PDA

Bekijk Volledige Versie : Rembalans Voor - Achter



ArvidW
25/09/2010, 10:30
Ik heb enige tijd geleden mijn remklauwen geupgrade van 48mm naar 56mm. Hiermee heb je dus kort door de bocht gezien dus 36% grotere kracht op de remblokken bij dezelfde remdruk.
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/04/14.jpg
Nu werkt dat allemaal prachtig maar dit verstoord volgens mij de rembalans tussen voor-achter best wat. "vroeger" blokkeerde altijd eerst achter en dan voor, nu is dit precies andersom. Opzich geen probleem maar ik heb het vermoeden dat mijn achterremmen niet zo heel veel bijdagen aangezien ik het pedaal fors dieper moet stampen willen die blokkeren.

Remmen achter zijn gereviceerd met nieuwe cilinders, schoenen en montagemateriaal.

Is er ergens de mogelijkheid om de rembalans bij te stellen?

Frenske
25/09/2010, 10:32
kijk eens onder een Japanse auto van medio 80er jaren. Die hebben een instelbbare remkrachtverdeler. Maaaaarrr zonder drukmetingsapparaat begeef je je in de twilight zone

oh ja, welke klauwen heb je gebruikt, van een Passat?

924turbo2
25/09/2010, 10:49
Kijk daar duiken mijn 'oude' remmen weer op :-)

Niks aan doen, remcombinatie heb ik een jaar mee gereden en ik vond de rembalans op het circuit erg goed.

80% van je remvermogen zit ook voor !

Wat ze nog wel eens doen is iets grotere remcylindertjes achter, degene die bij een Kever voor zitten. Maargoed ik vond het niet nodig.

LWB
25/09/2010, 11:17
80%??

is het niet een voordeel van een nagenoeg 50/50 gewichtsverhouding dat de remkrachten ook een betere verdeling hebben???

Frenske
25/09/2010, 11:19
80%??

is het niet een voordeel van een nagenoeg 50/50 gewichtsverhouding dat de remkrachten ook een betere verdeling hebben???

door de dynamische gewichtsverplaatsing tijdens remmen heb je voor tegen de 80% van het gewicht liggen. Daarom is de capaciteit van de remmen voor ook groter...

ArvidW
25/09/2010, 11:30
Frenkse@Twight zone, liever niet:p Doen ze bij APK een remmentest op alle 4 de wielen tegelijk of voor en achter appart? Als ze alle wielen tegelijk testen dan zou je in princiepe hun meetapperatuur kunnen gebruiken voor het afstellen...

Waar de klauwen af komen weet ik niet precies, dat kun je beter aan Joost vragen.

@Joost, Als maar 20% van de remkracht achter zit en ik mis daar door de iets scheve remkrachtverhouding zeg 30% van dan kom ik in totaal dus maar 6% te kort. Je zal wel gelijk hebben dat het niet nodig is.

captainfrasca
25/09/2010, 11:39
Over het algemeen wordt voor en achter afzonderlijk van elkaar getest. Er zullen ook wel rembanken zijn waarbij alle 4 de wielen gelijk getest worden.

Bij de afzonderlijk staat ook gewoon de remkracht in newtonmeters aangegeven, en zijn dus eenvoudig te vergelijken!

-Bassie-
25/09/2010, 14:30
Inderdaad om te testen wat jij wil moet je een rollerremmenbank hebben.
Hier op kan je het aflezen en ook uit printen in nm's.

Fantaman
26/09/2010, 12:40
rem verhouding controleren wij nooit, maar je merkt wel dat je achter harder moet trappen voordat het apperaat afslaat of uit de bank tilt. offieel moet je ook een druk meter tussen je voet en het pedaal hebben:whistle:
is ook niet de bedoeling dat achter eerder blokkeerd dan voor, bij mijn standaard remmen blokkeerd voor ook eerder als achter

captainfrasca
26/09/2010, 13:45
Maand geleden ook nog een noodstop moeten maken op de snelweg (overstekende haas) met 4 blokkerende wielen, welke eerst ging weet ik niet, maar ik geloof dat de rembalans vanzichzelve aardig ok moet zijn als je remmen goed zijn!

Fantaman
26/09/2010, 14:18
nou heb 1 nood stop gemaakt en sinds dien zit er op beide voor wielen een plaate kant, rond om 4mm en dat eene stukje 2,5. trilt lekker als je op de snelweg rijd:doh:

ArvidW
14/08/2011, 19:17
Heeft iemand ooit cilinder 1 en cilinder 2 van de hoofdremcilinder samengevoegd dmv bypass leiding die men aan de onderste 2 gaten van de hoofdremcilinder heeft verbonden: (je ziet aan de onderkant ook 2 van die uitsteeksels die bij mij afgedopt zijn met schroeven.

7093

Ik wil dit graag tijdelijk proberen om te testen of mijn hoofdremcilinder nog goed is. Ik denk dat 1 van de 2 zuigers lekt en dat daarom mijn rechter voorwiel veel eerder blokkeert dan mijn linker.

M.B.H.
14/08/2011, 22:31
Als je de rembalans wilt kunnen instellen dan moet je eerst je leidingen veranderen .
Nu gaat het kruislings.
Rechts voor links achter combie vanaf je HRC,
en links voor en rechts achter van af je HRC
dit moet je dan veranderen in voor en achter.
Als je dan een bijpas leiding met een kraan maakt ( inregelbaar ) kun je de remdruk verdelen/balanceren.

924turbo2
15/08/2011, 05:17
Je cylinder ziet er van de buitenklant bijzonder goed uit. Ik zou hem zelf even uit elkaar halen en schoonmaken en meteen nieuwe seals (kost maar iest van 12 euro).

Doorverbinden om te testen moet kunnen. Deze cylinder die je hebt is geschikt voor een vroeg type 924 (-79), daar zaten in de twee gaten twee remlichtschakelaars (ipv bij je pedaal).

Wat Martin zegt, het is een kruislingssysteem. Ik heb zelf omgebouwd naar een voor/achter gescheiden systeem met een twee traps cylinder, gewoon de 944 setup dus. Maar dit is wel een aardige klus.

ArvidW
15/08/2011, 09:02
Leidingen vervangen sta ik niet zo om te springen, dit ga ik pas doen wanneer ik upgrade naar schijven rondom.

Dan wordt het denk ik maar hoofdremcilinder reviseren. De hoofdremcilinder moet er toch al af om te controleren of er in die onderste gaten uberhaupt wel remleidingnippels gedraaid kunnen worden, grote kans dat er een ander draad in zit. Dit lijkt in ieder geval wel conisch draad.

http://community.924forum.nl/images/imported/2011/08/113945515H-1.jpg

Heeft het nog zin om de remvloeistof te vervangen voor DOT4, 5, of iets anders?

924turbo2
15/08/2011, 09:17
Meteen even nieuwe Dot 4 erin, kan je er weer even tegenaan!

ArvidW
19/08/2011, 21:45
Zojuist de HRC losgehaald en uitklaar gehaald. Alles ziet er super netjes uit, heel strak, de seals is geen beschadiging op te vinden dus hij HRC zal wel goed zijn.

7204

Seals vervangen zou trouwens ook moeilijk gaan aangezien de bovenste zuiger op de foto inelkaar geklonken zit en je daar de seal dus niet afkrijgt...;(


Alle aansluitingen aan de HRC zijn overigens geschikt voor remleidingen, ik ga morgen dus een bypass leiding laten maken waarmee ik de 2 gescheiden circuits met elkaar kan verbinden. Eens kijken of het rechter voorwiel dan nog steeds als eerste blijft blokkeren.

@Joost, weet jij of ons circuit ook geschikt is voor dot5.1 ? Of is dot5.1 een beetje over de top voor een wagen met originele remmen die ziezo nooit echt hard zullen gaan remmen :P

-Bassie-
19/08/2011, 21:47
het circuit is er wel voor geschikt maar dan moet je alles nieuw hebben.

anders tast het juist alles aan en heb je geen remdruk meer.

gewoon DOT4 gebruiken.

ArvidW
19/08/2011, 22:12
Lijkt me duidelijk, overigens kun je dot 3 en dot 5.1 wel gewoon mengen want ze zijn beide op basis van polyethylene glycol. Dot 5 is daarentegen op basis van silicone en mag dus niet gemengd worden.

Dot 4 lijkt me prima, morgen eens flesje halen en m'n broer vragen of hij een half uur lang op het rempedaal wil trappen:+

924turbo2
20/08/2011, 06:53
ik rij ook altijd met dot 4, met de korte vrijrrijden sessie valt de hitte wel mee. Spoel wel je gehele systeem voor/achter even door. Oude remvloeistof kan vocht bevatten.

ArvidW
20/08/2011, 06:56
Prima, zal ik doen!

ArvidW
20/08/2011, 17:33
Vandaag bypass leiding gemaakt voor de HRC:

7206

Zojuist het systeem doorgespoeld met DOT4 remvloeistof dus morgen maar eens gaan testen of de bypass leiding goed werkt. Ik heb helaas net te weinig remvloeistof (1 liter nu verbruikt) dus "perfect" ontluchten doe ik maandag wanneer ik weer olie heb.

ArvidW
20/08/2011, 20:13
Het is ingebouwd en werkt echt perfect (of het komt omdat ik nu een bijrijder had?)

In ieder geval blokkeren beide voorwielen tegelijkertijd, is er meer dan genoeg remdruk en is het pedaal knetterhard. De remmen heb ik al tot rokens toe belast dus dat beloofd wat woensdag:')

-Bassie-
20/08/2011, 20:15
kijk eens aan dat is mooi :)

blokkeert voor eerder dan achter bij jouw?

ArvidW
20/08/2011, 20:44
Achter blokkeert niet meer sinds de upgrade naar 56mm klauwen, daar zouden nog remcilinders met grotere zuigers in kunnen (21mm --> 23mm geloof ik)

Voor de upgrade blokkeerde hij achter een fractie eerder dan voren, eigenlijk bijna tegelijkertijd.