PDA

Bekijk Volledige Versie : [Project] Rode Porsche 924 targa opknappen



Pagina's : [1] 2

Ronaldbm
13/09/2014, 09:09
Dag Allemaal,

In het even voorstellen stukje heb je mijn 924 al kunnen zien, Een flink verlaagde targa uit '84.
Aangezien er nog een hoop aan moet gebeuren, wellicht aardig dus om dit topic met alles te vullen waar ik in de loop van de tijd tegenaan ga lopen.

Voor de korte termijn in ieder geval op mijn to do list:
- Waterlekkage oplossen (ergens bij de radiateur, maar alleen bij wegzetten na het rijden??)
- Vsnaar aanspannen, dat gegier bij starten kan echt niet :-(
- Slechte massa, linksaf met lampen aan is een aardige kerstboom in de achterlicht unit.

Kortom, aan het werk!

harry
13/09/2014, 13:06
Radiateur misschien net afgevuld?
Vsnaar aanspannen kijk dan ook even naar je ophang beugel en de busje in het rubber!
Alle massa punten goed schoonmaken (schuren) en dan contaktspray

Ronaldbm
13/09/2014, 20:26
Yep, radiateur is net afgevuld... Maar, zag een leg op de dikke slang, bij de aansluiting net onder de temp sensor (dus die ook verdacht, dat het erop lekt).
Hoewel ik de slang net opnieuw goed heb vastgezet, en geen schade erop zag.....hmmmm.... Iemand suggestie?

De Dynamo zit helaas nog muurvast. Boutje al wel lekker in de spray gezet. Maar helaas, nog geen snaar aan kunnen spannen.
De eerste keer starten zonder piep. Maar vanmiddag.....meer herrie uit de snaar als uit de uitlaat :-(

Ronaldbm
14/09/2014, 08:20
Denk vandaag de temp. sensor maar even aan te draaien. Uitsluiten of het lek daarvan is.
Ik kan ook nog een stukje van de waterslang afhalen en opnieuw bevestigen, toch lang genoeg. Kijken of daar de lekkage zit..
En eens kijken of die dynamo bout nu eindelijk los zit......

Ronaldbm
16/09/2014, 20:35
Helaas afgelopen weekend niet zo veel meer kunnen doen. Kortom, vingers jeuken om de KVS lekkage op te lossen.
En met een beetje geluk & mooi weer, de komende weken met de lak aan de slag. Auto is behoorlijk vaal her en der, en steenslag-schade die gevuld & gespoten moet worden.

Daarmee, en het strak zetten van de pook hoop ik eigenlijk voor de winter een aardig eind te komen. Zou fijn zijn om hem zover gereed weg te kunnen zetten. Trouwens iemand tips hoe de drie maanden stilstaan door te komen? Bij mij staat die onder de carport, met een goede hoes erover heen. Maar wat is het beste, accu eruit en na 3 maanden weer wakker maken. Of in de tussenliggende periode regelmatig laten draaien?

Dank voor de input!

M.B.H.
16/09/2014, 20:42
Als hij buiten staat op blokken zetten en ik zou hem toch een paar keer warm laten lopen.

Ronaldbm
17/09/2014, 10:57
Op blokken? Ik hoor ook wel eens dat één keer in de week een stuk naar voren of achteren ook voorkomt dat de banden vierkant worden?
En toch wel warm lopen. Klinkt wel OK inderdaad. 3 maanden stilstaan zal ie niet beter van worden zonder te lopen....

sigmundfreund
17/09/2014, 11:42
Als het niet sneeuwt/niet gestrooid is kan je best een km of 15 a 20 ermee rijden om de paar weken toch? Oh, wacht, gaat niet ivm belasting. Is mij even alweer ontgaan :') Moet daar straks ook nog aan wennen idd.

Ronaldbm
17/09/2014, 15:56
exact... rijden is beter dan warmdraaien, maar ja....

Ronaldbm
20/09/2014, 19:12
Nou vandaag snel even de temperatuursensor aangedraaid en op naar de oldtimerdag in Huizen. Heenweg geen lekkage meer, terug thuis stiekem weer wel. Het lijkt iedere keer opgelost te zijn en daarna na een tweede of derde rit toch weer terug te keren. Iemand een idee?

Verder heerlijke dag gehad natuurlijk en een fijne rit!

jimfrey944
20/09/2014, 20:19
Is het mischien een lekke waterpomp door de v snaar word de koelvloeistof ook overal heen geslingerd

Ronaldbm
20/09/2014, 21:23
Volgens mij niet. Bij stilstand zit de lekkage echt in die hoek van de radiateur en is de bovenste waterslag nat of nat geworden. Ik zit meer te denken aan iets dat lekt door de drukopbouw, of eigenlijk, daardoor gaat lekken....

piet03
20/09/2014, 23:11
Ik heb zelf een koelvloeistof lekkage, bovenaan waar de temperatuur sensor zit, had de onderste slang al vervangen, maar dat hielp niks. Nou bleek het uiteindelijk zo te zijn dat ik met het monteren van de nieuwe temperatuur sensor met de ratel waarschijnlijk tegen de bovenste aansluiting had getikt, waardoor daar een scheurtje is gekomen. Nu heb ik de radiateur maar met behulp van de slijptol gedemonteerd (de onderste boutjes waren echt heel gaar) om van de week eens dat stukje opnieuw te solderen.

Mijn koelvloeistof lek leek ook pas op te treden als ik de motor afzette, gezien het dan pas echt begon te stromen.

Ik heb uiteindelijk het lek gevonden door het systeem zo ver mogelijk te vullen en met een luchtcompressor slang om een poetsdoek lucht in het resevoir te blazen om zo het systeem wat onder druk te zetten.

jimfrey944
21/09/2014, 10:30
De druk en temperatuur gaat idd altijd omhoog na dat de motor uit is gegaan

Ronaldbm
21/09/2014, 19:03
Kijk, dat verklaard al een hoop. De bovenste slang vandaag opnieuw vastgezet en de temp sensor ook. Lijkt erop dat we nu lekvrij zijn :-) zeg ik voorzichtig! Dank!

Op ook naar een nieuwe temp sensor, deze laat de koelfan nog nadraaien terwijl de radiateur allang koud is.....

Ronaldbm
24/09/2014, 19:52
Nou, vandaag de Porsche meegenomen naar het werk. Niet het mooiste weer hiervoor....maar de dagelijkse Volvo (v70, TDI uit 98 😃) was thuis nodig. Gezien de beste rit van 50 km veel geleerd en gezien. Iemand mij op de A12 gespot toevallig?

Ruitenwissers hebben meer speed nodig. Heb de how to gespot op dit forum. Ook starten in de regen vind ie niet fijn. Pas na een paar keer de sleutel omdraaien gaf de startmotor een reactie. Vocht op de contactjes? Idem voor de lampen, die gingen vanochtend pas bij de derde poging open. S middags dan weer geen last van.

En over vocht.... Gevonden in de kofferbak, nabij/langs de rechter grendel omlaag. Ik vermoed rubber dat aandacht nodig heeft. Verder fijne rit 😃 en conclusie .... Nog wel wat werk te gaan. En nee, de nieuwe temp. Sensor is helaas nog niet binnen.

harry
24/09/2014, 20:03
Vocht in de kofferbak? kijk eens naar je ruit of die los zit in de stalen sponning.

Als je achterruit omhoog hebt staan, moet je rechts boven het glas eens proberen iets naar beneden te drukken.

Ronaldbm
24/09/2014, 21:32
Zou dat t zijn? Dank je, goede suggestie. Ga ik zeker ff checken. Met water is het soms zoeken naar een speld in een hooiberg...

harry
25/09/2014, 17:36
Weet je als hij lekt weet je nooit precies waar het water heenloopt.
Je kunt eerst kijken waar de vloerbedekking altijd nat is. Goed droog maken, dan je kleine neefje achter in leggen, en met de tuinslang er overheen.

Ronaldbm
26/09/2014, 16:25
De mat ligt inderdaad al te drogen op zolder :-)

Ronaldbm
27/09/2014, 19:44
Eindelijk, de temp. sensor is binnen en zit er in. Steeksleutel 29, eerst maar eens een goede baco gekocht. Verdr achterruit gecheckt, die zit goed vast dus geen lekkage daar. Wellicht t slot wat strakker zetten?

M.B.H.
28/09/2014, 07:02
Eindelijk, de temp. sensor is binnen en zit er in. Steeksleutel 29, eerst maar eens een goede baco gekocht. Verdr achterruit gecheckt, die zit goed vast dus geen lekkage daar. Wellicht t slot wat strakker zetten?

En werkt het weer naar behoren ,
Slot wat strakker zeten ? Dat zal niet de oorzaak van de lekkage zijn.
Er zijn veel mogelijkheden maar als je daar aan denkt kijk dan naar de afstelling van de hele ruit op de auto.

Ronaldbm
28/09/2014, 11:06
Ja, lekkage is opgelost en alles werkt weer naar behoren. De fan draait alleen als t moet!

ik denk aan het slot, omdat de kofferbak mat precies daar nat is. Van boven naar beneden. Daar zit uiteraard ook de afwatering van de achterspoiler. Ergens lekt t in ieder geval. Wat bedoel je precies met de hele afstelling van de achterruit? Of deze er recht in zit, of op gelijke hoogte sluit?

jimfrey944
28/09/2014, 11:30
Ik denk dat de kit van de ruit lek is
Vaak lekt hij dan ook ter hoogte van het slot
Ga er maar eens in zitten en laat iemand even met de tuis slang op het raam spuiten

Ronaldbm
29/09/2014, 19:42
Met het weer van vandaag had ik er net zo goed zonder tuinslang in kunnen gaat zitten....

Nee, zonder dollen. Ik ga nog eens goed kijken. Heb in ieder geval een aardige richting om te zoeken van de week. :)

Ronaldbm
06/10/2014, 16:04
Nou, lekkage even gelaten voor wat het was. Ik heb wat aan de klep gesteld, en de rubbersluiting paste niet helemaal bij de pinnen waarmee die uiteindelijk in het slot valt. We zullen zien, voorlopig staat ie weer even onder de hoes :-)

Verder afgelopen weekend nieuwe boegiekabels erin gezet. Wat een verschil! De auto loopt een stuk rustiger en meteen een paar honderd toeren hoger stationair. Was wel ff nodig dus.... Tot slot een radio erin gezet. Even puzzelen want de stroom geschakeld via het contactslot was niet te vinden. Terwijl ik volgens mij wel de juiste draad ervoor heb gevonden (in een beschermhoes met de masse en continu). Kortom, maar eens kijken bij het contactslot of daar wat mis gaat. Zou maar zo kunnen. In ieder geval, de radio maar even om de continu stroom gezet. In ieder geval iets.....

