nu nut om de in-tank pomp te vervangen voor een filter? Het hangt er even vanaf hoeveel tijd zoiets zou kosten, het moet wel in de planning passen voor de sleuteldag veronderstel ik.

Naar aanleiding van dit topic: http://community.924forum.nl/f24/intank-pomp-vervangen-voor-een-filter-26831/

Dan moet je tank helemaal leeg om een filter te plaatsen IPV pomp kost iets meer tijd maar het aftappen kun je met de brandstof pomp doen
moet je niet te veel benz. in de tank hebben want je moet het tijdelijk ook even opslaan.

Thijsch
22/03/2014, 18:13
Oké een duidelijk verhaal. Ik heb de onderdelen in huis (met dank aan alpo) en ze gaan volgende week mee richting steenwijk. 8-)

Was voor filter + pakking + stuk slang totaal ong 50 euro kwijt, goedkoper dan een nieuwe pomp.

Thijsch
12/04/2014, 21:06
Gister en vandaag voor het eerst sinds de sleuteldag weer met de 924 gereden.

Begon gisterochtend goed... de uitlaat bungelde (de band v/d einddemper was weer losgetrild) en de auto liep niet goed (knal uit de uitlaat). Voorzichtig naar de loods gereden en daar de uitlaat opnieuw laten vastzetten en de route vervolgd. Naar mate de 924 warm was, liep 'ie ook weer prima. Vandaag was een ander verhaal, na 800 meter viel 'ie uit en stond ik stil langs de weg. :(

ANWB is geweest en heeft eigenlijk niets vervangen, maar een aantal verbindingen van de bobine, hallgever en ontstekingsmodule doorgemeten. Deze wisselden nogal en er kwam te weinig vonk. Lucht/benzine staan goed, maar onvoldoende vonk zorgde ervoor dat de ingespoten benzine niet ontbrandde. Na wat contactspray en schoonmaken liep de 924 weer als een zonnetje. *)

Nu wil ik in ieder geval bougiekabels (en evt bobine) vervangen, en de bekabeling/aarde van de ontstekingsmodule nazien om stilvallen te voorkomen.

Hoe 'snel' gaat de benzine eigenlijk in de olie? Ik heb ong 3 of 4x geprobeerd door te starten, pruttelde wel wat maar sloeg niet aan en de startmotor hoefde ook niet stuk. Nadien nog aantal korte keren met anwb. Ik weet niet of ik nu ook de olie moet vervangen of dat het onnodig is?

Had er op het moment zelf niet bij stil gestaan dat ie misschien zou verzuipen. Ik ben daarna naar huis gereden (100km) en dat ging prima, en ook wel enkele keren doorgetrokken tot hoog in de toeren. Maak ik me druk om niets of zie ik iets over het hoofd?

jimfrey944
12/04/2014, 22:44
Dat met de benzine is voor als je echt lang probeert dit is in mijn ogen maar kort
Geen zorgen ;)

Thijsch
13/04/2014, 12:00
Dank je jim, de ervaring komt met de jaren (of pech-gevallen) laat ik maar zeggen. :P

Thijsch
16/04/2014, 16:27
Een korte update
Eerder deze week trof ik de P zo aan
11585

Wat mensen hier wel niet doen voor een parkeerplek... verre van fatsoenlijk. Gelukkig hoefde ik niet weg.

11587
Hoe gaat de ruiterwisserarm los? Ik kon aan de onderkant geen schroefjes meer vinden, maar beweging zat er nog niet in. Ik wil ze van een nieuwe laagje verf voorzien.

11588
De auto start niet op dit moment. Er is lucht, benzine maar ik weet niet of er voldoende vonk is. Is het normaal dat de bougiekabels zo makkelijk los gaan? Met name de eerste trek je er zo uit. Ik vind het maar vreemd, want afgelopen zaterdag (eenmaal gestart) liep de auto als een zonnetje. Ook hoge toeren gaan prima, en hij viel niet uit. Zie op de foto wel dat het blok behoorlijk zweet, maar niet op een specifieke plek. Binnenkort maar eens schoonmaken en afwachten waar er olie verschijnt (verbruik valt mee).

Als ik de auto start gaat de startmotor rond en brandstofpomp hoor ik ook, maar lopen doet 'ie niet. Andere bougiekabels zijn onderweg, maar wat kan ik nog meer doen? Ik heb vanmiddag massapunt v/d accu schoongemaakt en die van de ontstekingsmodule, maar dat maakte geen verschil.

En de onderdelen voor de spuiter. De frontplaat wordt ook nog meegespoten ivm steenslag. Dat gaat er fraai uitzien. *) alpo heeft mij reeds voorzien van wat rubbers her en der. Hoop de auto snel weer rijdend te hebben, anders loopt het spuiten wat vertraging op.
11586

ptol
16/04/2014, 16:39
Goed bezig! Heb je die eigenaar aangesproken op zijn parkeergedrag? :)

Thijsch
16/04/2014, 16:45
Keurig briefje achtergelaten, fietste er vanmiddag langs en toen reed er iemand tegenaan tijdens het inparkeren. Gelukkig zachtjes en tegen die rubberen dingen op de bumper, maar het is ramp hier. :P

Hoop dat ik er na het spuiten nog een tijdje van mag genieten. :(

ptol
16/04/2014, 19:37
Ik word daar ook altijd zo moe van, van dat soort mensen...

Daan_924
17/04/2014, 11:13
De ruitenwisserarm gaat er normaal zo vanaf, na het afdekdopje, en de topmoer te verwijderen.
Wel kan het zijn dat de tandjes wat klemmen, of dat de veer die de arm naar beneden houdt, ook het voetje schuin/ naar beneden trekt, en zo voor meer weerstand zorgt. Een platte schroevendraaier, zo dicht mogelijk bij het voetje, als hefboom bood mij de oplossing.

De bougiekabels kan ik (in mijn geval) eerst zachtjes vastzetten, maar hebben nog een extra duwtje nodig om er helemaal op te zitten.

i.v.m. het parkeren: misschien een losse buitenband voor de auto zetten om schade te voorkomen?

jimfrey944
17/04/2014, 11:37
De ruitenwisser in de schoonmaak stand zetten voor je hem er af haalt dus recht omhoog
Dan haal je de druk van de veer en kan je hem er zo afhalen

Thijsch
17/04/2014, 15:56
Dank voor de tips, was dus wat te voorzichtig. :P

Ik zet de accu nog even op de lader, wie weet maakt dat verschil. Ik bedacht mij gisteren dat als de dynamo stuk is, de accu leeg is geraakt en de motor daardoor zomaar kan stilvallen tijdens het rijden. Aan de andere kant, dat zou ik wel eerder hebben gemerkt denk ik.

Of is het toch de bobine.... als die niet genoeg levert tijdens het starten en op de andere stand onvoldoende tijdens het rijden gaat de ontsteking ook gekke dingen. Is er trouwens een manier om de ontstekingsmodule te testen? Of is die op basis van mijn verhaal niet verdacht?

Wil graag dingen uitsluiten maar mijn multimeter ligt helaas een 100km verderop. Blijf het gek vinden dat de motor keurig rond gaat maar starten niet wil lukken. Aankomend weekend maar verder sleutelen.

Thijsch
19/04/2014, 12:01
Stapje dichterbij de, van wat ik hoop, oplossing:

-Onstekingsmodule geeft signaal af.
-Spanning voor en naar de bobine is OK
-Vonk na de bobine en bij bougies is erg klein (de bougiekabes zijn nog in orde)

Nieuwe Beru bobine besteld, volgende week in huis, monteren en hopelijk aanslaan. 8-)

ptol
19/04/2014, 17:25
Ik duim met je mee!

M.B.H.
19/04/2014, 18:32
Dat zou heel goed de oplossing kunnen zijn ik had er laatst 1 met een bobine die doorslaat aan twee kanten gevolg bijna geen vonk

Thijsch
27/04/2014, 15:50
De bobine vervangen voor een beru zs115 (met voorschakelweerstand) en ik heb nog aantal verbindingen schoongemaakt, helaas geen resultaat. Omdat ik er zelf niet uit kwam en de P niet van gedachten wilde veranderen is ze vrijdag afgevoerd op de ambulance.
11628
Staat nu bij de Loods in den dolder, en morgen weten we hopelijk meer. 8-) Ik vermoed het ontstekingskastje of ergens een kabelbreuk (maar zonder multimeter blijft het bij vermoeden).

M.B.H.
27/04/2014, 21:11
Dat ziijn geen goede berichten thijs
Ik denk dat als je geen meet gereedschap hebt ook zo niet uit komt.
Meten is weten en zelfs dan kun je nog voor verassende dingen komen
Bv jij denkt aan 1 onderdeel maar het kunne er ook 2 O f 3 zijn die het niet of net niet goed doen wat ze moeten doen.

jimfrey944
27/04/2014, 22:12
Ik wou nog posten de bobine is het. Meest nutteloos vervangen onderdeel ter wereld deze zijn intern nooit stuk tenzij ze olie lekken

M.B.H.
28/04/2014, 16:43
Ik wou nog posten de bobine is het. Meest nutteloos vervangen onderdeel ter wereld deze zijn intern nooit stuk tenzij ze olie lekken
Ik heb mee gemaakt dat ze doorslaan.

Thijsch
02/05/2014, 10:09
De P is ondertussen weer rijdend. *) Afgelopen woensdagavond op stel en sprong een ander ontstekingskastje opgehaald bij Martin, donderdagochtend erin en hup - starten & lopen!

Daarna volgeladen met bumpers en het zijscherm en op naar de spuiter. De P staat er ondertussen zo bij:

11654
Achterkant ziet er factory fresh uit :P

11655
Er zit een klein scheurtje in de frontplaat. Daar waar het zijscherm met het boutje vastzit aan de frontplaat. Dit wordt gelast. Ook wat roest onder het rubber van de koplamp. Vermoed dat slecht is gerepareerd (of niet), aangezien de oude bumper op deze plek ook een aantal beschadigingen had.

11656
Bekende plek... Gelukkig er op tijd bij. Het is alleen oppervlakkig.

11657

Vers geschuurd
11658

Oude scherm had in de punt al een deukje, en heeft een extra deuk opgelopen bij het demonteren. Zat vast met een een hele berg kit. Hier komt de rode die ik van Jimfrey heb overgenomen van pas.
11659

De boutjes van het rubber op de achterbumper zijn op 1 na allemaal afgebroken! :') Ik heb nog geen idee hoe ik deze weer ga monteren, iemand ideeën? De originele constructie is niet erg praktisch. Ook twijfel ik of ik het embleem wil bijwerken, zoals 'ie er nu uitziet is het juist een teken dat de auto 31 jaar oud is.
11660

Volgende week wordt het gespoten en dan weer monteren!

M.B.H.
02/05/2014, 14:49
goed bezig thijs ik zou een nieuw schildje er op zetten.

ptol
02/05/2014, 15:54
Zou ik zeker doen ja! Is 'ie weer als nieuw dalijk. En dan veel foto's aub :)

Thijsch
03/05/2014, 12:30
Dat zal ik zeker doen, heb er zin in. *)

Ik heb een aantal vragen:
-Heeft iemand ideeën over het bevestigen van de rubberen strip aan de achterbumper? Alternatieven voor de normale constructie?
-Welk wattage gaat er in de dagverlichting/knipperlichten en welke maat is dit? Ik heb 4watt lampjes in maat BA9s liggen.

En Martin, heb je nog een mooi schildje liggen? En goede boutjes voor de strip achter? Zo ja stuur ik even een prive bericht met een lijstje voor wat klein grut.

fcam
03/05/2014, 12:44
ik heb de plaatjes met draadeindjes die de rubber strip op de bumper vasthouden ooit zelf gemaakt. Even prutsen maar wel een roestvrije oplossing:

Oude strips markeren op rubber strip, strip uitbuigen en draadeinden met plaatjes uitschuiven.
Nieuwe: bij Karwei rvs draadeinde gekocht en plaatjes van rvs plaat geknipt van wat ik nog had staan (was 0,8 mm. dik eigenlijk net te dun > 1 mm. is beter). Gaten geboord en draad getapt, net genoeg om de op lengte gezaagde draad stukjes in te kunnen draaien. Met hardsoldeer vast gezet.
Nieuwe draadstukjes ingeschoven en strip aangedrukt. Bij plaatsen rubber op bumper niet te strak aandraaien want hardsoldeer kan niet zoveel hebben (ik draaide er eentje los, met wat dikker plaat wat meer sterkte). Uiteraard met rvs moertjes en ringen vastgezet.
Succes!

Thijsch
03/05/2014, 23:19
Dat is een mooie tip, heeft me aan het denken gezet en heb nu slagmoeren gevonden. Lijkt mij bij uitstek geschikt:
11662

Slagmoer met weershaakjes, wat zich in het rubber v/d strip vastgrijpt. Origineel zijn de bouten m6, voor de zekerheid m5 en m6 proberen. Aan de slagmoer zit zo'n omhulsel waardoor het misschien niet in het gat in de bumper past en niet volledig aangrijpt in de strip. Het is nog even puzzelen.

Thijsch
17/05/2014, 17:14
Voorproefje van hoe 'ie er bij staat.

11720

Ik moet nog 2 schroeven van het zijscherm vastzetten maar hoe is mij een raadsel. Een is in de punt (bij het koplamprubber), de andere rechts v/h voorwiel. Er zit een gat in de body, een gat in het paneel maar hoe die wel 2 met elkaar verbonden moeten worden? Iemand die het weet? Het ene gat is horizontaal en het andere verticaal.
11721

jimfrey944
17/05/2014, 17:25
Bij de koplamp het rubber er uit en dan met een dikke houdfret achtige bout/schroef
Die onderste hoord gewoon aan te sluiten onder mischien is je boddy iets verbogen op dat punt of moet je met meer lef het voorscherm naar binnen drukken

Thijsch
17/05/2014, 17:45
Ik denk het laatste, dat had ik even nodig. Voor een 2e scherm bij je aankloppen is niet de bedoeling. :P

Thijsch
26/05/2014, 14:45
Ondertussen met een goedzittend scherm en gescheurde middendemper (en alweer vervangen) er al 500km opzitten.

Een volledige polijst/klei beurt zit nog in de planning, spiegels spuiten en wat interieur dingetjes. Verder vooral rijden en genieten!

M.B.H.
26/05/2014, 16:26
Mooi man dat is ook de bedoeling toch

ptol
26/05/2014, 19:35
Foto's?

Thijsch
27/05/2014, 08:55
Hoop ik a.s. weekend te maken, ben nog in afwachting van het neue embleem!

M.B.H.
28/05/2014, 22:37
We zijn bennieuwd naar het eind resultaat

Thijsch
01/06/2014, 18:22
Oude en nieuwe embleem, ik wist vooraf niet dat er zo'n verschil in zou zitten.
11767

Met veel gedoe de pakking er omheen gekregen maar die is alweer eigenwijs. Hoop dat het rubber zich een beetje gaat zetten en het dan wat makkelijker gaat.
11770

Te Rotterdam
11768

11769

Voor
11774

En na!
11771
11772
11773
924 sticker, voor 8 euro van eBay en staat 'm goed.

Afgelopen week ook de bougiekabels even vervangen, die lagen toch maar op de plank.

Verder ben ik bezig met het interieur en is er nog 1 plekje op de lak waar iets mee moet gebeuren (bij rechter spiegel). In de zomer wil ik de achterbumper nogmaals loshalen om die strip beter te bevestigen, het ziet er van dicht bij (te) onzorgvuldig uit. Maar al met al, erg blij met hoe die er nu bij staat. 8-)

jimfrey944
01/06/2014, 18:39
Ziet er heel goed uit top gedaan

Je oude badge is een nieuwer type 1994 tot 2008

Die je nu heb is de juiste voor een 924 ;)

M.B.H.
01/06/2014, 19:02
Ziet er een stuk verzorgder uit met wat het eerst was top hoor.

ptol
01/06/2014, 20:05
Zeer netjes! Wees er maar zuinig mee! Mooi opgeknapt!

Thijsch
02/06/2014, 11:10
Bedankt! Ben er erg blij mee :)

Jim, klopt. Het embleem wat erop zat was niet de originele, t/m 94 werden er geen zwarte letters gebruikt.

Thijsch
14/06/2014, 16:18
Wat een stilte op het forum... tijd om daar verandering in te brengen.

11825
Vandaag op de mat, een nieuw pookhoes en pook uit Steenwijk. Dank Martin! Geen ducktape meer vereist. :s)

11826
Stuurslot heb ik nog niet geshowd geloof ik, heb 'm sinds maart/april via ebay voor (relatief) weinig. Valt niet door te zagen.

11827
Stoelhoezen voor het onderste gedeelte v/d steulen. Zitten wat scheuren in en staat niet zo fris. Bovenkant is bijna feilloos.

11828
En nieuwe matten. Wilde eigenlijk die bij van kessel (met wit porsche logo) halen, maar die hebben onbekende levertijd. Deze waren erg goedkoop en passen perfect.

Ik heb zelfs een werkend interieurlampje tegenwoordig! 8-)

M.B.H.
14/06/2014, 18:35
Mooi man en zo kom je steeds een stukje dichter bij een perfecte 924 voor je zelf.

hendrik914
16/06/2014, 09:03
Komt helemaal tiptop in orde. Mooi, weer eentje gered van de schrootpers..

