PDA

Bekijk Volledige Versie : Amoniak , slecht?



ShroudedVeil
12/09/2010, 21:55
Heren

Ik gebruik tegewoordig amoniak om mijn motorruimte te cleanen, alles wat vet is word weer als nieuw en ziet er gewoon goed uit , stinkt wel maat werkt goed

Maar zijn er nog nadelen aan?

Ik gebruik het ong 1:5 met water en spoel achteraf met heet water na , met lopende motor

Ik zal binnenkort eens een foto maken van de motorruimte

Hendrik
12/09/2010, 22:24
Is niet echt best voor rubber onderdelen wat ik ervan weet.
Het tast de stoffen aan die het rubber soepel houden dacht ik.

ShroudedVeil
12/09/2010, 22:42
Ik behandel ook altijd mijn rubber delen na het schoonmaken met rubber care van autoglym trouwens

Hendrik
12/09/2010, 22:57
ja ok, alleen denk ik dat amonia net even wat agressiever is.

Iets wat aangetast is kun je niet herstellen natuurlijk.
Het zal wel niet zo snel gaan maar na verloop van tijd.

Weet het verder ook niet, ervaring zal het leren.

Pas
13/09/2010, 00:30
De geur is ook niet erg lekker om uitgebreid mee te gaan poetsen

ShroudedVeil
13/09/2010, 06:46
Geur is zo weg hoor! ;)

Maar ik zal der wel mee oppassen , als ik schoonmaak ga ik ook niet met mijn doek over bougie kabels enz hoor

Frenske
13/09/2010, 07:17
hmm, het middeltje van Pitjepeter werkt uitstekend!! EN is veel minder agressief :thumb:

ShroudedVeil
13/09/2010, 07:22
Ja maar zo ben je wel ff bezig ;)

Zo was mijn vbak in 1 min weer mooi ;)

pitjepeter
13/09/2010, 08:00
hmm, het middeltje van Pitjepeter werkt uitstekend!! EN is veel minder agressief :thumb:

:humble: :clap2:

:amen:

Grtz.

Peter

Frenske
13/09/2010, 08:15
:humble: :clap2:

:amen:

Grtz.

Peter

dat krijg je nu als je een zuiderbuur een veer in zijn k*nt steekt :whistle:

Nicolas
13/09/2010, 09:35
Alleen al vanwege de geur ga ik me niet aan ammoniak wagen. Ik was net blij dat mijn auto niet naar pis stinkt. ;) Systeem PitjePeter bij gelegenheid eens op de motorruimte loslaten.

pitjepeter
13/09/2010, 10:17
dat krijg je nu als je een zuiderbuur een veer in zijn k*nt steekt :whistle:

Frans,
Best wel vreemd waar jullie daar die pluimen steken. Lijkt me niet echt ideaal! :euh
Bij ons, in Vlaanderen, steken we een pluim op onze hoed.
Proper én voor iedereen goed zichtbaar. Je kan er zelfs mee gaan neerzitten...
:o

Grtz.

Peter

-Bassie-
13/09/2010, 10:31
zullen we het weer over de ammoniak hebben?

of weet Frank het en zal ik hem sluiten?

Frenske
13/09/2010, 11:02
Frans,
Best wel vreemd waar jullie daar die pluimen steken. Lijkt me niet echt ideaal! :euh
Bij ons, in Vlaanderen, steken we een pluim op onze hoed.
Proper én voor iedereen goed zichtbaar. Je kan er zelfs mee gaan neerzitten...
:o

Grtz.

Peter

ALS WE TOCH AL ZO OFF TOPIC ZIJN....

wij doen dat daar zodat de ontvanger trots als een pauw kan pronken......... :o

-Bassie-
13/09/2010, 11:05
:focus:

zei ik al.

Frenske
13/09/2010, 11:05
ja pappa ;-)

-Bassie-
13/09/2010, 11:13
Deze gaat dicht.

Dit gaat nergens over frans.

Als frank wil dat die weer open gaat mag die pm-en

-Bassie-
13/09/2010, 13:48
hij is weer open nu alleen over ammoniak ;)

Frenske
13/09/2010, 13:57
Pitjepeter,

zit er in waspoeder niet ook amoniak, zij het in zeer kleine hoeveelheden?:shocked:

pitjepeter
13/09/2010, 14:12
Ik zou niet direct weten of er ammoniak in waspoeder zit, en twijfel er sterk aan!
Ammoniak mag je nooit met andere ontvetters/wasmiddelen/chemische producten mengen!!!
't Is ook zéér verontreinigend, gevaarlijk, explosief, giftig,...
Bij ons wordt er een kleine hoeveelheid toegevoegd aan puur warm water, enkel om de ramen te wassen. Hierbij moet je zelfs opletten dat je niet te veel morst op gevernist of geschildert hout. Na enkele malen ammoniak gebruikt te hebben, zie je zelfs al dat de verf dof wordt!
Ik zou dus echt wel opletten om op deze wijze om het even wat van je auto te kuisen...
Tip: gebruik eens ammoniak in je water om iets te poetsen. Bekijk na het werk eens je handen/vingertoppen... Zo wil je niet dat je auto er uit ziet!!!

Grtz.


Peter

ShroudedVeil
13/09/2010, 16:15
Peter,

Ik maak hele dage schoon met amoniak en op de zelfde wijze als jou ramen

In een keuken, waar ik werk , werkt dat het beste en wij hebben nooit ergens last van

Waarom rade schilders aan om je materiaal eerst te ontvetten met amoniak , als het zo slecht is voor je lak?

Ik zie nog niks aangetast op me auto, velgen en motorruimte niet, voor de rest heb ik er niks mee schoon gemaakt op me auto

Hendrik
13/09/2010, 17:18
Peter,

Waarom rade schilders aan om je materiaal eerst te ontvetten met amoniak , als het zo slecht is voor je lak?


Dit gebeurt meestal voor het schilderen. En tegenwoordig mag er geen ammoniak meer gebruikt worden.

Ieder heeft gewoon zijn eigen ding en als ammoniak voor jouw werkt dan doe je dat toch.

Je gebruikt het niet puur dus zo erg zal het allemaal wel niet zijn.

Het punt is dat het dus materiaal kan aantasten en je het vooral niet moet mengen omdat er dan gevaarlijke gassen vrij kunnen komen.

gerben1986
13/09/2010, 18:43
Maar wat ik mij afvraag: wat is DE methode van PitjePeter dan?

Hendrik
13/09/2010, 18:48
Maar wat ik mij afvraag: wat is DE methode van PitjePeter dan?

Dat vind je in dit topic.

[ame]http://www.924forum.nl/forum/showthread.php?t=13925[/video]

ShroudedVeil
13/09/2010, 20:27
Inderdaad, de geur is niet zo goed voor je , na een paar uur bezig zijn heb je echt wel hoofdpijn, maar zolang ben je er niet aan bezig

je kan een motorruimte zo schoonmaken in 15 min , overal een doek langs ( maar niet over je dynamo driem en andere rubbere delen) en dan goed naspoelen met lopende motor , lijkt mij ook weinig kwaad te kunnen maar toch wou ik het weten

de manier gaat mij boven die van peter omdat dit sneller is en ik het lekkerder vind werken omdat je geen sop substantie hebt

Ik ga verder met deze manier en raad het ook aan

Hoor ook graag andere bevindingen van andere liefhebbers van poetsen !