PDA

Bekijk Volledige Versie : Betekenis acculampje



SaddieN
01/09/2010, 07:55
Goedemorgen mensen,

Toch wel lastig dat er geen waarschuwingsgeluidje is als je de auto parkeert en het licht aan laat staan. Is me al paar keer gebeurd. Zo ook gisteren, thuis in mijn dorp. En ja, meestal is er iemand in de buurt om even aan te duwen, maar niet in mijn dorp in de ochtend...
Gelukkig stond ik naast mijn Volvo, inclusief startkabels, deuren open, maar geen sleuteltjes om Volvo te starten. Heb toen kabels aangesloten en Porsche gestart, zonder de Volvo eerst te starten. Dat lukte (maar heb nog niet gecontroleerd of de Volvo 't nu nog doet).
's Middags na het werk weer naar huis: er was niet voldoende stroom om te starten. Dacht dat dat kwam omdat ik op de heenweg achterruitverwarming+verlichting had gebruikt, waardoor de accu niet genoeg had kunnen laden. Weer iemand gevraagd even te duwen... gelukkig gaat dat altijd soepeltjes!
Vanmorgen startte de Porsche netjes, maar ging het acculampje branden. Over de betekenis van dat lampje lees ik op het forum nogal verschillende verhalen.
De accumeter geeft zo'n 10V aan, ook met een draaiende motor. Dat lijkt mij te weinig...

Een paar vragen:
- Heb ik de accu van de Volvo misschien kapot gemaakt?
- Gebruikt de achterruitverwarming stroom van de accu of de dynamo?
- Wat is de betekenis van dat acculampje?
- Een nieuwe dynamo kost zo'n 300,-. Wat kost een 2e handsje ongeveer?

Vanmiddag kijken of ik weer thuis kom zonder hulp...

Duncan
01/09/2010, 08:27
Je moet met draaiende motor eens meten wat de spanning is van de accu.
Die moet rond de 13.5 volt zijn. Hoofdverdachte bij te lage spanning van de accu (als je V-snaar voldoende gespannen is tenminste) is de spanningregelaar van de dynamo.
Het is een onderdeel dat met twee boutjes tegen de achterkant van de dynamo is aangebout. De spanningsregelaar kost ongeveer 12 euro en kan je bij elke automaterialen zaak kopen (origineel Bosch is duurder, meeste hebben Hella in voorraad).
Deze regelaar heeft twee koolborstels die kunnen versleten zijn, of het ding is zelf stuk.
Vervang dat eerst, de dynamo zelf gaat zelden stuk, maar dat kan wel.
Kijk ook naar de loopringen waar de koolborstels overheen glijden. Als die loopringen aangevreten/ruw zijn, dan 'vreet' hij de koolborstels erg snel op.

Wat nog makkelijker is, is de dynamo loshalen en naar een startmotoren/dynamo revisie bedrijf mee te nemen. Ze kunnen hem gratis/of tegen een kleine vergoeding testen. Weet je meteen waar je aan toe bent.

Oja, ik zou geen 2de hands dynamo kopen. Je dynamo reviseren, tot 'nieuwstaat' kost ongeveer 100 euro ex btw.
En duurt iets van een dag.

M.B.H.
01/09/2010, 10:15
SaddieN :De accumeter geeft zo'n 10V aan, ook met een draaiende motor. Dat lijkt mij te weinig...

Een paar vragen:
- Heb ik de accu van de Volvo misschien kapot gemaakt? Denk ik niet
- Gebruikt de achterruitverwarming stroom van de accu of de dynamo?Accu-
Wat is de betekenis van dat acculampje?laad stroom te laag-
Een nieuwe dynamo kost zo'n 300,-. Wat kost een 2e handsje ongeveer? 50,--
als je eigen niet goed meer is .... kun je hem beter reviceren
gebruikt heeft vaak slechte lagers en een nieuw spanningsregelaar inkl. koolborstels is ook niet verkeerd

Maar het zou je accu ook kunnen zijn.!!!!!!!
een accu word er niet beter van als hij helemaal leeg getrokken word
en dat een paar keer achter elkaar
als een cel sluiting maakt kom je ook in de buurt van 10V
Succes

Frenske
01/09/2010, 13:02
SaddieN :De accumeter geeft zo'n 10V aan, ook met een draaiende motor. Dat lijkt mij te weinig...

Een paar vragen:
- Heb ik de accu van de Volvo misschien kapot gemaakt? Denk ik niet
- Gebruikt de achterruitverwarming stroom van de accu of de dynamo?Accu-
Wat is de betekenis van dat acculampje?laad stroom te laag-
Een nieuwe dynamo kost zo'n 300,-. Wat kost een 2e handsje ongeveer? 50,--
als je eigen niet goed meer is .... kun je hem beter reviceren
gebruikt heeft vaak slechte lagers en een nieuw spanningsregelaar inkl. koolborstels is ook niet verkeerd

Maar het zou je accu ook kunnen zijn.!!!!!!!
een accu word er niet beter van als hij helemaal leeg getrokken word
en dat een paar keer achter elkaar
als een cel sluiting maakt kom je ook in de buurt van 10V
Succes

beetje handige Harry kan de lagers zelf vervangen, voor leken niet aan te raden ...:whistle:

SaddieN
01/09/2010, 20:42
Vanmiddag ging het dus niet helemaal zoals gepland. Auto startte niet meer, aangeduwd, reed een paar minuutjes en begon toen te sputteren om uiteindelijk stil te vallen.
Vanavond er waar naar toe en de test uitgevoerd zoals Martin me had uitgelegd: + kabel van accu loskoppelen en aansluiten op de startkabel, starten en vervolgens los maken: wagen viel direct stil. Dat zou dan dus duiden op een defecte dynamo.
Met de leen-accu startte de wagen, maar het lampje brandt en toen ik thuis was (30km) kon ik niet meer starten...

Fantaman
01/09/2010, 21:31
Vanmiddag ging het dus niet helemaal zoals gepland. Auto startte niet meer, aangeduwd, reed een paar minuutjes en begon toen te sputteren om uiteindelijk stil te vallen.
Vanavond er waar naar toe en de test uitgevoerd zoals Martin me had uitgelegd: + kabel van accu loskoppelen en aansluiten op de startkabel, starten en vervolgens los maken: wagen viel direct stil. Dat zou dan dus duiden op een defecte dynamo.
Met de leen-accu startte de wagen, maar het lampje brandt en toen ik thuis was (30km) kon ik niet meer starten...
dat is duidelijk, de dynamo laad niet bij, dus laten revseren of ruil dynamo.



trouwens je kan niet zomaar noemen of iets stroom trekt van de accu of dynamo. de dynamo kan zoveel stroom leveren, ga je meer vragen door alles aan te zetten gaat hij stroom ban de accu trekken.
maar verlichting en achteruit verwarming moet de dynamo wel trekken, gebruik ik regelmatig zonder problemen. moet ik eens een keer meten met ampere metertje:whistle:

M.B.H.
06/09/2010, 11:06
Ik heb een Dynamo getest :loco: of eerlijk gezecht 4 Stuks
3 werken :-)
1 werkt Niet Defekt diodeblok ( dus die kan uit elkaar )
Met andere woorden ik heb er wel 1 over ;-)

SaddieN
06/09/2010, 20:55
Bedankt, Martin, voor de moeite.

De accu thuis opgeladen en even opgemeten: geeft zo'n 12+ volt. Is wel weer een opluchting: lijkt de accu (vooralsnog) goed.
Nog over het vervangen van de dynamo. Heb even onder motorkap gekeken en Haynes gelezen. Klinkt als een simpel klusje: oude eraf en nieuwe erop. Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?

-Bassie-
06/09/2010, 21:01
accu pool los.

dan de bovenste dynamo bout los en de onderste ook.

dan kan je hem er uit halen en de achtersteplaat los halen dmv 3 moertjes.