Thijsch
16/06/2014, 21:59
Dat is wel de bedoeling! Vandaag een cadeautje voor mezelf opgehaald (15'', et18, 7j en 4x108 - ideaal), er zitten alleen 3 verschillende soort banden onder. Moet nog even bedenken wat ik er precies mee ga doen, stralen/coaten of zo laten, 2 bandjes vervangen en rijden maar.
11841

Loopt nu in de lage toeren op 3 cilinders (wel op normaal toerental), vanaf 2-3000 weer normaal. Injectorreiniger is al een jaar geleden en nieuwe bougies heb ik nog liggen. Even kijken of dat wat uithaalt. Zie ik iets over het hoofd of is dit de juiste aanpak? Gehele ontsteking en pomp zijn in goede (nieuw)staat, alleen bougies zijn wat ouder.

M.B.H.
16/06/2014, 23:02
zou goed kunnen dat een bougies doorslaat of een bougiekabel.

Thijsch
17/06/2014, 17:18
Oke dan ga ik dat even proberen. Ik had nog w5dc liggen van Bosch, ze moeten op 0.7mm weet niet of dit toevallig al goed staat maar dat gaan we zien. Ben de voelermaat kwijt. :'(

Plan voor de velgen is 2 bandjes eronder en monteren. Ze zijn wel met moeren ipv bouten, moet dit met draadeind of zouden de bouten v/d originele velg ook passen? Die borbets zijn et18, originele et20 dacht ik. Ze hebben wel wat stoeprandschade, maar dat is niet erg hier in de stad. De turbo-look die er nu onder zitten zijn zo netjes dat houd ik graag nog even zo.

M.B.H.
17/06/2014, 18:16
Turbolook bouten die zijn te lang en je orginele velgen hebben een bol pas-centreer vlak
En borbet volgens mij conische vlakken kwa lengte van de bout zul je moeten meten, ik heb ze warschijnlijk wel liggen.

ptol
17/06/2014, 19:20
Zijn dat die Borbets van Marktplaats?

Thijsch
17/06/2014, 20:22
Yes klopt, ik heb ze gisteravond opgehaald. Had je ook interesse?

ptol
17/06/2014, 21:44
Yes klopt, ik heb ze gisteravond opgehaald. Had je ook interesse?

Heb er inderdaad over zitten denken :D

Thijsch
17/06/2014, 21:54
Haha leuk, zo zie je maar weer wat een kleine wereld.

Op zich waren de velgen net geprijsd, maar met bouten, centreerringen en 2 nieuwe bandjes loopt het al snel op. Maar goed, kom ze bijna nooit tegen en ik ben erg benieuwd hoe het gaat staan. Zal tzt foto posten 8-)

ptol
18/06/2014, 08:33
Haha leuk, zo zie je maar weer wat een kleine wereld.

Op zich waren de velgen net geprijsd, maar met bouten, centreerringen en 2 nieuwe bandjes loopt het al snel op. Maar goed, kom ze bijna nooit tegen en ik ben erg benieuwd hoe het gaat staan. Zal tzt foto posten 8-)

Ja doet dat, ik ben benieuwd. Ik vind het toch mooier als de wielkasten wat meer opgevuld zijn, staat net wat dikker :)

Thijsch
26/06/2014, 17:01
11865
11866
11867

Zo, ze zitten eronder. Het staat erg goed! 8-)

Op de laatste foto is wel te zien dat er voor een behoorlijke wheel gap zit. Ik moet nog even opmeten of 'ie nu nog recht staat van voor naar achter . Als de wanghoogte v/d band iets hoger was (60 ipv 50) was het kleiner geweest, maar het trekt wel rap op bij het stoplicht op deze manier. Los van kortere veren/grotere banden, zijn er nog meer mogelijkheden om de neus omlaag te krijgen? Een zak stenen? :D

Ik ben bezig om weer een plekje in een parkeergarage te regelen, alleen nu een andere. 't Is iets verder weg, maar zit precies tussen wat ik betaalde in de vorige en mijn huidige parkeervergunning in. Hoop dat het lukt dan kan 'ie weer fijn binnen staan. Met het oog op de oldtimerregeling...

ptol
26/06/2014, 17:44
Hm, ik vond je oude wielen toch beter staan :@

Thijsch
26/06/2014, 18:49
Da's eerlijk, die heb ik ook nog hoor! Ik ben er zelf ook nog niet helemaal tevreden over. De velgen an sich vind ik erg geslaagd, maar hoe ze er onder zitten moet nog wat anders.

Setje spacers achter, 25mm zakken voor, en evt achter gelijk zetten. Staat me iets bij dat de torsie (een beetje) kan worden bijgesteld zonder de as er onderuit te halen, maar als het centimeter werk wordt de as er onderuit moet. Klopt dat? Of moet ie er altijd onderuit?

Weet iemand meer over apk/verlagen/regels? Ik vind op internet wisselende verhalen over grondspeling en spoorbreedte. Zoals bijv

Verlagen en verhogen is toegestaan, zolang de bodemvrijheid meer bedraagt dan 110 mm. De spoorbreedte mag je niet al te veel veranderen. Deze mag een afwijking hebben van 2 procent, dat is ongeveer 4 cm. Je mag wel dikkere wielen monteren, maar de afstand tussen de twee voorbanden of achterbanden mag niet meer dan 4 cm toe- of afnemen.

Daan_924
26/06/2014, 18:55
Ik vind ze er super uitzien, enkel nog een turbo grill met de 4 roostertjes en je hebt mijn ideale 924 samengesteld qua looks ;).

jimfrey944
26/06/2014, 19:08
Ik zie ook de verbetering niet

Maar ik ben ook niet zo fan van borbets maar dat is smaak

powerflux
26/06/2014, 21:38
prachtig, die 'APK-regels..' de bodemvrijheid van de 924 is standaard zo'n 70mm toch? :D

Nee, je mag niet meer dan 3 CM buiten de wielkasten komen, de schokdempers mogen niet lekken, de veren mogen niet gebroken zijn en moeten goed in de schotels liggen en er mag niks aanlopen. verder zal het de APK een worst wezen, al knal je 3 spacers op elkaar. Als het goed vast zit, prima.

Thijsch
27/06/2014, 10:10
Turbo-grill plaatsen zit er niet in, ik wil wel de mogelijkheid hebben om terug te gaan naar volledig origineel.

Bedankt powerflux, dan ga ik even meten en kijken wat er mogelijk is. Mooi moment om ook de schokbrekers voor te vervangen, zo blijven we bezig! :D Denk dat achter 15mm zeker mooi staat.

Thijsch
28/06/2014, 12:54
Dit plaatje wil ik jullie niet onthouden... Vind het erg dik staan.
11878

Staat nog meer leuks in de garage
11879
11880

M.B.H.
28/06/2014, 16:45
Inderdaad leuk plaatje

Thijsch
23/07/2014, 17:45
11943

Afgelopen weekend gekampeerd op Texel en met de 924 er naar toe. Blijf er versteld van staan hoe praktisch de auto is voor een Porsche. Achterbank plat en er kan meer dan voldoende in. :)

11944

28mm spacers voor achter ontvangen van Jim. Morgen gaan ze erop!

ptol
23/07/2014, 17:48
Leuk! En gaan de spacers er nu onder? ben benieuwd hoe dat zal staan!

Thijsch
23/07/2014, 17:58
Ja morgen even op de brug en dan erop. Ik verwacht dat ze een stukje mooier erin zullen vallen.

Zowel de spacers als moeren kunnen op 130nm lijkt me?

Zal morgen even foto schieten van het resultaat. 8-)

Voor een winterproject zit ik met een schuin oog te kijken naar zoiets als dit voor de veerpoten voor:
http://www.schroefsetspecialist.nl/a-22986558/volkswagen/volkswagen-caddy-bj-1982-1992-hm150140/

Caddy mk1 zou moeten passen lees ik her en der.

ptol
23/07/2014, 18:04
Dat van die 130nm weet ik niet, denk het haast wel. Maar de foto's, daar ben ik benieuwd naar :)

Thijsch
24/07/2014, 12:56
Zo, ze zitten eronder!

11948

De dop paste niet over de moeren naar mate ze dieper in de velg zaten. Na een beetje gepuzzel...
11951

Dop gefreesd en passend! Het was milimeterwerk maar wel zo fijn dat ze goed vastzitten. :D

11949
11950

Tevreden met het resultaat, nu nog iets zakken.

jimfrey944
24/07/2014, 14:07
Ziet er supper uit zeg voor die moeren bestaan ook speciale doppen die zijn ook voorzien van een laagje Kunstof om de velg niet te beschadigen

ptol
24/07/2014, 17:09
Staat al beter ja! Heb je ook foto van zijaanzicht?

Thijsch
31/08/2014, 11:04
Weer een maandje verder en veel gedaan! Jim, zal nog even op zoek naar zulke moeren. Ze zitten onder de kapjes dus beschadigingen zul je niet snel zien maar voorkomen is beter dan genezen.

