PDA

Bekijk Volledige Versie : Koel/stroomproblemen



gerben1986
23/02/2008, 16:08
Hallo,

Ik was vandaag met mijn 924 (2.0 1982) een blokje om toen opeens het acculampje ging branden en de voltmeter gaf een dikke 10V aan. Maar ik ben gewoon door gereden en thuis gekomen.
Mijn buurman reed achter me aan en vertelde me dat de auto niet deugde want er kwam rook vanaf. Dus ik zei ik vermoed dat er iets met de accu/v-snaar is.

Toen ik de motorkap opendeed voelde ik al dat de motor erg warm was.
Ook lag de v-snaar eraf, zoals ik had verwacht.
Ik heb de auto even op contact gehad en direct ging de ventilatorfan aan en ik hoorde het water in het koelvloeistof reservoir klotsen. Ook ging de temperatuur-meter direct in het rode.

Ik heb de motor laten afkoelen en nu kan ik de volgende bevindingen doen:
- geen water in het reservoir en de slangen kan ik zo dicht knijpen
- v-snaar ligt er af

Wat kan ik nu het beste doen?
Eerst een v-snaar plaatsen en dan de koelvloeistof bijvullen/ontluchten lijkt me

Maar wat kan er nog meer met de motor aan de hand zijn en in welke volgorde kan het hebben plaats gevonden? Zou eerst de v-snaar gesprongen zijn en dat daarom de motor warm geworden is? Of is het juist net andersom?

Echter toen ik dus de auto op contact zette hoorde ik nog wel water in het reservoir klotsen. Wie-o-wie weet raad?

q01z
23/02/2008, 17:58
allereerst: welkom!
niet echt een leuke manier om kennis te maken met het forum lijkt mij..

wat betrefd de koeling; heb je hier al eerder problemen mee gehad?

nu een nieuwe vsnaar monteren en opnioeuw ontluchten lijkt me zoiezo een goed idee..
wat er verder allemaal stuk kan gaan door oververhitten, tsja heeel veel.. maar kijk eerst maar es of je problemen ondervind als je nu opnieuw ontlucht en kijkt of het dan werkt...

hammer_rites
23/02/2008, 18:06
Ik heb de auto even op contact gehad en direct ging de ventilatorfan aan
De fan moet op circuit 30 zitten, dus rechtstreeks aangesloten op accu.

q01z
23/02/2008, 18:18
heeft de dynamo verder verband met de waterpomp?? ik kan even niet terugvinden of de vsnaar wellicht ook over die poulie loopt?

hammer_rites
23/02/2008, 18:29
heeft de dynamo verder verband met de waterpomp?? ik kan even niet terugvinden of de vsnaar wellicht ook over die poulie loopt?
Ja, v-snaar drijft ook waterpomp aan.

q01z
23/02/2008, 18:32
heeft de dynamo verder verband met de waterpomp?? ik kan even niet terugvinden of de vsnaar wellicht ook over die poulie loopt?
Ja, v-snaar drijft ook waterpomp aan.

duss het zou kunnen dat de waterpomp is vastgeslagen en dat daardoor de vsnaar er vanaf is geklapt..

oververhitten als de waterpomp niet meedraait lijkt me overigens vrij logisch :roll:

Meneer aard
23/02/2008, 18:38
Welkom :)

Evt. zou je de waterpomp eraf kunnen nemen en na de staat kunnen kijken. Bij twijfel gewoon vervangen. Is essentieel anders loop je het risisco om je koppakking te verliezen. Gewoon nieuwe koelvloeistof erin, goed ontluchten en nieuwe v-snaar.

Succes.

hammer_rites
23/02/2008, 18:44
Als de waterpomp vastloopt, ga je wel merken dat de v-snaar over een vastgeslagen poelie loopt. Het zou kunnen dat de snaar er af is gelopen omdat de dynamo niet netjes meer uitgelijnd is.

Is de snaar weg/kapot/heel?


oververhitten als de waterpomp niet meedraait lijkt me overigens vrij logisch :roll:
Inderdaad. Het verbaast me dat de temp. meter tijdens de rit al niet in het rood liep.

q01z
23/02/2008, 19:01
Als de waterpomp vastloopt, ga je wel merken dat de v-snaar over een vastgeslagen poelie loopt. Het zou kunnen dat de snaar er af is gelopen omdat de dynamo niet netjes meer uitgelijnd is.