SaddieN
06/09/2010, 21:23
Hoop dat ik er deze week tijd voor heb, lijkt me toch leuk om a.s. zaterdag autootjes en vliegtuigjes te gaan kijken!

-Bassie-
06/09/2010, 22:25
ik denk dat alles bij elkaar dat je een 3 kwartier nodig zal hebben.

misschien slim om gelijk je V-snaar te vervangen.

zijn iets van 10 euro dus is niet het geld.

SaddieN
10/09/2010, 22:18
Oke, ben er vanavond aan begonnen en had 3 kwartier nodig voor het loshalen... in het donker met lampje dan, dus da's best oke lijkt me.
Ook motorblok wat beter kunnen bekijken en 't ziet er toch allemaal nogal "gesmeerd" uit. Zal straks foto's even uploaden om te zien wat ik bedoel. Eerst een bakkie koffie!

-Bassie-
10/09/2010, 22:22
en zit die er ook al weer op dan?

SaddieN
10/09/2010, 22:50
Nee, zit er nog niet op, vond het wel laat genoeg eigenlijk.

Olie op het blok is niet zo goed te zien op de foto... (weet natuurlijk niet hoe het bij de anderen is gesteld...)
En bij het uitlaatspruitstuk zijn ook wel eigenaardige zaken te zien: in het eerste gat aan de onderkant lijkt een bout te zitten (ipv een moer) en in het tweede gat zit volgens mij helemaal niets...

http://community.924forum.nl/images/imported/2010/09/9.jpg

-Bassie-
10/09/2010, 22:57
goed schoon spuiten en dan na 500 km even kijken of je kan zien waar het vandaan lekt.

en je spruitstuk zit inderdaad op meerdere manieren vast moer of bout.

en zo te zien is je d-riem spanner al gehoorlijk oud.

SaddieN
10/09/2010, 23:19
goed schoon spuiten
Hoe moet ik dat schoonspuiten zien? Ik werk gewoon op straat voor de deur, dus kan het daar niet doen. (Zeker niet met die maagdelijke klinkers die er een paar dagen geleden neer zijn gelegd...).


spruitstuk zit inderdaad op meerdere manieren vast
Je bedoelt dat dit dus klopt?

-Bassie-
10/09/2010, 23:24
jep spruitstuk klopt wel.

of met remreiniger of een ontvetter en dan met de hogedrukspuit.

bij volvo hebben we volvo-extra reiniger hier voor.

zo iets moet je hebben.

ShroudedVeil
10/09/2010, 23:34
Ik doe meestal remmenreiniger gebruiken , en dan nog een emmertje sop op de straat als het te associaal is geworden

Amoniac kan ook, moet je er wel tegen kunnen , puur met een afwasborstel en dan afspoelen met een spons met veel water

SaddieN
11/09/2010, 11:54
Joepie! Nieuwe dynamo zit er in en lijkt goed te gaan. Met draaiende motor de accu-polen lostgehaald en motor bleef draaien.
Nu als een jekko inpakken en kijken of ik naar Schiphol kan komen...

SaddieN
11/09/2010, 13:27
Helaas, zo'n 20km van huis begin de voltmeter toch duidelijk lagere waarde aan te geven. Zonder kinderen zou ik wel zijn doorgereden, maar met hun erbij toch maar terug naar huis gegaan. Jammer, had wel zin in die meeting.
Nu dan maar met de Volvo naar onze zeil-afspraak.

En dan de grote vraag: als de accu het doet en de dynamo ook goed is, waar zit het probleem dan????

captainfrasca
11/09/2010, 13:38
Het zou trouwens kunnen hoor dat ie wat lager gaat staan (hoewel natuurlijk in principe niet onder de 12V.

Heb je de spanning met "nieuwe" dynamo opgemeten met een multimeter? het kan namelijk ook zijn dat je meter een valse waarde geeft ivm slechte massa, ouder wordende bekabeling etc...

