PDA

Bekijk Volledige Versie : Trage wissers



Tom
26/09/2007, 11:27
Gisteren in een harde regenbui op de snelweg naar de rechterbaan moeten gaan en de snelheid drastisch omlaag moeten doen omdat ik simpelweg niets meer zag, ook niet met de wissers in stand 2. De wissers zijn ongelofelijk traag, stand 2 is nog langzamer dan stand 1 in mijn Audi 80 en die heeft 3 standen.

Kortom: levensgevaarlijk. Idee is om het mechanisme met motor te vervangen door dat van een recentere 944 of zelfs een 968. Kan iemand met beschikking over PET van deze modellen de onderdeelnummers vergelijken met die van de 924 van 1980? Weet iemand toevallig of deze onderdelen uitwisselbaar zijn?

Meneer aard
26/09/2007, 15:55
Ik zal vanavond even PET raadplegen. Maar begin eerst eens met het schoonmaken van je massa contacten en je stekker die onder je ruit zit bij de ruitenwisser motor.

Dat is een idiote klote plek waar veel vuil en vocht komt. Neem evt een klein busje wd40 mee en behandel je ruiten met anti-rain ofsow, althans een soort gelijk product. Werkt super. Heeft de ANWB een keer er bij een maat van me aangebracht toen zijn ruitenwissers het niet meer deden.

Tom
26/09/2007, 17:35
Dank je, ik ben er inmiddels achter dat alleen het mechanisme van de 944 type 1 past.

Het probleem moet mechanisch of elektrisch zijn (wrijving of weerstand) dus ik zal de boel eens slopen en schoonmaken en goed invetten, zoals je ook al suggereerde.

Met Rain-X heb ik wat mindere ervaringen, dat gaf vieze strepen.

Meneer aard
26/09/2007, 18:00
Ik smeer die rommel op mijn achteruit, ideaal.

Maar invetten etc is zeer zeker aan te raden. Ik heb die van mij laatst ook compleet uit elkaar gehaald en schoon gemaakt. Daarna goed invetten met dik vet (wat vet is dat roest niet :P ).

Tom
27/09/2007, 00:02
Da's ook mijn motto (en een reden om kleine olielekjes bij de gemiddelde klassieker niet te fixen, scheelt heel wat roest :) ). Ik zal het binnenkort eens demonteren.

Ik denk dat er ook nieuwe wisserarmen op moeten, volgens mij zijn deze wat lam waardoor de wissers niet goed worden aangedrukt op hogere snelheden.

Beer924
15/03/2022, 19:48
Een heel oud draadje maar even afstoffen in de hoop dat iemand het oppikt.
Ik heb ook errug trage wissers. Ik heb de motor al uit elkaar gehad, oud vet eruit, schoongemaakt en opnieuw van nieuw vet voorzien. Resultaat, mwah. Weinig verbetering. Dus wil ik het mechanisme eruit halen en schoonmaken en opnieuw van smeermiddel voorzien. Maarrrrrrrr, het lijkt dat dat niet zonder hamer en beitel gaat lukken. Of moet ik toch de deksel van de kachelmotor verwijderen? Er zullen vast wel 924 eigenaren met deze reparatie ervaring hebben. Wie helpt me uit de brand. De Haynes geeft geen uitsluitsel.
En toen dacht ik even in mijn digitaal werkplaatshandboek te kijken. Niet dus. Kennelijk heb ik dat gedeleted. Grrrrr. Dus heeft iemand nog een pdf van het werkplaatshandboek voor een 924?

Beer924
15/03/2022, 20:45
Tja. Uhm iets met joeptroep en zoeken naar wipers removal. Ja hoor. Gevonden. En helaas moet de beschermkap van de kachelmotor er dus wel af.

https://www.youtube.com/watch?v=fFvgvMZCZw0

Jammer, want dan moet dat spul weer gekit worden. Zit alleen maar vast met kit en één of ander fragiel plastic dopje.
Bedankt voor alle reacties. Hahahahahahaha. Nee hoor geintje! :):)

Beer924
16/03/2022, 16:37
Voor het vervolg van dit verhaal moet je even naar mijn project draadje.

Beer924
26/07/2022, 14:48
Toch nog een keer wat vragen over die slome ruitenwissers.
Er zal hier toch al wel iemand op het idee gekomen om een alternatieve ruitenwissermotor te monteren? Bijvoorbeeld uit een later type van bijvoorbeeld de Golf.
Ik heb via het onderdeelnummer proberen te zoeken naar een alternatief van een andere fabrikant. Dat werd niks.
Maar gezien Vag meerdere auto's in de periode van '76-'85 heeft geproduceerd en daarvan de onderdelen door elkaar gebruikte, heb ik eens gezocht op automerk/type. In dit geval een Golf II. Waarom zouden ze toen een andere ruitenwissermotor hebben gemaakt terwijl alles al op voorraad was?
Ik heb dit gevonden.

16376

Wat opvalt en daarom werd ik getriggerd, is dat het vermogen van veel motortjes 30W is en deze 40. Die iets sterkere motor zou de ruitenwissers zo maar eens iets actiever kunnen maken, toch?
Overigens was dit het enige merk dat die 40W aangaf.
Wie oh wie slaat hierop aan?

captainfrasca
26/07/2022, 18:49
Geen idee of het past, maar voor die paar tientjes is het wel een keer te proberen.

Riggard
27/07/2022, 20:21
Heb je al eens geprobeerd het e.a. Direct op de accu aan te sluiten? Dan kun je iig bepalen of het de motor is, of bedrading.

In het geval van gare bedrading weet ik niet hoe slim het is een zwaardere motor te monteren... Ben totaal geen expert in electra, maar iets zegt me dat dat riskant is.

Beer924
27/07/2022, 20:49
Ik snap wat je bedoelt. Ik haal hem uit elkaar en laat een elektromagnetische vakman er naar kijken en het beoordelen. Kijk, ik heb alleen maar gekeken naar het elektrieke deel. Ik zei tegen mezelf dat het er goed uit zag, maar dat is natuurlijk helemaal geen garantie dat het ook echt goed is.
Ik heb toen alles ontdaan van oud vet en nieuw vet aangebracht. De sleepringen heb ik voorzien van een laagje zuurvrije vaseline. Ik denk dat ik dat er maar eens afhaal. Wie weet helpt het. Het blijft vreemd dat je zoveel verschillende verhalen over de ruitenwissers leest.

Riggard
27/07/2022, 21:11
Ja... Het enige dat ik weet is dat die bedrading via verschillende stekkers, relais en zekeringen loopt. Dat spul is oud, corrodeert en krijgt meer weerstand dan het vroeger had.
Dat is bv ook waarom de schakelaar voor de voorlichten soms door brandt.


Daardoor valt het voltage op de motor en wordt het e. A. Sowieso trager.

Beer924
28/07/2022, 21:22
Tjonge jonge, wat kunnen oplossingen toch dichtbij en eenvoudig zijn.
Neem nou die hokus pokus ruitenwissers. Die gingen achtereenvolgens traag, na de eerste demontage van de ruitenwissermotor gevoelsmatig iets sneller. Nog een keer los. Heb ik iets fout gedaan? Neuh alles zit zoals het heurt. Blijft knudde.
Stuurkolomschakelaar losgehaald en weer gemonteerd. Resultaat nihil. Ingespoten met contactspray. Niks. Dan maar WD40. Toen deden de wissers het helemaal niet meer alleen in stand 2.
Mechanisme gedemonteerd en de eerste overbrenging vervangen. Ging naar mijn mening veel te zwaar. Relais vervangen, alles nagelopen onder bij de zekering kast. Stuurkolomschakelaar weer een keer los en helemaal schoongemaakt met wattenstaafjes met spiritus. Resultaat was dat de wissers weer werkten, maar nog steeds traag.
Vanmorgen ten lange lest weer de ruitenwissermotor eruit en het deel bij de sleepcontacten losgemaakt.
Ik had al een keer op mijn falie gehad van een maat van mij, diepgeworteld in de elektronika. Ik vertelde hem dat ik bij iets anders de contactjes een beetje van zuurvrije vaseline had voorzien. Een hele preek gehad, dat ik dat dus niet meer zou doen.
En dan haal je de ruitenwissermotor los, waarvan je weet dat je de ring en de sleepcontacten destijds netjes hebt ingevet met vaseline. En dan maak je dus alles netjes schoon met wasbenzine en spiritus en verwijder je alles wat vet is en er niet hoort te zitten.
Na montage het moment. En, zucht, het lijkt echt opgelost!!!! 1e stand een behoorlijke snelheid, 2e stand lekker snel. Terug in de nulstand. Alleen de interval moet even nadenken voordat ie werkt, maar daarna gaat dat ook goed.
Lang verhaal, maar moest het even delen, al was het maar dat anderen er weer van kunnen leren.
Maar ik heb al vaker gezegd dat ik ergens een oplossing had en wat ik dan later weer moest herroepen. Maar deze keer......Gekke 924.

Ronaldbm
28/07/2022, 23:30
Weer een zege behaald op de 924 ;-)

Riggard
29/07/2022, 13:52
Op naar het volgende mankement ;')

Ronaldbm
26/01/2023, 21:45
Vraagje, iemand een idee hoe ik de bedrading van de ruitenwissers kan doormeten? Mijn interval werkt niet. Schakelaar al schoon gemaakt en relais vernieuwd. Ben bang voor een draadbreuk. Weet iemand welke kleur op het stekkerblok of polen op de relais voor de intervan zijn?

Beer924
28/01/2023, 16:23
Im heb ook al de gekste dingen meegemaakt met die wissers. Uiteindelijk alle vet overal weggehaald bij de schakelaar, maar ook van de sleepringen in de motor en toen deed het hele spul het. Ergens in november tijdens een regenbui nog gereden en ik was tevreden. Beter zal het niet worden.

Ronaldbm
31/01/2023, 16:29
Ja, heb alles al eens los gehad. Vandaar het vermoeden van een draadbreuk. Zou fijn zijn om gericht eea te kunnen doormeten!

Beer924
31/01/2023, 19:30
Dan toch maar even het bedradingschema erbij pakken en vanaf de stuurkolomschakelaar beginnen de draden te volgen. Of vanaf de wissermotor natuurlijk. Kan ook.

Ronaldbm
31/01/2023, 21:08
Yep, heb ze gevonden. Weet iemand hoe de interval werkt? Continuestroom op de stekker bij de ruitenwissermotor? Heb dit nl op 1 pool. Zet ik de wissers op normale continue stand, dan heb ik op 2 stekkerpolen stroom. Wordt de interval dan geregeld op de motor door onderbreking in de sleepcontacten?

Beer924
31/01/2023, 21:27
Helaas heb je niets aan mijn antwoord maar ik kan je hier niet verder mee helpen. De hele schakeling van de ruitenwissers is voor mij magie! Überhaupt elektriciteit. Je ziet het niet maar het is er wel. Of niet dus......

Riggard
31/01/2023, 22:09
electra is heel simpel, het werkt op rook, en als de rook ontsnapt, dan is het stuk.

Ronaldbm
31/01/2023, 22:11
Gelukkig ziet mijn multi-meter het wel ;-)

Beer924
01/02/2023, 08:00
electra is heel simpel, het werkt op rook, en als de rook ontsnapt, dan is het stuk.

En als je er niet naar kijkt dan zie je het niet.......
Maar serieus, ik hoop wel dat het stukje wat er niet is gevonden wordt. Altijd lastig zonder ruitenwissers!

Ronaldbm
01/02/2023, 10:26
Nou ja, zonder....ze doen het wel. Alleen de interval niet. WIl dat nu toch eens tackelen.
En aangezien ik sinds begin vorig jaar een garage heb (ben verhuisd) en niet buiten onder de carport sta te klussen, zijn dit nu eens ideale klussen om aan te pakken. Kan de spullen laten liggen en de volgende dag gewoon weer verder gaan.

Beer924
01/02/2023, 19:09
Ja binnen werken is mooi. Maar dan moeten de klussen wel het gewenste resultaat hebben natuurlijk. En met die ruitenwissers is dat niet gegarandeerd :'(

Ronaldbm
02/02/2023, 08:54
“Succes is not the position you are at, but the direction in which you look”

Beer924
02/02/2023, 15:25
Mooi gesproken, maar daar trekken de gremlins in onze 924's zich geen bal van aan :P. Die bepalen voor jou welke richting je op gaat :)

Ronaldbm
02/02/2023, 19:37
De richting van een nieuwe stuurhendel….

Beer924
02/02/2023, 20:23
Zou zomaar eens kunnen.

Ronaldbm
09/02/2023, 13:31
Schakelaar vervangen en hoppa! Interval werkt weer!

Beer924
10/02/2023, 06:54
Toppie!