PDA

Bekijk Volledige Versie : 924turbo 1985 | KJet afstellen



HansDAF
27/09/2013, 23:11
Afgelopen weken bezig geweest om mijn auto met Kjet en turbo afgesteld te krijgen. Volvo 245 Turbo
Moeilijke koudstart bleek voornamelijk veroorzaakt te worden door een (beginnende) lekke koppakking.
Koppakking vernieuwd, voorbeeldige koudstart........ tot enige dagen geleden toen de auto terugkwam voor APK.
Koudstart weer moeilijk, helaas. Als motor eenmal warm is gaat het starten goed.

Alles gecontroleerd: koudstartsysteem incl. opbrengst & lekkage van de koudstartinjector. Thermotijdschakelaar, alles werkt naar behoren.
Alle drukken van systeem en WUR gecontroleerd, alles volgens het werkplaatshandboek.

Toch mislukt de koudstart heel vaak: de enige remedie is bougies eruit. Alles droog maken en vervolgens wel starten.

Iemand een goed idee ? Of beter: wie kan er een KJet motor goed afstellen ?


Groet,

Hans

jimfrey944
28/09/2013, 15:32
Als alles goed is zo als je zegt kan het in de ontsteking zitten
maar dat lijkt mij wat onwaarschijnlijk
Zie je niets over het hoofd of heb je alles goed gemeten ?

Hij krijgt teveel benzine of word niet ontstoken*

Martin heeft een werkplaats waar hij alles goed af kan stellen

HansDAF
28/09/2013, 16:58
Nou, dan wil ik erg graag een keer naar Martin !! :s):s):s)

jimfrey944
28/09/2013, 19:54
Hij is nu even op vacante

dopre
30/09/2013, 16:15
De benzinetoevoer aan de spinnenkop dient erg nauwkeurig afgesteld te worden.
Enkele mm kan al een groot verschil opleveren.

Groeten Dopre

HansDAF
03/10/2013, 21:39
Dopre, je bedoelt de druk die je af kunt stellen met de bout met veer en shims? Ik kan de drukken meten: pompdruk en systeemdruk (veroorzaakt door de WUR) Welke druk kun je dan afstellen op de spinnenkop?

dopre
04/10/2013, 08:22
Aan de spinnenkop zit een klein gaatje. Daar kun je de benzinehoeveelheid rijker of armer zetten.
Ik denk dat je daar iets armer zal moeten zetten.
Dit is bij de 924 met een inbussleuteltje (3 of 4)

Groeten Dopre

jimfrey944
04/10/2013, 08:52
Je bedoeld de Co afstel schroef
Daar zou ik alleen aan draaien als hij aan een Co. Meter staat
Dat kunnen ze bij iedere garage voor je doen

jimfrey944
04/10/2013, 08:58
Misschien hebben ze ook wel aan je Co zitten draaien om hem aan de eisen van de APK te laten voldoen

HansDAF
04/10/2013, 22:20
Co is onlangs afgesteld door de garage op 2%. Uiteindelijk weer iets rijker gezet omdat motor stotterde bij deellast. Probleem bij koudstart is al veel langer dan het afstellen van het CO. Alle meetbare drukken van het systeem gecontroleerd. Opbrengst en functie van koudstartsysteem gecontroleerd. geen waarneembare afwijkingen. Toch verzuipt motor bij koudstart. Na demontage en droogmaken van bougies ( en droog draaien van de motor)start motor. Snap er niks meer van.....

ArvidW
05/10/2013, 09:21
Je schijft "functie koude start systeem gecontroleerd", weet je nog hoe lang de koude start injector injecteerde en bij welke buitentemperatuur/bloktemperatuur je dat gemeten had?

Regeldruk (WUR) gemeten bij koude en warme motor?

HansDAF
05/10/2013, 20:21
Koudstartsysteem gecontroleerd: opbrengst gemeten alsook de functie van de thermotijdschakelaar. Waarden uit grafiek werkplaatshandboek overgenomen. Pfff, wordt er zo moe van.....;(

HansDAF
06/10/2013, 23:04
Ben ik nou de enige die zo moe wordt van dat Kjet? Hoop dat Martin gauw terug is........
Vooralsnog iedereen bedankt voor de adviezen !

powerflux
07/10/2013, 19:44
Absoluut niet de enige hoor. Ook bij de Golf, 924 en dus de 240 is het na al die jaren gewoon ellende..

ArvidW
07/10/2013, 19:59
Je kunt altijd investeren in VEMS motormanagement of Megasquirt.

Neem anders eens contact op met Pieter van dp-engineering (klik) (http://www.dp-engineering.nl), deze man is gespecialiseerd in VEMS ombouw en is ook nog eens een 924 liefhebber met 2 vrij speciale 924 porsches.

jimfrey944
07/10/2013, 22:15
De k jet is eigenlijk redelijk simpel alleen erg gevoelig voor kleine afwijkingen
Ergens zie je wat over het hoofd kan niet anders
Meet alles nog eens na en ga er daarbij niet vanzelf van uit dat het wel goed zit

Bij het Co afstellen komt het nog wel eens voor dat ze de gas klep gebruikt hebben om stationair af te stellen
Die moet iig op het 0 punt staan en daarna pas de Co stelschroef verdraaien

Krijg je tijdens het starten wel meteen een goede vonk
Kan ook een elektrisch probleem zijn


Ik heb wel eens het euvel gehad dat de startmotor zoveel trok dat hij geen goede vonk meer kon maken tijdens de start en pas aan sloeg als ik de sleutel terug draaide

HansDAF
09/10/2013, 22:28
Zal om uit te sluiten de bougiekabels vervangen(rest is al vervangen). Ik heb de gasklep gecontroleerd, op het oog staat ie dicht......

jimfrey944
10/10/2013, 06:05
Je kan het voelen of hij goed staat
Als je de gas kabel los heb en de aanslag schroef ook helemaal
Dan voel je de klep lichtjes plakken als je hem open doet
Dan zet je je de aanslag schroef net iets strakker dat hij net niet plakt
Dan staat hij goed