Foto van het zij aanzicht.
12019

Klein roestplekje bijgewerkt op 1 van de koplampen en andere lampen erin. Met het oog op de donkere maanden is goed zicht wel zo fijn. Deze lampen hebben een mooie opbrengst, zijn wel aan de prijs. Voor de dagrijverlichting heb ik witte leds zodat het licht bij elkaar past.
12020
12021

De 924 is ook bij de loods geweest voor een kleine beurt en wat kleine dingetjes. Er stond nog een stoelenset vers in de leerverf. Uiteindelijk een mooie deal kunnen sluiten met Djurre en een matchende achterbank erbij. Gisteravond deze foto genomen, ik zal binnenkort als het is opgeruimd en behandeld goede foto's maken. Alvast een sfeerimpressie:
12022

Ook een leuke gadget gescoord op eBay (voor een 5e van de prijs van een gopro). Volgende week komt de zuignap en sdkaart binnen en dan op de auto. :D
12023

En zo staat ie er (ongewassen) bij. Er verschilt nog iets met de 1e foto, wie ziet het?
12024

Ook klusjes aan het verzamelen voor de wintermaanden als 'ie niet de weg op mag.
-Roestplekje rechterdeur bijwerken of evt laten spuiten, met spiegels en rubbers
-Dorpels afsteken en opnieuw in de bitumen
-beginnende roest bij de slotvanger rechts achter bijwerken.
-Nieuwe strijkkit in de accubak.

Heeft iemand nog goede adressen in omg. Utrecht om spuitbusjes lak op kleur te maken?

Verder lekker rijden en genieten! 8-)

ptol
31/08/2014, 12:13
Staat er heel mooi bij zo. Ook dat interieur ziet er gelikt uit. Spuitbus zou ik bij www.verf24.nl bestellen, heb ik zeer goede ervaringen mee. Even kleurnummer doorgeven en de volgende dag in huis. Kun je ook gelijk lakstiftje bijbestellen!

En een 944 spoiler erop nu, of is dat gezichtsbedrog?

M.B.H.
31/08/2014, 13:04
Knipperlicht glas , helder
Hij ziet er goed uit, top.

piet03
31/08/2014, 14:52
Heb je misschien ooit het linker voorscherm vervangen? Zoja dan denk ik dat ik hem nu in mijn bezit heb....
Heb hem van een kennis gekregen omdat mijn scherm zelf flink verrot is (76'er)

Ja, ik zie het al. Ik herken de spuiterij - Heb hem er zelfs nog zien staan toen ik er was :)

Erg propere auto, jou 924 was de eerste die ik van dichtbij had gezien en tevens ook de reden om er zelf een aan te schaffen

Thijsch
05/09/2014, 20:26
Bedankt heren, leuk om te horen! Knipperlichtglas en 944 spoiler zijn inderdaad de optische veranderingen. Ik houd nog steeds ebay in de gaten voor de knipperlichten maar zie ze alleen voor 85euro. Veel geld voor een stukje plastic!

En piet, waar heb je 'm zien staan? Ik heb inderdaad het scherm LV opnieuw laten spuiten, maar het oude scherm weggegooid ivm deuk en slechte plek. Had ook een knipperlicht gat. Als je die hebt, ben ik benieuwd hoe 'ie bij jou terecht is gekomen. :D

Jama
07/09/2014, 07:47
mooie Porsche en mooie werken

jel
09/09/2014, 17:29
Zijn dat 928 stoelen?

Thijsch
20/09/2014, 09:40
Klopt de voorstoelen van een 928 passen wel, achterbank is anders omdat een er middenconsole zit in de 928. Ik heb er nu een zwarte 924 achterbank erin.

Kun je deuren met elektrische ramen plaatsen in een 924 die standaard voorzien was van een hendeltje? Hoe zit dat qua elektra?

Thijsch
29/10/2014, 15:04
Het is hier al een tijdje stil, en dat klopt - want ik heb de afgelopen tijd ook niet zo heel veel gedaan.

Even een plaatje van hoe 'ie er bij staat.
12188

Onlangs weer een nieuwe middendemper moeten plaatsen. De originele porsche middendemper die ik er sinds een paar maanden onder had zitten heeft het niet zo lang uitgehouden.
12189

Nadat ik deze geplaatst had, merkte ik dat de auto hoog in de toeren ontzettend resoneerde. Helaas kwam ik hier pas achter op de snelweg tijdens een 200km lange reis richting Friesland. Gelukkig kon ik bij Martin langsrijden en hebben we het ter plekke verholpen. Harder dan 90 op de snelweg kon niet, want dan trilde je de auto uit. Buiten de auto merkte je er niets van. :')

Om te voorkomen dat deze demper ook weer gaat scheuren een beugel meegenomen voor de voorpijp. Deze is ondertussen netjes bijgewerkt en gaat er later deze week onder.

Ik was een beetje dom geweest door de beugel van de achterdemper niet in z'n rubber te hangen. |:)

12190

Bij de loods te horen gekregen dat de remschijven waarschijnlijk de volgende APK niet meer halen (die is in september a.s.). Omdat ik sowieso al van plan was om nieuwe schokbrekers voor te monteren, dan maar gelijk de schijven en blokken meepakken. Tot slot de linker draagarm, rechter ziet er nog netjes uit en kan na stralen/spuiten weer heel wat jaar mee. Misschien wel met verse rubbers, maar dat zien we vanzelf als de boel los is.
12191

Achterin de auto liggen nu nog 2 hitteschilden, die mogen na een vers laagje lak er ook op. :D Dat wordt fijn rijden in het volgende seizoen!

M.B.H.
29/10/2014, 16:29
Goed bezig Ha

Ronaldbm
08/11/2014, 19:15
Inderdaad mooie klussen! Dank trouwens voor de tip van de loods, veel onderdelen verkrijgbaar daar 😄

Thijsch
09/11/2014, 12:00
Graag gedaan ;)

Afgelopen vrijdag de deurkaarten gewisseld door een set van 2 andere deuren. Dat was het makkelijkste klusje die ik ooit aan de 924 heb gedaan... 3 schroefjes los et voila.

12231

Thijsch
12/11/2014, 13:52
Staat er fraai bij...
12237

ptol
12/11/2014, 14:53
Lekker bezig :D

Ronaldbm
12/11/2014, 15:11
Kan alleen maar beter worden!

harry
13/11/2014, 10:11
Ik zie het al, komt helemaal goed.;)

Thijsch
14/11/2014, 15:50
De tussenstand:
12244
12245
12246

Ook de klauwen zijn volledig gereviseerd.
12247

ptol
14/11/2014, 16:48
Dat ziet er weer zeer fraai uit allemaal!

M.B.H.
14/11/2014, 18:25
Ziet er goed uit maar de sluit zijde van de spanring om de remcilinder moet naar beneden wijzen.
Dit ivbm vocht van boven kan het er niet uit maar wel in .

Ronaldbm
14/11/2014, 18:45
Mooi hoor :-)

Thijsch
15/11/2014, 10:06
Martin dank voor je oplettendheid! Ik heb er alle vertrouwen in dat het goed wordt gedaan maar voor de zekerheid toch even nagevraagd (zou zonde zijn als alles erop zit en dit per ongeluk is vergeten). De klauwen zaten ondertussen al helemaal goed gemonteerd. In de schijven komen ook verse wiellagers.

Het vervangen v/d remzuigers blijkt een goede keus te zijn geweest aangezien er aan de rechterzijde een boel drap in de cilinder zat. Volgende week worden de laatste werkzaamheden gedaan, vervolgens uitlijnen en volgend weekend testen met een goede lange rit! :D

Thijsch
15/11/2014, 11:32
12250
12251

ptol
15/11/2014, 14:12
Erg mooi.

Gijs924
15/11/2014, 15:24
Wauw.... Ziet er erg strak uit!! Compliment!

djurre
15/11/2014, 19:37
bekende plaatjes! ;) leuk te zien dat het enthousiast onthaalt wordt!

Thijsch
18/11/2014, 14:56
Vandaag opgehaald, uitgelijnd en stukje gereden. Errrrg tevreden!!
12254
12255

M.B.H.
18/11/2014, 14:59
Mooi man dus weer genieten als je rijd.

harry
19/11/2014, 17:01
Dat zier er weer goed uit.:)

Thijsch
06/12/2014, 10:44
De P staat helaas in de garage voor de komende maanden. Ik heb wel een bescheiden lijst met klusjes die ik in de winter wil doen.
-Startmotor/dynamo reviseren en de bekabeling nazien
-Luchtschuif vervangen
-Ruitenwissermotor openhalen en schoonmaken
-Spiegels spuiten en 2 kleine roestplekjes wegwerken
-Accubak aanpakken
-Dorpels opnieuw in de lak

Of dit ook gaat lukken is een 2e want er is een nieuw project bij. Mijn broer heeft een paar maanden geleden ongezien een Volkswagen T2 gekocht op ebay uit de US. Een tijdje terug aangekomen in Rotterdam, is nagezien bij 'volksrepairs' en gisteren naar de RDW. Hij is goedgekeurd en krijgt een kenteken. :D

Wat plaatjes:
12285
12286

Zo'n luchtgekoelde motor klinkt wel fantastisch zeg...

ptol
06/12/2014, 11:04
Mooi man!

