PDA

Bekijk Volledige Versie : Zekeringkast



Ruudje1987
30/04/2010, 18:36
924'ers,

Ongeveer een week geleden heb ik weer de beschikking over mijn 924. Dit nadat de lekstroom, een lekkage en een defecte koelvloeistofreservoirdop zijn gerepareerd bij de dealer.

Nou heb ik echter nog een probleem. Een 16 ampère zekering springt steeds kapot. Deze is van zowel de koelfan als de interieurblazer. Ik heb in mijn Haynes Manual gekeken maar kan de betreffende zekeringkast niet vinden. In de Haynes manual staat er maar één. Die heb ik ook. Let wel "ook"; ik heb er nog één. Zie ook de aangehechte foto.

Het gaat hierbij om de derde zekering van links, de blauwe. Dit is nu een 25 ampère zekering deze trekt ie er niet uit. Daarnaast valt me op dat deze, en die rode die daar links naast zit, gigantisch heet worden bij het rijden. Zo heet dat je je vinger er echt niet op kan houden.

Kortom ik heb de volgende vragen:

Wat is er mis met de Haynes manual of met de zekeringkast(en)?
Wat voor zekering moet er voor de Koelfan ingezet worden?
Klopt het dat de zekering zo onnoemelijk heet kan worden?

Graag hoor ik van jullie.

MVG,

Ruud

Jayke
30/04/2010, 21:29
Ik heb iig ook die zekeringenkast, dus in zo verre is het niet raar. Heb alleen ook geen idee waar ie voor is :P

George
01/05/2010, 10:16
In de schema's moet je zoeken bij de omstippelde zekeringen waarbij "additional fuse board" staat.
Zo kom ik uit het volgende:

Zekering 1 8 A Claxon(s)
2 25 A Beiden benzinepompen.
3 16 A Koelfan
4 25 A Achterruit verwarming
5 16 A Koelfan Airco
6 ? Airco
7 ? ? (nog niet aangetroffen in de schema's)

O ja, zelf een foutje ontdekt bij de foto (blz. 237) van het zekeringenkastje in de manuel:
Bij relay 2 staat "Horn relay" en bij relay 5 staat "Blower relay". Dit klopt niet.
Beiden staan verwisseld !

Frenske
01/05/2010, 10:52
die gemonteerde massaschakelaar verhelpt de symptomen, niet de oorzaak .........:doh:

Ruudje1987
01/05/2010, 10:57
Hmm.....

Probleempje dus. Hij trekt dus een 16 ampère zekering eruit die erin hoort te zitten.

Hoeveel kwaad kan het om een 25 A zekering erin te zetten? Het lijkt mij niet zo goed maar misschien dat er mensen anders over denken.

Daarnaast waar moet ik het probleem gaan zoeken?

Graag hoor ik van jullie.

Grtz

Ruudje1987
01/05/2010, 10:58
die gemonteerde massaschakelaar verhelpt de symptomen, niet de oorzaak .........:doh:

Ja dat weet ik. Ik los het zelf nog wel eens op. Heb het momenteel nogal druk. Ik ben namelijk bezig met afstuderen.

Maar goed, het is iig een oplossing waarmee ik nog kan rijden.

Frenske
01/05/2010, 11:25
Hmm.....

Probleempje dus. Hij trekt dus een 16 ampère zekering eruit die erin hoort te zitten.

Hoeveel kwaad kan het om een 25 A zekering erin te zetten? Het lijkt mij niet zo goed maar misschien dat er mensen anders over denken.

Daarnaast waar moet ik het probleem gaan zoeken?

Graag hoor ik van jullie.

Grtz

zou je zelf dus moeten weten anders kun je niet afstuderen ..... :whistle:

de kabel krijgt meer stroom te verduren, wordt warmer en de isolatie zou kunnen smelten. Met alle gevolgen van dien :Cry:

Ruudje1987
01/05/2010, 12:34
zou je zelf dus moeten weten anders kun je niet afstuderen ..... :whistle:

de kabel krijgt meer stroom te verduren, wordt warmer en de isolatie zou kunnen smelten. Met alle gevolgen van dien :Cry:

Uiteraard weet ik dat. Ik stelde de vraag in die zin, dat het nog wel eens mee zou kunnen vallen bij een 924. Misschien hebben ze bij Porsche (of VW/Audi) wel een foutje gemaakt en er een verkeerde zekering in gedrukt. Misschien komt het probleem vaker voor en is een 25 A zekering alles wat nodig is om het probleem op te lossen.

Maar goed.

Waar heb ik de meeste kans het probleem te vinden? En hoe loopt de kabel naar de fan? Ik kan dit natuurlijk zelf ook uitvinden, maar misschien kan iemand hier al snel antwoord op geven.

Mij lijkt het eerst de kabel en zekeringkast controleren. Als dat niets oplevert eens kijken naar de fan motor.

Suggesties zijn welkom.