PDA

Bekijk Volledige Versie : 924 1981 | Motorschade gat in 3e zuiger



Dobby
06/05/2014, 19:03
Goedenavond,

Twee weken geleden ging ik met een groepje vrienden voor een weekend naar de Nürburgring. Op zo'n 40 kilometer van het circuit verloor ik op de autobahn vermogen en ging hij bokkig lopen. Volgens mijn vrienden ging het gepaard met een grote blauwe rookwolk. Bij het intrappen van de koppeling op de autobahn merkte ik dat hij op nog maar 3 cilinders liep (bijna afslaan stationair). Op de eerstvolgende parkeerplaats ging ik eraf. Auto uitgezet en toen ik uitstapte liep er al olie over straat. Na een blik onder de auto was te zien dat mijn subframe, draagarmen, de complete linkerbodem, de uitlaat en zelfs de achterste schokbrekers onder de olie zaten.

De motorkap opengetrokken om vervolgens de constateren dat de carterventilatie eraf geblazen was. tevens stond hij hier ook flink uit te roken. Een grote plas olie lag ook in het luchtfilterhuis. Dus de motor loopt op 3 cilinders en de carter druk is abnormaal hoog. dat kan wel eens een gat in een zuiger zijn...

Na het weekend de auto op een trailer weer naar Nederland gehaald en thuis de kop eraf gehaald. Mogelijke vermoedens bleken waarheid, de 3e zuiger heeft twee gaten zoals op de foto's te zien is. Onder een vrij grote, en links een kleine. De cilinder zit vol met diepe groeven en er was tevens een deel van de zuiger aan de cilinderwand versmolten.

Nu heb ik dus twee mogelijkheden: of overmaatse zuigers zoeken en mijn eigen blok laten honen (als de groeven tenminste niet te diep zijn), of een nieuwe zuiger zoeken en een nieuw onderblok vinden. Zijn er uberhaupt nog ergens overmaatse zuigers te vinden? Zijn er nog wel nieuwe zuigers te krijgen? Ik ben nog student en helaas heb ik ook het bijbehorende budget van een student. Zijn er nog mensen hier op het forum die een onderblok en zuiger hebben liggen in goede staat? :)

De foto's:

11665116661166711668116691167011671

markske
06/05/2014, 19:21
Das flink balen !
ik heb me laten vertellen dat fout afgesteld ontstekingstijdstip en/of benzine van te laag octaan de oorzaak is...
2 jaar terug zowat hetzelfde gehad op 200km van de grens met oostenrijk :(

powerflux
06/05/2014, 19:34
volgens mij zit je zuiger ook vol met kleine putjes, maar hoe is de kop? dat duidt op pingelen/detonatie

Dobby
06/05/2014, 19:35
Voordat we vertrokken mijn tank in Arnhem vol gegooid met BP ultimate wat ron 98 is. De tankinhoud die er nog inzat was Aral ultimate ron 102 van het weekend daarvoor toen we ook bij de Nürburgring waren. Een te laag octaangetal is het dus zeker niet geweest. Voor zover ik weet stond de ontsteking ook nog prima.

11672

Dobby
06/05/2014, 19:37
De kop is nog heel, maar zit inderdaad ook vol met kleine putjes. Echter ik denk dat dit door de afgebrokkelde restanten van de zuiger komt. Waarom heeft hij bij de andere cilinders namelijk niet gedetoneerd als dit de oorzaak was?

powerflux
06/05/2014, 19:42
mogelijke oorzaken zijn
- ontsteking te vroeg (al genoemd)
- octaangetal (al genoemd)
- carbon build-up
- te 'hete' bougies
- slechte koeling (al is dat meestal cyl #4)

of die putjes komen van de restanten van de cylinder... en dan had je misschien te maken met oververhitting door een te arm mengsel, bijvoorbeeld.
heb je close-up foto's van de kop en andere cylinders? voordat je gaat terugplaatsen zou ik de injectoren testen.

