PDA

Bekijk Volledige Versie : 924 1981 | Motorprestaties opvoeren. 944blok? Chippen mogelijk?



Maarten van Hemel
17/09/2013, 09:39
Hoi allemaal,

Een jaar geleden ben ik begonnen aan mijn 924 project, een prachtauto, maar ben toe aan wat meer vermogen. Is het mogelijk om het standaard 2.0L blok te chippen? Of is het voordeliger een wissel te maken naar een 2.5L 944 motor?

Alvast bedankt! :)

Met vriendelijke groet,
Maarten

captainfrasca
17/09/2013, 09:51
924 chippen is niet mogelijk, er zit geen computer en een 944 motor erin gooien gaat bakken met geld en verbouwing kosten.

Beter koop je dan een 924S of gelijk een 944

Maarten van Hemel
17/09/2013, 09:55
Bedankt voor je reactie,

Oke, dan is het niet anders. Heb al een band met mijn oude bak, een 924S of 944 komt er niet ;-)

Gr.

Folkert
17/09/2013, 10:45
Je kunt toch ook kijken voor grote carburateurs, andere nokkenas, kop bewerken, etc....

Er zijn zoveel dingen mogelijk om meer vermogen uit een motor te halen.

remytjuh1994
17/09/2013, 13:06
Grotere carburateurs wordt lastig bij een standaard 924 want deze heeft geen carburateurs! :p

js-vintage
17/09/2013, 14:53
Redline weberkit K-294 voor Porsche 924. Twee stuks Weber DCOE! :s)

Maarten van Hemel
17/09/2013, 15:08
Top dankjewel!! 'k ga er meteen achteraan :) !
Hoe veel PK en Nm levert zo iets?

Gr.

jimfrey944
17/09/2013, 16:21
Ga er niet echt heel veel meer van verwachten het 924 blok laat zich niet makkelijk uitknijpen
kijk even tussen de projecten daar zijn een aantal mensen die bezig zijn met meer pk's
Met alleen een set carbs ben je er nog niet ze moeten er nog in ook
pen gezien je geringe kennis van de 924 zal dat een hele opgave voor je zijn

js-vintage
17/09/2013, 20:47
Het blok vlakken voor een hogere compressie (kop is al vlak), zuigers op gelijk gewicht brengen, drijfstangen op gelijk gewicht brengen en polijsten, in- en uitlaatkanalen in kop vergroten, klepzetelhoek aanpassen, inlaatspruitstuk uitfraisen, grotere gasklep monteren, vliegwiel lichter maken, injectiedruk vergroten en Schrick nokkenas monteren, spaghetti uitlaatspruitstuk en dikkere uitlaat monteren, oliekoeler en open luchtfilterhuis met K&N luchtfilter monteren gaf bij mijn motor 155 pk op de rollenbank. Was wel veel werk! Heb er toen clubcompetitie bij de NPC mee gereden en derde jaarprijs in zijn klasse gewonnen. ( ik rijd momenteel niet meer zo hard ;) ). Je moet wel een hoop doen voor meer vermogen!

Jayke
17/09/2013, 21:29
Het blok vlakken voor een hogere compressie (kop is al vlak), zuigers op gelijk gewicht brengen, drijfstangen op gelijk gewicht brengen en polijsten, in- en uitlaatkanalen in kop vergroten, klepzetelhoek aanpassen, inlaatspruitstuk uitfraisen, grotere gasklep monteren, vliegwiel lichter maken, injectiedruk vergroten en Schrick nokkenas monteren, spaghetti uitlaatspruitstuk en dikkere uitlaat monteren, oliekoeler en open luchtfilterhuis met K&N luchtfilter monteren gaf bij mijn motor 155 pk op de rollenbank. Was wel veel werk! Heb er toen clubcompetitie bij de NPC mee gereden en derde jaarprijs in zijn klasse gewonnen. ( ik rijd momenteel niet meer zo hard ;) ). Je moet wel een hoop doen voor meer vermogen!

Precies, enige andere serieuze vermogensboost die ik gezien heb hier op het forum is Arvid met z'n compressor, maar ook dat is niet iets wat je er even op schroeft. En als je je afvraagt of een 924 te chippen is twijfel ik of een compressor inbouwen helemaal binnen je technische kunnen past :P

Maarten van Hemel
18/09/2013, 07:57
Ja oke, kennis komt met de dag bij het knutselen aan m'n 924, maar zo even het hele blok aanpassen zit er nog niet in.
In ieder geval bedankt voor de tips!! :)

Folkert
18/09/2013, 14:18
Grotere carburateurs wordt lastig bij een standaard 924 want deze heeft geen carburateurs! :p

vandaar dat ik schrijf grote carbs en niet grotere.... ;)

Patrick86c
18/09/2013, 17:14
Het is geen Audi 50 Folkert. ;)

powerflux
18/09/2013, 17:33
nop. de rek is er al behoorlijk uitgehaald. o.a. arwid kan je daar alles over vertellen.

ArvidW
18/09/2013, 23:08
Het 924 blok reageert inderdaad niet geweldig op aanpassingen zoals een snelle nokkenas, grote carburateurs, spagetti spruitstukken of iets dergelijks. Uiteindelijk kun je wel 150+ pk op het blok ermee opwekken maar zoals js-vintage al zegt: "het is veel werk". Ook verre van goedkoop overigens. Een snelle nokkenas van 250euro geeft bijvoorbeeld 3-5pk extra.

Een turbo erop knallen heeft de hoogste PK-per-euro investering. Als je op een volledig origineel blok een turbo bouwt kun je vrij "eenvoudig" 150-200whp draaien, Pieter (van dp-engineering.nl) zit momenteel zelfs op 274whp met een gebruikt, gesleten, standaard 924 blok. Je moet daarvoor alleen wel je auto ombouwen naar standalone motormanagement (VEMS, Megasquirt etc), er een turbo op bouwen, spruitstuk en uitlaat lassen, intercooler monteren, injectoren monteren en brandstofsysteem aanpassen. Niet super eenvoudig en ook niet echt goedkoop :P

Supercharger is een leuke optie, iets betaalbaarder en eenvoudiger dan een turbo setup. Met 0.5bar druk zit je al op een leuke 155hp (136whp) en heb je in tegenstelling tot een flink getuned ongeblazen blok flink veel koppel door heel het toerengebied. 200whp is ook haalbaar met wat hogere druk.

Als je puur alleen op zoek bent naar meer vermogen is een andere auto of motorwissel het meest voor de hand liggend. Een 944 2.5(s) of 3.0 blok is best pas te maken, je moet de bak, transaxle, kabelboom, injectie en waarschijnlijk ook nog draagarmen wisselen. Weer niet super eenvoudig of goedkoop ;)


Conclusie: er is geen goedkope, eenvoudige, simpele oplossing.