PDA

Bekijk Volledige Versie : [Project] Piet's Project



piet03
09/08/2014, 00:48
Ook ik denk dat het maar eens tijd is voor een project-topicje voor mijn bahama blauwe 78'er 924. Ik kwam hem online tegen als schadeauto met 'algemene gebruikssporen'. Liet in eerste instantie een gedachten door mijn hoofd schieten om hem te kopen en vervolgens in onderdelen te verkopen (sorry voor het vloeken in de kerk!) maar eenmaal na de proefrit was die gedachte gauw weg. Iets wat mij verder heel erg aansprak aan deze auto waren de metertjes, oliedruk, spanning, vind ze super ogen.

Ik ben vrij nieuw in het motorisch sleutelen (werk dagelijks wel met oldtimers maar niet motorisch), dus ik besloot om er voor te gaan en deze auto geheel op te lappen om het eens te leren. Maargoed, excuseer mij aub voor gebrek aan kennis van tijd tot tijd (en de vragen die hier waarschijnlijk uit voort komen!), ik probeer het zo goed mogelijk te leren ;)

11965 De auto zelf
11966 interieur, met dat oerlelijke Luisi notenhouten stuur, dat ik zo snel mogelijk ga vervangen met een origineel Porsche stuur. (Stuur heeft nog wel eens de neiging om tijdens het sturen te toeteren)

De auto was overduidelijk uitgeleefd door een stel jonge lui (stoelen gescheurd, 'sport' stuur erin dat beter op een Alfa Romeo zou passen, slecht gerepareerde schade rondom met name de voorschermen links en rechts, achterklep glas was uit de sponning en zelfs de kilometer teller was er al mee opgehouden, en zelfs de voorbanden waren kleiner dan achter, waarschijnlijk om hem te verlagen, wel jammer dat daardoor de kilometer teller een te hoge snelheid aangeeft.)

Eenmaal thuis zag ik een witte damp uit de uitlaat, samenhangend met snel heet lopen, en borrelende koelvloeistof in het koelvloeistofresevoir.

Allereerst een compressietest uitgevoerd, de eerste 3 cilinders gaven rond de 175 psi droog aan, zelfs met een paar druppels olie erbij verandere de waarden niet veel dus volgens mij zijn mn zuigerveren nog wel goed. Maar de 4e gaf maarliefst 205 psi.

Cilinderkop er af gehaald, pakking zelf was nog goed, schijnbaar een probleem in de kop zelf, bij het revisiebedrijf konden ze de 4e inlaat klep niet vaccuüm krijgen, de cilinder stond zowat voor de helft vol met koelvloeistof. Maargoed, nieuwe onderdelen besteld (distributieriem, pakkingset, oliefilter, thermostaat, radiateur fan zender, en met dank aan Martin ook nieuwe klepstoters en een nieuwe nokkenas (bedankt!)) Zelfs de 6-kant boutjes rondom heb ik maar verniewd. Oh en schijnbaar had deze auto 3 verschillende bougiekabels en maarliefst twee massakabels voor de accu.

11964 Die was wel aan vervanging toe.

Tevens in de afgelopen zonnige dagen de achterklep ruit maar terug in de sponning gekit met (uiteraard) siliconevrije Tixophalte. Dat zal een hoop schelen tijdens het rijden. Voorheen leek het wel of ik een windhoos in de auto had zitten, om nog maar te zwijgen over de gruwelijke stank van uitlaat gassen die door deze fijne constructie naar binnen werden gezogen.

In de afgelopen dagen op mijn gemak de cilinderkop weer terug in elkaar gemonteerd, dat ging allemaal wel aardig voor de eerste keer vond ik zelf. En vanavond er weer op gemonteerd (een boel gezweet om te zorgen dat alles zo goed mogelijk verliep, tevens erg bang om krassen te maken op mijn geliefde kopvlak) en al deels dingen terug aangesloten.

Maar toen, bij het met de momentsleutel aan draaien van de kop hoorden mijn maat en ik een soort 'kloenk' geluid, niet wetende wat het was onwetend doorgegaan tot we er achter kwamen wat het dan toch wél was.

11962

Voor degene die het niet zo zien: het draadeind van het uitlaatspruitstuk van de 3e cilinder, op een of andere manier is hij op deze wijze klem komen te zitten, en dus zo verbogen (iemand nog een andere in de aanbieding?) Dus daar ga ik dan maar morgen mee stoeien.

Wel heb ik nog een paar vraagjes:

Ik heb mijn kopbouten aangedraaid in 2 fases: eerst allemaal met 45 Nm en daarna met 97 Nm gezien ik nergens duidelijke omschrijvingen kon vinden, en het maar een apart idee vond om in 1 zitting gelijk tot 97 Nm te draaien (wat mijn Haynes handboek aangaf). Heb ik dit goed aangepakt?

Daarnaast, ik heb mijn kilometerteller gerepareerd, hij draait nu vrolijk kilometers erbij, maar uit het dashboard demonteren was een ellende, maar er weer terug in monteren lijkt mij helemaal een onmogelijke opgave, heeft iemand tips?

Waarom kan het huis waar de as van de verdeler in zit eigenlijk op 2 manieren gemonteerd worden?

Ik houd jullie op de hoogte met foto's!

Groeten Peter

M.B.H.
09/08/2014, 08:03
Een tapeind heb ik wel liggen
En wat bedoel je met verdelerhuis kan je op 2 manieren monteren ? Ik ken er maar 1 insteken als je de nokken as op timing heb zo dat de rotor naar het kerfje in de rand wijst en de vervroeger naar voren staat en ongeveer op 7 uur
En de kop aantrekken in 2 keer is goed hoor wel volgens patroon natuurlijk.

Tapeind is al onderweg naar je toe.

piet03
09/08/2014, 11:20
11967
Dit is wat ik bedoelde, kon even niet op een goede benaming komen, maar zoals je ziet is deze onder 2 hoeken te monteren, ik heb hem zelf op de hoogste stand gemonteerd.

Hardstikke bedankt Martin! Ben d'r erg mee geholpen!

jel
09/08/2014, 13:18
Mooi project en volgens mij gaat het met het sleutelen wel goedkomen..

M.B.H.
09/08/2014, 17:02
Maak nog eens een foto ik kan het zo slecht zien,
en uitleggen maar het lijkt mij dat het niet goed zit.

harry
09/08/2014, 21:06
Goed bezig Piet, maakt het af!

ptol
09/08/2014, 22:04
Waar ken ik deze nou toch van; met die spiegels en dat stuur? :{

jimfrey944
09/08/2014, 23:07
Je kan heel makkelijk alle drie de klokken uit het dach nemen en de teller terug plaatsen er zitten twee schroeven in de huizing plaat aan de bovenkant

piet03
10/08/2014, 16:23
Bedankt voor de tip! Zal het straks even gaan proberen!

Dit is trouwens hoe ik heb het gemonteerd (vorige foto was niet mijn auto)
11969

Dit is hoe ik hem heb gemonteerd, want aan de pakking zelf is te zien dat de verdeler onder 2 verschillende hoeken gemonteerd kan worden, heeft dit er iets mee te maken dat de verdeler anders iets raakt ofzo?
11970

Verder vroeg ik mij af of iemand enig idee heeft wat dit toch is, ik heb al verschillende zoekpogingen ondernomen maar tevergeefs, het bevind zich aan de kant van de linker koplamp.
11971

M.B.H.
10/08/2014, 17:30
Dat is de weerstand voor je koel ventilator

M.B.H.
10/08/2014, 17:32
En ja dat zit goed zo te zien .

jimfrey944
10/08/2014, 21:34
Bij pre 80 zit hij voor in en na 80 zit hij binnen achter de klokken
De verdeler zit zo te zien goed

piet03
15/08/2014, 00:26
Zo, vandaag nog eventjes gehobbyd. Mooi nieuw Mann oliefilter gevuld en gemonteerd, dynamo en nieuwe v-snaar gemonteerd, vraag me alleen af of de verdeler nou uiteindelijk goed zit, kerfje op de as zit gelijk met die op de rand, maar heb ik ook de vervroeger in de goede richting staan? (eerst stond hij richting mijn inlaatspruitstuk)
11996

Voor morgen op het lijstje: een aantal verweerde/geoxideerde/afgebroken stekkertjes vervangen en schoonmaken, nieuwe thermostaat en radiateur ventilator sensor monteren, thermostaathuis terug zetten en de nieuwe distributieriem spannen. Ennnnn nog even de nieuwe bougies en bougiekabels monteren.

Ik vind het spannend worden, binnenkort de eerste start en hopelijk zit het allemaal mee! Inmiddels al bezig mijn werk voor de zoveelste keer na te lopen en dubbel te controleren of ik niks vergeten ben.

Weet iemand misschien wat ik zou kunnen gebruiken om te zorgen dat de nokkenas niet beschadigd raakt bij de eerste start, gezien hij nog niet direct olie krijgt?

remytjuh1994
15/08/2014, 10:12
Je kan het kleppendeksel eraf halen en eventjes wat olie er overheen kunnen sprenkelen. Dat wordt wel vaker gedaan bij een auto die een tijdje heeft stilgestaan.
Gr. Remy

piet03
15/08/2014, 22:39
Bedankt voor de tip!

Ben vandaag bezig geweest, nokkenas en vliegwiel op timing gezet, vervolgens de riem strak gezet, maar nu blijkt dat hij met het draaien van de nokkenas (om kleppen te kunnen stellen) is verschoten, als ik de nokkenas op het merkteken zet zit de markering op het vliegwiel er een stuk naast. enig idee? Lijkt me toch vrij onlogisch gezien alles op timing stond bij het monteren van de distributieriem.

Zoals vermeld bezig geweest met stellen van de kleppen. Dit had ik nog nooit eerder gedaan dus het was even uitvogelen hoe het zat (Volgens Haynes manual 0,10 mm op inlaatklep en op 0,40 mm op uitlaatklep aangehouden). Na wat ruw afstellen heb ik ze nu zo staan dat mijn voelermaat er redelijk gemakkelijk onder door schoof:

Cilinder 1
Inlaatklep 0,15 mm
Uitlaatklep 0,40 mm

Cilinder 2
Inlaatklep 0,15 mm
Uitlaatklep 0,40 mm

Cilinder 3
Inlaatklep 0,10 mm
Uitlaatklep 0,40 mm

Cilinder 4
Inlaatklep 0,05 mm
Uitlaatklep 0,40 mm

Waar ik me nu zorgen over maak is dat de 4e inlaatklep steeds voor problemen zorgt, bij het hermonteren van de kop paste de stoter er niet meer in terug, en nu krijg ik de klepspeling niet groter dan 0,05mm (als ik de stelschroef verder naar buiten draai zou hij uit de klepstoter steken)

Tja, het blijft lastig zo'n eerste keer.

piet03
16/08/2014, 17:33
Vandaag zaken afgerond en voor het eerst gestart. Liep de eerste keer gelijk en klonk vele malen mooier dan de laatste keer dat ik hem hoorden. Nadeeltje: af en toe vreemd toerental bij stationair draaien (500 rpm bv) , maar na wat remmenreiniger in de buurt van het inlaatspruitstuk te spuiten het probleem gelocaliseerd, nu nog even verhelpen. Tevend doet mijn radiateur ventilator het nog niet ondanks de nieuwe zender.

Ben al blij genoeg dat hij weer loopt :)

replica
20/08/2014, 16:07
heb je je ventilator al zo getest? dat motor wel degelijk draait door er rechtstreeks stroom op te zetten?
Dat doe je door hem los te koppelen van de thermoschakelaar die op je radiator zit. Deze draden gewoon verbinden en kijken of de schroef draait. Draait ze dan is het je thermoschakelaar die defect is, kijk ook de graden na die er op staan op je thermoschakelaar. Succes

piet03
21/08/2014, 21:01
Bedankt voor je reactie! Ik heb de zender getest in een pannetje water met een weerstandsmeter, en deze gaf aan gewoon te werken. Vervolgens terug gemonteerd en een tijdje de hobbyföhn opgericht, waarna hij wel aansprong, alleen tijdens het ontluchten liep te temperatuur flink op zonder dat hij aansprong, daarna werd hij niet meer zo warm dus ik ga er van uit dat het nu wel gewoon werkt. Dat word even wachten op file rijden in Juli :7

Vandaag nog eventjes een lekkende slang tussen de luchtschuif en het inlaatspruitstuk gemaakt, komt de werking wel ten goede. Het enige wat er nu nog aan scheelt is een lek bij de radiateur (het lijkt uit de slang links boven te komen, maar de slang vervangen hielp niks.)

Heeft iemand toevallig nog een pakking liggen voor het inlaatspruitstuk? Ik heb geprobeerd het inlaatspruitstuk zelf wat strakker aan te trekken, maar dat mocht niet baten, nog steeds een sissend geluid en gevoelig voor remmenreiniger.

powerflux
22/08/2014, 15:28
ze kosten rond een tientje ofzo bij alpo

Patrick86c
23/08/2014, 18:40
Leuk projectje om te volgen.

piet03
23/08/2014, 23:14
Dankje! Altijd leuk om te horen :)

Ik las laatst iets over luchtlekken die ontstaan doordat de draad op een draadeindje wat uitgetrokken kan zijn, dus wat ik nu wilde proberen is het vervangen de draadeinden bij het inlaatspruitstuk, samen met een nieuwe pakking in de hoop het eerder genoemde luchtlek te dichten.

Nu het motorisch aardig in orde lijkt te komen vraag ik me toch af welke verassingen ik ga vinden onder de lak, gezien ik op sommige plaatsten sporen van plamuur zie zitten. Hopelijk is het niet al te erg wat ik daar tegen ga komen, maar je weet nooit. Ik ga sowieso op zoek naar een nieuw linker en rechter voorscherm, gezien deze al flink aan het roesten waren (slecht herstelde schade in het verleden lijkt het)