Dobby
06/05/2014, 20:44
Ik ben er ook vrij zeker van dat een arm mengsel niet het geval kan zijn geweest. Ik heb 2 jaar terug gloednieuwe injectoren gekocht, tevens stond het CO bij de laatste APK (6 april) netjes op 1,4. Voordat ik de motor weer ga opbouwen ga ik echter nog wel even de injectoren controleren door het brandstofrelais te overbruggen en de injectoren in een paar glazen potjes te laten spuiten. Echter gezien hoe schoon de zuiger en cilinderkop zijn geworden bij cilinder 3 heeft hij nog gewoon brandstof gekregen daar toen het gat al in de zuiger zat.

Bougies zou kunnen, maar weer vreemd dat de andere cilinders geen kuren vertonen. Octaangetal en ontsteking is al uitgesloten. Slechte koeling van de 4e cilinder heb ik inderdaad ook al wel eens van gehoord (924 kwaaltje kennelijk), dus kan het natuurlijk ook wel gebeuren dat de koelkanalen bij de 3e verstopt zijn geraakt.

924turbo2
06/05/2014, 20:50
Verkeerde ontsteking had je wel aan je motor temperatuur moeten kunnen zien. Te arm mengsel zou ook kunnen, slechte/vervuilde injector, rotte bougies, etc. er zijn genoeg oorzaken te bedenken......

De cilinder is wel erg schoon op de kop tov van de rest, hij waarschijnlijk is toch erg warm geworden.

Onderzoek dus eerst de oorzaak voordat je blok repareert of een andere erin hangt.

M.B.H.
06/05/2014, 21:31
Ik heb genoeg onderblokken liggen enz.enz.

Dobby
07/05/2014, 18:17
Onderzoek dus eerst de oorzaak voordat je blok repareert of een andere erin hangt.

Dat ga ik zeker doen. Een andere motor opbouwen om die vervolgens weer kapot te laten lopen heb ik uiteraard liever niet.

@ M.B.H, helemaal super! Wat kost een onderblok en zuiger? Dan kom ik waarschijnlijk een keertje langs ^O^

M.B.H.
07/05/2014, 18:31
Geef maar een pm wat het je waard is .

Dobby
07/05/2014, 20:11
Je hebt een pm!

powerflux
08/05/2014, 07:46
heb je nog een close-up van je cylinderkop?

powerflux
08/05/2014, 08:51
en ook van de bougies graag

Dobby
08/05/2014, 18:16
Sorry, nog geen tijd voor gehad vanwege studie. Morgen wil ik echter weer verder gaan en proberen het blok eruit te trekken. Ik zal dan een foto voor je maken van de kop en de bougies. De bougies heb ik echter daar toen ik nog in Duitsland stond weer schoongemaakt, dus ik denk dat je niet heel veel aan kan zien. :)

js-vintage
09/05/2014, 11:43
11678Ik heb hetzelfde ooit gehad alvorens ik het onderblok ging reviseren. Werd mij verteld dat een arm mengsel taboe is voor deze motoren, liever iets te rijk afstellen.

dopre
09/05/2014, 13:40
Heb je dan helemaal geen voortekenen gehad ?
Had je een verbruik van olie, zwarte rook, op 3 cilinders draaien of moeilijk starten?

Kan interessant zijn om te voorkomen.

Alvast veel succes met de herstellingen.

Groeten Dopre

924turbo2
09/05/2014, 14:30
dus het was cilinder 3 en 4 ?

M.B.H.
09/05/2014, 16:25
dus het was cilinder 3 en 4 ?

Nee dat is een ander blok dat van J.S.vintage

js-vintage
09/05/2014, 16:47
Ik had geen voortekenen gehad toen.

