PDA

Bekijk Volledige Versie : Km teller en dagteller?



Gijs924
18/10/2014, 08:10
Mannen, voordat ik alles weer ga slopen:) even een vraag:
Gisteren dagteller terug gezet naar 0 en ik zie dat ie niet meer werkt, ook de km teller doet het niet. De snelheidsmeter wel..
Enig idee wat het zou kunnen zijn? Zitten die 2 tellers via een box in 1 kabel? Eventueel tandwiel of iets dergelijks?
Wil vandaag of morgen even gaan kijken, maar wil graag mening van de ervaringsdeskundigen hier op forum!
Thanks!

Jayke
18/10/2014, 12:02
Ah, het beruchte (soms blauwe, soms witte) tandwieltje stuk of losgeraakt waarschijnlijk... Staan op dit forum wel wat topics over, zelf had ik een ander probleem met dezelfde symptomen in dit (http://community.924forum.nl/showthread.php?t=4870) topic, waar ook dat tandwieltje aangegeven staat. Anders even zoeken met de zoekfunctie. Makkelijkste is om de teller open te maken, met een schroevendraaiertje of iets anders wat redelijk past (volgens mij past een lucifer ook goed) in de tellerkabel aansluiting en gewoon draaien, kijken wat er nog wel en wat er niet meer werkt.

Dat tandwieltje is vaak gewoon verschoven op het asje, staan op het forum wel wat tips met uitboren en lijmen ofzo geloof ik. Deze instructie beschrijft alles in stappen: http://www.924.org/techsection/12body.htm#4%20-%20Fixing%20a%20Broken%20Odometer

Openmaken is klote klusje en er is geen goede manier voor. Je moet de ring die er omheen zit open buigen zover dat de rand van de behuizing die er onder zit eruit kan. Vooral veel geduld hebben en proberen de lak op de ring niet of zo min mogelijk te beschadigen.

Gijs924
18/10/2014, 17:01
Pfffff.... Ik en geduld:(. Da ga nie samen...
Maar superbedankt voor de tip, ik stel het effe uit en ga er een weekend project van maken. Thanks!

Marabou
09/12/2014, 13:55
Hoi mensen..
Ik ben nieuw op dit forum en ben ook net trotse eigenaar van een 924 bouwjaar 83 geworden.
Mijn kabel van de km teller is stuk.
Nu heb 3 vragen.
1) Ik zoek al een paar dagen online naar een nieuwe kabel en de enige die ik vind is voor een 944.. heeft er iemand een adres in België of Nederland waar ze deze verkopen en eventueel online kan bestellen.
2) hoe krijg ik die oude kabel uit het linker voorwiel.. Hoe demonteren.
3) hoe krijg ik het instrumenten paneel of enkel km teller uit het dashboard zonder de boel stuk te maken.

groetjes
Marc

jimfrey944
09/12/2014, 18:17
Weet je zeker dat de kabel stuk is
Deze gaan namelijk bijna nooit stuk
Meestal zit het in de teller
De kabel kan je er gewoon uit trekken als je het boutje los heb en het klemmetje van de centercaps
zit verder vast geklemd met een rubber
De klokken kunnen er uit als je de boutjes los heb die aan de bovenkant zitten als je van onder het stuur naar je klokken kijkt zie je ze zitten

harry
10/12/2014, 14:43
http://community.924forum.nl/showthread.php?t=16097&highlight=snelheidsmeter

Marabou
12/12/2014, 09:38
Bedankt voor de reactie.
De kabel is in twee gebroken net langs het wiel.. km teller en dagteller heb ik kunnen testen omdat er een stukje staalkabel uit stak waar ik een schroefmachine op kon aansluiten. En ja ze werken perfect :-)
Heb gisteren een poging gedaan om instrumenten paneel eruit te halen maar dat lukt niet zonder het stuur weg te halen denk ik.
In ieder geval ik ben dus op zoek naar een volledige kabel.
Iemand een goed adres?

