PDA

Bekijk Volledige Versie : niet aanslaan



Michiel
19/10/2010, 22:46
Hallo Beste porsche fans, ik ben vrij nieuw op het forum maar wil graag om jullie hulp vragen.

In een vlaag van verstandsverbijstering heb ik mijn 924 naar een garage gebracht, een fout die ik nooit meer zal maken. Hierna heeft hij nooit meer goed gelopen (nu zelfs 0)
De auto is vrijwel niet aan de praat te krijgen.
Het volgende is vervangen:

Injectoren en rubbers (nieuw)
Luchtweger + spinnekop
spruitstuk
WUR
alle leidingen
Koudestart injector
Luchtfilter
Luchtklep voor koudestart

Bougies
bougiekabels
verdeler + rotor
Bosch (computer) Deze was 100% stuk.

Opnieuw gecontroleerd zijn de distributieriem (staat perfect op markings)
de ontsteking staat op tijd (met strob lamp afgesteld)
Injectoren spuiten in (volgens mij naar behoren)

Begin een beetje radeloos en ook arm te worden, aangezien ik nog studeer
is mijn spaarpot aardig leeg aan het raken...

Wie geeft me de goude tip?

captainfrasca
19/10/2010, 22:51
Hoi,

Niet goed lopen is een beetje een breed begrip, zou je het één en ander eens nader kunnen verklaren?

Michiel
19/10/2010, 23:41
Op dit moment is het dus niet lopen...
Het is een paar dagen terug gelukt om hem te laten lopen (1 malig)
maar de motor kon geen hoge toeren draaien dan viel hij terug
en bleef alleen aan
met een hoog stationair toerental
Op dit moment helaas nog niet een ontbrandingsplofje...

captainfrasca
19/10/2010, 23:54
Hoe is de straal van de injectoren? Is dat wel een mooi fontijntje? Is de brandstofdruk toereikend?

Pas
20/10/2010, 03:37
En die garage wil nu niet de verantwoordelijkheid dragen voor een goedlopende auto?

Onregelmatig lopen en niet in toeren kunnen klimmen + hoog stationair voelt als valse lucht. Misschien hebben ze iets niet helemaal lekker terug in elkaar gezet, snap eerdelijk gezegt ook niet waarom er een nieuw spruitstuk op zou moeten...

Het slechte lopen en nu het helemaal niet meer lopen misschien ook even naar je bougies kijken, misschien zijn die onderhand wel gesloopt.

Ik woon niet ver van Den Haag en kan eventueel een kijkje nemen, maar heb het zelf op het moment aardig druk.

ArvidW
20/10/2010, 07:52
Liep de auto al slecht voordat je hem wegbracht? Wat deed hij toen al matig/slecht?

De bougies zullen zoals Pas al zegt ws al wel kapot zijn, een low-buget tijdelijke oplossing tijdens het vinden van de oplossing is de bougies eens flink schoonbranden met een gasbrander. Gewoon even zodanig lang doorstoken totdat ze schoon zijn / het metalen lipje een beetje begint te gloeien op de puntjes.

Dat scheelt je weer 4 sets bougies tijdens het proberen, zodra hij loopt natuurlijk wel gelijk nieuwe erin.


Meet de volumestroom van je injectiesysteem eens:
http://community.924forum.nl/images/imported/2010/10/33.jpg

De brandstofpomp moet natuurlijk lopen (even elastiekje om het relais heenbinden zodat die contact maakt). Bij 4 flesjes een gat in de dop boren en daar de injectoren in steken.

Daarna de sensorplaat van de luchtweger geheel optillen en 1minuut timen. Na 1 minuut moet je in totaal ongeveer 210cc benzine verzameld hebben (52cc per flesje) Er mag maar amper verschil zitten in niveau per flesje, mijn systeem gaf maximaal 1.2% verschil tussen het volste en leegste flesje.

Frenske
20/10/2010, 08:11
hmmm, werkt deze methode ook bij koude motor?