M.B.H.
09/05/2014, 18:16
Maar als ik dat zo zie bij dat blok van jou zeg ik te arm mengsel,
En of een koelprobleem van de 4e cilinder....3e cilinder
Wat het mengsel aangaat co op1.6 minimaal voor de rustige rijder ben je een blazer 1.6 ..2.0 daar ergens tussen in. dit voor de 924 NA natuurlijk

Dobby
09/05/2014, 18:50
heb je nog een close-up van je cylinderkop?

Bij deze nog de foto's van de bougies (van rechts naar links cillinder 1 naar 4) en de cilinderkop :)
De bougie waar het gat in de zuiger zit heb ik wel wat schoongemaakt daar ter plekke dus kan een iets vertekend beeld geven.

1167911680

Dobby
09/05/2014, 18:59
Heb je dan helemaal geen voortekenen gehad ?
Had je een verbruik van olie, zwarte rook, op 3 cilinders draaien of moeilijk starten?

Kan interessant zijn om te voorkomen.

Alvast veel succes met de herstellingen.

Groeten Dopre

Ik heb helaas geen echte voortekenen gehad. Ja hij had wel de typische 924 mankementen zoals een slechte warme start, en een druppel olie lustte hij ook wel als ik een beetje doorreed. Maar verder niks.

@ js-vintage, oei ziet er bekend uit ;(

@ M.B.H, ik dacht ergens gelezen te hebben dat het CO volgens de fabriekswaarden tussen de 1 en 1,5 moet staan. Met mijn 1,4 dacht ik dus wel goed te zitten.

M.B.H.
09/05/2014, 19:10
Je vergeet dat de brandstof door de jaren heen ook veranderd denk aan lood en andere zaken
De klopvastheid van deze motoren is dan minder goed bij een te laag co
Ik gooi bv van bij mijn NA motoren loodvervanger er in.

Thijsch
09/05/2014, 19:59
11681

Voor een 81'er zou alleen super toch voldoende moeten zijn lijkt mij, mits juist afgesteld.

js-vintage
09/05/2014, 22:00
Ik ben na de motorrevisie op een CO van 2 gaan zitten.

M.B.H.
09/05/2014, 22:11
Wat is de datum dat dit stuk is geschreven ?..
Volgens dit verhaal klopt het
Maar geld dat ook voor de heden daagse benzine. ?

js-vintage
09/05/2014, 22:17
Met de huidige benzine gooi ik er ook een octaan-booster bij. (Ik heb bij mijn gereviseerde blok tevens de compressie verhoogd door de bovenkant van het onderblok te vlakken).

Thijsch
10/05/2014, 00:05
In ieder geval na 87, maar meer kan ik er niet uit opmaken/vinden.

Er zou 'tegenwoordig' wel meer ethanol in benzine zitten (5-10%) maar met BP Ultimate heb je juist wel ron98.

Zit er een verschil in de blokken van voor en na '80? Het heeft iets te maken met wel of geen geharde klepzettingen of zoiets?

924turbo2
10/05/2014, 08:43
Bougies in de 924 hoort een BP7ES te zijn, nou zal dat de schade niet veroorzaakt hebben.

ArvidW
10/05/2014, 19:52
Lijkt op langdurig te arm mengsel op cilinder 3, de andere verbrandingskamers zien er wel normaal uit. Zoals je zelf al aangaf even injectoren testen.

powerflux
11/05/2014, 09:04
Bij deze nog de foto's van de bougies (van rechts naar links cillinder 1 naar 4) en de cilinderkop :)
De bougie waar het gat in de zuiger zit heb ik wel wat schoongemaakt daar ter plekke dus kan een iets vertekend beeld geven.

1167911680

Bedankt voor de duidelijke foto's. Ik denk dat ArvidW het goede antwoord heeft gegeven.

Dobby
11/05/2014, 21:16
Bedankt heren, ik ga inderdaad de injectoren nog even testen. ^O^

Ondertussen heb ik de motor eruit gekregen:
1168911690116911169211693

sjoerd924
12/05/2014, 15:47
waar een skateboard al niet goed voor is ;)

suc6 met het vervolg!