Marabou
12/12/2014, 09:38
Bedankt.. ik ga het hier eens proberen..

M.B.H.
12/12/2014, 18:08
Bedankt voor de reactie.
De kabel is in twee gebroken net langs het wiel.. km teller en dagteller heb ik kunnen testen omdat er een stukje staalkabel uit stak waar ik een schroefmachine op kon aansluiten. En ja ze werken perfect :-)
Heb gisteren een poging gedaan om instrumenten paneel eruit te halen maar dat lukt niet zonder het stuur weg te halen denk ik.
In ieder geval ik ben dus op zoek naar een volledige kabel.
Iemand een goed adres?
Ja die heb ik wel liggen geef maar een pm wat het je waard is

Willy
15/12/2014, 09:57
Volgens mij past een kabel van een Kever ook, als de lengte hetzelfde is. Kost nieuw 2X niks.

Willy

Gijs924
15/12/2014, 17:03
Pfffff.... Ik en geduld:(. Da ga nie samen...
Maar superbedankt voor de tip, ik stel het effe uit en ga er een weekend project van maken. Thanks!

De km teller en dagteller werken weer....
Wel inderdaad een monnikenwerkje, met name de teller uit dashboard halen. Ik heb ´m uiteindelijk via de temperatuur en tankklot eruit kunnen drukken. Moest wel eerst de km kabel bij linkervoorwiel loshalen. Uiteindelijk bleef binnekabel zitten maar liet de buitenkabel los, zodoende kon ik de teller uit het huis trekken. Heb ook voor het gemak het stuur losgehaald en het tellerhuis. Gaat een uitdaging worden om die terug te zetten want het stuurhuis zit erg in de weg. Je ziet op onderstaande foto dat het tandwieltje duidelijk langs de worm loopt....
12302

Uiteindelijk bleek tandwieltje gebroken

12303

vastgezet met secondelijm, op de as. Het terugbuigen van de ring is ook een:( :( |:) werkje

12304

Maar hij zit weer in elkaar en kan er weer een tijdje tegenaan..
Dank allen voor de tips&tricks!!!

(Later deze week montage in de 937...... )

M.B.H.
15/12/2014, 19:45
Ha goed werk gijs ook gespiekt ha

Marabou
16/12/2014, 05:27
FIJN :-D
Heb je enig idee wat de verzend kosten zijn naar België (gemeente Vechmaal)?
Had eigenlijk maximum 20€ in mijn hoofd voor de kabel.

Groetjes
Marc

Marabou
16/12/2014, 05:29
bedankt voor de tip Willy

Ik ga dat even nakijken...

Groetjes
Marc

Marabou
21/12/2014, 12:31
Hoi Hoi
Nog geen antwoord gehad?
Wat stel jij voor van prijs?
Moet wel opgestuurd worden naar België

Groetjes
Marc

Gijs924
29/12/2014, 14:50
Ben bang dat ik mn kabel gesloopt heb....: wilde vandaag de teller monteren en nu zie ik dat het draaimechanisme (de binnenkabel) niet meer in de buitenkabel zit, althans, ik kan m niet meer zien. Nu heb ik bij het linkerwiel de buitenkabel losgetrokken terwijl binnenkabel nog vastzat. Ik heb de buitenkabel weer teruggeschoven in het gat samen met het afdichtrubber...
Enig idee wat er aan de hand is? Ik snap het nl niet omdat ik de buitenkabel weer terug heb geduwd, dus het zou goed moeten zitten... Niet dus...
Nieuwe kabel??

Ronaldbm
29/12/2014, 18:52
Klinkt alsof de binnenkabel binnenin is blijven hangen.
Stukje strippen een optie?

jimfrey944
29/12/2014, 19:37
Denk dat je de buiten kabel nog even verder in je as moet steken dan komt de binnen kabel er boven verder uit
Kabels krimpen niet uit hun zelf ;)

Gijs924
29/12/2014, 23:20
Thanks... Ik ga donderdag ff kijken en prutsen...
Finne jaarwisseling allen!!!