Is de snaar weg/kapot/heel?


oververhitten als de waterpomp niet meedraait lijkt me overigens vrij logisch :roll:
Inderdaad. Het verbaast me dat de temp. meter tijdens de rit al niet in het rood liep.

dat verbaast mij allerminst.. als de laadspanning zo laag is geweest was er wellicht niet eens voldoende stroom om het metertje ver genoeg op te laten lopen, bovendien is het bij koelingsproblemen helaas vaak het probleem dat er lucht in het systeem zit, en tsja dat zit meestal in de buurt van de temperatuursensor en luchttemperatuur is slecht meetbaar met de sensoren die erin zitten :(

hammer_rites
23/02/2008, 19:09
dat verbaast mij allerminst.. als de laadspanning zo laag is geweest was er wellicht niet eens voldoende stroom om het metertje ver genoeg op te laten lopen, bovendien is het bij koelingsproblemen helaas vaak het probleem dat er lucht in het systeem zit, en tsja dat zit meestal in de buurt van de temperatuursensor en luchttemperatuur is slecht meetbaar met de sensoren die erin zitten :(
Mmm... toen gerben1986 het contact weer inschakelde na de rit, sloeg de temp meter uit in het rood, dus zou je zeggen dat er er water (bij de sensor) en spanning was.

q01z
23/02/2008, 19:11
mjah goed punt :roll:

gerben1986
23/02/2008, 21:44
Oke, bedankt voor de tips.
Ik weet niet of de temperatuurmeter tijdens het rijden ook in het rood heeft gestaan. Waarschijnlijk wel, maar ik zat op dat moment meer met de spanning helaas.
Maar dan zal ik komende zaterdag even naar de waterpomp kijken. Maar ik dacht dat die bij de meeste auto's werd aangedreven door de distributieriem, of niet? De v-snaar is trouwens geknapt en die lag op de carterbeschermplaat.

En ik zal inderdaad het systeem moeten ontluchten, want op dit moment zit er geen of weinig water in volgens mij, of zo voelt/lijkt het iig.

Wat mij echter wel verbaast is dat ik water hoorde in het reservoir toen ik hem op contact zette, dat doet mij vermoeden dat de waterpomp dus nog wel draaide, maar dat er weinig water in het systeem zat op dat moment.

Komende zaterdag gaan we de v-snaar vervangen, koelwater erin doen en even het een en ander controleren. Maar ik stelde de vraag hier om even te horen waar ik naar moet kijken/ aan moet denken. Dus hartelijk bedankt voor jullie antwoorden! (En ga daar vooral mee door)

@q01z: Nee, inderdaad niet een leuke manier om kennis te maken met een forum. Maar ik dacht er al langer aan om mij hier te registreren, maar de noodzaak was er steeds nog niet. Tot op dit moment dus...

Tom
23/02/2008, 21:55
Ook zonder noodzaak vinden we het hier leuk om kennis te maken met andere 924-rijders... :)

hammer_rites
23/02/2008, 22:14
@q01z: Nee, inderdaad niet een leuke manier om kennis te maken met een forum. Maar ik dacht er al langer aan om mij hier te registreren, maar de noodzaak was er steeds nog niet. Tot op dit moment dus...
Wat q01z ook een beetje bedoelde, is dat je je voorstelt in het voorstel-topic, viewforum.php?f=13 (http://www.924forum.nl/Forum/viewforum.php?f=13)
Zeg hoe je heet en waar je woont, en je krijgt ongetwijfeld meer hulp.

q01z
23/02/2008, 23:14
nee hoor Boudewijn, dat bedoelde ik niet ;)
maar het is natuurlijk wel leuk als mensen zich eerst voorstellen :D

hammer_rites
23/02/2008, 23:19
nee hoor Boudewijn, dat bedoelde ik niet ;)
maar het is natuurlijk wel leuk als mensen zich eerst voorstellen :D
Had dan ook gewoon je mond gehouden...

q01z
24/02/2008, 10:33
nee hoor Boudewijn, dat bedoelde ik niet ;)
maar het is natuurlijk wel leuk als mensen zich eerst voorstellen :D
Had dan ook gewoon je mond gehouden...

we kunnen ook werkelijk alles offtopic krijgen he :D

kom, gaan we terug..
wordt de waterpomp nu aangedreven door de vsnaar?

captainfrasca
24/02/2008, 10:48
wordt de waterpomp nu aangedreven door de vsnaar?

Kort en bondig, yup!!

gerben1986
24/02/2008, 10:57
Dat zou dus gaan betekenen dat mijn waterpomp niet heeft gedraaid terwijl ik wel ben door gereden.
Dus dan wordt de motor warm, maar hoe kan het dan zijn dat de koelvloeistof er wel uitgelopen is?