Ronaldbm
06/12/2014, 18:20
gaaf hoor! en ja, winterklusjes genoeg.... heb er ook nog een paar liggen :-)

Thijsch
02/01/2015, 18:43
Zo, ondertussen vlot het al aardig met de winterklusjes en over 2 maanden is het alweer zover.

Vooralsnog alleen nog maar klusjes aan de body gedaan... staat er fraai bij zo.
12379

Linkerkant na het verwijderen van de spiegel...
12380

En de rechterkant
12381

Aan de rechterkant is het gelukkig alleen op een niet zichtbare plek, dit weer netjes gemaakt en met nieuw rubber de spiegel teruggeplaatst. Even gekeken of het lukt om de linkerkant strak te maken, maar dat lukt niet onzichtbaar. De opening waar de voet v/d spiegel invalt is dusdanig gecorrodeerd dat je een plekje blijft zien. Dat wil ik niet! :D

Met andere woorden.... een andere deur.
12382

Deze is ondertussen helemaal gestript en kan volgende week naar de spuiter. Alleen de demontage v/d handgreep liep niet soepel, hoe krijg ik het mechanisme in de deur los? Moet dat vanaf de hendel (bij het veertje) en vervolgens de slotvanger in de deur, of is er een makkelijkere manier om de handgreep los te krijgen?

In mijn huidige deur trof ik nog iets aan (zie foto)
12383

Is dat origineel? Centrale vergrendeling of alarm?

Verder wat plaatwerk in de motorruimte opgeknapt
12384

Na alle demontage het volgende aan onderdelen over:
-2 kunststoffen spiegels
-2 raammotoren
-2 deurkaarten met porsche inscriptie

Als iemand iets nodig heeft, geef maar een gil. ;)

Ronaldbm
02/01/2015, 19:49
Mooi hoor! Lekker bezig :-)

Aan de postitie van draden bij de deur te zien zou ik ook denken aan een alarm systeem. Zat daar ook niet het originele alarm (mits voorzien van...)?

Andere optie (dikke rode + kabel), wellicht een doorvoer naar een versterker in de kofferbak?

NN, de deurkaarten met Porsche inscriptie, welk bouwjaar was dat ook al weer?

Thijsch
02/01/2015, 20:17
Weet niet hoe het originele alarm eruit ziet. Als het origineel is, bouw ik het over.

Deurkaarten zijn van 81 of 82. Denk dat deze uit 82 komen omdat de lak ook lm8u is en maar enkele jaren op de 924 is geleverd.

ptol
02/01/2015, 20:49
Hoe is de staat van de deurkaarten? Wat kosten ze?
Verder: lekker bezig!

Thijsch
02/01/2015, 20:59
Heb er 1 thuis staan en 1tje zit nog op de deur in de garage. Maar zijn in prima toestand, zowel aan de achterkant als voorkant. (lees: zijn geen speakergaten in gezaagd). Als je interesse hebt stuur maar even een berichtje en dan komen we er vast wel uit!

jimfrey944
02/01/2015, 22:50
Mooi werk
het zijn aftermarket centrale vergrendeling motoren
Niet origineel
De deurkaarten zijn alleen geleverd in modeljaar 81
Die kunstof spiegels worden langzamerhand erg schaars ;)

Thijsch
02/01/2015, 23:02
Ik heb ze nog nooit iets horen doen dus dan bouw ik ze niet over. Hopelijk is de draadboom dat ook met me eens.

Na mijn vorige bericht (speakergaten) de deur er nog eens bij gepakt en jouw martini project Jim... Het is het vroege type deur dus het gaat niet passen. Volgende week maar even langs den dolder voor een andere. ;)

Thijsch
17/01/2015, 17:30
Zo ondertussen ligt er een deur bij de spuiter. Gaat van indisch rot naar platinum metallic :7

Ben nu bezig met startmotor vervangen, wat een geklooi zonder brug. Maar het gaat wel lukken denk ik. Voor de zekerheid even de volgende vraag:
12408

Als ik de 2 (rood omlijnde) bouten loshaal, dan kan ik het hitteschild er zo tussenuit schuiven, lijkt me. Vervolgens de onderste bout en dan nog 1 aan de andere kant. Hoe kom ik het makkelijkst bij de niet zichtbare bout? Klopt mijn verhaal verder? Voor zover ik nu zie red ik het zonder het oliefilter te verwijderen.

M.B.H.
17/01/2015, 20:25
Ja dat van het hitte schildje klopt bijna, boven zit hij ook nog vast op de motor steun .
En die onzichtbare bout via de zijde van het bellhouse is die zichtbaar tussen het hitte schild door, losdraaien.
Tip kun je gelijk je bedrading van dynamo en starter controleren en goed netjes leggen.

Thijsch
05/02/2015, 20:36
Startmotor maar even gelaten voor wat het is... Wat een gepriel zo onder de auto, dat komt wel een keer als 'ie op de brug staat.

Ondertussen is de deur gespoten en zit deze al op de auto.
12439
12440

De deur zit vast maar nog niet helemaal goed. Het goed afstellen luistert ontzettend nauw. Handige tip om de bouten vooraf even met een stift te markeren, maar vergeet dan niet de stift! Gisteravond met een vriend anderhalf uur bezig geweest zonder resultaat. Dat komt later. Het raam zit er ondertussen al in, dat viel niet mee. Toen ik het systeem eenmaal door had ging het vlot, maar het was een fijn idee dat ik nog een extra ruit heb liggen. :D

De accubak staat ook nog op het lijstje, en valt reuze mee. Het is her en der wat roestig maar hard.
12441

M.B.H.
05/02/2015, 23:51
Weer goed bezig zo te zien.

jel
06/02/2015, 11:32
Mooi om te weten dat er in de garage boven mij gesleuteld wordt :)

Ronaldbm
06/02/2015, 11:49
Goed bezig! Nog even en dan kun je weer de weg op :-)

ptol
06/02/2015, 15:35
Wordt weer netjes!

zeno
07/02/2015, 08:25
De auto moed op zijn vier wielen staan, wil je de deur goed uitleinnen.
Een karoserie zit beweging in, is niet zo stijf als je denkt.

Thijsch
28/02/2015, 15:25
Dank voor de tip Zeno maar het mocht niet baten... Maandag even langs de loods en het daar verder proberen.

Accu zit er weer in, opgeladen en wel. De 924 is er weer helemaal klaar voor. Nouja, bijna... als 'ie eenmaal weer mag rijden eerst even tlc ( uitgebreid wassen, polijsten en opnieuw in de wax). :D

Thijsch
04/03/2015, 14:18
Was een succesvol bezoek maandag. Deur wil weer keurig dicht. Met een hamer, stuk hout en een ringetje kom je een heel eind. Valt weer mooi in het slot.
Ook de startmotor vervangen en bedrading nagekeken. De isolatie was voornamelijk bij het stuk dat dicht bij de uitlaat zit volledig vergaan. De nieuwe startmotor is een 1.1kw model en dat merk je wel. Warm, koud... het maakt allemaal niet uit. Hij slingert 'm wel aan! Alweer 300km op de teller.
12551

12553

Binnenkort nog even kentekenplaten regelen voor de T2, en een setje met opgelegde letters voor de 924. 8-)

ptol
04/03/2015, 17:04
Ziet er weer top uit!

Thijsch
30/03/2015, 12:28
Op de foto's ja, in het echt bleek er in het daglicht te veel kleurverschil te zijn. Daarom heeft ie nog een tijdje bij de spuiter gelogeerd en is de hele passagierskant gespoten. Dit is keurig gedaan en matcht perfect met de rest. Exterieur is nu helemaal goed en hoop ik zo te houden. ;)
12629
12630

Verder zitten er een setje nieuwe platen op en is 'ie afgelopen zaterdag (bij open dag loods) getaxeerd. Dat viel me niet tegen!

ptol
30/03/2015, 12:49
Mooi hoor! Alleen nog andere buitenspiegel? En wat is het taxatiebedrag geworden? :D

Thijsch
30/03/2015, 19:25
Ruim 4x de dagwaarde... dus meer dan de moeite waard. Ik hoop het alleen nooit nodig te hebben. ;)

Spiegels zijn in kleur onder een laagje plastidip. Ik was benieuwd naar dat spul. Alleen de liefhebber zal zien dat het niet origineel is.

gerben1986
31/03/2015, 06:49
Oh, dat is een hele mooie taxatie!

Ronaldbm
31/03/2015, 10:18
Jij hebt geen sleuteldag meer nodig in dit tempo 😄

Thijsch
31/03/2015, 20:08
Haha nou... er blijft altijd iets te sleutelen gelukkig. Laatst bekroop me het gevoel dat ie bijna 'klaar' was, toen heb ik maar snel een nieuw lijstje met klusjes gemaakt. :D

Thijsch
18/05/2015, 10:17
Zo de 924 staat op het punt om naar de loods te gaan. Ruim anderhalf jaar geleden is de koppeling vervangen maar er zat nog steeds een schurend geluid bij ingedrukt pedaal in... druklager draait niet soepel rond dus de boel moet er toch een keer onderuit. En niet zonder reden, ivm een nieuwe baan ga ik meer rijden. Dat betekent dat de 924 komend jaar 20.000km woon-werkverkeer moet doen. Nog even overwogen een klein gebakje er naast te rijden (106gti oid), maar met een wachtlijst van een jaar voor een parkeervergunning zet dat niet veel zoden aan de dijk...