Het kan zijn dat je WUR niet meer werkt, hetzij door defect, hetzij door verstopping....:doh:

Michiel
20/10/2010, 10:19
Ja PAS de garage heeft inderdaad niet de kennis om dit op te lossen...
Spruitstuk heb ik vervangen tegelijk met het complete injectiesysteem, dit was afkomstig van een lopende 924. In het spruitstuk waren meerdere boutjes afgebroken dus dit was de makkelijkste oplossing. (WUR ook vervangen)
Valse lucht ga ik eigenlijk niet van uit. ik heb het zelf voor het laatst uit elkaar gehad.

ArvidW de auto liep eigenlijk perfect voor ik hem wegbracht... Er was een verborgen zekering van de brandstofpomp gemonteerd deze lag er uit en dit was de enige reden dat hij niet liep.
Ik heb de brandstof druk gemeten op zowel heen als retour leiding dit komt precies overeen met het Haynes, dit is denk ik het zelfde als het systeem met de flesjes?

Bougies zijn ongeveer 10 startpogingen oud, maar ik zal ze toch even kritisch controleren en evt schoonbranden.

Captainfrasca de injectoren komen net uit het doosje en geven een prachtige nevel als ze niet gemonteerd zijn...

overigens bedankt voor jullie enthousiaste reacties!
zo krijg ik er weer een beetje vertrouwen in...

Frenske
20/10/2010, 10:54
worden de bougies nat bij je startpogingen?

Michiel
20/10/2010, 11:05
ja worden nat, en injectoren spuiten in

markp
20/10/2010, 11:26
Misschien een probleem met de ontsteking? Zou kunnen dat je niet genoeg vonk krijgt, omdat de aarde vanaf het motorblok niet goed loopt (aangezien je bijna alles wat verder problemen daar kan geven al hebt vervangen). Volgens 924.org zou je een kabel van het motorblok direct naar de negatieve pool van de accu kunnen laten lopen.

Misschien de moeite om dit na te lopen met een multimeter.

http://www.924.org/techsection/GarageFAQ.htm

Shoot me if I'm wrong..

Michiel
20/10/2010, 11:44
Bedankt voor je reactie markp.
Er loopt al een dikke aarde draad van de accu naar het blok en chassis.
Ook een dikke aarde draad van het blok naar de bobine, misschien leg ik er nog een van de accu naar de bobine... baad het niet dan schaat het niet...
Het is inderdaad wel een logische gedachte om het daar te zoeken.
Als ik de kabel uit de verdelerkap trek en op het blok leg heb ik een mooie blauwe vonk...

sjones
20/10/2010, 11:59
Als je bougies erg nat zijn zijn is de motor misschien gewoon verzopen, maak de bougies dan schoon en droog , auto starten zonder bougies om de overtollige benzine uit de cilinders te duwen.
Daarna de bougies weer monteren en duimen tijdens het starten

ArvidW
20/10/2010, 12:08
Ik heb de brandstof druk gemeten op zowel heen als retour leiding dit komt precies overeen met heen

De flesjes zijn daar inderdaad een low-tech versie van:whistle:

Michiel
20/10/2010, 14:41
oke ik heb weer wat info.. vanavond met frisse tegenzin er weer ertegenaan...
bedankt heren. ik houd jullie op de hoogte.

Pas
20/10/2010, 14:58
Heb je gecontroleerd of de bougiekabels er in de juiste volgorde op gezet zijn?
Kijk eens naar de rotor onder de verdelerkap of die niet heeft zitten happen in het materiaal.
Zit het slangetje voor de vertraging van de ontsteking verbonden met de inlaat?

Je zei dat ze de ontsteking hebben afgesteld, maar hoe hebben ze dit gedaan met een slecht lopende motor? Ik neem aan dat ze de stroboscoop op het venstertje hebben gericht achter bij het brandscherm.

Hebben ze de luchtweger goed afgesteld met een CO meter of op de goede gok?

jimfrey944
20/10/2010, 16:14
ontstekings probleem !!!
heb je een goede vonk
dan moet de auto lopen kan niet anders


vonk lucht en benzine

Michiel
20/10/2010, 16:39
Pas . ontsteking is afgesteld door de motor op de start motor rond te laten gaan, dit heb ik zelf gedaan met hulp van een vriend... en ja strob op het vliegwiel gericht precies 10% volgens het haynes.
Luchtweger en al de andere onderdelen heb ik zelf gemonteerd. Luchtweger is niet speciaal afgesteld omdat ik geen co meter heb. dit gebeurd ook meestal met een draaiende motor en dit laatste is nog niet het geval...helaas

Slangetje van de vervroeger zit verbonden en vervroeger werkt naar behoren.
Rotor en verdeler zijn nieuw en zo zien ze er ook uit.
Daarnaast hebben we het deel eronder (as met wokkel uit elkaar gehaald en schoongemaakt)
Bougiekabels moeten goed zitten 1342.
Te beginnen met de cilinder het dichtst bij de voorkant van de auto dit is #1
Maar het kan geen kwaad ik controleer het vanavond nog een keer.

Jimfrey ...ja inderdaad vonk lucht en benzine is er dus ik zie iets over het hoofd...

-Bassie-
20/10/2010, 17:24
voor je ontsteking even kijken.

bij mijn witte zit de verdeler er 45 graden gedraait in.
dus klopt dat dan weer niet.
gewoon even krukas en nokken as op merktekens zetten en dan kijken waar je rotor staat dit is 1.
en ontsteking moet op 10 graden voor BDP zonder vacuüm slangetje.

Frenske
20/10/2010, 17:45
Pas . ontsteking is afgesteld door de motor op de start motor rond te laten gaan, dit heb ik zelf gedaan met hulp van een vriend... en ja strob op het vliegwiel gericht precies 10% volgens het haynes.
Luchtweger en al de andere onderdelen heb ik zelf gemonteerd. Luchtweger is niet speciaal afgesteld omdat ik geen co meter heb. dit gebeurd ook meestal met een draaiende motor en dit laatste is nog niet het geval...helaas

Slangetje van de vervroeger zit verbonden en vervroeger werkt naar behoren.
Rotor en verdeler zijn nieuw en zo zien ze er ook uit.
Daarnaast hebben we het deel eronder (as met wokkel uit elkaar gehaald en schoongemaakt)
Bougiekabels moeten goed zitten 1342.
Te beginnen met de cilinder het dichtst bij de voorkant van de auto dit is #1
Maar het kan geen kwaad ik controleer het vanavond nog een keer.

Jimfrey ...ja inderdaad vonk lucht en benzine is er dus ik zie iets over het hoofd...

truc met de duif, alias basisafstelling van de CO schroef:

demonteer een injectieleiding van de spinnekop
sluit het brandstofrelais kort (zekering 2 en 3 van het bovenste zekerinkastje verbinden)
komt er benzine uit waar de leiding zat, mengselschroef richting arm (linksom)draaien, geen benzine dan richting rijk tot het net stopt.
Daarna de stelschroef een kwart slag richting arm draaien.
Finetuning aan de CO meter

succes!! :thumb:

Pas
20/10/2010, 19:17
Pas . ontsteking is afgesteld door de motor op de start motor rond te laten gaan, dit heb ik zelf gedaan met hulp van een vriend... en ja strob op het vliegwiel gericht precies 10% volgens het haynes.
Luchtweger en al de andere onderdelen heb ik zelf gemonteerd. Luchtweger is niet speciaal afgesteld omdat ik geen co meter heb. dit gebeurd ook meestal met een draaiende motor en dit laatste is nog niet het geval...helaas

Slangetje van de vervroeger zit verbonden en vervroeger werkt naar behoren.
Rotor en verdeler zijn nieuw en zo zien ze er ook uit.
Daarnaast hebben we het deel eronder (as met wokkel uit elkaar gehaald en schoongemaakt)
Bougiekabels moeten goed zitten 1342.
Te beginnen met de cilinder het dichtst bij de voorkant van de auto dit is #1
Maar het kan geen kwaad ik controleer het vanavond nog een keer.

Jimfrey ...ja inderdaad vonk lucht en benzine is er dus ik zie iets over het hoofd...

Euhm, leuk verzonnen om het op de startmotor te doen maar kan me niet voorstellen dat je zo aan het toerental komt om 'm af te stellen. Heb je dit gedaan voordat hij naar de garage ging en toen hij nog goed liep? Na mijn koprevisie hij ik 'm gestart door al startend de afstelling te veranderen. Echter kon ik het op lpg doen tot hij aansloeg en kon ik daarna ruw de luchtweger doen om 'm daarna bij een garage te laten afstellen met stroboscoop en co meter.