M.B.H.
11/09/2010, 13:41
Helaas, zo'n 20km van huis begin de voltmeter toch duidelijk lagere waarde aan te geven. Zonder kinderen zou ik wel zijn doorgereden, maar met hun erbij toch maar terug naar huis gegaan. Jammer, had wel zin in die meeting.
Nu dan maar met de Volvo naar onze zeil-afspraak.

En dan de grote vraag: als de accu het doet en de dynamo ook goed is, waar zit het probleem dan????

Als je de klem lospakt blijft de moter dan lopen ???
ik denk dat het dan je voltmeter.... massa zou kunnen wezen

Duncan
11/09/2010, 15:37
jep spruitstuk klopt wel.

Ehh, weet je dat zeker? Inlaatspruitstuk is half bouten/half studs met moeren.
Uitlaatspruitstuk is allemaal studs met moeren . Kijk maar in PET.

captainfrasca
11/09/2010, 15:40
Misschien dat ze die studs ooit eens verwijderd hebben en vervangen hebben met een helicoil?

Duncan
11/09/2010, 15:44
Er horen van die koperen moeren op te zitten. Als er een echte bout in zit dan wordt het niet makkelijk om die los te krijgen.
Ik had ook 1 bout in de aansluiting downpipe/spruitstuk, maar inmiddels spruitstuk vervangen.

Frenske
11/09/2010, 16:13
Klopt Duncan, er horen steeds tapeinden in het bolok te zitten, bouten zouden de schroefdraad na twee keer los en vastdraaien verwoesten......:doh:

Duncan
11/09/2010, 16:49
@ Martin
Ik begrijp niet waarom je voorstelt om die klem los te halen. Op het moment dat je dat doet krijgt je diodebrug volgens mij een klap die hij niet overleeft.
@ Saddie, heb je de massakabel van de dynamo goed aangesloten? Dat is dat blanke gevlochten draadje dat van een van de boutjes van de kap van de dynamo naar het blok loopt.

jimfrey944
11/09/2010, 19:04
@ Martin
Ik begrijp niet waarom je voorstelt om die klem los te halen. Op het moment dat je dat doet krijgt je diodebrug volgens mij een klap die hij niet overleeft.
@ Saddie, heb je de massakabel van de dynamo goed aangesloten? Dat is dat blanke gevlochten draadje dat van een van de boutjes van de kap van de dynamo naar het blok loopt.

je kan echt zonder problemen de accu er uit sleutelen als de motor draait
(als je dat bedoeld)

Fantaman
11/09/2010, 19:31
als je plots de accu klem los haalt terwijl de dynamo de accu aan het bijladen is ontstaat er een peik spanning dat wil je nie weten. als je gebruikers aan he staan wordt die piek wel weer op geslokt maar even voor de duidelijkheid een moderne auto heeft zo veel computers dat er gegarandeerd iets stuk gaat als je de klem op die manier los haalt

jimfrey944
11/09/2010, 19:46
924/944 niet ik heb het al zo vaak gedaan om de jag te starten als me vrouw de lichten weer eens is vergeten
startkabels helpen niet bij deze motor!!!!
motor 942/944 laten draaien accu's omwisselen en weer naar huis

Duncan
11/09/2010, 21:52
je kan echt zonder problemen de accu er uit sleutelen als de motor draait
(als je dat bedoeld)

Ja, dat bedoelde ik.

Ik moet zeggen dat ik het nooit zou doen, omdat het er bij mij van jongs af aan is ingeramd (voor de boot: zet NOOIT de hoofdschakelaar uit als de motor loopt, en dat ging om een dieselmotor zonder electronica)

-Bassie-
11/09/2010, 22:00
inderdaad dat hebben ze bij mij op school ook vertelt.

zelfs met jumpstarten moet je bij het wel werkende voertuig alle verbruikers aan zetten als je de kabels weer los doet anders krijg je ook een stevige spanningspiek.

jimfrey944
12/09/2010, 07:26
Maar in de praktijk is het dus geen probleem:whistle:

Duncan
12/09/2010, 09:06
Misschien even 100x achter elkaar doen en kijken of dan alles nog heel is.

