PDA

Bekijk Volledige Versie : 924 1984 | Slaat niet aan, 2.0cc



markske
09/04/2014, 07:14
Hoy allen,
Ik probeer nu al enige tijd mijn 924 op te starten helaas tot nu toe zonder resultaat ...
Luchtweger en spinnekop zijn reeds vervangen (gebruikte goedwerkende dankzij het forum) injectors zijn nieuw, bougie kabels en bougies ook, ontsteking ook al 3x nagezien op timing (er van uitgaande dat cilinder 1 aan riemkant zit).
Bougies vonken mooi en er komt benzine aan de injectors maar buiten af en toe wat geplof doet hij niets.
Iemand nog suggesties wat ik kan nazien?

mvg Mark

M.B.H.
09/04/2014, 09:12
Als ik dit zo lees moet hij of zij gewoon willen lopen
Maar niet dus 1e cil. Is inderdaad aan de riem kant
Staat je nokkenas ook op de goede timming ?
Timming vliegwiel 0 punt
Nokkenas stip in lijn met nok op kleppen deksel
Ontsteking rotor wijzend naar 0 punt op verdeler huis is kerfje op de rand
Brandstof verdeler co schroef terugdraaien zo dat er zeker weten geen brandstof uit de injektoren komt bij starten
Lumchtschroef 3 slagen losdraaien.
Ksi tijdens starten van 12Vvoorzien
En dan moet hij stionair netjes op 4 cil willen lopen
Zo niet moet je het in je ontsteking zoeken
Wel dan zit het in je afstelling of werking brandstof systeem

Onder het motto al heeft een blok houten zuigers als er brandstof is en vonk op het goede moment loopt het.
Succes

zeno
09/04/2014, 11:28
Ik denk ook dat je het moet zoeken in de onsteking.

markske
09/04/2014, 12:32
Als ik dit zo lees moet hij of zij gewoon willen lopen
Maar niet dus 1e cil. Is inderdaad aan de riem kant
Staat je nokkenas ook op de goede timming ?
Timming vliegwiel 0 punt
Nokkenas stip in lijn met nok op kleppen deksel
Ontsteking rotor wijzend naar 0 punt op verdeler huis is kerfje op de rand
Brandstof verdeler co schroef terugdraaien zo dat er zeker weten geen brandstof uit de injektoren komt bij starten
Lumchtschroef 3 slagen losdraaien.
Ksi tijdens starten van 12Vvoorzien
En dan moet hij stionair netjes op 4 cil willen lopen
Zo niet moet je het in je ontsteking zoeken
Wel dan zit het in je afstelling of werking brandstof systeem

Onder het motto al heeft een blok houten zuigers als er brandstof is en vonk op het goede moment loopt het.
Succes



nokkenastiming is juist, das bij het eerste dak heb nagezien, verder vliegwiel op 0, delco op zijn kerfje dus dat zit wel goed normaal.
wat bedoel je trouwens met ksi ?
verder ga ik weer ff moeten passen met werken, accu overleden, zaterdag om een nieuwe en dan kijk ik verder...
maar als ik weet wat de ksi is kan ik dat gelijk nazien als de nieuwe accu er in zit.
alvast bedankt voor het mee denken !

powerflux
09/04/2014, 13:34
is het stekkertje wat naar de ontstekingsunit gaat op je verdeler origineel?
bij mij was dat afgeknipt en met nieuwe stekkertjes vastgezet - maar uit fase.

rhialto
09/04/2014, 13:37
KSI is de extra Koude Start Injector in het inlaatspruitstuk. Hierop kan hij lopen stationair zonder dat de andere 4 injectors het doen.
Normaal stopt deze na een paar seconden met inspuiten, als je hem van 12v voorziet, niet.

zeno
09/04/2014, 16:28
nokkenastiming is juist, das bij het eerste dak heb nagezien, verder vliegwiel op 0, delco op zijn kerfje dus dat zit wel goed normaal.
wat bedoel je trouwens met ksi ?
verder ga ik weer ff moeten passen met werken, accu overleden, zaterdag om een nieuwe en dan kijk ik verder...
maar als ik weet wat de ksi is kan ik dat gelijk nazien als de nieuwe accu er in zit.
alvast bedankt voor het mee denken !

Het nul punt op vliegwiel is voor de distrubutieriem, en niet voor het streepje op de delco dat is een ander punt op het vliegwiel.
Daarom knalt de motor.

markske
09/04/2014, 17:32
Het nul punt op vliegwiel is voor de distrubutieriem, en niet voor het streepje op de delco dat is een ander punt op het vliegwiel.
Daarom knalt de motor.

vertel !
ik d8 dat 0 op v.w. gelijk met de nokkenas en kerfje op delco (verdeler) de basisafstelling was alvorens te flitsen met strobo 8)7

powerflux
09/04/2014, 18:09
ja, daar moet hij gewoon op kunnen lopen.

zeno
09/04/2014, 18:16
Handleidingen - Downloads - 924forum | Community (http://community.924forum.nl/downloads.php?do=cat&id=1)
Sorry, ergens anders met mijn gedachten.

M.B.H.
09/04/2014, 18:27
Het nul punt op vliegwiel is voor de distrubutieriem, en niet voor het streepje op de delco dat is een ander punt op het vliegwiel.
Daarom knalt de motor.O nieuw voor mij waar heb je dat vandaan gehaald?
Kerfje is de eerste cil. Op de verdelerkap .
+10-0-en - 10 op het vliegwiel zin voor de vervroeging van de ontsteking.
En alles op nul loopt hij 100 % zonder knallen stationair.

powerflux
09/04/2014, 18:32
er is een periode geweest waar dat inderdaad zo was, volgens mij enkele van de contactpuntjes-modellen.
maar je kunt er vanuit gaan dat bij 90% van de 924's de 0 op het vliegwiel de correcte basisafstelling is.

M.B.H.
09/04/2014, 18:32
nokkenastiming is juist, das bij het eerste dak heb nagezien, verder vliegwiel op 0, delco op zijn kerfje dus dat zit wel goed normaal.
wat bedoel je trouwens met ksi ?
verder ga ik weer ff moeten passen met werken, accu overleden, zaterdag om een nieuwe en dan kijk ik verder...
maar als ik weet wat de ksi is kan ik dat gelijk nazien als de nieuwe accu er in zit.
alvast bedankt voor het mee denken !

Koud start injektor zit inderdaad op je inlaat buis-spruitstuk dat is de KSI

zeno
09/04/2014, 18:40
er is een periode geweest waar dat inderdaad zo was, volgens mij enkele van de contactpuntjes-modellen.
maar je kunt er vanuit gaan dat bij 90% van de 924's de 0 op het vliegwiel de correcte basisafstelling is.

Juist daar is het anders, ik wist dat ik ergens gelezen had.

jimfrey944
09/04/2014, 20:02
Je kan ook tijdens het starten remmenreiniger in het luchtfilter spuiten als hij dan niet loopt is het je ontsteking

markske
09/04/2014, 22:19
Je kan ook tijdens het starten remmenreiniger in het luchtfilter spuiten als hij dan niet loopt is het je ontsteking

brr, vroeger veel gedaan en de laatste keer heeft mij dat 2 10kg blusapparaten, wat haar minder en een nieuwe laklaag gekost bij een kever ;(

morgen al is even de accu er opnieuw in en is meten of de ksi nog spanning krijgt, starten lukt niet meer met die accu daarvoor is ze te zwak (nog maar 10.5v) maar om even door te meten moet dat nog wel lukken.


en nog eens bedankt voor de parts !

grts mark

markske
11/04/2014, 08:55
ff accu uit de 911 van een kennis 'geleend' om verder te kunnen...
stelschroef aan de luchtweger zo geregeld dat er geen benzine aan de verstuivers komt bij starten, ksi nagemeten en die krijgt 12V bij starten, bougie's ff er uit en tegen de massa houden -> mooie vonk, timing staat allemaal op het nul punt/kerfje
EN...nix ;( |:)

jimfrey944
11/04/2014, 09:05
Als je nu constant spanning zet op de Ksi direct van de accu komt er dan benzine uit de ksi
Kijk dan even of hij loopt met voeding aan op de ksi

markske
11/04/2014, 10:06
En ik veronderstel met contact op? Brandstof relais gebrucht of niet (werkt nog 100%) ?

jimfrey944
11/04/2014, 10:40
Spanning op de ksi
En starten zo als je hem normaal zou starten

markske
11/04/2014, 15:17
ok, weer wat verder kunnen prutsen.
ksi direct aan de 12V, nog niets.
ff de bovenste aansluiting op de ksi los, contact op en er loopt/spuit benzine uit dus dat zit wel goed denk ik.
helaas wil ze nog steeds ni lopen...
nog tips om bepaalde zaken te controleren op goede werking ?
ontsteking ben ik zeker van dat hij daar moet op kunnen starten, dat is wat mij betreft uit te sluiten.

nu maar wat stoom aflaten, het is vrijdag voor iets http://community.924forum.nl/images/imported/2014/04/icon_drinkinggif-1.jpg

M.B.H.
11/04/2014, 15:28
Je zit te ver weg om even bij mij langs te komen Jammer.
Ik denk dat hij binnen 5 Min. Loopt op de manier zo ik heb beschreven.
Het zou de eerste 924 zijn die niet wil wat ik wil HA.

M.B.H.
11/04/2014, 15:29
Is je KSI wel goed komt daar inderdaad benzine uit !!
Als er brandstof in het inlaatspruitstuk word gespoten en je hebt vonk moet hij willen lopen.
je bent er van overtuigd dat je ontsteking goed is en goed staat kwa timming.
Wat je ook kunt bekijken om het een en ander uit te sluiten,
is je compressie druk Goed op 4 cil. redelijk gelijk in de buurt van 10 bar ??

markske
11/04/2014, 15:58
ja ik heb enkel de bovenste aansluiting gelost op de ksi en daar spoot de benzine uit van zodra hij op contact ging.
en dan is voorzien van 12V van de accu ipv langs contact om.
valt die ksi te testen gedemonteerd ?
compressie test zal ik morgen proberen met een 74ampere accu ipv die schrale 44ampere uit een 911T :+

Valix
11/04/2014, 16:16
Je zou je olie peil nog kunnen controleren op benzine, als je veel start en de de moter niet aanslaat loopt de onverbrande benzine je carter in. Met als gevolg dat ie eigenlijk continu verzopen is.

Heb ik ook een keer gehad, steeds starten niet aan willen slaan, olie af laten lopen schone olie erop ik draai de sleutel om en hij liep.

M.B.H.
11/04/2014, 16:41
ja ik heb enkel de bovenste aansluiting gelost op de ksi en daar spoot de benzine uit van zodra hij op contact ging.
en dan is voorzien van 12V van de accu ipv langs contact om.
valt die ksi te testen gedemonteerd ?
compressie test zal ik morgen proberen met een 74ampere accu ipv die schrale 44ampere uit een 911T :+

ja hoor de 2 inbus boutjes los en je kunt hem er uittrekken omgedraaid aan de leiding monteren emmer er achter en je kan zien of hij sproeid

M.B.H.
11/04/2014, 16:41
ja ik heb enkel de bovenste aansluiting gelost op de ksi en daar spoot de benzine uit van zodra hij op contact ging.
en dan is voorzien van 12V van de accu ipv langs contact om.
valt die ksi te testen gedemonteerd ?
compressie test zal ik morgen proberen met een 74ampere accu ipv die schrale 44ampere uit een 911T :+

ja hoor de 2 inbus boutjes los en je kunt hem er uittrekken omgedraaid aan de leiding monteren emmer er achter en je kan zien of hij sproeid wel brandstof druk er op en 12 V

markske
12/04/2014, 19:14
vandaag helaas weinig tijd gehad om dingen te testen.
ksi er even uit, contact aan zodat de pomp alles op druk zet, ksi ff rechtstreeks aan de accu en die spuit ( wel niet echt mooi,maar 3/4 cirkel, maar dat gaat het niet maken denk ik zo), dan bougie nr 4 er even uit en met de draad aan de massa gehouden en gestart, mooie vonk...
toen wou ik compressie meting doen om te beginnen op cil. 4, krijg je telefoon "ik sta in panne met de saxo,rem zit blokvast" en ja dan doe je de klep maar toe om een ander te helpen...
die compressie test probeer ik morgen af te werken dus die heb je nog tegoed !

grts mark

jimfrey944
12/04/2014, 20:52
Het zou mij benieuwen wat het is
Meestal is het iet wat je over het hoofd heb gezien of voor waar heb aangenomen
Helemaal van af het begin beginnen en alles op nieuw controleren en niets zomaar voor waar aannemen

markske
12/04/2014, 21:10
wat voor merk en type bougie's raden jullie aan ?
ooit ook eens gehad op een oude vw bus die niet meer wou lopen, beru er uit bosch er in en hij deed het wel mooi ondanks dat de beru mooi vonk gaf...
ik weet het ff niet meer momenteel en wss heb je gelijk en is het iets dom wat ik vergeet of over het hoofd zie, en dat in combinatie met 0 kennis van k-jettronic ...
morgen doe ik nog de compressie test maar daar heb ik wel goed oog in.

markske
13/04/2014, 10:31
compressietest alle 4 draaien rond de 10 bar, cilinder 4 had 10.2, cilinder 3 was het minste met 9.7 !

M.B.H.
13/04/2014, 10:51
compressietest alle 4 draaien rond de 10 bar, cilinder 4 had 10.2, cilinder 3 was het minste met 9.7 !

Dat is goed genoeg

Ik zag net op de foto een mogelijk oorzaak ,
Ben je niet met de verkeerde volgorde bezig of tijdstippen leg mij de stand van je verdeler uit staat niet standaard zo
Het is mogelijk maar dan moet je alle kabels verkeerd tov standaard insteken in de verdeler kap.
Tja dan vraag je om spoorzoekertje

markske
13/04/2014, 11:03
nokkenas op 0 evenals v.w. geeft deze stand van de rotor

http://community.924forum.nl/images/imported/2014/04/DSC02466_zpsdac51da9-1.jpg (http://s50.photobucket.com/user/turelure/media/DSC02466_zpsdac51da9.jpg.html)

hopelijk heb je nu de oplossing :)

M.B.H.
13/04/2014, 12:17
Okee en dat is ook de 1e cil kwa bogiekabel op de verdelerkapen dan 3 4 2 onst volg. Is 1342als je de verdelerkap in de stand hebt liggen zo hij er af komt
Zou ik kabel 2 en 3 eens omdraaien Ha.

markske
13/04/2014, 12:43
Ja die zitten in juiste volgorde.
Aan de luchtweger thv de spinnekop zit ook nog een electro klep tussen de leiding, kan daar een fout zitten ? Bvb dat die niet open gaat.
Ksi krijgt geen 12v meer blijkbaar, daar zoek ik morgen naar verder of dat in het contact zit of in de thermovoeler...

M.B.H.
13/04/2014, 12:49
Als die niet werkt dan loopt hij koud er wel om.
Het klepje doet mee in warm starten en als die klep niet goed is komt de motor alleen maar rijker te staan.

markske
14/04/2014, 08:45
bougiekabels nog is nagelopen en die zitten juist,ksi spuit.
ik snap niet waarom ze niet wil starten.
ik ga eerst even uitzoeken waarom de ksi geen spanning krijgt (al is dat niet altijd), ik vermoed dat de temp. voeler wat problemen heeft maar waar zit die juist tegen het blok? dan kan ik daar al is meten of de 12v van het contact daar nog toekomt...

jimfrey944
14/04/2014, 11:56
Achter op het blok tegen het schutbord aan

Het probleem zal waarschijnlijk in de timing zitten
Anders had hij iets moeten doen met je laatste test
Ik zou dat nog eens controleren met het Boek er bij
distributie goed ontstekings tijdstip goed ?

powerflux
14/04/2014, 12:24
hoe zien je bougies er nu uit?

markske
14/04/2014, 12:57
testing is over ! blok zit muurvast, tijdens het proberen in gang te krijgen is de boel vastgelopen...
ik vermoed dat ik nog ergens een stukje van de stukgeslagen starter vergeten ben met de v-bak er af te halen... bokjes weer maar eens bovenhalen ;(
bougies zien er verder wel normaal uit maar ik ga ze wel vervangen door nieuwe bosch exemplaren, deze hebben met de vorige verdeler iets te veel benzine gekregen en das nooit goed voor de werking.
mss een domme vraag en om eerlijk te zijn ben ik maar uitgegaan van de keverblokjes dat dat hetzelfde was. gaat de rotor met of tegen het uurwerk in ?
valt de verdeler aandrijfas in het blok te draaien (bij kever kan dit)? als dat kan is er mss de mogelijkheid dat het kerfje niet meer juist zit of zie ik dat verkeerd...

powerflux
14/04/2014, 13:30
oude foto's van mijn debug-sessies..11567

let op dat er op het nokkenas-wiel ook aan de voorkant een putje te vinden kan zijn, deze staat echter 180 graden verkeerd, je moet het putje hebben aan de achterkant zoals op de foto's. Als je zo van bovenaf kijkt op de distributeur, dan draait de rotor met de klok mee.

markske
14/04/2014, 14:14
nokkenas heeft idd 2 puntjes, het buitenste ligt zowat een kwart toer voor het andere, ik heb hem op het binnenste staan dus das goed, voor alle duidelijkheid een foto hoe de kabels zitten op de verdeler, 1 gelijk met het kerfje uiteraard bij 0 op v.w. en binnenste markering nokkenas.

http://community.924forum.nl/images/imported/2014/04/DSC02466_zps8fe114e9-1.jpg (http://s50.photobucket.com/user/turelure/media/DSC02466_zps8fe114e9.jpg.html)


van de week als eens kijken of ik de bak er opnieuw af kan halen en hopen dat daar de fout zit van de vastgelopen blok...

M.B.H.
14/04/2014, 16:18
ik Denk dat je startmotor weer een opdonder heeft gekregen.
Als je mijn eerdere post goed leest zeg ik kabel 2 en 3 omdraaien met daar achter het woordje HA.
MAW die zitten verkeerd om je rotor draait tegen de klok in .
Hier maak ik een fout draaid met de klok mee dus 2 en 3 zitten goed.

M.B.H.
14/04/2014, 16:39
Ja je kan de verdeler er anders in steken maar kerfje is kerfje is 1e cil.
advies doe dat wat 1 persoon aangeeft.
stap voor stap.
om het nog wat duidelijker te stellen .
jij geeft aan nokkenas op de juiste timing tov ontsteking
Maar hoe zit dat tov Krukas alles op nul zetten !!!!!
maw daar als die niet op nul staat kan je ook verkeerd zitten.
Bel mij anders even dan leg ik het uit terwijl je bij de auto bent.

markske
14/04/2014, 16:49
vlak voor hij vast liep had ik , geloof het of niet, kabel 2 en 3 gewisseld, en toen liep hij vast dus niet verder kunnen testen helaas, je uitleg van de opdonder begrijp ik dan wel en de kans zit er idd in dat hij stuk was vlak voor ik heb gewisseld.
pm me ff je nummer en wanneer ik je morgen kan bellen, vandaag helaas de tijd niet meer, er staat een 911T te wachten...

powerflux
14/04/2014, 16:55
Martin,
Voor zover ik weet gaat de startmotor van de 931 en de 924S tegen de klok in en de startmotor van de NA met de klok mee.
De rotor van de 924 NA gaat, wederom als ik mij niet vergis, ook met de klok mee. Helaas kan ik het nu niet controleren.

M.B.H.
14/04/2014, 17:23
Martin,
Voor zover ik weet gaat de startmotor van de 931 en de 924S tegen de klok in en de startmotor van de NA met de klok mee.
De rotor van de 924 NA gaat, wederom als ik mij niet vergis, ook met de klok mee. Helaas kan ik het nu niet controleren.

De startmoter van een na zit andersom op het vlieg wiel tov turbo of 924s maar de motoren draaien de zelfde kant op.vandaar dat de startmotor de anderekant opdraait
Je hebt gelijk draaid met de klok mee

powerflux
14/04/2014, 17:26
De startmoter van een na zit andersom op het vlieg wiel tov turbo of 924s maar de motoren draaien de zelfde kant op.
En ik kijk het na maar ik weet 99% zeker dat de rotor tegen de klok indraait.

ja, de motor zelf draait dezelfde kant op, maar de starters moeten dus andersom draaien omdat ze inderdaad andersom gemonteerd zitten.
Ik zit te denken dat markske een verkeerde starter te pakken heeft, vandaar.

Fijn dat jij de rotor zo effe kunt controleren! :)

M.B.H.
14/04/2014, 17:30
ja, de motor zelf draait dezelfde kant op, maar de starters moeten dus andersom draaien omdat ze inderdaad andersom gemonteerd zitten.
Ik zit te denken dat markske een verkeerde starter te pakken heeft, vandaar.

Fijn dat jij de rotor zo effe kunt controleren! :)

Dat zou inderdaad kunnen startmoter van een turbo of s
Ik meld het straks wat de rotor aangaat

M.B.H.
14/04/2014, 18:28
Dat zou inderdaad kunnen startmoter van een turbo of s
Ik meld het straks wat de rotor aangaat

Rotor draait inderdaad met de klok mee en de kabels 1342

zeno
14/04/2014, 18:29
Als ik naar de foto's zie dan staat die van mark niet goed.
En Ik denk dat het 1342 is dus met klok mee.

zeno
14/04/2014, 18:31
De rotor zit precies niet in de gleuf van de as.

M.B.H.
14/04/2014, 18:32
ik Denk dat je startmotor weer een opdonder heeft gekregen.
Als je mijn eerdere post goed leest zeg ik kabel 2 en 3 omdraaien met daar achter het woordje HA.
MAW die zitten verkeerd om je rotor draait tegen de klok in .

Hier maak ik een denk fout rotor draaid met de klok mee en je kabels zitten dus goed.
Dan draaid je motor de goede kant op ? als je een startmoter van een s of turbo hebt zoals pouwerflux veronderstelde.

M.B.H.
14/04/2014, 18:39
ik Denk dat je startmotor weer een opdonder heeft gekregen.
Als je mijn eerdere post goed leest zeg ik kabel 2 en 3 omdraaien met daar achter het woordje HA.
MAW die zitten verkeerd om je rotor draait tegen de klok in .

Hier maak ik een denk fout rotor draaid met de klok mee en je kabels zitten dus goed.
Dan draaid je motor de goede kant op ? als je een startmoter van een s of turbo hebt zoals pouwerflux veronderstelde.

jimfrey944
14/04/2014, 21:11
De starter is gewoon van een normale 924 dat weet ik zeker ;)

jel
14/04/2014, 21:58
Ik ben het eens met Zeno. Ik pak er net even een distributeur bij en als ik daar een rotor goed in de gleuf steek, dan zit hij net even anders.

Met andere woorden; de rotor staat wel juist op de markering, maar iets anders ten opzichte van de 'contactpunten'. Zie als voorbeeld de foto van powerflux, daar staat de rotor in het midden van twee punten die meedraaien met de rotor. Echter, op de foto van marske staat hij gelijk met zo'n punt. Dat lijkt mij niet goed te zijn voor de timing..

powerflux
15/04/2014, 06:05
Jel, daar heb je een punt, daar ben ik ook mee aan de gang geweest toen de mijne niet normaal wou lopen. Ik heb hier nog een foto van de distri van Meneer Aard en mijn oude waar ik destijds met streepjes heb aangegeven hoe die voetplaat met 'vingers' uitgelijnd is tenopzichte van de rand van het nokje - niet het beroemde kerfje. Let wel dat die van Meneer Aard niet op TDC staat, maar dat maakt voor de voetplaat niet uit.

11571

zo te zien zitten de vingers van de voetplaat wel goed, maar de rotor en de draaibare vingers niet! Wat Jel zegt dus.

Markske, als je met de distri open de motor rond laat gaan, pas dan op dat je de clips niet erin laat hangen. Die kunnen vastgrijpen in die vingers en de boel verbuigen!

markske
15/04/2014, 08:51
wow, het is hier ff lekker druk geweest :P
de 911T waar is gisteren aan gewerkt hebt doet het (rotor ging ook rechtsom), nu mijn 924 nog en we kunnen naar de porsche days *)
ik ga proberen om de starter eens te lossen en kijken of hij dan al vrij komt, dan pas kan ik deftig verder met opstarten (al moet ik nog wa electro-sh*t doen)
wat kan de oorzaak zijn dat de rotor fout zit ? niet in zijn kerf van de as kan niet, dan past de kop er niet meer op...
inwendig iets fout in elkaar geduwd, in de motor, in de verdeler, hall gever verstoken???

markske
15/04/2014, 09:07
hmm net is even gaan gijken, blok zit vast iets voor tdc, als je verder zou gaan met de rotor tot het kerfje zit de uitsparing voor de rotor ook thv het kerfje, en dat is, als ik de bovenste foto's goed interpreteer, 180° verkeerd. dat zou dus aan de overkant van het kerfje moeten staan.
moest er iemand een technische tekening/doorsnede hebben van de aandrijfas voor de verdeler zou ik dat leuk vinden, dan begrijp ik al iets beter de werking en zie ik ook of daar iets kan mislopen bij montage wat de 180° verdraaide as kan veroorzaken.

jel
15/04/2014, 10:08
Misschien is er in de distributeur iets verdraaid. In iedergeval staat de rotor er niet op zoals het hoort en dit heeft direct invloed op de timing. Andere distributeur lijkt me dus geen slecht plan..

powerflux
15/04/2014, 11:53
je rotor zit niet 180 graden verkeerd, maar de orientatie van de armpjes die meedraaien met de rotor t.o.v. de rotor is wel verkeerd.
bij de twee andere voorbeelden staat de rotor precies tussen twee armpjes in zoals Jel zegt, bij jou staat de rotor gelijk met zo'n armpje.

andere distri is dus wel aan te raden, of je moet die armpjes kunnen verschuiven?

markske
15/04/2014, 15:24
starter er af gehaald en ja hoor alweer de kom in stukken, maar gezien de positie van de rotor tov de opnemer niet moeilijk...
motor gaat dus ook weer rond al haal ik om zeker te zijn de boel open om te zien of er niets aan de drukgroep is geraakt.

verdeler er ook af gehaald en eens uit elkaar gegooid, die opnemers (armpjes) zitten via een bus met een pin /groef geborgd aan de as waar je rotor op moet en kan voor zover ik kan zien niet verdraaien, opnemers zitten op die bus gepunt/geperst en dat geheel zit nog vast, tandwiel onderaan zou moeten 180° te draaien zijn maar dan klopt het idd nog niet met de rotor stand tov de opnemers..

powerflux
15/04/2014, 15:26
wat is het nummer op de distributeur?

markske
15/04/2014, 15:36
bosch: 0 237 002 054
v.w./audi: 477 905 206
nergens een porsche nummer, ik weet niet of dat normaal is
productiedatum '79 lijkt me ook sterk voor een auto uit '84...

rhialto
15/04/2014, 17:51
477 905 206 geeft PET ook aan dus dat klopt.


bosch: 0 237 002 054
v.w./audi: 477 905 206
nergens een porsche nummer, ik weet niet of dat normaal is
productiedatum '79 lijkt me ook sterk voor een auto uit '84...

powerflux
15/04/2014, 17:58
misschien nog een foto van de distri zonder rotor?
checken op vacuumlekkages is moeilijk als het ding niet loopt. Maar allereerst zou ik uitzoeken waarom je starters steeds breken!

markske
15/04/2014, 18:13
u vraagt, wij draaien (de 924 daarentegen ~O> )

http://community.924forum.nl/images/imported/2014/04/DSC02471_zps00c04c1d-1.jpg (http://s50.photobucket.com/user/turelure/media/DSC02471_zps00c04c1d.jpg.html)

http://community.924forum.nl/images/imported/2014/04/DSC02472_zps154110d2-1.jpg (http://s50.photobucket.com/user/turelure/media/DSC02472_zps154110d2.jpg.html)

jel
15/04/2014, 19:40
Rotor zit er bij mij duidelijk in een andere positie op. Kan morgen even een foto plaatsen.

M.B.H.
15/04/2014, 19:54
De vingers staan inderdaad niet goed 1 van de 4 deze moet in een lijn staan met het Borg stiftje en gleuf op de as.

markske
15/04/2014, 20:01
en met wat overtuiging is het te draaien, thx M.B.H. !
positie staat terug goed, donderdag hoor ik in de buurt of de kom van de starter los te koop is (nieuw) anders weer op zoek naar een gebruikt exemplaar...
ik pik de draad later op, als er opnieuw een starter is opgeschroefd !
nogmaals bedankt M.B.H. voor de telefonische bijstand !

jimfrey944
15/04/2014, 20:36
chek idd nog wel even waarom de starter stuk gaat

powerflux
16/04/2014, 06:32
en met wat overtuiging is het te draaien, thx M.B.H. !
positie staat terug goed, donderdag hoor ik in de buurt of de kom van de starter los te koop is (nieuw) anders weer op zoek naar een gebruikt exemplaar...
ik pik de draad later op, als er opnieuw een starter is opgeschroefd !
nogmaals bedankt M.B.H. voor de telefonische bijstand !

het komt erg nouw, ik heb hier nog een foto uit mijn archief (ik heb eens een verdeler gedemonteerd) en ik zou als ik jou was een andere zoeken. immers heb je geen garantie dat het nu blijft zitten!

11579

markske
16/04/2014, 18:06
de foto bevestig helemaal mijn vermoeden, de borging loopt in rechte lijn met de vingers dus dat goed zetten moet wel lukken.
wat dat draaien betreft in principe kan dat enkel verdraaien als de vingers de opnemers raken, waarom is de mijne dan verdraaid...geen idé om eerlijk te zijn.
ga hem wel ff vastpunten of zien dat ik een borging kan voorzien, komt dat niet goed zal het een andere worden ;(

powerflux
16/04/2014, 19:28
de foto bevestig helemaal mijn vermoeden, de borging loopt in rechte lijn met de vingers dus dat goed zetten moet wel lukken.
wat dat draaien betreft in principe kan dat enkel verdraaien als de vingers de opnemers raken, waarom is de mijne dan verdraaid...geen idé om eerlijk te zijn.
ga hem wel ff vastpunten of zien dat ik een borging kan voorzien, komt dat niet goed zal het een andere worden ;(

ik schreef eerder



Markske, als je met de distri open de motor rond laat gaan, pas dan op dat je de clips niet erin laat hangen. Die kunnen vastgrijpen in die vingers en de boel verbuigen!


ik vermoed dus dat dat gebeurd is. alleen zijn ze niet verbogen maar verschoven. 'de clips' zijn de clips waarmee de kap wordt vastgeklemd.

markske
16/04/2014, 19:44
nope, niet met die clip gekomen, vorige eigenaar is er mee stilgevallen tijdens een rit, heeft dan de auto 6 mnd in een hoekje gepropt en daar heb ik hem uitgehaald toen ik em kocht ;)
in het hoeverre zijn verhaal klopt ...

markske
03/05/2014, 12:59
hij doet het ! wel nog wat fijn stellen maar hij loopt al *O*

aan allen bedankt voor de hulp !!

jimfrey944
03/05/2014, 13:54
Wat was het nu precies ?

powerflux
03/05/2014, 14:10
en wat was de reden dat je startmotor brak?

markske
03/05/2014, 15:22
Beetje van alles wat, spinnenkop zat vast, stroomverdeler die verdraaid zat inwendig, ksi en pomp die niet altijd op contact aan ging,...
Nu we zijn nog lang niet waar we moeten zijn maar we zijn al een grote stap vooruit

markske
03/05/2014, 15:25
en wat was de reden dat je startmotor brak?

Das vermoed ik door een te vroege vonk omdat de verdeler verdraaid was op zijn as ;)

Thijsch
03/05/2014, 15:28
Een teken van leven motiveert in ieder geval om weer verder te gaan! Succes :)

M.B.H.
03/05/2014, 21:03
Nu fijn afstellen en proefrijden , mooi man

markske
05/05/2014, 22:00
ik had nog even een klein vraagje waar ik ook niet uit kom...
onder het luchtfilterhuis zit naar het raam toe een aansluiting voor een darm naar waar hoort deze te lopen? nu is die afgedopt maar dat hoort uiteraard niet te zijn.

jimfrey944
06/05/2014, 09:08
Dat is bij de vroege modellen de aansluiting van de Carter ontluchting bij latere modellen is die afgedopt en loopt de ontluchting via je rubber in laat stuk

markske
06/05/2014, 09:19
ok dan hoef ik me daar al geen zorgen om te maken, thx !

markske
09/06/2014, 16:53
118001179911801

hier zijn we weer :+

hier alvast wat foto's van alles op het nul punt (volgens de markering op het blok ed)
mss is er iemand die hier al ziet waarom het steeds fout gaat met de starter en waarom hij haast niet wil starten..

M.B.H.
09/06/2014, 17:45
Ik mis een foto van het +10 .....0..... -10 PUNT op je vliegwiel waar ook je startkrans op zit.?

markske
09/06/2014, 18:07
daar kan ik haast niet aan voor een foto, maar hij staat mooi op 0 als die op de krukaspoulli op nul staat.
als je er op staat probeer ik er wel 1 te nemen Martin ;-)

M.B.H.
09/06/2014, 18:15
Je had een nieuwe krans gemonteerd toch , is daar alles goed gegaan kwa stand tov de krukas.....?

markske
09/06/2014, 18:50
die zit juist hetzelfde als de vorige, dat nul punt staat ook mooi aan het nokje als de rest op 0 staat...
en hij heeft gedraaid op dat vliegwiel dat vind ik wat raar, draaide vrij netjes viel enkel stil op rolanti, geen bijgeluiden of gekletter enkel moest je hem met je gas aan de waggel houden (ik vermoed met dat de ontsteking op basis stond)

M.B.H.
09/06/2014, 19:14
En staat je 1e cil. Dan ook op het bdp?

markske
09/06/2014, 19:24
kijk ik morgen voor je na Martin !

zeno
09/06/2014, 19:59
Een nieuwe krans op het vliegwiel ?

markske
09/06/2014, 20:02
nieuw (gebruikt) vliegwiel zit er op,compleet, met de eerste starter stuk te gaan miste deze wat tanden...
cilinder 1 staat op bovenste punt als de rest op zijn 0 punt staat, net tussen de buien door gaan meten ;)

zeno
09/06/2014, 20:29
En stond dan de motor op bdp en vliegwiel op 0 punt, met het nieuwe vliegwiel.

markske
09/06/2014, 20:51
jep, eerst alles op 0, oude er af,nieuwe er op en gaan kijken of het 0 punt goed zat op het vw en dat zat/zit goed

M.B.H.
09/06/2014, 21:57
Nokken as staat die op kantelen ? 1e cil.
Maak eens een foto in de langsrichting van de nokkenas 1e cil nokken en merkpunt op kamwiel

markske
09/06/2014, 22:53
morgen eens kijken of ik nog een kever automaat starter of een 914 starter heb tussen mijn rommel, die zou kunnen passen en is inwendig gelagerd ipv met zo een kom welke stuk kan gaan...
foto komt er morgen ook aan Martin en zal eens proberen van de 0 markering op het vw ook 1 te nemen ;)

powerflux
10/06/2014, 06:41
ik zou in de starter niet je probleem zoeken. eerder of je vliegwiel wel de juiste is (waar komt het vandaan?) en of je motor niet intern vastloopt.

markske
10/06/2014, 08:07
vliegwiel is juist hoor, zelf van een 2.0 gaan afschroeven hier in de buurt, en om zeker te zijn op het oude gelegd om te vergelijken ;)
volgende zondag naar Wanroij om een automaatstarter, die kan al wat meer hebben.
dat neemt natuurlijk de oorzaak niet weg van het waarom maar dan kan dat al niet meer stuk :)

nul punt vliegwiel (met geel aangestipt) en stand nokkenas op nulpunt, cil 1 staat dan ook effectief op bovenste punt...


1180411805

Jayke
10/06/2014, 09:43
Ik weet er het fijne niet van hoor, maar het lijkt mij dat als de starter breekt, dat er iets in de motor ofwel extreem stroef moet gaan, of er iets vast moet lopen. Lijkt mij in ieder geval handig om eerst na te denken over waarom die starters breken voordat je er een sterkere op zet die misschien wel doorgaat maar dingen stuk maakt?

Misschien ook onmogelijk, maar zou het kunnen dat de starter andersom draait dan de motor wil draaien? Als de starter elke keer breekt als de motor een poging doet te starten, dan komt er op dat moment lijkt mij een kracht op die de startmotor tegenwerkt, dus ofwel dat er in het blok iets niet wil draaien, ofwel de verkeerde draairichting?

markske
10/06/2014, 10:09
motor laat zich met de hand mooi rondzetten alvast...
dat de starter stuk gaat is idd niet normaal maar ik kan het me niet veroorloven om nog een x aantal euro's te spenderen aan wie weet hoeveel starters alvorens te weten hoe het komt dat ze stuk slaan, vandaar dat ik ff een automaatstarter plaats, is de oorzaak gevonden kan er nog altijd de originele onder en verkoop ik die automaatstarter gewoon (zijn uiterst gewild in de vw wereld voor tuning motoren met +150pk)

van die draairichting lijkt me zeker een mogelijke piste (zit zeker logica in) als ik nu ff start gaat de rotor met het uurwerk mee, en ik geloof dat dat in het verleden al eens is bevestigd dat dat correct wat, startmotor komt ook van een forumlid met heel veel know how _O_ dus ik vermoed dat dat wel juist zal zijn.
bevestiging dat de starter+ draairichting correct is mag wel nog eens extra gegeven worden om zeker te zijn !

markske
10/06/2014, 10:16
zou die kom kunnen stuk gaan als je ontsteking veel te vroeg staat (neem nu 25° a 30°) ? dus dat er al een vonk komt ruim voor dart de cilinder op bdp staat

Jayke
10/06/2014, 10:28
zou die kom kunnen stuk gaan als je ontsteking veel te vroeg staat (neem nu 25° a 30°) ? dus dat er al een vonk komt ruim voor dart de cilinder op bdp staat

Lijkt mij in principe mogelijk. Als de ontsteking zo vroeg staat dat de ontploffing van de brandstof de zuiger die omhoog komt tegenwerkt komt er kracht tegen de draairichting in. Als je startmotor dan door blijft draaien dan werken ze elkaar tegen en dat er dan wat stuk gaat is niet gek natuurlijk.

Als ik de foto van de startmotor zie die in je andere topic staat, lijkt het alsof het tandwiel en de as van de startmotor omhoog gedrukt is, totdat die kom de kracht niet meer aan kon en is gebroken. Als je startmotor blijft draaien, maar het vliegwiel niet of zelfs in de andere richting, dan wil dat tandwieltje ergens heen. Hij gaat niet door je vliegwiel, dus omhoog is dan de enige kant die hij op kan. Als je hiervoor een sterkere startmotor in de plaats zet (er vanuitgaande dat dan ook die kom sterker is), dan blijft misschien de startmotor heel, maar draai je in plaats daarvan de tandjes op je vliegwiel stuk.

(Allemaal puur speculatie van wat er in theorie mogelijk is en wat er lijkt te gebeuren, heb hier verder geen ervaring mee)

markske
10/06/2014, 10:41
Hmm daar heb je een punt, en ik heb echt geen zin om weer een vw te steken op de stenen met juist wat krikken.
Idee opgeborgen ...
Nog iemand die mijn theorie van foute ontsteking kracht kan bijzetten als mogelijke oorzaak

powerflux
10/06/2014, 10:59
We hebben inderdaad al eerder bevestigd dat je starter, motor en rotor de goede richting op draait nu, en dat de onsteking visueel goed staat lijkt me ook.

We hadden op pagina 5 en 6 geconstanteerd dat het 'kruis', de 'armpjes' in de verdeler verschoven was. Heb je dat nog gecorrigeerd met een andere verdeler of is dit nog steeds de oude? want dan kan het natuurlijk opnieuw verschoven zijn!

zodra je zeker weet dat je verdeler goed is, en de armpjes dus niet verkeerd staan doe dan het volgende: de pomp niet laten draaien en de bougies eruit draaien en in de kabels steken. dan met een timinglamp kijken of bougie #1 wel vonkt op het moment dat de marker op de oliepomp, vliegwiel en nokkenas op TDC staat. op die manier kun je geen starter slopen als het aan de onsteking ligt, wordt er geen benzine ingespoten en kost het ook bijna geen kracht om de motor rond te laten gaan.

de pully op de oliepomp kan namelijk maar op 1 manier vastgezet worden, het vliegwiel kan op meerdere manieren en kan dus verkeerd staan. ik zie dat je zelf met gele verf op het vliegwiel TDC hebt aangegeven. Als dat klopt met de marker op de oliepomp pully kun je die natuurlijk ook gebruiken!

Als dan de ontsteking nog op het verkeerde moment komt, draai de verdeler dan bij totdat het wel klopt en plaats dan een foto van hoe dat er uit ziet. Daarna zoeken we verder.

Als je starter alsnog breekt, zonder bougies en zonder brandstof.. Dan is er toch echt wat mis met de uitlijning van vliegwiel, koppelingshuis en starter!

markske
10/06/2014, 11:25
kruis staat correct (nagezien door zeno) dus dat zit wel goed, ontsteking staat nu te vroeg (véél) wss met proberen te draaien tijdens starten, mss de oorzaak van weer een starter te slopen...

die tip van je is goud waard powerflux !! dat ik daar niet eerder heb aan gedacht 8)7
mss geen goed idee om de starter ff te steken zonder die kom om de ontsteking al te stellen (zonder bougie's en benzine) .
moest er nog iemand een kop van een starter hebben liggen voor weinig, ik zoek er (weer) 1 http://community.924forum.nl/images/imported/2014/06/smiley_emoticons_fluchtgif-1.jpg (http://s50.photobucket.com/user/turelure/media/smiley_emoticons_flucht.gif.html)

M.B.H.
10/06/2014, 15:33
Ik kan nog wel even in het magazijn kijken en een starter uit elkaar schroeven.
Ik Zou gaan voor een komplete startmotor zo van een auto.
De stand van je nokkenas lijkt mij ook okee
Ik aan het meten geweest startmotor startkrans vliegwiel maar daar is niets te vinden mogelijke ruimte of een oorzaak tot breken van de neus
Ik dacht aan de eventuele mogelijkheid dat het rondselwieltje op de kranstand kan komen , maar dan heb je zoveel slijtage dat de tanden afbreken.

markske
10/06/2014, 15:52
bedoel je dat lagertje op de starteras met rondselwieltje ?
Martin, zeg me wat je er voor moet hebben incl zending naar België (daarvoor zou ik enkel om de kop willen gaan) en ik maak het onmiddellijk over op je rekening ! ik wil zsm verder kunnen met de tip van powerflux ;-)

M.B.H.
10/06/2014, 15:59
Ja dat heb ik gemeten
Ik moet even kijken of ik nog het zelfde als de vorige keer kan doen
Geef me jou adres alvast maar per PM

zeno
20/06/2014, 18:45
Als in orde daar, Markske.

markske
21/06/2014, 09:00
beetje druk das al, ik hoop dinsdag verder te kunnen doen ...

markske
28/06/2014, 13:39
oké, kom overgezet op de starter (thx Martin) starter geplaatst en op bdb geflitst met pomprelais en bougie's er uit, nieuwe ngk bp7es er in en hij draaid weer !
valt nog wel stil op rolanti en zou moeten goed gesteld worden maar daar ben ik wat bang van geworden :@
wat me lijk opvalt is dat het kerfje op de delco (stroomverdeler) niet klopt met de nul stand op pouli,nokkenas en vw, dat zit nu zowat halfweg dat plasic blokje waar die groene draad door gaat in de delco...

M.B.H.
28/06/2014, 16:44
Zet alles op nul en maak er een foto van kan ik mischien wat zien

markske
28/06/2014, 17:12
maakt op zich niet veel uit hoor Martin, ik kan hem starten en stellen met flitslamp nu ;)
geel is het kerfje, rood hoe de rotor staat als alles op nul staat (vw, pouli, nokkenas)

11881

M.B.H.
29/06/2014, 06:35
Onder in de verdeler zit ook nog een centrifugaal vervroeger is die wel goed gangbaar ?
Als je de rotor met de hand verdraaien wil voel je hem altans de veer spanning
Maar oke hij zit aardig in de buurt als je de ontsteking op - 10 afgesteld hebt .
Het klopt dat als je het vw op nul set de ontsteking niet meer op het kerfje staat.

markske
29/06/2014, 19:05
vacuum werkt prima, gaat mooi mee als je aan de darm zuigt ;)
staat nu nog op zijn 0 geflitst op starter, morgen zet ik hem op zijn -10 met de vacuum er af.
valt hij dan nog stil op vrijloop kom ik hier nog wel eens horen hoe dat juist te zetten voor ik weer iets fout doe !

M.B.H.
29/06/2014, 20:11
vacuum werkt prima, gaat mooi mee als je aan de darm zuigt ;)
staat nu nog op zijn 0 geflitst op starter, morgen zet ik hem op zijn -10 met de vacuum er af.
valt hij dan nog stil op vrijloop kom ik hier nog wel eens horen hoe dat juist te zetten voor ik weer iets fout doe !

Ja okee maar er zit nog een vervroeger in de verdeler dat kun je voelen als je de rotor met de hand probeerd te verdraaien dan voel je de veer spanning

markske
30/06/2014, 14:18
die doet ook zijn werk, enkel wil hij vandaag weer niet meer |:)
slaat ff aan voor een 5 tal seconden en valt stil, dit patroon herhaalt zich...
flitslamp was aangesloten omdat het de bedoeling was om hem op -10 te zetten, duidelijk te zien dat de vonk weg valt na een paar seconden !
hall-gever in delco stuk?
heb er stilaan mijn buik van vol :(

M.B.H.
30/06/2014, 16:42
Ik denk eerder aan de ontstekings modulle ,
Ik kan mij voorstellen dat je hier een punt hoofd van krijgt.

markske
30/06/2014, 17:23
Ik denk eerder aan de ontstekings modulle ,
Ik kan mij voorstellen dat je hier een punt hoofd van krijgt.

waar zit dat kreng dan Martin ?
punt hoofd kennen we hier niet, hier krijgen we er stenen kl*ten van :)
ach we zijn al een stap verder dan voordien, stilaan komen we er wel (we = 924 forum) http://community.924forum.nl/images/imported/2014/06/smiley_emoticons_fluchtgif-1.jpg (http://s50.photobucket.com/user/turelure/media/smiley_emoticons_flucht.gif.html)

jel
30/06/2014, 18:00
Grijze kastje linksvoor op de wielkast

markske
30/06/2014, 18:53
aha die weet ik zitten :)
valt dat uit te meten of te testen ?

zeno
30/06/2014, 19:19
De moed niet opgeven markske.

markske
30/06/2014, 19:27
toevallig een modulle reserve liggen zeno ?

M.B.H.
30/06/2014, 19:35
Het is het meest simpele even een andere er in hangen
Maar goed ik heb makelijk praten, ik pak er een van de plank.
Je kunt het meten maar ook dan ben je er 1 nodig die goed is om te vergelijken,
Of je zou alle waarden moeten weten of ergens vandaan kunnen halen ik heb ze zo niet.

zeno
30/06/2014, 20:12
geen reseve, maar je kunt ze normaal doormeten.

M.B.H.
30/06/2014, 20:18
geen reseve, maar je kunt ze normaal doormeten.
Heb je de waarden ergens genoteerd staan ?

zeno
30/06/2014, 20:33
Hier in mijn boek staan waarde's in, is tot bj 80.
Drie verschillende metingen.

zeno
30/06/2014, 20:41
Ne' wacht, is niet voor het grijze kastje.
Ik heb deze week niet veel tijd, mischien in het weekend.
Dan zou je mijn module kunnen testen of anders om, ik die van u.

markske
30/06/2014, 20:44
Ne' wacht, is niet voor het grijze kastje.
Ik heb deze week niet veel tijd, mischien in het weekend.
Dan zou je mijn module kunnen testen of anders om, ik die van u.

^O^

M.B.H.
01/07/2014, 06:38
Ik heb er nog wel 1 liggen in het 924 magazijn

markske
03/07/2014, 15:04
ontstekingsprobleem gevonden en volgend probleem is er ...
deze morgen gestart, 2 a 3 minuten laten draaien geen probleem.
Vervolgens stil gelegd en start nadien NIET meer
Heel de dag laten staan net terug thuis gekomen en start terug.
Denk zelf dat het aan de WUR ligt, valt dit te testen??

M.B.H.
03/07/2014, 15:42
Dat zou goed kunnen dat het 1 van de oorzaken is en ja met het juiste gereedschap is dat te testen
Maar dan is het dat niet alleen helaas .
Dan word je ksi ook niet goed aangestuurd,,
Of hij staat veel te arm op co afgesteld.

jimfrey944
03/07/2014, 15:50
Die kan je meten door de benzine druk te meten
Die moet je aansluiten tussen de middelste leiding op de spinnerhead
Koud 1.5 bar met een speling van 0,2 naar boven en beneden
Warm 3,6 bar met een speling van 0,2 naar boven en beneden

Als je de motor af zet mag de drukna 10 min 1,7 bar zijn
Na 20 min 1,5

Hoefd dan niet de wur te zijn je kan ook elders een kekage in de brandstof leiding hebben
Wat vaak voor komt is een rotte leiding bij het achterwiel waar hij over de achterbrug gaat
Kan ook zijn dat het rubbertjes lek is van het overdruk ventiel

markske
03/07/2014, 15:59
materiaal om druk te testen heb ik niet ter beschikking dus dat is al wat moeilijker, valt wel op dat er een heel sterke benzinegeur is (en snel) als hij niet aan wil. weet niet of dat kan wijzen op slechte werking wur :@

jimfrey944
03/07/2014, 19:03
Ik zou eens bij het linker achterwiel kijken ;)

powerflux
03/07/2014, 19:46
misschien zit de accumulator verstopt. rechterachterwiel, in de buurt van de torsie-as, want we beschrijven vanuit de bestuurderspositie.

markske
03/07/2014, 22:05
verstopt ? ik heb eerder de indruk dat als hij warm staat en je wil starten dat hij teveel benzine krijgt :X
morgen alles aan de tank nog eens inspecteren en maar gelijk van nieuwe darm voorzien.
kan ik de in tank pomp er uit halen zonder iets te moeten bestellen of hoeft die dan nieuwe dichting ?