En toen ik de auto weer op contact zette hoorde ik ook wat water sputteren in het reservoir, waar zou dat dan vandaan gekomen zijn? Want de waterpomp werkt dus niet meer zonder v-snaar.

q01z
24/02/2008, 11:16
nah simpel;
zet een pannetje water op het vuur en wacht totdat het gaat koken, wat gebeurd er dan? juist.. het kookt over.. :roll:

dat zal er ook met jouw auto gebeurd zijn, aangezien het systeem onder druk staat kan je veeel hogere temperaturen halen (en KVS helpt hier ook bij) maar koken gaat het alsnog..

ik zou de waterpomp controleren en de vsnaar vervangen en dan voorzichtig gaan testen en hopen dat er niets stuk is!
om je niet te deprimeren (of athans niet verder dan nodig ;)) zullen we nog maar even niet vertellen wat er stuk gegaan kan zijn door de oververhitting totdat blijkt dat het niet goed meer werkt..
wees voorzichtig iig! en rij voorzichtig wat testrondjes waarbij je continu controleerd op temperatur (en voltage voor je vsnaar ;)) en op lekkages.. rustig opbouwen qua testen, dus eerst even stationair laten draaien voor een paar minuten, als dat gaat rustig een klein rondje gaan rijden en dan steeds verder!

succes! en sterkte.. (tis hier gelukig mooi sleutelweer :D )

hammer_rites
24/02/2008, 11:26
Mijn buurman reed achter me aan en vertelde me dat de auto niet deugde want er kwam rook vanaf.

Witte rook uit de uitlaat? Dan zou je een kapotte koppakking kunnen hebben.

Meneer aard
24/02/2008, 11:34
Koelvloeistof is echt troep, rookt goed en blijft ook goed na roken. Verdampt niet helemaal. Kan goed zijn dat ie het overtollige koelvloeistof door de toeneemde druk via het overloop slangetje eruit gooit. Dit komt weer t.z.t. op de radiator en gaat roken.

Even voelen aan je waterpomp, kijken of ie lekker draait (is niks meer dan een asje met een poelie en paar lagertjes en aan het eind van het verhaal een schoepje) gewoon ff lekker laten zitten, nieuwe koelvloeistof erin, v-snaar erop en ontluchten.

Tom
24/02/2008, 12:01
Controleer voor je de nieuwe v-snaar monteert even of de waterpomp goed gangbaar is.

hammer_rites
24/02/2008, 16:06
wordt de waterpomp nu aangedreven door de vsnaar?

Kort en bondig, yup!!
Jullie zouden replies eens goed moeten lezen, scheelt een hoop redundantie... ;-)

gerben1986
24/02/2008, 21:40
De witte rook kwam bij het rechtervoorwiel weg. Of althans, daar ging hij voelen of het ook warm was.
Hij verwachtte dus een aanlopende rem. Dus dat zou in ieder geval nog iets positiefs over de koppakking kunnen zetten.

Het was trouwens in de rechterwielkast ook wat nat, zou het kunnen dat daar een slang geknapt is? Dan is hij daar in ieder geval zijn druk kwijt geraakt, of zou het ook kunnen dat er iets anders geknapt is waardoor het daar nat geworden is?

Maar bedankt voor de tips, wij gaan zaterdag sleutelen en zullen alles even controleren en bekijken. Trouwens, wat voor koelvloeistof gebruiken jullie?

jimfrey944
26/02/2008, 19:29
gewoon de simpelste versie van breezan
er zijn types met "advanced formula anti freezes"
deze zijn niet zo geschikt voor oudere auto's en ze zijn meestal ROOD.

gerben1986
01/03/2008, 21:06
Oke, even een update. Vermoedelijk was het bij het rechtervoorwiel nat omdat de overloop van het koelvloeistofreservoir (3x woordwaarde) aan de passagierskant van de radiator uitkomt. Dus als het er daar uit vliegt, dan komt het ongeveer bij de dyname/rechtervoorwiel terecht.

Vanochtend hebben we een nieuwe v-snaar erop gezet.
Ook hebben we het koelsysteem geflusht, dus enkele slangen en de thermostaat los en de tuinslang erop.
Nu hebben we koelvloeistof in het reservoir gedaan om zo de radiateur te vullen.

Echter moet je daarna de motor starten om de thermostaat open te krijgen zodat het koelwater ook door de motor kan gaan lopen.
De motor wil echter wel aanslaan, maar loopt als een trekker. Wij hebben het gevoel dat hij op 2 cylinders loopt.
We hebben eerst de verdelerkap en de bougie-kabels vervangen.
Daarna hebben we de bougie's nagekeken: ze vonken allemaal, getest door ze op het kleppendeksel te leggen en proberen te starten.
Echter loopt hij dan nog steeds niet goed.

Wat zou het probleem kunnen zijn?
Volgende week zaterdag gaan we de injectoren testen. Stel je voor dat die niet goed zijn, wat moet je dan? Vervangen (wat kost dat ongeveer?) of reinigen (zo ja, hoe dan?)?

LWB
01/03/2008, 21:30
neem aan dat ie goed liep voordat je het probleem kreeg.

Daar kan het dus lijkt mij niet aan liggen.

Ben bang dat koppakking de geest heeft gegeven gezien het warmlopen.....maar met zekerheid kan ik het natuurlijk niet zeggen.....

gerben1986
02/03/2008, 11:54
Maar hoe kom je erachter of de koppakking de geest gegeven heeft?
Dan moet hij toch wel gewoon lopen, of niet?

M.B.H.
02/03/2008, 12:05
Gerben als je koppaking lek is,
kun je dat op een aantal punten bekijken,
Veel water/koelvloeistof in olie kleur olie wit
moter loop op 2/of 3 Poten
veel Schuim onder olie vul dop
als de moter goed loopt warm is en toch exstreem blijft dampen uit de uitlaat

tip probeer moter te starten +/- 30 sec.
Dan bogie voor bogie bekijken
deze kunnen je al veel vertellen over Brandstof /Water / olie

gerben1986
02/03/2008, 12:48
Gisteren hebben we de bougie's al bekeken.
2 waren zwart, die hebben we schoongebrand en daarna op het kleppendeksel geprobeerd. Toen vonkten ze alle 4 weer.

En is het mogelijk om zelf de koppakking te vervangen? Zo ja, hoeveel tijd staat daar voor en is daar ook een instructie/manuel voor gemaakt bijvoorbeeld?

Edit: Oh ja, in december is de auto bij de garage geweest voor een nieuwe koppeling, en toen hadden ze daar ook problemen met het feit dat hij niet lekker liep. Daarom hebben ze de bougie's vervangen. En in de Haynes lees ik bij de injectoren dat het daar ook aan kon liggen.

M.B.H.
02/03/2008, 13:18
maar liep de moter toen weer op 4 poten /cilinders
nee,
dan herhaal start aktie ( let op welke cil droog en welke nat )
is goed mogelijk dat 2 inspuiters na lekken / of geen brandstof vernevelen
trek je olie peilstok er uit en kijk naar peil stand,
en ruik aan de peilstok.
ruik je benziene dan / en is het nivo te hoog
Dan heb je een brandstof probleem en mogelijk geen lekke K.P.

P.S koppaking vervangen is met goed gereedschap en een Beetje ervaring,
Goed te doen, Tijd ik zou er +/_ 4uur mee bezig zijn schat ik

Tom
02/03/2008, 22:16
Als je de injectors eruit trekt, in een jampot hangt en iemand de auto laat starten, kun je de opbrengst en het sproeipatroon checken.

M.B.H.
02/03/2008, 22:49
Ipv starten kun je ook het volgende doen
injektoren in een pot hangen
luchtfilter kap met filter wegnemen
nu kun je via onderzijde bij de lucht weger komen
brandstofpomp kontinu laten draaien
als je nu de luchtweger iets optild
moet er brandstof uit de injektoren komen
als je los laat moet dit gelijk stoppen

M.

jimfrey944
03/03/2008, 19:39
Ipv starten kun je ook het volgende doen
injektoren in een pot hangen
luchtfilter kap met filter wegnemen
nu kun je via onderzijde bij de lucht weger komen
brandstofpomp kontinu laten draaien
als je nu de luchtweger iets optild
moet er brandstof uit de injektoren komen
als je los laat moet dit gelijk stoppen

M.

zet dan wel eerst even je contact aan

hammer_rites
03/03/2008, 19:53
zet dan wel eerst even je contact aan
Je moet het brandstofpomprelais eruithalen, en het circuit naar de pomp "kortsluiten".

jimfrey944
04/03/2008, 17:02
zet dan wel eerst even je contact aan
Je moet het brandstofpomprelais eruithalen, en het circuit naar de pomp "kortsluiten".

kan ook

stekkers van de pomp en even met een losse accu stroom op de pomp zetten kan ook

maar bij mij werkt het gewoon ook allen met het contact aan en de luchtweger omhoog en bij mijn jaguar ook
doorverbinden is mischien iets te in gewikeld voor iemand zonder verstand van het ( electrische )injectie systeem

gerben1986
06/03/2008, 12:38
P.S koppaking vervangen is met goed gereedschap en een Beetje ervaring,
Goed te doen, Tijd ik zou er +/_ 4uur mee bezig zijn schat ik
Oke, en hoe zit dat eigenlijk met het vlakken van de kop, moet dat dan ook of is dat niet nodig?
En kun je dat zelf, of moet dat door een garage of ander speciaal bedrijf gebeuren?

Oh ja, is er ook ergens op internet een leuke handleiding m.b.t. het vervangen van de koppakking te vinden? Kan ik me daar even in verdiepen voordat ik nog meer flauwe kul ga roepen.