Hij heeft me dit jaar nog niet laten staan, sinds de nieuwe startmotor en varta accu start 'ie ontzettend snel en is 'ie heerlijk betrouwbaar.

Veel oldtimer verzekering doen geen woon-werkverkeer, dat was nog even een zoektocht. Handige tip: http://www.snelder-duiven.nl/ - onbeperkt KM en doen ook casco naar taxatiewaarde.

Aangezien de boel toch los gaat ook maar de hendel van de pook meepakken:
12833

Verder wat moeilijk te plaatsen hitteschilden die weer op hun vertrouwde plek terugkomen.
12835

Tot slot even een plaatje na het wassen:
12834

Ronaldbm
19/05/2015, 06:49
Daily driver dus? Jij durft!
Trouwens, congrats met de nieuwe job! Dat je fijn mag porsche pendelen is een fijne bijkomstigheid.

Trouwens, wat is t met de nieuwe schakelhendel? Speling op de pool?

Thijsch
19/05/2015, 14:08
Bedankt! 8-)

Het verbruik is vergeleken met een moderne auto natuurlijk niet al te spectaculair, maar neem ik graag voor lief! Als 'ie een enigszins betrouwbaar blijft zoals nu moet het helemaal goed komen.

Zit inderdaad een beetje speling op de pook, voorbeeldafbeelding van internet:
12845

En nieuw:
12846

Thijsch
23/05/2015, 11:42
Gisteren de wagen weer opgehaald, nog maar 15km gereden maar ik ben nu al om. Wat een verschil!

Druklager bleek nog redelijk goed te zijn en daar kwam het geluid niet vandaan, toplager is de grootste verdachte. Waarschijnlijk is deze zonder vet gemonteerd wat het lager niet echt toen goede komt....

Uiteindelijk is toplager, druklager, krukas keerring achterzijde en de uitlaatspruitstukpakking vervangen (wat betreft de koppeling, waren nog een paar andere kleine elektronische werkzaamheden). Koppeling was nog prima, maar dat mag ook wel na 15.000km. Een tegenslag, een bout van het uitlaatspruitstuk was afgebroken, dus die is eruit geboord.

In ieder geval het geluid is weg!! Het is zowaar een plezier om een bij stoplicht te staan zonder rammel. Karakter van de wagen is ook veranderd, hij grijpt beter aan en pakt sneller op vanuit stilstand. Ook een stuk minder speling op de pook door de nieuwe schakelstang. Het is duidelijk dat de heren van Porsche het zo bedoeld hebben. Maandag een rit van 400km voor de boeg, nu al zin in. :D

sjoerd924
23/05/2015, 12:07
Goede berichten Thijs!!

Geniet maar!

Diederik
23/05/2015, 12:10
Gaaf dat je de auto weer zo hebt kunnen verbeteren. Bij mij moet ik ook altijd nog is de koppeling (laten) aanpakken.

Thijsch
23/05/2015, 12:39
Dank heren! Een rib uit mijn lijf (lees: spaarrekening) maar het resultaat is zeker de moeite waard. ;)

Thijsch
28/05/2015, 13:43
Afgelopen maandag heerlijk gereden, tot de terugreis.

Sleutel in het contact, starten, startmotor springt aan maar houdt niet meer op. Sleutel eruit, startmotor gaat door... minpool loshalen, zit hartstikke vast (ik heb normaal gesproken zo vast dat ik met een beetje moeite met de hand los kan halen maar was net bij de garage geweest). Vriendin het restaurant ingerend en gereedschap gevraagd en uiteindelijk de accu af kunnen koppelen. Enfin, uiteindelijk de klem er weer op en de startmotor ging vrolijk verder. De 2e keer was 'ie stil. Auto aangeduwt en hup, hij loopt. :7 Nog een beetje peut getankt met draaiende de motor zodat 'ie in ieder geval weer de garage (200km) in kon.

Volgende dag witte blokje vervangen voordat ik nog een startpoging zou doen. Dat ging prima (met dank aan de how to van Jimfrey!), maar de startmotor heeft het niet overleefd. Ging nog wel rond maar nam de motor niet mee. :P Auto weer aangeduwd en bij de loods neergezet, ondertussen een nieuwe startmotor eronder en hij start weer uit eigen beweging. Bij de 'oude' (2 maanden in gebruik) is de bendix stuk, die mag onder garantie terug.

Oude witte blokje en het nieuwe:
12862

Of dit, of iets in de startmotor, de oorzaak is blijft gissen. De bekabeling is allemaal nieuw en goed geïsoleerd, kortsluiting is het dus waarschijnlijk niet geweest. Ik hoop het in ieder geval niet weer mee te maken!

Ronaldbm
28/05/2015, 20:31
Ziekmaker zeg!

Thijsch
07/07/2015, 14:33
Afgelopen maand geen problemen, rijdt als een zonnetje. Volgende week APK (vervalt in september en dan 2 maanden van te voren), beurt en op naar Frankrijk! :7

13022

Ronaldbm
07/07/2015, 18:51
Dat zijn de betere berichten!

ptol
07/07/2015, 19:20
Staat er netjes bij! Ik ga maandag voor de apk...

Thijsch
14/07/2015, 10:59
Tussenstand APK:
Remslangetje LV en LA zijn op het randje, en mijn witte leds in de stadsverlichting zijn kennelijk te blauw. Voor deze 33 jaar oude dame geen slechte prestatie. ;)

ptol
14/07/2015, 12:34
Tussenstand APK:
Remslangetje LV en LA zijn op het randje, en mijn witte leds in de stadsverlichting zijn kennelijk te blauw. Voor deze 33 jaar oude dame geen slechte prestatie. ;)

Ook lekker bezig! *)

Ronaldbm
14/07/2015, 15:46
Goede apk berichten deze tijd op het forum!

Thijsch
28/07/2015, 15:01
En weer terug! Ongeveer 3000KM verder zonder problemen door weer en wind. De p heeft over deze afstand nog geen halve liter olie verbruikt terwijl ik 'm toch zeker niet heb gespaard en rijden in de bergen een flinke belasting is voor de 4-cilinder. Bij de beurt zijn ook de kleppen gesteld (uitlaatkleppen stonden iets te nauw) en dit, te saam met wat andere dingen zoals een keerring hier en daar, hebben een groot verschil gemaakt. Voorheen lustte 'ie wel een slok olie. ;)

Op de heenreis leek het soms leek alsof de auto bij een slag een cilinder oversloeg, ik vreesde de afstelling (die was voor de apk iets bijgesteld) maar het bleek een ietwat losse bougiekabel te zijn. Dat maakte een wereld van verschil bergop, en toen werd het pas echt leuk rijden. Op de kleine bergweggetjes waar je dikwijls 90 mag toch ook een hele andere kant van de 924 gezien. Eindeloos veel grip en ondanks het niet altijd even vlakke asfalt veel stuurgevoel en duidelijk merkbaar wanneer de grens in zicht komt. Iets wat ik in Nederland de afgelopen 2 jaar nog niet echt had ervaren.

Enfin, tijd voor wat plaatjes.
13082

13083

13084

13085

13087

Ook met de 924 door zee gereden, een aanrader! :D
13086

https://www.youtube.com/watch?v=6DT0GZ3fA70

Vanmorgen na een kort ritje door de regen naar de wasbox weigerde de startmotor even dienst, laten we het maar karakter noemen.... :7

Daan_924
28/07/2015, 18:28
Mooi dat je kunt rekenen op je 924, en er ook lange afstanden mee kunt doen!

M.B.H.
28/07/2015, 19:59
Naar normandie geweest mooi dat de p zo veel plezier geeft.

HansKazan
28/07/2015, 22:58
Mooie avontuurlijke beelden!

Thijsch
10/08/2015, 15:47
Na een prachtige reis door Frankrijk met de 924 is de betrouwbaarheid ondertussen weer een stuk minder.

Vorige week donderdag ritje Utrecht - Zwolle, Zwolle - Amsterdam en weer naar huis. In Utrecht een klein stukje gereden, opnieuw starten en er gebeurde niets. 2x geprobeerd en daar was de startmotor weer, sprong vrolijk aan. 's Avonds weer verder op pad, probleemloos gestart. Na 5 minuten stil staan in Amsterdam, startmotor gaat rond en blijft vrolijk draaien. Precies hetzelfde als in mei dus. In alle haast accuklem eraf en hij viel stil. Startmotor had zich gelukkig wel teruggetrokken en liep vrij. Klem erop en hij ging weer verder.

