PDA

Bekijk Volledige Versie : Lekkage kofferbak; achterlichtkit vervangen



Tom
17/03/2008, 16:11
Beetje simpele klus om te beschrijven maar ik had toch foto's gemaakt dus what the heck...

1. Lamphouder losschroeven, zit met een duimwiel vast in de achterlampunit. Houder opzij leggen, in mijn geval was het erg handig om de connector los te maken en de hele houder uit de weg te leggen. Als je de moeite neemt om je kofferbak leeg te maken en de mat eruit te halen, gaat het stukken makkelijker dan bij mij.

2. Achterlichtunit losmaken. 6 moertjes met dopje 8, let erop dat je de moertjes en ringetjes niet kwijtraakt in de diepe krochten van de kofferbak. Bij een eerdere poging was een tapeindje in de lichtunit afgebroken, moertje zat vastgeroest. Wat WD40 voor het losschroeven is zinvol. Ik heb betere -gebruikte- units gescoord, mijn andere unit had al een creatief gerepareerd gat erin.

3. Om de unit eruit te pakken is soms een föhn nodig om de oude kit los te maken. Bij mijn auto was er na 27 jaar geen kleefkracht meer over, een tikje aan de binnenkant en de unit kwam eruit. Goed alle kitresten verwijderen. In de mistlamp-unit stond regenwater.

2042

4. Ook van de achterlichtunit moeten alle kitresten verwijderd worden. Als iemand bezig is geweest met siliconenkit (zoals bij mijn rechter achterlicht) dan word je niet vrolijk, kostte me anderhalf uur om alle restjes kit eraf te bikken.

2043

5. Mijn kit kwam van de VW/Audi-dealer, ik heb hier in het verleden eerder mee gewerkt en vind het fijn werken. Het is niet goedkoop, dus je kunt bij een goede automaterialenzaak of een autoschadebedrijf vast voor een betere prijs slagen.

2044
2045

6. Let erop dat je een net randje om de hele unit legt. De kit is vrij dik, rek het dus iets op maar zorg er wel voor dat er geen onderbrekingen in de kitrand zitten. In eerste instantie kleeft de kit niet enorm.

2046

7. Als de montage-opening ook goed schoon is, kun je het achterlicht er weer inschroeven. Denk eraan, de tapeinden zitten in plastic dus vast is vast. Kijk goed of er geen kit uitpuilt en of de unit netjes in lijn met de carrosserie ligt.

2047

Als je het goed doet en je afvoerslangetjes van de kofferbaksloten zijn open en goed gemonteerd, ben je nu hoogstwaarschijnlijk van de lekkage af. Bij mij is het inmiddels kurkdroog.

Auke924
17/03/2008, 16:51
Mooie duidelijke how to!

Heb je echter ook een suggestie wat te doen als een van je moertjes doordraait zoals bij ons het geval is met het middelste moertje boven van de rechter unit.

De schroefdraad was wat verroest (maar niet ingespoten met w40) dus moertje wilde wat slecht draaien, nog wat kracht en toen begon hij door te draaien.

Is dit nog netjes los te krijgen of raad je zwaarder geschut aan? (Schroevendraaier ertussen om de druk wat te verhogen heeft geen zin.)

Tom
17/03/2008, 16:59
IJzerzaag? Dan de rest uitboren en met epoxy een nieuw tapeind erin lijmen? Of via marktplaats een goede gebruikte scoren, ik heb iets van 20 euro per unit betaald voor units in nieuwstaat.

Als het een middelste tapeind is vermoed ik dat-ie overigens prima vast te zetten is, bij mij was er een tapeind aan het einde afgebroken en dat zat niet zo lekker meer.

LWB
17/03/2008, 17:40
Duidelijk verhaal!

Voor siliconenkit is bij de bouwmarkt eventueel een kitverwijderaar/oplosser te krijgen.

Ik-rij-belastingvrij
17/03/2008, 17:49
Mooi gedaan Tom :wink:

M.B.H.
17/03/2008, 19:53
Profesionele aanpak tom en Waterdicht ? M.