En wat betreft het brandstof bij de injectoren krijgen probleem: Volgens mij bouwt de pomp druk op als je hem op contact zet. Dus met de luchtweger omhoog zou er dan toch al brandstof bij de injectoren komen? Of denk ik nu te simpel?
En anders starten we wel gewoon, zo zijn we ook met de bougie's bezig geweest.

jimfrey944
06/03/2008, 17:08
om je pomp te laten lopen is de voorgaande handeling wel goed maar
om je injectoren te testen kan je beter gewoon even starten !!
injectoren hebben namelijk een aan sturing nodig van de computer om te openen !!!

(we hadden je probleem niet goed begrepen denk ik)

M.B.H.
06/03/2008, 17:32
om je pomp te laten lopen is de voorgaande handeling wel goed maar
om je injectoren te testen kan je beter gewoon even starten !!
injectoren hebben namelijk een aan sturing nodig van de computer om te openen !!!

(we hadden je probleem niet goed begrepen denk ik)

hebben we het hier Over een 924 gewoon dan is er geen Computer in jou auto te vinden
Maar lees in tips en tricks Test kast/ Brandstof Daar heb ik het een en ander voor een gewone
924 Uitgelegt

hammer_rites
06/03/2008, 17:57
En wat betreft het brandstof bij de injectoren krijgen probleem: Volgens mij bouwt de pomp druk op als je hem op contact zet. Dus met de luchtweger omhoog zou er dan toch al brandstof bij de injectoren komen?
Nee. Het relais van de brandstofpomp heeft een extra signaaltje nodig afkomstig van de bobine. Dat signaal is er alleen bij draaiende motor. Dit is een beveiliging om te voorkomen dat in geval van een ongeluk er ergens benzine uit spuit...

gerben1986
06/03/2008, 18:21
Oke, dan zullen we hier mee aan de slag gaan, bedankt hiervoor!
En wat betreft mijn vragen m.b.t. het vervangen van de koppakking?

Tom
06/03/2008, 18:43
Een goede beschrijving (zij het in het Engels) staat in de Haynes-vraagbaak. Kop vlakken is alleen nodig als-ie krom is, dat kun je checken met een volkomen recht stuk staal.

jimfrey944
07/03/2008, 20:57
om je pomp te laten lopen is de voorgaande handeling wel goed maar
om je injectoren te testen kan je beter gewoon even starten !!
injectoren hebben namelijk een aan sturing nodig van de computer om te openen !!!

(we hadden je probleem niet goed begrepen denk ik)

hebben we het hier Over een 924 gewoon dan is er geen Computer in jou auto te vinden
Maar lees in tips en tricks Test kast/ Brandstof Daar heb ik het een en ander voor een gewone
924 Uitgelegt

computer daar bedoel ik mee de ecu (fuel injection control unit)het is net hoe je het ziet
probeer een beetje duidelijke taal te schrijven voor mensen die net iets op auto gebied leren kom er nu achter dat je beter beestjes bij hun naam kan noemen om verwarring te voorkomen

M.B.H.
07/03/2008, 21:03
om je pomp te laten lopen is de voorgaande handeling wel goed maar
om je injectoren te testen kan je beter gewoon even starten !!
injectoren hebben namelijk een aan sturing nodig van de computer om te openen !!!

(we hadden je probleem niet goed begrepen denk ik)

hebben we het hier Over een 924 gewoon dan is er geen Computer in jou auto te vinden
Maar lees in tips en tricks Test kast/ Brandstof Daar heb ik het een en ander voor een gewone
924 Uitgelegt

computer daar bedoel ik mee de ecu (fuel injection control unit)het is net hoe je het ziet
probeer een beetje duidelijke taal te schrijven voor mensen die net iets op auto gebied leren kom er nu achter dat je beter beestjes bij hun naam kan noemen om verwarring te voorkomenJa want anders kun je een verkeerde oplossing aan dragen,
Al hoewel je bent toch informatie nodig om een diagnoze op afstand te kunnen stellen.
Dus begin ik meestal bij de basis.
Pas als die duidelijk is dan :arrow: stap voor stap door naar de oorzaak :wink: M.

gerben1986
08/03/2008, 09:14
Heren, heren, wat een discussie's weer.

Wij gaan vandaag het volgende doen:
Injectoren testen, kijken of ze goed zijn. Zo nee, vervangen of reviseren. (Kun je dat reviseren zelf ook? Ik heb ooit eens iets gelezen over uitkoken in heet water.)
Kijken hoe de motorolie erbij staat/ligt, is daar ook iets raars aan te zien. Indien dat niet klopt -> oorzaak zoeken, indien het koppakking vervangen wordt, dan moet dat volgende week plaatsvinden denk ik.

Oftewel, wordt vervolgt, ik houd jullie op de hoogte.

hammer_rites
08/03/2008, 09:44
Injectoren testen, kijken of ze goed zijn. Zo nee, vervangen of reviseren. (Kun je dat reviseren zelf ook?
Ik heb goede injectoren liggen, 1300km geleden ultrasoon gereinigd, en opbrengst/spray-patroon is uitstekend.