Ronaldbm
20/10/2014, 18:57
Zo, tijd voor een update. Nieuw wit blokje besteld voor het contactslot. Heb zo het vermoeden dat dit geen kwaad kan, gezien het niet werken van de radiostand. En af en toe niet willen starten (waarvan ik aan de massa dacht), maar dit zou ook nog kunnen. Voor 6.95 hoef je het niet te laten....

Verder dit weekend tegenvaller. Weer een plas water onder de auto. na enige tijd geen problemen gehad te hebben,toch weer lekkage. Ditmaal - zo te zien - aan de andere kant van de radiateur. Maar zou ook de dop kunnen zijn van het expansievat. Aangezien het isolatiemateriaal nat was onder de kap.... Lijkt mij een gevalletje druk die weer goed opbouwde na de verholpen lekkages, en het volgende zwakke ding dat bezweek....helaas. Hopelijk snel duidelijk en te fixen!

Laatste leuke klusje, boutje bij de bak aandraaien om de pook weer strak te zetten. Met dank aan alle al handige tips op dit forum :-)

Ronaldbm
27/10/2014, 08:29
Nou, geen lekkage gevonden dit weekend... Wellicht wat ruimte bij het ontluchtingsventiel, dat de kvs daarlangs eruit kwam. Hoe dan ook, meteen de thermostaat maar vervangen. Aftappen hoefde niet.... Boel dicht, afgevuld en blijft droog na een rit😄 zal wel weer goed zijn!

Ronaldbm
08/11/2014, 19:25
Zo, weekje vakantie gehad. Lekker eruit geweest en bij terugkomst stukje touren! Blijft een fijne auto. Maar helaas voor de vakantie..... Schade aan de bumper. Buurvrouw achteruit erin... Bumper kapot en deuk onder het achterlicht. Pfff op naar taxatie en verzekeringsellende

jimfrey944
08/11/2014, 19:28
Schade is altijd vervelend

Ronaldbm
08/11/2014, 19:29
12218

Ronaldbm
08/11/2014, 19:35
12219

Ronaldbm
08/11/2014, 19:35
Ziek van

gerben1986
09/11/2014, 18:01
Scheelt dat je weet wie de dader is! Dit moet wel te verhelpen zijn als ik het zo bekijk!
Blijft natuurlijk altijd jammer (ook van de tijd en moeite)...

Ronaldbm
13/11/2014, 19:09
Daar ga ik wel vanuit!
Vandaag de boel laten taxeren, even afwachten wat de kosten zijn zijn.
Altijd vrees ik dat iemand total loss gaat roepen. Sommige kleine schades kunnen veel kosten, en vica versa....

Kortom, ben benieuwd. UItdeuken, beetje lak erop en (nieuwe?) bumper?

M.B.H.
13/11/2014, 19:20
Porsche stikker niet te vergeten

Ronaldbm
14/11/2014, 08:43
Scherp 8-) Die ook ja!

Thijsch
14/11/2014, 15:46
Taxatie na de schade, hoe wordt de waarde dan bepaald? Gewoon zoals 'ie er nu bij staat?

Sticker is goedkoop via ebay te krijgen. Voor zover ik kan inschatten lijkt 't me geen total loss, maar dat hangt er ook maar net vanaf waar 'ie op getaxeerd wordt. Een andere bumper (zelf aanleveren) en dat gedeelte uitdeuken/spuiten moet kunnen voor de dagwaarde.

gerben1986
14/11/2014, 17:54
In dit geval zou ik niet bang zijn voor total-los. Ik heb ooit de voorbumper, koplamp etc. vervangen en dat was ook nog geen total-loss.
We hadden advertenties van gelijkwaardige auto's meegestuurd van gaspedaal om de waarde te laten bepalen.

Ronaldbm
14/11/2014, 18:47
Ik had gehoopt vandaag een schaderapport te hebben, maar helaas nog niet.....Kortom, nog even afwachten.
Geen idee hoe ze de taxatie doen. Denk eerst dat het belangrijk is de kosten van herstel te bepalen, alsvorens af te vragen of de auto als geheel ook getaxeerd moet worden. .....

Ronaldbm
17/11/2014, 16:05
Taxatie is eindelijk binnen. Toch nog € 860,- kosten incl. BTW. Pfff....

M.B.H.
17/11/2014, 18:38
Taxatie is eindelijk binnen. Toch nog € 860,- kosten incl. BTW. Pfff....

Tja dat is een normale prijs,
als de verzekering uitbetaald kun je er een gebruikte bumper spuiten en op schroeven.
Dat deukje is een vervelende, die kun je niet simpel terug kloppen daar moet je als je het goed wilt doen een gaatje of gaatjes in boren en hem er dan uittrekken gaatjes weer dicht lassen en alles verder weer goed afwerken ivbm roest van binnen uit.
Dan strak maken met een beetje plamuur.
Dan spuiten.
tja daar zit wel tijd in .
stikker en bumperstrip zou ik nieuw kopen.
Dan heb je het weer netjes.

jimfrey944
17/11/2014, 22:00
Deukje alleen zou zo'n 300 euro zijn als je het laat doen

ptol
18/11/2014, 08:08
Deukje alleen zou zo'n 300 euro zijn als je het laat doen

Ik had zo'n deukje eens precies hetzelfde in mijn toenmalige 944. Ik heb het dichtgeplamuurd en gladgeschuurd en daar zag je werkelijk niks meer van.

Ronaldbm
18/11/2014, 09:21
Crossed my mind. Maar in the end, ik krijg de schade vergoed. Dus laat het eigenlijk net zo lief fatsoenlijk fixen. Heb er dan zelf ook geen werk aan (ook wel eens lekker) en weet zeker dat alles netjes wordt gemaakt (incl sticker en anti-roest behandeling die ik op de taxatie ook zag staan).

En gezien het werk, inderdaad wel een redelijke prijs ja. Hoewel het veel geld blijft, zeker als je bedenkt wat ik uiteindelijk voor de auto heb betaald.....

ptol
18/11/2014, 11:05
Crossed my mind. Maar in the end, ik krijg de schade vergoed. Dus laat het eigenlijk net zo lief fatsoenlijk fixen. Heb er dan zelf ook geen werk aan (ook wel eens lekker) en weet zeker dat alles netjes wordt gemaakt (incl sticker en anti-roest behandeling die ik op de taxatie ook zag staan).

En gezien het werk, inderdaad wel een redelijke prijs ja. Hoewel het veel geld blijft, zeker als je bedenkt wat ik uiteindelijk voor de auto heb betaald.....

Zeker, als het verzekeringswerk is lekker netjes laten maken zoals het hoort! Ik vind die 860 trouwens nog meevallen eigenlijk.

Ronaldbm
15/12/2014, 08:43
Zo, tijd voor een winter-update. Verzekeringsgeld is binnen! Jammer alleen dat ik nu niet naar de schade-hersteller kan rijden....wordt dus maart.

Verder vast de bestuurdersstoel eruit gehaald om de bekleding te fixen. Een geduldig werkje....heb een (klein) beginnetje gemaakt, maar het is geen meters die je maakt in een uurtje. Helaas....

Daarnaast liggen er 4 nieuwe velgen in de tuin klaar om onder de Porsche te schroeven. Heb voor errug weinig 4 originele velgen op de kop getikt, mét profiel op de banden :-). Al een eerste poetsbeurt gedaan, maar op de binnenranden zijn ze hier en daar lastig schoon te krijgen. (Zwarte vlekken). Iemand een goede tip, eens met een fatsoenlijke velgenreiniger proberen ipv een sopje?

ptol
15/12/2014, 11:05
Ik zou ze schuren en spuiten.

Thijsch
15/12/2014, 11:16
Waarschijnlijk teer en ingevreten remstof.

Probeer eens met een goede velgenreiniger (iron-x, sonax r2000 gebruik ik zelf). Laten inwerken tot het paars wordt en borstelen. Is veilig voor aluminium en de lak. Heb mijn set borbets er perfect schoon mee gekregen en die waren al duizenden kilometers niet gewassen.

Mochten er dan nog zwarte puntjes zijn kun je ze nog reinigen met klei. Schuren en spuiten is wat mij betreft de laatste optie.

Ronaldbm
15/12/2014, 15:57
Dank!
Als het droog is zal ik mij er eens aan wagen!
Gelukkig zitten ze er nog niet onder, wat het poetsen wat makkelijker maakt :-)

Ronaldbm
29/12/2014, 18:55
Zo, met denk ik dik 8 uur spelen met naald & draad (zere vingers....) is dit nu mijn bestuurdersstoel geworden....
Misschien niet profi, of 100%....in ieder geval niet meer op 3 plekken open en vulling zichtbaar. én lekker goedkoop...

12367123681236912370

Ronaldbm
29/12/2014, 18:56
En voor wie dit probleem ook heeft, het loont om gelijk de vulling van de zitting te vullen of verstevigen van onderaf.
Tevens heb ik de veren onder de zitting meer aan elkaar vastgemaakt, dan standaard al het geval was.
Hoe steviger de stoel, hoe minder kans op scheuren!

ptol
29/12/2014, 19:55
Ziet er goed uit!

Ronaldbm
29/12/2014, 21:37
Dank je! Ben er toch wel een beetje trots op... Weer eens wat anders dan aan de slag met steeksleutels en power tools 😊

Ronaldbm
15/01/2015, 10:41
Zo, ff een short update. Niet heel veel kunnen doen de laatste tijd, dat is dan weer het nadeel van een carport tov een garage.... Maar een nette achterbumper eronder gezet. Voorbumper naar binnen gehaald om ook op te knappen (vaal). En...tankklepje gereed om erop te zetten, een nette dit keer en niet zo'n ding zonder lak (voor wie m gezien heeft).

Net nog even geprobeerd om de dynamo/snaar aan te spannen. Kan dit het beste via de onderste of bovenste bout?