M.B.H.
14/05/2014, 20:56
Moet je de wielen er onder vandaan halen om de motor takel ?lift. Erlangs te kunnen krijgen als het blok er in hangt.?

Dobby
14/05/2014, 21:13
waar een skateboard al niet goed voor is ;)

suc6 met het vervolg!

Haha, wie kan er nou zeggen dat hij een skateboard met Porsche motor heeft ;)

@ M.B.H, de motor takel had nogal brede steunpoten waardoor inderdaad de voorwielen eraf moesten. geen probleem opzich aangezien hij al op bokjes stond. :)

M.B.H.
14/05/2014, 21:16
Okee maar opzich niet echt stabiel lijkt mij zo

Scotch
15/05/2014, 07:09
Lekker bezig! Dacht dat de motorkap er ook af moest om het blok te. Kunnen liften maar gaat dus ook zonder?

Dobby
15/05/2014, 10:02
Okee maar opzich niet echt stabiel lijkt mij zo

Ik vond dat het prima stabiel stond. De steunen stonden onder het subframe en de auto voelde niet instabiel aan.

@ Scotch, als je de spanbanden die aan de takel hangen kort houd is het net te doen. De motorkap moest alleen wel wat verder dan normaal open en het ging met veel moeite. Als het andere blok erin gaat dan haal ik de motorkap er zeker af omdat het toch net wat te krap is eigenlijk. :)

jel
15/05/2014, 12:54
Dat je dat ff op je oprit doet... :P

Dobby
16/05/2014, 20:12
Haha, ik heb niet veel keuze ;)

Sinds gisteravond heb ik met dank aan Martin een nieuw onderblok inclusief zuigers, drijfstangen en de krukas. Het was even een paar uurtjes sleutelen waarbij het toch wel richting nachtelijk werk leek te gaan, maar toen troffen in de 2e losgetrokken motor een wel een heel net blok aan! Martin, hartstikke bedankt voor de tijd, moeite, gezelligheid, koffie en natuurlijk het onderblok! Ik ben er hartstikke blij mee. Tevens was het ook nog eens een hele leerzame avond. :) Zodra hij weer loopt kom ik absoluut weer voor het 2e deel van de afspraak ^O^

11716117171171811719

M.B.H.
16/05/2014, 20:23
Mooi man dat je het leuk en leerzaam en gezelig hebt gehad en als toe gift het geluk van het 2e blok
Veel succes met het opbouwen en ja en kun je met de porsche voor gedeelte 2 komen. En de koffie staat klaar.
Bdw ik heb het ook leuk en gezellig gehad bedankt.

Dobby
20/05/2014, 21:00
Zuigers uit mijn oude blok getrokken om te kijken hoe erg de schade nou was... Tevens ook een stoter tegen gekomen die gebroken/gescheurd is. ;(

117291173011731117321173311734

M.B.H.
20/05/2014, 21:36
De schade is meer dan je dacht,
Maar geen nood onderdelen genoeg in steenwijk

Dobby
20/06/2014, 20:55
Even een kleine update,

Motorblok van Martin een nieuwe kleurtje gegeven en weer opnieuw verpakt. Mijn oude koppeling en drukgroep gemonteerd. Daarna het nieuwe hart in mijn 924 gehangen. Motorsteun aan de rechter zijde met de veer was gebroken, dus daarvoor heb ik een nieuwe uit Engeland laten komen die alleen me een rubber werkt ipv een veer. Tevens is afgelopen week mijn cilinderkop terug gekomen van revisie, ziet er weer strak uit. :)

Helaas aankomende week mijn laatste tentamens, dus de rest afbouwen moet wachten tot volgende week.

Wat foto's:
1184811849118501185111852

Thijsch
21/06/2014, 00:32
Ik ben erg benieuwd hoe 'ie er bij staat, maar kan je foto's niet zien.

