PDA

Bekijk Volledige Versie : bandenmaat - gehomologeerd of niet?



marijn c
30/08/2010, 07:37
Mijn oude 195' waren dringend aan vervaning toe. Afgelopen weekend kocht ik (lichtjes bredere) teledials met 215's op. Die zitten inmiddels mooi op de achteras, maar ik ben er toch niet gerust in of de keuring dit zal aanvaarden.

Voor de volledigheid:
vroeger: 195 65 R15
nu: 215 60 R15

Is er ergens een lijst met gehomologeerde bandenmaten voor mijn 924S? De uiterste keuringsdatum nadert...

ShroudedVeil
30/08/2010, 09:03
Wat is dat toch allemaal vervelend daar in belgie zeg!!

dopre
30/08/2010, 10:21
Marijn,

Ga eens op de site www.goca.be
Daar kun je via email je vraag stellen en zul je de juiste info ontvangen.

Groeten Dopre

marijn c
30/08/2010, 12:30
Hoera! Ik heb zonet gebeld naar de GOCA en mijn 215 zijn toegelaten- hoewel ze niet op de lijst staan van de staandaards voor mijn 924s. Bij deze weten we ook weer waar we met zulke netelige vragen terecht kunnen, bedankt voor de tip!

Fantaman
31/08/2010, 23:01
raar bij de apk maakt de banden maat niks uit wel dat ie goed om moet worden gemonteerd en zelfde maat op 1 as

ShroudedVeil
01/09/2010, 15:21
In Nederland ja ;)

Nicolas
01/09/2010, 21:26
Hoe zit dat met oldtimerkeuring?

Krijg ik een auto met niet originele bandenmaat (niks wacko hoor, geen monster truck ofzo) door belgische oldtimerkeuring? (O plaat)

[mini thread hijak bijvraag] En wat van gerafelde gordels, is dat erg op Belgische oldtimerkeuring?

dopre
01/09/2010, 22:20
Voor old timer keuring dienen enkel de papieren in orde te zijn, de lichten moeten werken en er wordt een remtest uitgevoerd op de parking.

Banden maat telt niet.

Gr Dopre

Nicolas
02/09/2010, 09:58
Dank je! De lichten zijn gecheckt en de remmen werken ook. De papieren zullen ze ook wel goed vinden; ik heb een mooi bootje gevouwd en er een grote bloem op getekend. Dat keuren zal dus wel in orde komen. Dat is alvast een geruststelling.

marijn c
02/09/2010, 12:46
:thumb:

Nicolas
14/09/2010, 19:28
Ik kom hier toch nog even op terug...

Mijn 944 (type 1) heeft deze ("Cup 2"?) velgen gemonteerd:

http://community.924forum.nl/images/imported/2010/09/16.jpg

Porsche velgen dus, 17", geen idee op welk type ze horen. In ieder geval, hier komt mijn vraag: ik zie achter de velg op de as nog montagestukken zitten. Achteraan zo'n 2 cm dik, vooraan 4 ofzo. Ik ben niet into tuning, dus ik weet niet of dit onder spoorverbreders valt dan wel standaard montagestukken voor deze wielen zijn.

Ik wil binnenkort dus naar de oldtimerkeuring (België) en spoorverbreders mogen daar in principe niet vanwege de tuningwet. Enig idee hoe het in dit geval dan zit?

dopre
14/09/2010, 19:47
Eens kijken op : www.goca.be
Je kan ook bellen of mailen, dan weet je het zeker.
In ons landje veranderen deze wetten zo vlug dat je verschillende antwoorden zou kunnen ontvangen.


Gr Dopre

M.B.H.
14/09/2010, 19:47
door porsche worden ze toegepast, dus kun je het in mijn beleving dat als standaard zien ( dat gaat dus om die verbreders )
Spacers daar in tegen ik zou het niet weten voor belgie

Nicolas
14/09/2010, 20:17
Eens kijken op : www.goca.be
Je kan ook bellen of mailen, dan weet je het zeker.
In ons landje veranderen deze wetten zo vlug dat je verschillende antwoorden zou kunnen ontvangen.