Volgende ochtend ANWB gebeld en heeft ter plekke op straat de startmotor er onderuit gehaald (petje af), en kabels vastgezet. Aangetrokken en lopen. Met de startmotor op de bijrijdersstoel op naar Den Dolder voor nader onderzoek. Na veel speurwerk is uiteindelijk deze kabel (zat bij een sensor achterop de kop) aangetroffen waarmee het probleem kon worden gesimuleerd. Deze is vervangen en komende tijd kijken of dit echt de oplossing is voor de startproblemen.
13133

Enfin, de wagen start en rijdt weer maar nu zijn we aangekomen bij het volgende hoofdstuk.

-de temperatuurmeter doet al een tijdje gek, begon met dansen (hobbels op de snelweg) en geeft nu veel hogere waardes aan. Wat is de makkelijkste manier om te achterhalen of het in de sensor of in de klok zelf zit? Verdenk de laatste. Koelfan etc gaat allemaal netjes aan bij stationair lopen, koelt soms nog even na en de motor komt netjes op temperatuur.

-sinds de startmotorbekabeling is nagezien geeft de oliedrukmeter constant 10 bar aan, rijdend of niet rijdend. Zolang de sleutel op contact staat blijft 'ie staan. Al even gepriegeld met de bekabeling op de oliedruksensor, controlelampje gaat netjes branden maar meter blijft op 10 bar. Ik wil de bekabeling achter de meter even na zien, hoe haal ik middenconsole/meter het meest eenvoudig los? En zijn er nog andere dingen waar ik naar moet kijken (massa)? Gaarne tips van de elektronica experts!

Ronaldbm
10/08/2015, 19:18
Ziekmaker zeg....Zouden de problemen niet gerelateerd kunnen zijn? Klinkt alsof er ergens een stroom op een circuit blijft staan, waardoor je oliedruk meter aan blijft (10bar. zelfde stand als je accu 10V?)Wellicht de moeite om eens te kijken of eea samenkomt (start circuit) in de bedraging, kabelboom of een relais vanaf startblok/witte blokje.Zou een versmolten kabel kunnen zijn. Massa lijkt me niet, kan wel stroom omleiden (weg minste weerstand) naar een lampje maar niet je startmotor draaiend houden denk ik.

Thijsch
10/08/2015, 19:49
Gerelateerd denk ik niet. Temperatuurmeter is langzaam maar zeker gepassioneerder gaan tanzen, maar speelt al een maand of 2. Daarom neig ik eerder naar de klok zelf ipv de bekabeling. Oliedrukmeter vanaf vandaag. Toen ik het witte blokje verving alles geïnspecteerd en dat zag er keurig uit achter het dashboard. Er zitten op de oliedruksensor 2 kabels, eentje zit er a la beunhaas op gesoldeerd dus dat wil ik sowieso even netjes maken. Wie weet helpt dat iets, anders verder naar de klokkenwinkel en de aansluitingen controleren/schoonmaken.

De oliedruk is afhankelijk afhankelijk van de weerstand, dus het klinkt inderdaad alsof ie ergens extra stroom krijgt waardoor ie continu op 10 bar blijft.

Wat zou de drukmeter moeten aangeven/doen als er 1 vd 2 is losgekoppeld? En welke symptomen heeft een defecte meter, continu op 0 bar?

Ronaldbm
11/08/2015, 20:20
Hmmm tricky dus. O, de middenconsole moet volgens mij deels los kunnen met twee schroeven bij de meters en dan optillen/ naar je toe halen.

Een defecte oliedruk meter geeft dacht ik constant 6 bar, meen ik hier bij de aankooptips? Gelezen te hebben??

Hoe dan ook, slecht gesoldeerde kabels hebben in ieder geval kans op veranderde weerstand. Wellicht heb je daar ook wat sluiting wat de 10 bar kan verklaren?

Blijft je startmotor raadsel. Weet je nog of je iets heb aangepast/geklust voordat deze problemen zich voor het eerst voordeden? Even terug dus naar de situatie dat alles werkte en stap voor stap alles nalopen wil ook wel eens helpen, the devil is in the detail...

Thijsch
26/08/2015, 21:12
Auto staat al even stil vanwege elektrische mankementjes... laatste ritje van amper een kilometer zelfs een plasje koelvloeistof eruit dus er gaat iets niet helemaal goed. Maar goed, volgende week gaat 'ie op de ambulance naar de garage dus het komt wel weer goed. Ik verwacht niets ernstigs.

Zoals jullie wellicht weten was ik al een tijdje in dubio over sportstoelen. Uiteindelijk is het de Cobra Classic met hoofdsteun geworden. Eentje al in huis, de andere binnenkort maar eens kopen. Mooi projectje voor de winter. :)
13169

ptol
27/08/2015, 07:43
Vervelend, die mankementjes. Maar ja, hoort erbij. Ik kan dit weekend ook weer aan de slag met mijn dynamo. Maar dan hebben we ook wat ;-)
Aparte stoel! Ben benieuwd.

Dobby
27/08/2015, 09:45
Vervelend van de probleempjes, maar ik ben benieuwd hoe de stoelen gaan passen :)

Ronaldbm
27/08/2015, 15:23
Zit niet mee zeg, balen! Hopelijk heb je dan alles gehad voor de rest van het jaar. Heb je een tijdelijke vervoersoplossing? Dit was toch je daily driver?

Koelvloeistof kan overigens best zoeken zijn, weet ik uit ervaring. Mijn laatste lek bleek een slecht gemonteerde slangklem, op de lasnaad bij de waterpomp gezet... Stukje verder en klaar 😄

En de startproblemen? Al gevonden?

Thijsch
01/09/2015, 11:46
Startprobleem is als het goed is al opgelost door de 2 draden met vergane isolatie te vervangen. Als deze 2 elkaar raakten, startte de auto zelfs zonder sleutel in het contact. Ik heb het nog niet erg kunnen testen maar ik ga er vanuit dat het nu goed zit.

Als dagelijkse auto rijd ik al een tijdje deze bolide.
13182

19eu wegenbelasting per maand en 1 op 16... Niet erg spannend om erin te rijden maar wel praktisch. Betrouwbaar en dan blijft de P in de winter gespaard.

Foto van vanmorgen:
13183

Op eigen kracht op de ambulance. Hopelijk duikt er snel een duidelijke oorzaak op en kan ik nog een paar ritjes met mooi weer maken. :7

Ronaldbm
01/09/2015, 12:52
Geen fijn gezicht, een P op de autoambu... (met een vervangende bolide die het niet haalt bij de O) Maar ja. Inderdaad hopen op snelle verbetering!
Toch isolatie van wat kabeltjes? Fijn dat daar een duidelijke oorzaak voor gevonden is. Scheelt weer een hoop zoeken en nalopen.
Middenconsole nog los kunnen krijgen?

Thijsch
17/09/2015, 19:27
Zat 'm niet in de middenconsole, de sensor in het blok was kapot!

Helemaal 100% is de auto nog niet. Er bleek 4 liter kvs verdwenen, systeem is onder druk getest en geen lekkages. De bekabeling van de fan was fragiel, kan zijn dat 'ie een aantal keer niet is aangeslagen. Maar toch, 4 liter verdwenen kvs zou toch moeten opvallen zou je zeggen. ;) Meters geven ondertussen weer de juiste waardes aan. Na het laatste ritje kwam er nog een beetje uit de overloop.

Misschien zat er iets te veel in, maar wil voor de zekerheid alleen nog even de dop op het expansievat vervangen. Hoef daarna niet opnieuw te ontluchten, toch?

Hopelijk blijft daarna alle vloeistof binnen anders gaan we toch richting koppakking. :'(

Ronaldbm
18/09/2015, 13:51
Kijk, one down! Das mooi.
Inderdaad raar dat de KVS zomaar verdwijnt uit het blok. Mijn lekkages zaten wat verstopt in slecht aangesloten slangen en missende pakking bij de termoswitch bij de radiateur. Maar dan ontdek je wel een plasje en kom je een nat blok tegen na het rijden.

Expansivat bijvullen + ontluchten, moet je even kijken hoe laag het niveau is in het expansievat. Als dit onder het niveau zakt waar op gelijke hoogte het termostaathuis zit + de slang daarop met de ontluchtingsventiel, zou ik het zeker even doen. Niet veel werk en voorkomt schrik van een onverhoopt dalend kvs niveau als gevolg van een stiekeme luchtbel. Dop expansievat is trouwens wel een bekende oorzaak van kvs verlies, maar ook dan zou je een nat blok / moterkap moeten aantreffen na het rijden lijkt me!

Thijsch
19/09/2015, 11:09
Koelvloeistof zat op de max, dus het was dop eraf en de andere erop!

De dop heeft een dubbele functie, enerzijds afdichten maar er zit ook een overdruk ventiel op. Mocht de dop niet helemaal goed zijn of niet helemaal open gaan bij de juiste druk kan het systeem zijn druk niet kwijt en gooit ie er kvs uit via de overloop. Ik denk dat er eerst iets te veel in zat.