Tom
17/03/2008, 20:11
100%, perfecte test gehad gisteren.

harry
15/10/2008, 13:31
Het beste spul is EMMOTECH kit naar een paar dagen is het rubber geworden.

Ik kwam hier op bij een zwembad man, die mij vertelde dat je het ook onderwater kunt gebruiken.
Achterlichten eruit, schoonmaken, insmeren, achterlicten weer monteren, laten drogen een paar dagen, randen weg snijden, en je heb een zeer goed afdichtingsrubber.

Perfect spul

Mvg

Harry

Tom
15/10/2008, 13:48
Achterlichtkit blijft zacht, dus de units zijn desgewenst makkelijk weer uit te bouwen. Geldt dat ook voor Emmotech?

harry
15/10/2008, 20:43
Nee

Het vulganiseerd en plakt stevig, ik denk als het weer los wilt halen, moet je het rubber
er uit voorzichtig doorsnijden met een stanley mes.

Mvg

Harry

Tom
15/10/2008, 22:59
Dan geef ik de voorkeur aan de VAG-kit, als je om de een of andere reden een unit moet uitbouwen is dat geen enkel probleem. En de boel is nog steeds waterdicht, ook na de duurtest van vandaag...

Fantaman
15/10/2008, 23:14
ik zou ruitenkit nemen, dat blijft zo zacht en plakkerig dat je het kan hergebruiken :D en ik kan dat zo pakken 8)

Tom
15/10/2008, 23:17
Dit spul lijkt op ruitenkit, maar heet vreemd genoeg achterlichtenkit... :lol:

Fantaman
15/10/2008, 23:21
ja soms vernderen ze alleen de naam :lol:
wd40 is tog gewoon krui olie, of et nu multispray is of wat wij gebruike, (lijkt op teletubie), teletube of iets. maar het werkt :mrgreen:

doen ze trouwens ook met auto's kwam laatst een daihatsu Siron 2 tegen bij de Subaru dealer, ze hebben letterlijk de 1.0 motor/versie overgenomen en er een subaru embeem opgeplakt en we noemen hem Justy :?

Jan Willem
16/10/2008, 11:05
Hoi Tom,

dit kom ik van de winter weer eens gezellig in Utrecht vervangen. Lijkt me een heerlijk klusje voor in het weekend.
Zaterdag worden mijn stoelen ingebouwd en wordt het koelprobleem opgelost.

groet,
Jan Willem

Tom
16/10/2008, 13:25
Prima te doen inderdaad... laat maar weten!

erica
14/12/2012, 19:19
ik ben ook aan t herinkitten geweest.
@fantaman: de ruitenkit wat je kan "hergebruiken" heet Tremco maar wordt ook "koude kit" genoemd. Wordt gebruikt bij plaatsen van noodvoorziening ruiten in auto's (nooit de voorruit, ook niet gebruiken om een voorruit mee te plaatsen!). En word inderdaad ook toegepast voor achterlichten en sommige zijruiten (geen ruit in rubber type).
Ik heb butylene X gebruikt, dit verlijmd en dicht af maar blijft flexibel (hard niet uit), achterlicht kan dus weer verwijderd worden.

en voor alle andere doe het zelvers: badkamer kit, juist is voor in de badkamer en niet voor in je auto, dus gebruik die siliconenkit/Pamelakit AUB niet in je auto! Het hecht echt niet en is slecht voor je lak, krijg je visogen van als je je auto laat spuiten. (mijn mening).

oh en nog een tip voor het in de winter inkitten van je achterlichten, gebruik een warmtelamp, maar zet m niet te dichtbij, daar kan je stootstrip absoluut niet tegen! |:)

9535

9536

na kitkrabben, roestplekken aanpakken, primer aanbrengen, daarna lak en dan weer op achterlicht kit aanbrengen. Nadat deze vastgezet is heb ik ook de buitenste naad afgekit, ziet er ook strakker uit.

9537

9538

harry
14/12/2012, 20:54
Ja zier er inderdaad weer top uit. En hopen dat het dicht is.*)

Scotch
15/12/2012, 13:19
Dat kan bijna niet anders zou ik zeggen! Goed werk ;)