PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuw hier



Pascal
03/03/2008, 19:54
Hallo allemaal,

Ik ben Pascal en hoop binnenkort mijn rijbewijs te halen. Ik ben al lange tijd op zoek naar een auto om mee te beginnen omdat ik helemaal gek ben van die metalen dingen met 4 wielen eronder :lol: Ik zit ook op de IVA en volg daar een opleiding voor de autobranche. En nee, ik ben geen kakker die met de centjes van papa op een dure school zit maar gewoon iemand die ook studiefinanciering krijgt etc. :wink:

Ik ben dus op zoek naar een auto om mee te beginnen, nu heb ik al heel wat gezien en ben ik laatst op marktplaats een Porsche 924 tegengekomen. Toen had ik al gelijk zoiets van: Dit wordt het. ik had er al vaker wat van zien rijden en dacht dat ze onbetaalbaar waren maar omdat ze schaamteloos ondergewaardeerd worden valt dat dus wel mee! Kunnen jullie me misschien wat tips geven waar ik op moet letten bij een Porsche 924?

Ik ga waarschijnlijk binnenkort kijken naar een 924 uit 1978. Deze heeft een polyesterombouw naar 944. Compleet met spoiler etc. De motor is 4 jaar geleden door een uit een '81er.

- De bodem is hard,
- startmotor is vervangen,
- wiellagers vervangen rondom,
- dynamo vervangen,
- remschijven vervangen
- en de uitlaat ook vervangen.

Heeft wel de natuurlijke Porsche 924 plekjes zoals de stoelen en het dashboard die niet meer 100% zijn en ook de lak heeft plekjes. Wel heeft de motor in het begin last bij een koude start, duurt even voor deze zuiver loopt. Start wel in een keer en rookt niet.

Het is een automaat. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ook heeft de 924 wat elektronische probleempjes,

- interval ruitenwisser kapot
- dashboardverlichting afgekoppeld omdat er een stroomlek zit en anders het voltage te laag wordt bij het starten
- lampje parkeerrem defect


Wat vinden jullie als jullie het zo horen? Ik heb zelf wel een beetje verstand van auto's en ook mijn vader maar ik wilde toch de echte 924 kenners even raadplegen omdat jullie de know how hebben!

Alvast bedankt voor jullie reacties. :lol:

Groeten Pascal

q01z
03/03/2008, 20:22
Ey Pascal, welkom hier!

uiteraard een goede keuze om met een 924 te beginnen :)

over waar je op moet letten, dat staat op de frontpage vermeld (heel lijstje) en hier op het forum ook al ;) dna hoeven we het niet steeds opnieuw te tikken ;)

een automaat, tsja je moet er van houden.. zo'n rijderswagen als deze zou ik toch het leifst geschakelt pakken! kan je tenminste lekker schakelen :)

polyesterombouw heeft ook wel nadelen, je krijgt best wel vochtophoping bij de montageplaatsen.. en dat is voor corosie natuurlijk niet ideaal!

Tom
03/03/2008, 20:53
Welkom! Ik ben ook niet zo'n fan van ombouwen, zie er maar eens eentje te vinden waarbij de lak niet scheurt op de aanhechting van de achterschermen.

Er is hier in het 924 Naslagwerk een topic met bekende problemen. 924s van ouder dan modeljaar 1981 willen nog best roesten...

Succes met zoeken!

Ik-rij-belastingvrij
03/03/2008, 22:08
Welkom :D
Opzich klinkt het redelijk goed, maar wederom ben ook ik niet zo'n fan van die polyesterombouw :roll:
Je zou inderdaad het beste eentje kunnen zoeken van na 1980, die zijn compleet gegalvaniseerd dus die roesten helemaal 0 comma 0 niks :wink:

Pascal
03/03/2008, 22:14
Oke, ja dat van 1980 is misschien beter qua roest etc. maar ik moet ook aan m'n budget denken haha :wink: Bedankt voor de snelle reacties! ik heb het gelezen over de elektronica, dat wel een aandachtspunt dus. Verder heb ik contact gehad met de verkoper en ook een foto gehad van de bodem, ziet er goed uit. Verder zit alles nog strak in/op elkaar. Maargoed, eerst maar eens kijken hoe die er in het echt bij staat :)

M.B.H.
03/03/2008, 22:23
Ook welkom ik sluit me bij de anderen aan kwa mening
over 44 kit
en de aankoop prijs in verhouding tot de kwali van de auto,
moetje zeker niet uit het oog verliezen.
ook al ben je bereid wat sleutelwerk te verrichten,
Kosten vallen altijd tegen.

Dus eerst weten wat er aan een auto mankeerd en dan,
een lijst met punten samen stellen
prijzen +/_ er achter.
optellen + aanschaf auto en dan is het je het dan nog wwaart ????
succes

Tom
03/03/2008, 22:23
Oh ja, een automaat... had ik even niet gezien. Dat zou voor mij genoeg reden zijn om 'm niet te nemen:

-Een 924 en een automaat passen niet bij elkaar qua karakter
-De Audi-drietrapsbak uit die tijd was niet bepaald de sterkste
-Een handgeschakelde 924 zuipt al best.