Fantaman
12/09/2010, 11:44
ik ga het niet proberen bij een volvo daar zitten meer computers in dan je op 1 hand kan tellen, en computers kunnen niet tegen peik spanning punt

ik heb ook geleerd om bij het starten met startkabels de lichten aan te zetten om de piekspanning op te vangen

SaddieN
12/09/2010, 20:53
Heren, heren, als ik er even tussen mag komen...;-)

Heb wat met de multimeter zitten spelen, hoewel ik niet precies weet WAT ik moet meten...:redface:
De weerstand tussen dunne zwarte draadje van de dynamo en de massa-draad van de dynamo: 16 Ohm.
Het spanningsverschil tussen de rode draad van de dynamo en zwarte draadje van dynamo: 11V. Met draaiende motor (gestart mbv een donor-wagen) werd dit 16V.
Het vreemde is dat als er gas gegeven wordt, dit voltage zakt.

Misschien moet iemand mij eerst uitleggen hoe ik een dynamo moet nameten op correct functioneren en waarvoor de rode en zwarte draad dienen.
En misschien zijn er ook al een aantal zaken die geconcludeerd kunnen worden ahv bovenstaande meetwaarden....

jimfrey944
12/09/2010, 22:21
je kan de multimeter gewoon op de plus en de min van de accu houden (draaiende motor)
boven de 13 volt is goed
als je daar tekort meet kan je op de dynamo zelf gaan meten
dan weet je of het in de bekabeling zit of in de dynamo

ShroudedVeil
12/09/2010, 22:51
Weet je wel hoe je je multimeter moet gebruiken ?

SaddieN
12/09/2010, 23:33
Weet je wel hoe je je multimeter moet gebruiken ?
Hoop dat je het ironisch bedoelt, maar ook wel goed dat je het vraagt. Maar ja, ik weet hoe zo'n ding werkt (en heb een wandelende encyclopedie in de buurt).


op de dynamo zelf gaan meten
En op welke punten ga ik dan meten? De rode en de massa, of de rode en de zwarte?

-Bassie-
12/09/2010, 23:36
je weet hoe een dynamo werkt?

dat scheelt al kwa meten.

ShroudedVeil
12/09/2010, 23:44
Nee ik meende het ;)

Hadden we je daarmee ook kunnen helpen :-)

M.B.H.
13/09/2010, 08:22
dikke draad van de dynamo, meten naar massa van de dynamo ( het huis ) met ontkoppelde + van de accu moetje bij +/- 1100 RPM +/- 12,5 -- 13,8 V Meten .
ik heb hem gemeten 13,2 V !!!!!!

Duncan
13/09/2010, 09:27
Ik zou systematisch te werk gaan:
1) Laat dynamo testen bij revisiebedrijf (kost meestal nix), dan wordt ook gekeken of de dynamo onder belasting de juiste spanning en stroom blijft leveren.
2)Check de massa van het dynamo en van het blok.
3) Check de kabelboom van dynamo ( die met de driepolige stekker bij de firewall). Ik heb zelf meegemaakt, en van anderen gehoord dat die kabelboom helemaal gaar kan worden door de hitte van het uitlaatspruitstuk. Je moet ook een hittebestendige ommanteling gebruiken als je die kabelboom zou vernieuwen.

SaddieN
17/09/2010, 11:52
Vandaag gecontroleerd of draden vanaf de dynamo wel goed zijn.
(Zie foto)
De massa bij de dynamo komt uit op 1 en de dunne, zwarte draad bij de dynamo komt uit op 2.
Echter, de rode, dikke draad bij de dynamo komt niet uit op 3. Duidt dit op een kabelbreuk?

http://community.924forum.nl/images/imported/2010/09/17.jpg

Voltage van accu is ongeveer 11,7V. Met draaiende motor en afwisselend toerental blijft dit gelijk.

