PDA

Bekijk Volledige Versie : Testkasje Brandstofrelais



harry
02/11/2013, 18:28
Al een tijdje bezig geweest om een manier te vinden om het brandstofrelais te reparen en te testen.
Zoals jullie weten hebben de meeste Brandstofrelais in onze auto’s, niet meer de (goede) functie om 3 sec. de brandstofpomp te laten lopen. Deb. zijn hieraan (vaak) de condensator en de Timer NE 555.

Testen: je zet het relais in het zwarte kasje, vervolgens sluit je de rode en de blauwe draad aan op je accu, nu drukt op het gele knopje en het groene lampje moet 3 sec. branden. (als je relais goed is)

Heb je de goede Electro onderdelen vervangen in het relais moet je het weer testen.
Omslachtig het oude relais eruit, gerepareerde er weer in, lampje er tussen voor de optische 3 Sec. waar te nemen.

Allemaal zeer lastig. Met het testkasje kun je het direct testen voor je het omwisselt in je auto of hij goed gerepareerd is.

Het is ook handig om het kastje te gebruiken om het relais in het kastje te repareren.

Nog een voordeel van het kastje is dat je ook andere relais kunt testen van je auto.

powerflux
03/11/2013, 08:27
Mooi :)

Ik heb dat ene relais van je nog steeds liggen, en heb wat ideetjes om de boel betrouwbaarder te maken.
Ook ben ik bezig geweest met het relais volledig in solid-state vorm te gieten. Dan ben je af van dat zware
mechanische relais met contactjes die kunnen trillen en verslijten, maar ik kom er niet aan toe
om het af te ronden. De gekozen MOSFETS zijn niet robuust genoeg maar degene die PCB's voor me maakt
heeft een pauze dus ik kan niet door. Zie ook een foto voor het prototype.

harry
03/11/2013, 10:52
Ja zie het, ook al lekker bezig geweest. Ga volgende week weer met onderdelen vervangen in het relais.
Had vorige keer wat onderdelen vervangen en opnieuw in gesoldeerd, en getest met kasje 1/2 sec deed hij het, dus niet goed.
Dus maar weer verder zoeken, meten, veranderen en testen.

powerflux
15/11/2013, 16:56
Mijn eigen relais wat in de 924 zit is vandaag voor de tweede keer sinds ik hem heb overleden. Ik was aan het kloten met de startmotor en pieken zijn toch echt wat dit relais niet kan hebben. Het MOSFET-relais project komt dus in een stroomversnelling want ik wil nog voor December voor de APK gaan. Ik post binnenkort weer een update.

powerflux
16/11/2013, 17:22
Ja zie het, ook al lekker bezig geweest. Ga volgende week weer met onderdelen vervangen in het relais.
Had vorige keer wat onderdelen vervangen en opnieuw in gesoldeerd, en getest met kasje 1/2 sec deed hij het, dus niet goed.
Dus maar weer verder zoeken, meten, veranderen en testen.


Je realiseert je dat er >70v op pin 1 moet komen voordat Q1 in geleiding kan gaan om de NE555 te triggeren?
Daar zit een spanningsdeler van 39K:470 ohm namelijk. In mijn modificatie werkt het relais vanaf een paar volt al, maar
is tegelijkertijd een veel betere piekbescherming aanwezig. Stel dat de 1 van de bobine naar 500V opslingert (normaal tot 200V lees ik op het internet) dan overleeft die transistor dat nog.

harry
16/11/2013, 19:52
Daar had ik nog niet aan gedacht, zeer belangrijke informatie. daar kunnen we weer wat mee.

Anja
01/07/2014, 12:19
Hoe is het met dit project verder gelopen? Leeft het nog?
Op onze sleutelclub hebben we enkele leden met veel verstand van elektronica. Is het een idee om een soort verslagje te maken over wat er tot nu toe gedaan is, met schema enz. zodat we mee kunnen denken en experimenteren?

Vriendelijke groet,

Anja

harry
01/07/2014, 18:14
Het testcase voor het brandstofrelais werkt prima, ook voor andere relais om te testen.

powerflux
01/07/2014, 20:03
het mosfet-relais werkt ook prima, maar is nog niet klaar om een kit te worden wat elke DIY-er kan maken.
die laatste stap kost enorm veel tijd (alle vragen en knelpunten moeten worden voorzien) en die heb ik helaas niet.

Anja
01/07/2014, 21:56
het mosfet-relais werkt ook prima, maar is nog niet klaar om een kit te worden wat elke DIY-er kan maken.
die laatste stap kost enorm veel tijd (alle vragen en knelpunten moeten worden voorzien) en die heb ik helaas niet.

Daarom stelde ik ook voor om de aanwezige info te delen, zodat er meerdere mensen aan kunnen werken. Veel mensen met een beetje tijd = veel tijd :)

Anja
01/07/2014, 22:15
het mosfet-relais werkt ook prima, maar is nog niet klaar om een kit te worden wat elke DIY-er kan maken.
die laatste stap kost enorm veel tijd (alle vragen en knelpunten moeten worden voorzien) en die heb ik helaas niet.

Daarom stelde ik ook voor om de aanwezige info te delen, zodat er meerdere mensen aan kunnen werken. Veel mensen met een beetje tijd = veel tijd :)

markske
15/07/2014, 22:52
heeft er iemand de pin-out van dit relais? kennis van me is redelijk thuis in elektronica stuf en het mijne is stuk (de 3sec vertraging) dan kan ik het mijne mss laten herstellen/nazien

Anja
16/07/2014, 08:08
Staat op het relais. Of bedoel je het schema?

markske
17/07/2014, 17:15
op de relais staan idd de nummers maar als je geen pin-out hebt (of schema dus) kan je daar niet veel mee ;)
nu staat de mijne wel ff te koop maar dat relais wil ik nog wel graag in orde hebben, dat start eens zo lekker

Anja
17/07/2014, 21:13
Hier staat het schema:

http://pic50.picturetrail.com/VOL410/7850512/24044729/405205812.jpg

11938

markske
18/07/2014, 21:45
thx daar ga ik mee aan de slag !