Gisteren ritje van Utrecht naar Amsterdam zonder lekkage. Temperatuur bleef netjes voor het midden, fluctueert wel veel bij stationair. Ook valt me op dat 'ie best snel op bedrijfstemperatuur komt. Na afloop bleef de ventilator in ieder geval netjes lopen. Zondag 200km rijden, hopelijk blijft het goed dan krijg ik weer wat vertrouwen in de 924. :7

M.B.H.
19/09/2015, 15:57
Mooi dat het Goed lijkt weer Plezier er mee. Ha

Thijsch
23/09/2015, 16:15
300KM verder, alle koelvloeistof er nog in (een paar druppels eruit na het afzetten, niets om je zorgen over te maken lijkt me), olie nog steeds mooi helder en op peil. Slechts 1 keer over het midden v/d temperatuurmeter geweest, waarna de fan 'm weer naar het midden bracht. Ik hoop hier mee het hoofdstuk koppakking nog even uit te stellen tot ik zelf een koprevisie laat uitvoeren. Als beloning heb ik de p vandaag tussen de buien door maar even gewassen. :)

Thijsch
21/10/2015, 21:23
Zo het interieur zit erin. Beugels maken om ze passend te krijgen op de originele stoelrails was nog een hele klus. Zal morgen even foto's plaatsen.

Ik ga morgen vrij rijden op Zandvoort, kan ik gelijk kijken hoe het bevalt!

-Bassie-
21/10/2015, 21:26
veel plezier morgen, hou hem heel :)

Dobby
21/10/2015, 21:34
Veel plezier, en hou hem inderdaad heel ;)

Thijsch
22/10/2015, 17:38
Bedankt! Het was ontzettend leuk!

Gisteravond dus het interieur afgerond, heeft uiteindelijk wel een dag gekost. Beugels gemaakt van 2mm staal en uitgetekend waar alle gaten moest komen zodat de stoelen op de originele rails pasten. Op zich geen rocket science, maar een millimeter hier en een millimeter daar en het past niet meer. De eerste 2 zijn er wat minder fraai uitgekomen dan de laatste 2 (in 1x goed geboord) maar alles past. De stoelen in de auto zetten was daardoor nog wel een spannend moment omdat het zomaar zou kunnen zijn dat de rails te dicht bij elkaar stonden of te ver uit elkaar. Viel mee gelukkig :)

De beugels
13363

De auto ondertussen
13364

Het resultaat!
13365

13366

Na al dat gesleutel en de nodige frustraties was het moment dan eindelijk daar om de stoelen te testen. En het bevalt goed. Veel zijdelingse steun, comfortabel en het ziet er nog goed uit ook. Vrij rijden was ook ontzettend leuk! Het was voor mij de eerste keer op zandvoort dus de eerste sessie met een instructeur naast me gereden, en de 2e sessie zelf. De P hield zich goed, en kon voor z'n leeftijd prima mee komen. Vooral in de bochten is 'ie best rap, tot je op het rechte stuk komt... maar goed, de pret is er niet minder om. Vond de audi bocht het leukst, bij de marlboro bocht 1x een rondje gedraaid... ik ging al remmend de bocht in, niet voor herhaling vatbaar. :7

Wachten op start 2e sessie
13367

Op het to do lijstje staat nu nog een dashboardcover en ander stuur. Bas, neem jij anders die naaf mee naar de meeting de 8e? ;)

-Bassie-
22/10/2015, 19:36
die naaf ligt op tafel hier naast mn helm dus kan hem "bijna" niet vergeten :)

ziet er goed uit die stoelen :9
nu nog extra setje 4 punts er in ga je helemaal geen kant meer op

Ronaldbm
22/10/2015, 22:50
Goed bezig thijs! Gaaf dat je een rondje zandvoort hebt kunnen doen! En,.. Natuurlijk top dat alles werkt na een plaag van problemen!

Diederik
23/10/2015, 07:03
Stoelen staan zeer goed vind ik :9

Thijsch
24/10/2015, 17:37
Nog even wat fraaie plaatjes die ik jullie niet wil onthouden...

Zal de fotograaf even vermelden, wel zo netjes: Leon Weggelaar

13375

13376

13377

Thijsch
23/11/2015, 17:49
En na 2 jaar en 3 maanden is het weer tijd voor een nieuwe distributieriem :'(

Riem is niet geknapt en de wagen rijdt nog, maar er heeft iets tussen de riem en de kap gezeten waardoor er inkepingen in het rubber zitten om de zoveel CM. Een verdachte slangklem, of misschien een steentje in de kap, maar een hele duidelijke oorzaak is er vooralsnog nog niet. Na de winterstop laat ik hier naar kijken.

Nieuwe stuur zit er al in, dat stuurt érg lekker en direct. Nog wel even wennen in lange bochten, maar over het algemeen tevreden. :)
13420

Winterlijst:
-Stoelen er nog een keer uit, frame netjes zwart maken en definitief vastzetten.
-Accubak zit wat vliegroest, netjes in de zinkspray en in kleur spuiten.
-Ruitenwissermotor van nieuw vet voorzien en nieuwe wissers, als we toch bezig zijn. 8-)
-Veerpootbrug monteren

En ik zoek iets om mijn gordels rechtop te krijgen. Stoelen zijn wat smaller dus de gordel valt steeds naar beneden. Dacht aan iets zoals op deze BMW gordels:
13421

Als iemand suggesties heeft.......

Twijfel nog een beetje of ik nieuwe achterbanden ga monteren. Er zit nog ruim voldoende profiel op, en op droog wegdek volstaan ze prima. In de regen zijn ze niet zo best heb ik vorige week mogen ervaren. Kwam vorige week vanaf de a2, en draaide van de afrit de ring op. En hup, dwars. Moest 2x flink corrigeren en zag de vangrail recht voor de voorruit. Mazzel dat het 's avonds laat gebeurde want ik had de ruimte wel nodig!

Ronaldbm
24/11/2015, 08:09
Goed bezig thijs, mooi stuur! Voor de gordels, kun je die niet strak rechtop zetten met bv een stukje installatiedraad verstopt in de beschermhoes. Of, de bout strakker zetten met een extra ring?

Wat betreft de banden, goede grip maakt zeker uit per band. Een setje winter of all weather ernaart (op standaard velg?) zou helpen voor de winter. Want bij mooi zomer weer heb je anders weer meer nadeel.... T is een afweging

Thijsch
24/11/2015, 14:27
Blijf wel bij de zomerbanden, in de winter komt 'ie toch niet buiten. Achter ook een setje hankook's.

Dit zit er nu achter, zat nog maar net op de velgen toen ik de set kocht. ;)
13429

Mijn ervaring wordt dus bevestigd door de anwb. :7

Ronaldbm
24/11/2015, 18:35
Met een achterwielaandrijver is dat vragen om problemen inderdaad....

harry
29/11/2015, 14:32
Thijs heb je altijd die helm op als je gaat rijden.........?

Thijsch
07/12/2015, 12:56
Jazeker alleen niet op de brommer. ;)

De 924 staat alweer een weekje stil. Afgelopen maandag laatste rondje gereden, afgetankt, bandjes op spanning en de massakabel los voor de winterslaap.

Paar dingen besteld...

Veerpootbrug
13466

Motorsteunen
13467

Zijn er in 2 types, road en track. Kennelijk zijn de track steunen niet te harden, en is de road versie ook al iets minder comfortabel dan de originele steunen. Toch lees ik er goede dingen over op andere 924 boards, het is verschil met een gebroken veer goed te merken. Ze worden ook verkocht bij ideola (http://garage.ideola.com/).

Ik wil ook de o-ringen (034133557E) en houders (063133555) van de injectoren vervangen. Heb ze nog nooit los gehad, hoe doe je dat? Trek je ze er zo uit (met beleid natuurlijk) terwijl ze nog aan de leiding zitten?

Daan_924
07/12/2015, 14:00
De o-ringen van de injectoren heb ik ook onlangs vervangen, gewoon recht omhoog eruittrekken. Met een nijptang pakte ik de kop van de injector vast (gewoon gesloten houden, niet nijpen), en een platte schroevendraaier maakte de hefboom om ze eruit te halen. De houders kun je uitschroeven met een grote zeskant.

De leidingen kun je eventueel laten zitten op de injectoren, wel de klemmen van de leidingen losmaken zodat je wat bewegingsvrijheid krijgt.

sjoerd924
07/12/2015, 15:56
Hoe ga je de motorsteunen vervangen?
Met blok in de auto?

Zo ja ben ik heel benieuwd hoe je het gaat doen.. staat bij mij ook nog op de planning... en die vibratechs lijken me een goede optie

Thijsch
20/12/2015, 11:48
Daan, dank voor de how to! Dat moet vast wel lukken. :)

Sjoerd, met blok in de auto inderdaad. De vorige keer (dat was alleen de rechter) het blok ondersteund en iets gelift. Je hebt niet heel veel ruimte nodig en het is een beetje priegelen maar het kan prima met het blok in de auto.

Beschadigde riem
13483

Veerpotbrug aan het passen
13484