M.B.H.
17/09/2010, 12:02
Nee dat klopt die gaat naar de + van de Startmoter,
en dan door naar de + van de Accu ;-)

Duncan
17/09/2010, 13:01
Als je accu 11.7 V levert in rust is die leeg of stuk.
Als de accu opgeladen is (met een acculader) moet die ongeveer 12.7 V leveren, anders stuk, kapot, exit.

Duncan
17/09/2010, 13:04
Nogmaals, laat die dingen gewoon even testen: accu en dynamo. Dan sluit je die uit als oorzaak van je problemen en kun je verder zoeken, anders blijf je onzeker over wat de oorzaak is. Punt voor punt testen en verder zoeken.

SaddieN
17/09/2010, 14:30
Ik begrijp het, Duncan, maar de dynamo is getest (door Martin) en de accu laad ook op tot 12+V...
Dat de accu nu op 11+V zit heeft te maken met de paar keren dat ik de motor heb gestart en de accu niet opgeladen wordt.

Duncan
17/09/2010, 15:07
Heeft Martin getest of de dynamo 13.5 volt geeft of ook of die onder belasting de juiste stroom levert op een dynamo testbank? Ik zou het persoonlijk willen weten.
Je moet oppassen met die accu, want als je die een paar keer zo leeg trekt als nu gaat die echt stuk.
Ik heb zelf eindeloos zitten prutsen met mijn dynamo, om de paar maanden ging de accu weer stuk. Toen dynamo vervangen door een revisie-exemplaar (dus geen tweedehands, maar een 'nieuwe') nooit meer gezeur. Best bestede 120 euro aan de hele auto.
Het lampje in je dashboard is ook heel toch? Dat is ook onderdeel van het circuit om de dynamo te laten functioneren.

M.B.H.
17/09/2010, 15:41
Dynamo // laadspanning getest
Dynamo // Laadstroom niet getest maar de auto waar deze uitkomt
Had zeker weten geen laad problemen
En Idd Lampje Daschb. doet mee in het verhaal als deze defekt is,
en er zijn verder geen verbruikers kan je spanningsregelaar,
wel eens niet werken, en gaat deze niet regelen ;-)

SaddieN
17/09/2010, 16:50
Oke, maar ik dacht dat de spanningsregelaar onderdeel is van een dynamo?

jimfrey944
17/09/2010, 17:33
Oke, maar ik dacht dat de spanningsregelaar onderdeel is van een dynamo?
dat is niet zo gek dat je dat dacht bij de meeste zit deze ook op de dynamo of zelfs in de dynamo verwerkt

Duncan
17/09/2010, 17:35
Spanningsregelaar ziet er uit als een wit plastic ruitvormig ding met een zwarte bult in het midden en zit met twee boutjes achter op de dynamo geschroefd. Haal hem er eens uit en kijk of de koolborstels niet versleten zijn. Zo'n regelaartje kost iets van 10 euro en kun je bij de Brezan halen. Maar nogmaals,...nee ik houd op.

M.B.H.
18/09/2010, 09:11
Koolborstels zijn goed !!
Ik heb de Spanningsregelaar er uit gehad om dat te bekijken.:-)

ernst1971
19/09/2010, 20:56
heb hier ook wat problemen mee, acculampje gaat branden als het licht aan staat.
wel 13,7 volt op de accu gemeten dynamo is ook getest en goed. maar zodra er iets aan gaat dan zie je op de voltmeter duidelijk reactie. de ene x staat hij wel goed en dan weer niet. nieuwe v snaar maakt ook niet uit.
wel iets vervangen aan de startmotor en wat bedrading en lijkt nu wat beter behalve met licht aan dus. envervolgens na licht aan slecht starten door te weinig stroom.

captainfrasca
19/09/2010, 20:59
Ik zeg, vernieuw je bekabeling eens, kleine moeite, enorm verschil!

