PDA

Bekijk Volledige Versie : 924 1981 | Kachel blijft heet



Remco63
19/05/2014, 06:19
Hallo allen,
Sinds ik mijn 924 in bezit heb sinds dec jl. blijft de kachel op standje heet. Nu was dat tot voor kort niet zo'n groot probleem maar nu het buiten warm wordt is het toch niet zo prettig :( Weet iemand of dit vaker voorkomt en waar moet ik het eerst gaan kijken voordat ik het hele dashboard moet demonteren. Is het probleem bij een kraan of werkt het met kleppen die de warme lucht stroom afsluit? Met het raam open rijden is ook geen optie daar er uitlaatgassen naar binnen wordt gezogen.
Alvast bedankt voor jullie tips....

jel
19/05/2014, 07:16
Achter het blok loopt een slang naar de verwarmingsunit, daar zit een klep in die je met de handel op het dashboard bedient dmv een staalkabel. Deze kun je goed zien met de motorkap open en zonodig met de hand dicht draaien.

powerflux
19/05/2014, 07:43
waarschijnlijk is de clip die de mantel van de kabel vasthoudt op het kraantje wat Jel heeft beschreven (in de motorruimte in de buurt van de WUR, in-line met de koelwaterslang naar binnen) losgesprongen of verschoven. Dan schuift de hele kabel heen en weer ipv alleen de binnenkabel.

jimfrey944
19/05/2014, 13:05
Ja of het klipje op het bediening paneel ;)
Is allemaal niet ingewikkeld gelukkig

M.B.H.
19/05/2014, 13:24
Of de kraan..schuif lekt door
Als je hem met de hand dicht zet weet je dat gauw dan mag de kachel niet meer warm worden

Remco63
20/05/2014, 12:39
Ik denk het laatste. Ik heb een kraan gevonden in de motorruimte. Welke stand deze ook heeft maakt geen verschil in temperatuur. Ik zal eens op zoek gaan naar een kraan. In de tussentijd eens kijken of ik de slang tijdelijk kan dicht knijpen

remytjuh1994
20/05/2014, 12:57
Tijdelijk dichtknijpen moet je niet doen, dan koelt de motor niet goed meer, omdat het één systeem is; de koeling van de koelvloeistof (dmv de radiator) en de verwarming voor de cabine. Dus dat kan ik je sterk afraden!

powerflux
20/05/2014, 14:03
het klopt dat het een geheel is maar het kraantje sluit ook de kachel af, dus daar de slang afknijpen doet niks af voor het normale koelsysteem.

wel kan het zijn dat de slangen zo oud zijn dat ze scheuren als je ze strak afknijpt.

jimfrey944
20/05/2014, 14:13
Klopt
Klein lijmklemmetje doet wonderen
Als je leiding daar door scheurt mag je van geluk spreken dat je er zo achter komt
Want hij was dan allang aan vervanging toe ;)

remytjuh1994
20/05/2014, 15:10
Ow, dacht dat het één doorlopend systeem was... Foutje moet kunnen.

-Bassie-
20/05/2014, 23:29
zou even goed kijken voor die kachelkraan zijn meerdere auto`s die dezelfde kraan er in hebben.

Remco63
25/05/2014, 02:11
Heb inmiddels zelf een klem gemaakt van twee plaatjes ijzer en twee schroeven met vleugelmoeren. Zocht eigenlijk voor Hoffmann klemmen maar kon ze nergens vinden dus zo maar even en het werkt! Kraan blijkt inderdaad niet te werken. Weet iemand of deze kraan ook op andere auto's gemonteerd werd, bv golf of Audi 100. Of een vw LT? Dan heb ik meer keuze bij het zoeken naar een gebruikte kraan.

M.B.H.
25/05/2014, 10:10
Ik zal er vast wel 1 hebben liggen ,
geef maar een pm wat het je waard is.

jimfrey944
25/05/2014, 18:29
Ik ben er helemaal doorheen het is mijn meest verkochte artikel ;)
Ze Kosten 50 a 60 € nieuw vind ik behoorlijk aan de prijs

M.B.H.
25/05/2014, 18:53
Ik ben er helemaal doorheen het is mijn meest verkochte artikel ;)
Ze Kosten 50 a 60 € nieuw vind ik behoorlijk aan de prijs

Ik heb er nog een paar van verschillende typen.

Remco63
05/08/2014, 20:30
Ik vond het toch nog leuk om even terug te komen op de kachelkraan. Inmiddels een kraan van een VW Golf 1.5/1.6 uit 1982 gemonteerd. Is identiek :-)

Hhh
08/11/2014, 17:45
Hallo,
Ik heb maandag een 924 gekocht waarvan ook de kachel van warm bleef. De schuif bleef halverwege haken. Ik heb gisteren gekeken wat hier de oorzaak van was. Bij de onze was de buitenkabel aan de kant van de bediening naar voren gaan schuiven en daardoor werd de binnenkabel verder uitgetrokken. Bij het op kouder schuiven knikte de binnenkabel en bediende de schuif in de motorruimte niet voldoende (bleef warm). Hier was ook al vaker naar gekeken veraadde de tiewraps om de buiten kabel. Ik heb de buitenkabel weer op zijn plek gezet en de binnenkabel recht gebogen. Alles nu ook weer vast gezet met, tsja, ook weer tiewraps. Kachel werkt weer naar behoren. We zien wel hoe lang. Het blijft een gebogen binnenkabel.

M.B.H.
08/11/2014, 18:57
Je hebt een heel klein beugelklemmetje nodig die de buiten kabel op de juiste plaats houd.