PDA

Bekijk Volledige Versie : Van manke oma tot snelle dame



Breaky
25/07/2010, 10:55
Begin dit topic voordat ik er iets aan heb kunnen doen.
Laten we de aankoop enz... maar bij het project rekenen.
Anders loopt de "stel je voor" thread een beetje off-topic niet?

Zoals ik al vermeld had, heb ik de auto gisteren voor de eerste keer kunnen bekijken.
Hier zijn een paar foto's
4604
4605

Naast de auto heb ik wel al enkele dingen kunnen meennemen.
Kleine stukken nog nieuw in verpakking.4606
Een dikke map met alle stukken die aan de 924 en 924 turbo te vinden zijn met serienummer enz. Handig als je een stukje tekort komt en moet bestellen.
4607
En een sleutel
4608


Over de auto:
Hij heeft niet de originele kleur. Voor de rest denk ik dat alles in originele staat is.
Een lijstje van dingen die er aan moeten gebeuren.
-De achterste knalpot/uitlaat ontbreekt, bestellen en installeren
-Het injectiesysteem nazien, schijnt verstopt te zitten
-Nieuwe deur (bestuurderskant) opzoeken en vervangen. (Zit bluts in)
-Kleine roestplekken zoals op het voorste deel van het dak behandelen.
-De naad tussen het stof en het leer is losgekomen op de bestuurderszetel. Deze repareren, of anders nieuw overtrekken.
-Nieuwe banden op, volgens de vorige eigenaar heeft hij vier jaar stil gestaan en moeten de banden dus vervangen worden, ook al zien deze er nog goed uit. Weet iemand wrm dit precies moet? Mss is er een tussenweg dat ik niet volledig nieuwe banden moet kopen.
-De meeste rubbers alsook de pompjes van de koffer zijn aan vernieuwing toe.
-wordt vervolgd

-Bassie-
25/07/2010, 11:36
beter 4 nieuwe banden doen voor het geld hoef je het niet te laten.
banden drogen uit en worden 4 kant van het lange stil staan.
dit is gevaarlijk hier kan je een klapband van krijgen.
en als je gelijk 4 goede banden doet heb je goed grip en dat is wel lekker bij deze auto`s.
ik heb momenteel wat minder goede banden rond om er op zitten en dat merk je echt.

stoel is meestal niet te repareren want het leer droog uit en scheurt dan gewoon weer.

uitlaatdemper even goed zoeken zijn wel voor ene leuk bedrag te vinden ;)

en je kan ook je linken hier invoeren dan worden de foto`s geupload naar de site en zie je ze gewoon staan.

moet je bij een reply even op bestand beheer drukken.

pitjepeter
25/07/2010, 16:23
Hallo Tom,
Ik hoop van harte dat je van deze oma niet alleen een snelle dame maar ook een zéér trouwe vriendin kan maken. Een vriendin die je niet zomaar in de steek laat...;-)
Jouw eigenste 'lieveling' die je ontspanning, troost en afleiding geeft in moeilijke tijden en die met je mee geniet als jij gelukkig bent...
Het 'tedoen' lijstje is niet erg lang, zelf op te lossen en/of zeker te vinden op kapaza ed. Banden die goed zijn is belangrijk, hoeven niet duur te zijn!
Vergeet ook niet om eens een uitgebreid groot onderhoud te geven (verse olie, olie-lucht- en benzinefilter, riemen, koelvloeistof, ...

Is dat trouwens de originele sleutelhanger? :kwijl

(Als je geen oplossing vind om hem te takelen en hij staat niet té ver weg, wil ik wel slepen)

Grtz.

Peter

Breaky
05/08/2010, 17:11
Thanx peter.
Heb hem de maandag eindelijk in de garage gekregen. direct ook wat foto's gepakt. (wel met gsm marja)
Enja dat is idd de originele sleutelhanger :eyebrows:

http://community.924forum.nl/images/imported/2010/08/9.jpg

http://community.924forum.nl/images/imported/2010/08/10.jpg

http://community.924forum.nl/images/imported/2010/08/11.jpg

http://community.924forum.nl/images/imported/2010/08/12.jpg

http://community.924forum.nl/images/imported/2010/08/13.jpg

Ik wil eerst de motor (in stilstand) aan de praat krijgen, daarna klaarmaken voor een ritje, en dan pas beginnen aan interieur en exterieur opknappen.
Zo ben ik zeker dat ik er niet onnodig geld in steek als ik hem niet aan de praat krijg.

