PDA

Bekijk Volledige Versie : Raar verschijnsel bij gas geven na uitrollen?



Ik-rij-belastingvrij
26/02/2008, 18:05
Ik zit al een hele tijd met een ''probleem'' in mijn hoofd.
M'n 924 heeft het al vanaf het begin dat ik hem heb, en de andere waarvoor ik heb gekeken toen ik op zoek was naar een 924 had het ook.
Dit is wat er gebeurd:

Als ik uitrol voor het stoplicht en het plots weer groen wordt, hoor ik een ''knoek'' geluid als ik weer gas geef.
Dit heb ik ook na het schakelen.
Het komt er op neer dat ik het elke keer hoor als ik weer gas geef als ik net het gas los heb gelaten.
Als de aandrijfkracht even weg is geweest zeg maar.
Hoe hoger de versnelling waarin ik rijdt, hoe minder hard het klinkt/gaat.
Het is net ofdat er speling zit ergens op de aandrijflijn, achter bij de versnellingsbak ergens.
Meestal los ik dit verschijnsel op door heel rustig gas te geven na het schakelen, of door de koppeling net wat rustiger op te laten komen.
Nu is mijn vraag, is dit normaal???
Het is en blijft een oude auto, dus als iedereen dit heeft vind ik het opzich geen probleem.
Als het niet normaal is, hoe is het dan op te lossen?
Wat zijn de gevolgen als ik zo door rijdt?
Alvast bedankt voor jullie reactie's, ik ben benieuwd :wink:

Tom
26/02/2008, 18:54
Doet de mijne ook, en alle oudere achterwielaandrijvers waarin ik tot nu toe heb gereden. Of het nu een speling op de kruiskoppelingen van de cardanas is of tussen de tandwielen van het cardan, geen idee... ik maak me er niet al te veel zorgen om.

LWB
26/02/2008, 19:37
Wat is normaal.... laten we zo zeggen de mijne heeft er (geen) last meer van.
Toen ik de eerste keer proef reed was dit verschijnsel wel aanwezig,te samen met een koppeling die op was enz. Vandaar dat ik de auto heb laten staan...

ligt er ook een beetje aan waar het geluid vandaan komt.
als het van voren komt kan het ook de motorsteun zijn naast de uitlaat waarvan de veer gebroken is. De motor kantelt dan net iets te veel en slaat hard op de bevestiging.
Vanachter zijn het vaak de aandrijfassen welke de beste tijd gehad hebben....

Hoe lang het goed gaat........ik wou dat ik mijn auto kon voorspellen.... :wink:

Ik-rij-belastingvrij
26/02/2008, 19:57
Bij mij komt het duidelijk van achter LWB.
Als Tom het ook heeft en zich er geen zorgen om maakt zal het mij ook een worst wezen :mrgreen:

Zijn er nog meer mensen die dit verschijnsel bij hun 924 hebben???

gerben1986
26/02/2008, 19:59
Ik heb het ook. Toen de koppeling vervangen was, was de grootste kloenk eruit.
Er zit nu nog een kleinere kloenk in, die kwam volgens de garagehouder vanuit het diferentieel, en dat was inderdaad gewoon slijtage door de jaren heen. Ik kon het wel 200% krijgen, maar dan moest alles vervangen worden. Dat kan nog wel wachten ;) Dus niet te druk om maken lijkt me.

Ik-rij-belastingvrij
26/02/2008, 20:05
Bij mij is het best erg, en m'n koppeling is gewoon perfect.
Ik ben benieuwd wat zo'n grap zou kosten :roll:
Het wordt steeds erger door de jaren lijkt me want elke keer die slag op je aandrijflijn is niet gezond :oops:
Achja, ''krakende wagens lopen het langst'' zeggen ze wel eens, en zo'n ramp is het nou ook weer niet :wink:

Meneer aard
26/02/2008, 20:08
Bij de 944 kan het de rubberen hart zijn in de koppelingsplaat wat gescheurd is. Kan ook zijn bij de 924 dat de veren van de plaat naar de klote zijn. Ik heb dit ook enkel in de 4e versnelling.

Kan ook speling op de shims zijn van het diff..

Ik-rij-belastingvrij
26/02/2008, 20:19
Ik gok bij mij op dat laatste Meneer aard :oops:

M.B.H.
26/02/2008, 21:17
Ik gok bij mij op dat laatste Meneer aard :oops:

Het kunnen de homokineten ook zijn simpel te controleren
achterwiel van de grond auto niet op de handrem maar op een andere
manier b.v. 2 blokjes hout vast zetten zo dat de auto niet kan rollen
voor of achteruit in de eerste versnelling zetten als je dan de bus bij de bak vasthoud in het wiel dat van de grond is heen en weer beweegt
dan moet de bus gelijk mee en terug zonder speling iets kan geen kwaad +/_ 1 mm = normaal

Ik-rij-belastingvrij
26/02/2008, 21:39
Dan ga ik dat eens controleren binnenkort :wink:
Al zal ik toch gewoon doorrijden mij kennende :oops:

Meneer aard
26/02/2008, 21:45
Goed in de gaten houden. Heb dit soort dingen wel eens vaker gezien waarbij het diff gaar bleek te zijn (zit dan ruimte tussen wat gaat bokken).

Ik-rij-belastingvrij
26/02/2008, 22:04
Oeps :oops:
Het wordt steeds fraaier :shock:
Toch maar eens goed naar kijken en eventueel verhelpen :roll:

Tom
26/02/2008, 22:09
Volgens mij kan-ie er oud mee worden, als je 'm netjes behandelt. Zoals ik al zei, je merkt dit bij meer achterwielaandrijvers en het is geen nieuwe auto natuurlijk. Ik weet niet hoe erg het bij jou is, bij mij valt het best mee.

Ik-rij-belastingvrij
26/02/2008, 22:43
Ik denk ook wel dat hij er oud mee kan worden hoor maar toch.
Mischien een idee dat jij een stukje in mijn, en ik een stukje in jou auto rijdt op de komende meeting :P
Dan weten we hoe het zit en dat is sowiezo wel eens leuk :mrgreen: