PDA

Bekijk Volledige Versie : 924 1977 | schakelpatroon probleem



arthurVerwayen
24/02/2014, 14:47
Hallo,

Ik ben met een vriend mijn 924 aan het verbeteren, nou bleek er veel speling in de versnellingpook te zitten en hebben we de boel achter ook maar losgehaald...zegmaar de "rear linkage". Maar nadat we m teruggezet hebben werkt het schakelen helemaal niet meer...hij staat wel in een versnelling maar daar krijgen we m dus ook niet meer uit.

Ik hoop heel erg dat iemand hoe raad mee weet!

Groeten,

Arthur

jimfrey944
24/02/2014, 18:59
Wat voor bak zit er onder

arthurVerwayen
24/02/2014, 20:46
4 bak

jimfrey944
24/02/2014, 22:55
Bij het vast zetten moet je er op letten dat je pook in de zelfde houding staat als de bak
Als dat niet klopt kan de pook vastlopen op de body

Weet je trouwens dzeker dat je alles goed heb teruggeplaatst

arthurVerwayen
25/02/2014, 08:40
Ja het punt was dus dat de hij bij vast zetten al in een versnelling stond (1e denken wij) echter we krijgen m er met geen mogelijkheid uit...

M.B.H.
25/02/2014, 16:23
als jullie 1 denken dan is het dus 2 of 4 waar de Bak in staat,
anders had hij wel naar neutraal geschakeld

arthurVerwayen
25/02/2014, 16:42
als jullie 1 denken dan is het dus 2 of 4 waar de Bak in staat,
anders had hij wel naar neutraal geschakeld

Zou kunnen. Maar we hebben verschillende stand van de "selector schaft" geprobeerd, met draaiende motor..echter geen resultaat

Willy
25/02/2014, 17:46
Ik zou het terug uit elkaar halen en dan bij het weer monteren de aanwijzingen volgen van de repair manual.

Mvg,

Willy

arthurVerwayen
25/02/2014, 17:58
Omdat de eerste uitleg een beetje kort was en het op die manier natuurlijk moeilijk is om de situatie goed te begrijpen leg ik hieronder even uit wat er precies aan de hand is. Ik hoop dat jullie na het lezen hiervan kunnen helpen.

Probleem1
De pook valt naar rechts uit de 3de en 4de versnelling, en vanuit ze vrij kan hij ook ver naar rechts in een leeg gebied. Hieronder wat kenmerken van de situatie.

• De bak zelf blijft in de versnelling staan.
• De pook is vrij beweegbaar aan de rechterkant van de 3de en 4de versnelling nadat deze uit de versnelling is gevallen.
• De pook krijg je alleen terug via de plek waar hij eruit viel.
• Als de ook uit de versnelling is heb je helemaal geen weerstand tijdens het bewegen.
• Op het moment dat de pook niet gek doet schakelt de auto heel soepel.
• Het hele schakelpatroon zit ver naar links waardoor die pook heel moeilijk in de achteruit te krijgen is.

Oplossing1
Wij hebben de hoeken van de pook en het verticale stangetje achter goed gezet (82 en 5 graden) en we hebben geprobeerd het hele schakelpatroon verder naar rechts te krijgen door de stang die dwars op de rijrichting zit meer naar links of rechts te bevestigen.
Geen van beide had een merkbaar effect op de pook, dus hebben we het hele gebeuren er echter maar uit gehaald om beter te bekijken hoe het zit met de speling, en of die speling groot genoeg is om ons probleem te veroorzaken.
Toen we begonnen met loshalen stond de auto nog in zijn vrij.
Nadat we de boel goed hebben bekeken en constateerden dat er niet echt iets mis mee was, hebben we alles weer op de auto gezet met de pook in zijn vrij, en weer onder de juiste hoeken.

