PDA

Bekijk Volledige Versie : 924 1983 | onderhoud 924



harleydevilguus
18/09/2013, 21:38
Vandaag onze 924 voor het eerst voor een beurt en apk aangeboden bij een garage waar we vaker komen. Verzoek gedaan om ook de kleppen te stellen gezien de kilometerstand. Vanmiddag kreeg ik een telefoontje. Kleppenstellen was te veel werk. Moest de nokkenas voor verwijderd worden. Dit bevreemd mij. Als ik de boeken bestudeer dan zou dit juist eenvoudig moeten zijn. Daarnaast zou er een lek zitten bij het uitlaatspruitstuk. Zou men alleen al een dag voor nodig hebben omdat het moeilijk te bereiken is enz. enz. ook zou er een bout ontbreken. Daarnaast zou er 50% verschil in de achterremmen zitten en dat mag max 30 zijn. De auto is altijd goed onderhouden geweest en dat wil ik graag zo houden. Moest een nieuwe afspraak maken. Dat onderhoud geld kost is duidelijk en is geen probleem. Wil het uiteraard wel tegen een gunstig tarief laten uitvoeren. Wie kan mij omtrent deze reparaties informeren en kan mij eventueel een goed adres aan de hand doen. Verneem graag. Alvast bedankt voor de reactie.

Gr. Guus

ArvidW
18/09/2013, 22:50
Klepspeling stellen = +/- 1 uur werk. De nokkenas hoeft er in principe niet uit, tenzij een van de stelschroefjes gewisselt moet worden voor eentje uit een andere range. Nokkenas verwijderen en terugplaatsen is nog geen kwartiertje werk.

Spruitstuk verwijderen is inderdaad een hel. Ik zou simpelweg de cilinderkop eraf trekken omdat je er dan goed bij kunt. Dit kost je 85euro extra vanwege de nieuwe koppakking maar scheelt je wel flink wat gescheld en geklooi. In circa 3-5 uur moet je dit voor elkaar kunnen krijgen als je er wat handigheid in hebt. Mensen met veel geduld kunnen het waarschijnlijk ook wel zonder de kop te verwijderen.

Verschil in achterremmen komt misschien door versleten / verkeerd gestelde blokken of lekkende remcilinders. Kwestie van trommel eraf pakken (10min werk) en de boel inspecteren. Blokken en remcilinders vervangen kost uurtje en aan materiaal circa 60-90euro.

M.B.H.
18/09/2013, 22:53
Tja ik heb er net een op de brug staan ,
en ik ga op vakantie voor een week of 3
zo lang kun je zeker niet wachten ?
Maar de nokkenas hoeft er niet uit. . want kleppen stellen is goed te doen mits ze niet iets anders gevonden hebben.
Hebben ze het kleppendeksel er af gehad ??
Spruitstuk vervangen is wel een hele klus, als alles goed los wil ben je daar toch al gouw een uur of 5-6 mee bezig.
wat de achter remmen aangaat dat kan heel goed een handremkabel in combinatie met afstelling zijn.

harleydevilguus
20/09/2013, 19:07
Dank voor de reacties. Geeft mij een beetje meer inzicht. Altijd prettig om bij vragen het forum te kunnen raadplegen. Had zelf het idee dat het veel minder tijd in beslag zou nemen. De apk is bijna verlopen. Ik ga er vanuit dat de betreffende garage het probleem met het uitlaatspruitstuk kan oplossen en ook de achterremmen kan aanpakken. Voor de rest laat ik alles maar even. Voor de rest was alle in orde. De auto is verder goed onderhouden. De overige werkzaamheden moet ik mij nog even over beraden. M.B.H. een hele fijne vakantie. Graag kom ik nog een keertje bij je op de lijn. Ook ArvidW bedankt! Zo kom ik technisch ook steeds meer op vlieghoogte.