VonG
05/03/2008, 14:12
welkom! Maar... :) Ik zou geen:

-ombouw kopen
-78'er kopen

hoe dan ook succes!

Pascal
06/03/2008, 00:19
Hey allemaal,

De 924 met ombouw is het niet geworden, hij is verkocht voor ik kon kijken maar na jullie tips was het waarschijnlijk toch niet doorgegaan. Ik ben nu weer verder op zoek :)

Groetjes Pascal

Ik-rij-belastingvrij
06/03/2008, 00:28
Gelukkig maar dat het die niet is geworden :wink:
Succes met verder zoeken, ga vooral niet overhaast een auto kopen, wacht dus rustig af tot je wat geschikts tegen komt.

Tom
06/03/2008, 01:05
Het zoeken zelf is ook leuk...

Ik-rij-belastingvrij
06/03/2008, 01:32
Dat zeker, ik kijk nog steeds bijna dagelijks naar wat er te koop is kwa 924's 8)

Pascal
06/03/2008, 13:10
Hoi Allemaal

Jawel ik heb er weer een gevonden.. :) Een 924 uit 1980.. Motorisch 100% alleen wat lakwerk. Onlangs vernieuwd:

-nieuwe hydraulische koppeling (compleet vervangen)

-distributieriem

-Complete beurt gehad (alle filters)

-startrelais

-heel veel electra is vervangen

-dynamo gereviseerd

-radio cd speler

-electrische stoelen (niet aangesloten nog)

Het is een zwarte met originele velgen. Ziet er ondanks de plekjes op de lak er mooi uit!

Is dit beter dan de vorige haha?

Gr Pascal

M.B.H.
06/03/2008, 17:16
Hoi Allemaal

Jawel ik heb er weer een gevonden.. :) Een 924 uit 1980.. Motorisch 100% alleen wat lakwerk. Onlangs vernieuwd:

-nieuwe hydraulische koppeling (compleet vervangen)

-distributieriem

-Complete beurt gehad (alle filters)

-startrelais

-heel veel electra is vervangen

-dynamo gereviseerd

-radio cd speler

-electrische stoelen (niet aangesloten nog)

Het is een zwarte met originele velgen. Ziet er ondanks de plekjes op de lak er mooi uit!

Is dit beter dan de vorige haha?

Gr Pascal

( Hydraulische koppeling ) dus een turbo of S Wat voor een 924 is het

Pascal
06/03/2008, 18:08
Hoi,

Er staat niks over turbo of s. Een gewone 924 dus.

Gr

Tom
06/03/2008, 18:45
Dan is het een kabelbediende koppeling, of er is wat met onderdelen gewisseld.

Pascal
06/03/2008, 18:46
Ow oke, dat wist ik niet. Maargoed zou het een verstandige keuze zijn als je ziet wat er aan gedaan is?

Groetjes

Tom
06/03/2008, 18:48
Het zijn -mits goed gedaan natuurlijk- in ieder geval dingen die je zelf niet meer hoeft te doen voorlopig. Of het een goede auto is, kun je daaruit niet afleiden. Is dit de auto uit Amsterdam van marktplaats?

Pascal
06/03/2008, 19:09
Nee niet uit Amsterdam.

Gr

Ik-rij-belastingvrij
06/03/2008, 21:45
Heb je een foto plus vraagprijs :?:

924turbo2
24/03/2008, 20:18
Welkom :D
Opzich klinkt het redelijk goed, maar wederom ben ook ik niet zo'n fan van die polyesterombouw :roll:
Je zou inderdaad het beste eentje kunnen zoeken van na 1980, die zijn compleet gegalvaniseerd dus die roesten helemaal 0 comma 0 niks :wink:

Vanaf halverwege 1979 zijn ze allemaal verzinkt. Een 924 met benzineklepje heeft dus altijd een verzinkte body.

Stefan
25/03/2008, 20:00
Een heleboel forum leden raden het af om een vroege 924 te kopen vanwege de carroserie.
Ik deel deze mening niet.
Ik heb zelf een wagen uit 77 en die is echt 100% hard.
Vaak zijn het autos die het grootste gedeelte van hun leven binnen hebben gestaan.
En als je een harde auto hebt is het een kwestie van conserveren en dan heb je echt geen problemen.
Wat veel belangrijker is is de technische staat van de aandrijflijn, en de ophanging en remmen.
Roest kun je vrij eenvoudig spotten, een hoop dure reparaties zijn moeilijker te ontdekken.
Liever een goede van voor 81 dan een afgetrapte uit 82.
Let goed op wat je koopt, en neem bij twijfel altijd iemand mee tijdens een proefrit.
Succes met je aankoop.