PDA

Bekijk Volledige Versie : Benzine in carter



Woutje
29/04/2010, 15:40
Hallo allemaal,
het is alweer een tijdje geleden dat ik op de site ben geweest. Heeft allerlei oorzaken, maar vooral dat ik gelijk wilde kunnen melden dat Truus klaar is. Maar ik zweer het die auto is vervloekt.

Eerst accumulator lek, geen probleem, goed werkende tweedehandsie eronder en ze zou het weer moeten doen. Nee dus, ze startte niet meer. Na heel veel zoeken door een bevriende monteur was het oordeel dat er benzine in de Carter zat. Ze knepen toen iets af bij de luchtweger (iemand een idee wat?) en toen draaide de motor als een zonnetje. Luchtweger en spinnekop dus vervangen. Maar geen resultaat, ploffen maar motor slaat niet aan en nog steeds benzine in het Carter. Ik zal de olie wel moeten vervangen, maar waar ligt die benzine toevoer in het carter aan?

-Is de druk in het systeem te hoog? De accumulator is echt de juiste.
-komt de benzine via de zuigers? Volgens mij lekken de injectoren niet en de lucht weger is vervangen door een werkend model. Heb hier wel een airflowsensor op moeten monteren. Op de buitenkant, want binnenin was alles hier al voor aanwezig. En als ik de sensor los haal gaat de brandstofpomp gelijk draaien (als het contact aanstaat).

Ik hoop dat iemand dit probleem bekend in de oren klinkt. Want ik heb eigenlijk geen flauw idee meer. Het lullige is dat dit ook echt het allerlaatste is voor ze definitief door de APK kan. Rest is al helemaal klaar.

Groet,
woutje

Woutje
03/05/2010, 16:58
Hallo allemaal,

Ik heb me helemaal kwijt gelezen op het internet en kom allemaal mogelijke problemen tegen. Zoals;
Lekkende brandstofpomp. Lijkt me sterk aangezien deze achter in de auto zit.
Versleten zuigerringen. Kan ook niet echt, omdat truus eerder toch wel goed gelopen heeft en de injectoren lekken niet dus het kan er ook niet bij stilstand langslekken.

De enige twee dingen die ik enigszins plausibel vind, is dat het carter brandstof aanzuigt of dat de brandstofdruk te hoog is. Het carter zou benzine aan kunnen zuigen via de ontluchtingsklep die op de luchtweger zit. Op het net noemen ze dit (Negative/Positive Crankcase Ventilation) langs de PCV valve. Dat zou dus betekenen dat als ik iets afknijp bij de luchtweger, dat de motor beter zou moeten lopen, denk ik...
Maar waar zit die ontluchting? Heb Haynes geraadpleegd, maar geen uitkomst. Niets nieuws, want zij vergeten wel eens een slangentje of een verbindinkje te melden.

Ook zou de brandstofdruk nog te hoog kunnen zijn, maar hoe help je zoiets omlaag? Twee kleine accumulatoren ipv een grote van 40cc? Er schijnt iets op de brandstofpomp te zitten, maar daar blijf ik vooralsnog even vanaf.

Misschien dat jullie iets meer weten.

M.B.H.
03/05/2010, 17:32
Lijkt mij eerder een afstellings verhaal van je brandstof verdeler

Cor 944
03/05/2010, 21:54
doe eens een compressie test.
waarschijnlijk lekt de brandstof toch langs versleten of een gebroken zuigerveer.

Woutje
03/05/2010, 23:09
Was eigenlijk al bang voor iets dergelijks als een kapotte zuigerveer. Het was alleen dat een monteur zei dat hij iets had afgeknepen bij de luchtweger zodat er geen benzine meer naar het carter stroomde en dat de motor toen goed liep. Hij kwam toen tot de conclusie dat ik het hele injectiehuis (luchtweger + spinnekop moest vervangen). Met weinig resultaat helaas. Dus ga eens een compressietest proberen te regelen.

Dank.

-Bassie-
04/05/2010, 10:05
een compressie meting doen en daarna een cilinderlek test doen.

krijgt de motor niet gewoon veel te veel benzine ingespoten??

Woutje
04/05/2010, 23:29
Daar lijkt het wel op, maar ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten reguleren. Er schijnt iets op de pomp te zitten maar dat weet ik dus niet zeker. Hebben jullie enig idee?
Ook ben ik op zoek naar boeken over motoren. Monteur studieboeken als het ware. Wellicht kan ik dan iets beter bepalen wat er mis is of gaat. Weten jullie iets van titels?

Groeten.

Woutje
10/05/2010, 22:34
Heb eens nagevraagd, maar een compressietest e.d. zijn dus al uitgevoerd. Dus daar lag het niet aan. Zat dus echt in de luchtweger en spinnekop. Die heb ik dus al vervangen. Voor een model van na 1978, dus zonder de airflow-sensor. Dacht die ff over te zetten, maar dat ging dus niet zo makkelijk.

Na veel testen kwam ik erachter dat als ik de luchtweger omhoog deed, met contact aan, er geen brandstof ging stromen. Wel weer als ik de sensorplug lostrok. Er liep dus geen benzine naar de cilinders. Motor doet dan geen "broem". Bleek dat de sensor aansluiting aan de andere kant van de luchtweger (dus niet bij de plug) ook een massa-contact maakte met de behuizing. Sensor registreerde dus niks. Uiteindelijk geisoleerd en nu doet alles het na behoren. Nog niet gestart, want daar was het wat laat voor.

Maar aangezien ik een paar liter benzine in mijn carterpan heb zitten is de grote vraag van dit moment nu: "zegt die moter straks boem als ik probeer te starten en begin ik zo een groot vreugdevuur in mijn voortuin?"
Lees namelijk wel dat soort verhalen op het internet. Of zal ik eerst maar de olie vervangen?

Groet.

M.B.H.
10/05/2010, 22:41
olie + filter vervangen :thumb:

Peter
11/05/2010, 21:47
olie + filter vervangen :thumb:
Zeker olie en filter vervangen zoals vermeld door M.B.H.

Woutje
25/05/2010, 22:50
Nou, van 't weekend lekker weer en de baas had goede zin. Truus is dus ff onder handen genomen. Nieuw filtertje en nieuwe olie. Toch niet starten.
Maar weer even controleren of alles werkt. Injectoren eruit en in bekertjes, alle gaten afdoppen en motor over laten gaan. Bijna geen bezine in de bekertjes. Gaat de vlotter blijbaar niet (ver genoeg) omhoog. Als ik 'm wat help is er niets aan de hand.
Zuigt hij dan valse lucht, wellicht. Alle slangen netjes afgetaped (ga geen nieuwe kopen voor ik het zeker weet) en weer eens proberen. Bij half gas bleef ze lopen op 2 of 3 pitten.
Ontsteking afstellen, want die zat dus los. Jammer want die is dus 3 weken geleden helemaal afgesteld in de garage. Hebben ze alleen de verdeler dus niet vastgezet. Oeps...
En raad eens waar ik dus tegen aan stootte...

Dus voor de komende weken: Onteking afstellen en de vlotter van de luchtweger bij draaien/aftellen. En met wat goeie hoop en wil zou ze dan naar de APK kunnen rijden.
't zou toch niet waar zijn?!

Dank voor jullie tijd en hulp,
Wouter.

Fantaman
25/05/2010, 23:07
tsja hij moet toch wel lopen voor de apk want je moet CO meten:doh:

sjones
26/05/2010, 07:13
Tja de auto naar de APK duwen is ook geen pretje