M.B.H.
15/01/2015, 16:36
Onderste bout

Ronaldbm
16/01/2015, 08:42
Merci! En dat wordt klooien met de krik....

dj.verhulst
18/01/2015, 18:07
leuk zo'n project wagen,, als je mogelijkheden en middelen heb, en je bent er niet primair van afhankelijk als daily rider

vraag is dat een 2.0 ? wat verbruikt zo'n ding bij gewoon gebruik ?

M.B.H.
18/01/2015, 18:17
leuk zo'n project wagen,, als je mogelijkheden en middelen heb, en je bent er niet primair van afhankelijk als daily rider

vraag is dat een 2.0 ? wat verbruikt zo'n ding bij gewoon gebruik ?

1liter op 9 Km hangt sterk af van het gewicht van je rechter voet. HA

Ronaldbm
18/01/2015, 19:52
Of iets meer.... Maar het is dan ook puur voor fun en klussen erbij. Dagelijks 50 km enkele rit dieselen in de v70 😄

Ronaldbm
15/02/2015, 10:48
Goh, dacht ik net ff de velgen om te leggen.... Past de wielsleutel niet. Blijkbaar heeft de 924 een kleinere dopmaat dan nu gebruikelijk? Zit de originele wielsleutel trouwens in het gereedschapssetje of is dat een los verkrijgbaar ding?

M.B.H.
15/02/2015, 10:49
Die zit in het set.

Ronaldbm
15/02/2015, 10:56
Bah...dan maar een losse vervangende ergens vandaan toveren (of lekker lui op maandag 2 maart naar de garage rijden met de banden in de kofferbak).

gerben1986
15/02/2015, 14:23
Maar met een gewone dopsleutelset kun je toch zo de velgen verwisselen? Het zal waarschijnlijk dopmaat 17, 18 of 19 zijn gok ik...

ptol
15/02/2015, 14:25
17

Ronaldbm
15/02/2015, 16:49
Vreemd, bij mij dus 15. Anders had de standaard sleutel wel gepast...

dj.verhulst
15/02/2015, 18:11
zijn het wel originele wielbouten ?

Ronaldbm
15/02/2015, 18:54
Geen idee. Blijkbaar dus niet verwacht ik...

ptol
15/02/2015, 20:11
Nog nooit meegemaakt 15...

Ronaldbm
19/02/2015, 08:10
Je hebt gelijk ptol, het is 17. Dopje 17 zat op de plek van 15 in mijn set 😬. Gelukkig nog een keer gecheckt. Op naar een 17 standaard moersleutel!

ptol
19/02/2015, 11:21
Je hebt gelijk ptol, het is 17. Dopje 17 zat op de plek van 15 in mijn set ��. Gelukkig nog een keer gecheckt. Op naar een 17 standaard moersleutel!

Ah, het mysterie opgelost!:D

dj.verhulst
19/02/2015, 15:12
ah ,, ik kon het me al niet voorstellen

Ronaldbm
08/03/2015, 20:15
Zo, auto staat er weer fijnbij. Binnen en buiten gedaan en al lekker wezen touren

Ronaldbm
08/03/2015, 20:17
Alleen gek ding. Vorige week eerste start ging prima. Nu met koude start wil ie slecht aanslaan?

Ronaldbm
08/03/2015, 20:20
12562
12563

ptol
08/03/2015, 20:21
Staat weer goed te glimmen!

Ronaldbm
08/03/2015, 20:40
Thanks! Was ook erg vervelend klusje met dit weer...😄

ptol
08/03/2015, 20:49
Ik heb heerlijk gereden, donderdagavond, vrijdagavond, zaterdagavond en vandaag overdag. Ja, fijn dat het weer kan :D

Ronaldbm
08/03/2015, 21:03
Goed bezig! Geen reparatiepuntjes tegen gekomen zoals mijn koude start ellende?

ptol
09/03/2015, 16:33
Goed bezig! Geen reparatiepuntjes tegen gekomen zoals mijn koude start ellende?

Nee, hij heeft 3 maanden binnengestaan en startte meteen. Ik heb wat dingetjes te doen, maar dat wordt 25 april :)

Thijsch
09/03/2015, 16:40
Ziet er goed uit Ronald! Denk dat je met machinaal polijsten nog een stuk meer rood naar boven kunt krijgen.
(Voor inspiratie zie: http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=270616 )

Ben je nog iets van plan met de velgen??

Ronaldbm
09/03/2015, 18:56
Nee, hij heeft 3 maanden binnengestaan en startte meteen. Ik heb wat dingetjes te doen, maar dat wordt 25 april :)
Kijk, het betere werk!

Ronaldbm
09/03/2015, 19:12
Ziet er goed uit Ronald! Denk dat je met machinaal polijsten nog een stuk meer rood naar boven kunt krijgen.
(Voor inspiratie zie: http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=270616 )

Ben je nog iets van plan met de velgen??

Ja, dank je! Het meeste vaal is er inmiddels af (Commodant). Moet inderdaad wat langer gaan poetsen, heb nog wat mooie spullen van meguiars staan (polish/wax en een glaze). Nu alleen wat meer tijd.

Tsja die velgen. Dat is een hoofdpijn dossier aan het worden....Eindelijk de juiste wielsleutel, denk je wat. Heb 4 originele velgen met redelijk rubber erop klaarliggen, alleen die velgen die je nu achter onder de auto ziet zitten met een spacer vast (kun je die zo van je as trekken/hoe zit dat vast?). Mijn originele velgen passen natuurlijk weer niet op die spacers achter....grrr.... Kortom, heb dus een setje van 2X4 originele bouten liggen om ze zonder spacer erop te zetten, of 2X spacer om achter te monteren + 2X4 bijpassende bouten om de velgen weer vast te zetten. Nu is optie 1 makkelijk, echter twijfel hoever de wielen dan weer in de wielkast verdwijnen...dus wellicht mooier met spacers te doen?

(voor het idee, voor ligt nu 195/65 14" en achter 205/60 15". Dat wordt straks dus 185/70 14")

Jij hebt zeker nog een setje velgen liggen 8-)?

Thijsch
09/03/2015, 19:39
Zijn het spacers met eigen tapeind of met gaten erin? Anders verlengde wielbouten scoren of moeren op het tapeind. Originele wielen zonder spacer vallen behoorlijk weg in de wielkast, ziet er een beetje iel uit.

Setje velgen heb ik niet liggen, hooguit 1 volwaardig reservewiel met rubber uit de jaren 80. ;)

Ronaldbm
10/03/2015, 06:28
Zijn spacers met gaten erin. Die kunnen er dus zo af? Probleem is dus dat mijn nieuwe velgen niet passen op de spacers.

Ronaldbm
14/03/2015, 19:11
Klus geklaard! En de oude set op marktplaats gezet. Mocht iemand interesse hebben: 2X origineel 195/65 14" en achter 2X niet origineel 205/60 15" met spacers 2,5 cm en bouten, stuur een pm!

12572

Thijsch
14/03/2015, 19:34
Mooi dat het gelukt is Ronald, ik vind het een ontzettende verbetering! *)

Zo te zien is 'ie voor wat verlaagd, staat nog niet helemaal recht. Maar goed, er moet natuurlijk iets te doen blijven.

Ronaldbm
14/03/2015, 20:42
Dank je! Ben er zelf ook blij mee, eindelijk een set matchende velgen. Kostte wat moeite voor een op het oog simpele klus.

De ondergrond is trouwens ook niet vlak, maar zal eens checken hoe recht die is. Ik zag wel dezelde set rode koni's eronder liggen. Zou dus vlak moeten staan?

Nn, martin, dank voor de wielbouten!

Ronaldbm
15/03/2015, 16:09
1257912580

Je hebt gelijk Thijs, bijna helemaal recht....
In ieder geval, direct resultaat voelbaar. Minder nerveus, strakker op de weg :-) Heerlijk gereden vanmiddag!

Ronaldbm
14/05/2015, 21:34
Weer even een korte update!
Vandaag de Km-teller kabel vervangen en de koplampen (één door, steenslag). Met dank aan Martin voor de suply's! Beide klusjes vielen erg mee.
Zelfs de kabel trekken ging soepel! Daarmee de auto APK ready (denk ik).

Verder een poetsmachine op de kop weten te tikken en aan het polijsten geslagen. Met commodant. Resultaat is aardig,maar nog niet waar het zijn moet.
De moterkap leeft echt op, alleen de zijpanelen blijven echt een dikke tint afwijken van de portier. Gewoon nog eens doen denk ik, voordat ik met de wax (macguyars) aan de gang ga.

Ronaldbm
15/05/2015, 20:12
Weer verder gepoetst! Gaat er steeds meer op lijken als je het mij vraagt, en dat nu ik alleen nog maar met de commodant aan de gang ben. Ben benieuwd waar het heen gaat. Vast wat plaatjes:

Ronaldbm
15/05/2015, 20:16
12822
1282312823

12824

M.B.H.
15/05/2015, 23:01
Zit er goed uit zo _O_

jimfrey944
16/05/2015, 06:24
Ziet er goed uit
Let wel goed op je bent zomaar eens door je lak heen met commandant
Welke fijntes gebruik je ?

Ronaldbm
16/05/2015, 07:28
Dank je Martin!
Jimfrey, ik gebruik nr 4. En inderdaad spannend aangezien ik met de machine bezig ben. Wil ook de lak niet verbranden... Dus na wat youtubes te hebben gekeken ben ik voorzichtig begonnen. Kan het wel iedereen aanraden! Maar met beleid idd...

Nu op naar de wax en shine producten 😄

Thijsch
16/05/2015, 09:27
Een heel fraai resultaat! De schade aan je achterbumper is ook helemaal verholpen zo te zien?

Combinatie pads en polijstmiddel is ook van invloed op de verbranden vd lak. Ik heb zelf de hele koets onderhanden genomen met ultimate compound (ook mequiers) met witte pad en continu bevochtigen zodat het soepel glijdt. Daarna afgewerkt met een fijner middel. Voordeel is dat de korrel vanzelf afbreekt, dat doet commandant geloof ik niet.

Qua wax vind ik dit persoonlijk een aanrader: http://www.carclean.nl/product/Collinite/Super_DoubleCoat_Wax_No_476S_255g_CO_476_100990

Na 5 maanden zat het er nog steeds op. Ideaal ook voor de winter.

ptol
16/05/2015, 16:05
Mooi!