Stuur maar een pb als je geinteresseerd bent.

gerben1986
08/03/2008, 12:00
Vorderingen: We hebben de injectoren losgehaalt en even met verse benzine doorgespoten. Hij loopt nu op zich goed.
Alleen na een tijdje wordt het steeds minder. En er komt witte rook uit de uitlaat, dan begint hij ook slechter te lopen, bijna als een tractor. Terwijl hij wel netjes start op 4 poten.

Hoe kunnen we testen dat het echt de koppakking is? Zijn daar ook andere trukjes voor dan alleen de witte rook uit de uitlaat? Want dat kan misschien ook komen omdat we al enige tijd niet met hem hebben gereden.

q01z
08/03/2008, 12:06
ik zal je niet zeggen dat dit tot nu toe niet best klinkt, daar wordt je misschien depri van ;)

euhm je zou met een compressiemeter (te leen bij een garage of verkrijgbaar bij de betere autospeciaalzaken) de compressie kunnen meten..
simpelweg;
-auto warm laten draaien
-bougiekabels losnemen
-compressiemeter in 1e bougiegat draaien, auto starten.. compressiemeter slaat naar een waarde..
-herhaal dit bij de andere cilinders

de compressie mag eignelijk niet meer dan 1bar verschillen tussen de cilinders, anders looptie niet mooi.. wat de compressie moet zijn bij een 924 weet ik niet uit m hoofd, maar staat wel in de haynes of zelfs op autoweek.. een te lage compressie duidt op een slechte koppakking, een te hoge is opzich niet erg..
in de haynes staat het overigens ook nog wat gedetaileerder uitgelegt.. mocht je die hebben..

gerben1986
08/03/2008, 13:24
Uiteraard heb ik een Haynes, alleen geen compressiemeetapparatuur.

q01z
08/03/2008, 13:27
Uiteraard heb ik een Haynes, alleen geen compressiemeetapparatuur.

geen bevriende garagehouder in de buurt :roll:
heb je verder trwns geen sludge in je koelwater of olie?
je koelwater zou dan beetje zwarte drap in kunnen zitten.. en bij je olie beetje mayonaise onder vuldop..

gerben1986
08/03/2008, 13:31
Uiteraard heb ik een Haynes, alleen geen compressiemeetapparatuur.

geen bevriende garagehouder in de buurt :roll:
heb je verder trwns geen sludge in je koelwater of olie?
je koelwater zou dan beetje zwarte drap in kunnen zitten.. en bij je olie beetje mayonaise onder vuldop..
Koelvloeistof ziet er goed uit, maar dat zit er net in.

Trouwens, kan het door een lekke koppakking ook komen dat de motor na een tijdje uitvalt bij stationair draaien? Of moeten we het probleem dan in een andere hoek gaan zoeken. Misschien iets met de brandstof toevoer, waardoor hij ook wit gaat roken?

Tom
08/03/2008, 13:34
Witte rook wijst wel meestal op koelvloeistof in de verbranding.

q01z
08/03/2008, 13:37
dat ben ik met je eens Tom..
maar bij koude start wil de auto ook welleens roken..
maar ik ben met je eens dat het meestal KVS is :roll: :(

M.B.H.
08/03/2008, 14:04
als ik het verhaal zo lees Kan het ook nog het volgende zijn,
moter die koud is en net loopt geeft condensaat damp uit de uitlaat,dit is normaal
Maar als warmer word en dan van resp. 4 naar 3 poten of stilvalt kan ook duiden op
een vuil / verstopt brandstof filter, M.

Tom
08/03/2008, 14:09
Hmmm, volgens mij zou de auto bij te weinig brandstof (door een vervuild filter) op geen enkele cilinder meer lopen. Dat afslaan zou dus kunnen, maar op drie pitten lopen lijkt me daar geen symptoom van.

hammer_rites
08/03/2008, 15:58
Vorderingen: We hebben de injectoren losgehaalt en even met verse benzine doorgespoten. Hij loopt nu op zich goed.
Alleen na een tijdje wordt het steeds minder. En er komt witte rook uit de uitlaat, dan begint hij ook slechter te lopen, bijna als een tractor. Terwijl hij wel netjes start op 4 poten.
Misschien dat pas bij het warm worden van de kop er ergens teveel speling komt bij de koppakking?

Als het inderdaad de koppakking blijkt te zijn, zou ik zeker de kop laten vlakken.

LWB
08/03/2008, 18:30
gezien de berichten blijf ik erbij dat het wel eens aan de pakking kan liggen....

Zie niet in dat de auto plots problemen heeft met brandstoftoevoer e.d. na het verhaal waar je mee begonnen bent.
(probleemloos rijden tot dat de motor te warm loopt door gebrek aan een functionerende waterpomp.....)

Compresietest lijkt mij een wijs plan.

In iedergeval nog veel succes ermee,hoop dat het allemaal weer goed komt.

q01z
08/03/2008, 18:36
als ik idd mn geld in moet zetten doe ik dat ook op de pakking.. maar liefst hebben we dat natuurlijk niet, dus moeten we eerst alles uitsluiten..

M.B.H.
08/03/2008, 19:30
Hmmm, volgens mij zou de auto bij te weinig brandstof (door een vervuild filter) op geen enkele cilinder meer lopen. Dat afslaan zou dus kunnen, maar op drie pitten lopen lijkt me daar geen symptoom van.

kan wel als een inspuiter net op een iets hogere druk al gaat staan druppelen of sluit M.

Meneer aard
08/03/2008, 22:10
Een koppakking kan op meerdere manieren lek gaan; kan gaan lekken bij de kop (oude dafjes hadden hier last van bij een te warme motor als ze veel moesten bunkeren), kan een olie of water kanaal onderling lek zijn of tussen de cylinders.

Je kan het zien aan de kleur van de koelvloeistof, de kleur van de olie (sludge vorming, mayonaise genoemd; witte caramel achtige substantie), koelwater verbranden bij warme motor (zoete geur waarneembaar). In gevallen waarbij water (koelvloeistof) de verbrandingskamers in stroomt kunnen de gevolgen best groot zijn als de motor een waterslag maakt. Kan resulteren in een kromme drijfstang.
In dit geval kan het ook zijn omdat het blok erg heet is geweest, dat de kop is krom getrokken. Sluit dan niet netjes meer aan.
Enigste remedie is dan nieuwe koppakking + vlakken van de kop. Evt. zou je nog een complete kop revisie erbij kunnen doen.

Neem dan gelijk de waterpomp, distributieriem, thermostaat etc mee in je lijstje dan kun je er weer tegen aan. Het heeft mij bij elkaar 10 uur gekost (verspreid over meerdere dagen overigens) om alles netjes ingebouwd te krijgen. Het onderblok kun je netjes prepareren en met een winkelaak of wat dan ook even kijken of het goed vlak is. Dan met een pakking krabber of met een schuurpapiertje de pakkings resten verwijderen (eventjes de zuigers halverwege zetten en doeken erin stoppen). Naderhand goed uitspuiten met perslucht. Zorg dat de gaten voor de kopbouten mooi schoon zijn (anders is het juiste aanhaalmoment niet te behalen).

Bij de montage altijd wat olie op de bouten doen zodat je het op de bout zelf aantrekt en niet op de roest! Erg belangrijk.

gerben1986
10/03/2008, 11:10
Oke, eigenlijk probeer ik het vervangen van de koppakking zo lang mogelijk uit te stellen. Dus op het 944 forum had men het over de idle stabilizator.
Maar zit er iets vergelijkbaars in de 924?
Dan moet ik die misschien maar eens loshalen en schoonmaken (als dat mogelijk is).

gerben1986
14/03/2008, 15:11
Ik heb afgelopen week de AAV-klep eraf gehaalt en gecontroleerd. Deze werkt naar behoren.
Vandaag kwam ik een slang tegen, die begint bij het vuurschot en loopt naar de luchtinlaatslang, ongeveer bij de koelvloeistofontluchtingsnippel. Deze was gescheurd, heeft het nut om deze te vervangen door een andere slang, of kan het steeds slechter gaan lopen niet aan zo'n slang liggen?

Meneer aard
14/03/2008, 15:24
:roll: :roll: :roll:

-Voer een compressie test uit
-Bij twijfel laat je koelsysteem onderdruk zetten (soms wijst een compressie test niks uit)
-Check je injectoren

M.B.H.
14/03/2008, 21:11
Ik heb afgelopen week de AAV-klep eraf gehaalt en gecontroleerd. Deze werkt naar behoren.
Vandaag kwam ik een slang tegen, die begint bij het vuurschot en loopt naar de luchtinlaatslang, ongeveer bij de koelvloeistofontluchtingsnippel. Deze was gescheurd, heeft het nut om deze te vervangen door een andere slang, of kan het steeds slechter gaan lopen niet aan zo'n slang liggen?

een lekke slang kan inderdaad slechter lopen als resultaat geven
bv je karter ontluchting M.

gerben1986
14/03/2008, 21:18
een lekke slang kan inderdaad slechter lopen als resultaat geven
bv je karter ontluchting M.
Ik heb vandaag de slang vervangen door een stukje koper, met wel rubberen eindstukken (onder andere het "filter").
Morgen zal ik even starten, horen hoe hij gaat lopen en of hij na een minuutje of wat stationair ook uitvalt. Als het goed gaat dan kan ik misschien eens een garage met meetapparatuur bezoeken.