M.B.H.
03/07/2014, 22:24
verstopt ? ik heb eerder de indruk dat als hij warm staat en je wil starten dat hij teveel benzine krijgt :X
morgen alles aan de tank nog eens inspecteren en maar gelijk van nieuwe darm voorzien.
kan ik de in tank pomp er uit halen zonder iets te moeten bestellen of hoeft die dan nieuwe dichting ?
Dat kan als je wur niet werkt zal hij erg rijk staan en als de motor warm is en de wur verhoogd je regeldruk niet
Dit kun je meten maar daar moet je een drukmeter voor hebben.

jimfrey944
03/07/2014, 22:33
eerst maar meten dus

markske
04/07/2014, 13:20
ga eens horen bij een kennis in de gt3 cup racerij of die mij wil/kan helpen met zo een druktest.
mss een domme vraag maar van waar neemt de wur zijn 12V of kan dat niet een oorzaak zijn moest die geen 12v krijgen ?

M.B.H.
04/07/2014, 14:34
Kijk met een testlampje of hij 12 v krijgt

powerflux
04/07/2014, 17:42
de wur krijgt zijn 12v van het benzinepomprelais, door de ronde stekker in de buurt van de bobine. wat MBH zegt: testlampje.

markske
04/07/2014, 19:22
weinig tijd gehad vandaag, net wel ff testlampje er op en dat brand, 12V is dus ok nu op zoek achter een druktestset ...
of zijn er nog andere zaken waar hij door kan verzuipen wat eenvoudiger te checken is?

Dobby
09/07/2014, 12:51
en met wat overtuiging is het te draaien, thx M.B.H. !

Mag ik vragen hoe jij die vingers hebt weten te verdraaien? Ik heb mijn motor weer helemaal opgebouwd. Alle merktekens staan correct en ik heb vonk en benzine. Echter hij start net zoals jij had helemaal niet. Na het lezen van dit topic ben ik tot de conclusie gekomen dat bij mij de vingers ook niet op de goede plek staan ten opzichte van de rotor. Ik zie echter geen methode om ze te verdraaien.

markske
09/07/2014, 13:43
tandwieltje in de bankschroef (tussen doek) tang op de ring waar de vingers aan zitten aan draaien ;)

ondertussen ben ik al 3 dagen aan het testen en tot hier toe start hij bij elke poging, draait wel nog bagger en je moet aardig de gas houden of hij valt stil.

Dobby
09/07/2014, 14:24
Aha bedankt! Nog een vraagje. Ik zie ook een borgingsring om de rotoras zitten en een pin, heb je daar niks mee gedaan toen je het ging verdraaien? En heb je tegen de klok in gedraaid, of met de klok mee?

Dobby
09/07/2014, 14:32
Al gelukt, bedankt! Ik ga het ook maar weer eens proberen :)

markske
09/07/2014, 14:35
@Dobby: met de klok mee, leek mij het meest logisch, rotor draaid met de klok mee als dan je vinger blijft hangen achter wat dan ook draait hij tegen de klok. om het dus weer goed te zetten net andersom draaien dus met de klok mee.
als je goed kijkt zie je een borgpin zitten tussen de as en de schijf van de vingers deze positie moet juist zijn en kan je wel zien op de foto's eerder in dit topic !

nog een vraagje voor de kenners hier: hoort de stationair regelaar 12V te krijgen bij aanzetten contact of enkel bij draaiende motor? nu krijgt die totaal geen 12V (gemeten tussen de 2 draden van de stekker) :(

jimfrey944
09/07/2014, 15:55
wat is bij jou de stationair regelaar ?
ik weet even niet wat je daar mee bedoelt

markske
09/07/2014, 16:22
dat kreng naast de wur, weet er zelf ook de gebruikelijke naam niet van, ik weet enkel dat het de stationair iets of wat regelt

11925

Jayke
09/07/2014, 16:39
Dat is de Auxiliary Air Valve (AAV), ook wel KLR (koude lucht regelaar) genoemd. Deze zorgt ervoor dat de stationair loop bij koude motor beter werkt.

Deze werkt door bij een koude motor (dmv een bimetaaltje en een schijf met een gat erin) de hoeveelheid gas verhogen om zo het stationair toerental normaal te houden, deze zou anders te laag zijn bij koude start.

Bij koude motor staat het gat open, er wordt er extra lucht langs de gasklep geleid. Na een tijdje warmt het bimetaal op, zowel door de verwarming van de motorruimte als door de wikkelingen die om het bimetaal zitten, en sluit het gaatje, waardoor de hoeveelheid 'gas' die er gegeven wordt voor stationair loop, minder wordt.

Volgens mij krijgt deze altijd stroom als de motor loopt. Echter, dit zou alleen het stationair toerental bij koude motor moeten beinvloeden, niet of de motor wel of niet loopt. Als deze niet goed werkt moet je zelf wat gas bijgeven om de motor op een mooie toerental te houden bij koude motor.

markske
09/07/2014, 17:11
motor loopt ondertussen, al 3 dagen aan het prutsen en start tot hier toe altijd, enkel houd die geen stationair koud...
maar als ik het goed begrijp zou die dus 12V krijgen pas als de motor draaid, morgen nog is gaan meten...

jimfrey944
09/07/2014, 17:47
Aaah de aav ;)

Die heeft gelijk spanning met de wur
De spanning komt van de zelfde ronde connector

markske
09/07/2014, 18:41
hmm, de wur krijgt zijn 12v bij het aanzetten van contact zoals het hoort, de aav dus niet :(
weer iets waar ik verder moet naar speuren ...

jimfrey944
09/07/2014, 18:55
als hij geen spanning krijgt zou hij dus koud goed moeten starten alleen gaan stottteren als hij warm loopt gezien hij bij spanning sluit
je kan kijken of hij open staat als hij koud is
als ik ze test leg ik ze meestal in de koelkast kijk of hij open is en zet er dan spanning op en kijk hoe snel hij weer sluit
ik vergelijk hem dan met een nieuwe die ik hier heb liggen

M.B.H.
09/07/2014, 19:01
Even een vraag hoe ver heb je de stationair schroef los gedraaid staan?
En staat hij op co goed afgesteld als hij te krap co heeft dan wil hij ook niet blijven draaien.
En als je de ontsteking te vroeg hebt staan is dat ook het geval.
Dan hebben we nog de kleppen als die te krap staan , dan zal hij stil vallen.
Laat staan een lekke klep , die brengt ook je vacuüm behoorlijk in de war.maar dan loopt hij zo wie zo beroerd.

zeno
09/07/2014, 19:08
Zijn inlaat en uitlaat kleppen staan normaal goed.

markske
09/07/2014, 19:12
ontsteking staat zeker niet te vroeg, eerder nog een fractie te laat, kleppen zijn net gesteld (thx zeno voor de uitleg) lekke klep met compressietest op startmotor van om en bij de 10 bar lijkt me heel sterk hoor ;)
co kan ik zelf niet meten, daar moet ik voor op verplaatsing (een 15km) en dat doe ik pas als hij beter werkt.
schroef staat nog nagenoeg zo als hij stond bij aankoop, ik weet ook niet hoe die moet staan op basis... wel al wat aan liggen draien maar dat gaf geen verhoging of verlaging in het toerental.
druktest wur is ook nog steeds niet gebeurd, op de momenten dat ik tijd heb is die man werken of omgekeerd, dat zal iets voor binnenkort worden

zeno
09/07/2014, 19:25
Een stome vraag, is er al nieuwe bezine in gedaan?
Ik heb mijn bezinetank proper gemaakt, en nieuwe in gedaan + product voor te reinigen van leidingen en injecter's.

markske
09/07/2014, 20:17
jep 10 liter 98ron, das stnd procedure geworden, oude er uit trekken en nieuwe er in :)

markske
14/07/2014, 11:45
de rommel vliegt buiten !
zeker 20 keer gestart zonder probleem, gisteren wou ik een tripje zetten om hem eens goed warm te rijden en de druk te laten meten en je raad het nooit... weer de starter in de prak :(
nu is het genoeg geweest voor mij !

zeno
14/07/2014, 11:56
Spijtig, maar volgens mij ligt het aan de motor zelf.

zeno
14/07/2014, 11:59
Langs de andere kant snap ik het wel.

jel
14/07/2014, 16:51
Erg jammer. Ik hoop dat je snel een 924 vindt waar je meer plezier aan zult beleven.