Mag ik vragen wat je kwijt was voor koprevisie / wat er gedaan is?

dopre
21/06/2014, 06:48
Mooi verslag, ik denk dat er hier velen wat aan hebben

Groeten en succes met wagen en tentamens
Dopre

Dobby
21/06/2014, 21:11
Danku! ^O^


Ik ben erg benieuwd hoe 'ie er bij staat, maar kan je foto's niet zien.

Mag ik vragen wat je kwijt was voor koprevisie / wat er gedaan is?

Ah ik zie het ook, geen idee waarom het niet werkt. Bij deze dan even opnieuw de foto's.

1185711856118581185911860

Dobby
21/06/2014, 21:18
Ohja, en de originele prijs voor de koprevisie was 327 euro geloof ik. Hierbij is het volgende uitgevoerd:

- kleppen slijpen
- klepzittingen slijpen
- klepgelijders vervangen
- klepseals vervangen
- kop vlakken
- kop reinigen in een bad
- afpersen (dacht ik)

Tevens bleek bij mij het draad in de kop waar normaal twee tapeinden inzitten voor het uitlaatspruitsuk kapot, dus daar hebben ze twee helicoils in moeten plaatsen. Dit bleek een aardig duur klusje helaas... De koprevisie was voor mij uiteindelijk dus wat duurder dan de hierboven geschreven prijs. ;(

M.B.H.
22/06/2014, 06:59
Hoe ziet het gat er uit waar die gescheurde klepstoter uit komt ?
Past de nieuwe wel netjes ?

Dobby
26/06/2014, 16:58
De nieuwe past prima! Het gat waar de gebroken stoter uit komt ziet er voor zover ik kan zien nog prima uit, en het revisiebedrijf is op de plek van de gebroken stoter gelukkig verder ook geen problemen tegengekomen.

Dobby
14/07/2014, 18:56
Ik wil iedereen graag bedanken voor de hulp en het meedenken! Sinds afgelopen donderdag heb ik weer een lopende motor. *)

1193011931119321193311934

M.B.H.
14/07/2014, 19:08
Dat is mooi man en loopt hij ook fijn ??

ptol
14/07/2014, 19:08
Top! Veel 924-plezier weer!

Dobby
14/07/2014, 19:12
Dankje!

Motor heeft een prima loopcultuur. Ik moet echter nog wel het CO stellen, want hij staat volgens mij behoorlijk te rijk. Het toerental staat een beetje te schommelen stationair. Helaas heb ik geen apparatuur om het CO te kunnen meten, dus het word een beetje op gevoel doen. Onsteking is al wel gesteld.

M.B.H.
14/07/2014, 19:21
Beter iets te rijk dan te arm als je bij mij komt hangen we de co meter er wel even aan.
Ik zou toch eerst een betje rustig aan doen met de toeren van de motor,
Dan kan alles zich rustig zetten.

ArvidW
14/07/2014, 19:33
http://community.924forum.nl/images/imported/2014/07/inn_3844_1_lg-1.jpg

Voor 175 euro kun je schade in de toekomst voorkomen:

http://www.performance-parts.nl/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=722&category_id=14&option=com_virtuemart&Itemid=3&lang=nl

Dobby
14/07/2014, 19:34
Oei, dat zou wel mooi zijn! En ik doe sowieso rustig aan met de nieuwe motor en kop, heb nog niet harder gereden dan 100 en was dat ook nog niet echt van plan. ;)

Dobby
14/07/2014, 19:35
@ ArvidW, zeker het overwegen waard. Kan ik inderdaad altijd het mengsel in de gaten houden.

jel
15/07/2014, 10:32
Erg gaaf dat het gelukt is. Geeft hoop dat je zelfs met zulke schade de boel weer goed aan de praat kan krijgen.

Gijs924
15/07/2014, 15:47
Respect!_O- allemaal vanaf je garage pad....