M.B.H.
14/03/2008, 23:56
ja de uitspraak meten is weten is niet voor niets een begrip :arrow:
succes we lezen het wel wat de meet resultaten zijn.M

gerben1986
15/03/2008, 08:06
ja de uitspraak meten is weten is niet voor niets een begrip :arrow:
succes we lezen het wel wat de meet resultaten zijn.M
Tsja, jammer genoeg heb je voor een auto meer nodig dan een lineaal en geodriehoek... ;)

gerben1986
15/03/2008, 16:57
Ik heb vandaag de auto gestart, even stationair laten lopen en hij viel niet uit. Dus wat dat betreft ging het goed. Na een tijdje begint hij echter wel minder mooi te lopen. Maar ik heb de gok maar genomen en ben even met hem naar een garagehouder gereden. Hij heeft er naar geluisterd en zei dat hij vermoedde dat er de motor ergens valse lucht aanzoog.
Dus nu heb ik de luchtinlaat nog wat beter bekeken en her en der kleine aanpassingen aan verricht. Ik heb de luchtweger schoongemaakt.
Echter kon ik het spul nog niet in elkaar zetten, ik moet eerst even wachten tot de kit droog is. Dus maandagavond ga ik het spul erin zetten en dan maar weer eens zien hoe het dan gaat.

Trouwens, na de witte rook van vorige week en vanochtend een beetje is er geen witte rook meer uitgekomen. Verder ziet de olie en de koelvloeistof er goed uit. Dus zou het dan wat betreft de koppakking toch meevallen?

Tom
15/03/2008, 17:25
Ik hoop het voor je. Als er veel condenswater in de uitlaat stond, heb je de eerste tijd ook flink wat waterdamp in de uitlaatgassen tot dat verdampt is.

gerben1986
15/03/2008, 17:44
Ik hoop het voor je. Als er veel condenswater in de uitlaat stond, heb je de eerste tijd ook flink wat waterdamp in de uitlaatgassen tot dat verdampt is.
Daar hoop ik wel op, want de laatste 4 weken heeft hij eigenlijk niet tot weinig gedraaid, maar wel de hele tijd stil gestaan en het weer zat ook niet mee. Wie weet is er nog hoop voor de koppakking! Wordt vervolgd denk ik.

gerben1986
25/03/2008, 21:03
Afgelopen weekend ben ik er weer even mee verder gegaan.
Ik heb de afstelschroef bij de luchtinlaat wat gehanteerd en bij 1500 toeren loopt hij mooi stationair. Alleen dat is mij natuurlijk 600 toeren te veel. Hoe kan ik dat wat naar beneden krijgen?
Ik zit er trouwens over na te denken om zaterdag a.s. bij een garage langs te gaan om het één en ander te laten meten en afstellen. Afgelopen weekend hadden ze jammer genoeg te veel paasdrukte.
Wat moet ik laten afstellen en controleren om zeker te zijn van alle problemen die de motor heeft?

Maar ergens ben ik allang blij dat hij weer netjes stationair loopt, al is het een paar honder toeren te veel.

M.B.H.
25/03/2008, 23:28
Is dit bij koude moter verstellen dan kan je koudlauf regelaar wel eens niet werken die zorgd
bij koude moter voor minder lucht (Vacuem) onder de luchtweger en de moter loopt harder stationar
tot de moter op temperatuur is dan word de brandstof druk door de regelaar verhoogd / velaagd en daald het toerental M.

gerben1986
11/04/2008, 20:39
Ik ben vanavond naar de garagehouder gegaan en het is goed afgesteld :-D
Na een tijdje liep hij heel mooi 1500 toeren stationair koud en 2.000 toeren stationair warm.
Heel leuk natuurlijk, 50 km/h stationair in de 3 e.d.
Maar hij is wat aan het afstellen geweest, heeft het CO wat bijgeregeld en klaar was het.
Hij loopt nu een kleine 900 toeren stationair.
Oftewel, het hele koelstroomprobleem is opgelost.

Als tip heb ik nog meegekregen om de massapunten schoon te maken, zoals bij elke 924 ;) Daar ga ik morgen mee bezig, en ik kwam erachter dat ik geen 12 Volt in mijn sigarettenaansteker heb, dus daar gaat ook verandering in komen. Tevens als het contactslot dat uitgesleten is, dat moet ik ook maar even bijvijlen.
Maar het grootste probleem is gelukkig verholpen!! :lol:

Tom
11/04/2008, 23:03
Gefeliciteerd, rijden ermee dus!

M.B.H.
11/04/2008, 23:23
De aanhouder wint en er zijn geen dode dingen baas < 8)
mooi dat het weer goed loopt M. :)