Duncan
19/09/2010, 21:12
Ernst, ben je bij vdbos geweest voor testen van je dynamo?
Zij kunnen ook direct met een stroomtang laadstroom meten en beoordelen.
De man met de krulletjes heeft vroeger een 924 turbo gereden.

ernst1971
19/09/2010, 23:19
ja, ben ik geweest voor het testen van de dynamo.
hij heeft toen ook op de accu gemeten en ik heb verteld
over het lampje wat gaat branden. hij zei toen dat hij genoeg op laad.
maar het zit toch ergens niet goed.

ernst1971
19/09/2010, 23:21
@ captainfrasca
bedoel je dan de hele kabelboom of de bedrading die met de dynamo te maken heeft.

Duncan
19/09/2010, 23:33
Het lijkt me een goed advies om de kabelboom te vervangen die met de dynamo samenhangt: degene die loopt tot aan de drievoudige connector tegen de firewall aan.
Bij mij leek die kabel wel ontploft:volledig vergaan door de hitte. Je moet dan ook een hittbestendige 'sleeve' aanbrengen om deze kabelboom.

Het is trouwens volgens mij normaal dat de voltmeter terugvalt als je de lichten aan doet. Zelfs met de richtingaanwijzer uit, zie je de meter dansen.

ernst1971
20/09/2010, 00:08
ja, maar hij mag toch niet terugvallen onder de 12 volt, en dat het acculampje een beetje gaat branden.
en er zijn al wat draden vervangen hiervan maar zal v/d week toch nog even gaan kijken hiernaar.

Duncan
20/09/2010, 00:12
Nee, dat klopt. Met lichten aan, en de fan van de motor aan tikt hij er misschien net iets onder.

ernst1971
20/09/2010, 00:16
de ene x staat hij er net wat onder met licht aan en fan aan.
maar soms ook ver daar onder net iets boven de 10 vot en dat is volgens mij niet goed.
maar ja, even alles nalopen maar.

-Bassie-
20/09/2010, 08:14
niet vertrouwen op de volt meter in de auto.

alleen op een externe meter op de accu.

ernst1971
20/09/2010, 20:16
op de externe meter geeft hij wel 13,7.
maar waarom brandt het acculampje dan als het licht aan staat en daardoor soms startproblemen vanwege te weinig stroom en dan op de voltmeter bij slecht starten onder de 10 volt zodat de startmotor niet rond draait?

M.B.H.
20/09/2010, 20:34
Slechte massa van dynamo naar blok
en van blok naar de koets
en van daschbord en middenconsole naar koets.
en van relay-zekering kast naar koets
al deze komponenten doen mee in het verhaal

Kortom alles stap voor stap nalopen en door meten ;-)
Succes

SaddieN
20/09/2010, 21:00
En de koets is, neem ik aan, het plaatwerk e.d.?

M.B.H.
20/09/2010, 21:05
En de koets is, neem ik aan, het plaatwerk e.d.?
Klopt :-)dat is nog een oude Paarde term, ik bedoel de caroserie

-Bassie-
20/09/2010, 21:16
op de externe meter geeft hij wel 13,7.
maar waarom brandt het acculampje dan als het licht aan staat en daardoor soms startproblemen vanwege te weinig stroom en dan op de voltmeter bij slecht starten onder de 10 volt zodat de startmotor niet rond draait?

de draden die al eerder genoemd worden bij je schutbord.

als de gene van het lampje tegen de massa aanligt dan gaat het lampje ook branden.

captainfrasca
20/09/2010, 21:33
Ik zeg nogmaals, vervang gewoon die kabelboom, kleine moeite en echt een enorm resultaat! Mijn voltmeter geeft met alle stroomverbuikers gewoon 13 Volt aan! Als je het niet gelooft dan moet je bij een volgende meeting maar eens kijken!

