PDA

Bekijk Volledige Versie : Voor de poetsers onder ons, hoe ....



Frenske
19/08/2010, 12:55
en met welk spul krijg ik de motorruimte brandschoon. Mijn Muuske heeft in de jaren wat vuiligheid verzameld en dat wil ik eigenlijk zo goed (en zo makkelijk) mogelijk wegpoetsen. Nu zijn er motorreinigers in de handel, vraag me echter af of die niet wat agressief zijn. Hoe doen de handelaren dat? Ik hoor wel eens dat ze spul erop spuiten en dat een half uur laten inwerken. Dan met de hogedrukreiniger erover heen en klaar is klara..... Lijkt me ook erg aggressief spul te zijn.

Wie heeft tips? Mijn dank zal eindeloos en verpletterend zijn.....;-)

ShroudedVeil
19/08/2010, 13:15
Het goedkoopste is remreiniger, opspuiten en dan met een doekje eraf halen

dasty van de wibra is ook goedkoop , werkt het zelfde en is erg goed

zelf gebruik ik tegewoordig motorcleanet van autoglym, wel een stuk duurder maar ook een beter resultaat

stoomreiniger werkt ook goed

Space
19/08/2010, 13:49
En de motorruimte volspuiten met water geeft verders geen problemen?

ShroudedVeil
19/08/2010, 14:15
Stoomreiniger word er wel veel voor gebruikt maar overal vocht tussen blazen is natuurlijk niet goed als je hem daarna weer terug zet in de schuur

Maar als je hem elke dag gebruikt lijkt het mij geen probleem

pitjepeter
19/08/2010, 15:06
Ik heb de motorruimte schoongemaakt met een zelf gebrouwd wondermiddeltje van ... en ... opgelost in warm water.
(uitermate goedkoop en aanwezig in ieder proper huisgezin)

Zuinig aanbrengen met de spons en onmiddellijk alle vuil weghalen met een katoenen vod in proper water gedrenkt. Best is kleine opp. (40 x 40 cm) per keer te behandelen.
Gegarandeerd veilig voor de lak en wel alle vet en smeer weg!

Zo heb ik mijne WITTE terug WIT gekregen!

Als er genoeg mensen interesse hebben, ben ik misschien geneigd mijn geheim brouwsel te verklappen. :p

Grtz.

Peter

pitjepeter
19/08/2010, 15:22
Tijdens het schoonmaken zag het er zo uit: :eyebrows:

Frenske
19/08/2010, 15:22
ff kijken, Belg+poetsen+warm water+geheime ingredienten = een trappist met wat zeep opgelost in water, trappist wordt gedronken en de zeep moet het schoonmaakwerk doen.

ik denk het raadsel opgelost te hebben :thumb:

Frenske
19/08/2010, 15:44
Tijdens het schoonmaken zag het er zo uit: :eyebrows:

hmm soortgelijk ziet mijn motorbaai er ook uit, zoals rechts bedoel ik dan ......:frown:

BC911
19/08/2010, 15:53
Gewoon met wasbenzine kom je ook al een heel eind hoor. Ik heb nu de binnenzijde van de deur zo ontvet voor ik er weer folie tegen kleef. En dat beschadigd de lak ook niet.

@Peter: heb je geen isolatie meer tegen de motorkap meer hangen, of is ie na het schoonmaken er terug tegen gekleefd?

pitjepeter
19/08/2010, 20:18
ff kijken, Belg+poetsen+warm water+geheime ingredienten = een trappist met wat zeep opgelost in water, trappist wordt gedronken en de zeep moet het schoonmaakwerk doen.

ik denk het raadsel opgelost te hebben :thumb:

;-) Bijna juist Frans :nono:

pitjepeter
19/08/2010, 20:24
@ BC911

Die isolatie heeft er bij mijn (en de vorige = eerste eigenaar) weten
nooit tegen gehangen. Nergens ook maar 1 spoortje van gevonden.
Ik weet niet of die er persé ook nu tegen moet.
Wat is de functie & voordeel daarvan? Qua geluidsisolatie hoeft het niet voor mij, ik luister graag naar de motor...

Grtz.

Peter

BC911
19/08/2010, 20:27
Kwaad zal het niet kunnen, maar misschien dat je buren liever naar iets anders luisteren dan jouw mooie audi ;-).

pitjepeter
19/08/2010, 20:33
Die maakt toch niet zoveel lawaai? Die van jouw wel dan?
Of ... ben ik toevallig in het bezit van de éénmalig gemaakte 'stille' motor die zelfs geen isolatie nodig had? 8-)
Geen klacht van de buurman, integendeel, het doet bij hem zelfs de goesting terug opflakkeren om een 968 te kopen...

Grtz.

Peter

BC911
19/08/2010, 20:47
Nee hoor, valt reuze mee. Bij mij zijn ze ook een paar db meer gewoon van de 911 ;-)

Frenske
20/08/2010, 13:24
;-) Bijna juist Frans :nono:

tis 'ne Kriek?

nou heb ik weer de pech dat dieën Ollanders niet nieuwsgierig genoeg zijn, Pitje vindt het nog te weinig navraag ..... :Cry:

(hoe moet dat nu straks gaan lopen als de Vlamingen zich afscheiden van de Walonen en zich bij NL gaan aansluiten:noidea:)

Breaky
20/08/2010, 17:09
Hey peter,

Wil ook eens grondig kuisen onder de motorkap.
Ben nieuwsgierig naar je wondermiddeltje. :eyebrows:
zit er toevallig dreft in?

Bij mij hangt er ook geen isolatie laag meer in, wel een vieze plakkerige brij, plakrestanten van de isolatie.
Eraf trekken gaat niet goed, of je krijgt er alleen kleine stukjes af van een vierkante centimeter. En wrijven schijnt ook niet te werken. Iemand een kleine trucje hiervoor?

pitjepeter
20/08/2010, 20:13
@ Breaky:
Ja Tom, dat heb jij deels als goed geraden. :first:
Er zit onderandere 'dreft' in (zeker geen ander/goedkoper merk nemen). Maar ook nog iets anders ...:bathbaby:
Die kleverige stukjes isolatie zou ik er voorzichtig afhalen met thinner. Koop de thinner in een speciaalzaak (verftoestanden) want de enen thinner is de andere niet. Je hebt kuisthinners en tragethinners en snellthinners en ...

@ Frenske:
Nen trappist vóór het wassen, ne kriek tijdens het wassen en nen duvel na het wassen.
Je ziet dan absoluut niet meer of hij nu vuil staat of niet, en het kan je dan ook niets meer schelen...

Grtz.

Peter

Jayke
20/08/2010, 20:16
Haha, het schoonmaakmiddel werkt voor geen meter, alleen dat heeft hij niet meer door :p

dopre
20/08/2010, 20:19
is dat niet het tekentje voor badschuim ????:whistle:

Zo krijgt hij ook in een keer zijn babyvelletje terug:-)

Gr Dopre

pitjepeter
20/08/2010, 20:23
@ dopre,
lach niet, al onze auto's worden gewassen met 'baby'-schampoo.
Zonder kleur/geur en smaakstoffen. Puurder kan je de zeep niet krijgen...:thumb:

Maar dat is niet wat er bij de dreft moet gevoegd worden. Het is wel een soort zeep...

Grtz.

Peter

BC911
21/08/2010, 06:18
Bij mij hangt er ook geen isolatie laag meer in, wel een vieze plakkerige brij, plakrestanten van de isolatie.
Eraf trekken gaat niet goed, of je krijgt er alleen kleine stukjes af van een vierkante centimeter. En wrijven schijnt ook niet te werken. Iemand een kleine trucje hiervoor?
Ga inderdaad opzoek naar een ontvetter voor metalen. De wasbenzine waarover ik hiervoor sprak doet dit ook perfect, maar zoals reeds gezegd: koop het juiste spul, want er zit veel verschil op!

Frenske
21/08/2010, 08:12
@ Frenske:
Nen trappist vóór het wassen, ne kriek tijdens het wassen en nen duvel na het wassen.
Je ziet dan absoluut niet meer of hij nu vuil staat of niet, en het kan je dan ook niets meer schelen...

Grtz.

Peter

hmmm, dodelijke combinatie!! een kruiwagen koppijn zal ongetwijfeld je deel zijn. :whistle:

Frenske
21/08/2010, 18:26
tja, dat heb ik dan weer, de lijn ingezet zoals Peter aangaf, ben enkel niet verder dan die Trappist(en) gekomen ........:whistle:

Kriek gaat nu eraan, de Duvel is voor morgen :shocked:

pitjepeter
21/08/2010, 19:42
Frans,
Het zou zonde zijn om de rest van onze Belgische bieren te vergeten!
Kijk maar eens hoeveel brouwerijen we hier hebben:
http://www.belgische-bieren.be/
:dance:

Grtz.

Peter

-Bassie-
21/08/2010, 20:40
zullen we van het bier even afstappen en het op het schoonmaken houden?

en peter ik heb ook wel interesse in je schoonmaak middel.

ik zelf gebruik heel veel alu clean van Procar.

pitjepeter
21/08/2010, 21:03
Inderdaad, genoeg geluld.

Mijn 'geheim brouwsel' is zeer eenvoudig, werkt echt wel en is bijzonder goedkoop.
Je moet er wel de nodige tijd aan besteden om het grondig uit te voeren...

Hier komt het:
Doe een schep waspoeder + een geutje dreft in een emmertje
Vul het emmertje met warm water
Haal met een spons gedrenkt in dit sop de meeste troep in 1 beweging weg
Wrijf de rest van het vuil weg met een katoennen vod (of proper sponsje) gedrenkt in proper water
Je zal zien hoe het vuil zonder schrobben verdwijnt!