Probleem2
Toen alles er weer op zat bleek dat de auto tijdens het loshalen toch in een versnelling moet zijn geschoten, want de pook doet helemaal niet meer wat die moet doen, en de auto blijft altijd in een versnelling staan. Hieronder wat er nu aan de hand is en wat we al geprobeerd hebben.

• De auto staat in een lage versnelling (we hebben hem met opgekrikte wielen laten draaien, en dat gaat heel langzaam. Wij denken dus de 1ste, maar hierboven word al gezegd dat de 2de of 4de waarschijnlijker is.)
• De pook is nog wel te bewegen, maar dat gaat niet meer soepel, en je krijgt de auto er niet mee in zijn vrij of in een andere versnelling. Er gebeurt wel wat achter, want als je de koppeling los laat en je gaat met draaiende motor aan de pook zitten hoor je hem op sommigen punten wel achter. (tanden die langs elkaar poetsen)
• We hebben de pook als op een aantal verschillende manieren vastgezet t.o.v. de “selector shaft” maar dat lijkt weinig verschil te maken. We krijgen de auto in ieder geval niet uit de versnelling.

Oplossing2
Onze hoop voor oplossing2 ligt bij een genius hier op het forum die ons precies uitlegt hoe we de auto weer uit ze versnelling krijgen, en hoe de “selector shaft” precies moet staan als wij alles weer vast gaan zetten.
We hebben zelf niet echt een idee meer om dit op te lossen dus alle tips zijn natuurlijk ook heel erg welkom.

arthurVerwayen
25/02/2014, 18:02
Ik zou het terug uit elkaar halen en dan bij het weer monteren de aanwijzingen volgen van de repair manual.

Mvg,

Willy

dat hebben wij al verschillende keren gedaan maar omdat de auto ook als je de achterkant los haald natuurlijk gewoon in de versnelling blijft staan heeft dit geen effect. het grootste probleem is nu dat die auto maar niet uit zijn versnelling komt.

gr Christiaan (degene die mee helpt ,aar er zelf ook niks meer van snapt)

arthurVerwayen
25/02/2014, 22:31
als jullie 1 denken dan is het dus 2 of 4 waar de Bak in staat,
anders had hij wel naar neutraal geschakeld

is er een reden dat hij vanuit 1 wel naar neutraal zou schakelen en van 2 of 4 niet ?

jimfrey944
26/02/2014, 16:48
Nop gaat altijd in neutraal
Kan je hem wel met de hand of tang op de bak schakelen zonder meganisme vast zit

arthurVerwayen
26/02/2014, 17:51
Nop gaat altijd in neutraal
Kan je hem wel met de hand of tang op de bak schakelen zonder meganisme vast zit

we kunnen het stangetje achter wel bewegen maar het lukt mij niet om hem op die manier in zijn neutraal of een andere versnelling te krijgen.

dit komt volgens mij omdat de stang die door het asje wat uit je bak komt word aangestuurd nog wel in de versnelling staat (1 of 2), maar het asje zelf niet meer in de daarmee overeenkomende stand staat.

enig idee welke beweging ik met het asje moet maken om hem wel weer in de goede positie te krijgen ?

gr Christiaan

jimfrey944
26/02/2014, 19:10
De hevel kan naar voor en naar achter en in en uit de bak geschoven
Lecht er aan in welke versnelling hij staat welke kant je op moet maar meestal als alles los is gaat hij naar de ingeschoven kant
Zit het boutje wel vast onder aan de hevel op de bak
En zitten de tandjes er nog op

Ik zou eerst de speling in de stang even op lossen soms is de speling zo groot dat hij geen slach meer maakt

arthurVerwayen
27/02/2014, 08:17
Alles zit goed vast en we kunnen zien dat er niks beweegt wat niet hoort te bewegen.
Ook het heen en weer bewegen lukt on wel maar heeft vevolgens geen invloed op de versnelling waar de auto in staat.
hoeveel kracht is er normaalgesproken ongeveer voor nodig om het asje in en uit de versnellingen te bewegen ?

