PDA

Bekijk Volledige Versie : Bak en transaxle wisselen van 016/09 naar 016 Y



Theyes
09/09/2010, 16:20
Beste liefhebbers,
Ik ben momenteel bezig met het vervangen van de transaxle van mijn 924 uit '82. Ik heb daarvoor een complete aandrijving gekocht (5bak, axle, aandrijfassen, remmen en ophanging. Het probleem is dat deze oudere aandrijflijn niet hetzelfde is en ook niet lijkt te passen op mijn (iets nieuwere) auto. Vooral de plek waar de axle ophoudt en overgaat in de 016 Y bak lijkt te smal te zijn.

Heeft iemand verstand van deze twee types aandrijving/bakken en zijn ze inwisselbaar voor elkaar? Ik wil het type 016/09 verwijderen en er een oudere versie 016 Y in terugzetten.

De plaatjes staan in de workshop-manual vol.2 blz 34 en 32.

Alvast bedankt voor jullie hulp,
Groet,
Thijs

924turbo2
09/09/2010, 16:41
nee alleen de bak is niet uitwisselbaar. Je hebt nodig:

- bak
- achterbrug (daar hangt de bak aan)
- transaxle (verbinding tussen bak en koppelingshuis)
- schakelpook, schakelstang etc.

De vraag is verder waarom je gaat ombouwen, een 016y bak moet je alleen kopen als de vorige eigenaar kan garanderen dat de synchromessen goed zijn.
99% van de gevallen zijn de synchromessen versleten bij de 016y bak, dit is een bekend zwak punt. En revisie is extreem duur aangezien je hier met 911 onderdelen te maken hebt.

De enige reden om een 016y bak te nemen is als je de auto uitsluitend op het circuit gaat gebruiken, voor stads gebruik is het waardeloos.

Algemene tip: vraag VOOR dat je wat koopt eens wat meer informatie of iets gaat passen en verstandig is.

M.B.H.
09/09/2010, 16:45
als je de komplete lijn hebt past het niet,
als je de achteras laat zitten.
Want het verschil zit in de afhanging/montage punten van bak/koets/achteras
bij de een steund de bak op de as en bij de ander hangt de bak aan de koets

denk ik zo ;-)