Ik heb een topic gevonden van je zoon peter over het starten van een motor die al vele jaren stilstaat. Heb ik ondertussen al iets van geleerd. :whistle:
Ben dan maar begonnen met een boodschappenlijstje.
-luchtfilter
-batterij
-injectoren (De oude gaan wss nooit niet meer honderd procent goed spuiten. / toch nog is controleren)
-motorolie 15W40 (in een ander topic afgekeken / Ik heb ook ergens gelezen dat bij het herstarten van een stilstaande motor dat je eerst een dunnere motorolie kan gebruiken zodat alles weer rapper bevochtigd is, en na de eerste keer draaien de motorolie weer kan vervangen door de gebruikelijke. fabeltje?)
-koelvloeistof (dewelke?)
-Moet de uitlaatdemper bevestigt zijn voordat ik de motor terug leven in blaas, of kan dit niet zoveel kwaad? (anders moet ik die ook nu al kopen) ahum ja ik ben een noob op dit vlak :redface:


Hoe graag ik deze dingen reeds zou willen kopen, ik zal wat geduld moeten oefenen. Effe platzak :doh:
Mensen die onderdelen die hier boven staan te koop hebben, mogen me pm'en kan ze mss al reserveren? ;-)

ps. @bassie: uploaden langs fotoalbum? Ik kreeg foutmelding daar. Of moet het anders?

924turbo2
05/08/2010, 17:35
15W40 is minerale olie. Dit is erg verouderd en wordt nauwelijk meer gebruikt. Beste is om een goede 10W40 halfsynteeth te nemen van een bekend merk (Valvoline, Shell, Castrol, etc).

De goekope merkloze 10W40 zitten veel minder aditieven door en neigt dus meer naar minerale olie.

Breaky
05/08/2010, 17:43
15W40 is minerale olie. Dit is erg verouderd en wordt nauwelijk meer gebruikt. Beste is om een goede 10W40 halfsynteeth te nemen van een bekend merk (Valvoline, Shell, Castrol, etc).

De goekope merkloze 10W40 zitten veel minder aditieven door en neigt dus meer naar minerale olie.


Ah oké. Dat ik voor halfsynthetische moest gaan wist ik al.
Maar moet dan verkeerd gelezen hebben dat 15W40 half synthetische olie is.

Dus 10W40 :thumb: danku

buldogo2
05/08/2010, 17:59
Om eerlijk te zijn zou ik een zo een oude auto eerder mineraal olie in willen gooien als moderne olie met allerlei additieven.

Met moderne olie spoel je namelijk alles schoon, en heb je een grotere kans dat het motortje olie gaat verbruiken.

ps

het getal voor de W wil toch niets zegen over de samenstelling van de olie (half vol of mineraal) Maar de dikte van de olie als deze kout(?) is?

Op het moment heb ik er bij mij 15W50 in zitten (dit mag er volgens het originele porsche boekje ook gewoon in). Omdat ze deze motor idd verneukt hebben door vol syntetische olie te gebruiken, met als gevolg (samen met nog wat andere gare dingen die ze uitgespookt hadden) dus olie verbruik.

Fantaman
05/08/2010, 21:07
er hoort 15w40 in, en aan te raden is halfsyntheet.
als je er andere viscosietieit in gooit moet je zelf weten en is afhankelijk van bedrijfs temperatuur.

olie verbruik komt door lekkende klep seals of versleten olieschraap veren. toen ik de koppakking had vervangen had ik ook gelijk de klep seals en zuiger veren vervangen. resultaad geen olie verbruik meer, maar wel nieuwe keeringen die lekken:doh:


starten zonder uitlaat klinkt als

http://www.youtube.com/watch?v=r64ZlAtYrOI

924turbo2
05/08/2010, 22:57
Er werd in 1975 inderderdaad 15W40 mineraal voor geschreven omdat ze weinig anders hadden. Nogmaals dit is compleet achterhaalde olie. De tijd en ontwikkelingen op het gebied van olie hebben niet stil gestaan........

Over het losweken van aangekoekte resten zit een kern van waarheid in maar dit geld meer voor de volsynteeth. Half syntheeth is niet zo agressief.
Uiteraard kan een keertje je blok spoelen geen kwaad.

In een gereviceerd blok moet je altijd volsynteeth gooien dan blijft het mooi schoon van binnen.

buldogo2
06/08/2010, 00:10
Er werd in 1975 inderderdaad 15W40 mineraal voor geschreven omdat ze weinig anders hadden. Nogmaals dit is compleet achterhaalde olie. De tijd en ontwikkelingen op het gebied van olie hebben niet stil gestaan........

Over het losweken van aangekoekte resten zit een kern van waarheid in maar dit geld meer voor de volsynteeth. Half syntheeth is niet zo agressief.
Uiteraard kan een keertje je blok spoelen geen kwaad.

In een gereviceerd blok moet je altijd volsynteeth gooien dan blijft het mooi schoon van binnen.