er is bijna geen speling in de stang omdat deze met een bout en moer vast zit, maar de speling word wel binnenkort opgelost met lagerbusjes zodat alles weer lekker soepel werkt.

gr Christiaan

gerben1986
27/02/2014, 12:55
Blijkbaar zit je versnelling niet in de 1 vast, maar in de 2, 4 of de achteruit.
Als je hem dan naar achteren trekt (naar neutraal vanuit de 1), lukt dat niet.
Als hij in de 1 vast zat zou hij altijd naar de neutraal toe gaan.
Maar vanaf de 2, 4 of achteruit naar achteren kan niet.
Dus je pook lijkt misschien in de 1 te zitten, maar in werkelijkheid waarschijnlijk de 2 of 4 (draaiden de wielen vooruit toen jullie dat probeerden? anders is het de achteruit, die natuurlijk dezelfde ratio als de 1 heeft...).

De afstand tussen de versnellingsbak en de pook zal waarschijnlij nog hetzelfde zijn. Is er misschien iets anders wat je tegenhoudt? Slangklemmen om de as waar je tegenaankomt of zo?

jimfrey944
27/02/2014, 12:55
Als je hem in en uit trekt moet je hen ook naar voor en achter bewegen om te schakelen
Er is redelijk veel kracht nodig om te schakelen maar is redelijk te doen met de hand of een tang
Soms moet je wel eens draaien aan de bak om hem te schakelen zeker voor zijn achteruit

arthurVerwayen
28/02/2014, 12:34
hij staat wss in zn twee dan, aangezien hij naar voren rijdt. Echter wij hebben alle mogelijke standen wel een keer geprobeerd, hij blijft er in.. we zaten er over te denken er een vijf bak in te zetten... Weten jullie of dit zomaar kan? en waar we dan op moeten letten? hoor graag!

jimfrey944
28/02/2014, 13:30
Een normale 5 bak past zo zonder aanpassingen ;)

arthurVerwayen
28/02/2014, 13:37
Een normale 5 bak past zo zonder aanpassingen ;)

Wat fijn! Ik zag op Marktplaats er een staan welke ik interesse in had.

≥ Versnellingsbak Porsche 924 2.0 5-bak - Porsche-onderdelen - Marktplaats.nl (http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/porsche-onderdelen/m779180083-versnellingsbak-porsche-924-2-0-5-bak.html?c=3c1f5dcc18d02a99040ca8de656940d2&previousPage=lr)

Heb ik nog meer nodig?

gerben1986
28/02/2014, 14:57
Beetje meer geduld, ik vind dit bedrag nogal groot ;)

Daarnaast: ik had eerst zeker willen weten welk probleem je nu hebt.
Want je had dus een werkende 4 bak, nadat je de speling ging oplossen niet meer.

Dus met het vervangen van de bak heb je je probleem waarschijnlijk nog steeds...

M.B.H.
28/02/2014, 18:57
Ja de steun waar je achterste uitlaat demper aan hangt, versnellings pook knop 5 ipv 4
Ik heb bakken genoeg liggen stuk of 14 en steunen ook wel en knop ook wel enz.

jimfrey944
28/02/2014, 20:00
Ik zou ook even kijken naar je bak steunen die zijn ook vaak slecht ;)
Knop hoeft natuurlijk niet is alleen voor de esthetiek

arthurVerwayen
05/03/2014, 16:33
Wij hebben dankzij de hulp van Martin een prima 5 bak onder ee Porsche gezet, waardoor het probleem dat we hadden zo goed als verholpen is! Die andere bak moeten we keer uit elkaar halen om te zien wat er nu fout zit, want die wreekt totaal niet meer.

jimfrey944
05/03/2014, 17:16
Mmmm wel bijzonder dat er voor de uitbouw van de bak niets aan de hand was en bij terugplaatsen blijkt overleden te zijn