PDA

Bekijk Volledige Versie : Wiellager vooras



q01z
13/02/2008, 22:38
David heeft een howto geschreven van het vervangen van het wiellager aan de voorzijde.
In deze howto is ook opgegeven hoe de as eventueel vervangen kan worden.

Vervangen Wiellager (http://www.924forum.nl/downloads.php?do=file&id=1)

Ik-rij-belastingvrij
13/02/2008, 22:49
Mooie duidelijke How To :D

Arie_Visker
13/02/2008, 23:25
Ik vind het een super initiatief deze how to's :D hulde !.

Maakt het wat aantrekelijker om het zelf te doen, indien je de gereedschap er voor hebt.

Tom
13/02/2008, 23:42
Goed gemaakt! Opgeslagen op mijn computer...

Space
14/02/2008, 09:22
Ik mis nog het vervangen van de lagerschalen. Als de lagers versleten zijn, dan zijn de lagerschalen eveneens ingelopen. Het is zonde om je nieuwe lagers dan weer versneld te laten stuklopen op de lagerschalen. Als je nieuwe lagers besteld, dan zitten deze lagerschalen er altijd bij (tenminste wel waar ik ze bestel). Het is wel wat werk om die dingen eruit en erin te slaan. Wel met een koperen hamertje doen.

Ook moeten de lagers en het asje flink ingevet worden. Binnenkant van de fusee mag ook een grote klodder vet. Dat vet verspreid zich vanzelf door de centrifugale werking tijdens het rijden.

Het exact afstellen van het wiellager komt zeer nauw. Ook daar is een procedure voor. Wat ik altijd doe:
Asmoer aandraaien, zodat je duidelijk weerstand voelt bij het draaien aan het wiel. Op dat moment voel je dus ook geen speling op het wiel (de speling voelen doe je dus door je wiel met beide handen te bewegen in de hoogte as; niet in de stuurrichting natuurlijk, want dan is het logisch dat je wiel gaat bewegen :? en voel je evt lagerspeling niet goed). Nu ga ik heel langzaamaan de asmoer losdraaien en telkens voelen of er speling op het wiel komt. Op een gegeven moment komt er een tikje speling op het wiel. Nu ga je in zeer kleine stapjes de asmoer weer aandraaien totdat je NET geen speling meer op het wiel voelt. Als je nu aan het wiel draait mag je (en zul je) ook geen weerstand voelen. (Je zult ook merken dat in deze eind-positie van de asmoer het wiel weer direct meer weerstand gaat bieden zodra je de as moer weer een millimetertje aandraait.) Nu kun je de asmoer borgen door het aandraaien van het inbusboutje.

Overigens kun je altijd nog beter met een tikje speling rondrijden dan met lagers die te vast aangedraaid zijn. Wat er dan gebeurt kun je hier zien/lezen: http://www.hotrod.nl/PDF/wiellager.doc.pdf
Ik zou de speling op het wiel na een tijdje rijden weer ns controleren en evt. de lagers nastellen. Moet je eigenlijk zowieso doen bij elke grote beurt.

ziggy
11/12/2008, 07:36
Fantastische how to. Complimenten.