PDA

Bekijk Volledige Versie : Toerenteller doet het niet



SaddieN
16/07/2010, 06:48
Omdat mijn werkplaatshandboek nog niet is gearriveerd, stel ik hier de vraag maar: hoe controleer ik de bedrading van de toerenteller (die het dus niet doet)?
Ik las ergens dat de snelheidsmeter er "achterlangs" uitgeduwd kan worden, vervolgens de toerenteller. Kan m'n hand inderdaad onder het dashboard langs bij de achterkant van de snelheidsmeter krijgen, maar krijg de meter er toch echt niet uit.
Heeft iemand misschien een foto waarop te zien is waar de bedrading voor een toerenteller loopt. Of een korte uitleg?

M.B.H.
16/07/2010, 09:20
als je hier wat aan hebt :-)

Richard
16/07/2010, 09:23
Op het forum onder techniek is een onderdeel howto. Hier staat een bericht over Dashboardlampjes vervangen. Deze is te downloaden inclusief foto's. Misschien heb je hier wat aan.

SaddieN
16/07/2010, 11:17
Bedankt, daar ga ik het wel mee redden!

SaddieN
17/07/2010, 19:55
Nog niets gedaan verder, maar nog wel even een vraagje:

Hoe is eigenlijk te controleren of een toerenteller werkt?

Waar gaat de bedrading voor een toerenteller normaal gesproken naar toe? De motor, de bobine... Kan het niet vinden in Haynes

Fantaman
17/07/2010, 21:11
het koste het nodige zoek werk maar ben erachter dat het signaal van de transistor ontsteking unit komt.
dus verder gaan zoeken en gevonden op blz 258, rechts naast de distributor staat een vakje met IV 19. dit is de toerenteller. vanaf de toerenteller naar stekker in de zekerinkast en van daar naar het brandstofpomp relais en de bobine en vanaf de bobine naar het onstekings kastje.

nu kun je 2 dingen doen, alle draden door meten of een andere toerenteller proberen.

ik heb er nog 1 liggen uit een 83er die mag je eventueel wel gebruiken om te proberen/kopen. hij zat ook met 2 draadjes vast aan de snelheids meter, geen flaauw idee waar dat goed voor is

SaddieN
17/07/2010, 21:41
Fantaman, bedankt voor je antwoord. Inmiddels alles even los gehad, maar geen losse of verrotte draadjes gevonden. Stuur staat nu wel weer netjes recht...


gevonden op blz 258
Was ik aardig in de buurt, die schema's had ik wel al bekeken, op p.261 had ik de tachometer gevonden, maar verder is 't me allemaal iets te "schematisch" en kan ik het niet vertalen naar de onderdelen in de auto.
Ga met jouw uitleg kijken of ik het schema wel begrijp. Maar ben dan wel benieuwd hoe jij weet dat IV19 de toerentellen/tachometer is...

-Bassie-
17/07/2010, 22:17
ik heb er hier anders ook nog wel een toeren teller liggen.

100% zeker dat die werkt heeft in mijn auto gezeten.

kan je makkelijker testen.

Willy
26/01/2015, 19:03
Je kan de toerenteller testen door een draad te verbinden vanaf de pin waar de groene draad opzit naar de - pin op de bobine.
Uiteraard eerst testen of de aarding (bruine draad) goed is en er 12 Volt + op de zwarte draad zit.

Mvg,

Willy

willy924
05/07/2015, 10:07
hallo
op foto 1 zie je een rond wit blokje met rode kabel en groen waar dient dat voor ????
mvg willy

M.B.H.
05/07/2015, 10:59
Dat is de weerstand voor de fan van de motor koeling

willy924
05/07/2015, 21:22
oke dankje m.b.h