Ronaldbm
17/05/2015, 09:20
Dank!
En inderdaad moet je de commodant zelf verwijdren.

Ik heb nu een polish cleaner op het programma en een shine product. Eens kijken hoe dat werkt!

Ronaldbm
17/06/2015, 06:53
Spannende dag vandaag, net weggebracht voor de apk..... Ben benieuwd of die het haalt. Mag ik er gelijk twee jaar mee vooruit!

Ronaldbm
17/06/2015, 10:28
Tussenstand APK:
- Kentekenplaat lampje
- Koplamp stellen
- Claxon deed het niet (oeps, net de drukschakelaar op de heenweg uit het Mountney stuur gevallen, zeker contactje los geschoten)
- Rem r.a. gangbaar maken.

Wellicht dus nog aan de rem straks. Verder gevraagd of ze even naar de bak willen kijken. Schakelt soms wat stroef en wat speling op de pook. Lijkt erop dat ik straks weer fluitend de P mag ophalen :-)

ptol
17/06/2015, 12:23
Klinkt goed!

Thijsch
17/06/2015, 15:18
Als dat het is... goede zaak! ;)

Weet je van wanneer de bakolie is? En voor speling zou ik even dat hendeltje vd pook nakijken.

Ronaldbm
17/06/2015, 18:15
Geen idee van de bakolie. Maar denk zelf aan ophangrubber van de bak oid. Is alleen stroef met pook van links naar rechts bewegen, dus met schakelen van 2 naar 3 of 5 naar 4? Klinkt alsof de stangen langs elkaar op gaan. (Anders dus dan de koppelingsdiscussie die ik net ook las hier). Zou stellen koppelingspedaal ook kunnen?

Morgen meer. Garage liep uit vandaag en gaat dus morgen aan de slag, prima heb m niet nodig vandaag 😄

Ronaldbm
18/06/2015, 13:50
En weer klaar! Bij schoonmaken rem gebleven. Nog een benzineslang vervangen. Voor 352 kan ik de weg weer op. Schakelding zit in bakhevel. Moet nog vervangen worden. Iemand mee bekend? Of heeft iemand die liggen?

jimfrey944
18/06/2015, 15:06
De bak hevel is lastig te vervangen hij kan er namelijk niet af als hij in je auto zit je moet hem laten zakken
Vaak zijn de tanden van de hevel en de tanden op de bak helemaal weg
Komt door gelang doorrijden vetversleten koppeling dan gaat hij namelijk erg zwaar

Ronaldbm
18/06/2015, 18:24
Dank! Klinkt als toch nog een kleine erfenis van de vorige eigenaar. Hoewel niet aan de APK terug te zien :-)

Klinkt als een fijn klusje om te laten doen.....
Weet iemand of ik die hevel bij stuttgart of alpo oid kan kopen? (Artikelnummer?)

M.B.H.
18/06/2015, 21:10
Ik heb hem vast wel liggen er zijn een paar verschillende in uitvoering aansluitend op de as in de bak, maar bedoelen ze niet het mechanische tussen de bakhevel en de schakelstang ?

Ronaldbm
19/06/2015, 08:48
Nee, echt dat lastig bereikbare ding op de bak naar ik begreep. De monteur had het ook over het laten zakken van de bak om de hevel eraf te kunnen halen.... Niet het mechanisme waarmee je de pook zelf strakker zet achter de bak (goed bereikbaar van onderaf).

Waar zittten de verschillen in van uitvoering? (heb 5-bak, in combi met de standaard 2-liter 924 uit '84)

M.B.H.
19/06/2015, 16:28
Nee, echt dat lastig bereikbare ding op de bak naar ik begreep. De monteur had het ook over het laten zakken van de bak om de hevel eraf te kunnen halen.... Niet het mechanisme waarmee je de pook zelf strakker zet achter de bak (goed bereikbaar van onderaf).

Waar zittten de verschillen in van uitvoering? (heb 5-bak, in combi met de standaard 2-liter 924 uit '84)
De lengte van het asje war de bak in gaat maar na 81 zijn ze gelijk als je de bak ziet zie je het verschil tussen die 2 typen

Ronaldbm
03/07/2015, 10:50
Even een update van de laatste dingen.....

Heb er een nette mattenset in gelegd met P-logo :-) en de pookhoes vervangen (gescheurd), knapte meteen op!

Verder merkte ik dat de auto een paar keer inhield met optrekken en daarna doorging. Ook link gelegd met knallen in de uitlaat bij gas-los. Heb de verderkap vervangen door de oude (was nog redelijk goed, punten ligt opgeschuurd), bij de verdelerkap eraf kwam zag ik de aanslag aan het einde van de contactpunten staan ipv netjes in het midden. Het ding (goedkoop) zat ook niet netjes vast op één plek, maar was heen-en-weer te bewegen. Waarschijnlijk dus inhouden doordat de vonk niet goed overkwam. Tevens toerental stationair warm bijgesteld naar +/- 960 (sorry, net iets te ver gezet, milimeter werk) ipv 900 waar die op hing met de schroef op de gasklep.

Nu trekt de P weer netjes door zonder inhouden en veel minder/bijna geen knallen met gas los. Tevens netjes stationair. maar heb alleen het idee dat íe net wat minder fel optrekt. Kan dat komen omdat de afstelling te rijk stond, en hoort het dus zo? Of heb ik iets over het hoofd gezien, of wellicht stationair weer wat laten zakken naar 950-940 toeren?

M.B.H.
03/07/2015, 18:40
Als je nieuwe punten set moet je de ontsteking ook even stellen
Het kan nu zo zijn dat je nu iets te laat of te vroeg staat.
En ik zou even kijken naar het co

Ronaldbm
05/07/2015, 09:35
Zou dat t zijn?
FF langs de garage dus (heb geen lamp) voor de fine tuning. Dank!

Ronaldbm
17/07/2015, 20:43
Nog ff in de was gezet voor de vakantie :-)
Nieuw product geprobeerd, MER original Superwas. Errug tevreden over!

130701307113072

ptol
17/07/2015, 20:52
Mooi hoor!

Ronaldbm
29/08/2015, 10:49
Op zoek naar een contact geschakelde draad voor de radio, kwam ik een lege stekker tegen onder het dashboard. Vlakbij de aansluiting voor de remlichten. 3x draad rood, iets van geel met bruine streepjes en geel/groen (of geel/zwart) iemand? Of kan dit voor het radio relais bedoeld zijn?

Ronaldbm
31/08/2015, 10:14
Heb even een foto van gemaakt, deze stekker dus. Iemand?
Is dit voor het radiorelais (en dus missend?) of wat zou er anders op moeten?
13177

Thijsch
31/08/2015, 10:40
Staat er netjes bij Ronald! De panelen links en rechts boven het achterwiel lijken wel wat doffer dan de rest. Met ultimate compound (meguiars) heb ik de lak bij mijne ontzettend opgehaald, kost 2 tientjes maar erg zuinig in gebruik. Misschien een idee. ;)

Geen idee waar die kabel naar toe gaat. Er zit een dikke zwarte stekker aan, waar gaat die naar toe?

Ronaldbm
31/08/2015, 13:02
Dank je! Zal eens kijken of dat werkt, het achterpanneel scheelt inderdaad net een tintje met de deur.... Maar beter dan geweest :-)

De kabel met de zwarte stekker is die aan het rempedaal, met de schakelaar voor de remlichten. Ik bedoel de lege stekker ernaast. Heb er hieronder een pijl bij gezet. Ik vermoed namelijk een radio relais voor mijn targadak. Die gaan wel open/dicht in de tochtstand, maar eruit halen lukt nog steeds niet (en ja, ben bekend met de truc dat de sleutel in het contact moet - zonder te draaien). helaas is bij mij die stand nog steeds dood (ook geen schakeling hoorbaar). Ik denk dus aan zo'n ding: http://www.ebay.ie/itm/Porsche-924-944-Radio-Sunroof-Control-Relay-94461510300-/381246115306?hash=item58c40a0dea Waarbij het zij-contact helemaal uiterst recht op de witte stekker moet?

13178

Ronaldbm
01/09/2015, 19:45
Ben er in ieder geval uit dat de stekker niets te maken heeft met mijn targa dak die niet wil uitnemen. Kwam een zeer behulpzame post tegen op internet, die meer inzicht gaf dan clarkson garage. Werd wel naar verwezen, maar deze is uitgebreider.

Bleek dat bij mij één van de limit switches kapot was en het plastic dingetje dat het aanstuurd. Nu even doorverbonden. Er zit beweging in. Loopt nog stroef, dus de rest van de week nog los halen (nu te donker), maar denk dat ik er wel ga komen. De info vond ik op:

http://944foot2thefloor.blogspot.nl/2010/07/how-to-repair-sunroof-on-porsche-944.html Zal ook nog even een how to aanmaken voor de Targa mannen (en vrouwen) onder ons. Ze wel enkele posts over de targa werking op het forum hier, maar daar blijft het bij.....

Ronaldbm
04/09/2015, 13:41
Een update op de reparatie van de targa :-) Wat kun je blij worden van dingen die uiteindelijk vrij eenvoudig lukken!
Naast de kapotte limit switch en witte plastic 'drive dog' die de limit switches aanstuurd, vond ik nog een fout. De lift armen waren op ongelijke lengte afgesteld, waardoor in de stand 'release' (uitnemen dak) één van de liftarmen het targa dak vasthield. Dit is vrij eenvoudig te fixen, even opnieuw afstellen door de gearbox los te maken onder het dakhemeltje. Nu kan het dak weer uit! Tevens kan ik een kappotte geleider nu vervangen die de liftarm in het targa dak houdt.

Foto van de boel net open (en dus voor het schoonmaken van de wind deflector)

13200

Spullenboel gisteravond weer netjes schoongemaakt en dakhemel weer teruggezet. Nu nog de onderdelen op de kop tikken. De limitswitch is wel handig om weer in oude staat te brengen, anders zit bij het dak te laten zakken uit de klepstand deze zo in de release positie. Dat wil je niet tijdens het rijden....

Weet iemand of Martin al weer terug is van vakantie? Heb zo het idee dat hij mij wel kan helpen met het boodschappenlijstje....:-)

En....hopen op mooi weer. Wil nu toch echt wel targa gaan rijden B-)

Ronaldbm
27/09/2015, 14:20
Net even wezen toeren met vrouw en kids.... Jahoor een probleem. Bonkend geluid rechts voor. Sneller als ik sneller rijdt. Stuur ik naar rechts is het weg. Rechtdoor weer terug. Iemand een idee?

M.B.H.
27/09/2015, 15:51
Wielmoeren of fusee moer of lager of remschijf remklauw
Kortom als je versneld meer gebonk ...iets wat draaid of er mee in aanraking komt zou ik zo denken.

Ronaldbm
27/09/2015, 17:54
Gevonden! Speling op de stuurstang waar die de stofhoes in gaat.
Geeft exact een bonkend geluid als ik er mee wrik. De ander kant gecheckt, die zit vast. Dus neem aan dat dit de boosdoener is.
Zie ook foto. Wellicht domme vraag, maar iemand hier ervaring mee, danwel hoe heet t onderdeel?

13300

M.B.H.
27/09/2015, 19:25
Stuurhuis of stuurstang of zit er op alle 2 speling

Ronaldbm
28/09/2015, 06:46
A, ik voelde tot nu alleen speling op de stuurstang die vanaf wiel die stofhoes in ging. Eens kijken hoe ik de boel los krijg....

-Bassie-
28/09/2015, 08:18
die rubberenhoes die je ziet kan er af dan zie je gelijk waar je speling op hebt ;)
zit vast met een ty-rap of een klem en dan trek je hem over je stuurstang heen naar het wiel en kan je de binnenste kogel zien zitten.

Ronaldbm
28/09/2015, 10:49
Top, dank voor de tip. Moet lukken 😄

Ronaldbm
28/09/2015, 19:22
Vanavond even alles los gehad. Niet veel zichtbaar met de stofhoes los. Wel iets speling, zal niet meer als een milimeter zijn.
Weer netjes dichtgemaakt (slangklem, had geen tie-ripje liggen) en wiel er weer op gezet. Test op wiel (even gecheckt op internet hoe): niets noemenswaardig aan beweging of speling, laat staan geluid. Dus een stuk gaan rijden (lekker gas erop :-) ) Wat blijkt: geen geluid!

Moet dus met schaamrood op de kaken bekennen dat het waarschijnlijk een losse wielmoer was, zoals een suggestie van Martin. Ze zaten al vrij los viel me op met loshalen.....:(

Ik blij, scheelt weer centjes en gelukkig zondag direct huiswaarts gekeerd; Moet er niet aan denken wat de gevolgen waren als het wiel eraf gelopen was met het gezin aan boord....

M.B.H.
28/09/2015, 20:59
Gelukkig valt het mee.
en je bent niet de eerste die dit overkomt en zeker niet de laatste, moet je maar denken.

fcam
29/09/2015, 09:38
Ronald, dit is een hele fijne: https://www.conrad.nl/nl/proxxon-industrial-microclick-momentsleutel-824343.html

Ronaldbm
29/09/2015, 11:37
Zou wel mooi zijn ja ...

Ronaldbm
26/10/2015, 19:22
Laatste tijd niet zo veel gebeurd. Heb ook twee weken in Duitsland gezeten (zonder Porsche, werk).
Nu even een irritatiepuntje oplossen, lampjes achter het klokje en voltmeter werken niet. Weet iemand hoe ik dit laatste lampje los krijg?
Zie afbeelding, dat zwarte ding. Is dat draaien, trekken of moet de hele meter uit elkaar? (hoe?)
13379

Thijsch
26/10/2015, 19:30
Bovenste stekker los en de 2 grijze dingen los, en dan naar onder schuiven?

ptol
26/10/2015, 19:46
Dan haalt hij heel de meter los, hij wil alleen het lampje verwisselen...

Ronaldbm
26/10/2015, 19:57
Exact! Die grijze dingen houden alleen de meter op zn plek....

jimfrey944
26/10/2015, 20:09
Gewoon een slagje draaien dan komt hij los

Ronaldbm
26/10/2015, 20:29
That easy? Wel met een tangetje denk ik dan!

Ronaldbm
26/10/2015, 20:53
Gelukt! Zat goed vast.... Maar los. Lampje helaas verspilterd met loshalen. Morgen ff stofzuigen. Dank!

Ronaldbm
30/10/2015, 19:32
Nou, met alle werkende lampjes lekker weer op pad geweest :-) Kan ik echt van genieten als ze het allemaal weer doen.

Ook nog een ander probleem laten oplossen. Best schrikken. Kwam bij de garage voor een stukje bij het achterwiel op te laten knappen. Even nieuw plaatje inlassen was het plan zeg maar...

13381

Nog te overzien was het idee.... Maar met de slijptol bleek al snel dat stuk, na stuk na stuk eruit kon....
1338213383

Maar gelukkig..... eind goed, als goed :-)
De boel is weer netjes...

13384

ptol
30/10/2015, 20:33
Die kan er weer ff tegen :D

Ronaldbm
30/10/2015, 21:00
Gelukkig wel 😄 Dit was wel ff schrikken, zo'n eind rot (en goed verstopt)

M.B.H.
31/10/2015, 10:55
Netjes gerepareerd zo te zien mooi man.

Dobby
31/10/2015, 12:29
Oei dat was veel :{

Ronaldbm
31/10/2015, 18:02
Dank je Martin!

Ronaldbm
30/11/2015, 08:53
Zo, de auto staat weer in de stand van de winterslaap. Accu eruit, bandjes netjes opgepompt. Tijd om na te denken over de winterklusjes. Op mijn programma staat:

- Ruitenwissers opvoeren
- Frontpanneel + koplampdeksel opknappen. (veel diepe steenslag schade)
- Bestuurdersstoel verder opknappen, de fix van afgelopen jaar heeft het niet gehouden.
- ......

Overwinteren maar weer....!

Ronaldbm
27/12/2015, 20:05
Aangezien de winter ver weg blijft :-) even een update van de winterklussen.
De ruitewissermotor gedemonteerd. De boel schoon en contacten weer netjes gemaakt. Was geen overbodige luxe.... Nu weer teruggezet.

En, met een fijne buitentemp, meteen maar aan mijn frontpanneel begonnen:

1349213493

Nu even online om bij werk924 wat stof en kunstleer bestellen... Kijken of ik de zitting ook netjes kan maken :-)

Ronaldbm
09/01/2016, 08:00
Uiteindelijk toch maar nieuwe gebruikte koplampkappem gekocht. De zien er weer top uit na wat poetswerk. De neus moet nog goed geschuurd en gespoten worden. Eerste poging was niet om aan te zien. Zal tot het voorjaar moeten wachten op gunstigere temperaturen.

Stof voor de stoel ben ik niet over uit. Kreeg van werk924 een stevige offerte van bijna 200,- hoop geld voor wat stof en kunstleer, en daarmee zit het nog netjes op de zitting. Hmmm. Erg leuk dat pascha, maar onmogelijk als je het moet vervangen.

MrCarmaniac
09/01/2016, 08:57
Wat voor zitting heb je nodig? Ik heb bruin met witte streepjes liggen

Ronaldbm
09/01/2016, 09:23
Pascha, maar die had je niet!

MrCarmaniac
09/01/2016, 23:02
Ooow sorry, ik dacht dat je iemand anders was, excuus

pascal924
10/01/2016, 07:45
Ik zal ook eens kijken voor pascha zitting.
Heb ook nog 2 stoeltjes staan, maar dacht ook dat ze slecht waren....

Ronaldbm
10/01/2016, 09:12
Zou top zijn!

pascal924
10/01/2016, 17:07
Helaas,ook 2 gescheurde zittingen...
Heb je niet veel aan...

Ronaldbm
10/01/2016, 17:55
Jammer! Dank voor het checken in ieder geval :-)

Ronaldbm
25/02/2016, 18:23
Zo mannen, bijna 1 maart! En ik ben er bijna klaar voor! Alles nagelopen vandaag, nieuwe boegies er in, stofhoes stuurstang opnieuw vastgezet, de targa schakelaars van het mechanisme eindelijk er in gezet (anders draaide ie door, nu uitnemen alleen via contact) en lekker in de was gezet! Alleen de accu nog plaatsen, olie bijvullen en starten maar! Ik heb er weer zin in!!

Ronaldbm
25/02/2016, 18:26
136541365513656

Mill
25/02/2016, 19:21
Ja nog vijf nachtjes slapen :-)

sjoerd924
25/02/2016, 20:53
Die glimt weer als een drol in de maneschijn !schitterend die van mij staat nog vol vette sleutel vingers te smeken om liefde)

Ronaldbm
26/02/2016, 08:49
Die glimt weer als een drol in de maneschijn !schitterend die van mij staat nog vol vette sleutel vingers te smeken om liefde)

Zo zou je het ook kunnen zeggen ja :7 hahaha, maar dank je :-)
Gister een lucky day zullen we maar zeggen, ik was vrij en vrouw en kids heel de dag op pad. Heerlijk een dag kunnen sleutelen, met drie keer schuilen voor een korte bui tussendoor. Maar...Buienradar zag dat het 10 minuutjes waren en dan weer stralend weer. Teken ik voor! Succes met je project trouwens, ziet er al zeer goed uit zag ik!

ptol
26/02/2016, 09:49
Ja ja ja, we mogen bijna weer. En wat staat de jouwe er mooi bij!

Ronaldbm
26/02/2016, 12:06
#trots

Thijsch
26/02/2016, 14:12
Netjes hoor Ronald, die kan er weer een seizoen tegenaan!

MrCarmaniac
28/02/2016, 12:33
Die ziet er erg goed uit zeg :)

Ronaldbm
03/03/2016, 19:46
Nou, vandaag eindelijk tijd gehad om de winterslaap op te heffen! Vanochtend was het accu plaatsen, starten & lopen. Geen vuiltje aan de lucht (op dat moment...). M'n zoon nog van school gehaald met de Porsche, hij helemaal blij dat het weer kon! Wilde ik hem vanmiddag wegbrengen....starten...maar niet aanslaan.

Ik vreesde dat bij mij ook het warme start syndroom was toegeslagen.... ik in de middag onder de kap gedoken, maar na veel doorstarten, geen geluk. Wel twee keer een vette knal in de uitlaat en een goede benzinedamp. Vapour-lock uitgesloten zullen we maar zeggen....