Gr Dopre

Ik hoor vaak dat mensen GOCA mailen, maar ik heb nog nergens een emailadres van hen gevonden...

dopre
14/09/2010, 21:14
Ik hoor vaak dat mensen GOCA mailen, maar ik heb nog nergens een emailadres van hen gevonden...
Op de site bovenaan nog eens op goca klikken.
Vervolgens op contact.

Groeten dopre

Nicolas
14/09/2010, 21:39
Ah, dat werkt blijkbaar niet in mijn Internet Explorer lees ik daar...Vandaar dat ik het niet kan vinden. Kan iemand het hier copy-pasten of me PB'en?

Overigens gaat het om Cup 1 ipv Cup 2 velgen als ik het goed begrijp, maar dat is een detail in deze discussie. :-)

dopre
14/09/2010, 22:13
adres en telnr :
Technologiestraat, 21/25 - 1082 BRUSSEL
Tel.: 02/469.09.00 - Fax: 02/469.05.70


Groeten:thumb:

Nicolas
15/09/2010, 00:16
Dat deel zag ik dus ook, maar geen emailadres...

Ik heb hen vorige week gebeld voor wat info, maar ik had die graag in een mailtje gegoten gezien om er de keuring eventueel mee "om de oren te slaan".

Het gaan dan vooral om puntjes als "een oldtimer uit het buitenland zonder COC kan in ELK keuringsstation ALTIJD als oldtimer gekeurd worden". Want veel stations verzinnen wat dat betreft eigen regeltjes...

En dan liefst ook nog iets als "bij de Porsche 944 zijn spoorverbreders van x mm (voor) resp x mm (achter) standaard en vallen dus niet onder de tuningwetgeving" of nog korter "spoorverbreders worden niet gecontroleerd op oldtimerkeuring, zolang de wielen binnen de kassen zitten".

Gewoon om wat "safe" te zitten.

Nicolas
15/09/2010, 19:52
OK, ik heb ondertussen uit de workshop manual aantoonbare bewijzen dat deze adapters standaard zijn en dus niet onder spoorverbreders vallen. Snelheidsindex, montagerichting, gelijkheid, slijtage en belastbaarheid zijn ook OK. Wat de maat van de wielen zelf betreft...volgens mij is het OK en ze mogen die in feite niet eens keuren. Binnen de carrosserie is binnen de carrosserie, en het loopt nergens aan.

Andere kwestie dan: de douane. Normaal het eenvoudigste deel van de import in België. Ja man. Ik zit al aan mijn derde roze formulier omdat de beamte alles fout overtypte. Ondertussen staan alle datums en mijn naam er al correct op, de cylinderinhoud is ondertussen ook teruggebracht naar de correcte waarde.

Echter zie ik in vak R1 enkel "Porsche" staan terwijl daar merk & type zou moeten staan. En vak R7 "aard" (coupé) is niet ingevuld.

Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit een probleem voor de keuring en DIV of niet?

Het zou toch wel van de zotte zijn dat ik een vierde keer terug moet om wéér fouten recht te laten zetten. Door die cryptische vakaanduidingen kon ik dus ook niet eenvoudig ter plekke de juistheid nakijken.

Jayke
16/09/2010, 08:52
In Firefox kan ik wel bij het deel contact->mail komen, maar dit is een formulier... er staat geen mailadres bij

Nicolas
16/09/2010, 13:46
Ah ok. Ah ja, het is niet meer nodig. Bedankt voor de assistentie!

Vanavond de platen overzetten en dan morgen maar eens een keuring wagen (papierwinkel is nu ongeveer OK). Mijn grootste vrees is administratieve onwetendheid; de auto zelf zal wel OK zijn. Die is in juni nog blanco door de APK geraakt en heeft sindsdien 300km gedaan.