M.B.H.
14/07/2014, 19:16
Zo gek heb ik het nog niet eerder gezien of gehoord.
Daar moet iets heel apparts aan de hand zijn.
Echt ongelofelijk kort om klote.

Dobby
14/07/2014, 19:36
Niet opgeven! Zou jammer zijn...

markske
14/07/2014, 21:23
is jammer dat ik er de brui aan geef, en dat is zeker niet van mijn gewoonte maar ik heb zo iets van starter nr zoveel terwijl ik weet dat de ontsteking 100% juist staat geeft mij geen goed gevoel, dat in combinatie met mijn zeer beperkte kennis van 924 :?
hij heeft me nu net iets meer dan 1500€ gekost incl aankoop met wat geluk haal ik dat er nog net uit, prijs in België dan wel, in nl liggen die wel wat lager dan hier.
@ Martin: ik vindt het uiterst jammer dat je zo ver van me woont (+600km) anders had ik al lang afgesproken om met het ding op de trailer tot bij jouw te komen, ik ben er zeker van dat met jouw kennis hij al lang op punt had gestaan met tussendoor een gezellige en leerrijke babbel _O_

aan iedereen uiterst bedankt voor alle hulp,input,parts, ... noem maar op ^O^

hou het forum zeker nog wat in de gaten evenals mp,2dehands,... ooit komt er terug een 924, de liefde is gewoon te groot O+
grts mark

M.B.H.
15/07/2014, 06:42
Het is jammer mark dat het niet is gelukt met je 924 .
En wie weet succes met de verkoop

remytjuh1994
15/07/2014, 06:50
Is het geen idee om een 2e hands kaal blok te kopen voor een paar honderd euro en deze erin te hangen?
Gr. Remy

zeno
15/07/2014, 17:59
Ik wil altijd helpen, kan ook in mijn garage met de takel.
Het is zonde van de auto, het is een perfecte wagen voor de rest.
Als je een motor koopt of een donor, zit je nog altijd goed met die van u.
Ik heb al een paar 924's gezien waar ze veel geld voor vragen, en dat zijn in mijn ogen grote projecte.
Je kan mij altijd bellen voor raad of vragen, en ik wil u zeker niet ompraten.

markske
15/07/2014, 19:18
probleem is dat je natuurlijk niet weet waarom hij zijn starters eet, zal donderdag de meetklok eens op het vliegwiel zetten om te zien of daar slag op zit maar dat geloof ik nooit.
ik denk dat de fout eerder ergens in de verdeler moet gezocht worden of inwendig in het blok iets fout gemonteerd (zou ik ook sterk vinden).
kaal blok weet je natuurlijk ook niet wat je koopt en als het dan uiteindelijk toch iets is bijten het blok wat niet lekker zit ben je nog even ver.
en ik denk niet dat Martin een kaal blok heeft wat in een doosje op de post kan :+

M.B.H.
15/07/2014, 21:11
probleem is dat je natuurlijk niet weet waarom hij zijn starters eet, zal donderdag de meetklok eens op het vliegwiel zetten om te zien of daar slag op zit maar dat geloof ik nooit.
ik denk dat de fout eerder ergens in de verdeler moet gezocht worden of inwendig in het blok iets fout gemonteerd (zou ik ook sterk vinden).
kaal blok weet je natuurlijk ook niet wat je koopt en als het dan uiteindelijk toch iets is bijten het blok wat niet lekker zit ben je nog even ver.
en ik denk niet dat Martin een kaal blok heeft wat in een doosje op de post kan :+

Altijd wel maar dat wil de post niet meer tillen.
Ik heb ze geknipt en geschoren.ha

zeno
15/07/2014, 21:59
Kan altijd een kruktap krom zijn of de krukas of een schelp stuk.
Het geklop dat ik toon hoorde was niet normaal, en het karter was er ook al afgeweest.

zeno
15/07/2014, 22:00
En een onderblok voor onderdelen heb ik nog liggen.

remytjuh1994
15/07/2014, 22:16
Martin heeft wel een aantal blokken staan, en er zijn vast wel manieren om deze op een pallet te vervoeren naar het Zuiden! (Ik weet niet precies hoe dat zit met import enzo) Maar ik denk dat het nu zonde zou zijn om de hoop op te geven!

jimfrey944
15/07/2014, 22:17
In België zouden ze toch ook wel slopers hebben ;)

markske
15/07/2014, 22:46
In België zouden ze toch ook wel slopers hebben ;)


klopt, maar niet aan de prijzen van in nl als je de prijzen ziet in België voor een 924 met aardig wat werk kom je rond de 2500€ uit (draaiend wel te verstaan) als ik dan op mp kijk zit dat gemiddeld toch een 1000€ lager. dan wil ik niet weten wat ze hier voor een blok gaan vragen 8)7

@ zeno, moest jij je geroepen voelen om eens een dagje te komen sleutelen tussen pot en pint altijd welkom, ik wil (en denk dat er hier nog zijn) wel weten wat de reden is waarom hij starters eet...
ik kan voor voorlopig de kom van de starter wel lassen om verder te kunnen testen (hoe lang het gaat houden is de vraag) kan ik nadien wel ergens terug een kom of compleet starter zoeken.
dat raar geluid bij het starten is wel een punt en dat bleef hij doen tot de laatste minuut maar draaide voor de rest wel vrij netjes, natuurlijk moest nog wel een druktest en co-test gedaan worden om alles fijn te stellen maar dat doet weinig aan bijgeluiden bij draaiende motor...
goh...nu twijfel ik weer om hem te houden :?
valt een 924 aan te duwen of is er een andere manier om em veilig te starten?

M.B.H.
16/07/2014, 19:12
Je kunt hem aan duwen of slepen
En kloppend geluid bij het starten duid mogelijk op en kappote lagerkap van het achterste krukas lager dat zou kunnen verklaren waarom je starter koppot loopt elke keer .door de speling die ontstaat zou het rondselwiel boven op tand op tand met de kransop het vliegwiel.

jimfrey944
16/07/2014, 19:38
Je kunt hem aan duwen of slepen
En kloppend geluid bij het starten duid mogelijk op en kappote lagerkap van het achterste krukas lager dat zou kunnen verklaren waarom je starter koppot loopt elke keer .door de speling die ontstaat zou het rondselwiel boven op tand op tand met de kransop het vliegwiel.

Dan zou je Denken dat hij ook zou lekken !
Maar dit is best mogelijk verklaart wel het stuk gaan van de startmotor

M.B.H.
16/07/2014, 19:50
Ja maar dat is kortstondig en iets ander kan ik echt niet bedenken

markske
16/07/2014, 22:03
hmm daar beging ik niet aan... das niet op een uurtje geklaard :(

edit: dat is mss de reden waarom de vorige hem verkocht, als je het totaal plaatje neemt, blauwe pakking aan carter, gloednieuwe repro starter ;(

ptol
17/07/2014, 07:56
Zullen toch wel mensen zijn die je kunnen helpen met een ander blokje? Zonde van zo'n mooie 924. Kop op! :D

zeno
17/07/2014, 17:15
Hij staat te koop,zonde.
Dan moet ik niet kome helpen?

markske
17/07/2014, 17:19
Hij staat te koop,zonde.
Dan moet ik niet kome helpen?

nope, thx alvast maar als je al begint over krukasschade ed hoeft het ff niet meer voor mij, nu we zien wel waar we raken qua biedingen, valt dat tegen gaat er alsnog een ander blok in ;)

zeno
17/07/2014, 17:23
Ok afwachten dan

M.B.H.
17/07/2014, 20:38
nope, thx alvast maar als je al begint over krukasschade ed hoeft het ff niet meer voor mij, nu we zien wel waar we raken qua biedingen, valt dat tegen gaat er alsnog een ander blok in ;)
voor als je er over wil denken ik heb hier wel wat staan kwa blokken.

jimfrey944
17/07/2014, 22:23
Ja plak je er meteen een vakantie aan vast
Steenwijk is een prachtige omgeving