PDA

Bekijk Volledige Versie : wassen?



VonG
15/02/2008, 13:45
even schrikken... ik dacht vanmorgen dat de hele auto kleine roestplekjes had... gelukkig toch geen roest... ik ben nog eens gaan kijken en nadenken... er zat zwarte zooi op de auto dus vanmorgen door de wastraat gehaald.... toen bleef een roestkleurige aanslag over... komt er met heel hard poetsen af... iemands tips voor hoe en goed handmatig te poetsen?

Tom
15/02/2008, 14:12
Eerst goed wassen, daarna de plekjes wegpoetsen met Commandant 5 (een heel licht slijpmiddel, verkrijgbaar bij de autoshop). Als blijkt dat hierdoor geen lichtere plekjes in de laklaag ontstaan (lijkt me sterk, je lak is niet verweerd) dan verder poetsen (en liefst met een poetsmachine, bij gebrek hieraan is een goede excenterschuurmachine met een poetsmop ook prima).

Als dit gebeurd is de auto goed in de was zetten. Iedereen heeft zijn voorkeur, maar producten van Turtle en Valma horen niet tot mijn favorieten.

VonG
15/02/2008, 14:26
Dank je voor de tips! Voortaan geen wasstraat meer voor de P... ga ik handmatig doen vanaf nu...

Tom
15/02/2008, 15:55
Da's sowieso leuker, en je ziet beter waar de auto aandacht nodig heeft...

Meneer aard
15/02/2008, 19:15
Commandant is in mijn ogen zooi..

Gebruik zelf turtle troep of mequaire`s.

Wat ik altijd doe:
-Goed afspuiten
-met warm water + auto shampoo de auto goed wassen (ook ff de deuren open maken en bij je portieren..)
-Als laatste de velgen met velgen reiniger + klein sponsje
-Auto goed afspuiten
-Droog zemen of met die speciale trekkers (meesterlijke dingen gewoon, geen geklooi met de zemen)
-Met een licht vochtige doek deel voor deel de auto in de was zetten
-Goed uitpoetsen
-Rubberen delen behandelen met daarvoor bestemd spul zodat het rubber "gevoed" wordt en weer mooi zwart wordt
-Ruiten schoonmaken met speciaal spul met een nieuwe doek

Allemaal met een niet pluizende doek. Ben je wel uurtje of 4 mee zoet. En niet in de bakkende zon gaan staan.

Tom
15/02/2008, 19:19
Daar hebben we hier 'gelukkig' toch niet veel last van... :)

Commandant is alleen bedoeld om de in de lak gebakken vlekken te verwijderen, dat lukt je niet met iets anders. C5 is uitstekend spul, zeer mild polijstmiddel waarmee je niks kunt verzieken. Met de grovere varianten (3 en 4) moet je inderdaad uitkijken, daarmee ga je al snel door de lak heen.

Meguiars schijnt inderdaad goed te zijn, maar is idioot duur. Met Mer, Autoglym en Simoniz heb ik goede resultaten geboekt. Uitstekende velgenreiniger en autoshampoo (nooit afwasmiddel gebruiken!) vind je voor weinig bij de Kruidvat.

LWB
15/02/2008, 19:30
ben nog steeds op zoek naar een wondermiddel om mijn turbovelgen
echt schoon te krijgen...
Velgen zijn 20000km gestraald en gespoten maar helaas heeft de vorige eigenaar de auto als dagelijkse auto gebruikt en ja dan maak je de velgen niet zo vaak schoon.... :roll:
Al suf lopen te poetsen met poetsmiddel maar enkel delen krijg ik niet echt schoon.

Tom
15/02/2008, 19:33
Ik heb wel iets, maar dan mogen ze meteen opnieuw gespoten worden... beetje potent spul.

jimfrey944
15/02/2008, 19:34
met cammadant 3 of 4 ga je inderdaat snel door je lak heen
ik gebruik het wel maar allen in uiterste nood voor een krasje of een ingetrokken vogelepoepje
5 is redelijk onschuldig maar dat gebruik ik nooit
voor doffe lak kan je het beste een polijst machine nemen verdeeld de druk beter
voor de rest gebruik ik mequaire`s.
of natuurlijk de speciale 944 was van turtle
http://community.924forum.nl/images/imported/2008/02/93.jpg

LWB
15/02/2008, 19:36
:grin: :lol: :grin: :) :-D

ga ik echt niet gebruiken,krijg ik ook van die uitgeklopte spatborden......

Tom
15/02/2008, 21:16
Werkt niet op een 924, en al helemaal niet op een bruine... :grin:

Meneer aard
15/02/2008, 21:22
ben nog steeds op zoek naar een wondermiddel om mijn turbovelgen
echt schoon te krijgen...
Velgen zijn 20000km gestraald en gespoten maar helaas heeft de vorige eigenaar de auto als dagelijkse auto gebruikt en ja dan maak je de velgen niet zo vaak schoon.... :roll:
Al suf lopen te poetsen met poetsmiddel maar enkel delen krijg ik niet echt schoon.

Sommige doen het met 1:10 verdund zoutzuur (die oplossing die je koopt bij de gamma oid).

verder zou ik uit kijken met velgenreiniger..Sommige zweren bij het spul van de wibra. Zelf heb ik negatieve ervaring met die rommel van valma..Mijn lak was op sommige plaatsen niet echt denderend maar vrat zich verder uit tot aan de ondercoating.
Tot dat mijn pa een keer voor de grap het spul velgen reiniger van de kruidvat mee nam :D En het werkte zowaar..

Gewoon afwasborstel/tandenborstel/klein sponsje en soppen maar. Reken op minstens 10 min per velg.

LWB
15/02/2008, 21:56
velgenreiniger heb ik een keer geprobeerd. Als ik het spul al ruik denk ik van 'dat is niet goed'.... :mrgreen:
niet meer gebruikt dus...

zal nog wel eens een goed zeepproduct zien te scoren....