Een halve slag, of zelfs een kwart slag op de luchtweger kan al genoeg zijn om je auto rot te laten lopen.

Maar zoals al geschreven werd, je luchtweger op standaard zetten. Kijken of hij aanslaag en dan kan je heel ruw de afstelling zo zetten dat hij niet meer afslaat.

Maar als je ontsteking twijfelachtig is afgesteld gaat het wat lastiger worden.

Frenske
20/10/2010, 19:24
Mijn ervaring leert dat de motor ook met een graad of 10 + of - van het voorgeschreven tijdstip nog wil aanslaan, ja minstens een plofje in de uitlaat doet. Maar hier zit ook een haakje. Op het vliegwiel staat een merkteken voor 10 graden NA-ontsteking. Dan zit je er 20 graden naast en dat kan teveel zijn.....:frown:

ArvidW
20/10/2010, 19:27
Je vliegwiel kan verkeerd gemonteerd zijn en dus 60graden (of veelvoud daarvan) uit fase staan! (Dat is helaas zo bij de mijne:frown:)

Ik zou dus altijd het streepje op de pully gebruiken, die kan niet fout zitten (behalve als vorige eigenaar echt lomp is geweest)

Michiel
21/10/2010, 13:56
Oke gister avond 2x een eureka moment ervaren.
De garage heeft het als volgt proberen op te lossen.
Brandstof pomp draaide niet dus ze hebben een nieuwe + draad getrokken, zo bleef de pomp constant aan... zo dacht men.
Als je het contact aan draaide ging de pomp dus draaien maar draai je verder om te starten gaat de pomp gelijk uit... Dit hoor je niet echt aangezien de startmotor rond gaat. (de brandstofdruk meting die ik heb uitgevoerd was uiteraard met contact aan en gaf dus perfecte resultaten)
Simpelweg een extra plus van de accu buitenom op de pomp... niet starten...
Dit hadden we al niet kunnen raden...
Nu het volgende de ontsteking vonkte niet naar behoren.(Frenske klopt)
Het viel me op dat de rotor erg vreemd stond.
Hij vonkte op de raarste momenten.
Het kruisje onder de rotor was verdraaid ten tov de as, ja ik weet het dit is niet mogelijk maar wel gebeurd. Waarschijnlijk iets tussen gekomen tijdens het rondgaan.
Deze hebben we terug gedraaid, dus roter op zijn marking en de twee kruisjes op elkaar.

Op dit moment wel gedacht alles gehad te hebben.
Dus starten starten.......... niet aanslaan

jimfrey944
21/10/2010, 16:04
ze hebben dus behoorlijk zitten rommelen bij die garage
de oplossing van een nieuwe voeding naar de pomp vind ik al niet kunnen voor een garasist!! dat is allen voor prutsers en doe het zelvers
gewoon zo als het hoort aansluiten
als dit allemaal al niet klopt wat is er dan nog meer fout gegaan

ik zou toch nog even wat terug proberen te halen bij die garage

Michiel
21/10/2010, 18:00
Ja Jemfrey ik ben het helemaal met je eens, zo hoord het niet.
Zo zouden wij ook nooit werken maar goed het is gebeurd.
Van de garage kan ik weinig achterhalen...
Mensen hebben te weinig kennis en kunnen het zich niet herrinneren.
Nu kijken wat ik vanavond met de ontsteking kan smurfen...

Michiel
22/10/2010, 14:20
Goed gister het de complete ontsteking uit elkaar gehad.
Zie foto's
Nu vonkt hij precies wanneer het de bedoeling is...
Maar lopen nog niet, dus maar weer eens nieuwe bougies gemonteerd (hadden we nog liggen)
Er is soort van hoop, af en toe een plofje tijdens het starten, wie het kleine niet eert...

Cor 944
22/10/2010, 14:25
staat je distributie wel op de juiste merktekens?

Michiel
22/10/2010, 14:42
Cor ja distributieriem heb ik zelf los gemaakt. en voor de zekerheid nog een keer op de merktekens gezet, ik wil alles uitsluiten...
Mijn fantasie is niet meer toereikend.
Wat ik nog kan bedenken is dat de motor door alle startpogingen erg vies en vervuild is geworden... dat alle brandstof die is verdampt zijn sporen na heeft gelaten
Van het weekend proberen hem met hoge toeren te starten door te slepen...

Michiel
22/10/2010, 15:31
Compressie gemeten... helemaal goed 14 bar en alle 4 cilinders het zelfde.

Pas
22/10/2010, 17:46
Denk toch dat je nog steeds de timing niet goed hebt.

Haynes: "Ignition timing should be checked for proper advance at an engine speed of 4500 rpm"

Ik denk dat je beter af bent de timing met de hand te wijzigen tijdens starten. Zo is de mijne aan de praat gekregen na de koprevisie.

Michiel
22/10/2010, 18:03
Pas. Ja denk dat je daar een goed punt hebt...
We hebben hem ook al gedraaid terwijl terwijl er gestart werd, steeds kleine stukjes uiteraard... geen succesverhaal tot nu toe.
Opgeven kan altijd nog...

Frenske
22/10/2010, 18:10
achter op je nokkenaspulley zit een merkteken voor het juist monteren van de distributieriem. Gebruik die eens om je ontsteking af te stellen. Dit is dan wel 0 graden maar je bent dan wel in de richting...... :whistle:

ook zit op de krukaspulley een 0 graden merkteken maar die zie je alleen als de kap gedemonteerd is.... ;-)

Michiel
22/10/2010, 18:19
Kap is gedemonteerd... was ook nodig om de distributieriem opnieuw te timen...
Merktekens hebben we gevonden en fluor gemaakt.
In het weekend heb ik weer wat tijd...
De keren dat ik de ontsteking zelf heb afgesteld werkte het prima... (tijdje terug alweer)
Zelf vind ik de vonk er prima uitzien maar misschien toch niet voldoende?

Moet je oud metaal gescheiden inleveren?

markp
23/10/2010, 13:18
Ik heb met hetzelfde probleem als jij gekregen. Koude start gaat ontzettend moeizaam, met af en toe een plof. Bij mij gaat hij op een gegeven moment wel lopen, maar ontzettend onregelmatig omdat hij verzopen is. Nadat de motor een tijdje onregelmatig heeft gedraaid zet ik hem uit, wacht ik een paar minuten en loopt de motor goed.

Ik ben dus heel benieuwd wat bij jou het probleem is, want dat zou het bij mij ook wel kunnen zijn.

Dude-lange
23/10/2010, 15:06
Ik heb met hetzelfde probleem als jij gekregen. Koude start gaat ontzettend moeizaam, met af en toe een plof. Bij mij gaat hij op een gegeven moment wel lopen, maar ontzettend onregelmatig omdat hij verzopen is. Nadat de motor een tijdje onregelmatig heeft gedraaid zet ik hem uit, wacht ik een paar minuten en loopt de motor goed.

Ik ben dus heel benieuwd wat bij jou het probleem is, want dat zou het bij mij ook wel kunnen zijn.


Kijk of de leidingen naar de koude start injector en de WUR niet per ongeluk zin omgewisseld. dit was bij mij het probleem met jouw omschrijving, koude start was een ramp, daarna draaide de motor wel, met wisselende toeren en weinig vermogen...

Michiel
23/10/2010, 17:42
Ook daar ga ik naar kijken... bedankt... morgen begin ik wel weer bij A

-Bassie-
23/10/2010, 17:45
michiel waar woon je eigenlijk?

misschien iemand die in de buurt woont die er ook even naar wil kijken die er een beetje verstand van heeft.

Michiel
23/10/2010, 20:19
zelf woon ik in den haag,, ja dat laatste zou helemaal een uitkomst zijn...

Michiel
26/10/2010, 22:39
Vandaag maar weer extra liefde aan mijn 924 gegeven... Nieuwe bougies...
Starten en hij wilde een paar plofjes geven niet lopen, maar klonk vrij redelijk.
Totdat de startmotor de geest gaf...
Nog nieuwe draden gemaakt naar de startmotor maar tevergeefs.

Binnenkort probeer ik hem nog aan te slepen met een andere auto als dit lukt
investeer ik ook nog wel in een verse startmotor.
Lukt dit niet dan zit er nog zat benzine in om hem flink te laten branden...

sjones
27/10/2010, 06:17
Ik zeg NOAD ( nooit opgeven altijd doorgaan),heb zelf ook een half jaar lopen klooien maar wel gewonnen.
Suc6

Pas
27/10/2010, 13:11
Toen ik 'm pas net had ook een startmotor naar de klote geholpen door doorstarten, kunnen ze niet tegen. Heb toen een gloednieuwe erin gezet a 146 euro.

Had je de luchtweger nu al op de basis setting gezet?

Michiel
01/11/2010, 11:00
Goede tip. had ik nog niet gedaan, moet ik even het haynes op naslaan denk ik.

Gisteren de auto geprobeerd aan te slepen met 60 km/h maar geen plofje te bespeuren.
Wel kwam ik er achter dat er meer benzine als olie in het carter staat. Door al het rommelen en starten is er heel veel benzine langs de zuigers het carter in gelopen.
Op deze manier werden de bougies elke keer vet...
De ontsteking is toch iets mis mee volgens mij. Ookal vonkt hij op het oog prima, en op tijd.
Waarschijnlijk niet voldoende om te lopen.
Ik ben het ondertussen al een beetje zat dus ga ik de complete ontsteking vervangen,
met de bobine en alles onder de verdelerkap.

Weet iemand of dit per bouwjaar verschilt? ik heb een 81'er

Nog even doorzetten.

ShroudedVeil
01/11/2010, 11:28
Ja , jij moet het latere type hebben vanaf 79 dacht ik ( maar daar weten andere vast wel een exactere data voor)

Ik zou eerst je olie verversen met al die benzine, daar gaat hij niet sneller van lopen!

ik zou eerst je olie verversen (wel de goede olie gebruiken dan voordat ie ook nog eens gaat lekken)
Dan je luchtweger zoals pas zei

En dan nog eens proberen met aanslepen voordat je je geld weer ergends anders in steekt!

Als je alles zomaar lukraak gaat vervangen kost het uiteindelijk meer als dat je naar een garage gaat

Pas
01/11/2010, 13:19
Als je luchtweger ook maar ietwat verkeerd staat gaat ie ook met 60kmh aanslepen niet starten ...

Je kan zelfs kijken of hij aanspringt door met de hand de plaat in de luchtweger omhoog te houden en dan met je andere hand de gasklep te bedienen tot hij aanspringt. Als je dit voor elkaar krijgt loopt je blok nu niet vanwege een beroerde afstelling van je luchtweger (want hier had die garage toch ook aan gezeten?)

ShroudedVeil
01/11/2010, 13:27
Met al die benzine in je blok loopt het toch ook niet?

Of is dat alleen erg slecht voor je blok?

Frenske
01/11/2010, 13:52
Michiel,

som eens in chronoligische volgorde op wat je nu allemaal al gedaan hebt aan dit probleem.
Benzine ontvlamd pas als de juiste mengverhouding met lucht is bereikt, 1 kilo benzine met 14 kilo lucht ... Let op de kilo's, hoeveel liter lucht denk je dat dat is?

Volgens mij verzuipt je motor gewoon, die benzine krijgt geen enkele kans om te ontvlammen, verstikt gewoon. Heb je de basisafstelling van de mengverhouding gecheckt zoals al hier beschreven? Denk het niet. Maar nu eerst aftapppen en verse olie in je blokkie. Als hij nu zou starten is de olie dusdanig verdund dat van enige smerende werking geen sprake meer kan zijn. Dat doet niets met je bougies, die worden daar niet vettig van maar wel van een veeeeeel te rijk mengsel.

Michiel
01/11/2010, 13:53
wat ik heb gedaan:

Injectoren en rubbers (nieuw)
Luchtweger + spinnekop
spruitstuk (boutjes in afgebroken daarvoor vervangen)
WUR
alle leidingen
Koudestart injector
Luchtfilter
Luchtklep voor koudestart


Bougies (al 3 keer)
bougiekabels
verdeler + rotor
Bosch (computer ontsteking)

Ontsteking uit elkaar alles onder de verdelerkap spelingvrij gemaakt.
4 poot terug naar standaard punt (was verdraaid ten opzichte van de rotor)
brandstofpomp rechtstreeks op de accu met de plus
getimed
brandstof druk gemeten.
distributieriem opnieuw op tijd gezet.
startmotor opgerookt.

ik zal vast nog wel iets vergeten, want ik ben al even bezig

Maar weer beginnen bij het begin:
verse startmotor, verse olie, luchtweger op standaard instelling.

Er zit nu al teveel geld in dus laten we maar doorgaan met vervangen.

markp
01/11/2010, 14:02
Luchtweger op standaard zetten gaat je niks kosten ;). Alleen een jumper, die moet je zelf even klussen.

Michiel
01/11/2010, 14:10
ja dat snap ik wat bedoel je met een jumper?

Frenske
01/11/2010, 14:14
wat ik heb gedaan:

Injectoren en rubbers (nieuw)
Luchtweger + spinnekop
spruitstuk (boutjes in afgebroken daarvoor vervangen)
WUR
alle leidingen
Koudestart injector
Luchtfilter
Luchtklep voor koudestart


Bougies (al 3 keer)
bougiekabels
verdeler + rotor
Bosch (computer ontsteking)

Ontsteking uit elkaar alles onder de verdelerkap spelingvrij gemaakt.
4 poot terug naar standaard punt (was verdraaid ten opzichte van de rotor)
brandstofpomp rechtstreeks op de accu met de plus
getimed
brandstof druk gemeten.
distributieriem opnieuw op tijd gezet.
startmotor opgerookt.

ik zal vast nog wel iets vergeten, want ik ben al even bezig

Maar weer beginnen bij het begin:
verse startmotor, verse olie, luchtweger op standaard instelling.

Er zit nu al teveel geld in dus laten we maar doorgaan met vervangen.

hoe liep de motor voor deze algehele operatie?:shocked:

Michiel
01/11/2010, 14:27
Voordat ik de auto naar de garage bracht, liep hij als een zonnetje, al vele probleemloze kilometers. vakanties wijnroutes autobahn enz enz geen enkel probleem we hadden een goede band zeg maar...
Brandstofpomp hield er mee op tijdens het rijden en ik was in de buurt van de garage, dus vond ik het logisch om hem daar te l;aten staan (spijt komt altijd later)
De garage vond het probleem niet, ookal had ik al uitgelegd dat het de brandstofpomp was, ze wisten het beter en begonnen met het vervangen van de luchtweger...
Daarna nooit meer goed gelopen en warm onmogelijk te starten..
Hierna ben ik zelf met de lijst zoals hierboven staat begonnen...

ShroudedVeil
01/11/2010, 14:32
Dan zal ik beginnen met de luchtweger weer in orde te krijgen!!

Daar hebben hun aangezeten dus is er een mogelijkheid dat het daarin zit!

Michiel
01/11/2010, 14:41
Ja dat moet inderdaad, hierna heb ik hem ook al weer vervangen voor een die van een lopende 924 af kwam. maar ik sluit niks uit..

ShroudedVeil
01/11/2010, 14:43
Ik denk dat je hem verkeerd hebt gezet zoals pas al zei..

Pas
01/11/2010, 17:05
Ja dat moet inderdaad, hierna heb ik hem ook al weer vervangen voor een die van een lopende 924 af kwam. maar ik sluit niks uit..

Het maakt weinig uit als hij van een lopende wagen af kwam. Door het demonteren en bij jou auto erop zetten kan de afstelling al verlopen zijn. Buiten dat is elk blok anders en zal het mengsel daarop afgestemt moeten worden.

Michiel
01/11/2010, 17:29
ja dat had ik al begrepen zal hem dus terug stellen naar de standaard setting...

ShroudedVeil
01/11/2010, 20:02
En als eerste je olie verversen he!

Anders mag je straks ook je blok vervangen

Pas
01/11/2010, 21:38
Uit een ander topic:


basisafstelling:
demonteer een injectieleiding van de spinnekop
sluit het brandstofrelais kort, blijft pompen dan
verdraai de mengselschroef zodanig dat er net geen benzine meer uit de aansluiting komt.
daarna een kwartslag linksom
verder aan de CO meter ...

succes :thumb:

Darqorange
02/11/2010, 04:52
Daar kan ik niet bij, een garage die de hele injectie en onsteking vervangt (dat moet je een aardige duit gekost hebben) en dan een niet aanslaande wagen terug aflevert??? Er bestaat zoiets als garantie! Enfin als je injectoren sproeien en je bougie vonkt moet ie draaien. Ben je zeker dat de distributie 100% juist staat. Ik heb het ooit meegemaakt dat die 180° verkeerd stond. Motor sloeg uiteindelijk ook aan en draaide mottig op verhoogde ralentie. Bij valse lucht tussen de luchtweger en de gasklep slaat hij ook niet aan, dan spuiten je injectoren niet. Voor je bougies geen paniek, gewoon reinigen met bv brakeclean.

Woutje
02/11/2010, 22:39
Ikheb met veel interesse dit topic gelezen en moet zeggen dat het net is alsof ik in een spiegel kijk. 't Is net alsof ik mijn Truus uit '77 zie staan. Alle afzonderlijke onderdelen zouden moeten functioneren maar er is onvoldoende samenspel om de motor te laten draaien.
Omdat ik er eentje heb uit '77 hoef ik in princiepe toch niet het relais kort te sluiten, ik hoef alleen de stekker van het luchtwegerhuis los te halen. Maakt dan geen massa meer en dan zou de pomp moeten blijven draaien. Zo zou ik mijn nieuwe luchtweger in de basisafstelling moeten kunnen zetten... toch?

Enne, in theorie, voor meer vonk op de bougies, andere bougies ofzo?

Maarre, veel succes Michiel en troost je. Ik ben ook al 2 jaar bezig ;)

Michiel
02/11/2010, 22:48
Nou woutje, ben erg gehecht aan mijn schatje maar een paar jaar? nee als ze over een paar maandjes niet vrolijk bromt... rest alleen nog het staal voor blikjes italiaanse ravioli...

Fantaman
03/11/2010, 18:30
doet me heel er denken aan toen ik alles los had gehad en maar starten mar niet aan slaan, af en toe een plof. op een gegevemoment zit je met je handen in het haar wat nu. voordeel was dat de afstelling van het k-jetronic nog stond van toen ie liep. uit eindelijk distributie en onsteking 3 keer op nieuwe goed gezet voordat er weer leven in kwam. maar problemen met het k-jetronic is een stuk lastiger om alles weer van 0 te beginnen maar de enige optie:doh:

replica
14/01/2012, 01:31
Hey ik heb net hezelfde probleem maar lees dan aub topic motor verzuipt na plaatsing van nieuwe pomp.
Hier ga je zien waarom hij dat doet en tips om net te kunnen kijken wat de injectors doen.

Kijk voor je timing, draai er een bougie uit bij voorkeur de 1ste cilinder en met een houten stokje om te voelen dat je eerste piston boven staat. bekijk je merktekens op de polies van krukas vliegwiel en nokkenas > deze moeten allen op de punten staan.
Draai je verdeler tot je op de nok staat van de eerste cilinder, merkteken is een klein streepje.

zorg dat de nok net in het midden staat en stel je contactpunten af op 0.40 , 0.45

Draai je kleppendeksel er af en kijk of de kleppen van de 1ste cilinder op compressie staat, dus inlaat en uitlaat gesloten.
Draai nu een beetje door en de nok zal de uitlaatklep openen na ontbranding van het mengsel

Zo staat je ontsteking goed genoeg om te starten.
Hierna niet meer aankomen en draaien, ik garandeer dat hij zo MOET starten.

Als hij verzuipt kunnen ze ook met de druk zitten klooien hebben.

Kijk eens je presure regulator na.hier moet een chimmeke inzitten bekijk de pdf file op het forum.


maar zoals ik al zij, bekijk mijn topic

Maar niet weg doen die wagen, het is een stommiteit waarom hij niet start !
Alleen zoeken in de juiste richting en niet steeds in een rondje draaien.
En er hebben mensen zitten aan te klooien die er niks van kennen !
Zoals van die garagisten die beweren dat er stukken van een audi LT oppassen bv :+

jimfrey944
14/01/2012, 09:40
Topic is al meer dan een jaar oud hij zal ondertussen wel lopen