Vanavond verder, starten met een bougie op het kleppendeksel. Geen vonk. Een andere geprobeerd, ook geen vonk. Daarna direct de bobinekabel op het deksel gelegd, ook geen vonken..... Kortom, ik heb zo'n vermoeden dat de bobine kapot is gegaan. (toch vreemd, errug goed mee gereden vanochtend).
De bobine heb ik er maar uit gehaald en ga ik doormeten. Op internet vond ik de volgende waarde, kloppen die?

De primaire weerstand is 1.0 tot 1.3 ohm. De secondaire wikkelingen, 5.5 tot 8,0 ohm.

Andere suggesties zijn uiteraard ook welkom, komt het vaak voor dat dit ding stuk gaat (Zit nu Bosch in, lijkt veel nieuwer te zijn dan de auto). Of moet ik denken aan de ontstekingsunit die tegen de rechter wielkuip zit onder de motorkap? Weet iemand trouwens hoe ik dat kan testen?

Alvast dank!

Thijsch
04/03/2016, 01:08
Bobine gaat over het algemeen niet echt stuk maar het kan voorkomen. Vervangen is geen ramp, met 3 tientjes ben je weer voorzien (heb zelf iets van beru zs115 uit m'n hoofd). Heb zelf hier evt nog een ontstekingskastje liggen die je kunt proberen (heeft mij destijds laten staan, maar een beetje tlc kun je daar mee wel uitsluiten of 't 'm daar in zit). Mag je ophalen als je wilt. ;)

Ronaldbm
04/03/2016, 09:07
Ja, mijn idee qua bobine. Er zit bij mij trouwens een Bosch is, maar die lijkt alleen voor de oudere modellen te zijn... In anyway, let's check!
Super dat ik je ontstekingskastje kan proberen! Kom ik graag ophalen. Ik stuur je ff een PB'tje

M.B.H.
04/03/2016, 13:39
Die waarden kloppen wel.
Maar eerst even meten of je wel stroom op je bobine krijgt.
Het kan ook aan het bekende witte blokje liggen ( contactslot )

Ronaldbm
04/03/2016, 16:21
Dank! Ga zeker de boel doormeten, en testen met de module van Thijs.

Ronaldbm
08/03/2016, 19:42
Even een update, vanavond wat set ups geprobeerd. De oude bobine is dood, bij doormeten geen weerstand op de secundaire spoel. Nieuwe er in, maar niet starten. Nog geen vonken bij checken. Ontstekingsmodule van Thijs er in (fijn dat ik die kan lenen!) Ook niet starten, maar wel vonken. Dat is alvast iets. Aangezien Thijs al aangaf dat deze hem ook eens had laten staan. Nu beide kastjes maar eens schoonmaken en dan verder kijken. Iemand een idee hoe ze door te meten? Ik verdenk nu uiteraard het kastje....

jimfrey944
08/03/2016, 21:54
Zekeringen en relais gecontroleerd
Het is raar dat de bobine en het kasje stuk zijn bijde zijn bijna bulitproof onderdelen
Heb je bijde bobines gemeten in de auto ?

Ronaldbm
09/03/2016, 09:09
Ja inderdaad vreemd... Maar goed, door trial and error probeer ik dingen uit te sluiten. De bobine inderdaad buiten de auto doorgemeten. Daar gaf de secundaire spoel geen weerstand. Zekeringen heb ik checkt, allen in tact. Welk relais doel jij op, loop ik die ook even na! De P heeft toch geen algemeen motor management relais, of vergis ik mij?

Met de nieuwe bobine op mijn eigen onstekingskastje geen vonk. Aan de tie-rips te zien is die al eens open geweest. Gister de boel goed in de WD-40 gezet, rook ook aardig naar warm geworden electrische componenten. Denk dus dat deze niet echt bullit-proof is geweest in het verleden. Vond het ook vreemd dat ik wel een vonk heb op het ontstekingskastje van Thijs. Echter niet starten..... Dat terwijl ik 'm vorige week goed rijdend heb neergezet, liep ook netjes stationair, en de auto een uur later alle dienst weigert. Er zal toch iets - vermoedelijk electrisch component - in tussentijd kapot zijn gegaan lijkt me. Aangezien lucht, brandstof en een vonk genoeg zou moeten zijn....

Thijsch
09/03/2016, 11:25
Bougiekabels zitten er nog wel in goede volgorde in? ;) Had je het witte blokje al eens vervangen?

Op pag 127 in de haynes staat een verhelderend beeld van de werking van het startsysteem. Misschien heb je daar iets aan.

Ronaldbm
09/03/2016, 12:12
Yep, ik heb nog een oud verdelerkapje liggen, dus zet ze daar altijd in als ik de boel loshaal. Simpel trucje dat die eenvoudige verwisseling voorkomt :-) Bin there, done that in the past....|:)

Witte blokje nog niet vervangen, krijg mijn houder er niet uit. Heb de heldere instructies hier op het forum gevolgd, maar op een of andere manier blijft die altijd op een hoekje van het stuurslot hangen. Heb wel een nieuw blokje liggen..... Maar denk niet dat het daar aan ligt, gezien het verschik op onze kastjes tussen wel en niet willen vonken!

P127, thuis even kijken! Dank je!

Thijsch
09/03/2016, 12:27
Ik weet van mijn witte blokje dat er ook 1 ding vast zat, toen kwam Twentse wijsheid van pas 'Vake bu'j te bange'.

Misschien bougies er even uit, als die nat zijn van de startpogingen heeft ie misschien wat moeite om aan te slaan. Met koud blok gaat dat alleen niet zo makkelijk. :P

Ronaldbm
09/03/2016, 12:39
Of te wel, gewoon die ijzeren klemmen rondom de stuurkolom goed uit elkaar bonjouren met gepast geweld? Zou goed kunnen!

Dat kan ik nog even doen idd, een oud setje bougies van vorig seizoen terug zetten. Daar liep die vorig jaar ook prima op. (en ja, op de nieuwe ook, daar had ik dus al mee gereden.) Die oude set is in ieder geval niet doorgestart :-) Goede tip!

Ronaldbm
10/03/2016, 14:51
Even een korte update, hij start nog steeds niet....bah.
Wel de bougies goed droog gemaakt, zeiknat van de benzine idd. alle aansluitingen langs gelopen, ziet er goed uit.

Contact doorgemeten, met contact aan krijg ik 12V naar het onstekingskastje. Ook op de bobine heb ik op de positieve (+)pool 12V staat. Zou dus goed moeten zijn lijkt me. Maar geen vonk. Rotortje ziet er goed uit, maar zie net dat ik die ook nog kan doormeten (weerstand 5ohm uit mijn hoofd gezegd). Als die ook goed is, neig ik toch echt naar dat kastje....

Iemand nog goede tips?

M.B.H.
10/03/2016, 19:32
Als je de stekker van dat witte blokje onder je dasch bord loshaald kun je die op het nieuwe blokje drukken en met een Platte schroevendraaier erin starten.

jimfrey944
10/03/2016, 20:21
Denk bij het veel starten zonder aanslaan ook even aan de olie
De benzine loopt langs je zuigers naar beneden en vult je olie aan
Als het oliepijl echt hoog staat start hij ook niet
Let er ook op dat je niet overal aan zit te draaien hij liep goed voor je de vonk verloor

Ronaldbm
10/03/2016, 22:34
Martin, das een goeie workarround. Nog niet aan gedacht! Hoewel met contact aan ik wel 12v krijg naar het ontstekingskastje, toch goed om te checken.

En ja Jimfrey, oliepeil had ik al opgepikt uit een ander topic hier, dank. Zit nog onder de max, dus goed. Kan ik opmaken dat wanneer de p weer loopt, het verstandig is de olie te verversen of verbrand de benzine vervuiling weer bij goed gebruik?

Thijsch
11/03/2016, 10:01
De benzine vermindert de smerende werking vd olie en verbrandt niet. Als je aan de peilstok een geur van benzine ruikt of het peil is gestegen is het wenselijk om te verversen.

Ben benieuwd of het lukt met het andere blokje, anders op zoek naar een andere ontstekingsmodule. Bij mij was het met het nieuwe kastje starten en lopen.

Wel een zure start van het nieuwe seizoen zo!

Ronaldbm
11/03/2016, 12:05
Dank! Vanavond de rotor checken en wat nalopen met de multi meter. Anders kom ik idd op dat kastje uit!

Positief punt van de seizoensstart is dat ik in ieder geval dit startcircuit goed leer kennen!

Ronaldbm
11/03/2016, 20:14
Nou, de uitslag is het ontstekingskastje dat kapot is! (@Martin, ik stuur je zo een PM, maar snap ook dat je ff andere dingen aan je hoofd hebt)


Geen vonk, dus alles nagelopen. Hoe daar te komen - voor wie het interressant vindt :-))


- Bobine is vervangen (oude stuk, geen weerstand meer)
- Rotor heb ik voor de zekerheid ook vervangen (voor 6,- kun je je geen buil vallen)
- Kabel van Bobine naar Verdeler doorgemeten: in orde
- Nog steeds geen vonk met bougies op het blok.


Multi-meter erbij gepakt, en de workshop manual engine erbij gehaald (mooie downloads hier op het forum!). De laatste sectie in deel 1 geeft aan wat door te meten. Ook staat daar hetzelfde schema als waar Thijs het over had uit de Haynes. Erg handig met uitsluiten en lokaliseren!


- Distributeur aan visuele inspectie onderworpen: ik zie geen onregelmatigheden.
- Spanning aanwezig op +pool (terminal 15) van de bobine met contact aan
- Op terminal 4 van de stekker naar het onstekingskastje is spanning aanwezig met contact aan (signaal naar deze unit via witte blokje OK)
- Op -pool (terminal 1) van de Bobine staat 12V met contact aan >>> dit mag max. 2V zijn. (conclusie manual: ignition unit kapot)
- Op terminal 1 en 2 van de stekker naar het onstekingskastje geen weerstand gemeten naar de aarde met contact uit >> Distributeur had anders vervangen moeten worden volgens de manual
- Tussen terminal 1 en 2 van de stekker naar het onstekingskastje weerstand van ca. 1100 Ohm met contact uit >> Distributeur had anders vervangen moeten worden volgens de manual


Kortom,de units die stroom moeten hebben zijn OK. De distributeur wordt uitgesloten. >> en kastje wordt direct maar vanuit logica ook indirect aangewezen als schuldige. Pffff.