Dus de 3 kabels die uit het stekkertje komen van je schutbord en doe ook gelijk die dikke accukabel vervangen door hittte bestendige draden en doe ze lekker dik! En je bent van een hoop gedonder af! eerlijk waar!

Het heeft bij mij werkelijk een hoop problemen opgelost, waaronder dat mijn auto nu wél uitgaat met het contactslot.
De verlichting brandt veel beter, voltage meter staat op bijna 14 volt zonder stroomverbuikers, moet ik nog even doorgaan? Oh ja starten gaat ook stukken beter!

ernst1971
20/09/2010, 21:57
ik zal de dingen die captainfrasca en M.B.H zeggen binnenkort doen en dan moet het wel in orde komen als ik dit zo lees, bedankt alvast voor het advies.

M.B.H.
20/09/2010, 22:01
ik zal de dingen die captainfrasca en M.B.H zeggen binnenkort doen en dan moet het wel in orde komen als ik dit zo lees, bedankt alvast voor het advies.
succes
en nu Saddie weer verder helpen ;-)

captainfrasca
20/09/2010, 22:02
De bekabeling wel halen bij de lokale autoboer, ze willen de ogen enz er vaak nog wel aanzetten voor je! Neem voor de kabel van je dynamo en startmotor een lekker dikke! Die van mij zijn eigenlijk iets té dik geworden (Toch Bas?) maar het werkt prima!

M.B.H.
20/09/2010, 22:07
De bekabeling wel halen bij de lokale autoboer, ze willen de ogen enz er vaak nog wel aanzetten voor je! Neem voor de kabel van je dynamo en startmotor een lekker dikke! Die van mij zijn eigenlijk iets té dik geworden (Toch Bas?) maar het werkt prima!

Vergeet niet om hittebestendige kous er om te doen,
het word er nog al HEET daar waar deze kabels lopen !!!

captainfrasca
20/09/2010, 22:09
En probeer ze een beetje weg te houden inderdaad van de uitlaat delen! Is te doen, dan heb je geen gezeur meer!

ernst1971
20/09/2010, 22:12
@captainfrasca, ja, zal het allemaal zo doen.
@M.B.H. dankje, ja het was eigenlijk saddie zijn topic ,maar dacht gooi het probleem van mij er ook even bij omdat het nagenoeg hetzelfde probleem is, maar bedankt

SaddieN
20/09/2010, 22:48
Geen probleem, ik lees lekker mee, hoor!

SaddieN
24/09/2010, 14:51
Best frustrerend dat iemand anders dan binnen ongeveer 30 seconden ontdekt dat dat ene kabeltje gebroken is... Niet ergens ver weg achter het motorblok ofzo, nee, dat ene kabeltje dat ik zelf nog in handen had bij het monteren van de nieuwe dynamo...

jimfrey944
24/09/2010, 17:34
opgelost ???? dat is mooi !

captainfrasca
25/09/2010, 12:35
Ik zeg niks, ik ga niet herhalen wat ik eerder gezegt heb!:whistle:

SaddieN
25/09/2010, 13:28
Je begrijpt dat ik echt wel aan jouw opmerkingen had gedacht! Bedankt, alsnog...

SaddieN
15/10/2010, 10:16
Nog eens even over die kabelboom: is dat iets dat kant-en-klaar te kopen is, of moet ik gewoon ieder draadje stuk-voor-stuk vervangen?

joeyw91
30/10/2010, 15:02
Het zijn 3 kabels volgens mij.

Ik ben nu eindelijk is een keertje zaterdags vrij, dus deze middag is aan mijn Porsche besteden, zie ook mijn topic: Porsche krijgt eigen leven.

Ik ga nu die kabels vervangen, en een nieuwe stroomwisselaar erop zetten.

Om nog even terug te komen op de accu kabels eraf te halen terwijl de motor loopt:

Die relais kunnen dan inderdaad kapot gaan, ik heb het namelijk nu ook, precies nadat ik de massa kabel eraf had gehaald omdat de startmotor bleef draaien.

Joey