Hier kan ik mij wel in vinden. Ik ben dan ook geen expert, maar beter iets gezegd hebben met een kern van waarheid wat iemand waarschuwt. Als niets gezegd te hebben. (had het niet voorzichtig neergezet met een paar vraagtekens er achter:redface:)

pitjepeter
06/08/2010, 00:57
Ha Tom,
De wagen is nu dus eindelijk daar waar hij thuis hoort, ... bij jou! :thumb:

Ga je hem zo origineel mogelijk houden? Ik zie dat jij ook geen rechterspiegel hebt.
Bij mij komt die er niet op, ook niet wanneer hij volgende maand herspoten wordt.

Mijn zoon & ik hebben de wagen eerst een volledig 'extra groot' onderhoud gegeven vooralleer we ook maar durfden de sleutel in het contact om te draaien!
Deze "langzaam/stap voor stap en voorzichtig/behoedzaam" manier van werken, maakte wel dat de spanning na verloop van enkele weken te snijden was.
Maar het prachtige geluid dat vrijkomt uit de wagen, na een periode van 9 jaar stilstand,
is de mooiste beloning die je jezelf kan schenken. :hail:
Tom, bespaar niet op kwaliteit van de producten of onderdelen die echt basis zijn. (koop goeie olie,batterij,uitlaat,banden,...) Wat financieel deze mand nog niet kan, lukt volgende dan weer wel...:whistle:

Grtz.

Peter

Breaky
06/08/2010, 11:50
Ha Tom,
De wagen is nu dus eindelijk daar waar hij thuis hoort, ... bij jou! :thumb:

Ga je hem zo origineel mogelijk houden? Ik zie dat jij ook geen rechterspiegel hebt.
Bij mij komt die er niet op, ook niet wanneer hij volgende maand herspoten wordt.

Mijn zoon & ik hebben de wagen eerst een volledig 'extra groot' onderhoud gegeven vooralleer we ook maar durfden de sleutel in het contact om te draaien!
Deze "langzaam/stap voor stap en voorzichtig/behoedzaam" manier van werken, maakte wel dat de spanning na verloop van enkele weken te snijden was.
Maar het prachtige geluid dat vrijkomt uit de wagen, na een periode van 9 jaar stilstand,
is de mooiste beloning die je jezelf kan schenken. :hail:
Tom, bespaar niet op kwaliteit van de producten of onderdelen die echt basis zijn. (koop goeie olie,batterij,uitlaat,banden,...) Wat financieel deze mand nog niet kan, lukt volgende dan weer wel...:whistle:

Grtz.

Peter

Toen dat ik op zoek ging naar auto, was ik eigelijk naar iets op zoek wat ik helemaal kon slopen en uitbouwen tot een auto op eigen ontwerp. Toen had men oog op de 924 gevallen. Maar naarmate dat ik meer opzocht over de 924 des te meer ik eraan gehecht raakte. Dus ik ga hem hem zo origineel mogelijk houden (Is voor een beginneling ook gemakkelijker, en je moet niet te moeilijk beginnen anders kan het uitdraaien op niks)

Wat ik mss wel later zou doen is interieur onderdelen in fiberglass maken. Kan ik wat oefenen. Maar men goal zal dan nog steeds zijn dat ik hem zonder veel moeite terug kan omzetten naar originele staat.

Over die spiegel. Is dat mss standaard met één spiegel. Ik zie alleszins geen gat om een spiegel aan te bevestigen aan de rechterkant. Het ziet er wel slick uit :) maar is het niet wat gevaarlijk, kzou geen fietser willen meegrijpen als ik ergens rechts insla.

Hier is een lijstje van dingen die al reeds er nieuw inzitten, gedaan door de vorige eigenaar:
-bougies
-distributieriem
-alternator riem
-brandstoffilter
-oliefilter
-denk dat het brandstofpompje ook nieuw was.

moet het wel nog controleren

pitjepeter
06/08/2010, 21:38
Enkel de linker spiegel was in 1980 gebruikelijk, rechtse was optie.
Er is al een en ander geschreven over die spiegel op dit forum, met voor- en tegenstaanders. Ik hou hem origineel.
In het huidige verkeer moet je zowiezo je rechterzijde uitermate in het oog houden (vooral in België, want daar zijn afzonderlijke fietspaden meestal onbestaande...)
Maar in de 924 heb je werkelijk een panoramazicht naar achter! Effekes gewoon worden: hoofd omdraaien ipv. in de spiegel kijken... Na een paar dagen lukt het wel op automatischepiloot...

Tom, bij die interieuronderdelen in fiberglass kan ik me niets voorstellen (zal wel aan mij liggen, ik ben meubelmaker:doh:) Kan je dat wat meer omschrijven?

Grtz.

Peter

buldogo2
06/08/2010, 23:05
Ik denk dat hij bedoeld...alle kartonnen platen vervangen voor glasvezel. En opnieuw bekleden. (dat wil ik ook gaan doen, maar dan met carbon).

replica
09/08/2010, 12:55
Je maakt me neiuwsgierig :-) veel succes :thumb: