PDA

Bekijk Volledige Versie : Stukje toeren en pats boem motor houdt er mee op.



Auke924
13/03/2008, 11:01
Beste forummers,

Sinds kort zijn we de trotse eigenaar van een porsche 924 uit 79 die ruim 10 jaar niet echt meer heeft gereden (laatste apk 1997).
In die tussen tijd is er af en toe nog wel een ritje mee gemaakt maar veel zal het niet voorstellen.

Het probleem: Gisteravond hadden we even genoeg gesleuteld en hadden we zin om een klein eindje te rijden. Startkabels erop maar de startmotor wilde opeens niet meer draaien terwijl hij dit eerst nog wel deed. Vreemd maar we moesten en zouden rijden dus zouden we hem aanslepen. Echter vlak voor het aanslepen probeer ik nog 1 keer te starten en prompt startie met 1 rondje van de startmotor. Dat was dus prachtig dus zijn we km of 3 wezen rijden tottie per ongeluk afsloeg. 3 km van huis in the middle of the nowhere op een ruilverkavelingsweggetje. Startmotor wilde wederom niet draaien dus hebben we de porsche met zijn 2en gebrobeerd aan te duwen. Na 5x zonder geluk en compleet uitgeput lukte het de 6e keer om hem aan te krijgen Dus snel op naar huis. Het volgende probleem was dat de koplampen opeens niet meer omhoog kwamen en dat we op een heel vaag schijnsel van de stadslichten naar huis zijn gereden.

Na 1 km begon de auto opeens wat te stotteren en binnen 300 meter hield de motor er compleet mee op en was niet meer aan te krijgen, het leek ook of was de accu helemaal leeg terwijl die net nog opgeladen was.

Nadat we de 924 nog 2 km naar huis hadden geduwd waren we helemaal kapot en hadden we geen zin meer om er mee bezig, mede omdat we ook geen idee hebben van wat het probleem is.

In eerste instantie denken we dat de accu stuk is maar in dat geval zou hij toch nog wel moeten starten op de startkabels? De accu is sowieso zwak dus zullen we deze nog vervangen.

Heeft verder iemand een idee waarom de motor er mee opgehouden kan zijn?
Toen hij ervoor nog liep, liep hij trouwens ook niet heel mooi, er kwamen wat sputters uit de uitlaat, lichte pffs net of kwam er wat onverbrande benzine uit.

Wij staan voor een klein raadsel dus als iemand tips of suggesties heeft waar we naar kunenn kijken, graag!

Tom
13/03/2008, 16:20
Wat zegt de multimeter aan de accu, met lopende motor? Minder dan 13 V bijladen = dynamo (gelijkrichter/spanningsregelaar) om zeep. De voltmeter in de auto is niet erg te vertrouwen.

Check het ook even met verlichting aan!

Afslaan kan omdat de auto op de accu loopt -die dus niet meer wordt bijgeladen- en als de accu leeg is, kappen brandstofpomp en ontsteking ermee.

924turbo2
13/03/2008, 18:53
Hoor je je branstofpomp tikken ? (bij het rechter achterwiel).

captainfrasca
13/03/2008, 18:58
Ik zou zeker de dynamo eens door laten meten, voor hetzelfde geld heb je op je accu gereden, aangezien, naar het lijkt, de startmotor na een stukje rijden nog niet rond wilde...

M.B.H.
13/03/2008, 22:07
Het zou je start moter ook kunnen zijn, BV dat de Bendiks in is blijven staan (dit zou kunnen verklaren waarom hij met startkabels niet rond wil )
Als Hij Net uit De starterkrans vandaan is,
Dan gaat met je stroom huishouding Ook wel wat gebeuren
Al hoewel je dan toch het een en ander had moeten horen.
M.

Tom
13/03/2008, 22:44
Mijn startmotor doet af en toe hetzelfde, maar da's zeker niet de bendix (want geen enge geluiden). Ik ben er nog niet achter wat het probleem precies is.

M.B.H.
13/03/2008, 22:45
Blijft die dan dood of Hangen M.

Tom
13/03/2008, 22:47
Morsdood.

Als de motor eenmaal warm is, geen enkel probleem meer.

M.B.H.
13/03/2008, 22:49
Dat klinkt toch als Vervuilde bendiks Ik zou Hem uitelkaar halen en schoon maken M.

Tom
14/03/2008, 13:54
Heb ik vorig jaar gedaan- uitelkaar, schoonmaken, nieuwe bedrading. Alleen de bedrading hielp wat, sindsdien start-ie een beetje minder beroerd.

M.B.H.
14/03/2008, 20:42
Dan blijft je kontaktslot Nog over .
Heb je daar al naar gekeken ? M.

Tom
14/03/2008, 22:09
Ja, maar niks kunnen vinden.

Meneer aard
14/03/2008, 23:47
Werkelijk waar, hoe moeilijk kan het zijn om een startmotor eronder uit te schroeven en weg te brengen voor revisie. Die startmotor heeft immers veel te leiden door de plek waar deze gemonteerd zit.

M.B.H.
14/03/2008, 23:52
ja je kunt er ook even een andere onderhangen als je die hebt
M. :idea:

Meneer aard
14/03/2008, 23:57
Is enkel het probleem uitstellen.

Die dingen krijgen zoveel op hun flikker, als je flink op de snelweg rijd, gaat tanken motor uit zetten..Lekker warm :P
Dingen die 2e hands relatief voor een 924 goedkoop zijn te verkrijgen is vaak enkel uitstel van verdere problemen. Daarom ook mijn advies; investeer wat meer in nieuwe/gereviseerde onderdelen. Het kost wat meer, zeker bij nieuwe onderdelen omdat ze soms lastig te vinden zijn en ook door een beperkte oplage de prijs wat aan de forse kant ligt. En jah niet die audi onderdelen gaan kapot ;)

M.B.H.
15/03/2008, 00:06
Ja je hebt gelijk maar uit voorraad gebruikt kunnen pakken om te testen ,
is wat ik bedoelde M. :arrow:

Meneer aard
15/03/2008, 08:12
Ligt eraan hoe breed je assorti is wat je op de plank heb liggen. Ik heb nu ook na een aantal jaartjes dat ik die wagen heb her en der wat belangrijke onderdelen op gedaan. Altijd handig.

Echter met die startmotor, tjah gewoon op de werkbank zetten en testen met het zooitje..Als ie onder de auto al klik zegt en er zit genoeg prik in de accu weet ik ook al genoeg. Je zou nog een klap met de hamer kunne geven.

Tom
15/03/2008, 10:27
Da's bij mij zeker het probleem niet, op de werkbank deed-ie het perfect. Bedrading ook vervangen, ziet er weer goed uit en soms start-ie uitstekend (vooral als-ie een paar uur daarvoor nog heeft gelopen). Inmiddels is het weer wat beter geworden, lijkt erop of het ook wat met de temperatuur te maken heeft.

Auke924
15/03/2008, 18:48
Wat zegt de multimeter aan de accu, met lopende motor? Minder dan 13 V bijladen = dynamo (gelijkrichter/spanningsregelaar) om zeep. De voltmeter in de auto is niet erg te vertrouwen.

Check het ook even met verlichting aan!

Afslaan kan omdat de auto op de accu loopt -die dus niet meer wordt bijgeladen- en als de accu leeg is, kappen brandstofpomp en ontsteking ermee.

Wat de multimeter aan de accu zegt als de motor loopt weet ik niet omdat de motor niet meer loopt ;)

Ik vermoed dat het probleem wel kan zijn dat de motor op de accu loopt zoals jij zegt en dat daardoor op een gegeven moment de brandstofpomp en ontsteking er mee gestopt zijn.

Eerste wat ons dus te doen staat is even een nieuwe goede accu aanschaffen en de startmotor loshalen en controleren.

Bedankt voor uw hulp :grin:

gerben1986
15/03/2008, 19:04
Wat zegt de multimeter aan de accu, met lopende motor? Minder dan 13 V bijladen = dynamo (gelijkrichter/spanningsregelaar) om zeep. De voltmeter in de auto is niet erg te vertrouwen.

Check het ook even met verlichting aan!

Afslaan kan omdat de auto op de accu loopt -die dus niet meer wordt bijgeladen- en als de accu leeg is, kappen brandstofpomp en ontsteking ermee.

Wat de multimeter aan de accu zegt als de motor loopt weet ik niet omdat de motor niet meer loopt ;)

Ik vermoed dat het probleem wel kan zijn dat de motor op de accu loopt zoals jij zegt en dat daardoor op een gegeven moment de brandstofpomp en ontsteking er mee gestopt zijn.

Eerste wat ons dus te doen staat is even een nieuwe goede accu aanschaffen en de startmotor loshalen en controleren.

Bedankt voor uw hulp :grin:
Dan zou ik eerst de dynamo maar eens controleren. Want anders is je volgende accu ook zomaar leeg. Zelfs met een lege accu maar lopende motor moet hij bljven lopen omdat de dynamo dan wel werkt.

Tom
15/03/2008, 19:25
Precies, ook met een defecte accu kun je gewoon doorrijden, als de motor eenmaal loopt. Een goed werkende dynamo levert alle spanning die je nodig hebt.

Defecte/versleten dynamo is een bekend verhaal bij de 924, ook mijn auto heeft dat probleem.