Grtz.

Peter

-Bassie-
21/08/2010, 21:25
als ik het nodig heb zal ik je laten weten hoe het werkt.

Frenske
22/08/2010, 11:30
Bassie,

je weet toch dat je auto het meest blinkt als je hem met biershampoo wast?;-)

-Bassie-
22/08/2010, 12:08
Momenteel gebruik ik autoshampoo van excalibur en dat bevalt goed.

Wel een beetje aan de prijs.

klaas 924
22/08/2010, 18:32
Hier komt het:
Doe een schep waspoeder + een geutje dreft in een emmertje
Vul het emmertje met warm water
Haal met een spons gedrenkt in dit sop de meeste troep in 1 beweging weg
Wrijf de rest van het vuil weg met een katoennen vod (of proper sponsje) gedrenkt in proper water
Je zal zien hoe het vuil zonder schrobben verdwijnt!


Grtz.

Peter




maakt het nog uit welk waspoeder ik gebruik??:washing:


ik bedoel voor de WITTE was of de bonte was??:loco:

pitjepeter
22/08/2010, 19:47
maakt het nog uit welk waspoeder ik gebruik??:washing:


ik bedoel voor de WITTE was of de bonte was??:loco:

Dat is toch zéér eenvoudig:
Heb je een gekleurde P dan gebruik je 'bontewas'
Heb je een WITTE P dan gebruik je 'wittewas'

Logisch toch! :tsk:

Grtz.

Peter

LWB
22/08/2010, 19:54
Dat is toch zéér eenvoudig:
Heb je een gekleurde P dan gebruik je 'bontewas'
Heb je een WITTE P dan gebruik je 'wittewas'

Logisch toch! :tsk:

Grtz.

Peter

en heb je een zwarte dan gebruik je Black Velvet.....:whistle:

-Bassie-
22/08/2010, 20:02
en als er vlekken op zitten is het dan een kwestie van een schepje vanish er bij.

dopre
22/08/2010, 20:16
Nu begrijp ik waarom er zoveel witte zijn:whistle:
Gewoon het verkeerde waspoeder gebruikt:-)

Frenske
24/08/2010, 11:44
pfff, hoe offtopic kunnen we gaan?

Peter,

je tip werkt perfect!! ook zonder B-bier ..... :whistle:

pitjepeter
24/08/2010, 20:37
Peter,

je tip werkt perfect!!

Laat dat maar duidelijk wezen,
mijn brouwsel werkt perfect!
Belgische bieren zijn een optie ...

Grtz.

Peter

Breaky
25/08/2010, 05:36
Ik zal dit zeker ook eens uittesten ;)

@pitjepeter: Indien je hoofd nog niet kaal is, scheer het dan af, mss kun je dan doorgaan als mr.proper turbo.
alleszins bedankt voor de tip

pitjepeter
25/08/2010, 09:45
@ Breaky:
Tom, ik zie er helemaal niet (absoluut en langs géén kanten) uit als mr.proper.
Neen, niet kaal (ook geen intentie om in die richting door te groeien) en zeker ook de lichaamsbouw wijkt behoorlijk af...
En mijn vrouwtje vind dat zelfs helemaal niet erg ;-)

Grtz.

Peter

gele924
31/08/2010, 19:31
[QUOTE=dopre;89485]Nu begrijp ik waarom er zoveel witte zijn:whistle:
Gewoon het verkeerde waspoeder gebruikt


nee joh!! te heet gewassen!!!

Nicolas
09/09/2010, 15:48
Werkt dit brouwsel ook als je je interieur gestript hebt en het metaal onder de bekleding strak wil poetsen? (alvorens het te spuiten bv) Of heb je toch iets sterker nodig om de gebruikte lijm te verwijderen?

ShroudedVeil
09/09/2010, 18:16
Daarvoor zou ik wat sterkers gebruiken als ik jou was

Dek alles goed af en gebruik weinig vocht , zo kan het een stukkie sneller denk ik , maar dat hoeft niet

pitjepeter
09/09/2010, 21:01
Nee Nicolas,
ik denk niet dat je jarenoude lijmresten kan verwijderen met mijn receptje, sorry.
Hiervoor gebruik je beter chemische brol om het op te lossen (probeer eens 'dissolvent' ofte 'nagellakremover') of mechanische attributen (scheermesjes, schuurpapier,...)

Grtz.

Peter

Nicolas
10/09/2010, 08:08
OK. Ik vreesde inderdaad al dat waspoeder wat lichtjes ging zijn voor die drap.

Het gaat er maar om dat mijn interieur er grotendeels niet meer uitziet. O ironie: alles is gescheurd behalve het dashboard en de voorstoelen. :D Dus ik denk dat ik het interieur grotendeels ga strippen.

BC911
11/09/2010, 20:31
Met wasbenzine krijg je die lijmresten er wel af hoor.