Daarna de hele set metingen herhaald met jouw kastje Thijs. Eenzelfde uitslag (Sorry, maar die is dus echt kapot). Kan ook wel kloppen, want ook daarmee heb ik geen vonken. Op naar een vervangend exemplaar!

gerben1986
12/03/2016, 15:24
Heb je de ignition coil ook doorgemeten? Kijk bijvoorbeeld hier: https://community.924forum.nl/showthread.php?t=29887
Die is redelijk eenvoudig door te meten en weet je dus snel of het wel/niet goed is!

Sorry, ik zie net dat je de bobine vervangen hebt, dus dat moet nu goed zijn :)

Ronaldbm
12/03/2016, 18:55
Check :-)

Ronaldbm
15/03/2016, 18:13
Net nieuw ontstekingskastje binnen, snel erin gezet. Helaas grrr nog niet starten. Hoor wel de startmotor af en toe sneller/langzamer gaan, nog niet aanslaan. Helaas geen tijd voor een volledige check met droge bougies en hulpaccu. Donderdag weer.

M.B.H.
15/03/2016, 18:16
Dat is jammer ,maar inderdaad goede droge bougies is een must.

Ronaldbm
15/03/2016, 18:27
Best wel ziek van idd... Maar goed, kastje kunnen we vast afvinken. Donderdag in alle rust de juiste dingen doen en anders de multi meter nogmaals op alle componenten zetten.

jimfrey944
15/03/2016, 22:26
Meet dan ook de aarding even door

Sent from my iPhone using Forum Runner

Ronaldbm
16/03/2016, 08:24
Je bedoelt de dikke aarde kabels van het motorblok naar de auto en vervolgens die op de accu? Als ik hier de weerstand op meet, wat zou ongeveer een acceptabele waarde zijn?

Thijsch
16/03/2016, 12:43
Dat is balen Ronald...

Op je gemak even alles nalopen, je hebt ondertussen zoveel onderdelen in je handen gehad dat er zomaar ergens een kabeltje oid kan loszitten.

Als je met het nieuwe kastje vonk hebt dan moet de rest wel loslopen. Was de olie nog goed?

Ronaldbm
17/03/2016, 19:01
Een update na een dagje klussen (in etappes, kind van/naar school en de ander in/uit bed).
Alles nagelopen, stap voor stap losgemaakt en weer goed vast. Te beginnen bij het onstekingskastje, en dan door via bobine naar de verdeler.
Steeds mooie waardes gemeten die overeenkomen met de workshopmanual. En, kloppen zoals bij de bobine (wat met het oude kastje niet het geval was)

Eén dingetje, bij stap 12 meet je de weerstand van terminal 1 en terminal 2 van het ontstekingskastje tegen de massa. Weerstand zou (oo) maximum moeten zijn, mijn multi-meter geeft daar geen waarde gemeten aan. Kan natuurlijk kloppen dat dit hetzelfde is, boekje van de multi-meter zegt daar niets over. Maar geen meting komt bij mij overeen met max.

Anyway, vrolijk de volgende stappen gezet:
- Olie, Check
- Vonk vanaf de bobine, check! (Yes, vonk teug!)
- Rotor draait op de verdeler, check
- Vonk op alle bougies, check
- bougies mooi droog gemaakt, check

Nu vanavond eindelijk tijd om dan de eerste echte startpoging te doen. Alles present zou je zeggen... Volvo naast de P, accukabels erop (heb nog 11.7V over, maar wil het risico niet lopen dat de accu de startpoging verpest).... Flink doorstarten...... maar meer als enkele knallen in de uitlaat zit er niet in vanavond. Aangezien ik geen zin had om na deze teleurstelling (na de vreugde dat de vonk weer in de auto zit) wéér de bougies eruit te draaien, heb ik het voor vandaag maar opgegeven.

Wat kan nu het probleem zijn???

Dat is de grote vraag die weer door mijn hoofd gaat. Ik kan mij nog enkele dingen bedenken:
- Ik ben in mijn zoektocht op internet ook tegen artikelen aangelopen dat bij het kapot gaan van de ontstekingskast ook de brandstofpomprelais vaak sneuvelt. Haynes zegt er niets over, noch de workshop manual. Maar bv. hier wordt het aangehaald: http://www.porsche924-944.nl/924/Tech_info.html#Elektrische_ontsteking Hoe check het beste de relais, door even te overbruggen? Of kan ik het ding ook doormeten?
- Juiste onstekingsvolgorde? Zoveel de verdeler los gehad en weer vast. Hoewel netjes via een oud kapje overgezet - kan niet misgaan zou je denken - toch vraag je je het af. Uiteraard 1-3-4-2, staat ook op het kleppendeksel :-) Maar voor de zekerheid een foto. Klopt dit?

13753

Verder ben ik even zonder idee. Viel mij op dat ik 'm niet hoorde oppakken of gorgelen of pruttelen. Wel knallen in de uitlaat, zou dus benzine moeten krijgen? Suggesties zijn warm welkom!

Alvast dank voor het meedenken mannen!

jimfrey944
17/03/2016, 19:47
brandstof pomp kan je doorverbinden 30 met de 87
ook even luisteren of je de pomp hoort kan al verhelderend zijn
je kan de koud start injector er even uit halen om te kijken of die sproeit tijdens het starten
de volgorde zou zo moeten staan
dat lijkt mij het geval bij jou
13754
je zou kunnen kijken of hij aanslaat met een pufje remmenreiniger (startpilot)

Ronaldbm
17/03/2016, 20:15
Fijn! Ga proberen het relais te overbruggen!

Ronaldbm
18/03/2016, 11:26
Nog een ding wat door mijn hoofd schoot, wat is de basisstand van de gasklep (die met stelschroef en moer), geheel dicht of op een kiertje open?

Thijsch
18/03/2016, 11:43
Als je verder niet aan de afstelling hebt gezeten, zou ik daar verder niet aan zitten. Hij liep goed voorheen, toch?

Heb je het ook met andere witte blokje geprobeerd?

Nog even doorzetten, hij gaat uiteindelijk wel doen! Geen ideeën meer waar 't 'm in zit...

Ronaldbm
18/03/2016, 13:44
Hij liep prachtig.... Nee, afstelling is ongewijzigd, viel mij alleen op met reinigen gasklap. Dubbelcheck ideale stand voor starten kan geen kwaad!

Andere blokje ook geprobeerd los op de stekker, zoals de suggestie van Martin was. Geen verschil.

Dus overbruggen relais nog proberen en daarna weet ik het even niet meer....

jimfrey944
18/03/2016, 13:48
Helemaal mee eens
Door overal aan te zitten creëer je ook meer problemen
Als iets niet stuk is niet repareren
Hij zal evengoed wel lopen als de klep niet goed staat
Maar als je de nul stand wil checken
Gas kabel los van de hevel
Dan de schroef los als het goed is voel je dan bij het bewegen een plek waar hij net even aan sleept daar zet je hem op vast
Daarna hou je er een papiertje tussen en zet je hem opnieuw vast
Zodat hij een papier dikte los staat van het aangrijpingspunt punt

Sent from my iPhone using Forum Runner

Ronaldbm
18/03/2016, 13:53
Uiteraard niet fixen wat niet stuk is :-) Maar ja, je komt wel op een punt dat je aan alle componenten gaat twijfelen......
Dank voor de toelichting, zal voorzichtig checken zonder te stellen!

Ronaldbm
20/03/2016, 12:42
Zo mannen, ik ben er even klaar mee....G#@.... Dus.
Gisteren alles gecheckt. Benzinepomp loopt bij contact aan, mooi dus. Bougies mooi schoon en vooral droog gemaakt.
Gashuis goed ontlucht. (wat een benzinedamp). Carterventilatie is ook OK. Bougies vonken ook nog steeds!
Kortom, alles klaar voor de start!

Zojuist weer op de accu van de volvo aangesloten. Maar totaal niet willen starten, aanslaan, rochelen, pruttelen of iets dat erbij in de buurt komt.
Wel lekker ploffen in de uitlaat, daar zal het niet aan liggen. Ook een pufje remreiniger in de luchtinlaat brengt m niet tot leven.

Kort samengevat, zo dood als een pier en ik ben er ff klaar mee. Ook geen idee wat nu. (anders dan dat de herhaling van F1 op Ziggo Sport zo start)

captainfrasca
20/03/2016, 12:53
Ploffen uit de uitlaat? Klinkt toch alsof je bougiekabels verkeerd zitten.

ptol
20/03/2016, 13:49
Is je distributieriem niet paar tandjes versprongen?

Ronaldbm
20/03/2016, 15:29
Ok, kijk even mee..... Dit is mijn ontstekingsvolgorde:

13775

En dit mijn verdeler, genomen uit bijna dezelde positie zoals je kunt zien.

13776

Moeten ze allemaal dan één positie terug tegen de klok in?

Of zal de verdeler gewoon op zijn?

-Bassie-
20/03/2016, 15:39
nokkenas en krukas op merkteken zetten en dan waar je verdeler bij staat moet cilinder 1 zijn.

zeno
20/03/2016, 16:56
Ik denk dat je het moed gaan zoeken in de injectie druk

jimfrey944
20/03/2016, 19:35
Heb je er al een benzinedruk meter op gehad

Ronaldbm
20/03/2016, 19:54
David, Bassie, bedankt! Jullie hebben mij aan het denken gezet! Ondanks dat ik alles netjes overzet op een reserve verdelerkapje.... toch fout gedaan, |:)|:)|:) Alles een stap terug, starten en lopen!!!

Voor mijn digitale geheugen, dat ik het nooit meer fout doe:

13783

Forrummers, bedankt voor het blijven meedenken! Zonder support had ik allang de handdoek in de ring gegooid en dit mooie moment van zelf oplossen niet gehad!

ptol
20/03/2016, 20:04
Geweldig nieuws!!! Top man!

jimfrey944
20/03/2016, 20:04
Was het nu een dubbel probleem ?
Eers het kasje stuk
En na reparatie de kabels verkeerd ?

Ronaldbm
20/03/2016, 20:21
Yep, op het oude kastje doet ie echt niets meer. Die is stuk. Immers rijdend weggezet en een uur later deed de auto niets meer. Geen vonk bleek. Ergens gedurende het doormeten van alle componenten de bougiekabels verkeerd gezet. Toen met nieuwe kastje wel een vonk, alleen niet starten. Weten we nu waarom!

captainfrasca
20/03/2016, 20:29
Fijn, goed om te lezen!

-Bassie-
20/03/2016, 20:36
kijk eens aan dat is mooi :)

Ronaldbm
21/03/2016, 08:26
Donderdag olie verversen :-) Weer helemaal klaar voor een (verlate) seizoensstart.....

sjoerd924
22/03/2016, 21:06
Goed nieuws!!

M.B.H.
24/03/2016, 18:56
Wat was er nu defekt dan ?

Ronaldbm
25/03/2016, 07:39
Het kastje! Helaas bij alles doormeten dus de kabels verkeerd op de verdeler gezet, alles moest 1 positie terug..... Maar mijn oude kastje gaf geen signaal, dat was dus de oorzaak vsn het verliezen van de vonk.

M.B.H.
25/03/2016, 17:54
Oke dus niet voor niets een nieuw kasje .

Ronaldbm
15/04/2016, 19:08
Even een vraagje, heb wat speling op mn pook. Kan aardig links/rechts bewegen in met name de 1e,3e,5e versnelling. Heb eens gekeken waar het aan kan liggen, en kom tot het stukje met de pijl aangegeven hieronder. Weet alleen niet wat erachter zit. Een rubber (vervangen?) en hoe dit vast zit. Kan nergens een beschrijving vinden met of het een boutje of ander soortige bevestiging is. iemand een tip? Zou mooi zijn als de bak weer lekker strak is straks!

13902

Berend72
15/04/2016, 20:27
Ik heb hetzelfde probleem en was bij Ralf Houweling geweest (Automotion). Hij vertelde dat een of ander ringetje vervangen moest worden. Die van mij zou gescheurd zijn waarschijnlijk, hoewel ie wel prima schakelt, maar wel als een lepel in de soep....
Ik heb ook gekeken of ik even zo snel wat kon vinden met tekeningen en misschien kan je hier wat mee. Ik snap er nog steeds niets van...

1390313904

jimfrey944
15/04/2016, 22:07
De ruimte in de pook komt meestal door een versleten pennetje dat zit onder je pook hoes
Aan als ik op de foto hier boven kijk nr 7
Deze is dan compleet rond gesleten en als het lang zo is slijt de stang naar achter ook uit
Meestal is het verholpen met het vervangen van onderdeel 7
Er zijn ook wel mensen die het pennetje uitboren en er een boutje moertje aan maken
Kan ook
Plaatjes van hier boven zijn trouwens van een turbo of dogleg bak niet van een normale 924 bak

Ronaldbm
16/04/2016, 08:13
Heb je toevallig een artikel of bestelnummer bij de hand? Overigens zit er bij mij geen speling tussen de stang met de pookknop en de schakelstang die horizontaal richting de bak gaat. Weet niet of dat uit maakt? Vandaar mijn vermoeden dat de speling achter op de bak zit.

Thijsch
16/04/2016, 11:35
Dan is het waarschijnlijk het stangetje vd pook zelf, dat pennetje slijt af --> speling op de pook. Vervangen is een wereld van verschil weet ik uit ervaring. Voor op de bak is er ook een short shifter alternatief.

Zal als ik niet op de telefoon zit even het mailtje richting alpo opzoeken. Zijn totaal 3 onderdelen dacht ik.

Edit: niet goed gelezen :D

Ronaldbm
16/04/2016, 15:05
Haha dank. Anders rij ik donderdag bij goed weer ff langs de loods en laat hen ff meekijken. Wellicht hebben ze de spulletjes ook liggen!

jimfrey944
16/04/2016, 20:18
Dit bedoelde ik dus ook al !!

Als dat niet het geval is zou het idd achter op de bak kunnen zitten


Dan is het waarschijnlijk het stangetje vd pook zelf, dat pennetje slijt af --> speling op de pook. Vervangen is een wereld van verschil weet ik uit ervaring. Voor op de bak is er ook een short shifter alternatief.

Zal als ik niet op de telefoon zit even het mailtje richting alpo opzoeken. Zijn totaal 3 onderdelen dacht ik.

Edit: niet goed gelezen :D

Ronaldbm
23/04/2016, 18:11
Donderdag even bij de loods geweest. Speling in 1, 3, en 5 overduidelijk. Oorzaak inderdaad op de bak, dat mechanisme dat ik op de foto heb gezet. Ze gaan t voor mij van een sloper halen, binnenkort dus opgelost. Wenslijstje nog de bak olie wisselen. Zou dat te doen zijn zonder brug?

Dirk
23/04/2016, 19:16
Bakolie is wel te doen zonder brug, de aftap en vulplug zitten aan de zijkant van de bak.
Chek wel even voordat je. aftapt of de vulploeg ook los gaat:s)

Berend72
23/04/2016, 19:18
OK, met interesse dit topic gevolgd. Ik hoopte dit probleem ook op te lossen met onderdeel van mijn eigen sloper.... Want die schakelt wel strak. Welk onderdeeltje moet je dan hebben en is dit makkelijk eruit te vissen?

Thijsch
23/04/2016, 20:26
Gewoon nieuw bestellen bij Alpo.

Onderdeel nr 477711205D ong 33eu excl btw met kleine korting
Onderdeel nr 601 43016 001 eventueel ook meepakken, kost 1 of 2 euro

Ronald, haal je de bak er zelf af om het mechanisme te vervangen?

Ronaldbm
24/04/2016, 07:54
Berend, check eerst even waar je speling zit. Bij de pook, onder de hoes het witte ding, of op de bak! En ja Thijs, volgens de loods zou ik erbij moeten kunnen zonder brug....

Goede olievultip trouwens!

Berend72
24/04/2016, 16:05
OK, thanks! Ondertussen druk de boel aan t slopen aan de sloop-Porsche. Mijn rijdende 924 rijdt verder prima, maar de speling moet wel op te lossen zijn idd. Zit echt in de bak, waarschijnlijk iets versleten... Bedankt voor de nummers :)

Ronaldbm
31/05/2016, 20:35
Even een korte update. De auto al weer een tijdje terug van de garage. De tuimelaar op de bak is vervangen. Schakelt weer heerlijk strak en direct.
Was uiteindelijk toch nog een klusje om die tuimelaar van de bak te krijgen, tenzij je daar goed gereedschap voor hebt uiteraard..... Dus op de brug ging het makkelijker als thuis eronder liggen...

Volgende items aangepakt: kofferklep lag er wat scheef op, zag ik de laatste keer dat ik met Thijs aan het klussen was (isolatiemateriaal motorkap). Die ligt inmiddels stukken netter. Maar uiteraard het nodige moeten stellen aan de slotpinnen. Anders trok je de bak zo los. Nieuwe pinnen zijn inmiddels onderweg. Probleem daarmee verholpen verwacht ik. én meteen maar een nette '924' sticker besteld voor achterop. De oude is echt waardeloos geworden. Maar moet er nog wel af. Iemand een goede tip om die er soepel (zonder lakschade) af te halen?

ptol
31/05/2016, 21:44
Sticker verwarmen met een föhn en dan voorzichtig steeds een stukje lostrekken.

jimfrey944
01/06/2016, 06:27
Er zij stikker gummen
Deze doe je op de schroeftol en dan langzaam draaiend de stikker te lijf

Sent from my iPhone using Forum Runner

Ronaldbm
01/06/2016, 07:01
Dank, goede tips! Zodra het weer het toelaat..... Eens kijken of ie er na 34 jaar af wil

ptol
01/06/2016, 17:44
Ik heb bij mij die grote PORSCHE sticker zo eraf gekregen na 32 jaar :)

Ronaldbm
04/06/2016, 20:16
Paar klusjes verder, de sticker ging er goed af met de fohn! Goede tip! Helaas is de nieuwe sticker nog niet binnen, anders had ik die er ook mooi op kunnen plaatsen.

De slotpinnen wel. Zitten er op. Kofferbak dicht is weer dicht zoals het hoort. En klein detail, voor het idee, lampje onder de motorkap doet het ook weer :-)

ptol
04/06/2016, 21:54
Lekker bezig ook! Heb je die sticker op ebay gekocht? Deze heb ik vorig jaar geplaatst en is prima kwaliteit!

Ronaldbm
04/06/2016, 22:00
Klopt! Eentje in de stijl van de porsche sticker. Kan niet wachten!

Thijsch
05/06/2016, 09:48
Ha dat lampje onder de motorkap. Waar zat 't 'm in?

Ronaldbm
05/06/2016, 20:06
34 jaar roest.... Veel wd40, schuren en nieuw lampje. "En er was licht" haha!

Ronaldbm
10/06/2016, 19:30
Sticker er op!!! en omdat ik er zelf wel happy mee ben:

Before
14058
In between
14059
After
14060

harry
10/06/2016, 20:04
Netjes en strak:)

ptol
10/06/2016, 21:01
Staat weer netjes!

Ronaldbm
10/06/2016, 21:24
Dank je!!

Ronaldbm
24/06/2016, 13:47
Ook van die kleine dingen kun je blij worden :-)
Er schijnt weer licht in mn dashboardkastje! (Dank Martin!)

14130

M.B.H.
24/06/2016, 18:35
Mijn vader zei altijd, het is nooit zo donker of het word weer licht. HA

Ronaldbm
14/08/2016, 19:00
Al een tijdje stil, maar niet stil gestaan! Lekker aan het rijden, regelmatig hier tussen de weilanden te vinden.... Verder onder de kap aan het poetsen geslagen. Ruim 30 jaar ellende weghalen op mn gemak. Daarna die isolatie (eindelijk) doen.

Verder vandaag met vrouw en kids op pad geweest. Fijn weer eens met zn allen te doen. Kwam trouwens nog een gave 911 (gt3) tegen ergens in de buurt van Spakenburg....

Ronaldbm
25/08/2016, 21:00
Kak, dreuropenen (bestuurderszijde, greep buiten) kapot. Hever afgebroken. Nieuwe dreurgreep zoeken dus. Is dit en het huidige slot (geen zin in verschillende sleutels) over te zetten, hoe??

Thijsch
25/08/2016, 22:06
Cilinder kun je overzetten als je de boel los hebt. ;)

Ronaldbm
26/08/2016, 06:32
Fijn! Maar hoe krijg ik het los? Handvat er lukt, maar dan zit ie nog vast aan het binnenwerk....

zeno
26/08/2016, 10:50
De binnen bekleding loshalen, en dan kniegevriegtjes losmaken.